Erästä pitämääninaisasiaesitelmää Vaasassa
viime
kevännä kuuluu moititun siitä,»etteivät
miehet siinä saaneet yhtään takkiinsa". Pyydän nyt käyttää„Nuo- ren Suomen" palstoja hyväkseni korjatakseni tämän ikävän virheeni.Selitykseksiensin
pari
sanaa. Kun naisten puo- lelta sanotaan,ettei huono asemammeolemiesten syyksi pantava, vaan että se johtuu katsantotavoista ja eri aikain sivistyksestäyleensä, niin tämmöiseenpuheeseen varmaan on vaikuttamassa jonkunmoinenylpeysmeissä vaimoväessä. Ymmärrettävästi aivan emme näet tah- toisi oikein myöntää, että maailman menot ovat jär- jestetyt ilman meidän apuamme, vaanettämukaomathyppysemmekinovatolleetmuassakutomassa sitä
riip- puvaisuuden
verkkoa,jokaonmeidät vanginnut. Täysin rehellisiä josollaan,niinonmyönnettävä,ettämiehiä- hän ne sentään ovat olleet kaikki, jotkaovat meidän asiamme harkinneet jakaikki pykälät meistälaatineet, olkoot nuo sitten olleet hyviä tai huonoja. Olemme siis oikeutetut vetämään väkevämmänsukupuolemme
vastaamaan siitä vääryydestä,jokameille on tapahtunut ja vielätapahtuu.
Sillä, että meille onvääryyttätapah-
tunut, sen jo myöntävät sekä
»vanhat"
että»nuoret".
23
Ettei meillä itsellämme olisi vastattava suurista synneistä tässä maailmassa, sitä sen
pahempi
ei sovi kieltää. Mutta niiden paljastamisesta muut kylläpi-
tävät huolen.
Mistään yleisestä tilinteosta ei tällä kertaa tule
puhetta.
Otan vaan esille muutamia seikkoja, jotkaosottavat,kuinka vähän
meidän
naisten asioita järjes- täissä on noudatettu johdonmukaisuutta, ominaisuus, jonka miehet kuitenkin ovat määränneet juuriheidän ominaisuuksikseen. Ja että johdonmukaisuudenpuute on mitä harmittavinpuoli
kaikessa kohtelussa jakai- kessa toimessa,sen tietävätkoulupojatkin.Siis asiaan. Maailman alusta olemme saaneet
kuulla,että olemme
heikompi sukupuoli.
Miehet ovat sen tuntomerkin meissä keksineetjameistä levittäneet.Ettei asia olisitotta, siitä ei nyt kiistetä. Sen verta kuitenkin sanottakoon, ettei ole tarvis uskoakaikkea, mitä maailman viisaat meistä ovatkirjoihinsa kirjoit- taneet. Koskekoon se sitten ruumistamme tai sie- luamme.
Ollaan siis heikommat. Mikä olisi ollut johdon- mukainen seuraus tästä tiedosta? Luonnollisesti yksi, että meitä väkevämpi
sukupuoli,
jollaon ollut sekä voima että valtaja joka—
sekuuluu myöskinasiaan—
aina on julistanutitsensä meidän suojelijaksemme, olisi koettanut antaa meidän käsiimmeparhaimmat
aseet heikommilla voimillamme tullaksemme toimeen tässä elämässä. Mikäpä olisi ollut
luonnollisempaa,
kuin että Aadamin pojat olisivat antaneet Eevan tyt- tärille oikeuden ensin valita itsellensäparhaimmista,
mitä yhteiskunnallinenelämä ja sivistysvoipi
tarjota, ja itse tyytyneet siihen mitä olisijäljelle jäänyt? Niin olisi todellinen gentlemanni tehnyt. Esimerkiksi tie- don hedelmien suhteen. Esiäitimme Eeva oli heti val- mis tarjoomaankumppanillensa
siitä aarteesta,minkä hän löysitiedonpuusta,
mutta miehetpuolestaan
sitä vastoin ovat visusti salanneet meiltätiedonpuun
hedel- mät. Sen sijaan että heidän olisi pitänyt sanoa meille:»Te
kun olette heikommat,ettekä jaksaraataa,ottakaaeteenne vain ja käyttäkää hyväksenne".
