TERRA
106:l
1994Mitä Pohjola on tarjonnut Euroopalle?
KARLSSON, SVENOLOF
(toim.
1992). Vapauden Iähde. Pohjolctn merkitys Euroopalle.2lT s. VAPK- Kustannus, Pohjoismaidenneuvosto.
Helsinki.290 mk.
KARLSSON, SVENOLOF (ed. 1992). The Source o.f Liberty. The Nordic ConÛibutíott to Europe. 217 p.
The Nordic Council. Helsinki. 290 mk.
Euroopan
Liiton
laajentuminen on viime vuosina lei- mannut keskusteluakaikilla
ihmistoiminnan alueilla.EL-jäsenyyttä hakeneiden Pohjoismaiden yhteisenä tavoitteena jäsenyysneuvotteluissa on
ollut
>mahdol- lisimman hyvã tulos.> Käyt¿innössä se tarkoittaa sitä, että pyritään maksimoimaan tãnne EL:sta saatavat ta- loudelliset tuet pohjoisten erityisolojen perusteella.Keskustelua leimaa yleenslikin pyrkimys nettohyöty-
jän
asemaan: harvemmin on harjoitettu päinvastaista pohdintaa siitä, mitä Pohjola on merkinnyttai
anta- nut muulle Euroopalle.Pohjoismaiden neuvoston kustantama, suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi identtisinä painoksina julkais- fù feos Vapauden lcihde (The Source of
Liberty)
pyt-kii
osaltaan lisäämään tietämystä Pohjolan roolista Euroopassa aina viikinkiajasta nykypåiivâän.Viikin-
geistä juontaa myös teoksen nimi. Ranskalainenfilo-
sofi Montesquieu sanoiv.1748
pohtiessaan pohjois- maista luonnettaja viikinkien
hävitystyötâ: >Pohjo- lan kansat ovat olleet eurooppalaisen vapauden llih- de,toisin
sanoenmiltei
kaiken sen vapauden lzihde jota tänä päivänä on olemassa.>>Teos on hyvin nãyttäväâ painotyötä lukuisine kor- kealaatuisine värikuvineen. Sidonta on hyvä
ja
taitto kaunis.Kirjoittajina on l6
asiantuntijaaeri
aloilta.Joukossa on historioitsijoita, maantieteilijöitã, arkeo- logeja, valtiotieteilij öitzi, taidehistorioitsijoita,
kirjal-
lisuudentutkijoitaja kielitieteilijöitä.
Poikkitieteelli- syyden ohella teos on varsin kansainvälinen:kirjoit-
tajien kotimaat ovat Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, Islanti, Saksa, Ranska, Englanti, Italia, Irlanti, Espan- ia, Venäjä, Belgiaja
Puolaja
USA.Kirjan l2
artikkelia vuorottelevat pitempien (n.20- 40 s.),
>tieteellisempien" asiantuntija-artikkelienja
lyhyempien (5-10 s.) kirjoitusten ketjuna. Sivun mit- taisen esittelypuheenon kirjoittanut
Islannin presi- dentti Vigdís Finnbogadóttir. Sen lisäksiolisin
kai- vannut informatiivisempää esipuhetta tai johdantoa, .jostailmenisi
esimerkiksi, kenen aloitteesta teos on laadittu, millä perusteella kirjoittajat on valittu ja mik- si kirjan rakenne on kuvatunlainen. Kunnollinen esi- puhe hyvän kartan keraolisi ollut
paikallaan myös merkitykseltään hieman epämääräisen Pohjolankäsir
teen määrittämiseksi.Nyt
teoksen kartografia perus- tuu Olaus Magnuksenv.
