• Ei tuloksia

Hautausmaan elämä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hautausmaan elämä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

4 /2014 niin & näin 87

K

un aiemmin kävin kaupunkini hautaus- maalla, se näyttäytyi minulle aivan ajat- tomana. Askel muurien sisäpuolelle vei jonnekin pysähtyneeseen, ikiaikaiseen.

En tosin ajatellut alueen seisseen niillä sijoillaan aina ja muuttumattomana. Tunsinhan edes vähän paikallishistoriaa, ja jopa minun koulimattomat silmäni erottivat vanhimmat muistomerkit uudemmista, mutta tämä havainto ei silti havahduttanut minua paikan historiallisuuteen.

Ymmärsin hautakivet, rakennukset, kävelyväylät, puut ja hautakoristeet iältään ja olemukseltaan vaihtele- viksi, mutta en pohtinut vaihtelun syitä. Tuolloin aavistin hautausmaan inhimillisen kulttuurin, peräti ihmiselämän itsensä, merkityksellisyyttä vaalivaksi monumentiksi. Ar- vauksessani oli oma totuutensa, mutta nyttemmin olen joutunut myöntämään, että sen perustelut olivat kor- keintaan romantilliset.

Toisin kuin vaikka jotkin rakennukset, jotka ovat saattaneet seistä paikoillaan vuosisatojen ajan periaat- teessa muuttumattomina tai entiseen loistoonsa kor- jattuina, hautausmaa kehittyy ja muovautuu jatku- vasti. Tämän oivaltaminen on tärkeää: hautuumaa, jota edelleen käytetään, ei ole koskaan lopullisessa muo- dossaan, eikä se liioin ole pyhäinjäännös. Aina vain uusia vainajia lasketaan viimeiselle levolle ja yhä vain uusia merkkejä pystytetään heidän muistolleen, samalla kun vanhoja hautoja poistetaan käytöstä ja annetaan näin tilaa uusille tulokkaille. Eri aikakaudet kerrostuvat ja lo- mittuvat. Vanhimpien aikojen piirteet ovat usein helposti havaittavissa – iäkkäänoloisina hautakivinä, kaukaisina kuolinvuosina – mutta yhtä hyvin on näkyvissä kaikkien myöhempien aikojen aatevirtausten ja käytäntöjen tuot- tamia piirteitä.

Käsitykset hautausmaiden suoranaisista käyttötar- koituksista ovat aikain saatossa vaihdelleet. Menneinä vuosisatoina kristilliset kalmistot ja kirkkomaat olivat kai lähinnä vainajavarastoja, joissa edesmenneet saivat rauhassa odottaa viimeistä tuomiota. Esimerkiksi Tam- pereella sallittiin vasta vuonna 1863 pääsy hautuumaalle myös hautaustilaisuuksien ulkopuolella. Myös vielä 1930-luvulla voimaan astuneissa Kalevankankaan sään- nöissä määrättiin, ettei aluetta saanut käyttää oikotienä, ja varsinkaan muurien yli kiipeily ei ollut sallittua. Leik-

kiminen ja ylimääräinen haudoilla vetelehtiminen oli an- karasti kielletty.

Kuitenkin viime vuosisadan mittaan yleistyi vähi- tellen ajatus hautausmaista viihtyisinä puistomaisina viheralueina, ”Jumalan puistoina”. Vuosisadan alkupuo- liskolla alettiin korostaa yhteisöllistä tarvetta kohdata kuolema ja suru avoimesti, mikä tuotti hautausmaille aiempaa sisäänkutsuvampia ilmeitä. Vanhaa tapaa aidata tai ainakin rajata haudat reunakivillä sekä päällystää ne hiekalla alettiin karsastaa estetiikkaan ja hautainhoidon tehokkuuteen vedoten. Nykyään yhtenäinen ruohomatto peittääkin useimpia hautausmaitamme.

