• Ei tuloksia

Tietoinen tietämättömyys edustuksellisuuden ideana

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tietoinen tietämättömyys edustuksellisuuden ideana"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

3/2010 niin & näin 97

A

jatellaanpa kahta tapaa mieltää edustuk- sellisen demokratian perusidea. Ensim- mäinen on tavallisin. Edustusmekanismin toimivuus perustuu siihen, että kohtuul- lisen rationaalinen, itsekäs äänestäjä va- litsee itselleen poliittisilta näkemyksiltään kaltaisensa ja kaltaistensa etuja ajavan edustajan. Edustuslaitoksesta tulee – jollei sosioekonomisesti, niin ainakin poliittisesti – pienoisyhteiskunta, jossa kansalaisten edut edustuvat niin kattavasti kuin eduskunnan koko ja suhteellinen vaalitapa mahdollistavat. Suurin osa perinteisestä po- liittisen psykologian tutkimuksesta perustui oletukselle äänestäjästä rationaalisena egoistina, joka tajuaa omat etunsa ja äänestää niiden mukaisesti.

Toisessa, kiintoisammassa versiossa äänestäjän ole- mukseen kuuluu olla tiedostetusti tietämätön, viisaalla tavalla. Äänestäjä voi myös mieltää edustuksellisuuden niin, ettei ajetakaan hänen egoistista etuaan, vaan suh- teutetaan se kokonaisetuun, jonkinlaiseen ’yhteishyvään’.

Jotta tämä voisi toteutua, valitsija ei äänestä kaltaistaan, vaan itseään fiksumpaa ja parempaa.

Vastuu valitulle

Tyhmän äänestäjän teoria toimii paremmin kuin perin- teinen rationaalisen egoistin oletus. Äänestäjä voi olla pitkälti tietämätön omasta egoistisesta edustaan. Hyvin monien onkin tutkimuksissa todettu äänestävän oman etunsa vastaisesti ja siis oletettua epärationaalisemmin.

Tietoisen tietämätön äänestäjä ”ulkoistaa” vastuunsa ja poliittisen tietämyksen vaateen edustajalleen. Äänes- täjän aika kuluu privaateissa puuhissa, eikä hänellä ole resursseja paneutua yhä mutkikkaamman nyky-yhteis- kunnan poliittis-hallinnollisiin koukeroihin. Edustajalle taas maksetaan siitä, että hän käyttää niin työ- kuin jopa vapaa-aikansa tarpeellista tietoa hankkien ja sulatellen.

Äänestäjä on luontojaan lyhytjänteinen hedonisti: halut vievät, järki soittelee toista viulua. Edustajan rooliin kuuluu sen sijaan ajatella pitkäjänteisesti – edes vaali- kauden mittaisesti – ja antaa järkensä valaista tietä.

Idean mukaisesti pyrin itsekin äänestämään kuin valitsisin edustajistoon jonkinlaista eettis-rationaalista yliminääni: sitä minuuteni osaa, jonka toivoisin olevan yhteiskunnallisten asioiden ruorissa irrationaalisen, äk- kinäisen ja himokkaan (ja toisinaan itsetuhoisen) halura- kenteeni (ja kokonaisen itseni) sijasta.

Jos tupakka sattuu toisinaan, etenkin muutenkin päihdyksissä, maistumaan, eivät järjen voimat useinkaan kykene kiistämään nautintoa itseltäni. Toivon silti, että

järjellä äänestämäni ja järkeään kuunteleva edustajani tahtoo kiristää savukkeiden verotusta ja vähentää niiden näkyvyyttä, jotta haitallinen houkutus heikkenisi. Jos sensomotorinen nautinnonhalu kutsuu auton ohjaksiin, ajelen mieluusti Corsallani (sillä nautinnostahan siinä on kysymys, jos rehellisiä ollaan, eikä liikkumisen tarpeesta).

Mutta samalla odotan, että edustajani äänestää koro- tuksia bensaveroon, jotta ajelemisen halu pysyisi aisoissa.

Ja jos bussipysäkkien kylkiin ilmestyisi H&M:n bikini- pimujen perään pornokuvia, katsoisin varmasti niitäkin – mutta totisesti toivoisin, että edustajani keksisi jotain tehokasta tämän järjettömästi yliseksualisoituvan ja sek- suaaliestetisoituvan mediamaastomme suitsimiseksi.

Saatan ja saan itse olla tyhmä, mutta yritän valita edustajan, joka olisi fiksumpi päätöksiä tehdessään. Näin ajatellee enemmistö äänestäjistä.

