• Ei tuloksia

Piispojen luterilainen sosiaalietiikka globaalitalouden paineessa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Piispojen luterilainen sosiaalietiikka globaalitalouden paineessa"

Copied!
20
0
0

Kokoteksti

(1)

Piispojen luterilainen sosiaalietiikka globaalitalouden paineessa

SEIJA PARVIAINEN

1

VTM, erikoistutkija, VATT

1. Johdanto

Autuaita olette te köyhät – mutta te rikkaat, voi teitä! Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki mitä sinulla on, ja anna rahat köy- hille. Helpompi on kamelin mennä neulansil- mästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakun- taan. Älkää kootko itsellenne aarteita maan päällä. Katsokaa taivaan lintuja; eivät ne kylvä, eivätkä kokoa varastoon ja silti teidän taivaalli- nen Isänne ruokkii ne.2

Näillä raamatun kohdilla meitä on kasvatettu pois maallisista elämänarvoista. Toisaalta ai- neellinen kukoistus on jopa tulkittu merkiksi Jumalan suopeudesta. Eikä Raamatussa suin-

kaan aina paheksuta taloudellista menestystä:

”Leivässä pysyy, joka pellollaan pysyy, miele- tön se, joka tavoittelee tyhjää” sekä ”Veltto pyyntimies ei tavoita saalista, ahkeralle kertyy rikkauksia”3 jne. Maallikko on ihan ihmeissään.

Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispat julkaisivat maaliskuussa ‘Kohti yhteistä hyvää’

-nimisen sosiaalieettisen kannanoton4. Sen kes- keinen sanoma on, että sosiaalista vastuuta kan- tava pohjoismainen yhteiskunta on saavutus, josta ei tule luopua. Piispat ovat huolissaan glo- balisaation ja vapaiden pääomaliikkeiden yh- teiskunnallisista vaikutuksista ja ihmettelevät samaa kuin monet ekonomistitkin: miksi talous- kasvu ei enää työllistä niin kuin ennen5. Piispat uskovat kiristyvän taloudellisen kilpailun johta- van syrjäytymiseen ja tuloerojen kasvuun. Sen vuoksi markkinoita, myös kansainvälisiä pää-

1 Kiitän Kirkon Tiedotuskeskusta siellä kerätyn kat- tavan lehtileikekokoelman saamisesta käyttööni.

Olen käynyt aiheesta mielenkiintoisia keskusteluja lukuisten eri alojen edustajien kanssa. Kiitokset heil- le kaikille – ja erityisesti pastori Matti Peiposelle kir- jallisesta materiaalista sekä hyödyllisistä kommen- teista. Vastaan kuitenkin yksin kaikista katsaukseen sisältyvistä tulkinnoista, johtopäätöksistä sekä mah- dollisista virheistä.

2 Uusi Testamentti, otteita Vuorisaarnasta, Matt. 5–7.

3 Vanha Testamentti, otteita Sananlaskuista 12. luku.

4 Ks. www.evl.fi

5 Ks. mm. Hans-Peter Martin ja Harald Schuman (1998), David Korten, (1998) ja George Soros (1999).

(2)

omamarkkinoita, tulisi säädellä. Valtion tehtä- väksi nähdään suojella heikkoja ja puolustaa oi- keudenmukaisuutta.

Piispojen kannanotto herätti jo tuoreeltaan runsaasti huomiota sanomalehdissä. Yhtäällä kiiteltiin kirkon osallistumista yhteiskunnalli- seen keskusteluun ja toisaalla syytettiin kirkkoa puuttumisesta politiikkaan. Myös sisältökysy- myksissä mielipiteet jakautuivat voimakkaasti.

Karkeasti arvioiden puolessa kirjoituksista on pidetty piispojen huolta hyvinvointivaltiosta ai- heellisena, kun taas puolessa on arvosteltu ra- portin näkemyksiä markkinakilpailusta vanhen- tuneiksi ja yhteiskunnan vastuusta epärealisti- siksi.

Piispojen raportin seurauksena on uhattu niin kirkosta eroamisella6 kuin kirkkoon liittymisel- läkin7. Piispojen on todettu lyöneen päänsä yh- teen niin että ”hiipat kolisivat”8. Heidän on kat- sottu ”kävelleen molemmin jaloin miinaan” ja joutuneen ymmärtämättömyyttään kirkonkieltä- jien salaliiton uhriksi, ”Troijan hevosen talutta- jiksi”9. Raporttia on luonnehdittu ”idealistipiis- pojen reseptikirjaksi”10. Piispoja on syytetty ta- loudellisen hölynpölyn11, tieteellisten hataruuk- sien12 sekä suoranaisten sammakoiden13 esittä- misestä, kertakaikkisesta ”puurojen ja vellien

sotkemisesta14”, pehmoilusta15, jeesustelusta16 ja markkinavoimien ”saatanallistamisesta”17. Kaikki tuo yksinkertaisesti osoittaa, että ”ta- louspolitiikan armolahjaa ei ole piispoille suo- tu”18. Suomen kirkkoon on vaadittu ”uskonpuh- distusta ja kiivaasti.”19

Tunnustustakin on tullut värikkäin sanakään- tein: ”Ei mitään kirkollisten huru-ukkojen löpi- nää.”20 Sitäpaitsi ”kirkonmiehillekin sattuu vir- heitä, mutta niiden ei pidä antaa kasvaa syn- neiksi, jotka johdattavat kirkon jäsenet har- haan.”21 Piispoja on käsketty kaivamaan piis- pansauvansa naftaliinista22 mutta varoitettu työntämästä sitä enää moiseen sapelinkaliste- luun23. Toivottavasti piispoilta löytyy runsaasti huumorintajua.

Kannanottoa on luonnehdittu kirkon tähän mennessä ehkä tärkeimmäksi yhteiskunnalli- seksi puheenvuoroksi, jopa kirkkohistoriallisek- si24 – niin harvinaista on kirkon puuttuminen valtion asioihin. Raportin uskotaan heijastele- van laajojen kansalaisryhmien aitoa huolta hy-

6Risto E.J. Penttilä Iltalehdessä 12.3.1999.

7Erkki Tuomioja Iltalehdessä 15.3.1999.

8Tauno Tiusanen Etelä-Saimaassa 24.3. 1999.

9Antti-Pekka Pietilä Taloussanomissa 9.4.1999

10Hannu Olkinuora Aamulehdessä 13.3.1999.

11Kolumnisti Kupari Pohjalaisessa 2.4.1999.

12Turun Sanomien pääkirjoitus 3.4.1999.

13Hannu Olkinuora Aamulehdessä 13.3.1999.

14Matti Purasjoki Aamulehdessä 9.3.1999.

15Kauppalehti Optio 8.4.1999.

16Raimo Sailas Kansan Uutisten Viikkolehdessä 12.3.1999.

17Jaakko Elenius Ilta-Sanomissa 17.3.1999.

18Mikael Pentikäinen Etelä-Saimaassa 12.3.1999.

19Risto E.J. Penttilä Iltalehdessä 12.3.1999.

20Kansan Tahto 17.3.1999.

21Antti-Pekka Pietilä Taloussanomissa 9.4.1999.

22Antti-Pekka Pietilä Taloussanomissa 9.4.1999.

23Helsingin Sanomien pääkirjoitus 10.3.1999.

24Kainuun Sanomien pääkirjoitus 11.3.1999 sekä Kalevan pääkirjoitus 14.3.1999.

(3)

vinvointivaltiosta sekä kirkon omia kokemuksia lamavuosien Suomesta.25‘Kohti yhteistä hyvää’

-raportti ansaitsee kunnollisen perehtymisen ja asiallisen keskustelun.

2. Piispojen kannanoton taustaa

Piispojen raportilla on taustansa niin Suomen evankelisluterilaisen kirkon sisällä käydyssä keskustelussa kuin myös kansainvälisissä esiku- vissa ja ekumeenisessa yhteistyössä. Vuoden 1996 kirkolliskokouksessa nousi esille, että kir- kolta puuttuu yhteinen sosiaalieettinen näkemys yhteiskunnasta. Sitä tarvittaisiin, koska kirkko hoitaa useita merkittäviä tehtäviä yhteiskunnan eri sektoreilla.26Arkkipiispa John Vikström aset- tikin työryhmän valmistelemaan yhteiskunnal- lista perusanalyysiä. ‘Kohti yhteistä hyvää’ -ra- portti on tämän työryhmän työn tulosta. Kaikki Suomen luterilaiset piispat uutta arkkipiispaa Jukka Paarmaamyöten ovat hyväksyneet ja al- lekirjoittaneet kannanoton. Kyseessä ei kuiten- kaan ole kirkon virallinen kanta, josta voi päät- tää vain kirkolliskokous. Piispojen yhdessä laa- timat asiakirjat ovat luonteeltaan keskustelupu- heenvuoroja.

Suomen luterilainen kirkko ei ole perinteises- ti ollut kovin aktiivinen yhteiskunnallinen kes- kustelija. Syynä voi olla sen erityisasema suh- teessa valtioon sekä toisaalta luterilaisuuteen kuuluva esivallan kunnioitus ja näkemys, että kirkon keskeinen tehtävä ei ole moraaliperiaat-

teiden opettaminen27. Viime vuosien aktivoitu- minen johtunee paitsi kirkon johtohenkilöiden henkilökohtaisesta kiinnostuksesta, myös kir- kon ja yhteiskunnan keskusteluilmapiirin muu- toksesta28.

Yhteiskunnallisesta aktivoitumisesta viesti jo viime elokuussa piispojen julkinen tuki kan- sainväliselle Jubilee 2000-kampanjalle, jonka tavoitteena on vapauttaa köyhimmät kehitys- maat ylivoimaisista veloista. Viime joulukuus- sa julkaistiin piispa Eero Huovisenjohtaman ns.