Kunmiehet,jotka ottivat kaiken puuhan huolek- seen, järjestivät nuorisolle kouluja, joissa oli jaettava hyviä välikappaleita vastaista toimeentuloa varten,niin olisi niitä ensi sijassa pitänyt hankkia juuri meille,
me kun
kipeimmin
olimme avun tarpeessa. Mutta vie- läkö mitä!Oikein hävettää mainita,että meidät ensi aluksi tykkönään unohdettiin,jakouluihinpääsivätainoastaan miehet itse. Eikä vaanaluksi,sehän olisi liian lievästi sanottu, vaan vuosisadoiksi, niin ettämonet sukupol- vet meistä jäivät kokonaan
opin
puutteeseen. Ja unoh- detaanpa usein vielä nytkin. Sitten, kun vihdoin vii- mein huomattiin velvollisuudeksi päästää meitäkin osal- liseksi sivistyksestä, mitä annettiin meille? Parastako?Ei, ei suinkaan, vaanainoastaan niitä murusia, jotka
putosivat
heidän omilta pöydiltänsä.Ja halvastako? Vielä vaan. Tuskin
ilkeää
sa- noa, että meiltä heikommilta ja siismyöskinvakava- raisemmilta miehet kiskovat kaksinkertaisen maksun samastaopetuksesta,
usein vähemmästäkin,kuinminkä he itse ottavat puolesta hinnasta. (Katsokaa lukukausi- maksuja tyttökouluissa ja niissä alkeiskouluissa, joihin tyttöjäkin pääsee). Ja tästämeille käsittämättömästä tempusta,jossaeilöydähiventäkäänjohdonmukaisuutta, ei heidän päänsäkäänny nöyrimmistäkäänrukouksista.Niin,suuremman maksun kuin itseltänsä he.meiltä ottavat meidän
opetuksestamme.
Mutta mimmoisenpalkan
he meille antavat työstämme? Eikö se ole omituista logiikkaa—
mutta kenties oikea logiikka onkin semmoista?—
että ensiksi he suovat meille op-pia
hyvin suurella säästäväisyydellä, toiseksi he teke- vät sen meille hyvinkalliiksi,ja kolmanneksi,kun vih- doinvaivoin
olemme hankkineet itsellemmekelpoi-
suutta ja saaneet toimen, jossa suoritamme yhtä hy- vän työn kuin miehetkin,he maksavat meillepaljoa pienemmänpalkan
kuin heille itselleen. Turhaan olemme tästäkin vedonneet heidänomiintuntoihinsa,heidän vel- vollisuuden tuntoihinsa meidänsuojelijoinamme,heidän sydämmiinsä. Ei mikään auta,25
He vastaavatmeille:
»Meidän
täytyy elättää perhe, sen vuoksi täytyy meillä olla suuremmatpalkat". —
Mutta ensiksikin, miesten ei täydy elättääperhettä.
Sillä ei valtio,s. o.miehet,ollenkaan kysy, elättävätkö nemiehet perhettä vaikoeivät, joillehe maksavat sii- hen tarkoitukseenpalkanlisäyksen. Tuonlisäyksensuh- teen on aivan yhdentekevää, onko sen saajallaper- hettä taikka tuleeko hänellä sitä koskaan olemaan,li- säyksen hän saaaina. Se riittää,että hän onmies.
