• Ei tuloksia

1920-luvun kansakoululaisen kuva liikuntakasvatuksessa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "1920-luvun kansakoululaisen kuva liikuntakasvatuksessa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

Helsingin yliopisto - Helsingfors universitet - University of Helsinki

ID 2003-2139 Tiedekunta-Fakultet-Faculty

Valtiotieteellinen tiedekunta

Laitos-Institution-Department

Yhteiskuntahistorian laitos

Tekijä-Författare-Author

Östman, Nora

Työn nimi-Arbetets titel-Title

1920-luvun kansakoululaisen kuva liikuntakasvatuksessa

Oppiaine-Läroämne-Subject

Talous- ja sosiaalihistoria

Työn laji-Arbetets art-Level

Pro gradu

Aika-Datum-Month and year

2003-04-29

Sivumäärä-Sidantal-Number of pages

76 s.

Tiivistelmä-Referat-Abstract

Vuoden 1920 oppivelvollisuuslain toimeenpanemisen jälkeen kansakoulu tuli pakolliseksi kaikille suomalaislapsille. Kansakoulun luominen liittyi väestöpoliittisen valtion muodostamisen projektiin, jossa kansalaisten elämään tulivat vaikuttamaan monet hankkeet ja huoltotoimenpiteet, jotka tähtäsivät kansan terveyden ja työkyvyn nostamiseen. Suomalaisessa kontekstissa voidaan tätä kansakunta-ajattelulle perustuvaa

väestöpolitiikan projektia pitää 1920-40-lukujen väliselle ajalle ominaisena ilmiönä. Tutkielmassa tarkastellaan 1920-luvun kansakoululaisen kuvaa liikuntakasvatuksen kontekstissa, jossa lapset olivat kokonaisvaltaisen muokkauksen kohteina.

Teoreettinen viitekehys perustuu Michel Foucault'n ajatukselle tuottavasta vallasta, joka rakentaa yksilön suostuttelemalla tämän sisäistämään yhteiskunnassa propagoidut terveet käyttäytymismallit ja normit subjektiutensa luonnolliseksi osaksi. Metodisena työkaluna on hyödynnetty Stuart Hallin identiteettikäsitystä seuraavaa diskurssianalyysin piiristä nostettua subjektiposition käsitettä. Sillä viitataan vallitseviin

diskursseihin sisältyviin erilaisiin olemisen malleihin, joista identiteettiä rakentava yksilö joutuu omaksumaan itsekuvansa ainekset; siis siihen, keitä esimerkiksi koululiikunnan kontekstin toimijat olivat ja mitä heistä "tiedettiin". Identiteetti muokkautuu tässä mallissa jatkuvasti suhteessa niihin tapoihin, joilla yksilöitä representoidaan tai puhutellaan ympäröivässä kulttuurisessa järjestelmässä. Tutkielmassa eritellään sitä, miten kansakoululaisen hahmo asettuu vuosina 1918-1929 Kasvatus ja koulu -lehdessä ja Kisakenttä -lehdessä julkaistusta artikkeleista koostuvassa aineistossa kansakunnan rakentamisen projektiin, sekä sitä miten hahmottuva kuva sukupuolittuu aikakauden sukupuolieroa koskevien käsitysten mukaiseksi.

1920-luvun kansakoululaisuuteen sisältyi kaksi sukupuolittunutta subjektipositiota, 'tyttö' ja 'poika', joiden ominaisuudet määrittyivät erilaisiksi ja toisilleen vastakkaisiksi. Kansakoululaisuutta määritti myös ikä. Lapsuus ja nuoruus nähtiin kypsymiskausina, jotka asettivat kansakoululaiset kriittiseen asemaan kansakunnan rakentamisessa. Lapsissa ja nuorissa lepäsi kansakunnan tulevaisuus. Positioiden erot määrittyivät

kansakuntadiskurssissa sen kautta, mitä velvollisuuksia sukupuolilla oli sen piirissä. Miespuolisuus oli normatiivista ja naispuolisuus jäsentyi siihen nähden synnytystehtävän merkitsemänä erona. Kansakoulutyttöjen ja -poikien ero määrittyi pitkälti edellisten tulevasta synnytystehtävästä johtuvana henkisenä ja fyysisenä heikommuutena jälkimmäisiin nähden.

Terveyden projekti jäsentyi terveyden ja rappion käsitteillä. Terveydestä käyty keskustelu limittyi siveellisyyskeskustelun kanssa tavalla, jossa niiden ihanteet määrittyivät normaalin kehityksen lopputuloksiksi. Terveys viittasi kansakoululaisten kohdalla sekä ihanteelliseen

ruumiillisuuteen, että terveisiin arvoihin ja toimintaan, rappio puolestaan vahvisti ihannetta määrittymällä sen ei-toivottuna vastakohtana:

fyysisenä ja henkisenä jälkeenjääneisyytenä, sekä pahatapaisuutena.

Tapa, jolla kasvatukselliset päämäärät, kansakoululaisista tiedetyt asiat ja terveyden edistämisen kansallinen projekti liittyivät yhteen, esiintyy modernille tyypillisenä vallan kenttänä. Siihen vaikutti esioletus kansakuntaa uhkaavan rappion vaarasta, joka lisäsi kiinnostusta kansakunnan tulevaisuudelle tärkeän voimavaran, kansakoululaisten, tutkimiseen ja kiinnittämiseen paikoilleen sekä diskursiivisin keinoin, että näiden konkreettisiin ruumiisiin kohdistuvien toimenpiteiden kautta kansakoulun liikunnanopetuksessa.

Avainsanat-Nyckelord-Keywords sosiaalihistoria

koululiikunta sukupuoliroolit 1920-luku

Säilytyspaikka-Förvaringsställe-Where deposited

Muita tietoja-Övriga uppgifter-Additional information

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ohto Mannisen väitöskirja (1974) Kansannoususta armeijaksi: Asevelvollisuuden toimeenpano ja siihen suhtautuminen valkoisessa Suomessa kevättalvella 1918 asettuu

Helvi muis- taa laulaneensa sitä koulussa ja pyhäkoulussa, mutta laulun hyvin osaava Anneli muistaa toisin: ”En muista, et ois laulettu missään pyhäkoulussa, mutta radiosta tai

Hitchensin kirjoituskäsitys kielii siitä, että kirjoittajan persoonasta on tullut tärkeämpi asia kuin se, mitä hän kirjoittaa, vaikka jo ”kirjoittajan

Sisällissota lujitti valkoiseen Suomeen mo- raalikonservatismin. 16 Kokoomuksen Karjala- lehdessä oli huomautettu marraskuussa 1920, että siveellisten arvojen laiminlyöminen levitti

Voi olla, että pitkäkestoiset vaikutukset ja tapahtumien myötä syntyvät muutokset tuottavat vuosikymmenten kestoisia vaikutuksia 1990-luvun laman tavoin (ks. tässä lehdessä

Kävi niin, että minut kutsuttiin Kasvatus & Ajan toimituskuntaan ennen kuin ehdin omasta mielestäni olla riittävän hyvä kirjoittamaan artikkelia tässä lehdessä, ja jonkin

Uutena keskustelunaiheena nousee esiin moderniin viestintä- teknologiaan ja erityisesti internetiin ja älypuhelimiin liittyvät ilmiöt. Uusien oppimismahdollisuuksien

Tässä artikkelissa tutkitaan yhdessä Karjalan kannaksen pitäjä- lehdessä, Rautulaisten lehdessä, vuodesta 1958 vuoden 2016 alkuun julkaistua kirjoittelua menetetyn