• Ei tuloksia

Fenomenologia Suomessa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Fenomenologia Suomessa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

niin & näin

1/97 • 7 Fenomenologia Suomessa

L

ehtemme viime numeroissa on käyty keskus telua filosofian perinteistä ja koulukunnista sekä erityisesti niiden asemasta maassamme.

Koska keskustelu tuntuu edelleen herättävän mielenkiintoa, lisäämme siihen lyhyenä anek- doottina tuoreimman kansainvälisen esittelyn suomalaisen fenomenologian kentästä. Esitte- ly on ilmestynyt Kluwer-kustantamon julkaise- man vuoden 1997 Encyclopedia of Pheno- menologyn Skandinavia -hakusanan Suomea koskevana osiona. Hakusanan on toimittanut Dagfinn Føllesdal.

“Suomen ensimmäinen yliopisto perustettiin Tur- kuun 1640 ja siirrettiin Helsinkiin 1828. Turku sai ruotsinkielisen yliopiston 1918 ja kaksi vuotta myöhemmin myös suomenkielisen. Nämä kak- si kaupunkia ovat filosofian pääkeskukset Suo- messa. Muissa neljässä filosofiaa tarjoavassa yliopistossa laitokset ovat hyvin pieniä, mutta Jy- väskylässä ja Tampereella on fenomenologian tutkijoita.

Yhdessä Georg Henrik von Wrightin ja Erik Ste- niuksen kanssa Jaakko Hintikka Helsingissä on ollut suomalaisen filosofian johtava hahmo vii- meiset 30 vuotta. Kaikilla kolmella on laajat kiinnostuskohteet ja Hintikan kiinnostukset sisäl- tävät fenomenologiaa. Hän on kirjoittanut useita fenomenologiaan liittyviä tutkimuksia, erityisesti The Intentions of Intentionality (1975) and

“Degrees and Dimensions of Intentionality” teok- sessa The Logic of Epistemology and the Epistemology of Logic (1989). Hän on myös kir- joittanut fenomenologian sovelluksista taitee- seen. Hintikan oppilaista Martin Kusch on ollut erityisesti tuottelias. Hän tuli Suomeen Saksas- ta 1981, mutta on nyt muuttanut Englantiin. Väi- töskirjassaan Language as Calculus vs.

Language as Universal Medium: A Study in Husserl, Heidegger and Gadamer (1989), hän käytti Merrill ja Jaakko Hintikan tekemää yleistystä Jean van Heijenoortin (1967) erot- telusta “logic as calculus” ja “logic as language”

valottamaan Husserlia, Heideggeria ja Hans- Georg Gadameria.

Etevin kontribuoija fenomenologiaan Suomessa on Leila Haaparanta. Hänen väitöskirjansa on Frege’s Doctrine of Being (1985), mutta hän on sittemmin julkaissut suuren määrän artikkeleita Husserlista, mm. itse toimittamissaan teoksissa Language, Knowledge and Intentionality:

Perspectives on the Philosophy of Jaakko Hin- tikka (1990); Mind, Meaning, and Mathematics:

Essays on the Philosophical Views of Husserl and Frege (1994), ja Mind and Cognition:

Philosophical Perspectives on Cognitive Science and Artificial Intelligence (1995).

Lilli Alanen on johtava Descartes-tutkija, mutta hän on kirjoittanut myös intentionaalisuudesta ja johtaa tutkimusryhmää, joka tutkii intentionaali- suutta ja kognitiotieteen perustaa.

Maria Johanna Sara kirjoittaa väitöskirjaa ruumiin fenomenologiasta ja on myös kirjoittanut artikke- leita Merleau-Pontysta, Simone de Beauvoirista ja näihin liittyvistä aiheista.

Turussa Sven Krohn oli kiinnostunut fenomeno- logiaan 1950-luvulla. Lauri Routila, joka kirjoitti väitöskirjansa Die aristotelische Idee der ersten Philosophie, (1969) ja opetti Turussa jonkin ai- kaa, opettaa nykyään Jyväskylässä keski-Suo- messa. Routila on kirjoittanut Husserlista, Heideggerista ja hermeneutiikasta. Hänen kiin- nostuksensa merkitykseen, tulkintaan ja Husserliin yhtyvät teoksessa Wahrnehmung und Interpretation (1974).

Tampereella, Jyväskylän ja Turun välissä, Erna Oesch on kirjoittanut Squaring the Hermeneutic Circle – a Treatise in the Bordeland of Two Traditions (1985) ja on kirjoittanut myös aihee- seen liittyviä artikkeleita. Tampereella myös Jaa- na Parviainen on tehnyt pro gradunsa ruumiin ja modernin tanssin fenomenologiasta ja kirjoitta- nut tähän liittyviä artikkeita.

Varhainen Husserlin ihailija oli Yrjö Reenpää, fy- siologian professori Helsingissä, joka kirjoitti usei- ta tutkimuksia havainnosta käyttäen Husserlin ideoita, erityisesti teoksessa Wahrnehmen, Beobachten, Konstituieren (1967).”

(Toimituksen suomennos)

P

ikainenkin lukija huomannee lukuisia puut- teita ja suoranaisia virheellisyyksiä Følles- dalin tekstissä. Ruotsin, Norjan ja Tanskan vas- taavat tekstiosiot ovat lisäksi 2-4 kertaa pi- dempiä, mikä kertonee siitä, että niiden kerää- minen ja toimittaminen on tehty Suomen osiota huolellisemmin.

