• Ei tuloksia

olemassa olevien äänten jäljittely olemassa olevien äänten jäljittely

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "olemassa olevien äänten jäljittely olemassa olevien äänten jäljittely"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 3.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 1

1.3. Äänen syntetisointi

„

„

olemassa olevien äänten jäljittely olemassa olevien äänten jäljittely

„

„

keinotekoisten äänten luonti keinotekoisten äänten luonti

Menetelmiä

„

„aaltomuototaulukkosynteesi (wavetableaaltomuototaulukkosynteesi (wavetable))

„„vähentävä (subtractivevähentävä (subtractive) synteesi) synteesi

„

„lisäävä (additivelisäävä (additive) synteesi) synteesi

„

„FM-FM-synteesi (synteesi (frequency modulationfrequency modulation))

Aaltomuototaulukkosynteesi

„

„ samplataan äänilähdettä eri taajuuksilla samplataan äänilähdettä eri taajuuksilla → aaltomuototaulukko

aaltomuototaulukko

„

„ mikäli haluttua taajuutta ei löydy taulusta, mikäli haluttua taajuutta ei löydy taulusta, interpoloidaan aaltomuoto

interpoloidaan aaltomuoto

ff11 ff22 ff33 ff44 ffnn

ff3.53.5

Vähentävä synteesi

„

„lähtöaaltomuodossa paljon yläsäveliälähtöaaltomuodossa paljon yläsäveliä

„„lopullinen sointiväri saadaan suodattamalla lopullinen sointiväri saadaan suodattamalla pois taajuuksia

pois taajuuksia

ff ff

Lisäävä synteesi

„

„summataan yhteen eritaajuisia, summataan yhteen eritaajuisia, --amplitudisia ja amplitudisia ja --vaiheisia siniaaltojavaiheisia siniaaltoja

FM-synteesi

„

„moduloidaan kantoaallon taajuutta toisella moduloidaan kantoaallon taajuutta toisella aallolla

aallolla

„

„muokataan lopullisen aaltomuodon muokataan lopullisen aaltomuodon amplitudia verhokäyrällä

amplitudia verhokäyrällä

ff ff

(2)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 3.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 2

Ääniaaltoja

siniaalto (

siniaalto (sine wavesine wave)) kanttiaalto (kanttiaalto (square wavesquare wave))

kolmioaalto (

kolmioaalto (triangular wavetriangular wave)) saha-saha-aalto (aalto (saw wavesaw wave)) valkoinen kohina (

valkoinen kohina (white noisewhite noise))

1.4. Samplaus ja kvantisointi

„

„AD-AD-muunnos: analogisesta digitaaliseksimuunnos: analogisesta digitaaliseksi

„„DA-DA-muunnos: digitaalisesta analogiseksimuunnos: digitaalisesta analogiseksi

„

„digitaalisen esitysmuodon etuja:digitaalisen esitysmuodon etuja:

‹

‹kopioitavuuskopioitavuus

‹

‹kohinan vähyyskohinan vähyys

‹‹muokattavuusmuokattavuus

Analoginen ääniketju

Levysoitin Levysoitin

Urat levyn Urat levyn pinnassa pinnassa

Esivahvistin Esivahvistin

Heikko Heikko sähköinen sähköinen signaali signaali

Vahvistin Vahvistin

Hieman Hieman vahvistettu vahvistettu signaali signaali

Kovaääninen Kovaääninen

Vahvistettu Vahvistettu signaali signaali

Ilmanpaineen Ilmanpaineen vaihtelu (ääni) vaihtelu (ääni)

Digitaalinen ääniketju

Vahvistin Vahvistin

Analoginen Analoginen signaali signaali

Kovaääninen Kovaääninen

Vahvistettu Vahvistettu signaali signaali

Ilmanpaineen Ilmanpaineen vaihtelu (ääni) vaihtelu (ääni) DADA--muunninmuunnin

Digitaalinen Digitaalinen signaali signaali CDCD--soitinsoitin

Binääri Binääri-- numerot numerot

AD-muunnos

„

„ hetkellä hetkellä ttmikrofonin mikrofonin kalvon poikkeama on kalvon poikkeama on xx((tt))

„„ kaksi ongelmaa:kaksi ongelmaa:

‹

‹t:n diskretisointi: t:n diskretisointi:

samplaus samplaus

‹

‹x(x(tt):n diskretisointi: ):n diskretisointi:

kvantisointi kvantisointi

„„ kaksi kaksi

approksimaatiota!

approksimaatiota!

x( x (t t) )

i

i00, i, i11, , ii22,..., i,..., imm

Samplaus (sampling) eli näytteistys

(3)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 3.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 3

