• Ei tuloksia

Vakavasti elämästä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vakavasti elämästä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

130 niin & näin 3/2018

kirjat

S

ami Pihlström esittelee uudessa kirjassaan negatiivista ajattelua.

Elämän vakavasti ottamista puolustava opas taistelee elämänfi- losofian vakavien kysymysten latis- tamista ja aihepiirin hämärtämistä vastaan. Se puolustaa eettistä ja mo- raalista elämänasennetta ja tuomitsee jyrkästi moraalin välineellistämisen.

Ilmeisen kantilainen lähestymistapa voidaan kiteyttää Pihlströmin to- teamukseen: ”Moraalilla ei ole omaa ’paikkaa’ maailmassamme”

(93). Jos moraali on olemassa jotain muuta kuin itseään varten, se ei ole enää moraalia. Silloin puhutaan jostain muusta tai sitten keskuste- lukumppani yrittää sumuttaa. Kirja hyökkää myös armotta ”positiivi- suususkovien” (80) onttoa self-help -pöhinädiskurssia vastaan.

Negatiivinen ajattelu metodina ottaa vakavasti kärsimyksen ja pa- huuden roolin ihmiselämässä sekä kannattaa antiteodikeista lähesty- mistapaa uskonnollismielisiin on- gelmiin. Teodikeat ovat Pihlströmin mukaan ”illusorisia yrityksiä” (208) nostaa ajattelija mahdottomaan teosentriseen asemaan. Jumaluuden, kärsimyksen ja pahuuden ongelmia ei ole hänen mukaansa luotu ratkais- tavaksi, ja tällaisen oletuksen teke- minen voi päinvastoin olla jopa vaa- rallista. Vakava filosofia alkaa Pihl- strömin mukaan yhteisestä, jaetusta elämästä, joka vaatii jatkuvaa va- kavaa ajattelua. Se ”ei ala onnistumi- sista, ei kukoistuksesta tai loistosta, vaan epäonnistumisesta ja rajalli- suudesta, huonosta omastatunnosta”

(235). Kuitenkaan Pihlströmiä ei voi väittää pessimistiksi. Eikä häntä haluaisi väittää realistiksikaan sanan vulgaarissa merkityksessä, jonka mukaan masentavimman hypoteesin maailman tilasta laatinut voittaa rea- lismimarkkinoilla.

Kirjan kappaleet vaihtelevat pi- tuudeltaan yllättävän paljon. Ne kä- sittelevät yllä mainittujen teemojen lisäksi köyhyyttä, riippuvuutta, sotaa, valtaa, maanviljelyä, kuole- vaisuutta sekä filosofian tehtävää.

Aiheet ja teemat ovat vakavia, mutta se on modernin höttöisen ajattelun ympäröimälle lukijalle tervettä vaih- telua. Kirja on anti-self-help-teos, jota voinee lähestyä pitäen mielessä Simon Critchleyn lausuman, että nykyajan vakavin filosofinen on-

gelma on nihilismi ja siitä johtuva elämän merkityksettömyys. On- gelmaan porautuminen vaatii kielen riisumista paskapuheesta, jota self- help on poikkeuksetta pullollaan, koska se pyrkii luomaan lukijalleen hyvän olon tunnetta, fiktiivisen kat- harsiksen tai hollywoodmaisen ”It’s over!” -hetken. Pihlströmin mukaan itsekeskeinen moraali tässä muo- dossa ei ole moraalia lainkaan, sillä moraalin ytimessä tulee olla toisen kärsimys (79) eikä ajattelijan hyvän mielen kokemukset tai jokin muu välineellinen tarkoitusperä. Self-help ei täytä vakavan ajattelun tunnus- merkkejä.