1539 Venetsiassa julkaise- maan Carta Marinaan, joka on painettu sekä etu- että takakannen sisäpuolelle.Ensimmãisen artikkelin
kirjoittaja
on historioitsijaMatti Klinge. Artikkelin
otsake>Mitä
Pohjoismaat ovat merkinneet Euroopalle> sopisi paremmin yhteen- vedon otsakkeeksi,sillä
se on lähes sama kuin koko teoksen alaotsake. Klinge johtaa kuitenkin ansiokkaas-Kirjallisuutta
- Litteratur
75ti
Pohjoismaiden kehityskaarenantiikin
ajoista ny- kypâiväãn. Tärkeä on esimerkiksi huomio alueen mo- nienkonfliktien
alkusyystäjo
1200-luvulta lähtien:Venäjä on aina
pyrkinyt
Itämerelle. Se on vaikutta- nut kaikkien Baltianja
Fennoskandian maiden koh- taloihin. Tãtä korostaessaankirjoittaja luo
aikamoi- sen virkkeen (s.l2):
>Baltian maatja Suomi ovat ko- keneet sen (Venäjän pyrkimyksen Itämerelle) konk- reettisemmin, Ruotsi monin tavoin sekäsilloin,
kun Suomioli
sen osa ja Baltian maatkin jonkin aikaa, että suoranaisesti sen jälkeenkin, Tanska varsinkin keski- ajalla mutta myöhemminkinja
Norja pohjoisimmilla alueillaan.> Edelleen Klingelle Kalmarin unionin sor- tumisen (1400-luvulla) jälkeiset kaksi valtioblokkia ovat Tanska-Norja ja Ruotsi(-Suomi), Suomi siis aina suluissa.Onko
kyseessähistorioitsijan
kannanotto Suomen vähäiseen merkitykseen Pohjolassa?Norjalainen arkeologi, emeritusprofessori Anders Hagen
kirjoittaa
kansainvaelluksista. Hänen hieman idealistisen nzikemyksensâ mukaan sotienja
mullis- tusten aikakausistaon
yleensä seurannut enemmän hyvää kuin pahaa. N¿iinvoi
kulttuurivaikutteiden le- viämisen kannalta ollakin, muttavoi
aina pohtia yk- silöidenja
perheiden asemaa mullistusten pyörteissä.British Museumin entinen johtaja, arkeologian pro- fessori David
M.
Wilsonja
tanskalainen arkeologian professoriElse
Roesdahlovat kirjoittaneet
yhden teoksen kiintoisimmista artikkeleista pohtiessaanvii-
kinkien merkitystä Euroopaìle. Toisin kuin Klinge ar- tikkelissaan, he käsittelevát myös tavallisen rahvaan asemaaja
arkìelãmãâ. Pohjolan viikinkien väkivaltai- sen maineenkirjoittajat
tulkitsevat mielenkiintoises-ti
tuon ajan kontekstissa: kauhistuttavaaviikinkien
valloittamien maidenkristityille
asukkailleoli
nimen- omaanviikinkien
pakanuus, ei se, että he olisivat ol- leet sen pahempia rosvoja kuin muutkaan aikalaisen- sa. Vanhoista kirjoituksista löytyy todisteita myös rau- hanomaisesta kaupankäynnistäviikinkien ja
muiden kansojen välillä. Nykyaikana tietty romantisointi seu- raa tãtã kansaa, jonka ominaisuuksina korostuvat usein rohkeusja
vapaudenkaipuu.Moniko
muuten tietãä, että sana>viikinki>
ontullut
eurooppalaisten kielten sanâvarastoon vasta tãllä vuosisadalla: ennen vuottaI 880 sitä ei
juuri
käytetty.Italialais-ruotsalainen kirjallisuus-
ja
teatterihisto- rian opettaja, Giacomo Oreglia luotaa pohjoismaalai- suutta eteläeurooppalaisesta näkökulmasta. Hänen ar- tikkelissaan tulee selkeãsti esille italialaisten vähäi- nen tietämys kylmästä Pohjolasta. Tiet¿imättömyyttä ovat heijastaneet monet ennakkoluulot vaikkapa seu- raavan vanhan fraasin muodossa:"Italialainen
kun-nioittaa
pohjoismaalaisia, joskaanei
heitä rakasta,poh.joismaalainen rakastaa italialaisia joskaan ei hei-
tä
kunnioita.>Kirjoittajan
mukaan ennen Italiassa pelättiinja halveksittiin viikinkejã, nyt
arvostetaan Pohjoismaiden sosiaalista solidaarisuutta ja oikeuden- mukaisuutta. Tätä korostaessaan Oreglia sortuu tosin lähes paatokseen.Ranskalainen Jean-François
Battail on
toiminutsekä Upsalan yliopiston ranskankielisen kirjallisuuden Muilu, Toivo (1994). Mitä Pohjola on tarjonnut Euroopalle? Terra 106:1, 75–77.
