• Ei tuloksia

Filosofia, kysymys 8.

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Filosofia, kysymys 8."

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

3/2009 niin & näin 31

K

ysymys siitä, mikä on paras mahdollinen valtio- muoto, on askarruttanut filosofeja antiikin ajoista lähtien. Antiikin filosofi Platon esitti teoksessaan Valtio, että koska vain viisailla, filosofiaa harjoittavilla ih- misillä voi olla tietoa tosiolevasta, tulee heidän hallita.

Platon perusteli siis valtioteoriaansa metafyysisellä käsi- tyksellään siitä, että maailma jakautuu aistein havaittavaan maailmaan, jonka ilmiöt ja oliot ovat vain harhaista heijas- tumaa täydellisestä ja aidosta olemassa olevasta ideamaail- masta.

Platonin teoria sisältää paljon ongelmia. Ensimmäinen on yleensäkin kysymys siitä, mikä on tämä tosiolevainen, jonka tuntemuksella viisaat oikeuttavat valtansa. Platonin mukaan viisaat kykenevät hallitsemaan yleisen edun mu- kaisesti. Yleistä etua on kuitenkin hyvin vaikea objektii- visesti osoittaa. Mm. ranskalainen markiisi de Condorcet osoitti äänestysmenettelyjen paradokseja tutkiessaan 1700-luvulla, ettei yksilöiden preferensseistä voi aina johtaa yksikäsitteistä yleistä etua. Platon ei kuitenkaan tar- koittane yleisellä edulla yksilöiden näkemyksistä johdettua parasta toimintatapaa, vaan jotain syvällisempää tietoa siitä, mikä on yhteisölle parasta. 1900-luvun filosofi Karl Popper onkin kritisoinut kirjassaan Avoin yhteiskunta ja sen viholliset Platonin teorian kaltaisia valtio-utopioita. Ne avaavat hänen mukaansa portit totalitarismille mahdollis- taessaan jonkin kansanryhmän nousun diktatorisiksi hal- litsijoiksi vetoamalla yleiseen etuun, jossa muka vain heillä on tietoa.

Platonin oppilas Aristoteles ei yhtynyt oppi-isänsä käsityksiin metafyysisessä ratkaisussa eikä valtioteoriassa.

Hänen mukaansa paras tapa tehdä päätökset on politeia, eli kansalaisvalta, jossa vapaat, täysi-ikäiset miehet tekevät enemmistöpäätöksin koko yhteiskunnan edun mukaisia ratkaisuja. Aristoteleen mielestä demokratia, eli kansan- valta on politeiaa huonompi valtiomuoto, koska siinä enemmistö hallitsee omaksi edukseen eikä kokonaisuuden eduksi.

1700-luvulta valistuksen ajalta lähtien ryhdyttiin de- mokratiaa kuitenkin pitämään parhaana valtiomuotona länsimaisessa ajattelussa. Vaikutuksena tähän oli niin va- listusfilosofeilla, kuten ranskalaisella Rousseau, kuin myös 1600-luvun lopulta alkaen kehittyneellä vapausaatteella, liberalismilla, jonka oppi-isä oli englantilainen John Locke ja jota kehitti edelleen 1800-luvulla John Stuart Mill. Li- beralismi korostaa yksilönvapauksia, joista yksi tärkeim- mistä on vapaus ja oikeus osallistua poliittiseen päätöksen- tekoon. Kesti kuitenkin 1900-luvulle saakka, ennen kuin demokratia löi itsensä läpi länsimaissa niiden todelliseksi päätöksentekotavaksi muuttuen. Monissa maailman val- tioissa tyrannia ja harvainvalta ovat vielä tänäkin päivänä arkipäivää.

Koska yleisen, objektiivisen edun osoittaminen vai- kuttaa lähes mahdottomalta, näyttäisi demokratia par- haalta tavalta tehdä sitovia päätöksiä ja valita valtion joh- tajat. On kuitenkin kiistelty siitä, pitäisikö demokratian olla edustuksellista vai suoraa. Antiikin poliksissa, eli kau-

punkivaltioissa, demokratia oli suoraa ja välitöntä vapaiden miesten äänestäessä kansankokouksissa. Toisaalta antiikin demokratia oli varsin rajoittunutta, sillä vain vapailla mie- hillä, ei esim. naisilla ja orjilla, oli sananvaltaa. Rousseaun mukaan valtion tulisi olla niin pieni, että kaikki tuntisivat toisensa ja voisivat kokoontua kansankokouksiin, joissa tehtäisiin demokraattisia, yleistahdon (Rousseaun käsitys yleisestä, koko yhteisön edusta, ei siis yksilöiden preferens- seistä summattuna enemmistön tahdosta) mukaisia pää- töksiä äänestäen.