Jos miehet olisivat johdonmukaisia, säätäisivät he näin:
»Se
henkilö jolla onperhe ja joka sen elättää,on saavapalkanlisäyksen".Mutta kaukana siitä. Väke- vämpi
puoli
saa apua perheensä elättämiseksi,mutta heikompi ei saa (vaikka hän sen lisäksi on yksin).Sillä hän on nainen. Onpa niinkin, että tuossa on mies, joka ei ole eikä luultavasti koskaan tulokkaan olemaanperheenelättäjä, mutta jolla on perheenelättä- jän palkka; tuossa nainen, joka on perheenelättäjä,
mutta jolla ei ole perheenelättäjän palkkaa.
Jos valtio todella pitäisihuolta siitä,ettäperheet saavat elatuksensa,mikä mielestämme olisi oivallinen asia, niin pitäisi katsoa, ettäkaikki
perheet
sen saisi- vat. Mutta eiväthän valtion miehet pidä siitä huolta,että kaikkiperheenelättäjät saisivat apua. Sanoimme jo,että jos perheenelättäjä on nainen,niin hän eisaa
palkanlisää. Mutta niitä on paljo muunlaisiakin per- heitä, joiden elättämiseen ei valtio ota osaa. Maan- viljelijäin, liikemiesten, niin,suurin osa perheistä ovat sitä laatua. Onko oikein, ettävaltio suosii yhtä lajia
—
virkamiesten—
perheitä enemmän kuin muita?Katsokaamme tuota
palkka-asiaa
vieläkin esimer- kin valossa. Virkamies onollut kymmenen vuottapalve-
luksessa, naimattomana, 3,000 markan vuotuistapalk-
kaa vastaan. Nainen samassa virassa samanajan1,800 markkaa vastaan. Mies onnoinakymmeninä vuosina siis kantanut valtiolta12,000(sanoo kaksitoistatuhatta) mark- kaa enemmän kuin nainen,perhettä elättääksensä—
ja hän ei ole sillä ajalla elättänyt ketäkäänmuuta
kuin
oman itsensä. Kun tuo nainensillä
ajallaon
elättänyt
perheen.
Mitä on toiselletarpeettomasti
an- nettu, se on otettu toiselta,jokaolisi sen tarvinnut.Sellainen onsysteemi.
Mutta antaapanyt ollaniin,ettäuseimmat virkamie- het joskus tulevatperheenelättäjiksi.Herra A. ottaa siis vainion, B.n. Että nämä A.jaB. voisivat tulla vä- hemmällä työllätoimeen, olla onnellisia ja elää hyvin
—
kentieslapsettomina —
niin keksitään keino: vä- hennetään erään kolmannen henkilön,heikon naisen,palkasta
kolmas osa tai enemmän japistetään se A:n käteen,hänen ja B:n sekä heidän lastensa elatukseksi.Sillä tavalla valtion miehet hankkivatperheenelättäjil- lensälisäpalkkioa. Onko se johdonmukaista?
Ja onko todellisuudessa niin,ja tarvitsisiko niin olla,ettämies yksinonperheenelättäjä?Luullaksemme sanotaan jossakin tärkeässä säännössä, että mies ja vaimo yhdessä ovat velvolliset elättämäänperhettänsä.
Ja niin todella monin kohdin onkin. Jos katsahdamme asiaa yhteisessä kansassa,niin huomaamme, että per- heen äiti tosiaankin ottaapäälleen hyvin suuren osan talon pystyssä pitämisestä. Siellä voi yhtä hyvällä syyllä sanoavaimoa kuin miestäkinperheenelättäjäksi.
Tavallisesti on vaimolla alkuansakin yhtä suuri osa kuin miehelläkin siinä maassa ja talossa, joka
perheelle
antaa elatuksen. Eikä hänen työnsä tuon kokonaisuu- den ylläpitämiseksiolearvottomampi
kuin miehenkään.Sanoa siinä yksinmiestä
perheen
elättäjäksi todistaisi sulaa lyhytnäköisyyttä.Sama on laita varsinaisessa työväen luokassa, jossa vaimo ei suinkaan istu kädet ristissä, vaantekee perheenelättäjän virkaa samaten kuin toinenkin
puoliso.
