• Ei tuloksia

Narinajuustoa ja karviaishilloa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Narinajuustoa ja karviaishilloa näkymä"

Copied!
16
0
0

Kokoteksti

(1)

Narinajuustoa ja karviaishilloa

Moniaistiset muistot osana yhteistä ruokailutapahtumaa

Ruoan, kattauksen, sisustuksen ja illallisseuran ohella ruokailutapahtumaa muokkaavat ruokailijoiden kokemukset ja muistot. Ruoan nauttimiseen ja valmistukseen liittyvällä

kulttuurihistoriallisella tutkimusaineistolla voidaan valottaa aistikokemuksia osana sukupolven ruoka- ja äänihistoriaa. Laadullisilla tutkimusmenetelmillä kerätyn tiedon soveltaminen mahdollistaa tila-, ääni- ja ruokasuunnittelun kokonaisvaltaisen yhdistämisen. Lopputuloksena on soveltavan tutkimuksen periaatteiden mukaisesti yhdessä tuotettu tieto, joka parhaassa tapauksessa palvelee kaikkia hankkeen toteutuksessa mukana olleita henkilöitä.

Heikki Uimonen, Maija Kontukoski & Anu Hopia

Musiikki ja ruoka osana moniaistista ko- kemusta -hankkeessa tarkasteltiin aisti- kokemuksia ja muistoja osana yhteistä ruokailua ja ruoan valmistusta. Tutki- mus toteutettiin neljässä vaiheessa, jois- ta ensimmäisessä kartoitettiin ruokaan

ja ruokailutapahtumiin sekä ympäris- tön ääniin liittyviä muistumia. Haastat- teluilla selvitettiin muiden muassa ruo- kailukokemuksia, ruoanlaittoon liitty- viä tekniikoita, raaka-aineita, arki- ja juhlatilanteita sekä paikkojen ja eri ais-

tien osuutta ruokamuistojen rakentaji- na. Haastattelujen analyysia seurasi vas- tausten perusteella tehty muistojen rep- resentoiminen aistein havaittavaksi ym- päristöksi osana tätä varten järjestettyä illallis tapahtumaa.

(2)

Illallistapahtuma toteutettiin yh- teistyössä ravintolahenkilökunnan ja äänisuunnittelijan kanssa erityyppisin kattauksin, narratiivein, äänin ja valo- kuvin, jotka liittyivät kiinteästi haastat- teluissa tarkasteltuun aikakauteen. Sa- malla kerättiin tietoa sitä, kuinka haas- tateltavat kokivat modernisoidut ruoka- ja äänimuistot sekä tutkittiin, kuinka kokemuksia analysoimalla ja näin saa- tuja tuloksia käytäntöön soveltamal- la on mahdollista tuoda moniaistinen kulttuurihistoria osaksi illallistapahtu- man aistiympäristöä ja sen elämyksel- lisyyttä.

Maatalousyhteiskunnasta tutut ke- holliset ja paikoin hyvin yksityiskohtai- set kuvailut ruoan alkutuotannosta yh- distettiin modernin ravintolaympäris- tön fine dining -annosten, ruoan esille- panon ja äänisuunnittelun kanssa. Tutki- muksen toteuttivat Taideyliopiston Sibe- lius-Akatemian ja Turun yliopiston mo- nitieteinen Mururyhmä yhteistyössä ää- nisuunnittelija Sami Silénin ja seinäjoki- sen Uppalan Kartano -ravintolan kanssa keväällä 2017. Illallinen oli jatkoa Matka maakuntaan -pop-up-ravintolakokeilul- le sekä ruokaa ja moniaistisuutta tarkas- telleelle tutkimusprojektille (Aaltojärvi, Kontukoski & Hopia 2017; Hynynen et al. 2018). Tällä kertaa tutkimuksellisen huomion kohteena oli pääasiassa maun ja kuulon välittämä informaatio ja muis-

tot, joskaan ne eivät ole täysin irrotetta- vissa muista aistimodaliteeteista.

Artikkelissa tarkastellaan ruoan val- mistusta ja esillepanoa sekä sitä, kuinka niihin liittyvää yhteisöllisyyttä on mah- dollista rakentaa suunnitellusti. Aistiym- päristön tutkimuksen ja työn teoreettis- ten lähtökohtien esittelyn jälkeen kerro- taan ruoasta kokonaisvaltaisena aisti- ja tunnekokemuksena keskittyen erityises- ti makuun sekä musiikillisiin ja ympäris- tön ääniin sekä siihen, kuinka nämä il- menevät haastattelupuheessa. Haastat- telujen temaattisen analyysin jälkeen esitellään illallisen käytännön toteutus sekä ruokailijoiden kokemukset. Johto- päätöksissä pohditaan aistiympäristön rakentumista sekä jatkotutkimuksen ja -sovellusten mahdollisuuksia.

Tutkimus sijoittuu kulttuurisen ää- nentutkimuksen, etnomusikologian ja elintarvikkeiden aistinvaraisen tutki- muksen alueille. Metodologisesti tutki- mus perustuu haastateltavien kanssa yh- dessä tehtävään tiedon tuottamiseen si- ten, että prosessi hyödyttää kaikkia sii- hen osallistuvia. Aihetta on pohdittu ih- mistieteiden parissa erityisesti kulttuu- risen musiikin- ja äänentutkimuksen se- kä soveltavan etnomusikologian paris- sa (Harrison 2016, 6; Harrison & Pet- tan 2010). Soveltavan etnomusikologian viitekehyksessä on oleellista, että tutki- muksen ja tiedonkeruun ohessa kiinnite-

tään huomiota jonkin konkreettisen on- gelman ratkaisemiseen sekä siihen, että tutkimuksen tekijän tulee toimia myös muualla kuin akateemisen yhteisön jäse- nenä. Ruokaan ja ääneen liittyvät aiem- mat tutkimukset yhdessä ruoan valmis- tajien ja ruokailijoiden kanssa loivat tar- peen syventää tematiikkaa alue- ja pai- kallishistorian suuntaan erityisesti sil- loin, kun historia liittyi yksittäisten ih- misten kokemusmaailmaan. Lisäksi elä- myksellisyyttä ja osallistamista voidaan käyttää välineenä yhteisöllisyyden tun- teen rakentamisessa. Tämän on todet- tu tukevan ihmisen identiteettiä ja koke- musta omista voimavaroista ja siten sil- lä on mahdollisia myönteisiä vaikutuksia kokonaisvaltaiseen terveyteen (ks. esim.

Hyyppä 2002).

Osallistavuuden periaatteet ovat yh- tenevät ääniympäristön laadullisen tut- kimuksen paradigman kanssa, jonka lähtökohtana on tutkijoiden ja ääniym- päristönsä keskellä elävien ihmisten vä- linen yhteistyö ja yhdessä tekeminen, tiedon lisääminen ympäristöön liitty- vistä tekijöistä sekä näillä keinoin yksi- tyisen ja yhteisen ääniympäristön laa- dullinen parantaminen, mikäli sellainen koetaan tarpeelliseksi (Uimonen 2013).

Musiikki ja ruoka osana moniaistista ko- kemusta -hankkeessa edellä mainittuja prinsiippejä sovellettiin illallistapahtu- man yhteydessä, joka perustui haastatte-

(3)

luista saadulle tiedolle. Osoittautui, että tarkoin valitut yksittäiset elementit ovat ensi arvoisen tärkeitä elämyksellisyyden ja yhteisöllisyyden tunteen rakentumi- sessa. Tätä lisäsivät lähimenneisyyteen ja alueelliseen kulttuurihistoriaan liittyvät muistot, joita illan edetessä palautettiin mieleen spontaaneissa keskusteluissa.

Ruoka ja äänet muistojen välikappaleena

Vastaanotamme informaatiota ympäröi- västä maailmasta yksittäisten aistien vä- lityksellä ja niiden yhteistoiminnan tu- loksena. Eri aistien välittämää ja yhtäai- kaista aistikokemusta kutsutaan moni- aistisuudeksi, josta hyvänä esimerkkinä on arkipäiväinen syöminen. Ruokailu- kokemukseen vaikuttavat ruokailuym- päristö ja sitä muokkaavat fyysiset teki- jät: onko tila hälyisä, kaikuisa vai ään- tä absorboiva, miten se on valaistu, on- ko huone kylmä vai lämmin, millaises- sa seurassa ruokailemme ja niin edel- leen. Osa aistinvaraista arviointia ovat odotukset, asenteet ja mielikuvat, jot- ka ovat syntyneet aikaisemmista koke- muksistamme tai altistuksista erilaisille tuoksuille, mauille, äänille ja niin edel- leen (Tuorila & Appelbye 2008). Henki- lökohtainen ruokakokemus on dynaami- nen ja monimutkainen yhdistelmä moni- aistisuutta, esteettisyyttä, merkityksiä ja

tunteita (Schifferstein 2016). Ruoan ja fyysisen ruokailuympäristön lisäksi so- siaalinen ympäristö ja kanssakäyminen muokkaavat ruoan aistimista ja ruokai- lukokemusta (King et al. 2004; Hyny- nen et al. 2018).