Käsitys hautausmaan merkityksestä ja siten yksit- täisten hautausmaiden näkyvä muoto ovat siis huomatta- vasti muuttuneet vajaan parin vuosisadan aikana. Vaikka hautausmaa onkin omistettu kuolemalle ja iankaikkisuu- delle, sillä itsellään on mitä suurimmassa määrin elämä – alku, kehitys ja loppu.

Raamattu ei juurikaan käsittele ihmisen kuoleman ja tuomiopäivän välistä aikaa eikä sitä, mitä viimeisenä päivänä haudasta tarkkaan ottaen nousee. Ehkäpä siksi aivan käytännölliset seikat ovat paljolti ohjailleet hau- tauskulttuurimme kehitystä. Pitkälti terveydenhuollol- lisista syistä lopetettiin kirkkoihin hautaaminen ja hau- tausmaita alettiin rakentaa kaupunkien ulkopuolille. Ih- misruumiin hajoamisen nopeus ja seuraukset rajoittavat edelleen hautausmaan uusiokäyttöä. Nykyäänkin tervey- densuojeluasetus määrittelee viimeiseen lepoon liittyviä käytäntöjä.

On siis ilmeistä, että ihmiskehon fysiikka siinä missä ympäröivä yhteiskuntakin muokkaavat hautausmaan elämää, joten ajatus iättömästä ja eteerisestä hautaus- maasta ei suinkaan osoita kulttuurin suuruutta vaan pi- kemminkin kulttuurisen muistin katkeamista.

Ylisukupolvinen muistittomuus on vaarallista. Se sallii perittyjen myyttien, käytäntöjen ja yleisestikin kult- tuurin soveltamisen tukahduttamisen välineinä, vaikka juuri niillä ihmisyyttä pitäisi rakentaa. Onhan valikoiva unohtaminen vakioase kyökkikonservatiivien arsenaa- lissa, kuten voi havaita tutustumalla mihin tahansa keskusteluun, joka sohaisee yhteiskunnallisesti arkaan kohtaan. Siksi on syytä tuntea yhteiskunnallisten ins- tituutioiden historiaa. Ja siksi on syytä ymmärtää edes vähän hautausmaan elämää.

Risto Koskensilta

Hautausmaan elämä

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Pitäjäntuvantien yläpäästä vanhan kirkon hautausmaan koilliskulman ja Santun talon välistä, jolloin sen tieltä olisi pitänyt purkaa taloja ja mm.. Kaikki m

Tällaiset perheet saattavat kuitenkin aiheuttaa yksit- täisten perheenjäsenten kehitykselle painei- ta, jotka voivat johtua esimerkiksi siitä, että lasten odotetaan pitävän

Terveydenhuollon kehitys ja ylipäätään yleinen mo- dernisaatio muutti myös huomatta- vasti lääkäreiden asemaa niin yh- teiskunnassa kuin terveydenhuollon

Samat nimet ovat olleet käytössä myös Suomeen tulleilla ruotsalaisilla, ja onkin huomatta- vasti todennäköisempää, että nimet on omak- suttu skandinaaveilta.. Jos esimerkiksi

Mikrobien monimuotoisuuden tutkimi- sessa ne ovat ylivertaisia siinä mielessä, että yksit- täisten mikrobien elävänä tai kuolleena

Kirkon paikan lisäksi neljän rakennuksen pohjoispuolisella alueella sijainneen yksittäisen hautauksen haudan täyttömaasta löydettiin sulanutta ik- kunalasia, joka osaltaan

siis Ristimäen kirkon kellot, kattoristi, osa rakennus varoista ja huomattava määrä esineistöäkin oli lähtöisin Havista, voidaan hautausmaan Kaik- kien pyhien kirkon

Kuitenkin Jämsän kirkkomaahan, johon ruumiit ainakin periaatteessa olisi Petäjävedeltä pitänyt viedä haudattavaksi oman hautausmaan perustamiseen 1729 asti,