Nälkätyöryhmän raportti siitä, mitä suomalai- nen köyhyys on, ketkä siitä kärsivät ja mitä asi- alle voi tehdä. ‘Kohti yhteistä hyvää’ -kannan- oton voi myös nähdä jatkona sille.29

Englannissa herätti vilkasta keskustelua ja voimakasta kritiikkiä jo vuonna 1985 Anglikaa- nisen kirkonraportti ”Faith in the City”, jossa kritisoitiin Thatcherin hallituksen uusliberalis- tista talouspolitiikkaa. Heti seuraavana vuonna USA:n katoliset piispat julkaisivat paimenkir- jeen ”Economic Justice for All”, jossa vaadit-

25Ilta-Sanomien pääkirjoitus 9.3.1999, Satakunnan Kansan pääkirjoitus 11.3.1999 sekä Mikael Pentikäi- nen Etelä-Saimaa-lehdessä 12.3.1999.

26Aloitteen teki Lahden Launeen seurakunnan kirk- koherra Jaakko Ripatti.

27Ilkka Pyysiäinen huomauttaa Helsingin Sanomis- sa 2.4.1999, että etiikka ei ole kirkon yksityisomai- suutta, eikä kirkko ole kaikkien eettisten kysymys- ten paras asiantuntija. Samaa mieltä ovat myös piis- pat itse. Arkkipiispa Vikström kritisoi piispainkoko- uksessa 1998 yleistä käsitystä, jonka mukaan kirkko olisi ensi sijassa moraali-instituutio tai että se itse katsoisi vaalivansa korkeinta moraalista hyvää yh- teiskunnassa: ”Juuri tällaista itsekäsitystä kirkkomme ei edusta ja juuri siitä luterialaisuus on sanoutunut irti.”

28”Esimerkiksi 1950- ja 1960-lukujen Kuopion ‘oi- keistopiispat’Eino Sormunen ja Olavi Kares tuskin olisivat voineet allekirjoittaa vastaavanlaista vetoo- musta”, arvelee tutkija Matti Helin Aamulehdessä 31.3. 1999.

29Piispa Jorma Laulaja Kotimaa -lehdessä 12.3.

1999.

(4)

tiin yhteiskunnan voimakasta puuttumista työt- tömyyteen sekä minimipalkkojen nostamista.

Erityisesti 1990-luvun puoliväli oli aktiivis- ten kannanottojen aikaa. Syynä saattoi olla kirk- kojen valmistautuminen suureen Euroopan eku- meeniseen kokoukseen, joka pidettiin Itävallan Grazissa kesällä 1997. Sosiaalieettisiä kannan- ottoja hyvinvointivaltion puolesta julkaisivat vuoden 1996 aikana ainakin Amerikan evanke- lisluterilainen kirkko, Katolinen kirkkoEnglan- nissa ja Walesissa (”The Common Good”), Saksan katoliset ja protestanttiset kirkot yhdes- sä, Venäjän ortodoksinen kirkkosekä Ruotsin ekumeeninen neuvosto(”Statens och kyrkornas ansvar för samhället som värdegemenskap”).

Vuonna 1997 Englannin kristityt kirkot julkai- sivat yhteisen raportin ”Unemployment and the Future of Work”. Myös Kirkkojen Maailman- neuvosto on ottanut lukuisissa julkaisuissaan kantaa sosiaalieettisiin kysymyksiin.

Yhteistä näille ulkomaisille kannanotoille on ollut uusliberalismin arvostelu ja hyvinvointi- valtion vaatiminen tai puolustaminen. Myös itse kannanottoihin kohdistettu kritiikki on suuresti muistuttanut ‘Kohti yhteistä hyvää’-raportin saamaa vastaanottoa. Kirkkojen edustajia on syytetty politisoitumisesta ja vasemmistolaisis- ta näkemyksistä. Heitä on kehotettu pysymään erossa talousasioista ja keskittymään hengelli- siin kysymyksiin mm. sillä perusteella, että mo- raalikysymykset eivät kuulu talouteen, joka toi- mii omien lainalaisuuksiensa mukaan30.

3. Keskustelua markkinataloudesta ja yrittäjyydestä

‘Kohti yhteistä hyvää’ -kannanotto on tulkittu hyvin markkinakielteiseksi. Piispoja on moitit-

tu siitä, etteivät he riittävän selkeästi täsmennä omaa käsitystään markkinoista. ”Niitä vain pi- tää vastustaa”, paheksuu professori Matti Virén31 jatkaen: ”Perusideana on ensin määritellä omin sanoin vihollinen ‘markkinatalous tai uuslibera- lismi’. Sen jälkeen kerrotaan, miten epämiellyt- tävästä ja epä-älyllisestä asiasta on kyse ja lo- puksi ammutaan alas koko kyhäelmä.” Profes- sorit Pertti Haaparanta ja Matti Tuomala32 ar- velevat Virénin närkästyksen johtuvan siitä, että

”piispat puhuvat niistä markkinoista, jotka ovat silmiemme edessä lihana ja verenä, kun taas Virén ehkä puhuu markkinoista, jotka ovat ole- massa vain oppikirjojen parissa ensimmäisessä luvussa.”

Sääntelyn vaatiminen on Kilpailuviraston ylijohtajan Matti Purasjoen33 mielestä piispoil- ta selvä erehdys. Hän epäilee, että he tarkoitta- vat sijoitusmarkkinoita puhuessaan markkinois- ta ja myöntää, että sijoittajamarkkinat hallitse- vat jo liikaakin ihmisten elämänkulkua. Hän yhtyy piispojen näkemykseen, että kilpailu edistää yhteisiä etuja parhaiten silloin kun ta- loudessa mukana olevat toimijat ovat suunnil- leen yhtä vahvoja eikä kukaan saa kohtuutonta hyötyä.

Piispojen raportin on tulkittu syyllistävän yrittäjiä ja tuomitsevan liiketoimintaan kuulu- van voitontavoittelun. Kotimaa-lehden päätoi- mittaja Jaakko Elenius kritisoi voimakkaasti Ilta-Sanomien34 haastattelussa sitä, ettei kirkko ole kantanut huolta lama-aikana pulaan joutu- neista yrittäjistä: ”Kirkolta on jäänyt moraali- nen tuki antamatta niille, jotka panevat yrittä- misessä peliin koko elämänsä ja omaisuutensa.”

30Tätä näkemystä on edustanut mm. Lionnel Rob- bins, jota pidetään klassikkona etiikan ja taloustie- teen keskinäisen suhteen analysoimisessa.

31Turun Sanomat 24.3.1999.

32Turun Sanomat 30.3.1999.

33Aamulehti 9.3.1999.

3417.3.1999.

(5)

(Kirkko kuitenkin perusti yrittäjien kriisituen vuonna 1992.) Elenius epäilee, että ”pappien kykyä ymmärtää yrittäjyyttä sumentaa heidän oma elämisensä julkisilla varoilla.”

Elenius sai pian tukea kritiikilleen. Eläkkeel- lä oleva pankinjohtaja Ahti Hirvonen35 huo- mautti piispoille, että yritysten ja niiden palve- luksessa olevien maksamat verot muodostavat

”keskeiseltä osin hyvinvointivaltion tuloperus- tan”. Hirvonen ihmettelee, että piispat paheksu- vat epäilyjä sosiaalisten tukien väärinkäytöstä ja sen sijaan syyllistävät yrityksiä.

Kirkon suhteiden yrittäjiin on nyt katsottu kärsineen36. Piispat ovatkin yksi toisensa jäl- keen tulleet julkisuuteen selittämään tarkemmin näkemyksiään markkinoista ja yrittämisestä.

”Kapitalismilla ja kapitalismilla on eroja”37 Arkkipiispa Jukka Paarma38, piispat Jorma Laulaja39 ja Voitto Huotari40 sekä kirkkoherra Jaakko Ripatti41 ovat kaikki korostaneet, ettei raportissa asetuttu sen enempää toimivia mark- kinoita kuin yrittämistäkään vastaan. Piispat vastustavat englantilais-amerikkalaista talou- dellista liberalismia– johon yleensä viitataan käsitteellä ‘uusliberalismi’. Sen sijaan he il- moittavat kannattavansa eurooppalaista huma- nistispainotteista liberalismia eli sosiaalista

markkinataloutta42, jossa ihmisten hyvinvointia ei jätetä ainoastaan markkinoiden varaan. Kan- nanotto kritisoi sellaista kilpailuyhteiskuntaa, jossa vahvimmat, nopeimmat ja nokkelimmat menestyvät ja hitaat sekä yksinkertaiset nujer- retaan. Piispat myöntävät, että juuri talouselä- mä tuottaa jaettavaa ja se tarvitsee tervettä kil- pailua. Markkinoilta ja yrityksiltä toivotaan kui- tenkin enemmän vastuuta ympäristöstään. Tar- koituksena on saada markkinataloudelle eetti- sesti ja moraalisesti kestävät pelisäännöt.43

Professori Jouko Paunio44 ei usko ultralibe- ralistisen ajattelun levinneen suomalaisten eko- nomistien keskuudessa kovin laajalle: ”Arvelen sen olevan suosittua lähinnä nuorehkojen mene- vien juppien keskuudessa.” Erkki Tuomioja45 pelkää, että angloamerikkalaisia tapoja yrite- tään tuoda Suomeen pörssikäytännön kautta:

”Siihen liittyvät nämä optiot ja työntekijöiden irtisanomiset, jotta saadaan kurssit nopeaan nousuun. Pohjoiseurooppalaisessa mallissa yri- tyksillä on laajempaa yhteisöllistä vastuuta.”

Toisaalta on myös niitä, jotka katsovat englan- tilais-amerikkalaisen taloudellisen liberalismin onnistuneen paremmin työllisyyskehityksessä.46

35Helsingin Sanomat 1.4.1999.

36Kauppalehti Optio 8.4.1999.

37Erkki Tuomioja Iltalehdessä 15.3.1999.

38Pohjalainen 21.3.1999.

39Kotimaa 12.3.1999.

40Länsi-Savo 15.3.1999.

41Etelä-Suomen Sanomat 21.3.1999.

