• Ei tuloksia

Patina suunnittelussa – Ajallisen kerrostuneisuuden huomioiminen suunnittelutyössä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Patina suunnittelussa – Ajallisen kerrostuneisuuden huomioiminen suunnittelutyössä"

Copied!
21
0
0

Kokoteksti

(1)

1

Patina

suunnittelussa

-Ajallisen kerrostuneisuuden huomioiminen suunnittelutyössä

Kandidaatintyö / 14.12.2020 Aapo Niinikoski

AALTO-YLIOPISTO - Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu - Arkkitehtuurin koulutusohjelma

(2)

2

Sisällysluettelo

Taidehallin (Nervanderinkatu 3) betonisen ja maalatun lattiapinnan kohtaaminen Kuva1

(3)

3 Tiivistelmä 5

1. Johdanto 6

2. Mitä patina on? 8

2.1 Patina-sanan tausta 9

2.2 Patinan määritelmä 9

2.3 Patinan muodostuminen 10

2.4 Likaa, kuluneisuutta vai patinaa? 10

2.5 Fenomenologia ja patina 11

3. Patina ja suunnittelutyö 12

3.1 Ajallisen ulottuvuuden tärkeys 13

3.2 Materiaali ja patina 13

3.3 Haasteet ja rajoitteet patinoitumisessa 15

4. Johtopäätökset 16

Lähdeluettelo 18

Taidehallin (Nervanderinkatu 3) betonisen ja maalatun lattiapinnan kohtaaminen Kuva1

(4)

4

Alvar Aallon kotitalo, (Riihitie 20) ajallista kerrostuneisuutta eri pinnoilla.

Kuva 2

(5)

5 Aalto-yliopisto, PL 11000, 00076 AALTO

www.aalto.fi Tekniikan kandidaatin opinnäytteentiivistelmä

Tekijä Aapo Niinikoski

Työn nimi Patina suunnittelussa – Ajallisen kerrostuneisuuden huomioiminen suunnittelutyössä Laitos Arkkitehtuurin laitos

Koulutusohjelma Arkkitehtuuri Vastuuopettaja Anne Tervo Ohjaaja Helena Teräväinen

Vuosi 2020 Sivumäärä 21 Kieli Suomi

Tiivistelmä

Patina on merkitykseltään moniulotteinen käsite. Tässä tutkimuksessa patinaa tarkastellaan sen arvottavan ominaisuuden kautta rakennuksien materiaaleissa. Tutkimuksessa käsitellään vain ihmisen toiminnasta johtuvaa patinaa rakennuksen sisäpuolisissa pinnoissa, eikä esimerkiksi kemiallisesta reaktiosta tai elottomasta luonnosta syntynyttä patinaa. Lisäksi tutkimuksesta on rajattu pois myös huonekalut. Tutkimuskysymyksenä oli, voidaanko materiaalien muuttuminen ihmisten käytössä ja ajan kuluessa ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa mahdollisena patinoitumisena.

Toteutustapa tutkimuksessa on kirjallisuustutkielma. Aineisto käsittää niin korjausrakentamisen ja fenomenologian, kuin materiaaliopin kirjallisuutta. Kulttuurinen näkökanta rajautuu länsimaiseen ja suomalaiseen kulttuuripiiriin.

Tutkimuksessa havaittiin, että patina ja ajallinen kerrostuneisuus on mahdollista ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Patinan muodostumiseen vaikuttavat materiaali, aika sekä arvotus.

Patinoituvia materiaaleja yhdistää useimmiten yksiaineisuus ja materiaalin luonnonmukaisuus.

Materiaalivalinnat ovat helpoin tapa ottaa huomioon patina suunnittelutyössä. Vaikka patina syntyy ajan myötä, aika kuluu omaa tahtiaan ja sen nopeuteen on vaikea suunnittelijan vaikuttaa, sillä patinan muodostumiseen menee useita kymmeniä vuosia. Arvotus syntyy jokaisen kokijan omasta henkilökohtaisesta taustasta. Näitä kahta jälkimmäistä on vaikeampi ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa.

Ottamalla ajallinen kerrostuneisuus huomioon, etenkin materiaalivalintojen avulla, on mahdollista tuottaa kestävämpää rakennuskantaa. Valitsemalla ajallisesti kestäviä materiaaleja, vähenee uudistuksien tarve, kun ensimmäisten naarmujen jälkeen pintaa ei tarvitse vaihtaa. Tämän lisäksi ajallisten jälkien merkitys arkkitehtuuriin on suurta niin historiallisten arvojen kuin ajallisen kokemuksen takia. Näistä syistä on tärkeä huomioida patina jo suunnitteluvaiheessa.

Avainsanat Age value, Materiaalioppi, Patina

Alvar Aallon kotitalo, (Riihitie 20) ajallista kerrostuneisuutta eri pinnoilla.

Kuva 2

(6)

6

1. Johdanto

Patina

”kuparin pintaan muodostuva ohut suojaava tumma oksidi- t. sulfidikerros, kuparihome, kupariruoste.

Kuv. (arvokas) vanhuuden leima.

Huonekaluissa on jo ajan patinaa.

Ajan patina kuului jo levytteen äänessä. ”

(Kielitoimiston sanakirja, 2020)

Kiasman (Mannerheiminaukio 2) messinkisen ulko-oven patina on syntynyt kulutuksen myötä.

Kuva 3

(7)

7 Tänä päivänä arkkitehtisuunnittelussa rakennusten

elinkaari ja käyttöikä on paljon keskustelua

herättävä aihe. Suunnittelutyössä pitäisi huomioida rakennuksen ylläpito ja energiankulutus

viidestäkymmenestä vuodesta jopa 150 vuoden käyttöikään (Rakennustieto 2020). Kuitenkin ajatellessani ajallisen piirteen huomioimista suunnittelutyössä materiaalien kohdalla, mieleeni tulee lähinnä harmaantuvan puun käyttö

julkisivuissa ja toisaalta materiaalivaihtoehtojen kaventuminen kulumisen vuoksi. Ajallinen kerrostuma suunnittelutyössä nähdään usein negatiivisena asiana; kulumisena ja likana, eikä väistämätöntä ajan kulua oteta useinkaan huomioon keinona lisätä rakennuksen arvoa. Taidehistorioitsija Alois Riegelin kehittämän käsitteen Alterswert mukaan vanheneminen ”aging”, voi kuitenkin lisätä rakennuksen arvostusta pinnoilla näkyvien aikaisemmin muodostuneiden jälkien perusteella (Leatherbarrow ja Mostafi, 1993, s.84).

Erityisesti ihmisen toiminnasta johtuvan patinoitumisen huomioiminen vaikuttaa

suunnittelutyössä olevan melko harvoin huomioitu seikka. Käyttäjät ovat kuitenkin perimmäinen syy sille, miksi rakennukset rakennetaan. Käyttäjästä lähtöisin olevan kulumisen mahdollisesti arvotettava ominaisuus innoitti minua tutkimaan patinaa ja sen huomioimista jo suunnitteluvaiheessa.