Kielen ja ajattelun köyhdyttämisen kurimus

Opas on paljon velkaa Wittgenstei- nille. Myös Levinasin filosofialla on selvästi tärkeä rooli kirjan pohdin- noissa, mutta sisällöt viittaavat usein vahvemmin varhaiseen ja proosa- muotoilut myöhempään itävaltalais- filosofin tuotantoon. Esimerkkinä voi mainita Pihlströmin mainion lauseen:

”kaikki asiat elämässä asettuvat eri valoon, kun kärsimyksen todelli- suutta ei kielletä” (194). Negatiivisen ajattelun suurin potentiaali lieneekin tässä asioiden eri valoon laittami- sessa. Lauseessa näkyy Wittgensteinin kuuluisa toteamus Filosofisissa tutki- muksissa (1953) siitä, ettei filosofinen tutkimus muuta mitään vaan jättää kaiken ennalleen. Mikään ei varsinai- sesti muutu, mutta maailma näyttää filosofian jälkeen erilaiselta.

Tommi Kakko

Vakavasti elämästä

Sami Pihlström, Ota elämä vakavasti. Negatiivisen ajattelijan opas. ntamo, Helsinki 2018. 276 s.

(2)

3/2018 niin & näin 131

kirjat

Kokemus on varmasti tuttu kau- nokirjallisuuden ystävillekin, jotka ovat huomanneet jonkin muut- tuneen, kun he ovat viimein las- keneet poikkeuksellisen liikuttavan painatteen käsistään. Pihlströmkin siteeraa useita kirjailijoita Juice Les- kisestä Eino Leinoon. Taide ei ole hänen mukaansa etiikan yläpuolella, mutta se voi ”merkittävästi rikastaa ymmärrystämme ja tapaamme kes- kustella etiikasta” (85). Ymmär- ryksen ja diskurssien rikastaminen onkin Pihlströmin suurin huoli, ja Orwellin Vuonna 1984 (1949) joh- dattelee hänet kenties kirjan pro- vokatiivisimpaan väitteeseen: ”Esi- merkiksi kritiikitön konsulttijargon kaikkialle yhteiskuntaan levittäy- tyvine latteuksineen vähentää kan- salaisten positiivista vapautta uskoa totuuksia niiden totuuden vuoksi miltei yhtä vääjäämättömästi kuin totalitaariset pakkokeinot” (123).

Konsulttijargon on kieltä ja ajattelua näivettävää vallankäyttöä, jolle usein naureskellaan, mutta Pihlströmin väitteiden mukaan meidän pitäisi olla päinvastoin kauhuissamme sen leviämisestä.

Vakavaa ajattelua pohtivan tu- leekin ottaa varoitus vakavasti. On esimerkiksi erittäin tärkeää tietää nykyisen mediasaturaation aikana, kuka on varteenotettava keskuste- lukumppani ja kuka ei. Pihlström kirjoittaa: ”Rasismi on sekä epämo- raalista ja epätieteellistä. Jos joku väittää jotakin muuta, hän ei ny- kyisissä avoimissa länsimaisissa yh- teiskunnissa kelpaa vakavasti otetta-

vaksi keskustelukumppaniksi” (54).

Hän kirjoittaa vähemmän sosiaa- lisen median manipulaatiokoneis- tosta, jonka vaikutuspiirissä on yhä enemmän ihmisiä ja joka ohjailee myös politiikkaa vahvemmin kuin Orwellin totalitaristiset painajaiset olisivat voineet ennustaa. Sosiaalisen median taustakoneisto tarkkailee käyttäjiä ja muokkaa heidän käyt- täytymistään jopa konsulttijargonia tehokkaammin: jokaisen yksittäisen käyttäjän toimintaa voidaan ohjata tavalla, joka on räätälöity juuri sitä käyttäjää varten. Jos Pihlströmin huoli kielen ja ajattelun köyhdyttä- misestä otetaan vakavasti, sosiaalisen median manipulaatiokoneisto tulisi nähdä jopa self-helpiä ja konsulttihö- pinää suurempana ongelmana.

