• Ei tuloksia

Saksalaisia käsityksiä Suomesta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Saksalaisia käsityksiä Suomesta näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 7 / 2 0 1 1 69 toisiaan tukevia. Keskustelu mui-

den ihmisten kanssa kasvokkain ja verkkoympäristöä hyödyntäen se- kä kirjat ja yksinäiset pohdiskelun hetket täydentävät toisiaan.

”Tulevaisuudessa asiat ovat en- tistä huonommin”, kirjoittaa Carr, joka liittyy näin kulttuuripessimis- tien pitkään perinteeseen. Carrin kritiikissä on toki arvonsa. Hän si- teeraa esimerkiksi tutkimusta, jon- ka mukaan tyypillinen nykypäivän tietotyöläinen kurkistaa sähköpos- tilaatikkoonsa 30–40 kertaa tun- nissa. Tämä ei vielä edes huomioi sosiaalisesta mediasta ja pikavies- timistä kännykkään ja tietokoneen ruudulle samaan aikaan pompah- tavia päivitysviestejä. Heittäytymi- nen tällaiseen ”informaationarko- maanin” kaavaan uuden mediaym- päristön keskellä ei ole kuitenkaan meille mitenkään automaattises- ti annettua tai pakollista. Kyse on osin teknologiayritysten markki- noinnin ja tehokkuutta ihannoivan työkulttuurin tarjoamista käyttäy- tymismalleista, osin individualis- mia painottavan kulttuurin kään- töpuolesta, sosiaalisten kontaktien ja turvallisuuden kaipuusta. Carr kirjoittaa huolestuneena levotto- masti asiasta toiseen hypähtelevi- en ”jonglöörin aivojen” yleistymi- sestä. Selvittämättä kuitenkin jää, onko eri asioiden nopea samanai- kainen käsittely yksiviivaisesti huo- no asia, vai olisiko ”moniajon” hal- linta tieto- ja viestintätekniikan ryydittämässä ympäristössä kui- tenkin myös kehittymässä vastaa- maan lisääntyneisiin kognitiivisiin haasteisiin.

Kirjan henkilökohtaisimmat osat ovat usein sen mielenkiintoi- simpia. Carr kertoo, ettei itse oli- si pystynyt tekemään kirjansa edel- lyttämää tutkimustyötä, ellei olisi

siirtynyt asumaan syrjäiselle vuo- ristoseudulle, samalla sosiaalises- ta mediasta lähes täysin irrottautu- en. Carrin kirja pohjautuukin oma- kohtaiseen ymmärrykseen verkon ja uusien mediamuotojen voimas- ta, eikä kirjoittaja pidä täydellistä tieto- ja viestintätekniikan hylkää- mistä mahdollisena tai edes toivot- tavana. Positiivisin tapa lukea Pin- nalliset onkin nähdä se kehotukse- na rakentaa aktiivista ja kriittistä toimijuutta suhteessa internetiin.

Tällainen toimijuus sisältää myös valmiudet irrottautua verkosta ja sulkea sosiaalisen median syöt- teet. Digitaalinen kulttuurikin tar- vitsee omat lepotaukonsa ja hengi- tystilansa.

Kirjoittaja on Tampereen yliopiston digitaalisen kulttuurin ja pelitutki- muksen professori.

Saksalaisia käsityksiä Suomesta

H. K. Riikonen Robert Schweitzer (toim.):

Zweihundert Jahre deutsche Finnlandbegeisterung. Zur Entwicklung des deutschen Finnlandbildes seit August Thiemes

”Finnland”-Poem von 1808.

Schriftenreihe des Finnland- Instituts in Deutschland Band 11 / Aue-Säätiön julkaisuja 25.

Berliner Wissenschafts-Verlag 2010.

Vuonna 2008 pidetyn sympo- siumin esitelmiin perustuva Ro- bert Schweitzerin toimittama teos

tuo monipuolisen lisän jo aikai- semminkin paljon tutkittuihin suomalais-saksalaisiin kulttuuri- siin ja poliittisiin suhteisiin eri- tyisesti saksalaisten Suomi-ku- van kannalta. Otsikossa oleva sana

”Finnlandbegeisterung” (”Suomi- innostus”) on motivoitu, sillä kä- sitellyissä saksalaisissa kirjoissa ja kirjoituksissa esille tulee etupäässä ihailevia, jos kohta usein myös ko- vin stereotyyppisiä käsityksiä.