42Tarkkaan ottaen ”pohjoismainen yhteiskuntamalli ei kuitenkaan ole eurooppalaisen sosiaalisen markki- natalouden idean mukainen, vaikka näillä onkin yh- teisiä piirteitä”, huomauttaa Antti Raunio teoksessa Rahan teologia (toim. Hallamaa 1999).

43Viime vuosikymmeninä on syntynyt moraalifilo- sofian ja taloustieteen välille ammattietiikan tutki- muksen alue, yritysetiikka. (Aiheesta enemmän esi- merkiksi Pirkko Lammin (1989) ja Marjaana Koppe- rin (1999) artikkeleissa. )

44Ilta-Sanomat 15.4.1999.

45Iltalehti 15.3.1999.

46Esim. Jarmo Tarkki Iltalehdessä 9.3.1999.

(6)

Risto E.J. Penttilä47 moittiikin piispojen puolus- tavan vääränlaista mallia: ”Kun piispat vaativat, että ongelmat on ratkaistava mannereurooppa- laisella liberalismilla eikä englantilais-amerik- kalaisella liberalismilla (nuorsuomalaisten lin- ja), he astuvat puoluepolitiikan piiriin!”

Markkinatalouden periaatteiden ulottaminen esimerkiksi koulutukseen, terveydenhoitoon ja vanhustenhuoltoon on piispojen mukaan ky- seenalaista. He uskovat, että jos yhteiskunnan eri aloja arvioidaan yhä enemmän kysynnän ja tarjonnan näkökulmasta, sosiaaliset erot väistä- mättä kärjistyvät ja luovat kaikkia uhkaavaa epävakautta. Piispat eivät keskustele siitä, voi- siko kilpailun edistämisellä olla myös myöntei- siä vaikutuksia esimerkiksi siten, että vaihtoeh- tojen määrä ja valinnanvapaus kasvaisivat ja tarjonta vastaisi paremmin kysyntää. Piispojen onkin katsottu hylkäävän markkinatalouden tur- hankin kepeästi.48 Reilun kilpailun huomaute- taan olevan usein säädeltyä taloutta oikeuden- mukaisempi ja ihmisarvoisempi toimintatapa.

Suomea tulee hoitaa niin kuin kotia – ja kirkkoa niin kuin yritystä?

Kirkolta on vaadittu esimerkkiä sosiaalisesta vas- tuusta. Se reagoikin lamaan monin tavoin – niin positiivisin kuin kielteisinkin. Suomen evankelis- luterilainen kirkko aloitti vuonna 1991 velkaneu- vonnan ja sittemmin velkasovittelun. Kirkko on perustanut vuokratakuusäätiöitä ja jopa taannut ihmisten lainoja sekä antanut suoraa taloudellista tukea. Työttömien ruokailut aloitettiin seurakun- nissa vuonna 1993. Ruokapankit perustettiin vuonna 1995 ja monet seurakunnat jakavat nyt

myös EU:n ruoka-apua. Toisaalta kirkkoa on kri- tisoitu siitä, että laman aikana kirkon diakonia- ja lapsityön virkoja jäädytettiin – samaan aikaan kun paine diakoniatyössä kasvoi. Virkoja alettiin täyttää uudelleen vasta laman päätyttyä.

Samaan aikaan kirkko on ollut aktiivinen si- joittaja. Onkin asetettu kyseenalaiseksi, voiko kirkko sijoittaa ylimääräiset verotulonsa rahas- toihin, kiinteistöihin ja ulkomaille, vai pitäisikö sen käyttää enemmän rahaa hätään joutuneiden ihmisten auttamiseen. Myös itse sijoituskohtei- ta on arvosteltu. Sen seurauksena kirkko on pe- rustanut sijoituseettisen työryhmän, jossa on mukana myös ulkopuolisia asiantuntijoita.

Kosovon kriisin yhteydessä kirkkoa on kri- tisoitu siitä, ettei se ole tehnyt riittävästi lah- joituksia omista varoistaan. Monien ihmettely tiivistyy hyvin yleisönosastokirjoituksessa49:

”Kirkon ulkomaanapu kerää käyttövaransa suo- raan kansalaisilta, liike-elämältä, muilta yhtei- söiltä. Mitä kirkko instituutiona, suuren omai- suuden haltijana, itse tekee?.. Emme kuitenkaan ole kuulleet, että kirkko olisi myynyt metsää ja jakanut rahat köyhille tai avannut raha-arkkun- sa ja toimittanut esim. kenttäsairaalan henkilö- kuntineen Albaniaan.” Samassa kirjoituksessa viitataan myös piispojen ‘Kohti yhteistä hyvää’

-raporttiin ja todetaan: ”Olisi luullut, että piis- pat olivat kirkon taloudenhoitoa tarkastelles- saan huomanneet, että sen omaisuutta hoidetaan täsmälleen markkinatalouden sääntöjen mu- kaan. Kirkon omaisuus tuottaa voittoa, ja se on varainhoidon tarkoituskin.”

4. Luterilainen ihmiskäsitys hyvin- vointivaltion lähtökohtana

Kirkkoa on kehotettu pidättäytymään keskuste- lussa omiin uskonnollisiin lähtökohtiinsa ja pe-

47 Iltalehti 12.3.1999.

48Esim. Suomen Kuvalehden pääkirjoitus 13.3.1999

ja Turun Sanomien pääkirjoitus 3.4.1999. 49Ilta-Sanomat 22.4.1999.

(7)

rustelemaan kannanottojaan omilla traditioil- laan ja kirjoituksillaan.50 Itse asiassa juuri niin piispat ovat toimineetkin, sillä ‘Kohti yhteistä hyvää’ -raportti on perinpohjin luterilainen nä- kemys yksilöstä ja yhteiskunnasta. Sitä on jopa pidetty kannanoton rajoitteena. Esimerkiksi Suomen Kuvalehti51 huomauttaa, että piispojen pohdiskelu perustuu pohjoismaiseen kulttuu- riin, ”mutta kristillisyyttä on myös Englannissa ja Amerikassa, joitten käsitys vapaudesta saa nyt tuomion”. Myös Suomen Ortodoksisen kir- kon metropoliittaAmbrosius52 on kommentoi- nut luterilaispiispojen näkemyksiä siten, että hän varoisi korostamasta yksinomaan ja liiaksi valtiota ja valtion vastuuta.

Äskettäin ilmestynyt Jaana Hallamaan toi- mittama kirja Rahan teologiatarkastelee hyvin mielenkiintoisella tavalla Euroopan keskeisten kirkkokuntien opillisia näkemyseroja ja niiden heijastusta erilaisiin kansallisiin hyvinvointijär- jestelmiin. Se mm. muistuttaa, että EU:n subsi- diariteettiperiaatejuontaa juurensa roomalais- katolisen kirkon subsidiaarisuusperiaatteeseen.

Paavi ilmaisi sen vuonna 1931 seuraavasti: ”Jos yksityinen ihminen voi omasta aloitteestaan ja omin voimin suorittaa jonkin tehtävän, ei sitä saa ottaa häneltä pois ja antaa yhteiskunnan teh- täväksi.53 Näkemyserot protestanttisen (erityi- sesti luterilaisen) ja roomalaiskatolisen kirkon välillä ovat olleet niin suuret, että Paavi Johan- nes Paavali II54 on jopa arvostellut ankarasti

pohjoismaista hyvinvointipolitiikkaa siitä, että valtio puuttuu siinä ihmisten elämään tavalla, joka ei sille kuulu.

Perusero roomalaiskatolisen ja luterilaisen ihmiskäsityksen välillä on luottamus ihmisen hyvyyteen. Luterilaisen esivaltaperiaatteen mu- kaan yhteisön (valtion ja kuntien) velvollisuus on asettua ihmisen luontaista oman edun tavoit- telua vastaan sekä huolehtia syrjäytyneistä.

Piispojen raportissa (s. 40) todetaan, että ”Luo- ja siis käyttää esivallan pakkoa, jotta hyvä saa- taisiin jaetuksi monille, kun ihmisen itsekkyy- dellä on taipumus johtaa siihen, että hyvä ka- saantuu muutamille harvoille.” Valtion sosiaa- lisen vastuun ydin on raportin mukaan siinä, että valtio kykenee ottamaan huomioon laajem- pia kokonaisuuksia kuin yksilöt, yhteisöt ja jär- jestöt. Vain sillä on riittävästi valtaa korjata yk- silöiden ja eturyhmien itsekkyyden seurauksia.

Matti Virén55 olisi odottanut piispojen puhu- van myös yksilöiden omasta vastuusta ja omis- ta velvollisuuksista sekä hyvinvointivaltion on- gelmista. Hän ihmettelee, että ”piispoilta ei heru mitään kommenttia niille, jotka jättävät koulun- sa käymättä, laskunsa maksamatta, työnsä teke- mättä ja lapsensa hoitamatta.” Piispojen puolus- tukseksi on kuitenkin sanottavat, että he toki korostavat raportissaan (s. 30) myös yksilön vastuuta itsestään, perheestään ja läheisistään.

Virén56 ei myöskään ymmärrä piispojen ta- paa jakaa kansa vahvoihin hyväosaisiin ja heik- koihin huono-osaisiin: ”Huono-osaisuus vaivaa minua jo terminä, kuin se olisi fatalistinen tuo- mio. Nykyisessä yhteiskunnassa kukaan ei syn- ny köyhäksi eikä joudu auttamatta ongelmiin, jos on köyhästä kodista.” Hän ei usko, etteivät-

50Mm. Matti Virén Turun Sanomissa 24.3.1999.

51Pääkirjoitus 12.3.1999.

52Kainuun Sanomat 26.3.1999.

53Antti Raunio teoksessa Rahan teologia, toim. Jaa- na Hallamaa 1999.

54Kiertokirjeessään Centesimus annus 1991. (Ks.

Knuuttila teoksessa Rahan teologia, toim. Jaana Hal- lamaa 1999.)

55Turun Sanomat 24.3.1999.

56Turun Sanomat 3.4.1999

(8)

kö huono-osaiset voisi tehdä mitään oman ase- mansa kohentamiseksi.