Muuten: jos eduskunnan jäsenistä saataisiin kattava älykkyysmittaus, sen keskitaso ylittäisi koko populaation keskimääräisen ÄO:n. Eihän tämä kaikista kuulosta us- kottavalta, mutta on vain koetettava muistaa, miten julkisuus vääristää: kansanedustajien typerin osa näkyy useimmin iltapäivälehdissä. Olen aivan varma, että väite pitäisi kutinsa testattuna. Vuosi sitten surullisesti ennen aikojaan edesmennyt historian ja politiikan tutkija ja toimija Tapani Hietaniemi kertoi aikanaan yllättyneensä ryhdyttyään eduskunta-avustajaksi: parlamentaarikot olivat fiksumpaa ja vastuullisempaa porukkaa kuin ul- koapäin näyttää. Ehkei tosiaan ole syytä toivoakaan, että eduskunta olisi mikään edustava läpileikkaus koko Suomen kansasta ominaisuuksineen ja mielipiteineen.

Hyvät tyypit

Miten äänestäjä valitsee itseään fiksumman? Kansalaisella ei ole aikaa selvitellä yksittäisiä poliittisia kysymyksiä ja ehdokkaiden mielipiteitä. Samalla selkeät ideologiset agendat ovat lähes kadonneet puolueilta. Äänestäjän on koetettava poimia – melko sattumanvaraisilta kosketus- pinnoilta – edustaja, joka vaikuttaa luotettavalta, tietä- vältä ja riittävän samankaltaisen maailmankuvan jaka- valta.

Tutkimukset antavatkin viitteitä siitä, että valitsijalle tärkeintä ei ole ehdokkaan vallitseva mielipiderepertoaari vaan henkilössä piilevä potentiaali: onko tämä ”hyvä tyyppi” vai ei. Arviointi keskittyy ehdokkaan persoonan, pätevyyden ja luotettavuuden arviointiin.

Tunteiden varassa tehdyillä päätelmillä samoin kuin henkilökohtaisella kosketuksella ehdokkaaseen on paljon merkitystä. Henkilöhistoriaan liitetty vetoomus tehoaa

Tuukka Tomperi

Tietoinen tietämättömyys

edustuksellisuuden ideana

(2)

98 niin & näin 3/2010

valitsijaan paremmin kuin abstrakti perustelu. Luotta- musta herättävä ehdokaskuva painaa, ja mielikuvat ovat varsin pysyviä. Omaan edustajaan uskotaan vastoin myöhemmin julkisuuteen päätyviä tietoja tämän koi- ruuksista. Äänestyskannoissaan yksilöt tapaavat olla kon- servatiivisia: ehdokasta ja puoluetta ei hevillä vaihdeta, sillä jatkuvuus koetaan järkevämmäksi kuin riskinotto.

Myös äänestäjän sosiaalisella verkostolla on vahva vaiku- tuksensa. Sosiaalinen oppiminen läheisiltä toisilta on te- hokas tapa muodostaa kantoja puutteellisen tiedon ja ra- jatun rationaalisuuden oloissa: neuvoa kysytään ja mallia katsotaan niiltä, joilla on auktoriteettia, joiden kanssa vietetään aikaa, joihin ollaan kiintyneitä ja joiden arvos- telukykyyn luotetaan. Se käy nopeasti: ei tarvitse hankkia itse lisää tietoja ja puntaroida jonkin oletetusti omakoh- taisen järkeilyn varassa.

Täsmällisten poliittisten asiakysymysten sijaan äänes- täjien tiedetään arvioivan ehdokkaita usein laajemmassa ja epämääräisemmässä maailmankatsomuksellisessa va- lossa. Äänestäjää ei niinkään kiinnosta, mitä jokin eh- dokas jostain yksittäisestä asiasta ajattelee, vaan jakaako ehdokas ihmisenä samankaltaisen arvomaailman. Ja tut- kijat ovat ihmeissään, sillä tällaisia tiedollisen harkinnan perusteita on vaikea eristää ja tiivistää lomakekyselyn muottiin.

Yksittäisissä poliittisissa ratkaisuissa ei usein havai-

takaan kummempaa yhteyttä äänestäjän ”rationaalisten”

(egoististen, materialististen) intressien ja edustajan to- siasiallisen parlamenttikäyttäytymisen välillä. Silti äänes- täjän toiminta on varsin ymmärrettävää, järkevää ja tie- dollisestikin pohjustettua.

Ongelma on nähtävä siellä missä pitää: poliitikot voivat huijata, olla epäluotettavia, typeriä, vastenmielisiä tyyppejä ja epäpäteviä vastoin antamaansa vaikutelmaa.

