• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Per Petterson: En suostu

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Per Petterson: En suostu"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Per Pe erson: En suostu | Maailmankirjat

Yksinäisyyden haikeus RIITTA VAISMAA

Tommyn kasvatusisä ilmoi aa, e ei hän suostu kuolemaan. Kuolemisesta ei kuitenkaan voi kieltäytyä. Sen sijaan Tommy ei suostu antamaan anteeksi väkivaltaiselle, perhe ään laiminlyöneelle ja lopulta lapsensa hylänneelle biologiselle isälleen. Tämä päätös pitää, vaikka monet asiat muu uvat. Aivan romaanin lopussa Tommyn elämä on tosin suuressa muutoksessa. Kukapa tietää, mihin uusi rakkaus vielä miestä vie. Tätä Per Pe erson tuskin lukijoilleen koskaan kertoo; sen verran viehtynyt kirjailija on salaisuuksiin.

Pe ersonin uusin romaaniEn suostualkaa syksystä 2006. Upouudella luksusmersulla aja- va ja kalliisti pukeutunut Tommy tapaa yllä äen lapsuuden- ja nuoruudenystävänsä Jimin aamuöisellä sillalla, missä resuinen Jim on kalassa. Edellisestä kohtaamisesta on kulunut kolmisenkymmentä vuo a. Elämä on kulje anut rikkinäisestä perheestä lähteneen Tom- myn vaurauteen, kun taas keskiluokkaisessa perheessä kasvaneella Jimillä on mennyt huo- nommin.

Tommy ja Jim ovat syntyneet 1950- ja 1960-luvun tai eessa ja asuvat naapureina pikku- paikkakunnalla noin 60 kilometrin päässä Oslosta. Tommyn äiti on jä änyt perheen, johon roskakuski-isän ja Tommyn lisäksi kuuluu Tommya muutaman vuoden nuorempi Siri ja vielä nuoremmat kaksoset. Lapsista vain Tommy muistaa äidin. Isä ryyppää ja pahoinpi- telee julmasti lapsiaan. Perheen arjesta huolehtiminen jää esikoiselle. Kun isäkin katoaa, viranomaiset puu uvat perheen asioihin. Sisarukset erotetaan toisistaan, vaikka omasta mielestään tuolloin 13-vuotias Tommy voisi hyvin huolehtia koko joukosta. Jim elää hyvin uskovaisen ope aja-äitinsä kanssa. Isästään hän ei tiedä mitään. Kaksi yksinäisistä ovat tiivis pari.

Romaanin kerronta ajoi uu 1960- ja 1970-luvuille sekä 2000-luvun alkuun. Romaani ei ete- ne kronologisesti, vaan Pe erson kulje aa tarinaa ees taas eri ajoissa. Kertojia ja näkökul- mia on monia. Välillä juonta kulje aa kaikkitietävä kertoja, välillä taas kerronta etenee minä-muodossa, ja kertojina ovat Tommyn ja Jimin lisäksi ajoi ain myös mm. Siri ja ker- ran jopa Tommyn kadonnut äiti.

Pe erson pitää rakenteen ihailtavasti kurissa. Hän nimeää luvut kulloisenkin päähenkilön mukaan, ja luvun otsikossa on aina myös vuosiluku, mistä lukija kii ää. Ainakaan ensim- mäisellä lukukerralla ensimmäisen persoonan ja kertojan käytön vaihtelun perusteet eivät auenneet. Tämä ei lainkaan häirinnyt lukukokemusta. Vaikka Pe erson käy ää paljon dia- logia, koko kertomus on kuitenkin päähenkilöiden intensiivistä sisäistä puhe a, jonka Pet- terson toteu aa psykologisesti erinomaisen oivaltavasti. Repliikit vaihtuvat sujuvasti aja- tuksiksi, jotka täsmentävät dialogia ja päinvastoin. Äänen lausu uja sanoja ei ole paljon, ihmisten välinen yhteys näy äytyy karuna. Pe ersonin kerronta on eleetöntä, niukkaakin.

1

(2)

Se on myös viehkon haikeaa ja viipyilevää.Katriina Hu usensuomennos väli ää hienosti romaanin hengen.

Pe ersonin henkilöihin lii yy paljon salaisuuksia. Jonkin aikaa tuntuu, e ä vastauksia ei saada juuri mihinkään. Pe erson rakentaa kokonaisuu a kuin sipulia kuorien. Lopulta monien salaisuuksien verhoa edes raotetaan. Tätä romaanin rakenne tukee mainiosti.

