• Ei tuloksia

Armahdus länsimaiselle suorittajalle näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Armahdus länsimaiselle suorittajalle näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

74

Mietiskely, meditaatio – tietoi- suuden harjoittaminen mielen ja kehon harjoituksessa – on ikivan- ha osa idän uskontoja ja itsekasva- tusperinteitä. Vaikka mietiskelyä on harjoitettu myös kristillisessä perinteessä, länsimaissa oppia on haettu aina idän kulttuureilta. Vii- meisin mielenkiinnon aalto lienee viime vuosikymmeninä levinnyt kiinnostus buddhalaiseen tietoi- suuden harjoittamisen perintee- seen, niin kutsuttuun mindfulnes- siin. Sen sovellukset ovat laajat ja niitä on tutkittu paljon etenkin käyttäytymisterapiassa. Mindful- ness valtaa vauhdilla alaa myös itsenkehittämismarkkinoilla ja työelämässä.

Mindfulness ‒ Tietoisuuden har- joittamisen taito -teoksen kirjoit- taja Timo Klemola on filosofi, rinzai-zenin aktiiviharjoittaja ja

Armahdus länsimaiselle suorittajalle

Timo Klemola (2013): Mindfulness – Tietoisuuden harjoittamisen taito.

Docendo: Jyväskylä. 221 s.

ISBN 978-952-5912-74-6.

kokenut mindfulness-kouluttaja.

Hän on myös harrastanut budo- lajeja ja kehittänyt työtovereineen asahi-nimisen terveysliikunnan.

Klemola sijoittaa mindfulnessin sen buddhalaisiin juuriin. Hän esittelee buddhalaisuutta tieteenä, torjuen uskonnolliset tai new age -konnotaatiot. Koska peilauspin- tana on fenomenologinen filoso- fia, kirja puhuttelee akateemista lukijaa ja auttaa hahmottamaan buddhalaisen perinteen perusole- tuksia ihmismielestä. Klemola ku- vaa mindfulnessin, ei kognitiivise- na tekniikkana, vaan buddhalaisen perinteen kontekstissa osana ko- konaista elämänmuotoa, filosofiaa ja etiikkaa. Tarkkaavaisuuden har- joittaminen onkin itse asiassa osa laajempaa buddhalaista perinnet- tä, niin sanotun kahdeksanosaisen polun seitsemäs osa.

Kirja hyödyntää kysymys-vas- taus-rakennetta oppilaan kysy- myksinä opettajalle. Tekstiin on näin saatu dialoginen rakenne ja samalla kiitettävän analyyttinen ote. Rakenne lienee seurausta sii- tä, että kirja on syntynyt koulutus- materiaalien pohjalta. Lisäksi se kaiuttaa buddhalaisen perinteen mukaista tapaa oppia suorasta dia- logista mestarin kanssa. Käsitteel- liseen pohdintaan liittyy runsaasti harjoituksia, joita lukija kutsutaan tekemään lukemisen lomassa.

Niitä kannattaakin ehdottomasti tehdä.

Klemola tarjoaa seikkaperäi- sen kuvauksen kehomielen käsit- teestä, tietoisuuden rakenteesta sekä hengityksen ja tietoisuuden havainnoimiseen perustuvasta is- tumisharjoituksesta. Hän pohtii myös mindfulnessin sovelletta-

kirja-arviot

(2)

KIRJA-ARVIOT

75 AIKUISKASVATUS 1’2014

vuutta ja buddhalaisen perinteen viitoittamaa etiikkaa.

KEHOMIELEN SISÄLLÄ

Kirjan parhainta teoreettista antia ovat kuvaukset mielen ja kehollisen kokemuksen rajaaman tajunnan rakenteesta. Tässä mennään pi- demmälle kuin monessa mindful- ness-oppaassa. Teoksen mukaan mindfulness, jota usein kuvataan

”hyväksynnän”, ”irtipäästämisen” ja

”vain olemisen” termein, on myös tahdon harjoittamista. Buddhalai- sen psykologian tahto-käsitys on antoisa kenelle tahansa, eikä ihme, että juuri käyttäytymisterapioissa sitä on hyödynnetty. Klemola sel- ventää, miten ”pelkkä tarkkailu”

on kaikkea muuta kuin passiivista toimintaa. Meditaatio on mielen väsymätöntä läpivalaisua.

Hengityksen tarkkailu on tär- kein tapa mielen tutkimiseen ja sitä tehdään tyynyllä istuen, istu- misharjoituksessa (”zazen”). Kle- mola käyttää taitavasti fenome- nologista näkökulmaa sen osoit- tamiseen, etteivät keho ja mieli ole kokemuksessamme erillisiä.