Tulemme sitten
korkeampiin
säätyihin javirkamiehis- töön. Ensinnäkin on huomattava, että ne pääomat, joillakapitalistit
jaheidänperheensä elävät,eivät suin- kaan aina oleperheenisäntaloontuomat,vaan onvaimo, milloin tuonut nekaikki,milloinosanniistä. Näissäta-pauksissa
myöskään ei siisyksinmies oleperheen
elät- täjä.Virkamiesten
ryhmässä tosin näyttää siltä,kuin mies yksinsitä olisi.Tämä
näennäisyystulee
siitä,ettei
27
perheenäidin työtämuuteta rahaksi eikä semmoiseksi arvostella. Jos perheenäidin, samaten kuinisän, työ muutettaisiin rahaksi, jatuo tehtäisiin työn oikean ar- von mukaan, niin saataisiin sumina, joka ei suinkaan olisi vähäpätöinen talon yhteisissä tuloissa. Koska siis kieltämättä täytyy myöntää, että vaimo itseteossa lisää perheen tulopuolta, niin on hänkin perheen elättäjä.
Että virkamiesluokassa kuten muissakin semmoi- sia perheitä löytyy,joissaei vaimo tee työtäniinpaljo kuin hän voisi ja häneltä voisivaatia,se ei oikeuta paikkojen järjestäjiä antamaan
virk&miehille
korkeim- pia palkkoja kuin naisille. Niitä onnäet toiselta puo- len semmoisiakin perheitä, joissa voi sanoa miehestä samaa kuin juuri sanottiin vaimosta.Kun mies ja vaimo tahtovat perustaa
perheen,
niin on oikeinta, että he molemmatponnistavat
voi- mansa sen ylläpitämistä varten. Miesten täytyy luo- pua tuosta vanhasta ja hyvinmoitittavasta, epäjohdon- mukaisesta keinostaan ottaa kolmannelta henkilöltä, heikommaltansa, osa hänen ansaitustapalkastaan
noi- den kahden toisenperheen
elatukseen.Joskus, vaikka harvemmin,
puolustavat
miehetkorkeampia
palkkojansa sillä väitteellä, että heidän elämäntarpeensa yleensä ovat suuremmat kuin naisten.Jääköönkiistämättä, onko väite perustettu, mutta sen voipi sanoa, ettei suinkaan ole välttämätöntä,että niin on, jos on. Mies voi aivan hyvin elää säästäväisesti samaten kuin nainenkin, jos vaan tahtoo. Ja koska mies on
vahvempi,
niin ponnistakoonenemmän, teh- köön muutamia tuntia enemmän työtäpäivässä, kuin nainen. Sesopii
perheelliselle miehelle niinkuin per- heettömällekin.Sanotaan, ettei mies naimattomanakaan itse voi hoitaa talouttaan,hän tarvitsee siihen
apulaisen.
Kyllä niin. Mutta yhtä vähän voi sen tehdä nainenkaan,joka kokopäivän on muussa työssä. Mutta miten te- kevät miehet? Naimattomalle miehelle, jokaon valtion
palveluksessa,
määräävät helisäpalkkion, jotatämä saakäyttää taloudenhoitajan
palkkaamiseen —
itse voi hän siten saada aikaa lepoon tai lisättyyn ansiotyöhön—
mutta naisen he lähettävät virkatyöstään,suoraanhel- lan ääreen. Osaahan nainen itse päivällisensä laittaa, ajatellaan. Miehet unohtavat,että
heikompikin
tarvit- see levähtää, ettänainenkin,kun hän koko päivän on rasittavassa työssä, tarvitsee saada lämpimän ruoka- palasen suuhunsa. Ja sitä hän eisaa, jolleihänellä- kin ole joku, jokasen hänelle valmistaa.On kummallista, että miehet eivät usko naisten tarvitsevan juuri paljo mitään.