Filosofiset kotityöt

Koska Pihlström kirjoittaa Wittgen- steinista ja mainitsee ohimennen myös G. E. Mooren, on vaikea olla muistelematta Cambridgen yliopis- tossa samoihin aikoihin vaikutta- neita muita filosofeja. Wittgen- steinin aikalainen John Wisdom kuvasi idealisti J. M. E. McTaggartin itsepäistä tapaa esittää filosofisia kysymyksiä vanhanaikaisissa muo- doissaan Mooren ja Russellin uuden filosofian dominoimassa ympäris- tössä: Onko aikaa olemassa? Onko materiaa oikeasti olemassa? Jotain samanlaista vanhanaikaisuutta on havaittavissa Pihlströmin etiikan ky- symyksenasettelussa. Osa tästä juon- tunee ajattelun kantilaisesta pohja-

vireestä, joka vaatii, että oletamme olevan olemassa ”transsendentaalisen syyllisyyden”, joka mahdollistaa mo- raalisen ajattelun. Mutta mukana on myös itsepäinen kieltäytyminen sekä liiallisen teknisestä filosofiasta että liian popularisoivasta otteesta, joista jälkimmäinen vesittäisi kirjan viestin.

Tasapainottelua seuratessa tulee pohtineeksi, kenelle kirja on tarkoi- tettu. Elämän merkityksettömyyteen vastausta janoaville kirjasta ei ole luul- tavasti hyötyä, ja elämänsä jo vaka- vasti ottavat eivät oikeastaan tarvitse sitä. Se löytänee siitä huolimatta luki- jansa. Self-help-kirjallisuuden markki- noiminen filosofiana on kyseenalaista, eikä filosofian puolustaja voi pitää sitä vakavana ajatteluna. Provokatii- vinen nide on tervetullut ja tärkeä pu- heenvuoro tähän keskusteluun. Pas- kapuheen kuplien puhkaiseminen on tietenkin tärkeää ja sitä soisi näkevän enemmänkin suomalaisessa media- kentässä.

Nähtäväksi jää, onko vakavalle ajattelulle kysyntää konsulttikielen ja tyhjän affirmointihöpötyksen osoit- tautuessa lopulta ontoksi. Ei liene uhkarohkeaa ennustaa, että kysyntää kyllä syntyy. Kuplat puhkeavat aina ennemmin tai myöhemmin. Vii- meistään sen jälkeen on aika puhua vakavasti ja aloittaa ajattelumme kielen kuuraaminen. Pihlströmin opas voi auttaa orastavan vakavan ajattelijan alkuun kertomalla, että täyttymystä on turha odottaa, lo- pussa ei seiso kiitoksia eikä työlle näy loppua.

”Konsulttijargon on kieltä

ja ajattelua näivettävää

vallankäyttöä.”

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

olevan usein monitulkintaisia: vaikka niihin sisältyy liioittelevia tai kärjistäviä elementtejä, ne voivat samanaikaisesti tehdä jotakin vakavasti otettavaa. Tällainen on myös

Uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisessa opetuksessa luonnontieteen luonteen ymmärryksen ei tulisi olla elämästä irrallista teoreettista tietoa, vaan sen pitäisi

He käsittävät kyllä mitä ovat sinistä valoa hohtavat laatikot, mutta entä sitten sudet, jotka tuovat ihmisille kaneja ja fasaaneja.. Lapset tarvitsevat aikuisen lukijan joka

Tässä mielessä voitaneen sanoa, että systeemi on tietoinen, jos tuntuu joltakin olla tuo sys- teemi 2.. Minuna oleminen tuntuu joltakin, ja luultavasti myös sinuna oleminen

Pikemmin olisi sa- nottava, että emme voi ymmärtää fysikalistista lähesty- mistapaa, koska meillä ei tällä hetkellä ole mitään käsi- tystä siitä, kuinka se voisi

Ennusteita kuitenkin tarvitaan edes jonkinlaiseen epävarmuuden pienentämi- seen, ja inhimillisinäkin tUQtteina ne ovat parempia kuin ei mitään. Ilman inhimillistä

Saamieni tutkimustulosten mukaan meidän pitäisi suomen kielen sijaan puhua monikollisesti suomen kielistä sekä hyväksyä erilaiset tavat käyt- tää kieltä erottamattomaksi

Kirja antaakin monia vastauksia siihen, miksi meidän kaikkien pitäisi olla feministisiä, eroille herkkiä pedagogeja: Opettaja on usein korkeakoulutuksensa vuoksi