• Ei tuloksia

Destutt de Tracy: ideologia ensimmäisenä tieteenä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Destutt de Tracy: ideologia ensimmäisenä tieteenä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

20 • niin & näin /

D

estutt de Tracy piti vuonna 

Institut National des Sciences et des Artsin moraalisten ja poliittis- ten tieteiden osaston ideoiden ja aistimusten analyysin jaostossa luennon, jossa hän pohdiskeli sopivaa nimeä jaos- ton edustamalle tieteenalalle (luento oli osa laajaa luentosarjaa, joka julkaistiin vuonna  otsikolla Mémoire sur la fa- culté de penser). Hylättyään ensin ’metafy- siikan’ ja ’psykologian’ hän päätyi uudis- sanaan ideologia (kreikan kielen termeis- tä eidos ja logos). Sillä hän tarkoitti ide- oita koskevaa tiedettä (science des idées) ja vielä tarkemmin ideoiden muodostu- mista koskevaa tiedettä tai havainnoimi- sen (aistihavaintojen) ja mielikuvien tut- kimista. Koska kaikki tieteet koostuvat tavalla tai toisella ideoiden keksimisestä, yhdistelemisestä ja järjestelemisestä, oli luonnollista, että ideologia oli ensimmäi- nen tiede, teorioiden teoria tai tieteiden tiede, josta kaikki muut tieteet juontavat juurensa. Erityisen merkittävinä ’johdan- naistieteiden’ kohteina hän piti kieltä, logiikkaa, moraalia, kasvatusta ja ”tai- doista tärkeintä”, yhteiskunnan säätelyä.

Viime mainitulla hän tarkoitti politiik-

kaa. Myöhemmissä kirjoituksissa ideolo- giaan kuuluivat käytännössä kaikki tie- teenalat, joiden kohteista voi saada tietoa aistihavainnoilla. Ideologian ulkopuolel- le rajautuivat esimerkiksi teologia, meta- fysiikka, alkemia ja astrologia.

Destutt de Tracy aloitti laajan ideo- logiaprojektinsa vuonna  teoksella Projet d’éléments d’idéologie (toinen painos otsikolla Elemens d’ idéologie I: Idéologie proprement dite). Tässä teoksessa hän esitti hämmennystä aiheuttaneen käsityk- sen, että ideologia on osa eläintiedettä.

Tämä perustui siihen, että hänen mie- lestään ihmisen älyn ja ruumiin tutki- minen on osa luonnonhistoriaa, toisin sanoen niitä voi havainnoida ja kuvata kuten vaikkapa mineraalien ja vihannes- ten ominaisuuksia tai eläinten elämää.

Seuraavina ’ideologian aakkosista’

ilmestyivät osat Grammaire () ja Logi- que (). Kolmessa ensimmäisessä ideo- logiasarjan osassa Destutt de Tracy tar- kastelee ideoiden syntyä, muotoutumis- ta ja ilmenemismuotoja eli nykykielellä tieto-oppia ja mielen eli tietoisuuden sekä kielen fi losofi aa. Poliittisten ongel- mien vuoksi näiden teosten perustalle rakennetut moraalia, taloutta ja politiik- kaa käsittelevät osat ilmestyivät vasta Na- poleonin kukistuttua. Sarjan neljäntenä ja viidentenä osana ilmestyi vuonna 

yhteisnide Traité de la volonté et de ses effets, jonka edellisessä osassa käsitellään poliittista taloustiedettä ja jälkimmäises- sä luonnosmaisessa osassa moraalia, pas- sioita, tunteita ja rakkautta. Politiikkaan paneutuvan tekstin Commentaire sur

”l’Esprit des lois” de Montesquieu () otsikossa ei enää mainittu ideologiaa.

Alkuperäiseen ideologiasarjan suunnitel- maan kuulunut fysiikkaa, geometriaa ja algebraa käsittelevä osa jäi kirjoittamatta, joskin lyhyt luonnostelma siitä sisältyy

’Logiikkaan’.

Destutt de Tracyn ympärille kerään- tyi nopeasti joukko muitakin ajattelijoi- ta, joita alettiin kutsua ideologeiksi (idéo- logues). Tämä oli tosin pikemminkin heidän poliittisten vastustajiensa käyt- tämä sana. Itse he käyttivät mieluummin termiä idéologiste, ideologiaopin kannat- taja. Destutt de Tracy osallistui innok- kaasti politiikkaan ja oli lähes väistämä- töntä, että antiklerikaali ja liberaalis-tasa- valtalainen valistusmies joutui hankaluuk- siin Napoleonin valtakaudella. Keisari Napoleon ja rojalistinen lehdistö saivat

’ideologeista’ sopivan syntipukin mitä moninaisimpiin ongelmiin. Napoleon

totesi vuonna  hallituksen kokouk- sessa, että ”ideologia, tämä perimmäisiä syitä etsivä hämärä metafysiikka, joka haluaa rakentaa perustalleen kansojen lainsäädännön sen sijaan että käyttäisi hyväkseen ihmissydämen tietoa ja histo- rian opetusten lakeja, on syypää kaikkiin niihin vastoinkäymisiin, jotka ovat koh- danneet kaunista Ranskaamme”. Poliitti- sessa taistossa ideologia sai perin negatii- visen sävyn ja siitä tuli kaikenlaisen hämä- rän ja sekavan ajattelun sekä kelvot toman abstraktin teoretisoinnin vertauskuva, ja ideologit leimattiin edesvastuuttomiksi poliittisiksi lurjuksiksi. Kokeellisen me- netelmän ja eksaktin kielenkäytön kan- nattajasta sekä varman ja luotettavan tiedon etsijästä oli tullut ’metafyysikko’.