Kun tarkastelemme ruoan ja äänen kulttuuria osana moniaistisesti havaitta- vaa ympäristöä on tutkimuksen pääasial- lisena kohteena ruoka ja ääni havainto- jemme ja muistojemme välikappaleena, eivät ruoka ja ääni itsessään. Teoreettinen viitekehys rakentuu tässä tutkimuksessa määritelmällisesti havaintoja ja muis to- ja kuvaavien äänimaiseman, ääni ympä- ristön (soundscape, sonic environment) ja ambienssin (ambiance) käsitteille ja sil- le, kuinka niihin liittyviä muistoja on löy- dettävissä haastateltavien puheesta. (Ui- monen 2005; Ingold 2007; Feráud 2017.) Eri aistein havaittavien ilmiöiden tutkimuksessa käytetty maiseman käsi- te on etenkin äänen suhteen ongelmal- linen. Käsiteanalyyttisesti tarkasteltu- na maisema viittaa johonkin silminha- vaittavaan, panoraamamaiseen, etualal- le suuntautuvaan ja kaksiulotteiseen ha- vaitsemiseen. Tosiasiallisesti äänen ym- päröimä ihminen kuulee pääsääntöises- ti täydet 360 astetta. Ääniympäristön ja ambienssin käsitteitä luonnehditaan puolestaan kolmiulotteisuuden sekä uppoamisen ja uppoutumisen käsitteillä.

Aistein havaittavaan ympäristöön viit-

taavaa ambienssia voidaan tarkastella moniaistisuuden lähtökohdista subjek- tiivisesti ja objektiivisesti: käsitteeseen sisältyvät tilassa tai paikassa olevien ih- misten kokemukset, paikan aistiminen ja sen tunnelma, mutta myös rakennet- tu ympäristö. Ambienssi rakentuu ja si- tä rakennetaan sosiaalisissa tilanteissa, johon vaikuttavat ympäröivät materi- aaliset olosuhteet. (Uimonen 2005, 34;

Thibaud 2011; Guillebaud 2017.) Mainittujen käsitteiden määritte- ly ja niiden soveltaminen tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana johtaa poh- dintaan aistittavien ilmiöiden ja aistien ontologiasta sekä oletetuista tai todelli- sista aistihierarkioista. Voimme tarkas- tella kuuntelemista erityisenä tapana ol- la maailmassa ja tämän myötä analysoida ääniympäristön laadullista rakentumis- ta: sitä, kuinka olemme yhteydessä ym- päristöömme kuuntelemalla sitä esteet- tisesti, poliittisesti ja tutkimuksellises- ti. Toisaalta vaarana on uusintaa audio- visuaaliseksi litaniaksi tarkoitettua il- miötä. Tällä tarkoitetaan kyseenalaista- mattomia yleistyksiä, joita liitetään ää- nellisen ja visuaalisen ympäristön todel- lisiin, mutta ennen muuta oletettuihin eroihin (Sterne 2003).

Paikan kokeminen ja tunteminen ta- pahtuvat monimutkaisena aistienvälise- nä havaintoprosessina. Katseen liitty- minen osaksi auditiivista havainnointia

(4)

muuttaa passiivisen kuulemisen aktii- viseksi kuuntelemiseksi ja kuulon yh- distyminen visuaaliseen havaitsemi- seen muuttaa katselemisen katsomisek- si (Feld 1996, 98; Ingold 2000, 277; ks.

Uimonen 2005, 47). Ruumiin havainto- järjestelmät eivät siis vain limity toisiinsa vaan ovat osa ruumiin liikkeitä ohjaavaa järjestelmää (Lehtonen 2014, 62). Tä- mä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aktii- visen kuuntelun edellytyksenä olisi kat- sominen tai muiden aistien antama tuki.

Tarkkaavainen kuuntelu ja sen eri muo- dot toimivat myös itsenäisinä maailmas- sa olemisen muotoina.

Toisaalta on vältettävä korvaamas- ta audiovisuaalista litaniaa relativistisel- la multimodaalisella litanialla. Samal- la redusoituvat yksittäisten aistien eri- tyisominaisuudet moniaistisuuteen liit- tyviksi yleistyksiksi. Näin tehden lakai- semme maton alle myös eri aisteihin liit- tyvät kokemisen ja muistamisen tavat ja niihin liittyvät erityisominaisuudet, jot- ka aktivoituvat ympäristön affordans- sien mukaan: eri aistihierarkiat muodos- tuvat tilan ja paikan sanelemina sen mu- kaan, kuinka aktiivisesti eri tiloja aisti- taan tai kuinka eri tilat aisteja aktivoivat (Uimonen 2005, 47). Aisteja tutkimuk- sellisesti tarkasteltaessa on hyvä muis- taa, että biologiset aistit ovat myös his- toriallisia ja sosiaalisia, ne muuttuvat his- toriallisesti ja kulttuurisesti ajan ja pai-

kan muuttuessa. Samoin emme ainoas- taan ajattele aistejamme vaan myös ais- tiemme välityksellä (Classen 1993).

Kuinka yksilön aistima ympäristö on suhteessa yhteisöön ja kulttuuriin? Kyse on henkilökohtaisesta ja kollektiivisesta tietoisuudesta ja niiden eroista. Havain- to on kytköksissä tiettyyn ohikiitävään hetkeen, joka ei koskaan toistu saman- laisena. Voimme kuitenkin kertoa ko- kemastamme ja siten ymmärtää sen, mi- tä olemme kokeneet. Mikäli koetusta on tarkoitus tehdä yhteinen muiden kanssa, on se tehtävä kielen tai muun symboli- sen välineen avulla. Aistimuksen ollessa yksityisen on sen representaatio usein julkinen ja sosiaalinen. Aistitusta ym- päristöstä havainnoidaan katoavaa ais- titietoa, josta muodostetaan kollektiivi- sia ja paremmin aikaa kestäviä kuvauk- sia. (Ingold 2000, 157–159, 283; Uimo- nen 2005, 42.)

Yksityisen aistijan ja julkisen ja so- siaalisen representaation välinen suh- de ei ole vastakkainen vaan vastavuoroi- nen ja toistaan tukeva. Subjekti on sosi- aalisesti rakentunut: hänen ympäristö- suhteensa on samanaikaisesti yksityi- nen, yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen.

Käsitys voidaan palauttaa siihen, kuinka yksilö oppii ryhmänsä jäseneksi: hänen tietoisuutensa alku on ruumiillisessa ja aistimellisessa maailmassa olemisessa, mutta myös sosiaalisessa kanssakäymi-

sessä ja olemalla osana sitä kulttuuria, jo- hon hän on sattunut syntymään. (Uimo- nen 2005, 42; Lehtonen 2014, 88.) Yh- tä lailla taitoja on mahdollista kehittää:

muusikko kehittää tarkkaavaisen kuun- telijan kyvyn samalla tavalla kuin kokki maistajan taitojaan (Ingold 2000, 283).

Kokonaisvaltaiset aisti- ja tunnekokemukset

Kaksi henkilöhaastattelua ja yksi kol- men hengen ryhmähaastattelu toteutet- tiin helmikuussa 2017 Seinäjoella. Haas- tateltaviksi haettiin 1940-luvulla synty- neitä ja Etelä-Pohjanmaalla lapsuuten- sa viettäneitä naisia alueella toimivien yhdis tysten avustamana. Haastatelta- vat olivat syntyneet vuosina 1941–1948 ja heidän kotipaikkakunnat olivat Seinä- joki, Ähtäri, Jalasjärvi (kaksi henkilöä) ja Lehtimäki.

1940-luku valikoitui tutkimuskoh- teeksi useista eri syistä: tuolloin synty- neet ovat kokeneet suomalaisen ruoka- kulttuurin suuren muutoksen 1940-lu- vun pula-ajasta säännöstelyn loppumi- seen 1950-luvulla ja sitä seuranneeseen elintason nousuun. Ajanjaksoon liittyy siten monipuolinen kokoelma muistoja (ks. myös Makkonen 2001). Lisäksi ha- luttiin tarkastella sotien jälkeistä maa- seudun ruokakulttuuria aikalaisten sil- min ja korvin. Tällöin näkökulmaksi

(5)

muodostuivat lapsuuden ruokamuistot.

Lisäperusteena on yhtäältä perinteen jat- kuvuuden varmistaminen, mutta samal- la sen uudelleen järjestäminen ja uudis- taminen. Haastateltavat valikoituivat alueellisesti Etelä-Pohjanmaalta siksi, että tutkimus jatkoi aiempaa Etelä-Poh- janmaalla tehtyä ruoka- ja ääniympäris- tön tutkimusta.