Teoksen 16 tutkielmaa käsitte- levät toisaalta vanhempaa aikaa eli 1800-luvun saksalaisia kaunokir- jallisia kuvauksia Suomesta, sak- salaisten filosofien käsityksiä Suo- mesta sekä Viipuria ja ns. Vanhaa Suomea. Viipurin ja Vanhan Suo- men yhteydessä puolestaan esille tulevat Viipurin saksalainen kult- tuuri ja seutu raja-alueena. Toi- saalta seurataan yleensä käsityksiä Suomesta varhaisimmista ajoista nykyaikaan, jolloin pääpaino on 1900-luvussa.

Teoksen ja sen pohjana olleen seminaarin taustaksi mukana on kaksi artikkelia: Robert Schweitzer tarkastelee ”Viipurilaista perspek- tiiviä”, erityisesti saksalaisia Koil- lis-Euroopassa, ja Jörg Hackmann

”Itämeren alueen perspektiiviä”, jolloin esille tulee suurvaltojen toi- minta Itämeren alueella ja kysymys

”pienistä kansoista”. Hackmann tuo esille käsitteen ”pienuusdiskurssi”

siteeraten virolaisen tiedemiehen Uku Masingin väitettä ”Väikseil rahvail on juba seetõttu avaram sil- maring, et nad ei pääse mööda teis- te olemasolust” (”Pienillä kansoil- la on jo senkin takia laajempi nä- köpiiri, koska ne eivät voi sivuut- taa toisten olemassaoloa”).

Kaunokirjallisuudesta keskei- sesti esillä on saksalaisen piirikun- takoulujen tarkastajan August Thie-

(2)

70 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 7 / 2 0 1 1

men liki 600-säkeinen tilapäisruno

”Finnland”. Runoa käsitellään kah- dessa artikkelissa (Robert Schweit- zer, Hans Peter Neureuter), minkä lisäksi se on julkaistu kokonaisuu- dessaan teoksen liitteenä Hans Pe- ter Neureuterin lyhyellä kommen- taarilla varustettuna. Runoa tuskin voi pitää taiteellisesti merkittävänä, mutta se on joka tapauksessa kiin- nostava ajan dokumentti kaikkine mytologisine viittauksineen ja suo- malaisia koskevine stereotyyppisi- ne toteamuksineen – suomalaiset- han ovat sen mukaan esimerkiksi

”ein gastliches Volk in patriarcha- lischer Einfalt” (”vieraanvarainen kansa patriarkaalisessa yksinker- taisuudessa”). Runoa koskevat ar- tikkelit antavat siitä ja sen kirjoit- tajasta havainnollista taustatietoa.

Toinen esille tuleva saksalainen kaunokirjallinen teos on Theodor Müggen vuoden 1808–09 sotaan si- joittuva romaani Erich Randal vuo- delta 1856. Nimihenkilön ohel- la romaanin keskeinen hahmo on suomalainen Otho Waimon. Die- ter Hermann Schmitzin artikke- lista ilmenee, miten Mügge on se- koittanut tähän hahmoon mytolo- giaa ja historiaa: eräänlaisena koko Suomen kansan edustajana Otho Waimon polveutuu Väinämöises- tä ja Lallista (Müggellä nimi esiin- tyy muodossa Lully), minkä lisäk- si hän on Anjalan liittoon (Müggel- lä hauskasti Angelabund) osallistu- neen upseerin poika. Artikkelista ilmenee myös, miten Mügge on Suomen historiaan sijoitettuun ro- maaniinsa projisoinut näkemyk- siään oman maansa tilanteesta ja omista poliittisista ihanteistaan.