»Mitähän
yksinäinennainen tarvitsisi",onmiltei
sananparreksi
tullut lause- tapa,joka osottaanaisen muka tuskintarvitsevan
ruo- kaakaan, saatikka sitten seuraa tai muuta elämän nau- tintoa. Niinkuin emme me yhtä hyvin kuin miehetkin tarvitsisi omaa kotia jaympärillämme myötätuntoisia ihmisiä? Mutta miehet ovat niin kauvan tottuneetpi-
tämäänhuolta meistä, että he ovat tarkalleenmäärän- neet kaikki meidän ruumiilliset ja henkiset tarpeem- mekin. Meidän, jotka heidän omanlausuntonsa mu- kaan kuitenkin olemme niin tykkynään toisellaiset kuin he!
Kun siis miehen muka
suurempien
elämäntarpei- den nojalla ja sennojalla, ettei hän voi itsetalouttaan
hoitaa, tahdotaanpuolustaa
hänenkorkeampaa palk-
kaansa,niin se eipidä
paikkaansa.
Jos miehet sensijaan, että auttavatpäällysvaat- teen päällemme jalaskevat meitä ensimmäisenä ovesta sisään,antaisivat meille,mitä oikeuden nimessä vaa- dimme, saman
palkan
samasta työstä, niin tekisivät meille suuremmanpalveluksen
kuin kaikilla suojelus- keinoillaan.Eräs toinen kohta, jossa väkevämpämme meitä niinikään kohtelevat jotenkin epäjohdonmukaisesti, on meidän työvoimamme arvostelemisessa.
Paperilla
no arvataankovin pieniksi,
mutta käytännössä ei niitä29
silti säästetä. Voisihan palkan vähemmyyttä
puolus-
taa, jos nainen päästettäisiin vähemmällä työllä kuin mies. Mutta niin ei tehdä. Olkoon sääty tai ammatti mikä hyvänsä, yhtä paljo työtävaaditaan naiselta kuin mieheltäkin. Usein enemmänkin. Olemme kuulleet,että joskus sekakouluissa maalla, missä on miesopettaja, hänelle palkataan apulainen tyttöjenkäsitöihin,
—
jo-tenhänen oma työnsä vähenee
—
muttajos opettajaon nainen, saa hän opettaa käsitöitäpojillekin, ilman eri palkkiota. Epäsuorasti tietysti pakoitetaannaiset yleensä tekemään enemmän työtä kuin miehet siten, että heille annetaanpienemmätpalkat. —
Jos katsomme vaimoväkeätalonpojissataiherroissa,niin näemme,että heidän usein täytyy olla työnteossa ei ainoastaan ta- vallisina työaikoina,vaanvieläpä ruoka-aikoina jayöl- läkin. Niin on laita monen perheenäidin.
Väliin nähdään, että naiset tekevät suorastaan raskampaa työtä kuin miehet. Muuraustöissä naiset heikommilla hartioillaan kantavat raskaita tiiliä jasa- vea ylösmiehille,jotka vahvoissa käsissään heiluttavat muurauslapioa. Ja oletteko huomanneet työnjakoakau- punkien t3^ökansassa, kun he lauantai-iltoina saunaan menevät? Eikö vaimo aina kanna lasta ja mieskylpy- vastaa? Pohjanmaalla naiset usein kyntävät ja niit- tävät,miehet kun käyvät kalassa tai
kaupoilla,
j.n.e.Ja yhtä vähän kuin meidän voimiamme sääste- tään julkisissa viroissajakaikessa työssämmeylipäänsä, yhtä vähän säästetään meidän varojamme julkisten maksujen suorittamisessa. Sillä vaikka miehet antavat meille pienemmät palkat ja jo senkin kautta pakotta- vat meitä kovempaan työhön,eivät he aristele veroit- taessaan meitä samojen
perusteiden
mukaan kuin itseän- säkin. Ainoastaan henkirahan maksussa on meillä alen- nus. Jos miehet kerran ottaisivatpunnitaksensa
mei- dän asioitamme johdonmukaisesti japuolueettomasti,
meidän kannaltamme, niin olisivat monet asiat toisin, niinpä meidän yhteiskunnalliset y. m.maksummekin.Kaupunginmaksujen suhteen esim.