Keskityn käsitteen kuvailevaan piirteeseen enkä sen varsinaista kemiallista reaktiota

käsittelevään merkitykseen. Käsitteenä patina on haastava määritellä̈, sillä se syntyy jokaisen henkilön omasta kokemuksesta ja lähtökohdista. Minulle patina ilmenee olemalla jotain, mikä̈ ei ole likaa tai negatiivisessa sävyssä miellettyä kulumaa, vaan kerrostuma ajasta ja historiasta kappaleen pinnalla.

Tutkimustavoitteenani on selvittää, voidaanko materiaalien muuttuminen ihmisten käytössä ja ajan kuluessa ottaa huomioon jo

suunnitteluvaiheessa mahdollisena patinoitumisena materiaalin pinnassa. Keskityn ihmisen kosketuksesta syntyneen ajallisen kerrostuneisuuden, patinan, käsittelyyn. Rajaan tutkielmastani pois huonekalut ja muun irtaimiston ja käsittelen vain rakennuksen näkyviä̈, koskettavissa olevia pintoja. Jätän

tutkielman ulkopuolelle esimerkiksi säästä tai muusta elottomasta luonnosta johtuvan patinoitumisen.

Kandidaatintyöni on kirjallisuustutkimus, jossa tutkin patinaa niin fenomenologian ja korjausrakentamisen, kuin materiaalioppia käsittelevän kirjallisuuden kautta. Tavoitteenani on soveltaa käyttämäni lähdeaineiston tietoa ja tuottaa siitä suunnitteluvaiheessa hyödynnettävää materiaalia. Tutkimukseni kulttuurinen näkökanta keskittyy patinaan Suomessa ja länsimaisessa yhteiskunnassa. Käyttämäni lähdekirjallisuus käsittelee patinaa tämän alueen kulttuurin kautta.

Tutkielmani jakautuu kahteen osaan.

Ensimmäisessä osassa käsittelen patinaa niin historian ja fenomenologian näkökannalta.

Tavoitteenani on määritellä, mitä patina on ja kuinka se syntyy. Jälkimmäisessä osassa käsittelen sitä, kuinka patinaa olisi mahdollista hyödyntää suunnittelutyössä sekä sitä, mitä hyötyä ja

ongelmakohtia patinoituvan pinnan käyttämisestä voi muodostua. Lisäksi jälkimmäisessä osassa tutkin patinaa myös materiaaliopin kirjallisuuden kautta ja selvitän, millaisilla materiaaleilla on suurempi todennäköisyys patinoitua ja millaisten materiaalien ajallinen sieto on heikko.

(8)

8

2. Mitä on patina?

Helsingin yliopiston metroaseman (Vuorikatu 12) messinkisen porraskaiteen aiheuttamaa mekaanista kulumaa maalipinnassa.

Kuva 4

(9)

9 Merkitykseltään patina on laaja-alainen käsite,

minkä lisäksi sen alkuperä vaihtelee eri lähteiden välillä. Oxfordin englanninkielisen sanakirjan mukaan patinan etymologia on peräisin sekä italian että latinan kielestä. Italian kielessä aloitettiin 1600-luvulla kutsumaan kuparin pintaan tulevaa vihertävän sinistä kuparisulfaatista muodostunutta kerrosta patena patinaksi. Latinan kielessä paten merkitsee matalaa laakeaa astiaa tai maljaa, josta italian kielen sana patena on saanut vaikutteita.

Kuvailevana käsitteenä patina merkitsee

esimerkiksi puun pinnalle ajan ja kulutuksen myötä muodostuvaa kiiltoa ja hohtoa. (Oxford English Dictionary.)

Phoebe Dent Weil (1996) esittää patina- sanan merkityksestä eriävän mielipiteen, kuin mitä Oxfordin englanninkielinen sanakirja. Hänen mukaansa ensimmäistä kertaa kirjoitetussa tekstissä sana patina löytyy vuoden 1681 Filippo Baldinuccin Art Dictionary -kirjasta. Patina oli määritelty kirjassa maalaukseen muodostuvaksi ohueksi tummaksi kerrokseksi, joka toisinaan voi imarrella ”flatter”

maalausta. Weil toteaa, ettei Baldinuccin patinan määritelmässä ollut mukana mitään metallin patinoitumiseen viittaavaa. Hänen mukaansa ensimmäistä kertaa sanakirjassa viittaus metallien vihreään patinan muodostumiseen oli vuonna 1751 Ranskan Encyclopédiessä. Weil uskookin patinan alkuperän olevan italian kielen sanassa patena, joka tarkoittaa kenkiin käytettävää tummaa kiiltävää lakkaa. Hänen mukaansa Baldinuccinin määritelmän perusteella patinan käsite on alun perin merkinnyt ajan myötä syntyneitä jälkiä ja vasta myöhemmin sanaan on liitetty sen merkitys metallien vihreästä patinoitumisesta. Lisäksi hän toteaa, että on epävarmaa mikä patina yhteys latinankielen lautasta tarkoittavaan pan, sanaan patena on. (Weil, 1996, s. 398–399.)

Suomessa Kielitoimiston sanakirja tarkentaa patinan kuvailevaa merkitystä arvokkaaksi

vanhuuden leimaksi (Kielitoimiston sanakirja, 2020).

Tämä kandidaatintyö keskittyy patinan käsittelyyn juuri sen arvottavan ominaisuuden kautta.

Arkkitehti Iida Kalakoski (2013) määrittelee artikkelissa Defining requirements for appreciation of patina patinan olevan materiaalin muuttumista, indikaattori iästä ja historian ilmentymä alkuperäisessä materiaalissa (Kalakoski, 2013, s. 27–29). Arkkitehtuurin tekniikan tohtori Ulla Rahola (2001) esittää patinan olevan ajan kirjoitusta materiaalissa ja oleellinen osa rakennuksen tarinaa.

Hän täsmentää sen olevan pintakerroksessa olevia jälkiä, jotka kertovat siitä ajasta, jonka rakennus on ollut olemassa. (Rahola, 2001, s. 35–36.) Kumpikin edellä mainittu tutkija esittää patinan olevan

jonkinlaista ajan ja historian ilmentymää materiaalin pinnalla. Materiaalin patina kertoo kunkin henkilön sitä katsoessaan tai koskettaessaan, sen ajallisesta kerrostuneisuudesta ja tarinasta. Jokaisen pintaa koskettavan henkilön käsi on kuin sivellin, joka maalaa pinnalle ohuen kerroksen patinaa ja tarinaa.

Patinoituneesta pinnasta voidaan aistia, kuinka ihmiset ovat sitä käyttäneen, kuten ovenkahvasta koskettamisen tai porraskäytävän askelmista kulkemisen.