Roomalaiskatoliseen perinteeseen on kuulu- nut yksilön ja perheen ensisijainen vastuu lähi- omaisista. Luterilaiset piispat katsovat perin- teen joutuneen ongelmiin, kun perheet ovat krii- sissä. ”Eikö sen pitäisi askarruttaa täälläkin?”

Ahti Hirvonen57 kysyy. Raportissa myönnetään (s. 36) että ”Suomalaisen ja pohjoismaisen yh- teiskunnan ongelmana on varsinkin viime vuo- sikymmeninä kuitenkin ollut yksityisten ihmis- ten heikko sitoutuminen toinen toisensa autta- miseen.” Voisi myös pohtia, onko itse luterilai- sella ihmiskäsityksellä ollut osuutensa tähän ke- hitykseen.

Piispa Voitto Huotari58 moittii markkinata- louden edustamaa ihmiskuvaa kapeaksi. Väistä- mättä tulee kuitenkin mieleen, miten samalla ta- valla pessimistisiä luterilainen ja kapitalistinen ihmiskäsitys oikeastaan ovat. Sen sijaan niiden johtopäätökset siitä ovat täysin erilaiset. Siinä missä kapitalismi katsoo ihmisen oman itsek- kyyden johtavan vapailla markkinoilla yhtei- seksi hyväksi, pitää luterilaisuus ihmisen itsek- kyyttä riittävänä syynä kilpailun rajoittamiselle ja valtion vahvalle roolille yhteiskunnassa. Jaa- na Hallamaa(1999) toteaakin, että taloudelli- nen liberalismi on omaksunut luterilaisille ja re- formoiduille yhteisen käsityksen ihmisestä poh- jimmiltaan omaa etuaan tavoittelevana olento- na.Pohjoismaisen hyvinvointivaltion taustalla on vaikuttanut paitsi luterilainen ihmiskäsitys, myös luterilainen pelastusoppi. Simo Knuutti- la59 on selittänyt sen roolia siten, että luterilai- suuden koko toiminnan perusta on yksin armos-

ta tapahtuva vanhurskauttaminen. Sen vuoksi luterilaisen kristityn ei tarvitse tehdä hyviä te- koja henkilökohtaisen pelastuksen saavuttami- seksi eikä pelastuksesta osallisena olemisen osoittamiseksi Sen sijaan katolisten maiden hy- vinvointijärjestelmissä yksityisellä hyvänteke- väisyydellä on ollut suurempi rooli, koska pe- lastuminen on edellyttänyt hyviä tekoja – ja nii- den tekeminen on edellyttänyt köyhien olemas- saoloa. Köyhyyden syihin ei siten ole puututtu samalla tavalla kuin luterilaisissa maissa.

Eroja on ollut myös protestanttien kesken.

Luterilaisuusei ole korostanut maallista menes- tystä, vaan on usein jopa paheksunut liiallista mammonan keruuta. Sen sijaan kalvinistisen ajattelutavan mukaan taloudellinen menestymi- nen on ollut merkki Jumalan suopeudesta.

Omaisuuden kartuttamista on pidetty suotava- na. Tämä on ollut otollinen pohja kapitalismil- le. MaxWeberin hyvin tunnettu teesi kapitalis- tisen ajattelutavan ja protestanttisen uskonnon välisestä kytkennästä teoksessa Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki perustui tähän.60 Tutkija Tapani Hietaniemi(1999) pitää tulkin- taa kuitenkin jossain määrin liioitteluna. Hän huomauttaa, että kapitalismi on muuttanut muo- toaan, eikä Weberin teoksessa ollut vielä kysy- mys modernista teollisuuskapitalismista, vaan sille tietä raivanneesta markkinaorientoitunees- ta yrityskapitalismista.

5. Peruspalvelut, tulonjako ja oikeudenmukaisuuden monet määritelmät

Keskustelijoilla näyttää olevan erilaisia käsityk- siä siitä, mitä Suomessa on 1990-luvulla tapah-

57Helsingin Sanomat 1.4.1999

58Länsi-Savo 15.3.1999.

59Ks. Rahan teologia, toim. Jaana Hallamaa 1999.

60Ks. Knuuttila teoksessa Rahan teologia, toim. Jaa- na Hallamaa 1999.

(9)

tunut. Piispat viittaavat taloudessa myllertänei- siin rajuihin rakenteellisiin ja suhdanneluontei- siin muutoksiin, jotka ilmenevät arkipäivän ta- solla epävarmuutena tuloista ja työpaikoista.

Tuloerot ovat alkaneet kasvaa ja ihmisiä jää yh- teiskunnan normaalien rutiinien ulkopuolelle.

Piispojen huoli tuloerojen kasvusta on saanut tukea ainakin kolmelta taloustieteilijältä. Pro- fessorit Pertti Haaparanta ja Matti Tuomala61 viittaavat viimeaikaiseen kasvututkimukseen, jonka mukaan taloudellinen tasa-arvo saattaa edistää taloudellista kasvua ja yleistä hyvin- vointia. Hyvinvointivaltio ja sen osana sosiaali- vakuutusjärjestelmä parantavat monin tavoin ta- louden tehokkuutta: ”Piispojen kanta, että hy- vinvointivaltion purkaminen on vahingollista, on kansainvälisen tutkimuksen valossa ehkä pa- remmin perusteltu kuin vastakkainen näke- mys.” Myös professori Jouko Paunio62 yhtyy piispojen huoleen hyvinvointivaltion tulevai- suudesta.

Sen sijaan esimerkiksi Kymeen Sanomat63 leimasi poliittiseksi demagogiaksi väitteet, että taloudellisen kasvun nimissä olisi viime vuosi- na vahingoitettu oikeutta selviytymiseen, ja että entistä harvempien hyvinvointi on säilynyt tai lisääntynyt. Myöskään Matti Virén64 ei allekir- joita, että köyhyyttä olisi nyt enemmän.

Monet pitävät piispojen näkemyksiä liian egalitaristisina. Mm. valtiosihteeri Raimo Sai- las65 ihmettelee sitä, että ”Suomessa hyväksy- tään piispoja myöten helpommin se, että kaik- kien tulot supistuvat, jos tuloerot pysyvät ennal-

laan, kuin se, että kaikkien tulot kasvavat ja tu- loerot lisääntyvät: Ollaanko niin solidaarisia, että kaikkien tulojen pitäisi pienentyä, vai hy- väksytäänkö se, että kaikkien tulot kasvavat vaikka erot lisääntyvät? Olisin varovaisesti jäl- kimmäisellä kannalla”, Sailas arvelee. Suomen Kuvalehden66 mukaan tuloerojen kohtuullinen kasvu on kehityksen moottori: ”Ahkeruudella on voitava luoda selvästi parempia edellytyksiä kuin elämällä muiden varassa. Menestyminen on yhä liian usein Suomessa häpeällistä, jos ei suorastaan syntistä menoa. Siitä kertoo verotuk- sen ankaruus.”

Piispat myöntävät (s. 30), että tuloerojen kas- vua voitaisiin jossain määrin puolustaa, jos se todella merkitsisi myös heikoimmassa asemas- sa olevien tilanteen paranemista. He kuitenkin katsovat, että tuloerojen kasvu on Suomessa johtanut pikemminkin pienituloisten tilanteen heikkenemiseen entisestään.

Taloustieteessä on hallitsevana ns. utilitaris- tinen näkemys, joka on kiinnostunut lähinnä kokonaishyvinvoinnista, ei niinkään sen jakau- masta. Tätä edustaa myös Pareto-tasapainon kä- site. Pareto-parannuson tapahtunut silloin, kun jonkun hyvinvointi on kasvanut, eikä kenen- kään hyvinvointi ole heikentynyt.Tätä näyttäisi edustavan mm. Sailaksen näkemys. Sen sijaan piispat edustavat ns. maxmin-periaatetta, jossa muutosta tulee tarkastella huonoimmassa ase- massa olevan, ei niinkään kokonaisuuden näkö- kulmasta.

John Rawls pitää Pareto-parannusta välttä- mättömänä mutta ei riittävänä ehtona oikeuden- mukaisuudelle. Hän on kehittänyt ajattelumal- lin, jossa kuvitellaan, että tulonjakopolitiikasta sovitaan eräänlaisessa nollatilanteessa, jossa kukaan ei vielä voi tietää tulevaa asemaansa ja

61Turun Sanomat 30.3.1999.

62Iltasanomat 15.4.1999.

63Pääkirjoitus 16.3.1999.

64Turun Sanomat 3.4.1999.

65Kansan Uutisten Viikkolehti 12.3.1999. 66Pääkirjoitus 12.3.1999.

(10)

tulotasoansa suhteessa muihin. Kun siis sopija- osapuolet eivät itse tiedä, tulevatko he olemaan tulonjaossa hyötyjiä vai maksajia, heidän olete- taan kykenevän arvioimaan järjestelmän oikeu- denmukaisuutta objektiivisesti tämän ns. tietä- mättömyyden verhon takaa. Rawls arvioi, että riskinkaihtajat valitsisivat tuolloin maxmin-pe- riaatteen.67

Suhtautumisessa tulonjakoon on painotus- eroja myös sen mukaan, tulisiko tasata lähtö- kohtiavai lopputuloksia. Piispojen mukaan mo- lempia. Ns. mahdollisuuksien tasa-arvo lähtee siitä, että erot lopputuloksissa ovat oikeutettu- ja, mikäli kaikille on annettu sama tilaisuus yrit- tää. Käytännössä se on kuitenkin vaikea saavut- taa. Yleensä uusliberalistiset ajattelijat korosta- vat lähtökohtien tasaamista ja hyvinvointivalti- on kannattajat lopputulosten tasaamista. Tähän liittyy väljästi myös jako negatiivisiin vapauk- siin(vapaus jostakin) japositiivisiin vapauksiin (vapaus johonkin).