Ryhmähaastattelumenetelmällä täh- dättiin vuorovaikutteisen keskusteluti- lanteen luomiseen haastateltavien välille ja siten edesauttamaan ruokamuistojen mieleen palautumista. Vastaavasti hen- kilöhaastatteluilla oli mahdollista syven- tää keskustelua ja antaa haastateltavalle enemmän aikaa henkilökohtaisten muis- tojensa pohtimiseen. Haastateltavat oli- vat valmistautuneet haastatteluun kir- joittamalla muistiinpanoja lapsuutensa ruoista ja muistoista. Aluksi he puhuivat vapaasti tukeutuen muistiinpanoihin- sa, minkä jälkeen haastattelijat esittivät heille tarkentavia kysymyksiä ja pyysi- vät haastateltavia kertomaan arkipäivän kulusta ruoan valmistamisen ja ruokai- lun näkökulmasta: tyypillisistä aamupa- loista, lounaista ja päivällisistä; raaka-ai- neiden hankkimisesta; juhla- ja arkiruo- kien eroista; kattaustavoista ja tärkeim- mistä ruokajuhlista; sekä siitä, miltä ruo- anlaitto ja ruokailuympäristö kuulosti- vat. Äänimuistoja pyydettiin myös illal- lisen äänisuunnittelua ajatellen. Tunnis-

ta runsaaseen puoleentoista tuntiin kes- täneet haastattelut litteroitiin ja analy- soitiin temaattisella sisällönanalyysillä (Tuomi & Sarajärvi 2009, 92–93), jonka tuloksena selvitettiin tärkeimmät ruoka- kokemukset arki- ja juhla yhteyksissä se- kä eri aistimodaliteettien osuus ruoka- muistojen rakentajana.

Haastattelut osoittivat, kuinka ruoan hankinta, ruoan valmistus ja säilöntä se- kä itse ateriointi nivoutuvat osaksi elämää hyvin kokonaisvaltaisella tavalla. Ruoka rytmitti elämää usealla tasolla mukaan lukien päivän, vuorokauden, vuoden- aikojen ja vuodenkierrot. Kokemusten kuvauk sissa nousivat esiin kehollisuu- teen liittyvät muistot, sillä kuvauksissa oli vahvasti mukana tekemiseen ja koke- miseen liittyvät tuntemukset sekä moni- aistisuus kaikki aistipiirit mukaan luettu- na (maku, näkö, haju, kuulo, tunto). Var- sinaisen ruoan tai aterian lisäksi kuvailut laajenivat usein koskemaan ateriointiym- päristöä ja siihen liittyviä ihmisiä. Valta- osa kuvauksista oli luonteeltaan positiivi- sia, mutta mukana oli myös epämiellyttä- viksi koettuja kokemuksia ja tuntemuksia.

Yksityiset ja yhteiset muistot

Sisällönanalyysissa ruokaa koskevasta puheesta muodostettiin kaksi temaattis- ta pääluokkaa ja niiden alaluokat. Ensim- mäiseksi pääluokaksi muodostui Ruoan

kokonaisvaltainen kokemus elämää ryt- mittävänä tekijänä ja sen alaluokkina it- se tekeminen ja kokemus ruoan alkuperäs- tä, rytmit (vuosi, viikko, päivä, vierailut, maatalon työt), arki ja pyhä sekä työn ää- rellä ruokailu. Toiseksi pääluokaksi muo- dostui Ruoka aisti- ja tunnekokemuksena ja sen alaluokkina kehollisuus, yhteisölli- syys ja moniaistisuus (hajut, käsin tekemi- nen, kokonaismaku, äänet ruokien nimis- sä esim. ”pohausperunat”). Yhteenvetona analyysista voidaan todeta, että itse teke- minen nivoutui aistikokemuksiin ja tun- teisiin vahvasti ja että ruoan avulla elä- män rytmittäminen sekä kehollisuuden kokemus kietoutuvat usein yhteen.

Omakohtaiset kokemukset osana ruoan hankintaa ja valmistusta nousivat kuvailuissa esiin vahvimmin. Pääpaino oli omavaraistaloudesta, jossa suurin osa ruokatalouden raaka-aineista ja ruois- ta hankittiin ja valmistettiin yhteisön voimin. Kaupasta ostettujen tuotteiden osuus oli hyvin pieni: suola, hiiva, satun- naiset leivonnaiset ja makeiset ovat muu- tamaan kertaan mainittuja poikkeuksia.

Omavaraisuus oli myös luontevaa, sil- lä herkkuja ei tullut ilman vaivannäköä.

Kesäisen muiston mukaan mummolassa nautittiin ruoan jälkeen jälkiruokaa, jo- ta varten käytiin ensin metsästä poimi- massa mustikoita, jotka sitten murskat- tiin lautaselle talkkunajauhon ja sokerin kera (H2).

(6)

Ruoan avulla rytmitettiin päivän kul- kua, viikon rytmiä, vuodenaikoja sekä juhlapyhiä. Päivärytmi jakaantui yleen- sä aamiaiseen, kahteen tai kolmeen vah- vaan ruokaan, päiväkahviin sekä iltapa- laan. Taloon poikenneet vieraat tuottivat rytmiin mieluisan muutoksen. Viikko- rytmi jakaantui arkeen, viikonlopun ren- toutumiseen (sauna) sekä pyhän seestei- seen lepopäivään. Vuodenaikarytmi ja- kaantui ruoan hankintaan liittyviin ta- pahtumiin, kuten kylvöön, sadonkorjuu- seen, teurastukseen ja säilöntään.

Muutokset vuorokauden, viikon ja vuoden rytmeissä ilmenivät myös ääni- ympäristössä, mistä kertovat äänimai- semakeruisiin sisältyvät kuvaukset esi- merkiksi sadonkorjuussa käytettävis- tä työkoneista ja niiden tunnistettavis- ta äänistä (Järviluoma et al. 2006). Vuo- si jakaantui juhlapyhien mukaan, erityi- sesti pääsiäisen ja joulun rytmittäminä.

Kaikki edellä mainitut sekoittuivat kes- kenään antaen elämään monirytmisen poljennon. Vuoden kiertokulku kuului muistoissa paitsi raaka-aineiden saata- vuudessa myös äänimaisemien kuvai- lussa. Kesäisen metsän ja marjaretken äänimaiseman ohella muisteltiin suk- silla tehtyä eväsretkeä ja talvisen metsän rauhallisuutta (H2, H5).

Pyhä erottui arjesta arvokkaampana ja hitaammin valmistuvana ruokana sekä juhlavampana kauttauksena, joka saattoi

olla vain tuoreita männynoksia pöydällä.

Pyhäruokien kuvauksessa nämä ulkoiset tekijät nousivat vahvasti esille, kun taas arkisen ruoan kohdalla voimakkaimmik- si muistoiksi nousivat vaatimattoman ruoan elämyksellisyys, johon kietoutui yksinkertaisen ruoan maukkaus (H3).

Tätä kuvattiin usein oma kohtaisena ko- kemisena ja tekemisenä liittäen mukaan ympäristön kuvailua.

Ruokailu työn äärellä, kuten heinä- pellolla tai marjametsässä esiintyi muis- teluissa usein. Tällaiseen ateriointiin liittyi vahvasti yhteisöllisyys, kun työ- hön tuli tauko ja kokoonnuttiin ruokai- lemaan. Osa tätä oli kotoa ruoat työväel- le kantanut eväiden tuoja. Työn ääressä ruokailuun yhdistyi vahvasti edellä mai- nittu aistikokemus arkisen ruoan mauk- kaudesta. Muistot heinäpelloilla työn- teon tauoilla nautituista kahveista (H1, H2, H3) tai kirnupiimästä talkkunajau- hoilla (H3) toistuivat useissa haastatte- luissa.

Kehollisuus sisältyi haastatteluai- neistossa usein aterioimiseen, mutta myös ruoan tuotantoon liittyvinä ruu- miillisina kuvauksina ja tuntemuksi- na. Ruoka ei vain tullut pöytään, vaan sen valmistuksessa oltiin mukana aivan alusta saakka.

Mä muistan kans ku aika pienenä pi- ti jo munkin kovaa sitä leipätaikinaa tehdä, kuinka se oli raskasta. Ja kun mä olin mummulas, niin siellä oli kans pit-

kä pirttipöytä niin siellä oli sellaanen leivuun, että se oli ihan sen pirttipöy- dän mittaanen yhdestä puusta tehty tälläänen niinku vene. Voi kuinka sii- nä oli kiva tehdä leipätaikinaa, kun sai mennä vaan päästä päähän että piäni flikkakin hyvin jaksoo sitä sitten teh- dä. (H1)

Ruoan valmistuksen ja leipomisen fyy- sisyys olivat osa lapsuusmuistoja. Oi- keissa olosuhteissa tehtyä ja hyvin su- juvaa ruoan valmistusta muisteltiin hy- villä mielin. Samassa muistelussa tuo- tiin kuitenkin esiin toimen raskas luon- ne. Tätä vahvasti kehoon liittyvää muis- tamista selittää osaltaan se, että aikuisten voimille tarkoitettua työtä tehtiin lapsen keholla, lapsen osaamisella ja lapsen voi- min. Muutkaan ruokatalouteen liittyvät keholliset muistot eivät olleet aina miel- lyttäviä. Toiselle muistelijalle verimak- karoiden teko osana teurastusta oli jää- nyt mieleen tympeänä kokemuksena.