pakoittavat
miehet meitä ottamaan osaa kaikkiin menoihin,joista monetkuitenkin ovat ainoastaan heidän omaksi hyödykseen ja mukavuudekseen. Niinpä saammekun saammekin
ottaa osaa m. m. kaikkien niiden mukavuuskojujen kustannuksiin, joita Helsingin miehet ovat teettäneet itselleen
useampien
katujen varsille,esplanaadeihin
y.m. Ajatella naisten terveyttä tässä suhteessa,se tietysti ei ole juolahtanutisäntiemme päähän. Tämä johtaa mieleeni Kristiaanian isäinmuutamavuosi sit- ten antaman ankarankiellon,etteivät naiset saisikäydä pääkaupunginkaduilla kl.10 jälkeen illalla, jonka joh- dosta naiset kysyivät,eikö heitä sen johdosta vapau- tettaisi ottamasta osaakatujenvalaistukseen niinä vuo- rokauden aikoina,jolloin ainoastaan miehet saivat ka- tujakäyttää. Muttatiet -rsti he saivat maksaa.
No, me maksamme siis verot. Memaksamme, ja miehet käyttävät niitä. Johdonmukaisuus
—
eipuhutakkaan
muusta—
vaatisi, ettäkoska meidän täytyy suorittaa veroja kunnalle,valtiolle jakirkolle, pitäisimeillä myöskinolla oikeus osaltamme määrätä, mihinnämäverotkäytetään. Mutta siinäpä se »punkti-
paikka"
olikin, sanoi entinen mies aapiskirjaa tava-tessaan. Rahan hankkimiseen mekyllä olemmehyviä,
mutta sen käyttämisen tahtovat miehet yksinhallita.
Niin on laita perheessä,niinyhteiskunnassa,-niin val- tiossa.
Naidun vaimon omistusoikeudesta ja
sukupuoli-
elämän suhteista olisi vielä paljo sanottavaa, mutta jätämme nämä seikat toiseen tilaisuuteen.LucinaHagman.
Työkansan Marssi.
V» yogansa, nous^arr\n\e ! tuo
entisyydenloistoisuus Ja
nykyisyydenmahtavuus
Ön työtämn\e.
jNfyt painavafyo meitä
ne?
jNe
niskoiltamme
puistamme, täyspäisiksi kypsyttää jVteit'ail^a
tääJa
neuvoo menneisyys.työkansa,
nouskamme!
työ
korkeimman
on tahtoa,jVlut kurjuus orjan
kahleita —
Jiz katkomme.
Siks'
emmeraada
juhtina,Vaan
luonnon eturinnassa,Valoa kohti
pyrkien, töin,taistellen—
Se
meidän valtatie.työkansa, nousl^airpe!
Ön meissä
Suomi
suurinnaJa kansan
voima vahvinna, jVfenouskamme!
l^un perhekunnat,
tapsen\me jVfevalvehilte
nostamme,J^fe uuden
voimantenhokaan
tuo maailmaan Ja Suomen vahvuuden.
työkansa,
nouskamme!
jMeit' osa
kallis
vartoaa, töin,toimin, voiminvalloittaa
Sentahdomme.
työn kunnia,työnarvo,ne
Ja valistus
or\ toivomn\e,KaikV oikeudet
tasaisetJa
vetjein vertaisuus.J. H. Erkko.
A. EDELFELT: Norjalainentyttö(Solvejg).
Purjehdus sisävesillä.