© 2020 kirjoittaja. Kirjoitus on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen (CC BY 4.0) -lisenssillä.
76
Kirjallisuutta-
Litteraturettä Sorbonnen yliopiston skandinavistiikan professo- rina. Hänen kirjoittamansa artikkeli >Luonnontieteen sankariaika Pohjolassa> on ainoa varsinaisesti tieteen historiaa Pohjolassa käsittelevä osa.
Kirjoittaja
vyö- ryttâä esiin vaikuttavan joukon luonnontieteen histo- rian pohjoismaisia merkkihenkilöitä 1500-luvulta läh- tien, tunnetuimpina Tycho Brahe, Anders Celsiusja
ennen muuta Carl von Linné. Suomalaisista mainitaan Daniel Juslenius,Henrik
Gabriel Porthanja Antti
(Anders) Chydenius. Perinpohjaisen tuntuisessa kat- sauksessa on varhaista tutkijanimistöä niin paljon, ettälukijan muisti on
koetuksella. Suomalaisen lukijan kannalta tuntuu hieman yllätt¿ivältä, että täãllã niin tunnettu ranskalaisen PierreLuis
de Maupertiuksen tutkimusretki Lappiin 1736-1'737 (ohon myös Celsius osallistui) sivuutetaanviittauksenomaisesti
etenkin kunkirjoittaja
on ranskalainen! Pohjoismainen tiede olijo
varhain hyvin kansainvåilistä. Myös tieteelliset riidatja
tiedepolitiikka ovat aina olleet osa rurkijoi- den arkipäiväá. Sivulla 100 mainitaan yìiopistolaitok- semme nykyiselle rajulle säãstölinjalle kiintoisa his- toriallinen esikuva: Hattujen puolueen asettama Kas- vatuskomissio(v.
1745-50) määräsi Ruotsissa, että yliopistostaoli
tehtâvä pelkästään ammattisuuntautu- nut laitos, mink¿i seurauksena kaikkimuu
hyödytön- oli pyyhkåiistävä pois. Määräys ei toteutunut, mur- ta se kertoo omaa kieltäãn samojen asioiden toistu- misesla tiedepol itiikassakin.
Venäläinen pariskunta, FT
ja kirjallisuuskriitikko
Andrei Zorin sekää käântäjä Irina Zorina pohtivat ve- näläistenmielikuvia
pohjoisesta Skandobaltiasta (!) runoudenja
kirjallisuuden kautta. Pohjoismaisen tai- teen merkitystä kuvaa puolestaan luotsalainen taide- tieteen professori LarsOlof
Larsson,jonka
artikkeli alkaa Suomessa tutun Carl August Ehrensvärdin alis-tuneella
lausahduksella hänen palattuaan Italiastall82:
>>Ei, olen au désespoir-
älkãâ ikinä ajatelko tai- teita Ruotsissa,joka
sijaitseeniin
kaukana Pohjolas- sa.>Kirjoittaja
liiytâä kuitenkin pitkän tradition tai- teiden saralla, vaikka Pohjola onkin todella sijainnut syrjässä esimerkiksi Lenessanssin ydinalueista. Varsin-kin
maisemamaalauksenja
arkkitehtuurin saavutuk- set nousevat esille.Nuori (s. 1967) suomalais-espanjalainen María Ara-
celi
Serrano on journalistija
opiskeleetulkiksi.
