• Ei tuloksia

Wittgensteinin johdolla filosofiaan

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Wittgensteinin johdolla filosofiaan"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

K I R J A T

2/00 niin & näin • 79

taalinen vallankumous, digitaalinen tule- vaisuus… ja tietysti digitaalinen kulttuuri.

Tässä muutamia Sam Inkisen keräämiä

”digikäsitteitä” (s. 63) joita aikalaiskeskus- teluun mahtuu näinä aikoina melkoinen joukko. Näyttää siltä että miltei mihin ta- hansa asiaan voidaan etuliitteeksi liittää termi ”digitaalinen”. Epäselvempää puo- lestaan on mitä näillä digikäsitteillä tai

”teknopölinällä” oikeastaan tarkoitetaan.

Kaivattua valoa digiviidakkoon saadaan nyt Vastapainon julkaisemasta johdatuk- sesta digitaaliseen kulttuuriin.

Teos on koottu pääosin suomalaisten tutkijoiden artikkeleista, mutta mukaan mahtuu myös kaksi käännösartikkelia. Ar- tikkelien aiheet liikkuvat kirjan jaottelun mukaisesti sekä yleisissä digikulttuuria kä- sittelevissä aiheissa, digikulttuurin histori- assa sekä rajatummissa hypertekstiä tai di- gitaalista tekstiä, pelejä ja pelikulttuuria sekä digitaalista musiikkia ja elokuvaa kä- sittelevissä tarkasteluissa. Päällisin puolin tekstit ovat esitteleviä, mutta vaativat osin kuitenkin melkoisia ennakkotietoja alalta.

Varsinkin sanasto ja viitteet tekniikkaan eivät kovin helposti avaudu kuin asian har- rastajille ja tietokone- ja pelilehtien tilaajil- le. Toimittajat ovat turvautuneet vain ker- ran tietolaatikkoon (s. 189), mutta vastaa- vanlaisia laatikoita olisi saanut olla enem- mänkin, varsinkin kun sanasto puuttuu kokonaan. Sellainen olisi paikallaan. Esi- merkiksi hypertekstin ja kybertekstin erot kun eivät maallikolle noin vain avaudu.

Johdatus ei siis kaikilta osin toimi aivan johdatuksena. Lisätyöllä ja huolellisuudel- la asiaa olisi voinut korjata. Itse artikkeleis- sa sen sijaan huomioidaan ilahduttavasti se historia, mikä erilaisiin digitaalisiin sovel- lutuksiin on johtanut ja näin lukija pääsee edes jollakin lailla seuraamaan esimerkiksi MUD (Multi User Dungeons) -pelien tai - tilojen syntyhistoriaa ja kiinnekohtia.

Artikkelikokoelman näkökulma on laa- jassa mielessä kulttuurintutkimuksellinen ja siinä pyritään kysymään ”miten digitali- soituminen vaikuttaa ihmisiin: identiteet- teihin, yhteisöihin ja tapohin viettää va- paa-aikaa”, kuten toimittajat toteavat (s.

18). Kysymys on tietysti tavattoman kun- nianhimoinen ja laaja ja siihen on vaikea vastata ”digitaalisen murroksen” ollessa vielä täydellä teholla käynnissä. Vastausta haetaankin useissa artikkeleissa totuttuun tapaan postmoderneista teorioista ja niin- pä saamme lukea esimerkiksi seuraavaa:

”muunnuttuaan digitaaliseksi kertomus ei välttämättä ole enää kirja, vaan ehkä enemmän kokoelma paikkoja, kohtaami- sia tai seikkailuja polkujen ja haarautu- mien keskellä” (s. 7), ”postmoderni tilan- ne, missä merkityksen muodostumiselle ei

ole enää ”yliyhteisöllisiä” tai universaaleja kriteereitä, on netissä jo pitkälle toteutu- nut” (s. 108) tai ”pelaaja tai virtuaalisiin yhteisöihin sulautuja seikkailee flâneurin tapaan turistina uusissa ympäristöissä ja asuttaa vieraita ”digitaalisia rajaseutuja””

(s. 162). Postmodernit teoriat tarjoavat epäilemättä soveliaita näkökulmia digi- kulttuurikeskusteluun nostaen esiin tee- moja risteymistä, rajoista, haarautumisis- ta, uusyhteisöllisyydestä, heimoistumises- ta, turismista, epälineaarisuudesta, moni- identtisyydestä, leikinomaisuudesta tai vaikkapa kerroksisuudesta. Vastapooliksi jää tällöin moderni jähmeine ja homogee- nisine yhteiskuntarakenteineen, kehitys- kertomuksineen ja universalismeineen.