Aliasointi eli liian matala

samplaustaajuus Nyquistin taajuus

„

„samplausteoreema:samplausteoreema:

ffss≥≥2 ·2 ·ffmaxmax

„„jos fjos fmaxmax= 20 kHz, niin = 20 kHz, niin ffss≥≥40 kHz40 kHz

„

„huom! taajuudet > fhuom! taajuudet > fmaxmaxvoivat silti aiheuttaa voivat silti aiheuttaa aliasointih

aliasointihääiriiriööttääsamplauksessasamplauksessa

‹

‹alipääalipääststöösuodatussuodatus

‹

‹antialiasointiantialiasointi

Kvantisointi (quantizing)

„

„näytearvon pyöristys kokonaislukuunnäytearvon pyöristys kokonaislukuun

‹‹8 bittiä: [-8 bittiä: [-128, +127] 128, +127]

‹‹16 bittiä: [-16 bittiä: [-3276832768, +32767], +32767]

Kvantisointi ja dynamiikka

„

„digitaalisen tallennuksen dynamiikka:digitaalisen tallennuksen dynamiikka:

toistoalue dB:einä

toistoalue dB:einä ≈≈bittien määrä bittien määrä ××6,116,11

„„8-8-bittinen kvantisointi: 48 dBbittinen kvantisointi: 48 dB

„„16-16-bittinen kvantisointi: 96 dBbittinen kvantisointi: 96 dB

„„20-20-bittinen kvantisointi: 120 dBbittinen kvantisointi: 120 dB

1.5. Tiedostoformaatit

„

„ itsensä kuvaavat (itsensä kuvaavat (self-self-describingdescribing) )

‹

‹hierarkinen rakennehierarkinen rakenne

‹

‹sisältää tietoa esim.sisältää tietoa esim.



samplaustaajuudestasamplaustaajuudesta



kanavien lukumäärästäkanavien lukumäärästä

käytetty koodauksestakäytetty koodauksesta

tekijänoikeuksistatekijänoikeuksista

„

„ raa’at (raa’at (rawraw))

‹

‹laiteparametrit ja koodaus kiinnitettylaiteparametrit ja koodaus kiinnitetty

‹

‹sisältää pelkkää dataasisältää pelkkää dataa

Tiivistys (compression)

„„häviötön (losslesshäviötön (lossless))

‹

‹koodauksen vaihtokoodauksen vaihto

‹‹ei hukkaa ei hukkaa informaatiota informaatiota

„„häviöllinen (häviöllinen (lossylossy))

‹

‹saattaa hukata saattaa hukata informaatiota informaatiota

virhevirhe

bittien määrä bittien määrä

(4)

Digitaalisen äänenkäsittelyn perusteet 3.11.2006

(c) 2002-2006 Jouni Smed 4

Yleisiä tiedostoformaatteja 1(2)

The Ogg Project The Ogg Project Moving Picture Experts Group Moving Picture Experts Group Sun, NeXT

Sun, NeXT Apple, Electronic Arts Apple, Electronic Arts Kehittäjä(t) Kehittäjä(t)

Ogg Vorbis Ogg Vorbis .ogg

.ogg

MPEG Audio MPEG Audio .mp2.mp2, , .mp3.mp3

Sun Audio Sun Audio .au.au, , .snd.snd

Audio Interchange Audio Interchange File Format File Format .aiff

.aiff, , .aif.aif Nimi Nimi Tiedostopääte Tiedostopääte

Yleisiä tiedostoformaatteja 2(2)

Microsoft, IBM Microsoft, IBM Windows WAVE,

Windows WAVE, RIFF WAVE RIFF WAVE .wav

.wav

Microsoft Microsoft Real Networks Real Networks Kehittäjä(t) Kehittäjä(t)

Windows Media Windows Media Audio Audio .wma

.wma

Real Audio, Real Real Audio, Real Media Media .ra.ra, , .rm.rm

Nimi Nimi Tiedostopääte Tiedostopääte

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

The  comparison  of  the  PPG1  pulse  waves  shows  that  the  tidal  wave  comes  closer  to  the  percussion  wave 

The half-space z > 0 is the air and the half-space z < 0 is the earth, whose per- meability is µ 0 and in which there are only Ohmic currents (constant conductivity σ). Prove

Hilbert-muunnos = Muuttaa negatiivisten taajuuksien vaihetta +90 astetta ja positiivisten taajuuksien vaihetta –90 astetta. Ei vaikuta amplitudiin. Valkoinen kohina = Sisältää

We used six years of wave hindcasts, calculated by the wave model WAM, to compile wave statistics for the Baltic Sea. The wave model was implemented taking into account the special

The analysis of the annual mean wave heights (called (overall) wave intensity below) obtained directly from the uncorrected daily mean values of observed

The highest significant wave heights (He) with corresponding peak wave periods (Tp) and di- rections (dir) and the highest peak wave periods (max Tp) and their directions and the

What quantity does a wave or wind spectrum contain, and how can it be graphically presented.. How is probability linked to the

Indeed, although nonlinear noise amplification has been considered as a possible ocean rogue wave generation mechanism for some time 25,26 , this possibility attracted renewed