• Ei tuloksia

Etiikkaako organisaatiossa? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Etiikkaako organisaatiossa? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

310 310

Etiikkaako organisaatiossa?

Gitte Haslebo & Maja Loua Haslebo: Practicing Relational Ethics in Organizations.

Taos Institute Publications (2012). 301 sivua. ISBN 978-0-9819076-8-0.

ORGANISAATION ARVOJEN

julistus saattaa kuulostaa kome- alta, mutta kytkeytymisiä arkeen on usein vaikea nähdä. Tukeu- tuminen julistuksiin merkitsee uskomusta, että eettinen totuus olisi löydettävissä yleispätevistä ja abstrakteista hyvän ja pahan määritelmistä tai toivottavaa ja ei-toivottavaa käytöstä kuvaavista säännöistä. Tästä filosofi Ludwig Wittgenstein huomauttaa, että mikä tahansa toiminta on mah- dollista saada näyttämään joko säännönmukaiselta tai sille vas- takkaiselta.

Vastakkainen menettely, tu- keutuminen puhtaasti tilanne- kohtaiseen intuitioon merkitsee puolestaan uskomusta eettisen to- tuuden löytymisestä yksilön mie- len syvyyksistä. Meidän ei kuiten- kaan tarvitse sukeltaa kenenkään mielen syvyyksiin saadaksemme syvällistä tietoa, vaan voimme pi- kemminkin sukeltaa käytännön tilanteisiin saadaksemme käytän- nöllistä tietoa.

KOLMANNEN TIEN ETIIKKAA

Tanskalaiset organisaatiotutki- jat ja -kehittäjät Gitte Haslebo ja Maja Loua Haslebo tuovat suh- teissa olemisen ajatuksen organi- saation etiikkaan. Suhteissa olosta on puhunut varsinkin Kenneth J.

Gergen (relational being; ks. Ger- genin kirjan esittely, Aikuiskas- vatus 3/10). Etiikka suhteissa on ikään kuin kolmas tie hedelmät- tömille universalismi/intuitionis- mi- tai objektivismi/subjektivismi -vastakkainasetteluille.

Suhteissa oleva etiikka tuo- daan kirjassa esiin myös vaihto- ehtona kausaaliselle, yksilöllistä- välle ja kontekstin sivuuttavalle arkiajattelulle. Kausaalisuuden sijasta (Y teki niin, koska X teki ensin näin) asioita tarkastellaan systeemisesti ja kontekstuaalisesti.

Ilman kontekstia ei ole merkitys- tä: ”Jos konteksti jää epäselväksi, hulluus kutsutaan huoneeseen”

(s. 99).

Kausaalinen ja yksilöllistävä tarinamalli tuottaa hallinnan vai-

kutelman loihtiessaan eteemme pelkistettyjen syiden ja seuraus- ten loogisen ketjun. Systeemisyys sitä vastoin tarkoittaa monimut- kaisuuden tunnustamista: kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos jotakin or- ganisaation yksittäistä toimintoa muutetaan, myös kokonaisuus muuttuu usein ennakoimattomal- la tavalla.

Organisaatiot tuottavat päi- vittäin lukuisia erilaisia vuorovai- kutustilanteita, sekä rakentavaa että tuhoavaa kommunikaatiota.

Jälkimmäinen voi olla tarkoituk- sellista, mutta usein loukkauksen tai kasvojen menetyksen aiheut- tajalla ei ole aavistustakaan sano- jensa tai tekojensa vaikutuksesta.

Ongelman ilmaantuessa hätiin kutsuttu ulkopuolinen konsult- ti tai työnohjaaja voi keskustella ongelman perimmäisten syiden tai olemuksen sijasta siitä, miten eri henkilöstöryhmät tai johto ku- vaavat ongelmaa tai miten jotkut asiat tai tapahtumat on alettu näh- dä ongelmallisina.

(2)

311

NÄKÖKULMIA KIRJALLISUUTEEN

AIKUISKASVATUS 4’2012

311 AIKUISKASVATUS 4’2011

Gergenin mukaan abstrakti- oiden käytön sijasta (kuten mil- lainen työhyvinvointi, luottamus, johtajuus tms. organisaatiossa val- litsee) on hyvä kiinnittää huomio pieniin asioihin ja sävyihin, joita vuorovaikutustilanteissa ilmenee ja tapahtuu joka hetki. Etiikka or- ganisaatioissa todentuu suhteissa ja pieninä tekoina, ei suurina sa- noina. Vaikka John Dewey pai- notti jo 1800-luvun lopulla kaikki- en tekojen eettistä ulottuvuutta ja eettisyyden todentumista tekoina, tällainen eettinen ulottuvuus ei or- ganisaatioissa useinkaan korostu.

Kausaalisen yksilönäkökulman korvaava kompleksisuus, kon- tekstuaalisuus ja systeemisyys ei poista, vaan päinvastoin korostaa jokaisen henkilökohtaista ja ainut- kertaista vastuuta siitä, että vuoro- vaikutustilanteista tulee arvosta- via ja kannattelevia. Kirjoittajat havainnollistavat tätä näkökul- maa kirjaamalla yhdeksän tarinaa organisaatioista. Oikean ja väärän toimintatavan määrittelyn sijasta jokainen tarina tuo esiin eettisen dilemman.