Tämä kahtiajako on tuttu, muttei kuiten- kaan lopulta täysin itsestäänselvä. Johdatus digitaaliseen kulttuuriin ei onneksi koko- naisuutena sorru postmodernismiylistyk- seen, vaan pitää kiinni kriittisestä ja histo- riallisesta otteesta. ”Mitä on digitaalinen elokuva” -artikkelissaan mediataiteilija Lev Manovich esimerkiksi tuo esiin mie- lenkiintoisen ajatuksen elokuvan paluusta alkujuurilleen 1800-luvun still-kuvien sarjojen, luuppien ja animaatioiden pa- riin. Kultuurisesta näkökulmasta digitali- sointi ja tietokoneistuminen ei nyt merkit- sekään automatisointia, vaan siinä missä elokuvakamera on tallentanut ympäristö- ään indeksisesti ja automaattisesti, pala- taan digitalisoinnin myötä nyt jokaisen kuvan rakentamiseen ”käsin”, elokuvan tekemiseen kuva kerrallaan. Kirjan koko- naisuuden kannalta asetelma tulevaisuus- odotusten ja menneisyyden sekä post- modernin ja modernin välisestä kamppai- lusta on kuitenkin vaikea ja haastava, mut- ta ehkäpä ainoa vakavasti otettava mah- dollisuus: toisaalta artikkelien kirjoittajat pyrkivät hahmottamaan uutta vapautta- vaa kulttuuria ja muutoksia puolustaen pelimaailmojen, digimusiikin yms. merki- tyksellisyyttä konservatiivisia kulttuurinä- kemyksiä vastaan ja toisaalta pysyen kriit- tisenä ”digihypeä” ja ”teknoutopioita vas- taan”.

Johan Fornäs esimerkiksi peräänkuu- luttaa perinteiset oppialat ylittävää kult- tuurintutkimusta, joka pystyisi tulkitse- maan uusia kulttuurisia prosesseja kriitti- sestä näkökulmasta. Tällaisen kritiikin hän näkee kohdistuvan ennen kaikkea kaupallistumista, byrokratisoitumista ja epäoikeudenmukaista yhteiskunnallista herruutta vastaan. Sam Inkinen puoles- taan paljastaa teknoutopismin, globalisaa- tiopuheen ja digitalisaatiotoivon utopiat ja dystopiat, Jaakko Suominen tarkastelee digitaalisuuteen liittyvien pelkojen ja toi- veiden historiaa ja Ilkka Mäyrä Internetin

moninaista kulttuurista luonnetta.

Itse digitaalisten ”välineiden” käsitte- lyssä tekstin tai kirjan uudet muodot ovat saaneet osakseen peräti kaksi artikkelia.

Ne ovat Raine Koskimaan ”Digitaaliset tekstit ja kirjallisuus” ja Markku Eskelisen

”Digitaalinen dominantti, bioteksti ja psykosomaattinen käyttöliittymä”, jonka otsikko muistuttaa jo tieteiskirjallisuutta.

Uusien kirja-muotojen lisäksi Johdatus digitaaliseen kulttuuriin pureutuu digitaa- liseen musiikkiin Juha Arrasvuoren artik- kelissa ”Tietokone soittimena” ja eloku- vaan jo edellämainitussa Lev Manovichin artikkelissa. Näiden lisäksi tarkastelun alla on pelikulttuuri Aki Järvisen artikkelissa

”Digitaaliset pelit ja pelikulttuuri” sekä maallikolle arvoituksellinen MUD Sonja Kankaan artikkelissa ”MUD - verkon sosi- aaliset tilat”. Käsittelyssä ovat siis perintei- sestä näkökulmasta varsin sovinnainen joukko kulttuurisia ilmiöitä. Muun muas- sa mediataiteen poissaolo ihmetyttää.