Piispojen maxmin-periaatteen rinnalla on mielenkiintoista tarkastella heidän kannanotto- aan hyvinvointipalvelujen universaalisuuden puolesta – ts. vaatimusta, että perusturvan on edelleenkin ulotuttava toimeentuloon, koulu- tukseen ja terveydenhoitoon niin laajalti, että se palvelee kohtuullisesti kaikkia kansalaisia va- rallisuudesta ja yhteiskunnallisesta asemasta riippumatta.” Herää kysymys, eikö se ole pois heikoimmassa asemassa olevilta, jos käytettä- vissä olevasta potista osa menee hyväosaisille (esim. lapsilisät). Mm. Hämeen Sanomat68 ih- mettelee, miksi henkisesti ja taloudellisesti vah- vojen ihmisten vastuuta omasta elämästään ei voisi lisätä? Miksi yhteiskunnan on tuettava nii-

tä, jotka pärjäisivät nykyistä enemmän omin voimin? Mikä idea on siinä, että apua tarvitse- vien tukemiseksi on jaettava yhteiskunnan tuki- markkoja myös hyvinvoiville?” Piispat peruste- levat näkemystään sillä, että pelkästään maksa- jan asemaan joutuvat hyvätuloiset eivät ehkä enää tuntisikaan omakseen sitä hyvinvointimal- lia, johon tähän saakka on luotettu. Sitä ei pi- dettäisi enää parhaana riskienhallintakeinona.

Taustalla näkyy jälleen luterilainen pessimisti- nen – mutta kenties realistinen – ihmiskäsitys.

6. ”Antakaa keisarille mikä keisarin on”

69

Eräänä syynä piispojen innokkuuteen puolustaa hyvinvointipalvelujen universaalisuutta voi olla se, että he eivät näe jakoa ‘nollasummapelinä’.

Sen sijaan monet keskustelijat toivoisivat piis- pojen ottavan konkreettisemmin kantaa myös hyvinvointipalvelujen rahoittamiseen. Lyhyellä aikavälillä julkisten menojen lisäys voidaan ra- hoittaa joko veroja korottamalla tai lisäämällä velanottoa. Pitkällä aikavälillä myös velanotto korkoinen ja takaisinmaksuineen palautuu ve- ronkorotuksiksi. Tällöin tullaan myös kysy- mykseen sukupolvien välisestä tulonjaosta ja oikeudenmukaisuudesta. Keski-ikäisten piispo- jen moititaankin unohtaneen kokonaan velkaon- gelman.70”Velka on suuri arvokysymys. Siihen

67Ks. esim. Tuomala (1997), Rawls (1988).

68Pääkirjoitus 9.3.1999.

69Fariseukset halusivat saada Jeesuksen kiinni sa- noistaan ja paljastaa hänet valtionpetturiksi. Niinpä he kysyivät häneltä, onko oikein maksaa keisarille veroa. Siihen Jeesus vastasi: ”…Antakaa siis keisa- rille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu.” Matt. 12:17.

70Jarmo Tarkki Iltalehdessä 9.3.1999, Kalevan pää- kirjoitus 14.3.1999, Kymeen Sanomien pääkirjoitus 16.3.1999.

(11)

jos mihin sopii kultainen sääntö71”, muistuttaa Mikael Pentikäinen72.

Kymeen Sanomat73viittaa valtiovarainminis- teriön arvioon, että Suomen veroaste on tänä vuonna 46,9 %. ”Suomalaista yhteisvastuuta on se, että ilman suurta kapinaa luovutamme lähes puolet tuloistamme jaettavaksi uudelleen polii- tikkojen päättämällä tavalla”, lehti toteaa.

Pohjoismaiden korkealla verotuksella verrat- tuna moniin muihin Euroopan maihin on sillä- kin juurensa teologisissa näkemyseroissa. Hal- lamaa (1999) huomauttaa, että pohjoismainen ankaran verotuksen malli sopii saumattomasti yhteen luterilaisen perinteen kanssa, jossa ”aut- taa pitää, mutta sen on tapahduttava ikään kuin kukaan ei auttaisi ketään, tavalla, jossa toiset saavat sen, mikä heille kuuluu, kun taas toiset tekevät sen – mutta ansiotta – mikä heidän kuu- luukin tehdä.”74 Verotuksen avulla tapahtuva auttaminen ei vääristä auttajan suhdetta Juma- laan, lähimmäiseensä ja itseensä. Lisäksi se nähdään autettavalle inhimillisesti arvokkaam- maksi kuin suora hyväntekeväisyys.

7. Kirkko ja poliittiset puolueet

‘Kohti yhteistä hyvää’ -kannaotto alkaa lauseel- la: ”Elämme aikaa, jona välineet ovat häikäise- viä mutta päämäärät hämäriä”. Niin kauan kuin

piispat keskittyvät arvokeskusteluun päämääris- tä, he ovat vielä varsin turvallisilla vesillä. Sen sijaan konkreettiset kannanotot keinoista johta- vat helposti syytöksiin poliittisuudesta ja asian- tuntemattomuudesta. 75

Piispojen raporttia ovat luonnehtineet vasem- mistolaiseksi niin vasemmistolaiset itse kuin heidän poliittiset vastustajansakin76: ”Kannan- oton sisältö muistuttaa läheisesti vanhoja sosia- lidemokraattis-vasemmistoliittolaisia vaalioh- jelmia.”77Etenkin Sosialidemokraattinen puo- lue ja Vasemmistoliitto ovat kilvan kiitelleet piispojen näkemyksiä omikseen78: ”Piispojen sosiaalieettisestä ajattelusta löytyvät ne yhteis- kunnalliset arvot, jotka alkuaan sykähdytti- vät sosialidemokraattista liikettä… Luterilainen kirkko on perinteisesti sijoitettu poliittisen oi- keiston tukimieheksi, mutta nyt se kiinnittää yh- teiskunnan huomion vasemmistolaisen aate- maailman vanhoihin oikeudenmukaisuuskäsi- tyksiin.”79

Verratessaan piispojen vihkosta Tiedonanta- ja-lehteen ja vasemmistoliiton puolueohjelmaan Matti Virén80 saa kannatusta harvinaiselta tahol-

71Kultaiseksi säännöksi sanotaan Matteuksen evan- keliumin 7:12 kohtaa: ”Kaikki, minkä tahdotte ih- misten tekevän teille, tehkää se heille”. Tämä on piis- pojen ‘Kohti yhteistä hyvää’ -kannanoton keskeinen lähtökohta.

72Etelä-Saimaa 12.3.1999.

73Pääkirjoitus 16.3.1999.

74”Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät synagoogissa ja kujilla, jotta ihmi- set kiittelisivät heitä.” Vuorisaarna, Matt. 5–7.

75Helsingin Sanomien pääkirjoitus 10.3.1999, Ky- meen Sanomien pääkirjoitus 16.3.1999 sekä Pentti- nen Helsingin Sanomissa 3.4.1999.

76Esim. Erkki Tuomioja Iltalehdessä 15.3.1999, Jar- mo Tarkki Iltalehdessä 9.3.1999 ja Kauppalehti Op- tio 8.4.1999.

77Jarmo Tarkki Iltalehdessä 9.3.1999.

78Myös Suomen Keskusta on nähnyt piispojen ra- portissa aineksia, jotka vastaavat hyvin keskustalai- sia näkemyksiä. Suomenmaan pääkirjoituksen (9.3.

1999) mukaan piispojen teesit voisi vaikka kelpuut- taa ”oppositio-ohjelmaksi nykyiselle poliittiselle menolle, tosin lievin varauksin”.

79Karjalaisen pääkirjoitus 10.3.1999.

80Turun Sanomat 24.3.1999.

(12)

ta. Kansan Tahto81 kirjoittaa: ”Jos piispojen jut- tua vähän stilisoitaisiin, poistettaisiin jäljellä oleva Luoja ja kaksi Jumalaa sekä lisättäisiin muutaman hieman arveluttavan arvion sijaan hieman arkisia arvoja, niin paperin voisi huolet- ta lykätä Vasemmistoliiton ohjelmallisten asia- kirjojen hyllyyn ilman, että kukaan huomaisi tuon taivaallista.” Myös Kansan Uutiset82 on Virénin kanssa yhtä mieltä ja toteaa, että vaik- ka piispat eivät tee politiikkaa, heidän näke- myksensä vastaavat täysin vasemmiston perim- mäisiä arvoja.

Juuri kun edellä pohdittiin luterilaisuuden ja markkinaliberalismin samanlaista ihmiskäsitys- tä ja MaxWeberinteoriaa protestanttisesta etii- kasta kapitalismin henkisenä perustana, löytyy- kin opillinen yhteys uudelta suunnalta. Kansan Uutiset83 nimittäin huomauttaa, ettei suinkaan ole kyse siitä, että vasemmistolaisuus olisi val- lannut alaa kirkonmiesten ja -naisten ajattelus- sa: ”Sen sijaan kirkko on alkanut vähitellen ot- taa tosissaan omat oppinsa ja elää niiden mu- kaan. Yhteys työväenliikkeeseen syntyy siitä, että työväenliikkeen eettinen ja moraalinen ydin on täsmälleen sama kuin kristinuskon: Kaikki mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää se heille.” Turun Sanomat84 pitää suorastaan ”hu- paisana” reaktioissa sitä, että ‘Kohti yhteistä hyvää’ sai vasemmistolaisen leiman, vaikka se oli kirkolta puhtaasti moraalinen, ei poliittinen kannanotto: ”Todellisuudessahan vasemmiston aatteiden juuret ovat juutalais-kristillisessä tra- ditiossa, eikä päinvastoin.”

Kirkon suhteet vasemmistoon eivät tunnetus-

ti aina ole olleet yhtä lämpimät kuin tänä päivä- nä. Tutkija Matti Helinin85 mukaan sosialistien ja kirkon välinen kärhämöinti alkoi Suomessa vuosisadan alussa, kun kirkon piirissä alettiin saksalaisen esimerkin varoittamana paheksua

”työmiehen vetämistä puolue-elämän intohi- moihin”. Sen seurauksena koko poliittinen va- semmisto alkoi nähdä kirkossa yhteisen vihol- lisen. Toisen maailmansodan jälkeen Sosialide- mokraattisessa puolueessa alkoi kuitenkin yleis- tyä käsitys, että sotavuodet olivat edistäneet työväenliikkeelle myönteisempien käsitysten leviämistä kirkossa. Sen sijaan Skp/Skdl pitäy- tyi kirkonvastaisissa asenteissaan. Vuoropuhe- lu kirkonmiesten ja kommunistien kesken syn- tyi hitaasti ja katkesi uudelleen 1950-luvulla.

