• Ei tuloksia

Kulttuurisen moninaisuuden ja eettisten kysymysten pohdintaa yläkoulussa : 9. luokkalaisten monialaiset oppimiskokonaisuudet

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kulttuurisen moninaisuuden ja eettisten kysymysten pohdintaa yläkoulussa : 9. luokkalaisten monialaiset oppimiskokonaisuudet"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

26

KULTTUURISEN MONINAISUUDEN JA EETTISTEN KYSYMYSTEN

POHDINTAA YLÄKOULUSSA

9. LUOKKALAISTEN MONIALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET

Timo Veikko Kinnunen

Järjestin kuvataiteilija Mari Oikarisen (TaM) kanssa työpajakokonaisuudet 9. luokan opiskeli- joille kahdessa yläkoulussa Lapissa lukuvuonna 2016–2017. Työpajoissa käsittelimme kotoutum- iseen liittyviä teemoja ja pohdimme eettisiä kysymyksiä nykytaiteen keinoin. Samalla tutkimme kulttuurisen osaamisen edistämistä perusopetuksessa monialaisena oppimiskokonaisuutena.

”Vaikka oli paljon erimielisyyksiä, lopputu- los oli silti hieno ja erilainen.”

(Karttatyöpajaan osallis- tunut oppilas) Karttatyöpajaan osallistui yksi 9.

luokka, jossa opiskeli kantasuoma- laisia ja maahanmuuttajataustaisia oppilaita inklusiivisesti. Työsken- telimme neljän kuukauden aikana eri oppiaineiden tunneilla yhteen- sä 11 oppituntia. Oppilaat suunnitteli-

vat ja toteuttivat yhteisötaideteoksen yhdistäen kehollista ilmaisua, kollaasia ja tekstiilitaidetta.

Installaatio koostui oppilaiden pienryhmissä to- teuttamista karttakollaaseista eli ”maista, jotka tuntuvat kodilta”. Kollaasit oli liitetty toisiinsa pu- noksin, jotka kuvasivat eri ihmisten ja kulttuurien välistä yhteyttä ja vuorovaikutusta. Ripustimme valmiin installaation esille koulun aulaan.

Ryhmätyöskentely nosti esiin oppilaiden erilaisia käsityksiä hyvästä maasta. Erään pien- ryhmän kärjistynyt vuorovaikutus ja sen selvit- tely toimivat lopulta merkittävänä kulttuurisen moninaisuuden oppimiskokemuksena oppilail- le. Pohdimme oppilaiden kanssa taiteen mah- dollisuuksista provokaatioon tai kriittisyyteen ja keskustelimme myös siitä, millä tavalla joudum- me tekemään kompromisseja ja ottamaan toiset huomioon, kun teemme yhteistyötä eri lailla ajat- televien ihmisten kanssa. Installaatio kuvasi oppi- laiden mielestä hyvin kulttuurista moninaisuutta ja ihmisten erilaisia arvostuksia. Monialaista oppi- mista ja toiminnan hahmottamista olisi kuitenkin tukenut paremmin se, jos projekti olisi liittynyt koulun muuhun toimintaan ja oppiaineiden ope-

tussisältöön. Samoin projektin ajallinen pitkittyminen her- paannutti oppilaiden mielen- kiinnon projektin lopussa.

Etiikan työpajakokonai- suuteen osallistui yksi 9. luokan opetusryhmä sekä yhdeksän valmis- tavan opetuksen oppilasta, yhteensä 31 oppi- lasta. Työskentelimme monialaisesti yhdeksällä uskonnon ja äidinkielen oppitunnilla siten, että taiteilijaohjaajien lisäksi kyseisten oppiaineiden opettajat, valmistavan opetuksen opettaja, kuva- taideopettaja, luokanvalvoja-kotitalousopettaja ja koulunkäynninohjaaja osallistuivat toimintaan.

Perehdyimme työpajoissa eettiseen pohdintaan valokuvataiteen ja luovan kirjoittamisen avulla, ja integroimme toiminnan uskonnon, äidinkielen ja suomi toisena kielenä (S2) -opiskeluun.

Yksityiskohta karttatyöpajan installaatios- ta “Maat, joissa on hyvä asua” Kuva: Timo Veikko Kinnunen.

(2)

27

Timo Veikko Kinnunen, DI/TaM, Kuvataideopettaja

Yhteistyötahot:

Lapin yliopisto ja osallistuneet koulut opettajineen, Lapin taiteilijaseura ja kuvataiteilija Mari Oikarinen.

