• Ei tuloksia

Kognitiivinen uskontotiede ja uskonnonfilosofia näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kognitiivinen uskontotiede ja uskonnonfilosofia näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 1 4 37 Yksi suuntaus uskontotieteessä tai paremmin-

kin uskonnon tutkimuksessa on kognitiivinen uskontotiede. Siinä tutkitaan uskonnollista ajat- telua, kokemusta ja käyttäytymistä, käyttäen hyväksi kaikkia käyttökelpoisia tieteitä. Vaik- ka myös tekstiaineistoja on tutkittu, on paino- piste ennen muuta koejärjestelyin kerätyissä ja etnografisissa aineistoissa. Uskonnonfilosofia on käsitteellistä tutkimusta ja käsittelee ennen kaik- kea uskonnollista kieltä.

Uskontotiede ja uskonnonfilosofia saattavat kuulostaa lähes samoilta asioilta, mutta niiden välillä on merkittävä ero. Silti – tai siksi – nii- den välinen vuoropuhelu voi olla hedelmällistä.

Keskustelu on kuitenkin ollut vähäistä. Jotkut teologit ovat puolestaan joko jättäneet kogni- tiivisen uskontotieteen huomiotta, kokeneet sen tarpeettomaksi tai jopa vastustettavaksi.

Se on helposti nähty ateismin asialla olevaksi, mutta joskus ateistit ovat pitäneet kognitiivi- sen uskontotieteen edustajien käsityksiä liian uskontomyönteisinä. Molemmille kannoille löy- tyy perusteita, mutta kongitiivinen uskontotiede pyrkii olemaan vain tutkimusta.

Jännitteiden taustalla on kolme asiaa: luon- nontieteiden ja humanististen tieteiden suhde, empiiristen tieteiden ja filosofian välinen suhde sekä uskonnon ja tieteen välinen suhde. Teolo- gialla voidaan tarkoittaa joko akateemisen teo- logian eri aloja tai kirkkojen piirissä tapahtu- vaa teologista ajattelua, mitkä ovat kaksi varsin eri asiaa. Uskonnonfilosofia puolestaan on osa filosofiaa. Sen piirissä on huomattavan erilaisia näkemyksiä uskonnosta.

Uskonnollisten käsitteiden voidaan esimer- kiksi väittää viittavan aidosti todellisuuteen (rea-

Kognitiivinen uskontotiede ja uskonnonfilosofia

Ilkka Pyysiäinen

TIETEENALAT DIALOGISSA

lismi) ja olevan (pääosin) metaforisia. Uskon- nollinen kieli voidaan myös nähdä jonkinlaisena ihmisen sisäisen elämän kuvana tai täysin oma- lakisena kielenä (fideismi). Kognitiivinen uskontotiede taas tarkastelee arkisia uskonnol- lisia uskomuksia ja tapoja sellaisina kuin ne ilmenevät ihmisten käyttäytymisessä, eikä se ota kantaa kolmen mainitun vaihtoehdon keskinäi- seen paremmuuteen. Tarkastelun kohteena on, millaisia kognitiivisia kykyjä uskonto edellyttää ja miksi tietyt käsitteet ja uskomukset leviävät muita helpommin. Kun generatiiviset selitykset vastaavat siihen, mikä tuottaa uskonnon, selek- tionistiset selitykset kertovat vain, miten uskon- nolliset käsitteet ja uskomukset välittyvät.

Keskeinen oletus on, että ”uskonto” on sillä tavoin kompleksinen ja epätarkka käsite, ettei se viittaa mihinkään selvärajaiseen kokonaisuuteen eikä sen viittauskohteella ole mitään olemusta (essentiaa). Uskonto ei ole paketti, jonka osat kulkisivat aina yhdessä. Vastaavasti uskonnol- listen ilmiöiden selittämiseksi ei tarvitse olettaa mitään erityistä uskonnollista kykyä. Esimer- kiksi Jumalan käsitteen arkipäiväiseksi ymmär- tämiseksi ja käyttämiseksi tarvitaan vain kyky ymmärtää persoonallinen agenttius ja irrottaa toimijuus fyysisestä ruumiista.

Teologia perustuu arkisten uskomusten ref- lektiiviseen kehittelyyn. Teologisesti korrek- ti käsitys vaikkapa kaikkitietävästä Jumalasta on nopean arkiajattelun kannalta liian vaativa.

Kokeelliset tutkimukset osoittavat, että käytän- nössä ihmiset tekevät Jumalasta johtopäätöksiä ikään kuin häntä koskisivat pääosin samanlai- set rajoitteet kuin luonnollisia toimijoita, vaikka he sanoisivat uskovansa kaikkitietävään ja kaik-

(2)

38 T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 5 / 2 0 1 4

kivoivaan Jumalaan. Jumala esimerkiksi vastaa tiettyyn rukoukseen vasta, kun hän on lopet- tanut vastaamasta toiseen rukoukseen. Ilmiötä voidaan selittää psykologian eri alueilla kehi- tellyillä kaksoisprosessi-teorioilla, jotka käsit- televät reflektiivisen ja automaattisen päättelyn eroja.

On tietenkin eri asia osata käyttää Jumalan käsitettä kuin uskoa Jumalaan tai kokea uskon- nollisia kokemuksia. Näitä ilmiöitä kognitiivi- nen uskontotiede on käsitellyt vähemmän. Usko merkitsee sitä, että käsite tai uskomus herät- tää emootioita ja sitä pidetään totena, koska se koetaan tärkeäksi. Sitä ei siis koeta tärkeäk- si siksi, että se olisi niin toden näköinen. On eri asia uskoa ”Jumala on olemassa” ja uskoa, että

”’Jumala on olemassa’ on totta”. Jälkimmäisen voi uskoa ilman selvää käsitystä siitä, miten

”Jumala on olemassa” olisi ymmärrettävä.