Carola Häntschin artikkelin ot- sikon mukaan aiheena on Suomi saksalaisten filosofien fokuksessa, mutta artikkelin alkuosa käsitte-

lee yleensä Suomi-tietouden tradi- tiota (”Finnlandkundliche Traditi- on”) Saksassa. Siihen kuuluvat var- haisina kirjoittajina August Ludwig von Schlözer, joka vuonna 1779 jul- kaisi Briefwechsel-teoksessaan Port- hanin kirjoituksen ”Neueste Nach- richten aus Finnland, dem europäi- schen Kanada” (”Uusimpia tietoja Suomesta, Euroopan Kanadasta”) sekä Friedrich Rühs, joka kirjoit- ti monografian Suomesta ja sen asukkaista (vrt. teos Thomas Tho- rild (1759–1808). Ein schwedischer Philosoph in Greifswald, ks. Tietees- sä tapahtuu 2/2010, s. 54). Mut- ta mukana on myös useita muita kirjoittajia. Filosofeista tarkastel- laan ensiksi Kantia ja Hegeliä, jot- ka käsittelivät yleensä Ruotsia ja Venäjää, eivät Suomea omana ko- konaisuutenaan. Kant mainitsee kuitenkin nimeltä Suomen ja suo- malaiset kaksi kertaa elämän- ja luonnonolosuhteita käsitellessään.

Myöhemmistä filosofeista Hänt- sch tuo esille etenkin Carl Ludwig Michelet’n ja Karl Rosenkranzin, jotka mainitsevat Snellmanin, sekä vuonna 1908 Nobelin kirjallisuus- palkinnon saaneen Rudolf Eucke- nin. Viimeksi mainitun osalta on syytä mainita, että hänen mittava teoksensa Suurten ajattelijain elä- mänkatsomukset ilmestyi Kaarlo Forsmanin suomentamana vuon- na 1905.

Kaunokirjallisten teosten ja fi- losofien käsitysten ohella Finn- landbegeisterung-teoksessa seura- taan saksalaisen Suomi-kuvan ke- hitystä myös muilta kannoilta eri aikoina. Artikkeleissa ei tältä osin ole varsinaisesti yhtenäistä linjaa, vaan näkökulma vaihtelee artikke- lista toiseen. Detlev Pleiss tarkaste- lee kehitystä vuoteen 1809. Muka- na on esimerkiksi Suomea, sen eri

alueita ja ihmisryhmiä koskevien nimien ja nimitysten havainnolli- nen luettelo. Lisäksi mukana on mainintoja saamelaisia koskevis- ta käsityksistä 1600-luvun runoi- lijasta Paul Flemingistä Heinrich Heineen. Viimeksi mainitun kuu- luisasta Buch der Lieder -kokoel

-

masta löytyvät säkeet ”Lapissa on likaisia ihmisiä / latuskapäisiä, le- veäsuisia ja pienikokoisia”.

Manfred Menger käsittelee Sak- san Suomi-kuvaa 1800- ja 1900-lu- vun vaihteessa ensimmäiseen maa- ilmansotaan lisääntyneen kulttuu- ria, politiikkaa ja taloutta koske- van tietouden ja niihin liitty vien yhteyk sien kannalta. Hannes Saa- risen tarkastelun kohteena on Wei- marin tasavallan aika. Saarinen tuo kiinnostavasti esille mm. kartogra- fisen näkökulman, eli sen, miten Suomi on esitetty kartoissa. Men- gerin ja Saarisen artikkelit poh- jautuvat vaihtelevaan aineistoon.

Kolmannen valtakunnan aikaa käsitellyt Risto Peltovuori keskit- tyy saksalaiseen lehdistöön, eten- kin Völkischer Beobachter -lehteen.

Mukana on myös mainintoja Sak- sassa 1930–40-luvuilla ilmesty- neistä Suomi-aiheisista teoksista ja suomalaisten taiteilijoiden tuolloi- sesta reseptiosta, joskaan sitä kos- kevaa tutkimuskirjallisuutta ei ole hyödynnetty. Erkki Teräväinen tar- kastelee länsisaksalaisia käsityksiä kylmän sodan aikana – unohtamat- ta tietenkään ”Finnlandisierung”- käsitettä. Peltovuoren ja Teräväi- sen artikkelit pohjautuvat kirjoit- tajiensa laajempiin suomenkieli- siin esityksiin.