Syksyllä tapettiin se sika [...] Ja sitten tehtiin sitä verimakkaraa ja mä muis- tan aina kun mun piti sitä verta sekoit- taa ja mua oksetti, kun se haisi niin pa- halta, kuuma veri. Hyi. (H5) Nostalgisista lapsuusmuistoista poi- keten kertoja muistaa lämpimän veren hajun poikkeuksellisen vastenmielise- nä. Hänen oli osallistuttava ikävänoloi- seen valmistustapaan omakohtaisesti ja lähi etäisyydeltä. Vaikutusta on lisännyt haju aistin laukaisema mahdollinen ok-

(7)

sennusrefleksi, joka on tahdosta riippu- maton ja voimakkaan kehollinen. Tapah- tunut yhdistää ei-tahdonalaisen ja fyysi- sen reagoinnin kulttuuriseen ja henkilö- kohtaiseen muistamiseen ja todistaa sii- tä, kuinka kehon ja hajuaistin välittämäl- lä muistolla on vahva biologinen pohja.

Kysyttäessä haastateltavilta tarkem- min ruoanlaittoon ja ruokailuympäris- töön liittyvistä äänistä he kertoivat sekä yksittäisistä äänistä että muistoista, jois- sa äänimaisemalla oli erityinen merki- tys. Yksittäiset ympäristön äänet kertoi- vat ruoanlaiton eri vaiheista. Keittiössä sijainneen puulaatikon kannen kolahdus kertoi lapselle, että ruoan valmistaminen oli alkamassa puuhellalla (H1, H2), kun taas kammella pyöritettävän kirnun ääni muuttui sitä mukaa kuin voi valmistui ja alkoi ”lötkähdellä siellä kirnussa” (H1).

Jotkin yksittäiset äänet koettiin sellaisi- naan miellyttävinä, kuten esimerkiksi se- paraattorin (H1) tai hellan päällä lämpe- nevien perunoiden kitinä (H2).

Separaattorin ääni oli aivan ihana. Sii- nähän laitettiin maito ja sitä pyöritet- tiin. Siitä kuului aivan ihana [ääni].

Mä oon monesti nukahtanut siihen [ääneen]. (H1)

Meillä oli aamulla pääruokana kym- menen aikaan perunat ja usein sian- liha kastike tai jokin keitto, johon li- haa ruskistettiin. Eli sanottiin joskus pohausperunoiksi, kun se rasvahan sieltä pohahti. (H5)

Separaattorin tasainen ääni liittyy rau- hoittavuudessan turvallisuuden tuntee- seen ja nukahtamiseen. Suomalaisten äänimaisemakeruiden tekstit kuvaavat- kin usein juuri nukahtamiseen liittyviä ääniä ja niiden yhteydessä koettuja tur- vallisuuden tunteita: kirjoittajat myös kertovat rauhoittavista äänistä, joita kohti he tuntuvat hakeutuvan nukah- taessaan – puheensorinaan, lauluun tai sateen ropinaan. (Järviluoma 2006, 27–

29.) Jälkimmäisen erimerkin tavoin ruo- ka ja ruoan valmistus sekä äänet saattoi- vat yhdistyä onomatopoeettisesti myös ruoan nimessä, kuten mainituissa po- hausperunoissa. Ääni teki ruokalajista omanlaisensa, jonka perusteella se oli erotettavissa muusta ruokatarjonnasta.

Näitä yksittäisiä äänimuistoja yhdis- tää se, että ne ovat kadonneet haastatel- tavien arkipäivästä. Muistoja herättävinä ne ovat soveliasta materiaalia äänisuun- nitteluun (ks. Koivumäki 2018). Ruoan valmistaminen puulämmitteisellä hellal- la keittiössä – johon myös vesi kannettiin useasti erikseen – kuulosti hyvin erilaisel- ta nykypäivän keittiöön ja sen sähkötoi- misiin laitteisiin verrattuna. Kotitalouden ruoanvalmistuksen äänimaisemat myös levittäytyivät muistoissa laajalle, sillä mo- nien ruokien työvaiheet ja raaka-aineiden käsittelyt tehtiin keittiön ulkopuolella.

Yhdessä tekeminen ja kokeminen se- kä niiden rakentama yhteisöllisyys oli-

vat haastatteluaineistossa voimakkaas- ti esillä. Kuvailuissa käytettiin yleensä joko passiivia tai me-muotoa, jotka mo- lemmat viestivät voimakkaasta mukana elämisestä. Vieraiden kahvittelu ja kä- vijöille lämpimäisten mukaan laittami- nen (ja vastavuoroisesti saaminen) olivat myös vahva kuvaus siitä, kuinka tärkeitä siteitä vahvistettiin ruoan avulla. Ruoan jakaminen oli näkyvä osa yhteisöllisyyt- tä ja sitä, että osoitettiin arvostusta, välit- tämistä ja rakkautta.

”Muistan kun veljeni syntyi 1949 ja kätilöllekin annettiin sitten näitä val- koisia papuja, kun hän meiltä lähti, ja kuinka iloonen hän siitä oli”. (H3) Valkoisilla pavuilla viitataan ns. Ame- rikan-paketin sisältämiin kahvinpa- puihin. Kertojan mukaan säännöstel- tyä kahvia sai ainoastaan 250 gram- maa kuukautta kohden. Pohjois-Ame- rikkaan suuntautunut muuttoliike löi omintakeisen ja ylirajaisen leiman- sa alueen ruokakulttuuriin erityises- ti neljä kymmentäluvulla. Siirtolaiset muistivat kotiväkeään lähetyksin, jot- ka sisälsivät muiden muassa Suomes- sa hankalasti saatavaa ja säännösteltyä tavaraa (Niemi 2003, 14–16). Vuonna 1946 paketin sai joka kolmas eteläpoh- jalainen. Vuosina 1945–49 vastaanotet- tiin 333 503 Amerikan-pakettia, mikä väkilukuun suhteutettuna merkitsi 198 pakettia 1000 henkeä kohden.

(8)

Entä voivatko äänimuistoihin liit- tyvät tunteet olla joissakin tapauksis- sa myös yhteisiä (ks. Järviluoma 2006)?

Haastateltavat sanallistivat henkilökoh- taisia muistojaan, mutta joissakin narra- tiiveissa korostuivat yhdessä koetut tun- teet ja sosiaalisuus.

”Heinäntekoaikana mummolassa ai- kuiset nostelivat heinät seipäille ja me lapset ja nuoret saimme haravoi- da jäljet. Ja parasta oli, kun täti toi pel- lolle kahvia, mehua ja kotikaljaa. Se- kä pitko pullaa. Ne maistuivat hyviltä, kun istuimme maassa nojaten heinä- seipäillä tuoksuvaan heinään. Aurin- ko paistoi, heinäsirkat sirittivät. Se oli se rauha ja yhteisöllisyys.” (H2) Ruokailua tai ateriahetkiä kuvattiin usein kokonaisvaltaisena ja moniaistise- na kauneuden kokemuksena. Kerrottiin useista aistimuksista: maun kuvauksen ollessa lähinnä ”ihanuuden” kokemuk- sen kuvausta, kuvattiin erityisesti ääniä, näkymää, tuntemuksia, muistoja ja jopa arvomaailmaa. Myös ruoan valmistami- sen ja kypsymisen kokemus oli usein voi- makkaasti mukana.

”Mummolassa [--] perunat keitettiin kuorineen ja sitten kun niitä jäi, niin myöhemmin ne laitettiin sen puuhel- lan päälle lämpiämään. Siitä tuli kiva sellanen kitisevä ääni, kun ne perunat hyppi siinä ja ne oli ihan ruskeita ja ra- peita ne kuoret ja ne oli aivan ihania kun laitettiin voita päälle ja haukattiin

perunasta. Kaikki syötiin, ei laitettu mitään hukkaan.” (H2)

Kauneuden kokemusten vastapainona aineistossa oli edustettuna ruoanlait- toon liittyvä arkisuus tai epämiellyttä- viksi koetut ruoat, juomat ja raaka-aineet paikoin hyvinkin alleviivatusti: ”Mulle jäi joskus mieleen se, että äidin tehtävä oli vaan pakko tehdä sitä ruokaa. Että se ei ollut mikään niinku tämmönen ko- kemus” (H5). Lapsuuden maidonhaku- reissutkaan eivät olleet aina yksiselittei- sen miellyttäviä: ”Maidosta tuli mieleen, kun haimme mummolasta maitoa, niin mummu laittoi meidät aina juomaan mu- killisen vastalypsettyä lämmintä maitoa.

Siitä me lapset emme tykänneet, mutta joimme” (H1).

Musiikki oli läsnä useimmiten ra- diosta kuultuna tai ruoanlaittajan laula- mana. Lapsuuden kokemuksissa radios- ta kuunneltiin Markus-sedän Lastentun- tia tai Lauantain toivottuja levyjä. Sau- nan jälkeisten kahvien nauttiminen ra- dion soidessa taustalla merkitsi lepoa työstä ja rentoutumista paitsi perheen jä- senten kesken, välillä myös yhdessä naa- purien kanssa.