Seuraavan kerran keskusteluyhteys virisi 1970- ja 1980-lukujen taitteessa.

Piispojen puheenvuoro voidaan nähdä tässä- kin mielessä historialliseksi. Esimerkiksi Kan- san Uutiset86 luonnehtii sen merkitystä seuraa- vasti: ”Luterilaisessa kirkossa ovat viime vuo- sina muutenkin voimistuneet nopeasti näke- mykset ja toimintamallit, jotka vievät lopulli- sesti pohjan työväenliikkeeseen syvälle juurtu- neelta käsitykseltä, että kirkko on taantumuksen ja oikeiston vankimpia tukipilareita. Kirkko on osaltaan itse syyllinen vanhaan maineeseensa.

Sillä on ollut menneinä vuosikymmeninä tapa- na asettua hallitsevien puolelle hallittuja vas- taan, sortajien puolelle sorrettuja vastaan, mo- nesti myös vääryyden puolelle oikeutta vas- taan.” Myös Iltalehden87 mukaan kirkko jatkaa kannanotollaan etenemistään vasemmalle ja

81Pääkirjoitus 17.3.1999.

82Pääkirjoitus 9.3.1999.

83Pääkirjoitus 9.3.1999.

84Pääkirjoitus 3.4.1999.

85Aamulehti 31.3. 1999.

86Pääkirjoitus 9.3.1999.

87Pääkirjoitus 13.3.1999.

(13)

etääntymistään porvareista. Prosessi alkoi leh- den mukaan jo toista sataa vuotta sitten darwi- nismin läpimurron aikana, mutta pysähtyi Suo- messa historiallisista syistä.

”Papinliperit sopivat nyt paremmin hyvinvoin- tivaltiota puolustavan sdp:n ylle kuin vapaata markkinariehaa korostavan kokoomuksen kau- laan”, toteaa Aimo MassinenTurun Sanomissa.88 Hän arvelee, että jos julkilausumaa voidaan pitää koko kirkon kannanottona, kirkko on muuttunut vielä enemmän kuin Kokoomus-puolue.

8. Kirkon ja valtion suhteet

Luterilainen kirkko ei ole nyt eikä aiemminkaan kehitellyt roomalaiskatolisen89 kirkon tavoin omia sosiaalioppejaan. ”Se on kunnioittanut maallisen esivallan itsenäisyyttä ja asiantunte- musta politiikan, talouden, oikeuden, koulutuk- sen ja kulttuurin alueilla eikä ole kaupitellut asi- oiden hoitoon mitään ylempää kristillistä vii- sautta.”90 Myös piispat itse korostavat, ettei hei- dän puheenvuoronsa merkitse varsinaista sosi- aalipoliittista ohjelmaa, koska sellainen ei kuu- lu luterilaiseen perinteeseen.91

Arkkipiispa Jukka Paarma92 myöntää kuiten-

kin sen, että puheenvuorolla haluttiin vaikuttaa tämän kevään ratkaisuihin kuten esimerkiksi uuden hallituksen ohjelmaneuvotteluihin93. Hän on perustellut94 yhteiskunnallisen kannanoton julkaisemista mm. sillä, että suuri osa päättäjis- tä on kirkon jäseniä ja kirkon tehtävä on pitää jäsentensä omatunto hereillä.

Vastaanotto ei ole ollut pelkästään myöntei- nen. Pekka Siltari95 huomauttaa, että valtioval- lan edustajat ärähtävät nykyisinkin kiivaasti, jos kirkon taholta arvostellaan tai arvioidaan yh- teiskunnallisia asioita: ”Kirkko on ikävä kump- pani taistelevana leijonana, valtiovalta näkisi kirkon mieluummin sylissään kehräävänä kissa- na tai hyvin koulutettuna koirana.” Myös Kan- san Tahto96 arvelee, että raporttia on kritisoitu niin jyrkästi sen vuoksi, että se on koettu ”hal- lituksen harjoittaman taloudellisen tervehdyttä- misen ja leikkauspolitiikan populistiseksi arvos- teluksi”. Mm. Raimo Sailas97 kiistää, että köy- hyyden lisääntyminen aiheutuisi tehdyistä leik- kauksista. Hän katsoo monin tutkimuksin tul- leen selvitetyksi, että ”hyvinvointivaltion perus- struktuuri on selvinnyt harvinaisen hyvin, eivät- kä leikkaukset sitä joitakin marginaalisia poik- keuksia lukuunottamatta murtaneet tai saaneet kyseenalaiseksi”

Sailas98 pitää piispojen kannanottoa myös jonkin verran jälkiviisaana: ”Olisin toivonut herrojen piispojen olleen mukana puolustamas-

8813.3.1999.

89”Maailmanlaajuinen roomalaiskatolinen kirkko esittää moraalia ja yhteiskuntaa koskevan opetuksen- sa useimmiten paavien nimissä julkaistuissa kierto- kirjeissä eli ensyklikoissa. Lisäksi eri maiden katoli- set piispat julkaisevat ajoittain katekismuksia ja mui- ta yhteisiä asiakirjoja, joissa myös esitetään kirkon eettistä opetusta.” Simo Knuuttila teoksessa Rahan teologia, toim. Hallamaa 1999.

90Kotimaa 12.3.1999.

91Esim. Piispa Jorma Laulaja Kotimaa-lehdessä 12.3.1999.

92Suomenmaa 1.4.1999.

93Piispa Eero Huovisen vetämä nälkätyöryhmä eh- dotti jo aiemmin tänä vuonna hallitusohjelmaan lau- setta nälän torjunnasta.

94Kristityn vastuu 11.3.1999.

95Karjalainen 14.3.1999.

96Pääkirjoitus 17.3.1999.

97Kansan Uutisten Viikkolehti 12.3.1999.

98Kansan Uutisten Viikkolehti 12.3.1999.

(14)

sa hyvinvointivaltiota silloin, kun sitä pelastet- tiin tekemällä näitä leikkauksia.” Myös Suomen Kuvalehti99 kysyi ennen vaaleja, ovatko piispat jälkijunassa: ”Yhteiskuntakritiikkiä olisi tarvit- tu edellisen hallituksen aikana, jolloin nykyinen yhteiskuntapolitiikan linja valittiin. Silloin piis- pat tukivat vaitonaisuudellaan kovan markan politiikkaa, jonka seurausta suurtyöttömyys pal- jolti on.” Lienee kuitenkin kohtuutonta vaatia kirkon edustajilta valuuttapoliittista kaukonä- köisyyttä, kun eivät siihen kyenneet ekonomis- titkaan.

Joissakin puheenvuoroissa on arvioitu kir- konmiesten yhteiskunnallisen aktivoitumisen saattavan vilkastuttaa myös keskustelua kirkon ja valtion suhteista ja jouduttaa vaatimuksia nii- den erosta. Pekka Siltari100 katsoo, että tämä olisi ennen kaikkea kirkon etu: ”Kirkon ja val- tion väliseen suhteeseen liittyy paljon perintei- tä, joiden puolustaminen on vaikeaa. Tämä pe- rinne nimittäin muistuttaa myös siitä, kuinka valtiovalta on vuosisatojen mittaan käyttänyt kirkkoa yhtenä vallanpitonsa välineenä…Evan- kelisluterilaisen kirkon heräävä yhteiskuntakri- tiikki todennäköisesti johtaa myös keskusteluun suhteesta valtioon. Toivottavasti kirkko saa käydä keskustelun sisällään ja päätyy sovussa tapahtuvaan virallisten valtiosuhteiden katkai- suun.” Tätä keskustelua saattaa jouduttaa myös Suomen jäsenyys Euroopan unionissa, jonka jä- senmaissa vaikuttaa useita eri uskontoja ja kirk- kokuntia. Samaan aikaan muuttoliike ulkomail- ta on kasvattanut myös Suomen omien uskon- nollisten vähemmistöjen määrää ja kokoa.

9. Ad Hominem – keskustelua keskustelijoista

‘Kohti yhteistä hyvää’ -kannanoton saaman suuren huomion tärkeimmäksi syyksi ei ole nähty niinkään kannanoton sisältöä vaan sen julkaisijoiden arvovalta.101 Toisaalta piispoja on arvosteltu auktoriteetin väärinkäytöstä asioissa, jotka eivät ole heidän erikoisalaansa102. Vasta- reaktion on arvoitu olleen juuri sen vuoksi niin raju103 tyyliin: ”Eihän voi olla niin, että piispat tietävät paremmin kuin taloustieteilijät tai polii- tikot, millä eväillä luodaan täystyöllisyys.”104

”Tieteen kirjanoppineet ovat löytäneet kirkon- miesten tekstistä koko joukon käsitteellis-teo- reettisia hataruuksia.”105”Kristikunnan suuris- sa käänteissä on idealismi aina hallinnut kan- nanottoja ja siksi ovat talousteoriat nytkin jää- neet vähemmälle tutkimukselle.”106

Turun Sanomat107 epäilee, että piispoille lan- gettavin synti on ollut se, etteivät he ole pysy- neet lestissään. ”Laajentamalla kirkon sosiaali- eettistä näkökulmaa perinteistä uskon-, perhe- ja seksuaalielämää ulommas teesien naulaajat

99Pääkirjoitus 12.3.1999.

100Karjalainen 14.3.1999.

101Kolumnisti Kupari Pohjalaisessa 13.3.1999.

102Jarmo Tarkki Iltalehdessä 9.3.1999.