Hä- nen lyhyt artikkelinsa >Espanjalainen viikinkityttö> on hauska, mutta samalla ajatuksia her¿ittävä henkilökoh- tainentilitys
nuorentytön
kasvustaja
ristipaineista espanjalaisenja
pohjoismaalaisen kulttuurin välissä.Teoksen
kirjoittajista
ainoa maantieteilijä Kenneth Olwigtoimii
Nordplanin palveluksessa Tukholmassa.Hãn pohtii artikkelissaan eurooppalaisen kansakunnan
pohjoista luonnetta. Kirjoittaja
korostaa Pohjolan asukkaiden luontoyhteyttZi lâhrienliikkeelle
käsittei- den analysoinnista: monissa kielissä sanat kansa/kan- sakuntaja
luonto/luonne kuuluvat samaan sanaperhee- seen (esim. englannissa nation-
nature). Luontoonliittyvã
mystiikkaja
aikaisemmin vâheksyttyjen luon- nonmaisemien muuttuminenihanteellisiksi
taiteen kautta 1600-1800-luvuilla (esim. Norjan tunturitja
vuonot) vaikuttivat kãsityksiin pohjoisista kansoista sekâ Manner-Euroopassa että myös Pohjolassa itses- sään.TERRA
106:l
1994 Sama ajatus pohjoisen ihmisen luonroyhteydestä toistuu myös seuraavassa artikkelissa, jossa puolalai- nen teatteritutkija Nina Witoszekja
irlantilainen eng- lanninkielen lehtori Patrick Sheeran lähestyvät teemaa vanhan norjalaisen Tuhkimus-sadun kautta. Tuhkimuson nuorin köyhien
vanhempien kolmesta pojasta, luonteeltaan laiskaja
mietiskelyyn taipuvainen. Hän kuitenkin voittaa oman neuvokkuutensaja ennen muu- ta luontoäidin avulla prinsessanja puolet valtakuntaa, toisin kuin veljensä. Tuhkimuksen kaurta kirjoittajarpohtivat
luonnossa/ihmisessâ vaikuttavaa hyvänja
pahan vastakkainasettelua mm. taolaisuuden(!)
poh- jaltaja
päätyvät aika haetun tuntuiseen kysymykseen:>Jospa käyttökelpoisen länsimaisen ympäristöetiikan etsintä
pitäisi
aloittaa Tuhkimuksesta?> Jäin näiden kahden artikkelin jâlkeen miettimään, onko ainakaan pohjoisen urbaanin nykynuoren luontoyhteys lopulta- kaan enää kovin vahva.Teoksen viimeisen laajan
artikkelin
>Pohjoismai- sen yhteiskuntamallin merkitys> on kirjoittanut saka- lainen valtiotieteen professori Klaus von Beyme. Ar-tikkeli
on teoksen vaikeaselkoisinja
ehkä hieman se-kavakin. Jo otsake on harhaanjohtava,
sillä
itsekir-
joituksessa käsitelläänlãhinnä vain
Skandinavian maita. Suomea(a
Islantia) kirjoittaja ei varsinaisesri laske kuuluvaksi pohjoismaisiin hyvinvointivaltioihin, mikä tuntuu koko teoksen lähtökohdan kannalta aika yllãttãvältä. von Beyme kuittaa Suomen oikeastaan vain selittämällä suomettumisen käsitteen, jonka pe- rusteella hän käytännössâ sulkee Suomen pohjoismais- ten yhteiskuntamallien ulkopuolelle. Edelleenkirjoit-
taja toteaa, ettã >Pohjoismaisen mallin esikuvallisuus on vähentynyt 80-luvulla...