Tämä on aito poliittinen ongelma, joka koskee niin po- litiikan ammattilaisten moraalia kuin koko poliittisen kulttuurin (julkisuuksineen) rakennetta, pikemmin kuin vain äänestäjien valveutuneisuuden puutteita.

Nopeaa lääkettä ei ole, vain ne perinteiset: edustajien pitäisi olla älykkäämpiä ja taitavampia työssään sekä pitää paremmin kiinni sanoistaan; poliitikkojen moraa- listen sitoumusten pitäisi olla aitoja ja heidän pitäisi tar- vittaessa heittäytyä niiden puolesta, vaikkei se olisikaan itselle aina edullisinta; julkisuuden pitäisi nostaa heidät tehokkaammin tikun nokkaan eikä päästää pälkähästä;

opposition pitäisi olla ärhäkämpi ja puuttua tarkemmin hallituspuolueiden edustajien törppöilyyn; poliittisen debatin pitäisi olla tiukempaa, täsmällisempää, puhetai- toisempaa ja älykkäämpää; poliittisessa toiminnassa pi- täisi olla enemmän vahvoja normatiivisia sitoumuksia ja vähemmän uraopportunismia. Ei mitään uutta auringon alla.

K

irjan tekijät ovat suurelle yleisölle tunte- mattomia, mutta taloustieteilijäpiireissä kuuluisia ja tunnustettuja hahmoja.

Akerlof sai taloustieteen Nobelin vuonna 2001, eikä olisi mikään yllätys, vaikka myös Shiller jonain päivänä yltäisi samaan. Tietenkin molemmat ovat professoreina yhdysvaltalaisissa huippu- yliopistoissa: Akerlof Berkeleyssä ja Shiller Yalessa. Myös heidän kirjansa on jo ehtinyt voittaa useita palkintoja.

Yhdysvaltalaisen kustantajan verkkosivuilla on koko- nainen suma ylistäviä kritiikkisitaatteja.

Tähän kaikkeen vetoaminen olisi kuitenkin pelkkä argumentum ad verecundiam. Mieli tekisi sanoa, ettei kannata antaa kaikkien näiden arvovaltaisten tahojen antaman suitsutuksen hämätä – kirja on myös aivan oi- keasti täysin mainio. On suuri onni, että jo alun neljättä vuotta pyörivään globaaliin talouskriisiin liittyvästä eng- lanninkielisestä kirjallisuudesta on valittu suomennetta-

Tommi Uschanov

Talouden kissat ja kalat

George A. Akerlof & Robert J. Shiller, Vaiston varassa. Miten ihmismieli ohjaa

maailmanlaajuista kapitalismia (Animal Spirits. How Human Psychology Drives the Economy,

and Why It Matters for Global Capitalism, 2009). Suom. Timo Soukola. Gaudeamus, Helsinki

2009. 270 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Paljon esillä olleessa mutta usein myös kritiikittö- mästi omaksutussa Gramsci-tulkinnassaan Laclau ja Mouffe (1985) kuitenkin väittävät, että Gramsci (kuten myös itse

– Jos kyselyn kohteiden poiminnassa on käytetty satunnaisotantaa, kyselyn tuloksiin sisältyvälle epävarmuudelle ja satunnaisuudelle voidaan muodostaa tilastollinen malli,

Hän pitää kiinni ajatuksesta, että tarkoitus on vain tuoda näkyviin yleinen väkivallan repressio Lotarin kuvien ja Bataillen tekstin erilaisuuksien kautta.. Tähän hän

Tässä mielessä voitaneen sanoa, että systeemi on tietoinen, jos tuntuu joltakin olla tuo sys- teemi 2.. Minuna oleminen tuntuu joltakin, ja luultavasti myös sinuna oleminen

Tietämättömyys näkyy myös siinä, että suomalaiset osaavat vain harvoin nähdä ongelmana saamelaisten kult- K uva:.

Näin hän tutkii jatkuvasti filosofian käsitettä ja voi tutkimuksessaan luovasti hyödyntää paitsi filosofian eri traditioita myös akateemisen filosofian rajoille ja

En oikein osaa sanoa, onko tutkimus ja keskustelu Englannissa sen itseriittoisempaa kuin Suomessa.. Esiintymiskykyisistä ja sanavalmiista populaarikulttuurin tai median

»Nyky-Virittiijiin linja on yksinkertaisesti se, ettii vain kirjoittaja vastaa sanoistaan ja ettii lehti julkaisee mielipiteitii laidasta