Arkkitehtuurin professori Frank Matero (2011) ottaa kantaa kuluneisuuden ja materiaalin käytön välillä. Hänen mukaansa patinan ei tule vaikuttaa materiaalin kestävyyteen tai käyttöön.

(Matero, 2011, s. 3.) Patina on sellaista kulumista ja sellaisia jälkiä materiaalin pinnassa, jotka me hyväksymme, mutta jotka eivät vaikuta materiaalin alkuperäiseen käyttötarkoitukseen esimerkiksi heikentämällä sen ominaisuuksia.

Itselleni patina ilmenee pinnoissa olevina merkkeinä historiasta ja ajasta ennen meitä.

Patinoitunut pinta herättää uteliaisuuden ja mielenkiinnon siitä, mitä kaikkea pinta on kokenut historian saatossa. On kiehtovaa, kuinka materiaali voi saada lisäarvoa siihen ajan mittaan tulleista jäljistä ja kolhuista. Kiehtovaa on myös se, kuinka arvotamme mikä on patinaa ja mikä ei.

2.1 Patina-sanan tausta 2.2 Patinan määritelmä

Helsingin yliopiston metroaseman (Vuorikatu 12) messinkisen porraskaiteen aiheuttamaa mekaanista kulumaa maalipinnassa.

Kuva 4

(10)

10

Muodostuakseen patina vaatii ajan myötä tapahtuvaa kulumista. Tätä kulumista kutsutaan joissain tapauksissa patinaksi. Tyylilliset keinot eivät ole patinaa, sillä ne kertovat yksinomaan siitä ajasta, jolloin rakennus on rakennettu tai uudistettu.

Patina kertoo koko rakennuksen historian ajallista jäljistä. (Kalakoski 2013, s. 28.) Patinaa ei voi sitoa mihinkään tiettyyn tyylisuuntaan, vaan se on ajan kuluessa syntyvää kerrostumaa eri materiaaleihin.

Materiaalivalinnat vaikuttavatkin huomattavasti siihen syntyykö pinnalle patinaa vai ei. Jotta materiaali alkaa patinoitumaan, tarvitaan siihen usein jatkuvaa ja toistuvaa kosketusta (Rahola, 2019, s. 33). Tässä tutkielmassa käsittelen patinaa sen kuvailevan piirteen kautta. Ihmisen toiminnan voidaan todeta olevan patinoitumisen kulmakiviä.

Jos pinnalla ei ole käyttöä, ei ihmisistä johtuvaa ajallista kerrostumista synny.

Leatherbarrow ja Mostafavi (1993) tosin toteavat, että materiaalin pinnan muuttuminen ajan myötä on tapahtuma, joka ilmenee joka tapauksessa ihmisestä riippumatta. He käyttävät käsitettä

”weathering”, joka tarkoittaa rapautumista. Heidän mukaansa rapautumisen väistämättömyyden vuoksi rakennusten pinnat muuttuvat jatkuvasti, halusi arkkitehti sitä tai ei. (Leatherbarrow ja Mostafavi, 1993, s. 116).

On tärkeää huomioida, että materiaalin pintaan syntyy ajallista kerrostumista myös muusta kuin ihmisen toiminnasta. Esimerkiksi auringon UV-säteily voi muuttaa puun värisävyä, tai kupari voi oksidoitua ajan myötä ilman

epäpuhtauksien vuoksi. Tämä on tärkeä osa ajallista kerrostuneisuutta, mutta se ne eivät välitä ihmisen toiminnasta aiheutuvaa historiallista tasoa. Niiden perusteella ei voida havainnoida, miten ihmiset ovat käyttäytyneet, vaikka ne usein edesauttavat patinan syntymistä. Esimerkiksi messingin kohdalla ihmisen kosketus saattaa kiillottaa pintaa ja ilmansaasteet tummentavat sitä, jolloin kontrasti kiiltävän ja tumman metallin välillä on suurempi.

Ajallista kestoa puhtaasta eheästä pinnasta patinoituneen pinnan muodostumiseen on vaikea määritellä, sillä patina syntyy kohteen käytön perusteella. Alvar Aalto on sanonut, että vasta viidenkymmenen vuoden jälkeen on mahdollista sanoa rakennuksen laadullisesta onnistumisesta.

(Pallasmaa, 2003, s. 70). Larsen (1992) toteaa kuitenkin, että japanilaisten korjausrakentamisen ammattilaisten mukaan patinoituneen pinnan ja uuden pinnan muokkautuminen samanlaiseksi,

kuin patinoitunut pinta on ollut alun perin ollut, vie noin kaksi- kolmekymmentä vuotta (Larsen, 1992, s. 7). Patinan muodostuminen vaatii siis aikaa, eikä se synny välttämättä vuoden tai kahden sisällä – pikemminkin vuosikymmenien sisällä.

Konservoinnin näkökannasta lika ei ole patinaa.

Lika on esteettinen vaurio, joka voidaan poistaa vaurioittamatta alkuperäistä materiaalia. Patina taas on kiinteä osa ainetta, joka on vaikeasti poistettavissa. Likaan verrattuna patina on esteettisesti sopusoinnussa materiaalin kanssa.

(Sonninen, 2001, s.126.) Dumitrescu (2016) erottaa patinan vauriosta ”damage”, siten että patinoitunut pinta tuo lisäarvoa materiaalille, kun taas vastakohtaisesti vauriot aiheuttavat arvostuksen menetystä. Hän pitää patinoitunutta pintaa

todisteena iän myötä tulevasta arvokkuudentunteesta

”age value”, mikä vahvistaa siten kohteen historiallista merkitystä. Patina esiintyy lähinnä materiaalin pintakerroksessa, ja se eroaa vaurioista siten, ettei se vaikuta kohteen käyttöön tai alenna sen arvoa. (Dumitrescu, 2016, s. 37.)

Patina on merkitykseltään jotain mikä nostattaa kohteen arvoa eikä vaikuta kohteen käyttöön tai käsittelyyn. On helpompi poissulkea se, mikä ei ole patinaa, kuin se, mikä on patinaa.

Sen merkitys rakentuu kokijan lähtökohdista, arvomaailmasta ja ammattikunnasta. Materiaalia vahingoittava tai sen käyttöä haittaavaa kulumista ei voida määritellä patinaksi.

Rahola (2001) toteaa patinan olevan semanttinen ja sen merkityksen vaihtelevan katsojan mukaan. Mikäli katsoja ei näe patinaa merkitykselliseksi, kokee hän sen vain likana, mikä on helposti ohitettavissa. (Rahola 2001, s. 39.) Hän määrittelee patinan käsitteeseen sanat aika, arvotus ja materia. Ajan ja materiaalin Rahola pitää helpommin määriteltävänä osana patinaa, sillä ne ovat merkkejä kemiallisesta tai fysikaalisesta kulumisesta materiaalin pinnalla, useimmiten hitaan ajanjakson kuluessa. Arvottamista hän pitää käsitteen tärkeimpänä määrittelyn kannalta, mutta toteaa sen olevan arvoitus ja jokaisen itsensä ratkaistavissa. (Rahola, 2001, s. 46–47.)