Euroopassa pikemmin- kin Italia kuin Pohjoismaatoli
esimerkki maasta, jokaoli
noussut hämmästyttävãn nopeasti köyhyydestähyvinvointivaltioiden
kârkiryhmään.> Kaikenkaik- kiaanartikkelin kriittinen, välillã
kielteinenkin ore muodostaa selvãn poikkeuksen teoksen muidenkirjoi-
tusten joukossa.Teoksen viimeinen kirjoittaja, belgialainen pohjois- maisten kielten
ja
kirjallisuuden professori Godelie- ve Laureys lähestyy lyhyessä artikkelissaan >Hyper- borealaisten maa> pohjoismaalaisuutta positiivisem- massa hengessä muinaisen kreikkalaisen tarun kaut-ta.
Hyberborealaisiksikutsuttiin
Kreikan tarustossa pohjatuulen takana kaukaisessa maassa asuvaa kansaa,joka oli
kaikin tavoin ihanteellinen. Jotkin mycihem- mät oppineet (kuten ruotsalainen Olof Rudbeck 1600- luvulla teoksessaan AtlanÍica')ja taiteilijat
sijoittivat tuon maanja
kansan Pohjolaan. Elãäkö hyperborea- laisuus täãllä edelleen?Kirjoittaja
kytkee taitavasti loogiseksi jatkumoksi muinaiset ihanteetja
Euroopan yhdentymiskeskustelut ongelmineen nykypäivän Poh- jolassa: >Katseemme kohdistuvat Pohjolaan erityisesti ympäristönsuojelun, energiapolitiikan, sosiaalisen di- mension laajentamisen, myötålmâäräämisoikeudenja
tasa-arvolakien alalla...
Lähtöasetelma on suosiolli- nen,sillä
odotukset Pohjolaa kohtaan ovat kauttaal- taan myönteisiä, samalla kun todellinen tietâmys Poh-jolan
oloistaei
olejärin
suurta. Tuntematon, joskin pidetty-
siinä ihanteellinen markkina-asema!>Teoksen lopussa
ei
ole mitään yhteenvetoartikke-lia,
sen paremmin kuin alussa kunnollista johdantoa.TERRA 106:1 1994
Suuri kirjoittajajoukko aiheuttaa usein sen, ettâ teok- sesta
tulee
sekavaja
hyppelehtivä, mutta tässâ ta- pauksessa se ei suuremmin haittaa. Vaikka Vapaudenldhde -kirjan
aiheiden painotuksista mm. tieteenja
Suomenja
Islannin vähäisen osuuden vuoksi voidaan olla montaa mieltä, on kokonaisuus kuitenkin mieles- t¿ini pääosin onnistunut. Teos on terveellistä luettavaa kaikille heikosta itsetunnosta ja juurettomuudesta kär-siville
pohjoisen asukkaille. Upea kuvitusja
korkea- tasoinen painotyö tekevät kirjasta samalla pohjoismai- sen taiteen kuvateoksenja
sitä mainostetaankin erit-täin
sopivaksi lahjakirjaksiniin koti- kuin
ulkomai-sillekin
ystävilleja
tuttaville.Kirjoittajat
on esitelty lopussahyvin
värikuvien kera, mutta lukija jää kai- paamaan kirjassa esiteltyjen henkilöiden, tapahtumienja
kuvien luetteloa/hakemistoa.Kirjallisuutta
- Litteratur 77
Ylläolevasta
valittyy
varmasti se, että teoksen nä- kökulma on voimakkaasti historiallinen ja taiteellinen.Suuri osa artikkeleista päättyy tämãn vuosisadan al- kupuolelle. Tämäkö on kuva, joka Pohjolasta halutaan välittäã muulle maailmalle: eikö meillã ole tänä päi- vänä muuta tarjottavaa yhdentyvälle Euroopalle kuin historiamme? Jos teoksella on pyritty vãlittämään täl- lainen kuva, sen motoksi sopisi kenties Kenneth Ol-
wigin artikkelin
viimeinen lause(s.
182): >Pohjois- ten kansojen luonteeseen kuuluu olla maantieteellisesti marginaalissa mutta henkisesti ytimessä. Euroopan luonne on pohjoisessa.>TOIVO MUILU
Maantieteen laitos, Oulun yliopisto