• Ei tuloksia

Mistä Jääpeili on tehty näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mistä Jääpeili on tehty näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

A R V O S T E L U T 9 0

Mistä Jääpeili on tehty

Veijo Pulkkinen: Runoilija latomossa. Geneettinen tutkimus Aaro Hellaakosken Jääpeilistä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2017, 314 s.

Suomalaisen runouden tutkijoiden tulisi lukea Veijo Pulkkisen uusi tutkimus.

Aaro Hellaakosken Jääpeili-klassikon (1928) syntyhistoriaa tarkasteleva Runoilija latomossa on näkemyksellisesti toteutettu runoudentutkimuksen alaa sytyttävä teos, joka uskoakseni palvelee tutkijoita teoria- ja aineistokohtaisista kiinnos- tuksenkohteista riippumatta.

Pulkkisen teos edustaa geneettistä kritiikkiä eli kirjallisuudentutkimusta, jossa tarkastellaan teosten syntyprosesseja erilaisten käsikirjoitusvaiheeseen liittyvien aineistojen avulla. Suomalaiseen tutkimukseen jo vakiintuneiden tekstuaalitieteiden (arkistotutkimuksen, tekstikritiikin, geneettisen kritiikin) kentässä Pulkkinen tarkentaa tutkimuksensa edustavan geneettistä biblio- grafiaa. Se keskittyy hahmottamaan tutkimuskohteen visuaalista toteutusta aktiivisina kokeiluina ja valintoina, joihin osallistuu runoilijan lisäksi kirjan latoja. Toteutukseen vaikuttavat kirjailijan omat ja ajassa vallinneet poeettiset, esteettiset ja ideologiset näkemykset sekä kirjanvalmistukseen liittyvät materi- aaliset ehdot.

Tutkimus alkaa johdannolla, joka keskittyy avaamaan geneettisen kritiikin sekä erityisesti geneettisen bibliografian teoreettista pohjaa. Geneettisen kritii- kin menetelmien ja käsitteistön esittelyn rinnalla Pulkkinen tarkastelee runou- dentutkimusta puhuttanutta materiaalisuuden kysymystä sekä selvittää meto- dologiansa semioottista perustaa. Tutkimuksen ensimmäisessä varsinaisessa luvussa Jääpeiliä käsitellään 1920-luvun modernismikeskustelun kontekstissa.

Tämä konteksti on ymmärretty ilahduttavan laajasti: kyse on paitsi suomalai- sen runouden sukupolvikiistoista (jotka nekin avartuvat henkilötasolta moder- nistisen runouden teemojen ja ihanteiden tarkkaan, kriittiseen analyysin) myös avantgardea koskevista kansainvälisistä taidekeskusteluista. Runouden rinnalla Pulkkinen pohtii Hellaakosken estetiikkaa ja poetiikkaa kuvataiteelli- sissa kubismin, ekspressionismin, klassisismin ja futurismin yhteyksissä, mikä on tutkimuskysymyksen kannalta toki tarpeellistakin.

Tutkimuksen toinen luku paneutuu Jääpeilin runojen syntyhistoriaan. Muun muassa Hellaakosken vuonna 1964 julkaisemaa Runon historiaa -teosta apunaan käyttäen Pulkkinen ruotii Hellaakosken käsityksiä ja kokemuksia runouden kirjoittamisesta, mutta tutkija kuvailee ja luokittelee myös runoilijantyön mate- riaalista puolta arkistosta löytyneiden käsikirjoitusten ja luonnosten perus- teella. Kun analyysin tueksi valikoituu vielä Hellaakosken muu kaunokirjallinen

(2)

AVA I N 4 / 2 0 1 7 9 1

ja kaunokirjallisuutta koskeva kirjallinen tuotanto, Hellaakosken henkilökoh- taisen kirjaston valikoima, suomalainen Hellaakoski-tutkimus sekä vaikuttava määrä poimintoja länsimaisen kirjallisuuden historiasta, Pulkkinen kykenee tekemään vakuuttavia tulkintoja Jääpeilin syntyprosessista.