Arkkitehtuurin emeritusprofessori Vilhelm Helander (2011) pohtii patinan ja kuluneisuuden kokemista eri kulttuureiden ja ihmisten välillä. Hän nostaa esimerkiksi Kari Haklin itäisestä Keski- 2.3 Patinan muodostuminen

2.4 Likaa, kuluneisuutta vai patinaa?

(11)

11 Euroopasta ja Baltiasta ottamat valokuvat, joissa on

kuvattuna rakennuksia. Helanderin mukaan kuvat edustavat [suomalaiselle] katsojalle patinoituneita ja ahavoituneita rakennuksia. Hän sanoo paikallisten asukkaiden pitävän meidän kokemustamme

patinasta täysin vastakohtaisena; heille se on merkki rappiosta. Helander korostaa, kuinka asenteemme patinaa kohtaan on ihaileva, mutta myös tärkeyttä ymmärtää, milloin kyseessä on pintapatinaa ja milloin pelkkää kuluneisuutta. (Helander, 2011, s. 130.) Helanderin kirjoitus korostaa sitä, kuinka patinan kokeminen riippuu henkilöstä ja tämän kulttuurisesta taustasta.

Bommel ja Quist (2018) tuovat esiin artikkelissaan vastakohtaisuuden, joka liittyy

materiaalin vanhenemiseen ja sen arvottamiseen. He argumentoivat toisaalta materiaalin vanhenemisen synnyttämästä mahdollisesta arvostuksen noususta, joka näkyy materiaalien ikääntyessä. Tämä

arvottavana nähty vanheneminen tulee esiin kulttuurisesta ja historiallisesta merkityksestä.

Toisaalta vanheneminen voi vaikuttaa negatiivisesti materiaalin niin käytön kuin ulkoisen muodon kannalta. (Bommel & Quist, 2018, s. 154.)

Bommel ja Quist jakavat Helanderin näkemyksen kulttuurillisesta näkökulman merkityksestä patinan kokemiseen.

Fenomenologia pohjautuu kreikan sanoista fainomenon, ”ilmenevä, ilmiö”, ja logos, ”järki, käsitteellisyys, puhe, oppi” (Backman & Himanka, 2014). Fenomenologia on tieteenala, joka korostaa ihmisen havaintoihin ja kokemukseen perustuvaa tiedon tuottamista. Se korostaa yksilöllistä

kokemusta maailmasta. (Fenomenologia, 2015.) Tämä alaluku käsittelee patinan fenomenologiaa Juhani Pallasmaan tekstien kautta, sillä se miten patina koetaan, vaihtelee ihmisten välillä. Lisäksi hän käsittelee teksteissään ajan kokemisen tärkeyttä arkkitehtuurissa.

Pallasmaa (2016) toteaa hitaasta prosessista syntyneen kuluman olevan muodoksi muuttunutta aikaa. Hän painottaa kosketusaistin tärkeyttä käyttämällä esimerkkinä vanhan oven vedintä, joka on tuhansien käsien kautta saanut pintaansa kiillon. Koskettaessa vedintä on mahdollista tuntea tuhansien käsien jättämät jäljet, jotka ovat koskettaneet sitä ennen meitä. Hän liittää kosketusaistin aikaan ja tradition, siihen, kuinka kosketuksen kautta ”kättelemme lukemattomia sukupolvia”. (Pallasmaa 2016, s. 45.)

Alvar Aallon suunnittelemat ovenkahvat, joita löytyy niin Otaniemen Kandidaattikeskuksesta kuin Helsingin Akateemisen kirjakaupan ovista, ovat hyvä esimerkki ”tuhansien käsien jättämistä jäljistä”.

Messinkinen ovenkahva patinoituu kemiallisesti kosteuden ja ilman epäpuhtauksien myötä, jolloin sen pinta tummenee. Koskettaessa vedintä ihmisen käsi kiillottaa pintaa ja on mahdollista havaita, mitä vedintä ihmiset ovat eniten käyttäneet avatakseen oven. Aallon ovenkahvan tapauksessa patina syntyy ihmisen käytöstä johtuvan kulumisen ja puhdistavan piirteen takia. Pallasmaa (2011) painottaa

kosketusaistiin vetoavaa aikakokemusta, joka välittyy ajallisesta ja tyylillisestä kerrostuneisuudesta ja luo ympäristöön rauhoittavan jatkuvuuden tunteen (Pallasmaa, 2011, s. 201).

Hän rinnastaa ajan yhdeksi tekijäksi vaikuttavassa arkkitehtuurikokemuksessa yhdessä tilan ja aineen kanssa. Pallasmaan mukaan ne yhtyvät yhdeksi ulottuvuudeksi lävistäen tajuntamme. (Pallasmaa, 2006, s.

248.) Hän painottaa, miten kerrostuneisuus tuo ympäristökokemukseen menneen ajan ja antaa psyykkisen perustan tulevaisuudenuskolle verraten ajallisesti yksiulotteista ympäristöä paikattomaan tilaan (Pallasmaa, 2011, s. 201). Ajallinen

kerrostuneisuus luo tilalle oman tasoisen pysyvyyden tunteen, ja jaan hänen mielipiteensä.

Pallasmaa korostaa kirjoituksissaan ajallisen piirteen tärkeyttä arkkitehtuurissa. Hän ei pidä arkkitehtuuria vain silmien kautta nähtävänä, vaan korostaa myös kosketuksen merkitystä ajallisuuden kokemisessa.

2.5 Fenomenologia ja patina

A. Aallon suunnittelemat Akateemisen kirjakaupan ovenkahvat (Keskuskatu 1). Kuva 5

(12)

12

3. Patina ja suunnittelutyö

Kiasman (Mannerheiminaukio 2) pyöröoven messinkisestä pinnasta on havaittavissa ovea työnnettäessä kulumisesta syntynyttä patinaa Kuva 6

(13)

13 Giedion toteaa kirjassaan Space, Time and

Architecture (1974), menneisyyden ja tulevaisuuden tiedostamisen olevan tärkeitä suunnittelussa.

Tämä ei tarkoita sitä, että suunnittelijan tulee ryhtyä ennustajaksi, mutta korostaa laajemman maailmankuvallisen näkemyksen omaksumista.

(Giedion, s. 7, 1974.) Kalakoski (2013) painottaa patinan merkityksellisyyttä historiallisessa objektissa ja sitä, kuinka ajallinen kerrostuma on olennainen osa objektia. Hän mainitsee visuaalisen aspektin lisäksi patinan kemiallisen ja teknisen merkityksen.

