• Ei tuloksia

Rappiotaiteen jäljillä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Rappiotaiteen jäljillä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

106 niin & näin 4/2011

otteita ajasta

K

uinka tunnistetaan

indoktrinaatio eli

”aatteen istutus” tai- teessa, tieteessä ja nykymediassa? Tai havaitaan johdonmukainen vaike- neminen, jota poliittinen, talou- dellinen tai tieteellinen sensuuri tuottaa? Viime vuosisadan räi- keimmät sensuurijärjestelmät Euroo- passa ovat hyvin tunnettua historiaa, mutta niiden piiloisen (jälki)vai- kutuksen tutkimus on edelleen ajan- kohtaista. Esimerkiksi keskustelu suomalaisen akateemisen eliitin ja tiedepolitiikan saksalaismielisyydestä 1920–1930-luvuilla on vielä nuorta.

Nyky-Saksassa kriittisellä tutkimuk- sella on pidemmät juuret. Viime vuosina on tehty tärkeitä avauksia myös taiteentutkimuksessa.

Freie Universität Berlinissä on toiminut vuodesta 2002 tutkimus- hanke Entartete Kunst, ’Rappiotaide’.

Nimi viittaa Hitlerin kolmannen valtakunnan viralliseen kulttuuri- politiikkaan, joka tuomitsi muun muassa kokeilevan taiteen suun- taukset (kuten ekspressionismin, dadan ja surrealismin) vedoten uusiin taideihanteisiinsa ja rotuop- peihin. Sotienvälinen sensuuri kulminoitui näyttelykampanjaan Entartete Kunst vuonna 1937.

Näyttelyissä esiteltiin varoittavana esimerkkinä kuvataidetta, joka kam- panjan jälkeen tuhottiin tai myytiin ulkomaille. Seuraukset olivat mer-

kittäviä, sillä sensuuri kohdistui tu- hansiin taiteilijoihin ja kymmeniin tuhansiin teoksiin.

FU Berlinin hankkeen dynamot, tohtorit Meike Hoffmann ja Andreas Hüneke, kertovat haastattelussa tai- dehistorian yksikössä, että projek- tissa yhdistyvät tutkimus ja opetus laajaan yhteistyöhön eri organisaati- oiden kanssa. Hoffmann ja Hüneke ovat 1900-luvun alun avantgarden asiantuntijoita, joiden työsarka on ajassa kiinni. Jo kansainvälinen so- pimus kolmannen valtakunnan taka- varikoimien teosten löytämiseksi ja tunnistamiseksi (Washington Prin- ciples 1998) edellyttää erityistä asi- antuntemusta ja koulutusta. Muun muassa tähän tarpeeseen vastaa FU Berlinissä 2011 aloitettu alkuperän tutkimuksen koulutus, Provenienz- forschung. Se yhdistää taiteentutki- musta, poliittista historiaa, oikeustie- dettä ja taidekaupan tuntemusta.

Hankkeen näkyvänä ytimenä on Hüneken taannoin aloittama ja nyt avoimesta verkosta löytyvä ar- vokas tietokanta natsien sensuroi- mista teoksista ja niiden vaiheista tuhoisien näyttelyiden jälkeen.

Tietoa karttuu: hankkeen asiantun- tijat olivat avainasemassa tunnistet- taessa vuonna 2010 metrotyömaan kaivauksissa Berliinin Mittestä löy- tyneitä veistoksia. Ne osoittautuivat

’rappiotaide’-kampanjan aikana Saksan museoista poistetuiksi teok- siksi, jotka luultiin jo tuhotuiksi.

Lehdistö julisti löydön sensaatioksi;

tohtori Hoffmann korostaa mal- tillisemmin sen ainutlaatuisuutta.

Löydös toi vanhoja teoksia päivän- valoon, mutta paljasti myös tulevalle tutkimukselle odottamattomia uusia suuntia ja langanpäitä.

Yhteistyö eri instituutioiden kanssa vie tutkimusta niin ikään FU Berlinin ulkopuolelle. Yhteiset näyt- telyt tavoittavat yleisöjä eri puolilla Saksaa, ja hanke kannustaa myös museoita tutkimaan kriittisesti omia kokoelmiaan. Tämä pitää yllä jul- kista keskustelua taiteen merkityk- sestä yhteiskunnassa.

Hitlerin hallinnon pilkkaava taidekampanja ei tähdännyt kes- kusteluun. Natsipropaganda mai- nosti näyttelyiden suurta suosiota merkkinä kansalaisten valppaudesta kulttuurin arveluttavimpia ilmiöitä kohtaan. Propagandistien kannatti vaieta siitä tosiasiasta, että moni kävijä ymmärsi näyttelyt viimeiseksi mahdollisuudeksi nähdä maan mer- kittävintä nykytaidetta ennen sen hävitystä.

Päivi Mehtonen Kuvat ja lisää tietoa aiheesta:

Datenbank zum Beschlagnah- meinventar der Aktion ”Entartete

Kunst”, Forschungsstelle

”Entartete Kunst”, FU Berlin:

http://www.geschkult.fu-berlin.

de/e/db_entart_kunst/index.html

’Rappiotaiteen’ jäljillä

(2)

4/2011 niin & näin 107

otteita ajasta

Maalaus: Franz Marc, Die ersten Tiere (1913) Maalaus: Paul Klee, Die Pauken-Orgel (1930)

Puupiirros: Franz Marc, Reitschule nach Ridinger (1913)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Suomen Akatemian Tieteen tila 2018 -katsauksen tulokset kertovat, että bibliometrisillä mittareil- la tarkasteltuna Suomen tieteen taso on noussut 2010-luvulla.. Tohtorit

TUTKIJOIDEN NÄKEMYKSIÄ TOIVOTAAN Opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämän Avoimen tieteen ja tutkimus -hankkeen tavoit- teena on, että vuoteen 2017 mennessä Suomi nousee

tutkimusten mukaan, jotka ovat osoittaneet pikemminkin uusia mahdollisuuksia kuin on­. gelmia koulutuksen

Asian voi nähdä myös niin, että tutkimus on tietotuotantoa ja opetus (tiedon)jakelua tai et­.. tä tutkimus on tuotekehittelyä ja

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

tämä koskee lähinnä niitä ts:n jäseniä, jotka eivät ole samalla ktY:n jäseniä. uuden yhdistyksen muodostaminen antaa myös

(Huhut kertovat, että kun Foucault’lta itseltään tiedusteltiin eräässä haastattelussa, mitä mieltä hän oli sosiologi Jean Baudrillardin kehotuksesta “unohtaa Fou- cault”,

Rethinking Modernity in the Global Social Oreder. Saksankielestä kään- tänyt Mark Ritter. Alkuperäis- teos Die Erfindung des Politi- schen. Suhrkamp Verlag 1993. On