103Kolumnisti Kupari Pohjalaisessa 2.4.1999. Piis- pojen raporttia on myös syytetty poleemisuudesta, ennakkoasenteellisuudesta ja pintapuolisuudesta (Jarmo Tarkki Iltalehdessä 9.3.1999, Matti Virén Tu- run Sanomissa 24.3.1999), hajanaisuudesta, epäjoh- donmukaisuudesta, sisäisestä ristiriitaisuudesta ja populistisuudesta” (Heikki Hakala Etelä-Suomen Sa- nomissa 13.3.1999).

104Risto E.J. Penttilä Iltalehdessä 12.3.1999.

105Turun Sanomien pääkirjoitus 3.4.1999.

106 Hannu Olkinuora Aamulehdessä 13.3.1999.

107Pääkirjoitus 3.4.1999.

(15)

ovat iskeneet vasaransa isojen asiantuntijoiden sormille. Ekonomisteja on jopa nimitetty ”ta- louspapistoksi”108. Siihen istuu hyvin myös Ilk- ka Pyysiäisen109 luonnehdinta, että ”aiemmin jumalia kohtaan tunnettu pelko ja kunnioitus tuntuu nyt kohdistuvan voimiin kuten markki- nat tai pörssi. Ne palkitsevat ja rankaisevat, ja tietyillä erityishenkilöillä on kyky tulkita niiden tahtoa ihmisille. Heidän abstrakti kielensäkin on yhtä kaukana arkiajattelusta kuin teologinen.

Näin sekä teologinen että taloustieteellinen ajat- telu voivat tulla sokeiksi arkielämän ongelmil- le.” Näistä puheenvuoroista heijastuu jälleen ekonomistien muuttunut rooli julkisuudessa – kiitos kasinotalouden, laman ja globalisaation.

Piispat olivat alunalkaen haluttomia kerto- maan mitään raporttinsa kirjoittajista ja kom- mentoijista. He haluavat korostaa, että ovat yk- simielisesti hyväksyneet kannanoton ja seisovat sen takana110. Piispat halusivat herättää keskus- telua ja ovat siinä onnistuneet – mutta asiaky- symysten sijasta päähuomio on kohdistunut henkilökysymyksiin: ”Ketä onkaan käytetty asi- antuntijoina piispojen nyt julkaiseman kannan- oton laatimisessa?”111”Onko piispojen tausta- kirjoittajana näiltä osin ollut joku aatteiltaan vanhentunut vasemmistolainen?”112 ”Kirjoitta-

jiksi saattaisi luulla jotain 1970-luvun sosialide- mokraattista sosiaalipolitiikasta innostunutta pikkuporukkaa, jolla on paljon ideoita, mutta kovin vähän tuntumaa sen enempää yhteiskun- nalliseen arkeen kuin keskeisiin yhteiskuntapo- litiikan teemoihin”113 ”On kuitenkin hieman vaikea uskoa, että asiakirjan laatiminen on ta- pahtunut piispojen toimesta näin demokraatti- sesti. Uskottavampaa on, että joku on tehnyt asiakirjaluonnoksen, johon piispat ovat sitten panneet puumerkkinsä.” 114 Virénin mielestä olisi ollut tärkeää kertoa alun alkaen selkeästi, miten piispojen kannanotto on syntynyt.

Kirkkoherra Jaakko Ripatti on selventänyt Etelä-Suomen Sanomissa115, että kannanottoa laativaan toimikuntaan kuuluivat hänen itsensä lisäksi piispat Jorma Laulaja ja Juha Pihkala.

Ilta-Sanomat116 lisää listaan vielä tutkija Antti Raunion ja toimittaja Heikki Hiilamon117. Li- säksi raportista on pyydetty sen valmisteluvai- heessa kommentteja lukuisilta asiantuntijoilta.

Ilta-Sanomat118 ehti väittää, että lausunto olisi pyydetty myös Jukka Pekkariselta (minkä Pek- karinen itse jyrkästi kieltää). Siitä kehittyi teo- ria, joka ulottui aina ammattiyhdistysliikkee-

108Ari Ojapelto Ilta-Sanomissa 26.4.1999.

109Helsingin Sanomat 2.4.1999.

110Ilta-Sanomien (10.4.1999) mukaan kaikki piispat eivät ole kuitenkaan edes tienneet, ketkä raportin laa- timiseen ovat osallistuneet. Kuopion hiippakunnan piispalle Wille Riekkiselle tieto taustakirjoittajista tuli lehden mukaan yllätyksenä. Wille Riekkinen kui- tenkin kuittaa tiedon toteamalla, että ”jos teksti on jonkun mielestä yksipuolinen, niin älä lue sitä kuin Raamattua”.

111Jarmo Tarkki Iltalehdessä 9.3.1999.

112Suomen Kuvalehden pääkirjoitus 12.3.1999.

113Heikki Hakala Etelä-Suomen Sanomissa 13.3.

1999.

114Matti Virén Turun Sanomissa 24.3.1999.

11521.3.1999.

11610.4.1999.

117Raunio ja Hiilamo työskentelivät lehden mukaan viime kesänä kokopäiväisesti kannanoton pohjateks- tin valmistelussa. Antti Raunio on teologian tohtori ja systemaattisen teologian asistentti Helsingin yli- opistolla. Heikki Hiilamo työstekentelee tutkivana journalistina Tarinatalo Oy:ssä. Hänen kohdallaan päähuomio on kohdistunut siihen, että hän on Ydin- lehden entinen päätoimittaja.

118Ilta-Sanomat 10.4.1999.

(16)

seen saakka: ”Edistyksellisen siiven ekonomis- teihin niinikään kuuluva Pertti Haaparantaon puolustanut kannanottoa julkisuudessa119 pro- fessori Matti Tuomalankanssa. Molemmat ovat Pekkarisen johtaman Palkansaajien tutkimuslai- toksen johtokunnassa. Laitoksen taustalla on SAK:lainen ammattiyhdistysliike, joka kam- panjoi eduskuntavaaleissa näkyvästi samoilla teemoilla kuin piispat.”120

Suurta huomiota on saanut myös se, että kaikki asiantuntijat eivät ole olleet kirkon jäse- niä. ”Kirkonkieltäjät linjaavat kirkon talous- opit”, otsikoi Antti-Pekka Pietilä kolumninsa Taloussanomissa121 ja kirjoittaa, että ”laajaa huomiota herättänyt piispojen kannanotto alkaa näyttää yhä epämääräisemmältä. Piispojen lin- jauksen takapiruina on ollut henkilöitä, joilla on vahva vasemmistolainen, kommunistinen ja ateistinen tausta”. Pietilä epäilee, että ”piispoil- ta puuttuu selkeä maailmankatsomus, koska he ovat valmiita asettumaan minkä tahansa opin sanansaattajien hevosmiehiksi… Heidän julki- suudenkipeät apupappinsa ovat teettäneet raflaavan tekstin kirjoittajilla, joilla on sujuva kynä, mutta vähän tietoa taloudesta ja kristin- uskosta.”

Onko taloustieteessä ‘puolueettomia tiedemiehiä’?

Kevään aikana piispojen rarportin tiimoilta on käyty eri sanomalehdissä useita erillisiä keskus- teluja, joissa on ollut jokin oma erityisteeman- sa. Ekonomistit tulivat varsinaisesti mukaan keskusteluun siinä vaiheessa, kun Turun Sano- missa julkaistiin 24. maaliskuuta Matti Virénin artikkeli. Siinä hän vaati piispoilta objektiivi- suutta ja tasapuolisuutta näiden arvioidessa ja arvostellessa markkinoiden toimintaa ja kansan- taloustieteen perusoletuksia. Pertti Haaparanta ja Matti Tuomalahuomauttivat Virénin syyllis- tyvän itse huolimattomaan argumentointiin mm. hylätessään piispojen näkemykset sillä pe- rusteella, että samanlaisia näkemyksiä ovat esit- täneet vasemmistopuolueet: ”Se, että jokin ar- gumentti on samanlainen kuin vasemmistoliiton tai kokoomuksen ohjelmassa, ei tee siitä itses- sään hyvää tai huonoa.” Virén122 puolestaan vastasi, että hänen on ”hieman vaikea mieltää Haaparantaa ja Tuomalaa tieteen valtavirtaa kulkeviksi puolueettomiksi tiedemiehiksi, mis- sä roolissa he kirjoituksessaan esiintyvät”.

Sen jälkeen keskustelu siirtyi Ilta-Sanomiin, missä professori Jouko Paunio123 kommentoi Turun Sanomien keskustelua seuraavasti:

”Olinkin suuresti hämmästynyt professori Mat- tiVirénin124 esittämästä poliittisesti vahvasti la- datusta piispojen puheenvuoron kritiikistä. Ete- vänä tutkijana tunnettu Virén erehtyi pahan ker- ran – toivottavasti tahattomasti – antamaan mie- likuvan, että kansantaloustiede olisi markkina- talouden ideologian tukipylväs ja että piispojen

119Turun Sanomissa 30.3.1999.

120Tämänkaltaisista yhteyksistähän on olemassa

”varoittava esimerkki” Puolasta, jossa katolinen kirk- ko liittoutui Lech Walesan johtaman Solidaarisuus- liikkeen kanssa ja kaatoi koko kommunistihallinnon.

Aimo Massinenehtikin jo ennen näitä ”paljastuksia”

ihmetellä Turun Sanomissa 13.3.1999, että ”Näh- däänkö meillä sellainen ihme ja pyhä kolminaisuus, että kirkko, ay- ja työväenliike käyvät kampanjaan markkinasusia vastaan.”

1219.4.1999.

122Turun Sanomat 31.3.1999.

123Ilta-Sanomat 15.4.1999.

124Turun Sanomat 24.3.1999.

125Pääkirjoitus 3.4.1999.

(17)

esitys olisi markkinatalouden ja juuri sen vuok- si kansantaloustieteen perusoletusten kritiik- kiä”.