Uskomisen empiirinen tutkimus ei voi rajoit- tua vain kielen syntaksin (logiikan) ja totuuseh- tojen analyysiin, vaan tarkasteluun on otettava myös kehollisesti koetut emootiot, jotka ohjaa- vat huomion kohdistumista ja vaikuttavat päät- telyyn. Uudemmassa kognitiotieteessä muun muassa Paul Thagard on korostanut emootioi- den roolia päättelyssä.

Vastaavasti käyttäytymistaloustiede on osoit- tanut, että ihminen ei ole vain rationaalinen hyödyn maksimoija vaan erilaiset meille laji- tyypilliset vinoumat (biases) vaikuttavat päätte- lyyn. Esimerkiksi epäreiluksi koetusta tarjouk- sesta voidaan kieltäytyä vaikka siten menetetään taloudellinen etu, joka muuten olisi saavutetta- vissa. Luottamus reiluuteen on kuitenkin tärkeä yhteistyön edellytys ja yhteistyökykyiset ryhmät menestyvät kyvyttömiä paremmin.

Kognitiivinen uskontotiede tarkastelee ana- logisella tavalla tosiasiallista uskonnollista päät- telyä olettamatta ihmisten pyrkivän vain totuu- teen. Silti ei ole perusteita olettaa ”uskovien”

pitävän uskomuksiaan vain metaforisina tai jon-

kinlaisina ”kuvina”. Uskonnonfilosofien pohdit- tavaksi jää, mikä merkitys empiirisillä havain- noilla on filosofian kannalta. Kognitiivisen uskontotieteen edustajat puolestaan voivat hyö- tyä tieteenfilosofiasta käsitteidensä ja argument- tiensa täsmentämisessä, vaikka kaikki filosofiset erittelyt eivät ole suoraan relevantteja empiiri- sen tutkimuksen kannalta. Yleiselläkään tasolla empiirisen tieteen kannalta ei ole kovin tärkeää, olisiko esimerkiksi oltava realisti vai instrumen- talisti.

Kirjallisuutta

Barrett, Justin L. (2011). Cognitive science, religion, and theology: From human minds to divine minds. (Temple- ton Science and Religion Series.) West Conshohocken, PA: Templeton Press.

Boyer, Pascal (2001). Religion explained: The evolutiona- ry origins of religious thought. New York: Basic Books.

Suom. Ja ihminen loi jumalat: miten uskonto selitetään.

WSOY 2007.

Kahneman, Daniel (2012/2011). Ajattelu nopeasti ja hitaas- ti. Suom. Kimmo Pietiläinen. Helsinki: Terra Cognita.

McCauley, Robert N. (2011). Why religion is natural and science is not. New York: Oxford University Press.

Pyysiäinen, Ilkka (2012). Religion: From mind to society and back. Teoksessa Grounding Social Sciences in Cognitive Sciences, toim. Ron Sun, 239–64. Cambrid- ge, MA: MIT Press.

Pyysiäinen, Ilkka (2013). Cognitive science of religion: Sta- te-of-the-art. Journal for the Cognitive Science of Reli- gion 1(1), 5–28.

Visala, Aku (2011). Theism, Naturalism and the Cogniti- ve Study of Religion: Religion Explained? Aldershot:

Ashgate.

Walker, Ruth (2006). Rescuing religious non-realism from Cupitt. Heythrop Journal 47(3), 426–40.

Kirjoitus perustuu yhteiskuntatieteen filosofian huippuyksikön (TINT) järjestämällä tieteidenväli- sen keskustelun foorumilla (AID: www.helsinki.fi/

tint/aid.htm) 7.4.2014 pidettyyn puheenvuoroon.

Kirjoittaja on uskontotieteen dosentti Helsingin yliopistossa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

ohjaaja väistyy probleeman ratkaisun prosessista ja oppija etenee itsenäisesti. Etenemisjärjestyksestä Collins, Brown ja Newman toteavat, että kannattaa 1) lisätä

Otan käsittelyyn joitakin kognitiivisen metaforateorian pioneerien Lakoffin ja Johnsonin (1980) ja Lakoffin ja Turnerin (1989) yleistämiä fyysispohjaisia metaforia

Kognitiivinen lähestymistapa magian tutkimukseen tarkastelee sitä, millainen on se ihmisen mieli, joka kulttuurisessa kontekstissa tuottaa esimerkiksi maagisia toimenpiteitä, maagista

(Bergson 2013/1907, 166.) Berg- sonin mukaan vaisto on kognitiivinen taipumus, jonka modus operandi on sen modus vivendi – sen kognitiivinen toimintatapa on yhtä kuin sen tapa

Pyysiäinen on, kuten jo totesim- me, oikeassa muistuttaessaan, että tieteessä – toisin kuin uskonnossa – pyritään voimak- kaasti välttämään ideologisuutta, mutta hän

Kersten Lehismetsin väitöstutkimus Suomen kielen väylää ilmaisevien adpo- sitioiden yli, läpi, kautta ja pitkin kogni- tiivista semantiikkaa tarkastettiin Tar­.. ton

4 Jos minun pitää moittia tytärtäni esimerkiksi jostakin kepposesta, voin aivan mainiosti kiinnittää hänen huomionsa sanomalla Kuules, poika, ei noin saa tehdä... siis myös

NEuRoTı EDETTÄ JA PoLı Tıı KAN ANALYYsı A Damasio, neurobiologi lowan yliopistosta, oli ainoa selvästi lingvistiikan ulkopuolel- ta tuleva plenaristi, ja hänen osuutensa oli