Nykyajan valtioissa kansankokouksia on kuitenkin mahdotonta järjestää valtioiden väestön suuren määrän vuoksi. Edustuksellinen demokratia onkin vakiintunut päätöksentekotavaksi länsimaissa. Se antaa kansalle va- pauden valita keskuudestaan päättäjät tietyin väliajoin hallitsemaan itseään. Edustuksellista demokratiaa on kri- tisoitu mm. siksi, että se näyttäisi johtavan osittain vallan keskittymiseen harvoille, kuten hallituspuolueiden joh- tajille. 1900-luvun alkupuolella vaikuttanut politiikan tutkija Robert Michels kutsui tätä oligarkian rautaiseksi laiksi, jonka mukaan valta pyrkii keskittymään kaikissa organisaatioissa. Lisäksi edustuksellisen demokratian on- gelmiksi on nähty mm. se, että jos ihmiset ovat passiivisia eivätkä äänestä vaaleissa aktiivisesti, ei demokratia toteudu käytännössä. Toisaalta passiivisuus voi olla merkki myös kohtalaisesta tyytyväisyydestä vallitsevaan järjestelmään.

Markiisi de Condorcet pohti demokratiassa myös sitä, että jos voimme olettaa ihmisten tekevän itse kes- kimääräistä parempia ratkaisuja kuin arpomalla, johtaa suurempi päätöksentekijöiden määrä suurempaan toden- näköisyyteen päätöksen oikeellisuudesta. Tätä kutsutaan Condorcet-teoreemaksi. Jos oikean päätöksen tekemisen todennäköisyys on suurempi kuin ½, ja se kerrotaan suu- rella päätöksentekijämäärällä, lähestyy todennäköisyys päätöksen oikeellisuudesta suurinta mahdollista, eli yhtä.

Toisaalta jos uskotaan ihmisten tekevän keskimäärin huonoja valintoja, johtaa äänestäjäjoukon määrän kasvu päinvastaisiin tuloksiin.

Koska emme voi kuitenkaan olettaa olevan yleistä etua ainakaan siinä muodossa, että joku voisi sen ennalta tietää, näyttäisi edustuksellinen demokratia parhaalta vaihto- ehdolta valtion päätöksenteon järjestämiseksi. Valtion johtajat tulee siis valita tietyin määräajoin toistettavilla vaaleilla. Tärkeää on myös John Locken ja valistusfilosofi Montesquieun ajatusten vallanjaosta toteuttaminen, jotta valta ei pääse keskittymään yhdelle taholle. Tämä ehkäisee sen väärinkäytön todennäköisyyttä. Lisäksi ajatus siitä, että kaikki ovat niin äänivallaltaan kuin kelpoisuudeltaan johtajiksi yhdenvertaisia, liittyy oleellisesti ihmisarvoon.

Winston Churchill totesi aikoinaan osuvasti, että kaikki valtiomuodot ovat huonoja, mutta demokratia on paras huonoista vaihtoehdoista. Demokratia, jossa kansalaiset osallistuvat vaaleihin ainakin kohtuullisella aktiivisuudella, on tähän mennessä osoittautunut parhaaksi valtiomuo- doksi.

Lassi Vainio

Filosofia, kysymys 8.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Joku voisi ajatella EU:n olevan kehityskulku suuntaan, jossa realismin väitteet mahdottomuudesta tuoda järjestystä anarkian keskelle erilaisten liittojen ja järjestöjen

(Yhteiskuntatieteellisen tut- kimuksen tietosuoja 1987, 9–12.) En ilmaise lasten nimiä tutkimuksessa. Se ei kuitenkaan sulje pois sitä mahdollisuutta, että joku voisi

Thévenotin ja Boltanskin maailmoja (tai valtapiirejä, kuten termi on joskus suomennettu) ovat alun perin olleet markkinoiden maa- ilma, teollisuuden maailma, kansalaisuuden

Karl Popperin mukaan tulevaisuuden ennustamisen mahdottomuus johtuu siitä, että emme voi periaatteessakaan ennalta tietää, mitä tieteellisiä ja teknisiä keksintöjä

Haroldin toinen, selventävä kysymys the really fat red-haired woman sisältää negatiivisen kuvauksen, joka osoittaa, että Harold olettaa tunnistavansa kyseessä olevan henkilön,

Hänen tutkimaansa tamperelaista Lasten Parlamentin käytäntöä kannattelee usko siihen, että edustuksellinen demokratia on hyväksi sekä paikallisesti että yhteiskunnalli-

Käytännössä voi olettaa, että epäsymmetrisen informaation vallitessa säätelijän tiedot eivät voi olla ainakaan huonompia kuin epävar- muustilanteessa, joten

Kielentutkija jos joku tietää, että kielellä on monia tehtäviä ja sillä voi tehdä monen- laisia asioita, esimerkiksi osallistua keskusteluun, olla puolesta ja vastaan sekä ilmaista