Digikulttuurista puhuttaessa ihmetyt- tää myös, että usein kuvamateriaali napa- taan suoraan internetistä, kuten suurin osa tämänkin kirjan kuvitusta. Lopputulos on joukko suttuisia pieniä mustavalkokuvia, jotka eivät ole omiaan houkuttelemaan digikulttuurin piiriin. Runsaasti yksityis- kohtia sisältävistä ja tekstiä sisältävistä ku- vista on painettuina enää mahdotonta saa- da mitään selvää. Niinpä teos antaa visuaa- lisesta digikulttuurista melko tukkoisen kuvan. Kuvien käytössä olisi ollut syytä käyttää enemmän mielikuvitusta.

Reijo Kupiainen

WITTGENSTEININ JOHDOLLA FILOSOFIAAN

Jyrki Laine, Paljon mahdollista - kokeilevaa filosofiaa. Like 2000, s. 147

J

yrki Laineen teoksen Paljon mahdollista lähtökohta on mainio. Hän on nosta- nut (varhais-) Wittgensteinin filosofia- konseption ”filosofia on tehtävä” kirjansa johtoajatukseksi. Tractatuksen hengessä hänen tarkoituksensa on saada lukija ajat- telemaan samat ajatukset kuin kirjoittaja on itse ajatellut. Tätä varten Laine on laa-

(2)

80 • niin & näin 2/00

K I R J A T

täisi olevan motivaation lähde hyvien te- kojen tekemiseen, joten voimme käydä dialogia uskovaisten ja skeptikkojen välil- lä. Tämä ultraekumeeninen positio on täysin historiaton rakennelma ja tässä koh- taa Laineen wittgensteinilainen metodi näyttää mielestäni heikoimmat puolensa.

Siitä ei ole tämänkaltaisten kysymysten arviointiin. Kolmannessa kokeessa kirjoit- taja lanseeraa jumala – vanhemmat analo- giaa henkilökohtaisen jumalasuhteen ku- vaksi. Tosin hän ansiokkaasti kiinnittää lukijan huomion analogiaan perustuvien päätelmien ongelmiin esittämissään jatko- kysymyksissä. Tämä teologinen sukellus keskellä kirjaa on varsin epäonnistunut sii- täkin huolimatta, että kirjoittaja sitä kau- pallisilla tekijöillä puolustelee. Ongelma on, että se ei oikeastaan tarjoa tapoja ym- märtää kristinuskoa traditiona, jonka kanssa kaikki me suomalaiset olemme ta- valla tai toisella tekemisissä, vaan se esiin- tyy historiasta irrallisena ongelmanratkai- suteologiana.

Paljon mahdollista -kirjan ongelmat ovat pienemmät kuin siitä mahdollisesti saatava hyöty. Kirjassa ei juurikaan käydä lävitse filosofian historiaa vaan yritetään lähteä liikkeelle puhtaalta pöydältä. Sellai- sena se ei ehkä sovellu oppikirjaksi, jota se ei tietenkään yritäkään olla, mutta oheis- materiaalina filosofian tai elämänkatso- mustiedon opetuksessa se on oiva ja mo- tivoinee lukioilaisia juuri historiattoman

”tässä ja nyt” asenteensa avulla. Opettajan tai itsenäisen lukijan harteille jää tehdä nä- kyviksi tähän lähtökohtaan liittyvät ongel- mat.