”Torstaisin tuli Markus-sedän satu- tunti ja meillä oli samana päivänä sau- na. Ja silloin sai syödä siinä [radiohuo- neessa] ja se oli maitoperunat, johon laitettiin sipulia, perunoita ja maitoa.

Ja se oli oikein sellainen lempiruoka ja sitä oikein odotettiin torstaina. Joten-

kin se liittyi siihen hyvään oloon sen saunan jälkeen ja sitten siihen Mar- kus-sedän tuntiin.” (H1)

Markus-sedän Lastentunnin musiik ki - esitykset ja 1940–50-luvun iskelmämu- siikki soivat myös Ruokamuistoja la- keuksilta -illallistapahtumassa, sillä ne toistuivat haastatteluissa tärkeiksi koet- tuina muistoina. Yleisradion kansanva- listuksellinen musiikkipolitiikka ei suo- sinut iskelmää sodan jälkeisinä vuosina.

Siksi haastateltavien puheissa mainitut ohjelmat edustivat niitä harvoja mah- dollisuuksia kuunnella radiosta lapsil- le suunnattua tai tanssilavoilla suosittua musiikkia Lauantaitanssit- sekä kesällä lähetetyn Talkootanssit -ohjelmien li- säksi (Kurkela 2003, 346–347).

Eräs haastateltavista muisteli äi- tinsä ja isoäitinsä hyräilleen ruoanlai- ton lomassa; tämä tapa siirtyi myöhem- min haastateltavalle itselleen (H1). Toi- nen haastateltava kertoi muistosta, joka liittyi kahvitteluhetkeen ja isoisän kan- teleen soittoon (H2). Nämä ruoanlai- ton tai ruokailun yhteydessä tapahtu- neet musisoinnit olivat painuneet haas- tateltavien mieleen. Ruoanlaittajan hy- räily saattoi luoda turvallisuuden tun- netta lapselle, joka tiesi pääsevänsä pian ruokapöydän ääreen. Kahvihetki kan- teleensoittajaa kuunnellen puolestaan saattoi nostaa kokijansa hetkeksi arjen yläpuolelle ja juhlistaa kahvihetkeä tar-

(9)

joamalla esteettisen ja kokonaisvaltai- sen nautinto hetken: ”Ja kahvi oli hyvää ja sitten se kanteleen ääni, sellaisilla puu- sepän sormilla soitti sitä kannelta” (H2).

Vaikka haastateltavat kertoivat muis- toistaan haastattelijoille ilman suuria tunnekuohuja, kertomuksiin latautui pal- jon erilaisia tunteita. Haastateltavien pu- heesta piirtyi kunkin lapsuudessa eletty ja koettu tila, johon eri modaliteetit yh- dessä ja erikseen sijoittuivat. Tunteet vä- littävät tietoa ympäristöstä aistien tavoin liittyen ruumiin tuntemuksiin ja ihmis- ten väliseen vuorovaikutukseen (Järvi- luoma 2006, 23). Samalla kun moniaisti- set kokemukset heinäpeltojen kahvitau- oista ovat haastateltaville henkilökohtai- sia kokemuksia ovat ne myös yhteisiä ja siten kuuluvat sosiaalisen muistin piiriin.

Ruokamuistoja lakeuksilta -illallistapahtuma

Tutkimuksen toisessa osiossa haastatel- tavien puhe aistimodaliteeteista muutet- tiin ensin symbolein välittyväksi analyysi- tekstiksi ja sen jälkeen mediavälitteiseksi illallistapahtumaksi (ks. Lehtonen 2002, 50; 2014). Käytännön toteutuksessa ravintolan keittiömestari ja ravintola- päällikkö perehtyivät tematisoituun haastatteluaineistoon sekä suunnitteli- vat yhdessä tutkijoiden ja äänisuunnitte- lijan kanssa illallistapahtuman. Muistot

Kuva 1 Ruokamuistoja-tapahtuman illallismenu

(10)

representoitiin ja modernisoitiin neljä ruokalajia käsittävälle illalliselle ääninä, musiikkina, valokuvina ja tulkintoina tyypillisistä 1940-luvun eteläpohjalai- sista ruoista. Tutkimuksen pääpaino oli haastattelututkimuksen tiedonkeruus- sa, kun taas illallinen oli työn soveltava osuus palautteenkeruineen.

Äänimaiseman kohdalla moderni- sointi tarkoitti äänen tallennukseen ja toistoon liittyviä mekaanisia, analogi- sia ja digitaalisia sovelluksia sekä arkis- tojen äänimateriaalia, joilla ruokailuti- laa muokattiin äänimuistoja tuottavak- si. Äänisovellukset mahdollistavat halut- tujen äänien valinnan, miksaamisen se- kä sijoittamisen ääni- ja tilasuunnittelun keinoin eri puolille huonetta. Ää nien va- linta, koostaminen ja käsittely ovat yh- teneviä tarjottavan ruoan koostamisen kanssa, jossa olemassa olevia aineksia yhdistetään uudeksi kokonaisuudeksi.

(Ks. Uimonen 2015.) Äänimaisemat ja valokuvaesitys reflektoivat aikakauden tapahtumia ja tunnelmia, minkä lisäk- si haastattelutallenteilta soitettiin tarjot- taviin ruokalajeihin liittyviä katkelmia.

Kaikille avoin Ruokamuistoja la- keuksilta -illallistapahtuma toteutet- tiin huhtikuussa 2017. Maksulliseen ta- pahtumaan osallistui 14 henkilöä, jois- ta yhdeksän palautti illallisen päät- teeksi jaetun palautelomakkeen (ks.

liite). 1700-luvulla rakennetussa ja

1910- luvulla nykyiselle paikalleen siir- rettyyn kartanoon katettiin kuuden hen- gen pöydät männyn- ja pajunoksilla ko- risteltuina. Vanhan putkiradion taakse sijoitettiin aktiivikaiutin taustamusii- kin soittamista varten. Salin seinälle si- joitetusta näyttölaitteesta esitettiin va- lokuvia 1940–50-luvuilta yksi kuva ruo- kalajia kohden. Juhlasalin nurkkakaa- pin päälle sijoitettiin toinen aktiivikaiu- tin äänimaisemien ja haastattelujen soit- tamista varten.

Kuten mainittiin, eri aistihierarkiat muodostuvat tilan ja paikan mahdollis- tamina aistijan aktiivisuuden mukaan.

Affordansseja luotiin tietoisesti aloitta- malla illallinen vellikellon äänellä. His- toriallista äänisignaalia käytettiin illal- lisen kuluessa markkeeraamaan ääni- kerronnan ja siten tarkkaavaisesti kuun- neltavan osuuden alkamista. Tämän jäl- keen kuultiin katkelma haastatteluista, jotka koskivat leivän leipomista ja pai- kallista erikoisuutta, naurisleipää. Iltaa emännöinyt ravintolan omistaja ja tut- kijat pitivät lyhyet puheenvuorot ravin- tolarakennuksen historiasta, illan tee- masta ja kulusta sekä ruokamuistoihin liittyvästä tutkimuksesta. Juomatarjoi- lun jälkeen tarjoiltiin neljän ruokalajin illallinen yhdessä ohjelmallisen osuuden kanssa. Jokaista ruokalajia edelsi äänisig- naali, katkelmia haastatteluista, muistoi- hin liittyviä äänimaisemia sekä emän-

nän esittely tarjottavasta ruoasta. Muina aikoina tilassa soi 1940–50-lukujen suo- menkielinen populaarimusiikki.

Tilan ääniympäristöä ei modernisoi- tu taide- tai muun musiikin kontempla- tiivista kuuntelua ajatellen. Eksplisiitti- sesti modernin äänitaiteen ja kuulijoil- le kenties ennalta tuntemattoman mu- siikin tai ääniteoksen esittäminen oli- si hajottanut illastajien huomiota ei-toi- votulla tavalla. Päivällisestä ei näin ol- len myöskään muodostunut kokoaikais- ta, tarkkaavaista kuuntelua vaativaa ti- laisuutta, vaan illan pääpaino oli tarjot- tavassa ruoassa. Taustamusiikin käyt- tö muistutti enemmänkin pöytämusiik- kia ts. 1800-luvun eurooppalaista salon- kimusiikkia: tuolloin illan aluksi kuul- tua konserttiohjelmistoa seurasi ruo- kailun aikana vähemmän keskittymistä vaativan musiikin soittaminen (Jalka- nen 2005, 340–343).

Äänikerronnalla pyrittiin viemään illastajat symbolisesti toiseen tilaan ja aikaan.

Haastattelut editoitiin ja tuotettiin siten, että puhuja vaikutti kertovan muis- tojaan 1940–50-luvun tupakeittiön pöy- dän ääressä kellon raksutuksineen, puu- hellan kolinoineen ja hellantulen ratinoi- neen. Koosteen soittamisella haluttiin illastajien keskeyttävän pöytäkeskuste- lunsa ja keskittyvän kertomukseen, jol- loin tarkkaavaisen kuuntelun oli mah-

(11)

dollista toimia itsenäisenä, äänivirtuaa- lisessa tilassa olemisen muotona. Lisäk- si kerronnassa käytettiin 1940–50-lu- vun lasten sosiaaliseen muistiin jäänei- tä ääniä, kuten katkelmia Markus-sedän Lastentunnista, lasten ohjelmassa esittä- mistä runoista ja lauluista sekä yksittäisiä pisteääniä separaattorista, kanteleesta ja kahvimyllystä. Valtaosa äänistä oli haas- tateltavien esille nostamia.