Oli jo kauvan tämänkirjoittajalla ollut tuumana tehdä pitempi purjehdus sisävesillämme. Ja jos se kerran tulisi tehtäväksi, niin täytyisi sen tulla niin perinpohjaiseksi kuin suinkin. Sen olisi alkaminen me- ren rannalta ja ulottuminen niin syvälle maansydäm-
meen kuin purjehdittavia vesiä vaan riittäisi,esimer- kiksi Viipurista lisalmeen. Ja sen tarkoitus olisi osoit-
taa, ettähuvipurjehdus sisävesillä onyhtä
mahdollinen
kuin saaristossakin,jotamerenranta-purjehtijatuseinkin ovattaipuvaiset
epäilemään. Ahtaat vedet! sanovat he. Matalat rannat, luotoja ja kareja kaikkialla ja ennenkaikkia kelvottomat,epätasaiset tuulet!Niillä venheillä,joita tähän saakka sisävesillämme on huvipurjehdukseen käytetty, ei purjehdus olekaan suurta huvia tarjonnut. Ne ovat olleet joko meri- venheitä tai niiden mallin mukaan rakennettujajasiitä syystä syväkulkuisia, raskaita soutaajahuonoja kul- kemaan heikoissa tuulissa, joitakuitenkin yhtämittaa sattuu salmissa ja korkeiden maiden alla,minne sisä- vesillä purjehtiessa vähä väliä joutuu. Niitä onkyllä koetettulyhentää,madaltaa taimuutenpienentää,mutta silloin ovat purjepurrettaaskäyneet epävakaisiksi, ah- taiksi ja pitempiä retkiä vartenepämukaviksi. Ja se se lienee osaltaan syynä siihen, ettäpurjehdus sisäve- sillä on tullut niin huonoon huutoon ja niin vähän kehittynyt.
On kuitenkin eräänlaisiapurjevenheitä, jotka sa- moin kuin nuoniin suureen käytäntööntulleet
palko-
veneet eivät ole suomalaista keksintöä,mutta jotka kuitenkin ovat kuin meitä vartenkeksityt. Ne ovat nuo n. s. centerboards, joita on ja valmistetaankin jo koko joukkoViipurissa,
mistä ne ovat päässeetKuopioonkin
päinleviämään. MyöskinVarkauden teh- taan laivaveistämö on ryhtynyt niitä valmistamaan.Ja seoli sellaisella venheellä kuin allekirjoittanutmuu- tamani
Viipurin
purjehdusseuran jäsentenhyväntahtoi- sella välityksellä pääsi panemaan toimeen kokeensa purjehtia Viipurista lisalmeen.Enkä voikaan kylläksi kehua niitä etuja, joita käyttämäni venhe tarjosi. Se olivaanpienoinen, kuut-
35
tatoista jalkaa pitkä
pursi,
muttaleveyskorvasilyhyy- den ja tilaa oli riittävästi kolmelle hengelle. Yksi ai- noa purje kokassa on helppo hoitaa eikä tuota mitään vaaraa äkkinäisenkin tuulenpuuskan
päälle karatessa, kun kaitanen köli sallii melkein silmänräpäyksessä pyörähtää vastatuuleen. Se köli on muuten nerokas laitos, sillä kun sen voi nostaa ja laskea, voi muuten matalassa uiva vene liukua melköinmihinniittyrantaan tahansa ja ajaahelposti
karien yliniihin tarttumatta.Luoviminen onkuitenkin ehkä centerboardinpääansio,
sen kun voi pusertaa melkein niin liki tuulta kuin kehtaa
—
verraton etu ahtaissa salmissa janiemien kärjissä.Mutta vaikka käytettävä venhe olisi kuinka käy- tännöllinen taliansa, eihän sisävesillä purjehtiminen sittenkään vedä vertoja meren aavain
ulappain
kyntä- miselle, väitettänee. En tahdo mieliala-asioistakiistellä, vaikka luulen, että syy epäilyksiin on siinäkin,ettäharva