Ja koska kaikki on mieltä, meidän pitää tutkia mielemme toimintaa ymmärtääksemme sen vaikutusta kokemuksemme sisältöön. Kle- mola kuvaa tämän intressin yhte- yksiä fenomenologiaan. Mindful- nessin tarkkailevalla intressillä voi nähdä yhteyksiä jopa etnometolo- dologiseen tutkimusperinteeseen.

Mietiskelyssä tutkiminen ta- pahtuu tarkkailemalla ja hidasta- malla sitä, minkä yleensä sivuu- tamme huomattamatta. Yhtäältä, miten hengitämme ja ”asumme”

kehokokemuksessamme ja toi-

saalta, miten tajunnan sisällöt (aja- tukset, aistimukset, tunteet) viriä- vät alituiseen mielessämme. Mieli ei käyttäydy kuten toivoisimme.

Tärkeätä on kuitenkin havaita mielemme sisältö ”sellaisena kuin se on”. Tässä mielessä harjoitus ei voi epäonnistua: se vain on, mitä se on.

Erityisen kiinnostavana pidin tietoisuuden avaruudellista mallia ja siihen liittyviä harjoituksia. An- toisa oli myös mielen rakenteen havainnollistaminen oivalluttavin harjoittein. Humoristisen muis- tilauseen ”Ykä, Kake, Pera ja mä”

avulla viitataan egotietoisuuteen, kehotietoisuuteen, havainnoivaan itseen sekä näitä edellisiä kiinnit- tävään tietoisuuden perustaan.

Tämä perusta on se tyyni piste, tajunnallisen sulautumisen kohta, jonka etsimiseksi meditaatioon voi myös hahmottaa.

Teoksen perusviestinä on pur- kaa kehon ja mielen välistä dua- lismia, jonka Klemola katsoo vai- vaavan länsimaista kulttuuria. Hän käyttääkin ”mielen” sijasta termiä

”kehomieli”. Harjoitusten ja kä- sitteellisen kuvauksen kautta hän auttaa hahmottamaan kehoon muitakin keskuksia kuin päähän sijoittuvan ”ajattelualueen”.

Itse tosin koen, että länsimai- sessakin kulttuuripiirissä on ko- konaisvaltaisen kehokokemuksen saarekkeita. Klemola mainitsee saunomisen, mutta entä luonnos- sa samoilu, liikunta, tanssiminen – tai vaikkapa kuukautiskierto, synnyttäminen, imettäminen, sek- suaaliset kokemukset? Vaikka kir- jassa puhutaan koko ajan kehosta, tuntuu välillä, että siinä esiintyvä

keho on jotenkin siistitty, neut- raali. Olenkin kokenut esimerkiksi amerikkalaisen Yoko Beckin zen- teokset tärkeiksi siksi, että arkinen, tunteva, suhteissa elävä ruumis on niissä selvemmin mukana.

MIKSI MIETISKELLÄ?

Buddhalaisuuteen kuuluu egos- ta irrottamisen pyrkimys, koska egon pysyvyyttä pidetään pohjim- miltaan mielen tuottamana harha- na. Meditaatiossa harha voi välje- tä tai peräti purkautua. Valaistu- minen mietiskelyn äärimmäisenä seuraamuksena tarkoittaa mielen toiminnan täyttä ”läpivalaisemis- ta”, sen sokeista pisteistä irtautu- mista ja siten kärsimyksestä va- pautumista. Buddhalaisuudessa inhimillinen kärsimys nähdään seurauksena egon haluihin taker- tumisesta.

Monelle ajatus valaistumisesta voi olla vaikea, minulle ainakin on.

Haluamisen ja kärsimisen loppu- minen tuntuu ihmisenä olonkin loppumiselta. Sosiaalisen konst- ruktionismin kasvatille on myös vaikea vakavissaan tavoitella to- dellisuuden näkemistä ”puhtaasti sellaisena kuin se on”.

Harjoituksen mielekkyyden voi käsittääkseni nähdä myös il- man näin äärimmäistä pyrkimys- tä, kokemuksen rikastamisen ja viisastumisen näkökulmasta. Ku- ten Klemola toteaa, voimme ”asua pidempään siinä kokemuksessa, jossa sisäinen puhe on vaiennut”.

Tutustumme tarkoituksella ke- homielemme koko laajuuteen.

Voimme siis viisastua tutkimus- matkasta ”sisäänpäin” – emme ainoastaan yhteistyössä muiden

(3)

76

kanssa tai reflektoimalla koke- muksiamme (jotka kaiketi ovat

”lännelle” ominaisia viisastumisen muotoja). Kun saamme etäisyyttä egon sisäiseen puheeseen, pys- tymme vähitellen toimimaan har- kitummin arvojemme suunnassa.

Mindfulness tarjoaa armah- tavan näkökulman länsimaiselle suorittajalle: läsnäolon ja riittä- vyyden korostamisen, ”aloittelijan mielentilaan” alati asettumisen, hyödyn ajatuksesta luopumisen.