Etiikan työpajan näyttelyn avajaisissa yksi op- pilaista esitteli valmistavan opetuksen oppilai- den kollaasin korruptiosta. Kuva: Timo Veikko Kinnunen.

Oppilaat t ot e ut t i v at pienryhmissä valokuvapa- rin, jossa he käsittelivät valitsemaan- sa eettistä ky- symystä ja siihen liittyvää ratkaisua eläytymällä itse kuvat- tavaksi. Kysymykset käsittelivät esimerkiksi köy- hyyttä ja rikkautta, sotaa ja rauhaa, alkoholismia tai korruptiota, mikä nousi maahanmuuttaja- oppilaiden kokemuksista. Aiheiden valinta ja kuvateoksen suunnittelu olivat haastavia oppilai- den kielitaitoerojen ja suuren ryhmäkoon takia.

Vuorovaikutuksen harjoittelu onnistui parhaiten vasta sitten, kun kukin pienryhmä pääsi keskit- tymään omaan studiokuvaukseensa. Studiotyös- kentelyn rinnalla valmistavan opetuksen oppilaat tekivät kuvakollaasin korruptiosta ja sanaharjoi- tuksia kuvaluonnoksista ja perusopetuksen op- pilaat kirjoittivat luovia tekstejä kuvaluonnoksia tai etsivät tietoa eettisestä teemastaan. Projekti huipentui koulun aulaan järjestettyyn näyttelyyn avajaisineen, jossa nautimme myös oppilaiden leipomia eri kulttuurien herkkuja. Etiikan työ- pajakokonaisuus osoitti, että kuvataiteen visuaa- liset menetelmät mahdollistavat osallistumisen, vuorovaikutuksen ja ilmaisun kielitaitoeroista huolimatta. Eri oppiaineiden välinen integraa-

tio ja opettajien välinen yhteistyö syvensivät op- pimista ja kehittivät koulun toimintakulttuuria, vaikka toiminnan järjestäminen oli haastavaa ai- nejakoisessa lukujärjestyksessä. Kuvataiteen ja kirjallisen ilmaisun yhdistäminen eettiseen poh- dintaan tarjosi vaihtoehtoisia oppimisen ja ilmai- sun tapoja sekä onnistumisen kokemuksia.

”Minusta oli tärkeää, että projektista syntyi konkreettisia kuvia ja että ne ovat meillä täällä koululla kaikki- en nähtävillä. Kuvissa esiintyy sekä maahanmuut-

tajia ja suomalaisia nuoria yhteisen tekemisen äärellä pohtimassa kuvien välityksellä vaikei-

ta ongelmia.” (Etiikan työpajaan osallistunut luokanvalvoja-kotitalousopettaja)

Etiikan työpajassa yksi pienryhmä työsti köyhyyttä ja rikkautta pohtivan kuvaparin. Kuva: Oppilastyö.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Valmistavan opetuksen ryhmissä opettajat ovat virittäytyneet kielen rooliin myös sisältöaineiden opetuksessa, mutta samanlaista kielitietoisuutta ja konkreettista tukea

Lisäksi valmistavan opetuksen rahoitusmalli muuttuu siten, että tilastointia varten tehtävässä tiedonkeruussa huomioidaan myös alle vuoden verran valmistavassa opetuksessa

Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja voi tehdä yhteistyötä eri oppiaineiden kanssa etenkin käsittelemällä näitä koulun opiskelutekstejä omassa opetuksessaan tai

Oppilaan ensimmäisen kouluviikon aikana apulaisrehtori ja valmistavan opettaja tekevät alustavan arvion siitä, mihin oppilas sijoittuu valmistavan opetuksen jälkeen.. Jääkö hän

Mielestäni sekä valmistavan opetuksen että perusopetuksen luokan oppilaat ovat saaneet paljon tästä yhteistyöstä ja odotan, että pääsemme kehittämään luomaamme

Vaikuttaa siltä, että Tavin mukaan kai- kista epäpätevistä filosofian opettajista uskon- non opettaja olisi kaikkein sopimattomin tähän tehtävään.. Toinen kysymys onkin sitten

Edellä on jo viitattu siihen, että eri oppiaineiden opiskelu on oppiaineen käsitemaailmaan ja viestintätapaan sosiaalistumista ja siten jokainen opettaja on myös kielen ja

Yhteistyössä kotien, oman äidinkielen opetuksen sekä muiden oppiaineiden kanssa suomi toisena kielenä ja kirjallisuus - opetus auttaa oppilasta rakentamaan kielellistä ja