(Kalakoski, 2013, s. 35.) Suunnittelutyössä

suunnitellaan myös tulevaisuutta, kun huomioidaan aika ja sen vaikutus materiaaleihin. Parhaassa tapauksessa tulevat sukupolvet arvottavat

materiaalivalinnat niin, että ne pidetään hyvässä kunnossa ja säilyvät pitkään heidänkin jälkeensä.

Kalakoski (2013) pitää konservointia tärkeänä osana kulttuurin säilymisessä tuleville sukupolville. Ajan myötä syntynyttä patinaa voidaan pitää merkkinä materiaalin alkuperästä. (Kalakoski, 2013, s. 29–30.) Kun suunnittelutyössä huomioidaan ajallinen ulottuvuus, voidaan kiinnittää erityisesti huomiota niihin materiaaleihin, jotka ovat kokijan helposti nähtävissä ja kosketettavissa. Nämä ajan jäljet toimivat merkkinä nykyhetkestä ja juurruttavat kokijan menneisyyden ja tulevaisuuden välille.

Chapmanin (2013) mukaan materiaalin

muuttuminen ajan myötä on väistämätöntä ja siksi se on tärkeää ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

Erityisesti hän painottaa patinoitumisen merkitystä materiaalivalinnoissa. Patinoituva materiaali voi lisätä käyttöikää sen vaikuttaessa, sillä arvokkaasti vanhentuvaa materiaalia pidetään hyväksyttävänä.

Hänen mukaansa patinassa ei ole kyse niinkään materiaalin kestävyydestä tai pysyvyydestä vaan siitä, millaisia muutoksia pidämme hyväksyttävänä eri materiaaleissa ja käyttökohteissa. Suhteemme käyttökohteeseen vaikuttaa siihen, hyväksymmekö patinan siinä vai emme. Esimerkkinä tästä

Chapman esittää sitä, miten kolhuja ja naarmuja ei hyväksytä autoissa. Toista on vintage-autoissa, joissa elämänjäljet saavat näkyä. Toinen Chapmanin esimerkki on eri materiaaleissa hyväksyttävä

kulumisen määrä. Usein nahasta tehdyt laukut naarmuineen ja nirhaumineen ovat hyväksyttyjä merkkejä kulumisesta, mutta muovista tehdyissä

laukuissa naarmuja ei pidetä hyväksyttävinä. Hän rinnastaa materiaalimaailman lisäksi suunnittelijan mahdollisuutta pyrkiä vaikuttamaan siihen millaista kulumista pidämme hyväksyttävänä. Hänen

mukaansa suunnittelija voi kyseenalaistaa ja haastaa valinnoillaan vallitsevaa ilmapiiriä naarmuttomasta, virheettömästä maailmankuvasta. (Chapman, 2013, s. 141.) Tämä herättää kysymyksen siitä, miksi hyväksymme kuluneisuuden toisissa materiaaleissa ja miksi toisissa pinnoissa niitä pidetään vikoina eikä merkkeinä historiasta.

Berge (2009) painottaa pintamateriaalien valinnan tärkeyttä huomioitaessa materiaalin käyttöikää esteettiseltä kannalta. Hänen mukaansa hyvin käsitelty puulattia muodostaa ajan myötä pinnalleen kovastakin kulutuksesta huolimatta patinan ja näin ollen kestää aikaa. Ongelmallisena hän pitää materiaaleja, jotka on vaihdettava niiden saatua kolhuja ja kuluneisuutta. Esimerkiksi hän ottaa lommon saaneen emaloidun metallin tai iskun saaneen haljenneen kipsilevyn. Bergen mukaan edellä mainitut materiaalit on vaihdettava lähes heti ensimmäisten jälkien synnyttyä. (Berge, 2009, s. 299.)

Myös Arkkitehti Ola Nylander (2002) käyttää myös puulattiaa hyvästä materiaalista suhteessa ajalliseen kestävyyteen. Hän on samaa mieltä Bergen kanssa siitä, kuinka puulattia kestää aikaa ja kuinka aika piirtää jälkensä sen pintaan. Nylanderin mukaan puulattiassa on merkityksellistä tieto siitä, kuinka materiaalia on työstetty. Hän korostaa materiaalin aitouden tärkeyttä ja kuvaa, kuinka puuta jäljittelevä vinyylilattia kuluu jokapäiväisessä käytössä ja on lopulta vaihdettava. (Nylander, 2002, s. 24.) Sekä Berge, että Nylander painottavat materiaalivalinnan merkitystä sen elinkaareen. Heidän mukaansa toisilla materiaaleilla on paremmat lähtökohdat kestää aikaa. Molemmat kirjoittajista myös ottivat esimerkeikseen vastakohdan, joka syntyy aitona koettun luonnonmukaisen ja synteettisen materiaalin välillä.

Karana ja Rognoli (2004) toteavat kirjoituksessaan, että useimmiten luonnolliset materiaalit kestävät aikaa ja kypsyvät ”mature” ajan kuluessa. Esimerkeiksi luonnollisista materiaaleista he ottavat kiven, paperin, puun ja nahan, jotka ajan saatossa voivat saada pintaansa uudenlaisia tekstuureita, tuoksuja ja värjäytymiä. Nämä uudet muutokset eivät vähennä niiden ominaisuuksia, vaan päinvastoin muodostavat niille ”vanhuuden ja arvokkuuden auran”. Karana ja Rognoli

viittaavat tekstissään M. Woolleyn (2003) tulkintaan materiaalien ajallisesta kestävyydestä.

3.1 Ajallisen ulottuvuuden tärkeys

3.2 Materiaali ja patina

Kiasman (Mannerheiminaukio 2) pyöröoven messinkisestä pinnasta on havaittavissa ovea työnnettäessä kulumisesta syntynyttä patinaa Kuva 6

(14)

14

Woolleyn mukaan homogeeniset materiaalit kestävät aikaa paremmin ja saattavat jopa nostattaa arvoaan ajallisen kulumisen jättämien jälkien seurauksena.

Vastakohtana yksiaineisille materiaaleille hän viittaa ei-homogeenisiin, eli moniaineisiin materiaaleihin, kuten laminaatteihin ja maalattuihin pintoihin, jotka koostuvat useasta erilaisesta kerroksesta.

Moniaineiset materiaalit eivät Woolleyn mukaan vanhene yhtä arvokkaasti kuin homogeeniset.

Karana ja Rognoli toteavat, että materiaalivalintojen lisäksi materiaalin arvokkaaseen vanhenemiseen vaikuttaa myös niiden käyttö. (Karana & Rognoli, 2004, s. 151.) Karanan ja Rognolin esimerkit luonnollisista materiaaleista noudattavat Woolleyn esittämiä perusteita arvokkaasta vanhenemisesta materiaalien ominaisuuksien perusteella. Kaikki heidän esimerkkinsä hyvin aikaa kestävistä materiaaleista ovat homogeenisiä, yksiaineisia materiaaleja.