Toisin kuin monissa joogaperin- teissä, mietiskelyssä ei etsitä ”rak- kaudellista”, ”lempeää” tai edes

”aitoa” minää. Tarkastellaan vain sitä, mitä on. Klemola tosin muis- tuttaa, että buddhalaiseen etiik- kaan kuuluu paitsi tietoisuuden tarkkailu, myös positiivisten mie- lentilojen viljely. Tämä jää kuiten- kin sivuteemaksi.

DIALOGINEN LUKUKOKEMUS

Pidin kirjan selkeästä asiatyylistä.

Vahvimmillaan teos on istumis- harjoituksen, hengityksen tark- kailun sekä tajunnallisuuden ku- vaamisessa. Summittaisemmaksi se muuttuu selostettaessa budd- halaisen etiikan näkökulmia.

Puutteena koin kielen teore- tisoimisen käyttäytymisterapia- piireissä kehitellyn suhdekehys- teorian kautta. Mindfulness-kir- jallisuudessa mielen kielellisyyttä kuvataan usein pelkästään ”miel-

teitä suoltavan” sisäisen puheen näkökulmasta. Sen me toki koh- taamme, kun asetumme medi- toimaan. Mielen kielelliselle ra- kentuneisuudelle tehtäisiin kui- tenkin oikeutta, jos pohdittaisiin myös sosiaalisesti kontekstoitu- vaa, työskentelevää, keskittyvää ja suuntautunutta mieltä. Ihmismie- li on toki virhealtis ”instrumentti”.

Silti yritämme sen avulla operoida todellisuuden ja toistemme kans- sa. Ihmismieltä ei voi hahmottaa kokonaisvaltaisesti, jos tarkastelu täysin irtoaa sosiaalisen toimin- nan ja sosiaalisten suhteiden kon- tekstista.

Mietityttämään jää toinenkin teema: psyyken rakentumisen sekä terveen ja sairaan psyyken suhde mietiskelyssä tapahtuvaan egosta vapautumiseen. Aiheesta käydään vilkasta keskustelua Yh- dysvalloissa. Siellä zenin harjoitta- minen on laajentunut valtavasti ja monet terapeutit yhdistävät zen- opettajuuden praktiikkaansa.

Klemola esittää mindfulnessin ytimen buddhalaisena ja toivoo, ettei sitä pelkistetä tekniikaksi. Itse yritän ajatella mietiskelyä yleisenä kategoriana. Se voi elää erilaisten perinteiden piirissä, erilaisin ta- voitteenasetteluin. Itselleni harjoit- tamisen idea on auennut parhaiten vasta vertaillessani kahta erilaista kehomielen harjoitustapaa: joogaa ja istumismeditaatiota.

Pidän Klemolan teosta keskei- senä suomalaisessa mindfulness- keskustelussa. Opin kirjan avulla ymmärtämään paremmin mind- fulnessin buddhalaista taustaa ja sain muotoiltua myös omia eri- mielisiä kantojani. Lukukokemus oli siten kunnioittavan dialogin kaltainen. Klemola opettaa vii- saasti.

Sanna Vehviläinen dosentti, työnohjaaja, projektipäällikkö Campus Conexus Tampereen yliopisto

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tosin tutkimuksessa saatiin myös viitteitä, että joidenkin poliittisten. päättäjien intressiajatteluun kuuluu

Vuonn a-95 Sir- p^ jäta autoemännän vakitui- sen toimen,harcasta kuiten- kin myös sitä sen verran kuin.. taiteeltaan

Kun Kansantalous 2028 nyt julistaa osaa- misen hyvää sanomaa, on kuitenkin syytä muis- tuttaa, että tulevaisuudentutkijoiden piirissä alettiin puhua osaamisen yhteiskunnasta

On kuiten- kin syytä panna merkille, .että poliittisten uudistusten välttämättömyyttä on Unkarissa perusteltu myös talousuudistuksen tarpeilla.. Siellä sanotaan,

Yhteydenpito perusyksikön ulkopuolisiin tahoihin oli kuiten- kin epäsäännöllisempää kuin oman yksikön henkilöstön kanssa Aliupseerin 2 verkostoon kuului myös huomattava

(Kuten Winkler (1998) aiheellisesti muis- tuttaa, toinen syy on ollut 1. rivin toiseksi viimeisenä esiintyvä kiistaton Vz, mutta tämä äänne sinänsä voisi viitata myös

Ainakin Kettunen (l962: 77) on ottanut huomioon myös sen mahdollisuuden, ettei tässä viron liitteessä ole koskaan vaihtelua ollut- kaan. 2) Suomen lounaismurteissa heik- koasteisuus

Mazzarella pyrkii antamaan Fredrika Runebergille oman äänen – onhan kirjan ilmesty- misajankohtakin 200 vuotta kirjailijattaren syntymästä – ja nimi Fredrika Tengström muis-