Sami Syrjämäki Vain paikoitellen, kun kirjoittaja innostuu

selittämään Wittgensteinin ideoita tar- kemmin, on lukijalla pieniä ongelmia seu- rata ajatuksen juoksua. Mutta tätä ei liene mahdollista filosofiassa täysin välttääkään, ainakaan jos yrittää sanoa jotain merkityk- sellistä, eikä vain ladella itsestäänselvyyk- siä. Kokeilin paria kirjasta löytyvää koetta lukiossa opetustilanteessa ja tulokset olivat hieman ristiriitaisia. Aluksi kokeet eivät innostaneet ketään, mutta kun oppilaat pakotti kirjoittamaan asiasta niin useat näyttivät kiinnostuneen tosissaan tehtävis- tä. Opetuskäytössä kirja voi osoittautua vielä hyvinkin käytännölliseksi kunhan vain löytää oikeat tavat soveltaa sitä. Paljon mahdollista on kirjoitettu oletettua lukijaa silmälläpitäen siten, että hän lukee sitä yksinään ja samalla mietiskelee kirjassa esiin nostettuja kysymyksiä ja tällä tavoin se parhaiten toimiikin. Vaikka ryhmä- keskustelua onkin ehkä vaikea käydä kir- jan perusteella suoraan niin se soveltuu hyvin lukiolaisellekin itsekseen lueskel- tavaksi.

H

yvien lukujen joukossa kirjassa on yksi kyseenalaiselta vaikuttava. Tä- mä on uskon ongelmia käsittelevä luku, jonka teologisten johtopäätelmien vallat- tomuus saa minut ihmettelemään josko kyseessä sittenkin olisi ironia. Luku sisäl- tää kolme koetta, joista ensimmäisen jäljil- tä ”päädymme” huomaamaan, että armo ei riipu teoistamme. Tätä johtopäätöstä puolustaa kaksi argumenttia. Ensinnäkin tilanne, jossa koko ajan palvelisimme ju- malaa olisi kestämätön tai mahdottomuus siten, että esimerkiksi vessassakäynti näyt- täytyisi absurdilta tässä valossa. Toiseksi, jos jumala olisi olemassa niin hän olisi mahtavuudessaan riippumaton meidän palveluistamme. Argumentoinnin va- kuuttavuuden arvioinnin jätän jokaiselle itselleen. Toisessa kokeessa Laine pääsee vauhtiin. Kirjoittajan itsensä mielessä on saattanut olla jotain aivan muuta kuin olen ymmärtänyt, mutta filosofian ja elämänkatsomustiedon oppikirjaksikin mainostetun kirjan sivuilla seuraavan kal- tainen teksti näyttää arveluttavalta. Laine käy kuvitteellista dialogia meidän(!) usko- vaisten ja skeptikon välillä ja päätyy kir- joittamaan: ”Jotta me voimme uskottavasti uskoa, meidän uskostamme on seurattava hyvää sekä meille itsellemme että muille. Sil- lä meidän jumalamme on rakkaus! Ja pyhä henki eli viisaus! Ja armeliaisuus! Ja suvait- sevaisuus!” (s.120-121) ja esitettyään skep- tikon mahdollisen kysymyksen tähän hän päätyy toteamaan, että skeptikon ja usko- vaisen teoriat ova käytännöllisesti katsoen toisiaan hyvin lähellä. Ainoana erona näyt- tinut joukon filosofisia tehtäviä ja niiden

analysointia auttavia esseitä. Paljon mah- dollista ei siten ole oppikirja perinteisessä mielessä vaan pikemminkin tönimällä eteenpäin komentava teos. Kirja sisältää neljäkymmentä erilaista ‘koetta’, jotka kir- joittaja on ryhmitellyt aihepiirettäin seit- semäksi kokonaisuudeksi. Jokaista tehtä- vää seuraa selittävä osuus, jossa käydään filosofisesti läpi tehtävässä mahdollisesti esiinnousseita kysymyksiä ja ongelmia.

Lopuksi annetaan vielä kysymyksiä poh- dittavaksi, joihin Laine ei tarjoa vastauk- sia. Laine ilahduttaa lukijaa vielä muuta- malla kirjallisuusvinkillä.

Paljon mahdollista rakentuu siis filoso- fisten kokeiden ympärille. Kokeet ovat tehtäviä, joissa Laine pyytää lukijaa teke- mään jotain, joka toisinaan on hyvin konkreettistakin kuten esimerkiksi ”Mene pimeään huoneeseen toimiva hehkulamppu kädessäsi. Yritä saada huoneeseen valoa.”