Hanna Rieck on keskittynyt Saksan Liittotasavaltaan turismin ja kulttuurin kannalta aikavälillä 1961–2008 aineistonaan saksalai- set Deutsch-Finnische Rundschau

(3)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 7 / 2 0 1 1 71 ja Finnland Revue; Dörte Putensen

tarkastelee Suomi-kuvaa DDR:ssä aineistonaan mm. Neues Deutsch- land -lehden Suomea koskeva ar- tikkelisarja vuodelta 1956. Kak- si artikkeleista (Anna Järvinen, Frank Nesemann) liittyy ns. Van- haan Suomeen ja sen liittämiseen Suomen suuriruhtinaskuntaan.

Molemmat artikkelit ovat kiinnos- tavia ja asiantuntevia, mutta liitty- vät vain hyvin väljästi teoksen ylei- seen aiheeseen.

Erikseen voidaan mainita Ou- ti Tuomi-Nikulan artikkeli suo- malaisiin liittyvistä stereotypiois- ta, esimerkkinä erityisesti suoma- laisten harvapuheisuus. Artikke- lissa siteerataan myös suomalaista runoa, jossa tämä stereotypia tulee esille. Kyseinen Jorma Eton tunne- tuin runo ”Suomalainen” alkaa sa- noilla: ”Suomalainen on sellainen joka vastaa kun ei kysytä, kysyy kun ei vastata, ei vastaa kun kysy- tään”. Tuomi-Nikulan artikkeli si- sältää myös stereotypia-käsitteen ja stereotypiatutkimuksen teoreettis- ta pohdintaa ja siihen liittyy haus- ka kuvitus.

Huolitellusti toimitettu ja saksa- laiseen tyyliin täyteläisin alaviittein varustettu artikkelikokoelma sisäl- tää myös kirjoittajien lyhyet elämä- kerralliset katsaukset. Henkilöha- kemisto olisi ollut paikallaan.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston ylei- sen kirjallisuustieteen professori.

Tiedekirja

kirkkokaTu 14

Avoinna ma klo 10–17, ti–pe klo 10–16.30 Tiedekirja on suljettu

5.12.2011

www.tiedekirja.fi

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

63 Haarmann – Mansala 2012, s. 267, kohta 3: ”Jos tällainen kysymys tulee esille sellaisessa kansallisessa tuomioistuimessa käsi- teltävänä olevassa asiassa, jonka päätöksiin

Työelämän sukupuolistavat käytännöt tulevat esille ihmisten puheissa, kirjoituksissa, liikkeissä, kat- seissa, ajatuksissa, tulkinnoissa, mielikuvissa sekä tuntemuksissa ja

Sen sijaan kirjoitan yleisemmin, että "tekstien tulkinta täytyy tehdä siten, että lukija voi seurata tulkinnan rakentumista" (Taira 2001, 50).. Tutkimusraportissa emme voi

Maalle tämä on jälleen hyvin pieni luku emmekä huomaakaan erityisiä yleisen suhteellisuusteorian efektejä, Newtonin ajatukset riittävät ihan hyvin?. Kirjassa kyllä esiintyvät c

Oikeudenkäynneissä on tavallista, että nojaudutaan myös kokonaan muiden tieteenalojen asiantuntemukseen.. Usein esille tulee teknisten ja luonnontieteiden

Ratkaisevaa on myös se, miten opettajat itse hahmottavat osaamisen- sa merkityksen (Viitala 2002, 48–49), sekä se, miten he hahmottavat ammattikorkeakoulutyön. Aineisto osoittaa,

Linnun nimen tapauksessa on arvioijalla se ongelma, että hän ei voi olla täysin var- ma siitä, mitkä ovat olleet kirjan kirjoitta- jan lähtökohdat ja päämäärät. Tästä

Epätavallista nimenannon kehitystä 1980- luvulla ilmentää se, että tyttöjen yhdysni- mien määrä alkoi kesken muodin laskukau- den uudestaan kasvaa. Tämä johtui siitä,