Rahola (2001) viittaa kirjoituksessaan Patinan arvoitus sodanjälkeisten uusien materiaalien, kuten lateksien, alkyyleiden, silikonien, lastulevyjen, melamiinien, eterniittien muodostaman ”kauniisti vanhenevan” käsitteeseen. Kyseiset materiaalit kehitettiin, jotta ne ”kestäisivät ikuisesti –

patinoitumatta”, mutta hänen mukaansa ”saatiin materiaaleja, jotka eivät patinoituneet, eivät liioin kestäneet.” Rahola toteaa, että ennen teollisia materiaaleja olivat materiaalit ”sitä itseään selvästi”.

(Rahola, 2001, s. 45.)

Myös Pallasmaa (2016) ottaa kantaa siihen, kuinka heikentynyt materiallisuuden taju latistaa nykyarkkitehtuurin kokoemusta.

Teolliset mittakaavattomat materiaalit, kuten lasi, emaloidut metallit ja muovit, eivät hänen mukaansa kerro katsojalleen mitään materiaalin aineellisesta olemuksesta tai iästä. Pallasmaa väittää nyky-yhteiskunnan teollisen ajan rakennusten pyrkivän tietoisesti iättömään täydellisyyteen ilman merkkejä vääjäämättömästä ikääntymisestä, jotka ovat kokijalle henkisesti merkityksellisiä.

Hän kokee arkkitehtuurin olevan välttämätön keino mahdollistaa ihmisen ajallisen jatkuvuuden kokemisen tarpeen täyttyminen. (Pallasmaa, 2016, s.

27–28.)

Vaikka Pallasmaa, Rahola, sekä Karanan ja Rognoli argumentoivat luonnonmateriaalien merkityksestä patinoitumisessa ja vierastavat synteettisiä materiaaleja, löytyy myös esimerkkejä, joissa synteettisestä materiaalista tehdyt pinnat ovat patinoituneet hyväksyttävällä tavalla. Tom Lammi (2020) käyttää esimerkkinään Pro Gradu- tutkielmassaan Aarne Ervin Töölön kirjaston, 1970,

valkoisesta norsunluumaisesta läpinäkymättömästä muovista tehdyn ovenkahvan kädensijan. Lammi esittää, että kuten Alvar Aaltokin on todennut, viidenkymmenen vuoden elinkaaren jälkeen on mahdollista arvioida rakennuksen ajallista kestävyyttä. Hän pitää muovia onnistuneena valintana kohteessa, sillä kahvan pinnasta näkyy, kuinka muovi on alkanut pyöristymään niissä kohdissa, joissa käyttö on ollut kovinta (kuva 8). Tämä viestittää kahvan ajallisuudesta, eikä muoviosa ole muuttunut suhteessa alkuperäiseen väriin ja kiiltoon. Ongelmana Lammi näkee tosin muovin haurauden, joka näkyy lohkeamina ja halkeamina. (Lammi, 2020, s. 94–95.) Lammin esimerkissä kädensija on yksiaineista muovia, mikä sopii Woolleyn (2003) ajatukseen homogeenisen materiaalin suuremmasta todennäköisyydestä saavuttaa ajan myötä syntyneestä kuluneisuudesta arvottavaa patinaa. Kokija tietää, millainen pinta kulutuksen alta paljastuu; se pysyy samankaltaisena kuin ennen kulumaa, materiaalimäärä vain vähenee hiljalleen.

Myös Kevin Lynch käsittelee myös kirjassaan What time is this Place (1972) materiaalien ajallista sietokykyä. Hän toteaa joidenkin materiaalien muodostavan ikääntyessään mielenkiintoisen patinan, joka korostaa kuinka patinoituneeseen materiaaliin voi muodostua myös erityinen tekstuuri.

(Lync, 1972, s. 44.) Patinoituvalla materiaalilla voidaan siis parhaimmassa tapauksessa ehkäistä turhia remontteja ja uudistuksia, verrattuna materiaaleihin, jotka eivät kestä aikaa. Rahola (2001) pohtii myös kirjoituksessaan materiaalien erilaisuudesta johtuvaa patinoitumista. Hän nostaa esimerkiksi patinoituneista pinnoista muun muassa ”Anjalan kartanon haapapuisen lasten kylvetysaltaan sametinpehmeän pinnan” ja sen synnyttämän kosketusmuistikuvan. (Rahola, 2001, s.

44.) Rahola ja Lynch viittaavat molemmat patinasta syntyvään taktilliseen, eli tuntoaistiin perustuvaan huomioon patinasta (Eronen, 2008). Tämä havainto korostaa patinan merkitystä myös tuntoaistin kautta eikä pelkästään visuaalisen havainnon kautta.

Patinoitunut pinta voi antaa materiaalille lisäarvoa sen muuttaessa sen kosketuspintaa ja siten tuoda arkkitehtuuriin syvemmän tason kosketuksen

välityksellä, jota Pallasmaakin koki merkityksellisenä näköaistin lisäksi.

Töölön kirjaston (Topeliuksenkatu 6) patinoituneet, mutta lohjenneet muoviset kädensijat. Kuva 8

(15)

15 Kalakoski (2013) toteaa, että patinan on oltava

muodostunut aidosti ajan kulun seurauksena ja että patinoituminen etenee jossain määrin hallitsemattomasti. Vaikka pinta patinoituu, ei hän pidä ongelmallisena pinnan normaaleita huoltotoimenpiteitä. Ne vain käynnistävät patinoitumisen prosessin uudelleen. (Kalakoski, 2013, s. 124.) Huoltotoimenpiteet ja puhdistus ovat olennainen osa materiaalien elinkaarta.

Tämän vuoksi suunnittelijan tulee pohtia kuinka puhdistaminen ja muut huoltotoimenpiteet vaikuttavat valittuun materiaaliin.

International Council on Monuments and Sites (ICOMOS) Canada määrittelee julkaisussaan Appleton Charter for the Protection and Enhancement of the Built Environment (1983), että patinan väärentämistä tulee välttää (ICOMOS Canada, 1983). Patinan tulee siis muodostua itsenäisesti, eikä sitä tule

keinotekoisesti luoda esimerkiksi kemikaalien avulla, hiomalla tai muilla teollisilla keinoilla. Koen, että mikäli suunnittelija haluaa käyttää patinoitumista arkkitehtonisena keinona, tulee hänen ohjata käyttäjää koskettamaan haluttuja pintoja. Vain kosketuksen kautta syntyy aitoa ihmisen toiminnasta peräisin olevaa ajallista kerrostuneisuutta ja patinaa.

Lynch (1972) toteaa osan materiaaleista olevan sellaisia, jota ovat parhaimmillaan niiden ollessaan uusia ja puhtaita. Hänen mukaansa vanheneminen tällaisissa materiaaleissa aiheuttaa vain epätäydellisyyttä. (Lynch, 1972, s. 44.) Lynchin toteamus aiheuttaa todellisen ongelmatilanteen suunnittelijalle pintamateriaalin valinnan suhteen.