Illan kuluessa tarjoiltiin neljän ruo- kalajin Perinteistä-niminen menu (ks.

Kuva 1). Ruokalajien otsikot olivat haas- tattelujen arkiruokia: Naurisrieskaa ja voita, Suutarinlohta, Porsaan potkaa, na- rinajuustoa ja karviaishilloa sekä Uuni- puuroa ja sekameteliä. Menun otsikot loivat odotuksen arkisista perinneruois- ta, mutta olivat niiden nykyaikaistettu- ja tulkintoja. Yllätyksellisyys ja annok- siin sisällytetty leikittely modernin ja pe- rinteisen keittiön välillä tarjosi osallistu- jille erityyppisen lähestymistavan omiin ruokamuistoihin.

Lopuksi illastajille annettiin vastat- tavaksi palautekyselylomake (ks. liite 1), joka pyydettiin postittamaan tutkijoil- le noin viikon kuluessa. Palautteita vas- taanotettiin yhdeksän kappaletta (P1–

P9). Pyydettäessä arvioimaan illallisella viihtymistä sekä ruoan ja ohjelman ko- konaisuuden onnistumista seitsenportai- sella asteikolla, osallistujat arvioivat viih- tyneensä erittäin hyvin ja illallista pidet-

tiin kokonaisuutena erittäin onnistunee- na. Palautelomakkeessa pyydettiin vas- taamaan seuraaviin avoimiin kysymyk- siin: 1) Nousiko mieleesi ruokaan liitty- viä muistoja omasta lapsuudestasi illan aikana? sekä 2) Mikä illan aikana nauti- tuista ruokalajeista, tarinoista, kuvista ja/

tai äänistä herätti erityisesti omia muisto- jasi tai jäi muuten mieleesi?

Palautteessa toistuivat haastattelujen teemat: vaatimaton arki, itsetehty ruoka, työn äärellä ruokaileminen, vuodenaiko- jen rytmit sekä arjen ja pyhän erottumi- nen. Muistot eivät olleet yhteneviä, sil- lä kaksi osallistujaa kommentoi illallisen aikana kuultujen kertomusten eronneen omista kokemuksistaan, mikä johtui esi- merkiksi eri maakunnassa vietetystä lapsuudesta. Kommentti haastaa pohti- maan uudelleen yksityisen ja kollektiivi- sen tietoisuuden limittymistä: yhtenäis- ruokakulttuurinen maakunta vaikuttaa jo näinkin vähäisellä otoksella tarkem- paa analyysia vaativalta.

Illallisen menu-kortti nosti esiin myös lapsuuden ruokaan liittyviä asen- teita ja ikäviäkin muistoja, joista osa sai illallisen aikana myönteisemmän sävyn.

”Riisijälkiruoka herätti eniten ennak- koluuloja, ettei enää aikuisena jaksa syödä jälkiruoaksi riisipuuroa. Oli kui- tenkin paras tarjotuista ruoista.” (P4)

”Porsaan potkasta tuli mieleeni kesä- possumme, jota koko kesän syötin ja

pidin lemmikkinä. Jouluksi se teuras- tettiin. En koskaan syönyt sen lihaa!”

(P7)

”Sian potka herätti muistot kotona kasvatetusta lampaasta (Taku-nimel- tään). Sen lihaa oli vaikea syödä, ei itse ruokittua voinut syödä.” (P9) Palautteista ilmenee, että illallisella haas- tattelujen katkelmissa kerrotut koke- mukset loivat kuulijoilleen mielikuvia jälleen kerran yhteisestä tekemisestä ja johdattivat muistelemaan läheisiä hen- kilöitä lapsuudesta.

”Tarinoista jäi mieleeni sairaalan alueen työntekijöiden yhteiset leipo- mishetket leipomossa. [--] Voin kuvi- tella ne ihanat tuoksut, kun leivonnai- set paistuivat. Tarinasta välittyi läm- min yhteisöllisyys. Äidin leipomukset tulivat mieleen, leivät ja pullat.” (P7)

”Muistot lapsuuden ruokailuhetkistä, ruoan valmistuksesta, sadon korjuus- ta vilisivät ihanasti aivoissani. Muiste- lin jopa edesmenneitä omaisiani ja lä- heisiäni.” (P6)

Palautteessa korostettiin illallisen eri ele- menttien yhdessä luomaa kokonaisuut- ta ja sen elämyksellisyyttä. Erityisesti musiikin osuus nostettiin esiin: illallisen aikana kuultu tanssimusiikki toi mieleen muiden muassa lavatanssimuistoja, ”tä- din viinimarjamehun ja radion musiik- kiohjelman Pyhäpäivän ratoksi” (P7), muistutti Lauantain toivotuista levyistä

(12)

(P5) ja jopa ”herkisti kyyneliin” (P8).

Eräs palautteen antajista koki oivalta- neensa tilaisuudessa ja sen jälkeen, ”mi- ten tärkeää taustamusiikki ruokailus- sa on ja kun se vielä on valittu tilaan ja teemaan sopivaksi. Selvästi se lisää ma- kuelämyksiä ja pehmentää tunnelmaa”

(P9).

Illallisesta saatu palaute viittaa sii- hen, että ruokaan ja muistoihin liittyviä henkilökohtaisia ja yhteisiä muistoja voi- daan toteuttaa suunnitelmallisesti. Toi- saalta kommentti taustamusiikista on tutkimuksellisesti kiintoisa, sillä se pal- jastaa tarkkaavaisen kuuntelun vaihtu- van aika ajoin taustakuunteluun (Uimo- nen 2005, 34) ja erityisesti sen, kuinka eri kuuntelumoodien jatkuva vaihtumi- nen tekee haasteelliseksi tilan suunnitte- lemisen yksinomaan oletettujen ja ennal- ta päätettyjen affordanssien varaan.

Johtopäätökset

Tutkimuksessa tarkasteltiin ruokaan liit- tyvää yhteisöllisyyttä sekä sen suunni- telmallista toteuttamista. Aisteihin liit- tyvän teoreettisen tarkastelun ohella ai- hetta lähestyttiin empiirisen aineiston avulla, joka koostui 1940-luvulla synty- neiden eteläpohjalaisten naisten ruoka- muistoista. Aineiston analyysin perus- teella toteutettiin moderni ruokailuta- pahtuma palautteenkeruineen.

Ruoasta ja ruokailusta kerrottiin ko- konaisvaltaisena ja nostalgisenakin elä- myksenä. Ruoka ja ruoan hankkiminen ja valmistus rytmittivät elämää monel- la eri tasolla, minkä lisäksi kokemuksiin liittyi vahvasti itse tekeminen ja yhteisöl- lisyys, ruoanvalmistuksen kehollisuus, työn äärellä ruokailu ja ruoan alkuperä.

Haastatteluaineiston perusteella ruokai- lu oli moniaistinen kokemus, joskin ais- timukset liitettiin useimmiten osaksi jo- takin laajempaa tilanteen tai muiston ku- vausta. Itse aistimus jäi usein maininnan tasolle ruoan maistuessa ”hyvälle” tai haistessa ”oksettavalle”.

Tapahtumaan osallistuminen pa- lautti illastajien mieleen haastattelujen teemoja. Kokemukset ja yhteisöllisyy- den tunnelma yhdistyivät lähimennei- syyden muistoihin, jotka palautettiin mieleen yhdessä muiden osallistujien kanssa. Tätä edesauttoivat illallisen yh- teydessä kuunnellut haastatteluesimer- kit, jotka liittyivät kulloinkin tarjotta- viin ruokalajeihin (KP 2017). Muiste- leminen oli erityislaatuista: haastatte- lujen yhteydessä ruokaan liittyvät aisti- muistot olivat vaivattomia verbalisoi- da, minkä lisäksi osallistujat arvostivat spontaaneja puheenvuoroja ja yhteisiä muisteluja toisilleen tuntemattomien ihmisten kanssa. Yhdessä nautittu illal- linen herätti puolestaan aistit ja tunteet.

Moniaistinen ympäristö ja tilaisuuden

luonne vaikuttivat kokonaisvaltaisesti eikä osallistujilla tuntunut olevan tar- vetta erotella eri aisteihin vaikuttavia te- kijöitä tilan ambienssia rakentavina osi- na. Työn teoria osassa mainittu yksityi- sen ja yhteisen tietoisuuden nivoutumi- nen julkiseksi representaatioksi ja pa- remmin aikaa kestäväksi kuvaukseksi toteutui suunnitellusti.