YKSINÄISIÄ TARINANKERTOJIA

Yhdeksässä organisaatiotarinassa kertoja joko kokee arvokkuuden ja kasvojen menetyksen tai pohtii, miten sellaiselta voi välttyä/sen voi estää tapahtumasta toiselle.

Teoksen kirjoittajat ihmettelevät

kertojien yksinäisyyttä. Kertojil- ta ehkä puuttuu tilaa tai sanoja eettisen kysymyksen jakamiseen organisaatiossa, tai he uskovat, et- tei ongelma riittävästi liity heidän ydintehtäviinsä. Kertojat voivat myös pelätä ongelman yksilöllis- tymistä ja syntipukiksi joutumista.

Organisaatiotarinoiden ku- vaama käytäntö osoittautuu teo- riapitoiseksi eli itsestään selvien ennakko-oletusten kyllästämäksi.

Kirjoittajien teoretisointi puoles- taan on käytäntöön suuntautuvaa.

Teoksessa eettisten kysymysten jako teoriaan ja käytäntöön tulee siten tarpeettomaksi.

Teoksessa tarkastellaan, mi- ten organisaatioissa rakennetaan kielen avulla todellisuuksia enem- män tai vähemmän tietoisesti.

Merkitykset rakentuvat kuitenkin viime kädessä ennakoimattomas- ti, eikä kukaan pysty yksinään ta- voittamaan kaikkia merkityksiä.

Se, mitä kertomuksia kerrotaan ja mitkä kertomukset tulevat kuul- luiksi, riippuu siitä, mihin käytän- töyhteisöön organisaation jäsen kuuluu. Kirjoittajien teesi kuuluu:

jokainen ilmaus on moraalinen valinta.

Arvostavassa vuorovaikutuk- sessa on tärkeintä olla avoimena ihmettelylle. Arvostavan vuoro- vaikutuksen vastakohta on orga- nisaatioissa tavanomainen yksi- löllinen arviointi. Yksi kirjan or-

ganisaatiotarina kertoo esimiehen 360-arvioinnin tuomasta häm- mennyksestä. Jos organisaatiossa painotetaan tehokkuutta, mittauk- sia ja yksilösuorituksia, arvioinnin kohteena on välineellinen, ei-sisäl- löllinen, anonyymi ja yksilöllistetty työsuoritus, johon eettinen vastuu, muiden kanssa neuvottelu saati luovuus eivät kuulu. Jos eettinen kieli ja keskustelu hukkaantuvat, vastuu esimerkiksi huonosta van- husten hoidosta muuntuu työn- tekijöiden yksilölliseksi ja yksinäi- seksi syyllisyydeksi (ks. Virkki ym., Yhteiskuntapolitiikka 3/12).

Haslebot lainaavat Michel Foucault’n teesiä: voidaksemme luoda uusia subjektiivisuuden ta- poja meidän on vastustettava yk- silöllistämistä, jonka vaikutuksen alaisena olemme olleet vuosisato- ja (s. 257).

1990-luvun laman jälkeen jul- kinen eettinen keskustelu on or- ganisaatioissa ollut hyvin ohutta, vaikka ei-julkinen keskustelu olisi hyvinkin vilkasta. Pohjoismaisten tekijöiden kirja on selkeästi kirjoi- tettu ja avaa uudenlaisia näkymiä organisaatioiden etiikkaan. Teok- sen suomentamiselle olisi siten ti- lausta – Kansanvalistusseura tekisi kulttuuriteon suomentamalla sen.

Jussi Onnismaa

Dosentti, työnohjaajakouluttaja Helsingin yliopisto, Palmenia

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Myös Chris Flemingin mielestä Girard kääntää ym- päri kirjallisuuden luomisen ja sen tutki- muksen perinteisen tehtäväjaon keskit- tyessään kirjallisuuden epistemologian si-

Voidaan esimerkiksi ajatella, että Jumala toimii maailman jär- jestyksen, riittävien syiden ja moraalisten tarkoitusten takuu- miehenä, mitä taas pahan olemassaolo uhkaa.. Tämä

Kinboten kommentaari ei myöskään onnistu hälventämään lu- kijan mielestä mahdollisuutta, että myös ”oikeassa elämässä” Kinbote suorastaan vainoaa runoilijaa

Sanat meno, kulu ja kustannus valittiin tarkastelun kohteeksi, koska nämä sanat ovat laskentatoimen kielessä hyvin keskeisiä ja koska vaikutti siltä, että

nalta, ja luonto on olemassa vain siksi, että ih­.. minen voi käyttää

Esimerkkitapaukseksi hallinnonsisäisten paheiden mikrofysiikan ilmene- mismuodoista työajan käytössä soveltuu kuvitteellinen hallinnon toiminta- yksikkö, jossa työajan

Rethinking Modernity in the Global Social Oreder. Saksankielestä kään- tänyt Mark Ritter. Alkuperäis- teos Die Erfindung des Politi- schen. Suhrkamp Verlag 1993. On

paras tapausta, joka lyö aukon formaaliseen kuvaukseemme. Tämä on vain yksi esimerkki. Kaikki kieliopit voivat näyttää meille samanlaisia, ja mitä täydellisempiä kieliopit