Yksi mahdollinen ratkaisu suunnittelijalle on havainnoida, kuinka eri materiaalit ovat kestäneet aikaa erilaisissa käyttökohteissa. Toisaalta vain aika näyttää, onko materiaalivalinta onnistunut.

Helander toteaa restauroinnin olevan tasapainoilua arkkitehtonisten ja materialististen ominaisuuksien, alkuperäisten intentioiden ja rakennuksen ajan kuluessa muodostamien arvojen välillä. Hän toteaa patinan pulman ja viehätyksen piilevän siinä. (Helander, 2001, s. 131.) Vaikka Helanderin teksti käsitteli patinaa restauroinnissa, voidaan sitä soveltaa myös suunnittelutyössä.

Suunniteltaessa tulisi ottaa huomioon materiaalien kestävyyden suhde patinoitumiseen, jotta vältyttäisiin turhalta pintojen uusimiselta ja vaihtamiselta. Hyvin valitut materiaalit mahdollistavat arkkitehtuurille pitkän ajallisen jatkumon, jossa ajan jäljet kertovat hyväksytyllä tavalla kokijalle tilan tarinaa ja johon kokija voi myös itse jättää jälkensä.

3.3 Haasteet ja rajoitteet patinoitumisessa

Taidehallin (Nervanderinkatu 3) patinoitunut betoninen lattia, josta on mahdollista havaita ihmisten askelmista syntyneet jäljet. Kuva 7

Töölön kirjaston (Topeliuksenkatu 6) patinoituneet, mutta lohjenneet muoviset kädensijat. Kuva 8

(16)

16

4. Johtopäätökset

Stockmannin tavaratalon (Aleksanterinkatu 52) maalatun metallioven kulumaa, jossa paljastuneena eri materiaalikerrokset. Kuva 9

(17)

17 Kandidaatintyöni tavoite on ollut selvittää,

voidaanko materiaalien muuttuminen ihmisten käytössä ja ajan kuluessa ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Tutkimuksessa havaitsin, että suunnittelijan on mahdollista ottaa patina huomioon jo suunnittelupöydällä.

Patinan muodostumisen perusteet koostuvat kolmesta seikasta: aika, materiaali ja arvostus. Aika on näistä ainoa, johon arkkitehti ei voi suoraan vaikuttaa, sillä ajan kulkua ei voi nopeuttaa tai hidastaa. Patinan muodostumista voi tosin pyrkiä nopeuttamaan materiaalivalinnoilla ja ohjaavalla suunnittelulla, jossa käyttäjää johdatellaan koskettamaan tiettyjä pintoja esimerkiksi ovenkahvoissa ja kaiteissa.

Materiaali on näistä edellä mainitusta se patinan osa, johon suunnittelijan on helpoin vaikuttaa. Suurin yksittäinen tekijä patinoitumisessa vaikuttaa olevan materiaalin yksiaineisuus.

Yksiaineisessa materiaalissa ei synny kokijalle epävarmuutta siitä, minkälainen pinta kulutuksen myötä paljastuu. Toinen havainto patinoituvista materiaaleista on niiden luonnollinen alkuperä.

Luonnolliset patinoituvat materiaalit ovat käytännössä lähes aina yksiaineisia, kuten puu tai kivi. Tämä ei tosin sulje pois myös ihmisen tekemien synteettisten materiaalien patinoitumisen mahdollisuutta, joka tuli esiin Tom Lammin (2020) Pro-Gradu tutkielman esimerkin Aarne Ervin Töölön kirjaston ovien muovisten kädensijojen kautta.

Vaikein osa patinan käsitteessä ovat sen arvotus ja arvostus. Tähän vaikuttaa niin kulttuurinen tausta kuin jokaisen kokijan

maailmankatsomus; jos patinaa ei osaa arvostaa, on se vain helposti ohitettavissa olevaa likaa ja kulumaa.

Arkkitehdillä on vain vähän keinoja arvostuksen lisäämiseksi, juuri tämän henkilökohtaisen

kokemuksen ja kokijan taustan vuoksi. Valitsemalla esillä oleviin pintoihin patinoituvia materiaaleja on kuitenkin mahdollista herätellä uteliaisuutta katsojassa patinan ja ajallisen kerrostuman huomioimisessa.

Ajallisten jälkien merkitys arkkitehtuuriin on suurta niin historiallisten arvojen kuin ajallisen kokemuksen vuoksi. Ajallisuuden havaitseminen luo tilaan pysyvyyden tunteen ja kertoo meille sekä menneestä ajasta että mahdollistaa meidän jättää jälkiä tulevaisuudessa löydettäviksi.

Suosimalla ajallisesti kestäviä materiaaleja, vähenee uudistuksien tarve, sillä ensimmäisten naarmujen jälkeen pintaa ei tarvitse vaihtaa uuteen.

Patinoituva materiaali kypsyy ja paranee ajan saatossa ja voi jopa lisätä rakennuksen arvostusta.

Tästä syystä on tärkeää ottaa huomioon materiaalimaailman muuttuminen ajan myötä ja tiedostaa sen vaikutukset arkkitehtuurin kokemiseen.

Huomioimalla ajan merkityksen arkkitehtuurissa ja sen materiaaleissa, voimme luoda pohjaa kestävälle, pitkäikäiselle suunnittelulle!

(18)

18

Lähdeluettelo

Yksityisasunnon (Kruununhaka) patinoitunut ajallisen kerrostuman täyttämä mäntyinen lautalattia. Kuva 10

(19)

19 Backman, J. & Himanka, J. Fenomenologia (2014). Lainattu (18.10.2020) Haettu osoitteesta http://filosofia.fi/

node/2712

Berge, B. (2009). The ecology of building materials (2nd. ed.). Oxford: Architectural Press

Chapman, J. (2013). Meaningful Stuff: Toward Longer Lasting Products. Karana, E., Pedgley, O., &

Rognoli, V. (toim.). Materials experience : Fundamentals of materials and design. (135–143). ProQuest Ebook Central van Bommel, A. J. & Quist, W. J. (2018). The nobel patina of age. Teoksessa van Beek, T. V., van Breugel, K.

& Koleva, D. The aging of materials and structures: Towards scientific solutions for the ageing of out assets. (s. 153–165).

Springer International Publishing

Dumitrescu, A. (2016). The Management of Change in Finland’s Wooden Historic Urban Landscapes: Old Rauma.

Tampere University of Technology.

Eronen, R. (2008). Lainattu (26.10.2020). Haettu osoitteesta https://www.kielikello.fi/-/taktiili-vai- taktiilinen-

Fenomenologia. (2015). Lainattu (18.20.2020). Haettu osoitteesta https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/

menetelmapolkuja/menetelmapolku/tieteenfilosofiset-suuntaukset/fenomenologia

Giedion, S. (1974). Space, time and architecture: The growth of a new tradition (5. ed., rev. and enlarged, 5. pr.).