Soveltavan etnomusikologian toi- mintaperiaate rakentuu käsitykselle sii- tä, kuinka tieteellisen tutkimuksen käy- täntöjä ja tuloksia on mahdollista viedä tiedeyhteisön ulkopuolelle hyödyntä- mään tutkimukseen osallistuneita hen- kilöitä ja yhteisöjä. Toiminnan on katsot- tu olevan yhtäläisesti perinnettä säilyt- tävää, mutta samalla uutta luovaa. Kult- tuurisen ja sosiaalisen vuorovaikutuk- sen vahvistaminen ja kulttuurin muo- tojen säilyttäminen voivat olla osa kou- lutusta tai musiikkiesitystä sekä tutki- muksessa osoitetulla tavalla osana yh- teistä ruokailua ja sen myötä syntynyt- tä yhteisöllisyyttä.

Fine dining -ruokailun kokeminen on laajennettavissa koskemaan esittä- viä taiteita tai taiteita yleisemminkin: ne aiheuttavat kokijassaan intellektuaalisen mielihyvän lisäksi emotionaalisia affek- teja ja herättävät muistoja. Kaikkien koh- dalla järjestäjät pyrkivät luomaan tietyn tilan ja ambienssin, jotka saavat osallis- tujat ajattelemaan ja tuntemaan jotakin

(13)

erityistä. Taiteen kokemisesta tuttu kes- kittynyt havainnointi eroaa jokapäiväi- sistä lounaskäytännöistä myös siten, et- tä ruokailija kiinnittää kattaukseen, ruo- kaan ja palveluun tavallista enemmän huomiota.

Tutkimuksen toteuttaminen herät- ti myös eettisiä kysymyksiä etenkin sen suhteen, millaisia teemoja illalliselle on soveliasta valita käsiteltäväksi. Lapsuu- den ruoka- tai muut muistot saati niiden muisteleminen eivät olleet yksiselittei- sen positiivisia: henkilökohtaiset ruo- kamieltymykset eivät aina kohdanneet toisten vastaavien kanssa, eikä arjen ko- vuus tai työnteko pienestä pitäen tuntu- nut myöhemminkään muisteltuna miel- lyttävältä. Tilaisuus oli haastateltaville vapaaehtoinen ja he olivat tietoisia illalli- sen luonteesta. Kyse on myös laadullisen tutkimuksen metodologiaan ja erityises- ti haastatteluihin sisältyvästä dilemmas- ta, jossa haastateltavat väistämättä joutu- vat pohtimaan heille tuttuja ilmiöitä uu- desta näkökulmasta. Vaikka subjekti on sosiaalisesti rakentunut, ei hän koskaan rakennu sosiaalisessa kanssakäymisessä muiden kanssa samanlaiseksi.

Kävi myös ilmi, etteivät ruokamuis- tot ole ainoastaan makuaistiin liittyviä eivätkä aina edes pääsääntöisesti niin.

Mikä sitten on kuuloaistin ja muiden aistien keskinäinen suhde kokemuksel- lisesti ja muistoja tarkasteltaessa? Ky-

symykseen on haasteellista vastata, sil- lä kyse on sekä muistitietoa kerättäessä että illallisen kohdalla tapauskohtaisesta ja tarkoituksella rakennetusta tilantees- ta, jossa ääntä tutkittiin osana ruokai- lutapahtumaa. Muistoissa ja illallisella kuulo ja maku eivät olleet erotettavissa muista modaliteeteista, eikä se ollut tut- kimusasetelman tarkoituskaan. Kahteen modaliteettiin keskittyminen oli enem- mänkin tutkimuksen toteuttamista pal- veleva rajaus. (Ympäristösuhteen mo- niaistisuudesta ks. myös Sensotra-han- ke 2018.)

Jatkotutkimusta ajatellen ehkä myös käsitykset ajan sotienjälkeisestä ruoka- kulttuurista olisi syytä kyseenalaistaa ainakin osittain. Ajan historiasta kir- joitettaessa korostetaan usein ruoka-ai- neiden säännöstelyä ja pula-aikaa. Tä- män tapaustutkimuksen perusteella on syytä olettaa, että pula-ajaksi kutsutus- sa ajanjaksossa olisi muutakin tarkastel- tavaa. Yksityiskohtaisempi aiheen tut- kimus kuuluu ruoan kulttuurihistorial- liseen tutkimuksen piiriin, mikä vaatisi historiantutkijan työkaluja ja historian- tutkimuksellista kontekstointia. Edel- lä mainitun perusteella aihe ansaitsee tulla jatkotutkimuksena toteutetuksi.

LÄHTEET Tutkimusaineisto Yksilöhaastattelut

(H1) Nainen, syntynyt v. 1941. Asunut lap sena Seinäjoella.

(H2) Nainen, syntynyt v. 1942. Asunut lap sena Ähtärissä.

22.2.2017. Haastattelijoina Maija Kontukoski ja Sami Silén.

Ryhmähaastattelu

(H3) Nainen, syntynyt v. 1945. Asunut lap sena Jalasjärvellä.

(H4) Nainen, syntynyt v. 1948. Asunut lap sena Jalasjärvellä.

(H5) Nainen, syntynyt v. 1946. Asunut lap sena Lehtimäellä.

23.2.2017. Haastattelijoina Maija Kontukoski ja Sami Silén.

Haastattelut arkistoidaan Tampereen yliopis- ton Kansanperinteen arkistoon.

Palautekyselyt

Yhdeksän kappaletta (P1–P9) kyselylomakkei- ta. Kirjoittajien hallussa.

Kenttäpäiväkirja 8.4.2017. Kirjoittajan hallussa.

Kirjallisuus

Aaltojärvi, Inari, Kontukoski, Maija & Hopia, Anu (2017) Framing the local food experien- ce: a case study of a Finnish pop-up restaurant.

British Food Journal 120: 1, 133–145. URL ht- tps://doi.org/10.1108/BFJ-12-2016-0613 (tar- kastettu: elokuu 2018).

Classen, Constance (1993) Worlds of Sense.

Exploring the senses in history and across the cultures. London: Routledge.

Feráud, Olivier (2017) Noising the City. Re- vealing Popular Neapolitan “Soundciabilities”

in Pyrotechnical Practices. Teoksessa Chris- tine Guillebaud (toim.) Toward an Anthropo- logy of Ambient Sound. New York: Routled- ge, 21–38.

Feld, Steven (1996) Waterfalls of Song. An Acoustemology of Place. Teoksessa Steven Feld & Keith H. Basso (toim). Senses of Place.

Santa Fe: School of American Research Press, 91–135.

Guillebaud, Christine (toim.) (2017) Toward an Anthropology of Ambient Sound. New York: Routledge.

(14)

Harrison, Klisala (2016) Why Applied Ethno- musicology? COLLeGIUM: Studies across disciplines in the humanities and social scien- ces 21, 1–21. URL https://helda.helsinki.

fi/bitstream/handle/10138/167843/Colle- gium%20Vol%2021%20Introduction.pdf?se- quence=1 (tarkastettu joulukuu 2017).

Harrison, Klisala & Pettan, Svanibor (2010) Introduction. Teoksessa Klisala Harrison, Elizabeth Mackinlay & Svanibor Pettan (toim.) Applied Ethnomusicology: Historical and Contemporary Approaches. Newcastle upon Tyne: Cambridge, 1–21.

Hynynen, Ari, Hopia, Anu, Uimonen, Heik- ki, Pitkäkoski, Tuija, Aaltojärvi, Inari, Paak- ki, Maija & Kontukoski, Maija (2018) Ei ai- noastaan leivästä. Ruoka, kokemus ja moniais- tisuus. Tampere: TTY. URL https://tutcris.tut.

fi/portal/files/14104397/Ei_ainoastaan_leiv_

st_.pdf (tarkastettu elokuu 2018).

Hyyppä, Markku T. (2002) Elinvoimaa yhtei- söstä. Sosiaalinen pääoma ja terveys. Jyväsky- lä: PS-kustannus.

Ingold, Tim (2000) The Perception of the En- vironment. Essays on livelihood, dwelling and skill. London and New York: Routledge.

Ingold, Tim (2007) Against Soundscape.

Teoksessa Angus Carlyle (toim.) Autumn Lea- ves. Paris: Double Entendre, 10–13.

Jalkanen, Pekka (2005) Huvitteleva porvari.

Näkökulmia 1800-luvun eurooppalaisen po- pulaarimusiikin estetiikkaan. Teoksessa Al- fonso Padilla & Juha Torvinen (toim.) Musii- kin filosofia ja estetiikka. Helsinki: Yliopisto- paino, 333–358.

Järviluoma, Helmi (2006) Turvallisuuden tun- ne, äänimaisema ja eletty tila lapsuusmuistois- sa. Teoksessa Helmi Järviluoma, Ari Koivumä- ki, Meri Kytö & Heikki Uimonen (toim.) Sa- ta suomalaista äänimaisemaa. Helsinki: SKS, 23–40.

Järviluoma, Helmi, Koivumäki, Ari, Kytö, Me- ri & Uimonen, Heikki (toim.) (2006) Sata suo- malaista äänimaisemaa. Helsinki: SKS.