Esittelyn päivittämisen voisi aloittaa vaikka- pa G. H. von Wrightin Vuosisatamme filosofia - teokseen kirjoittamasta suomalaisen nyky- filosofian esittelystä, jossa sinänsä suppeasti luetellaan myös fenomenologian edustajia Suo- messa. von Wrightin mainitsemista filosofeista Føllesdalin listalta puuttuvat ainakin J. E. Salo- maa, Erik Ahlman, Eino Krohn, Lauri Rauhala, Martti Siirala sekä Esa Saarinen. Lisäksi Føllesdal mainitsee Sven Krohnin ‘olleen kiin- nostunut fenomenologiasta 1950-luvulla’, mikä olisi taidonnäyte ‘understatementissa’ jopa eng- lantilaiselta puhujalta. Yrjä Reenpää oli kiinnos- tunut pikemmin Heideggerista eikä niinkään Husserlista (mikä käy selvästi ilmi mm. Reen- pään muistelmista), Martin Kuschia voidaan pi- tää myös Juha Mannisen oppilaana (jolle hän teki väitöskirjansakin), Maria Johanna Sara on

tietysti Sara Heinämaa, jonka väitöskirja ei enää ole kirjoitteilla vaan valmis, Erna Oeschin mai- nittu tutkimus on hänen valmisteilla olevan väi- töskirjansa työnimi, vuosiluku ei viittaa mihinkään jne.

Erityisen valikoivalta Føllesdalin teksti vaikut- taa 80- ja 90- lukujen kohdalla. Lukijalle tuottaa vaikeuksia myös päästä perille valikoinnin kritee- reistä. Pääosin on pyritty mainitsemaan vain

‘kansainvälisillä’ kielillä kirjoitettuja vähintään väitöskirjatasoisia tutkimuksia, mutta poikkeuk- siakin löytyy: mm. Heinämaan väitöskirja ruumiin fenomenologiasta ja Jaana Parviaisen tutkielma tanssin ja kehollisuuden fenomenologiasta. Eri- tyinen määre fenomenologialle näyttää useissa tapauksissa olevan intentionaalisuuden tai merkitysteorian tutkimus, tuskin muuten voitai- siin liittää sinänsä hyvinkin ansioitunutta tutkijaa Lilli Alasta fenomenologiaan.

Fenomenologian määrittely sinänsä ei ole mitenkään yksinkertaista ja siitä on hyväkin käy- dä keskustelua. Mannermaisessa filosofiassa sellaiseksi lasketaan tutkijoita ja tutkimuksia, joi- den metodit ja teemat ovat rönsyilleet kauaskin Husserlin varhaisista kiinnostuksen kohteista.

Jos kuitenkin muiden pohjoismaiden kohdalla on fenomenologiaksi laskettu niinkin väljästi siihen liittyviä filosofeja kuin Jacques Derrida tai Julia Kristeva, olisi aiheellista ottaa huomioon myös suomalaisessa kentässä suuri joukko sellaisia tutkijoita, joiden kohteena on ollut Husserlin myöhäisempi, elämismaailmaan liittyvä tematiik- ka, eksistentiaalinen fenomenologia sekä näiden jatkokehittelyt.

Jos viime vuosikymmenten osalta haluaisi kohennella listaa fenomenologisesti suuntau- tuneista tutkijoista, jotka ovat sekä julkaisseet että opettaneet laajemmin ja ohjanneet alaan liittyviä opinnäytteitä, voisi mainita esim. Arto Haapalan, Matti Juntusen, Lauri Mehtosen, Sep- po Sajaman, Hannu Siveniuksen, Juha Varton...

Jokainen asianharrastaja keksinee tähän suppeaan listaan helpostikin merkittäviä täydennyksiä. Voi vain esittää toivomuksen sii- tä, että teoksen seuraavassa laitoksessa tämän- kaltaiset korjaukset on otettu huomioon ja toimitustyö muutenkin tehty perusteellisemmin.

niin & näin -toimitus

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

“A Silkworm of One’s Own”, in Hélène Cixous and Jacques Derrida, Veils, trans. Haraway, How like a Leaf: An Interview with Thyrza Nichols

Häly on aina jotain ”liikaa” suhteessa vallitsevaan kulttuurisidonnai- seen soinnilliseen kehikkoon, tai ikään kuin äänen ”likaa”.. Julia Kriste- van abjektiteorian

Internetin keskustelupalstoilla pyörii silloin tällöin yk- sityisajattelijoita, jotka väittävät, että luonnollisten lu- kujen joukon äärettömyydestä seuraa, että

Pohjaneli¨ on l¨ avist¨ aj¨ an puolikas ja pyramidin korkeus ovat kateetteja suorakulmaisessa kolmiossa, jonka hypotenuusa on sivus¨ arm¨ a.. y-akseli jakaa nelikulmion

No mention has been made of the contradictions that can be taken to intimate the complexity of human life experience (cf. the house that can be “unheimlich”, House

(cf. These questions lead to a debate that shows two different sides of the same coin: these two sides will be identified in what follows in texts by Jacques Derrida and

Arendt kritisoi Heideggeria siitä, että vaikka tämä vastoin aikaisempia filosofeja myöntää Daseinin ole- van aina maailmaan ja muiden kanssa olemi- seen auttamattomasti heitetty,

Tällä alalla olemme enemmän kuin .omavarai- sia, sillä nykyisestä kuparin tuotannosta, joka on 21,2 kertaa niin suuri kuin sodan päätyttyä, voidaan melkoinen osa