Pe ersonin aiemmissakin romaaneissa on ollut paljon yksinäisiä ja irrallisia, tavallaan omassakin elämässään ulkopuolisia. Muissakin romaaneissa lähdetään ja jätetään. Lä- heisiä suhteita ei synny, ja niiden, joiden mm. perheyhteyden kau a luulisi toisistaan väli ävän, läheisyys on vaikeaa tai olematonta ja näy äytyy ainakin pinnaltaan jopa tun- tee omuutena. Raastavinta ovat hylätyt lapset. Tommy ja sisaret olivat tiivis kollektiivi, mu a lopulta Sirin ja Tommyn välillä kulkee silloin tällöin postikor eja ja niitäkin vain yhteen suuntaan. Kaksoset ovat alkuun kuin keitä tahansa naapurin lapsia, myöhemmin ei sitäkään. Nuori Tommy ihme elee, kun joillakin lapsilla on kaksi vanhempaa, jotka vielä pysyvät yhdessä.

Onkin enemmän kuin todennäköistä, e ä Tommyn ja Jimin tiet erkanevat. Jim sairastuu lukion viimeisellä luokalla psyykkisesti ja on pitkään sairaalahoidossa. Alkuun Tommy käy katsomassa ystäväänsä sairaalassa mu a kokee olevansa epätoivo u vieras. Kahdek- santoistavuotiaan nuoren ei voi odo aa ymmärtävän, e ä toisen kahdeksantoistavuotiaan torjunta voi tosiasiassa olla jotakin aivan muuta. Nuorukaisten viimeinen tapaaminen en- nen 30 vuoden taukoa tapahtuu sairaalan edustan tupakkapaikalla. Eron lopullisuuteen on syypää myös Jimin äiti, kun Jimin kotiudu ua sairaalasta äiti ja poika muu avat kuin var- kain paikkakunnalta: psyykkinen sairastuminen aiheu i 1970-luvulla nykyistä enemmän häpeää. Koske ava ajankuva.

Epookki onkin romaanissaEn suostukiehtovasti kohdallaan ja tukee muuta kerrontaa. Ajan muutos rinnastuu henkilöiden kasvuun ja muutoksiin heidän elämässään. Ulkoisina ajan merkkeinä ovat mm. puhelimet, joita alussa koko kylällä oli vain yksi ja lopulta tietenkin jokaisessa taskussa, sekä autot. Työtkin muu uvat. Tommy aloi aa työelämänsä kasva- tusisänsä sahalla, jonka hän si emmin perii. Sahan myytyään hän “tienaa tolku omasti”

siirtelemällä näkymätöntä rahaa tietokoneen ruudulla paikasta toiseen. Aikaan ja sen muu- toksiin lii yy myös ripaus nostalgiaa, mikä ei olekaan ihme, sillä Pe ersonin päähenkilöt ovat kaikissa suomennetuissa romaaneissa kirjailijan kanssa samaa sukupolvea.

Per Pe erson (s. 1952) debytoi kirjailijana 35-vuotiaana. Hän on kirjoi anut esseekokoel- man ja seitsemän romaania, joista kolme on suomenne u. Ennen romaaniaEn suostuovat suomeksi ilmestyneetHevosvarkaat(2009) jaKiro u ajan katoava virta(2011). Jälkimmäinen sai Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon sekä Prage-palkinnon, Norjan Finlan- dian. Pe erson on saanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja, ja Prage-palkinto on myönnet- ty myös suomentama omalle romaanille I Kjølvannet (2000).

Per Pe erson:En suostu (Jeg nekter). Suom. Katriina Hu unen. Otava 2014. 243 s.

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Koska tehtä- vänannon mukaan 2018-rivisen kolmion suurin sallittu luku on 1 + 2 + · · · + 2018, mutta se on myös pienin mahdollinen jonon viimeinen luku, täytyy kolmannen

Romaanin Miehet minun tilanteessani nykyhetkessä Arvid on 38-vuotias.. Turid on

Hustvedtin_ Säihkyvä maailma_ on kuvaus siitä, miten mennyt elämä sekä myös taide muodostuvat sirpaleista eri henkilöiden kertomien tarinoiden kau a. Teos esi ää kysy-

Siinä istui joku maanviljelijä puku päällä, hän haisi navetalta ja jauhoilta, joku sedistävi varmaan, olin nähnyt hänet ennenkin, eikä minulla ollut mitään sitä hajua

Keskityn tässä Velka ja vaurauden varjopuoli -teoksen viimeiseen lukuun, jossa Atwood kir- joi aa velan käsi eestä ihmisen ja luonnon välillä.. (Arvostelu koko teoksestao n ilmesty

Kyllähän se varmasti motivoi aika paljonkin… vaikka sitä ehkä niin tullut sillo tiedostettua.” CV-merkinnän lisäksi moni haastateltava koki, että on

Tutkijoiden ja päätöksentekijöiden välinen hedelmällinen dialogi edellyttää myös sitä, että molemmilla osapuolilla on· siihen annettavaa.. Päättäjille tieto on

Toimintansa 1900-luvun alussa aloittanut ja johtavaksi monikansalliseksi hiusten- ja kauneudenhoitotuotevalmistajaksi kasvanut L’Oreal-yhtiö markkinoi myös Suomessa kampaajille