Tutkimuksen kolmas, pisin luku keskittyy runoteoksen typografisen ulko- asun synnyn tutkimiseen. Typografian ja kirjataiteen kysymysten kannalta osuvasti Hellaakosken käsityksiä kuvan ja sanan suhteesta käsitellään luvun alussa, ja samalla syntyy tärkeitä kytkentöjä tutkimuksen alkua hallinneeseen modernismikeskusteluun. Analyysi tarkentuu luvun loppua kohti yhä pienem- piin yksityiskohtiin Jääpeilin ulkoasussa, jonka merkkikohtaisia ratkaisuja lue- taan koko ajan valinnan ja etsinnän prosessina, erilaisia käsikirjoitusliuskoja ja niiden latojalle osoitettuja merkintöjä tarkastellen. Häkellyttävällä tarkkuudella Pulkkinen analysoi kokoelman runojen kirjasin- ja välimerkkivalintoja sekä näiden yhteyksiä ja seurauksia runojen sanoman kiteytymiselle. Samalla esiin nousee kiinnostavia kulttuurihistoriallisia seikkoja, kuten 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa käyty keskustelu suomalaisiin painotuotteisiin parhaiten sopivasta kirjasintyypistä. Tutkimus huipentuu Hellaakosken runojen ”Sade”, ”Kesien kesä” ja ”Dolce far niente” yksityiskohtaiseen tarkasteluun, jossa geneettinen menetelmä, typografinen analyysi ja temaattinen tulkinta kytketään yhteen.

Pulkkisen tutkimus on äärimmäisen huolellisesti tehty. Lukija saa nähdäk- seen kattavat, mielekkäästi valikoidut kuvat sekä Hellaakosken arkistosta löy- tyvistä Jääpeilin käsikirjoituksista, luonnoksista ja korjausvedoksista että muu- tamista muiden kirjailijoiden avainteksteistä ja kirjankansista. Lukijan apuna toimivat myös asiasana- ja henkilöhakemistot sekä tutkijan järjestelmällisyys aineistonsa merkinnöissä ja analyyttisessa hallinnassa.

Erityisen arvokkaan Pulkkisen teoksesta runoudentutkijoille tekee sen tarjo- ama analyysivälineiden ja menetelmien kokoelma. Tutkimus opastaa lukijansa geneettisen tutkimuksen ja sen moninaisen käsitteistön pariin, tarkastelemaan runoilijantyötä ja kirjoittamisen prosessuaalisuutta. Runouden visuaalisuuden ja typografisten ratkaisujen analyysiin Pulkkinen kehittää useita näkökulmia ja käsitteellisiä välineitä, joista mainittakoon esimerkkeinä säkeiden sijoitteluun liittyvät horisontaalinen ja vertikaalinen asemointi. Ihailtavaa on lukemisen – ja katsomisen – periksi antamaton tarkkuus. Runoilija latomossa on inspiroiva esimerkki siitä, mitä kaikkea kaunokirjallisessa teoksessa voidaan asettaa sys- temaattisen analyysin kohteeksi.

Karoliina Lummaa

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Taira toteaa, että etnografisen (uskonnon) tutkimuksen vahvuus on sen kyvyssä tuottaa aineistoja ja tietoa arkielämän kokemuksista ja merkityksistä, myös erilaisilta

Vaikka Suomen Lääkäriliitto suosittaa näkemään johtajan roolin terveydenhuollossa lääkäreillä omana ura-pol- kunaan ja yhtä arvostettuna kuin akateeminen ja kliininen

Oppimistulosten lisäksi arvioidaan muun muassa opettajien ja rehtoreiden käsityksiä omasta ammatillisesta kehittymisestä, koulun työskentelyilmapiiristä ja johtamisesta sekä

Valtatien 7 parantaminen moottoritieksi välillä Hamina-Vaalimaa Oikorata Espoo-Salo (ESA-rata). Joukhaisselän ja Tuore Kulvakkoselän tuulipuiston YVA Luumäki-Imatra

Tällä hetkellä sivustolla julkaistut artikkelit käsit- televät muun muassa kulttuuriympäristön hoitoa, kerrostalojen arkkitehtuuria, liikenteen historiaa

Heillä ei voi olla täysin samanlaisia kokemuksia ja käsityksiä mistään asiasta, mutta muun mu- assa yhdessä tekeminen edellyttää, että näin ikään kuin olisi, että ikään kuin

Tässä kirjoituksessa olen pyrkinyt lähestymään kielen sosiaalisen todellisuuden luon- netta siitä ajatuksesta käsin, että kielen rakenteellinen analyysi on osa luonnollista

Nämä väitteet ovat tärkeitä siksi, että ne ovat analyyttisessä mielessä kunnianhimoisia ja strategisesti keskeinen osa viimeaikaista yh- teiskuntateoriaa: niihin nojautumalla