Cambridge (MA).

Helander, V. (2013). Kun kuulen sanan patina.Teoksessa Perkkiö, M. (toim.), Kulttuuriympäristön monet kasvot : Puhetta suojelusta ja restauroinnista. (s.128–131). Helsinki: Suomenlinnan hoitokunta.

Icomos. (1983). Lainattu (19.10.2020), Haettu osoitteesta https://www.icomos.org/charters/appleton.pdf Kalakoski, I. (2013). Patina herättää tunteita. Teoksessa Perkkiö, M. (toim.), Kulttuuriympäristön monet kasvot : Puhetta suojelusta ja restauroinnista. (s.125–127). Helsinki: Suomenlinnan hoitokunta.

Kalakoski, I. (2016). Defining requirements for appreciation of patina. Teoksessa Toft. A. E., & Rönn. M.

(toim.), Aesthetics - the uneasy dimension in architecture, (s. 27–40). Trondheim: Nordisk Arkitekturforskning, Haettu osoitteesta http://arkitekturforskning.net/files/journals/1/issues/89/89-7-PB.pdf

Larsen, K. E. (1992) A note on the authenticity of historic timer buildings with particular reference to Japan. ICOMOS Lynch, K. (1972). What time is this place? Cambridge (MA) ; London.

Matero, F. (2011). Confronting Time: On the Modalities of Conservation. AIC news. Vol.36. N.1. (s.1–3). Lainattu 6.11.2020. Haettu osoitteesta https://www.culturalheritage.org/docs/default-source/periodicals/2011-01- jan-aicnews4BA04741A376B21EC04FE8A487FF09FF3E39.pdf ?sfvrsn=9

Mostafavi, M. & Leatherbarrow, D. (1993). On weathering: The life of buildings in time. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Nylander, O. (2002). Architecture of the home. Chichester: Wiley-Academy.

Patina. (2020). Lainattu (12.10.2020). Haettu osoitteesta https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/patina.

Yksityisasunnon (Kruununhaka) patinoitunut ajallisen kerrostuman täyttämä mäntyinen lautalattia. Kuva 10

Kirjallisuuslähteet

(20)

20

Patina. Lainattu (17.10.2020). Haettu osoitteesta https://www-oed com.libproxy.aalto.fi/view/Entry/138829?redirectedFrom=patina#eid Pallasmaa, J. (2016). Ihon silmät: Arkkitehtuuri ja aistit. Helsinki: ntamo.

Pallasmaa, J. (2012). Aika arkkitehtuurissa. Teoksessa Putkonen, L. & Mäkiö, E. (toim.), Asiasta toiseen : Kirjoituksia restauroinnista ja rakennussuojelusta. (s. 201–210). Helsinki: Museovirasto: Rakennustieto.

Sonninen, T. (2013). Patinaa vai likaa?. Teoksessa Perkkiö, M. (toim.), Kulttuuriympäristön monet kasvot: Puhetta suojelusta ja restauroinnista. (s.125–127). Helsinki: Suomenlinnan hoitokunta.

Rakennustieto. Rakennuksen elinkaari kestävän rakentamisen lähtökohtana. Lainattu (12.10.2020). Haettu osoitteesta https://www.rakennusteollisuus.fi/Tietoa-alasta/Ilmasto-ymparisto-ja-energia/Kestava-rakentaminen/

Rakennuksen-elinkaari/

Rahola, U. (2019). Hylkäämisestä huolenpitoon: Suomalaisten autiokirkkojen antikvaariset korjaukset. Aalto University. Haettu osoitteesta https://aalto.finna.fi/Record/aaltodoc.123456789_39598

Rahola, U. (2001). Patinan arvoitus. Teoksessa Niskanen, A., Pakkala, P. & Sundman, M. (toim.), Antipasto misto: Vilhelm Helander 60. (s. 35–48). Helsinki: Vilhelm Helander -toimituskunta.

Weil, P. D. (1996). A Review of the History and Practice of Patination, Teoksessa Alessandra Melucco Vaccaro, Nicholas Stanley Price & Mansfield Kirby Talley (toim.): Historical and Philosophical Issues in the Conservation of Cultural Heritage. (s. 394–414). Los Angeles: The Getty Conservation Institute.

(21)

21

Kuvalähteet

Kuva 1 Taidehalli, Otettu: 20.11.2020 Nervanderinkatu 3

Kuva 2 Alvar Aallon kotitalo, Otettu: 22.1.2020

Riihitie 20

Kuva 3 Kiasma, Otettu: 20.11.2020

Mannerheiminaukio 2

Kuva 4 Helsingin yliopiston metroasema, Otettu: 20.11.2020

Vuorikatu 12

Kuva 5 Akateeminen kirjakauppa, Otettu: 23.11.2020

Keskuskatu 1

Kuva 6 Kiasma, Otettu: 20.11.2020

Mannerheiminaukio 2

Kuva 7 Töölön kirjasto, Otettu: 26.10.2020

Topeliuksenkatu 6

Kuva 8 Taidehalli, Otettu: 20.11.2020

Nervanderinkatu 3

Kuva 9 Stockmannin tavaratalo, Otettu: 20.11.2020

Aleksanterinkatu 52

Kuva 10 Yksityisasunto, Otettu: 20.11.2020 Kruununhaka

Kaikki kuvat ovat kirjoittajan ottamia.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

Myös kirjastojen hallintomallia tarkastellaan osana uuden yliopiston johtamista ja taloudellisia vastuita. Aktiivinen kehittäminen ja

Kirjaston laatutiimi ryhtyy nyt kevään aikana kokoamaan toimintakäsikirjaa yhteistyössä kirjaston työryhmien ja muiden tiimien kanssa.. Kaikille kirjaston henkilöstöön

Hakkuissa ja niiden suunnittelussa sekä maisematyölupaapäätöksessä tulee ottaa huomioon, että lajin lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen ja heikentäminen

Samoin palautetta olisi mukava saada sekä suoraan toimitukselle että avoimina kommenttikirjoituksina.. Myös pohdiskelut tieteellisen keskustelun suunnasta ja luonteesta

voinut: säännöstellyissä, oloissa", merkitä.' Mutta jos lopputuloksena on se, että talouspo- litiikka on alhaisella reaalikorolla mitattuna ollut keynesiläistä,

Päähenkilö ymmärtää yrityksen nimen merkityksen niin kuin sen senhetkisen tiedon varassa voi ymmärtää, mutta häneltä jää huomaamatta se erisnimen ominaispiirre, että nimi

Sekä kansalliset että EU:n tiedepolitiikan linjaukset, strategiat ja ohjelmat, mil- lä nimellä niitä kulloinkin kutsutaan, ovat luonteeltaan yleisiä ihmisten elämään ja talouteen