King, Silvia, Weber, Annette, Meiselman, Her- bert & Lv, Nan (2004) The effect of meal situa- tion, social interaction, physical environment and choice on food acceptability. Food Quality and Preference, 15:7–8, 645–653.

Koivumäki, Ari (2018) Maiseman äänittämi- nen. Äänimaisematutkimus äänisuunnittelun tukena. Helsinki: Aalto-yliopisto.

Kurkela, Vesa (2003) Kansallisen ihanteelli- suuden aika: vuodet 1945–62. Teoksessa Pek- ka Jalkanen & Vesa Kurkela (toim.) Suomen musiikin historia. Populaarimusiikki. Helsin- ki: Werner Söderström Osakeyhtiö, 340–461.

Lehtonen, Mikko (2002) Surmaako kuva sa- nan? Multimodaalisuuden haasteet tekstintut- kimukselle. Teoksessa Anna Mauranen & Liisa Tiittula (toim.) Kieli yhteiskunnassa – yhteis- kunta kielessä. AFinLAn vuosikirja. Jyväsky- lä: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja no. 60, 45–60.

Lehtonen, Mikko (2014) Maa-ilma. Materia- listisen kulttuuriteorian lähtökohtia. Tampe- re: Vastapaino.

Makkonen, Elina (2001) Ruisleipää ja riisivel- liä. Ruoka lapsuusmuistoissa. Elore 2. URL http://www.elore.fi/arkisto/2_01/emak201.

html (tarkastettu elokuu 2018).

Niemi, Mari (2003) Nälkä vai vapaudenkai- puu? Siirtolaisuus Etelä-Pohjanmaalta Poh- jois-Amerikkaan. Turku: Siirtolaisuusinsti- tuutti. URL http://www.migrationinstitute.

fi/files/pdf/artikkelit/nalka_vai_vapauden- kaipuu_-_siirtolaisuus_etela-pohjanmaal- ta_pohjois-amerikkaan.pdf (tarkastettu loka- kuu 2018).

Sensotra (2018) Sensotra URL http://www.

uef.fi/en/web/sensotra (tarkastettu elokuu 2018).

Schifferstein, Hendrik (2016) The roles of the senses in different stages of consumers’ interac- tions with food products. Teoksessa Betina Pi- queras-Fiszman & Charles Spence (toim.) Mul- tisensory Flavor Perception: From Fundamen- tal Neuroscience Through to the Marketplace.

Duxford: Elsevier, 297–312.

Sterne, Jonathan (2003) The Audible Past. Cul- tural Origins of Sound Reproduction. Durham

& London: Duke University Press.

Thibaud, Jean-Paul (2011) A Sonic Paradigm of Urban Ambiances. Journal of Sonic Studi- es, 1:1. URL http://journal.sonicstudies.org/

vol01/nr01/a02 (tarkastettu joulukuu 2017).

Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli (2009) Laa- dullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki:

Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Tuorila, Hely & Appelbye, Ulla (2008) Aistin- varainen tutkimus: tieteenala ja käyttöalueet.

Teoksessa Tuorila & Appelbye (toim.) Elintar- vikkeiden aistinvaraiset tutkimusmenetelmät.

Helsinki: Yliopistopaino, 17–32.

Uimonen, Heikki (2005) Ääntä kohti. Ääniym- päristön kuuntelu, muutos ja merkitys. Tam- pere: TUP.

Uimonen, Heikki (2013) Äänimaiseman ja kulttuurisen äänen tutkimus. Teoksessa Pirk- ko Moisala & Elina Seye, Elina (toim.) Musiik- ki kulttuurina. Helsinki: Suomen Etnomusiko- loginen Seura, 239–254.

Uimonen, Heikki (2015) Transphonic Sounds:

Commercial Radio Music in a Shared Urban Environment. Etnomusikologian vuosikir- ja 27, 28–46. URL https://doi.org/10.23985/

evk.66772 (tarkastettu elokuu 2018).

LIITTEET

Liite 1 Palautelomake

Ruokamuistoja lakeuksilta -palautekysely 1. Sukupuoli

2. Vastaajan syntymävuosi

3. Miten viihdyit Ruokamuistoja la- keuksilta -illallisella? Asteikko: en lainkaan (1), erittäin hyvin (7).

4. Miten onnistuneena pidit ruoan ja ohjelman kokonaisuutta? Asteikko:

ei lainkaan 1, erittäin hyvin 7.

5. Nousiko mieleesi ruokaan liittyviä muistoja omasta lapsuudestasi illan aikana?

6. Mikä illan aikana nautituista ruoka- lajeista, tarinoista, kuvista ja/tai ää- nistä herätti erityisesti omia muisto- jasi tai jäi muuten mieleesi?

7. Millaiset ohjelmallisen illallisen teemat olisivat mielestäsi kiinnos- tavia?

(15)

KIRJOITTAJAT

FT, dos. Heikki Uimonen toimii projektin- johtajana ja tutkijana Itä-Suomen yliopistos- sa. Tällä hetkellä hänen tutkimusalueisiin- sa kuuluvat musiikkisisällöt ja jokapaikkai- nen musiikki sekä aistien, muistojen ja ym- päristön välinen suhde osana Sensory Tran- sformations and Transgenerational Environ- mental Relationships in Europe, 1950–2020 (ERC 694893) ja ACMESOCS. Auditory Cultures, Mediated Sounds and Constructed Spaces -hankkeita. heikki.uimonen@uef.fi

FT, etnomusikologi Maija Kontukoski on tutkinut suomalaista musiikkiteollisuutta sekä työskennellyt ääntä, musiikkia ja ruo- kaa tutkivissa monitieteisissä projekteissa.

Parhaillaan hän tutkii paikan ja äänimaise- man kokemusta kaupallisissa kaupunkiym- päristöissä.

maija.kontukoski@gmail.com

Anu Hopia toimii Turun yliopiston elintar- vikekehityksen tutkimusprofessorina. Hä- nellä on yli 10 vuoden kokemus akateemi- sesta tutkimuksesta sekä lähes yhtä pitkä ko- kemus elintarviketeollisuudesta. Hopia on ruoka-alan tietokirjailija ja on kirjoittanut ja luennoinut kokkauksen kemiasta 1990-lu- vun puolivälistä lähtien. anu.hop@utu.fi

Kuva 2 Ruokamuistoja-tapahtuman illallismenu

(16)

Oletko jo tutustunut Ilmiöön?

Ilmiö on keväällä 2018 syntynyt sosiologinen verkkomedia, joka popularisoi tutkimusta ja tarjoaa tutkijoille kanavan julkaista yleistajuisia juttuja. Haluamme tehdä yhteiskuntatieteellisestä tutkimuksesta ymmärrettävää, osuvaa ja vaikuttavaa.

Haluaisitko kirjoittaa omasta tutkimuksestasi populaaristi? Ilmiö etsii tekijöikseen sosiologeja sekä lähitieteiden tutkijoita ja opiskelijoita.

Voit kirjoittaa jutun tutkimuksestasi tai tarjota muuta osaamistasi:

valokuvata tai vaikka lukea juttuja äänikirjoiksi. Jos tutkimuksen popularisointi tuntuu tärkeältä, nyt on hyvä hetki toimia!

Ilmiötä julkaisee Westermarck-seura, ja sen tekemisen on vuonna 2018 vuonna mahdollistanut Koneen Säätiö. Tule mukaan lukemaan ja tekemään Ilmiötä!

www. ilmiomedia.fi || toimitus@ilmiomedia.fi

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Musiikin havaitsemista voidaan tutkia empiirisesti käyttäen laajasti eri- laisia menetelmiä, kuten arviointi-, tuottamis- ja erottelutehtäviä tai neurologisia mittauksia, kuten

0,5 miljoonan tonnin vähenemää kasvihuonekaasu- päästöissä vuoteen 2030 mennessä nykytilanteeseen (2014) verrattuna. Myös tämä arvio sisältää kaupunkiseutujen

Kuva 1 Ruokamuistoja-tapahtuman illallismenu.. representoitiin ja modernisoitiin neljä ruokalajia käsittävälle illalliselle ääninä, musiikkina, valokuvina ja tulkintoina

He analysoivat myös sitä, millaista oppilaiden tiedon ja ajattelun tasoa artikkeleissa esitellyt menetelmät tuke- vat.. Yleisemmin käytettyjä opetusmenetelmiä olivat tutkiva

Runsaista metsävaroista ja osaamisesta huolimatta yleisesti esitetään näkemyk- siä, että metsäala on nyt Suomessa murroksessa ja tulevaisuuden näkymät ovat huonoja,

Kun pohditaan kansainvälisyyden nivomista osaksi opintoja, on tärkeää olla tietoinen myös kansainvälisyyteen liittyvistä oppimistavoitteista – minkälaista osaamista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9-luokkalaisten oppilaiden ja perusope- tuksen vuosiluokille 7–9 terveystietoa opettavien opettajien näkemyksiä ja kokemuksia

Innovaatioiden siirto -hankkeissa Suomes- ta myönnetty tuen suuruus pysyi samalla tasolla koko ohjelmakauden 2007–2013 ajan. Rahoituksen saaneiden innovaatioiden siirto