Myös Turun Sanomat125 kommentoi pääkir- joituksessaan palstoillaan käytyä keskustelua hieman synkkään sävyyn: ” ... kannanotto ohi- tettiin talouselämän piirissä paljolti ’no com- ment’ -linjalla. Sitä ärhäkkäämmin piispojen haasteeseen tarttuivat taloustieteilijät, ekono- mistit ja media… Puheenvuoroissa on purkau- tunut perin raadollisella tavalla myös pyrkimys oman totuuden kanonisointiin, toisin ajattele- vien leimaamiseen ja heidän motiiviensa ky- seenalaistamiseen.” Toisaalta on myös niitä, jotka ilmoittavat olevansa ilahtuneita siitä, että taloustieteilijät ovat alkaneet väitellä aiheesta keskenään.126 Ekonomistien mukaan tulon on myös tulkittu heijastavan piispojen edelleen korkeaa arvovaltaa: ”Muuten eturivin asiantun- tijat eivät olisi vaivautuneet runttaamaan piispo- jen talousnäkemyksiä haihatteluksi, hienova- raista ilmaisua käyttääkseni”, lohdutti Pohjalai- sen kolumnisti127.

Ekonomistien vastuu ”onnettoman pienestä valtion budjetista”

Alunperin Jouko Paunionpuheenvuoro Ilta-Sa- nomissa128 liittyi mainonnan suunnittelija Ari Ojapellon129 kirjoitukseen, jossa hän Virénin puheenvuorojen innoittamana ihmetteli, miksi myös valtion budjetti ei ole noussut 40 % tällä vuosikymmenellä, vaikka teollisuustuotanto on kasvanut sen verran. Yhteiskunnallisten palve-

lujen leikkauslinja olisi voitu vihdoin lopettaa.

Hän peräsi ekonomistien vastuuta ja paheksui, etteivät Virén ja muut ekonomistit ole puuttu- neet ongelmaan. Professori Paunio selitti, että ekonomistit toteuttavat yhteiskunnallista vas- tuutaan tutkiessaan ja selvittäessään yhteiskun- nan taloudellisia epäkohtia, suositellessaan asi- antuntijoina keinoja epäkohtien korjaamiseksi ja viime kädessä kritisoidessaan harjoitettua ta- louspolitiikkaa: ”… mainonnan suunnittelija Ari Ojapelto on osoittanut syyttävän sormensa (IS 7.4.) ekonomisteihin yhteiskunnallisen vas- tuun puutteesta. Väite perustuu täydelliseen tie- tämättömyyteen siitä, mitä maamme ekonomis- tikunta tekee”, Paunio pahoitteli.

Ojapelto130 puolestaan vastasi harjoittaneen- sa juuri omassa kirjoituksessaan Paunion mää- rittelemää ekonomistien tehtävää. Hän syytti ekonomisteja ylimielisyydestä ja valitti, että to- della suurista ja merkittävistä taloustieteellisis- tä uusista näkemyksistä taloustieteilijät eivät uskalla edes keskustella julkisuudessa. Jälleen ekonomistit saivat myös nuhteita siitä, että tu- levaisuuden ennustaminen on heille niin vaikeaa.”Viiden tai kymmenen vuoden talous- ennusteita nämä taloustieteen tohtorit ovat yhtä päteviä antamaan kuin piispat ennustamaan maailmanlopun tapahtumavuotta.”

Ilkka Niiniluoto131 on luonnehtinut suoma- laista keskusteluilmapiiriä ad hominem -argu- mentaatioksi. Siinä pääaiheeksi nostetaan se, kuka on sanonut jotain ja millä oikeudella – sen sijaan, että puhuttaisiin itse asioista. Viitaten omiin kokemuksiinsa132 hän toteaa, että ”yrityk-

126Esimerkiksi piispa Juha Pihkala Helsingin Sano- missa 14.3.1999.

127Kolumnisti Kupari Pohjalaisessa 2.4.1999.

12815.4.1999.

129Ilta-Sanomat 7.4.1999.

130Ilta-Sanomissa 26.4.1999 – tunnustaen kuitenkin ettei ole ammattiekonomisti.

131Taloussanomat 28.4.1999.

132Niiniluoto viittaa syksyllä 1993 ns. filosofityöryh- män julkisuudessa kokemaan torjuntaan.

(18)

set harjoittaa arvokeskustelua Suomessa tör- määvät helposti torjuntareaktioihin, joille on tyypillistä reviirien puolustus”.

10. Totuus löytyy taloustieteestä – vai löytyykö?

Taloustieteen ‘grand old man’Adam Smitholi moraalifilosofi. Nykyisin taloustiede ja moraa- lifilosofia kohtaavat etenkin hyvinvointiteorias- sa, joka käsittelee niin resurssien tehokasta al- lokaatiota kuin myös oikeudenmukaisuuskysy- myksiä133. Myös Jouko Paunio134 muistuttaa että Smith moraalifilosofina pohti hyvän yhteis- kunnan luonnetta ja sen moraalisia perusteita olosuhteissa, joissa markkinat keskeisenä insti- tuutiona ohjaavat taloudellista toimintaa. ”Smit- hin näkemyksessä korostuu yksittäisten ihmis- ten vastuu toisista ihmisistä rinnan koko yhteis- kunnan vastuun kanssa huolehtia julkisen val- lan toimin yhteiskunnan kaikkien jäsenten, myös huonompiosaisten hyvinvoinnista. On siis huomattava ettei Smithin mukaan hyvä yhteis- kunta synny yksinomaan markkinoiden avulla.”

Piispojen perussanoma on Paunion mukaan hy- vin linjassa Adam Smithin ajattelun kanssa.

Adam Smithin näkymättömän käden idea voidaan määritellä siten, että tiettyjen ehtojen valitsessa jokainen täydellisen kilpailun tasapai- no on Pareto-tehokas. Pareto-tasapainoja voi siis olla useita. Paretotehokkuus ei ota kantaa hyvinvoinnin jakautumiseen yksilöiden kesken.

Julkisen vallan puuttumista markkinoiden toi- mintaan mm. hyvinvointivaltion keinoin on pe- rusteltu sillä, että markkinat eivät toimi täydel-

lisesti. Vanhempi näkemys markkinoiden epä- onnistumisesta perustuu sellaisiin markkinoiden puutteisiin, jotka aiheutuvat esimerkiksi julkis- hyödykkeistä tai negatiivisista ulkoisvaikutuk- sista. Uudempi tutkimus pitää keskeisenä syy- nä informaatio-ongelmia.135

Yleensä public economics -teoriassa olete- taan, että valtio on hyväntahtoinen päätöksen- tekijä, joka pyrkii maksimoimaan kansalaisten hyvinvointia. Ns. leviathanilainen näkemys vastustaa julkisen sektorin kasvua olettaen, että valtio onkin itsekäs oman edun maksimoija, joka pyrkii lisäämään verotuloja byrokratian ja siten oman vallan kasvattamiseksi, ei omien kansalaisten eduksi. Suomalaisessakin keskus- telussa hyvinvointivaltiosta ja verotuksesta on nähtävissä erilaisia implisiittisiä oletuksia val- tion tavoitefunktiosta.

11. Lopuksi

‘Kohti yhteistä hyvää’ -raportti on korostetun luterilainen näkemys yksilön ja yhteiskunnan vastuusta. On luonnollista, että luterilaisten piispojen kannanotto perustui omiin teologisiin näkemyksiin. Kansainvälisessä yhteistyössä pienen maan on kuitenkin vaikea perustaa poli- tiikkaansa yhden kirkkokunnan oppeihin. Aina- kin on tärkeä tuntea ja ymmärtää myös vaihto- ehtoisia sosiaalieettisiä näkemyksiä.

Euroopan unionissa pohjoinen luterilainen malli hyvinvointivaltiosta kilpailee sekä kalvi- nistisen että erityisesti roomalaiskatolisen sosi- aalietiikan kanssa. EU:n laajentuminen Itä-Eu- rooppaan toisi mukaan myös ortodoksisia mai- ta sekä merkittäviä muslimivähemmistöjä. Nii- tä on kasvattanut myös Euroopan ulkopuolelta EU-maihin suuntautuva siirtolaisuus. Islamilai-

133Esimerkiksi George Buchanan, Amartya Sen, Partha Dasgupta ja Richard T. DeGeorge ovat arvi- oineet talousjärjestelmiä eettisin perustein.

134Ilta-Sanomat 15.4.1999. 135Ks. Tuomala (1997).

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Lisäksi tiedetään, että mitkä tahansa kaksi painoa valitaankaan, löytyy toiset kaksi, joiden yhteenlaskettu paino on täsmälleen sama on kahden valitun painon yhteenlaskettu

Yhdistyksen tuolloisella pu- heenjohtajalla Mika Seppälällä ei kuitenkaan ollut mitään sitä vastaan, että yhdistykseen perustettaisiin alaosasto, Valmennusjaosto, jonka nimenomai-

Asetelma on täsmälleen sama, kuin yli neljäsataa vuotta aiemmin, nyt vain tarina on kerrottu naisen näkökulmasta ja naisen temperamenttia lempeästi kunnioittaen.. Ei pidä

Juuri, kun olimme tuudittautuneet siihen uskoon, että hyvä ravitseva ruoka on itsestäänselvyys, tätä uskoa aletaan koetella.. Tietoisuuteen hiipii esimerkiksi sellaisia asioita

Halme-Tuomisaari, Miia (2020). Kun korona mullisti maailmamme. KAIKKI KOTONA on analyysi korona-ajan vaikutuksista yhteis- kunnassa. Kirja perustuu kevään 2020

Horsfield kiteyttää: Televisiopastorit ovat oivaltaneet, että kun televisiosta on tullut miljoonien ihmisten todellisuus kristinuskon täytyy siirtyä osaksi

Käytetyn kysymyssarjan 23 osiota mittaavat kymmentä arvotyyppiä: valta (2 osiota, esim. ”Minusta on tärkeää nauttia toisten ihmisten kunnioitusta. Ha- luan ihmisten tekevän

Uusiutuvien luonnonvarojen käytön eettinen ongelma on kuitenkin monin- verroin helpompi verrattuna uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöön.. Suurin ongelma juontuu ihmisten