Valistushenkisissä piireissä Destutt de Tracy menestyi kuitenkin omana aika- naan erinomaisesti. Hänen teoksiaan käännettiin useille eurooppalaisille sivis- tyskielille. Italiaksi ja espanjaksi ilmestyi hänen koko keskeinen tuotantonsa. Yh- dysvalloissa Thomas Jefferson oli innokas

’ideologisti’ ja hänen valvonnassaan eng- lanninnettiin ideologiasarjasta poliittista taloustiedettä käsittelevä osa sekä Mon- tesquieu-kommentaari (saatavilla verkos- sa osoitteessa www.econlib.org/library/

Tracy/ddtMSL.html ; Destutt de Tracyn alkuperäistuotannosta suurin osa on luet- ta vissa Ranskan kansalliskirjaston verk- kosivuilta osoitteessa gallica.bnf.fr). Myö- hemmin Destutt de Tracyn sensualistista ajattelua ei ole yleensä mainittu fi lo sofi an historioissa kuin korkeintaan alaviiteta- solla. Lähinnä hänestä ovat olleet kiinnos- tuneita aatehistorioitsijat. Parina viime vuosikymmenenä Destutt de Tracy on ollut selvässä nousussa liberaalin talous- ja yhteiskuntateorian edelläkävijänä, koska hän kehitteli hyödyn periaatteelle raken- tuvaa talouden ja politiikan teoriaa ja ko- rosti yksilön vapautta, edustuksellisia ins- tituutioita ja laillisuusperiaatetta. Parhai- ten hänen yhteiskuntakäsitystään kuvaa ehkä termi commerce, joka tarkoittaa sekä kaupankäyntiä että kanssakäymistä ja seurustelua. Yhteiskunnallisen kehi- tyksen pahimpana esteenä hän ei pitä- nyt niinkään esimerkiksi yhteiskunnallis- ta eriarvoisuutta vaan ennakkoluuloja ja tietämättömyyttä. Kunnon valistusmie- hen tavoin hänen mielestään oppineiden luokan tehtävänä oli niiden kitkeminen.

Nykyisinhän meillä on heidän tilallaan

’asiantuntijat’ ja ’konsultit’, jotka puheis- saan kauhistelevat valistuksen ’projektia’, mutta toimivat usein kuten ideologistit.

TIMO UUSITUPA

Destutt de Tracy:

ideologia

ensimmäisenä tieteenä

Joidenkin mielestä fi losofi an yksi keskeinen tarkoitus on luoda uusia käsitteitä. Mikäli näin on, niin kreivi Antoine Louis Claude Destutt de Tracy (1754–1836) on ainakin tämän vuoksi paikkansa ansainnut fi losofi an (ja usean muunkin tieteen) historiassa. Hän konstruoi sittemmin laajalle levinneen ideologian käsitteen ja teki siitä jopa

fi losofi ansa peruskäsitteen. Tosin hän joutui jo elinaikanaan käsite-

historiasta tutun ilmiön uhriksi:

termille annettiin uusia merkitys- vivahteita ja pian sillä ymmärrettiin jotain aivan muuta kuin mitä sen keksijä oli tarkoittanut.

006-49 Ranska 1800-luku 20 17.6.2002, 17:44

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Att så få sökte sig till Sverige berodde på att landet var geografiskt vid sidan om de stora emigrationsvägarna och att Sverige självt var ett emigrationsland och

Enligt Bilde över- driver Filon Petronius' vänlighet mot judar- na och hans aktivitet för att avstyra förver- kligandet av Gaius' plan; Josefus torde förmedla en mer

Mielestäni tämä osoittaa ideologian ja tiedon eron siten, että tieto on jotain jolle ideologia ja diskurssi perustuvat, antamalla tiedolle lisämerkityksiä.. Ideologia on siis se

Markkinoinnilla on suuri vaikutus yrityksen liiketoimintaan, kuten Tracy (2014) totesi, että markkinoinnin onnistuminen tai epäonnistuminen on ensisijaisia syitä

Poliittisen toiminnan monise- litteisyyttä käsitteli myös Hanna Lukkarin esitelmä, jossa tuli esiin Beauvoirin politiikkakäsityksen ajankohtaisuus.. Abstraktit oikeudet

Scrutonin mukaan viinillä on tajunnantilaa muuttavia vaikutuksia, jotka ovat sidoksissa sen nauttimiseen; li- säksi viinistä saatava esteettinen nautinto on

Mutta: “Se, joka haluaisi mitellä voimiaan de Saussuren kielitieteen tehtävää koskevan käsityksen kanssa, ei niin tehdes- sään hyökkäisi de Saussurea vastaan vaan

de nombreux Finlandais estiment que la cuisine originale finlandaise n’existe plus, certains s’inquiètent à l’idée que le caractère gustatif national puisse dépérir sous