(s.45). Käytännössä kokeet voi kuitenkin suorittaa ajatuskokeinakin. Nämä raken- teelliset ratkaisut tuovat varsin raikkaan tuulahduksen ”johdatus filosofiaan” kir- jojen joukkoon. Keskimäärin kokeet ovat havainnollisia mutta toisinaan johtopää- tökset ovat hieman yksioikoisia kuten se, että yllä olevan kokeen tehtyämme huo- maamme heti ”[…] mihin tarvitaan jär- keä. Ja miksi tiede on keksitty. [sic!]” (s. 45).

K

irjan tarkoitus on ilmeisesti olla ylei- nen johdatus filosofiaan (tai erityises- ti filosofiseen ajatteluun), eikä nimen- omaisesti Wittgensteinin filosofiaan. Tä- mä on tosin vain henkilökohtainen arvio, sillä Laine ei itse tee kirjansa tarkoitusperiä täysin selväksi. Jokatapauksessa Wittgen- stein ja erityisesti hänen kielifilosofiansa ovat teoksessa vahvasti läsnä, jopa teoreet- tisena rakennelmana eikä vain teosta me- tatasolla ohjaavana pointtina. Tässä suh- teessa kaipaisinkin kirjaan enemmän sii- hen itseensä päin suuntautumista. Koke- maton lukija ei nimittäin huomaa, aina- kaan helposti, teoksen lähtökohtien mu- kanaan kantamaa yksipuolisuutta. Filoso- fiaa jo jonkin verran tuntevat saavat kyllä vihiä asiasta tarkastelemalla kirjallisuus- vihjeitä, jotka ovat varsin analyyttisesti painottuneita. Sinänsä en katso rajoittu- neen näkökulman olevan erityinen puute, sillä se on ongelma, josta lienee mahdoton päästä täysin eroon. Olisi vain toivottavaa, että lukijalle tehtäisiin selväksi kirjan ra- joitteet.

Kuinka kirja sitten onnistuu kunnian- himoisessa tehtävässään? Sanoisin, että melko hyvin. Kirja on kirjoitettu varsin lennokkaasti, mutta samalla selkeästi.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tutkimuksesta käy hyvin esille se, että suurella osalla koulukotien erityistyöntekijöitä on paljon samankaltaisia tehtäviä, jotka ovat nimenomaan

Oma näkemys ja visio tulevaisuudesta syntyy kyvystä havainnoida, reflektoida, ja tun- nistaa sekä ulkoisia että omaan itseen liittyviä tulossa olevia muutoksia. Tulevaisuut- ta

Lähijohtajan työssä on kirjoittajien mukaan keskityt- tävä työyhteisön pitämiseen pää- tehtävissään, työskentelyolosuh- teiden luomiseen, työntekijöiden kuuntelemiseen

Sen sijaan Sundin teoksissa lukijan puhutteleminen useimmiten rikkoo realistisen illuusi- on, sillä kertoja pyytää Tristram Shandyn tavoin lukijaa tekemään konkreettisia

 Nousun  taustalla  on  usean  eri  koulukunnan   näkemys,  että  organisaatio  rakentuu  viestinnän  ympärille,  eikä  enää  perinteiselle

Psalttarinsa (1551) esipuherunon lop- pusäkeissä Agricola viittaa lyhyesti jul- kaistavan teoksen syntyyn: hän pyytää lukijaa muistamaan rukouksissaan psalmien suomentajia ja

Velkaantuneen ihmisen ensimmäinen laajempi kiintopiste rakentuu Friedrich Nietzschen sekä ranskalaisfilosofien Gilles Deleuzen ja Félix Guattarin ajattelun ympärille.

oli vinoutunut tasa-arvokäsitys. Vaikuttaisi siltä, että säätiön koulutuspoliittisten ja -filoso- fisten ajatusten perusta oli näkemys perinnölliseksi katsotussa kykyjen