purjehdusurheilun harjoittaja on oikein ollut tilaisuudessa antauta sen viehätyksen valtaan,minkä tuhansien järvien maatältä kannalta tutkittuna tarjoo.Sillä ne ovat lukemattomat nepikku-ilot, joita siellä valmistetaan, javaihtelevat ne tunnelmat,jotka siellä syntyvät. Saanen sentähden
puhua
sanasen rakkaiden sisävesienikiitokseksi,kertomalla muutamiavaikutuksia
matkaltani.Ensiksikin purjehdus suurella Saimaalla! Onhan se melkein kuin merta viilettäisi. Laajat selät,aavat ulapat, paikoitellen niin pitkätnäköpiirit,etfei rantoja näy. Lauritsalasta lähdettyä ovatrannat asumattomat, siinä on täydellinen erämainen ulkosaaristo: kallioita
ja karua petäjikköä. Suuret merikotkat vaakkuvat tai- vaalla,kalalokit huutelevat vettä
pitkin,
seuraavat pur- jehtijan mukana ja asuttavatluotoja ja kareja, joissa aalto synnyttää melkein ainaisen kohinan. Merta muis- tuttavatsuuretkoivistolaistenhalkojaalatkin,joitailmaan- tuu tuon tuostakin kaukaisiin salmiensuihin,mistänelas- kevat täysissäpurjeissaulapoiden halki. Jamertamuis- tuttavat majakat, jotkaillan tultua alkavat tuikkia nie- mien nenistä ja viitoittavat tien peninkulmienpäähän.Vaan vaikka se on kuinmerta,ei siinä kuiten- kaan ole merenturvattomuuden tunnetta eikäyksinäi- syysmuutu siellä yksitoikkoisuudeksi.
Helposti
löytyy jokuasuttu saari, johon voi yöpyätai antautuapäivä- kausiksi maalaiselämän mukavuuksiin. Siellä on saa- risto, suomalainen saaristo, jossaelääystävällistäkarja- laista kansaa ja joka sentähden on niin kotoista ja omamaista. Ja sentähden ovat Saimaan vedet minusta kuin luodut huvipurjehtijan hauskuudeksi.Sieltä on kuitenkin halu nousta ylemmä, pyrkiä pohjoista kohti. Tuuli liehtoo etelästä, tullaan ahtaam-
37
mille
vesille
jamaatnousevat jo edessäpäin. Seudut asuttuvat sitä mukaa kuin vedot Puumalaan tullessakapenevat.
Ilmaantuu peltoja ja kellertäviä kaskia etäisillemäkirinteille
ja selänteidenpäällä eroittuu tai- vasta vasten taloja jahuoneiden harjoja, joidenikku-noita
laskevailta-aurinko
kimmellyttelee. Jajokauvas näkyyPuumalan kirkontorni.
Onsunnuntai-ilta
javesikansa soutaa meitä vastaan kirkkovenheissään. Kul- jetaan ohi kirkkorannan ja kirkonkylän, jossa laiva- laiturit ovat kansaa täynnä ja jossa joutilaat katselijat huiskut- tavat meille hattujaanensin ter- vehdykseksi ja sittenhyvästiksi.
Edessäpäin virran niskassa haa- veilee joku
paikkakunnan
purje- venhehiljaisessatuulessa. Sesaa- vutetaan ja sivuutetaanja sinne läävät asutut maatia taas ollaan saarien, salmien ja nimettömäin niemien sokkeloissa.Päivä
paistaa
Valkoseenpurjeeseen, purjeen alta näkyykappale
maataja vettä ja valkoset merimerkit elähyttävätmaisemaa ollenilona silmälle niinkuin virsta- patsaat talottomillataipalilla.
Kuinka ne ovatmoni- muotoisia,mitä vaihtelevimman mielikuvituksen mukaan tehtyjä,niinkuin ne olisi siihen kasvattanut itseluonto, joka ei koskaan jäljittele itseään! Tuolla on niemen nenään koottu kiviraunio,jonkakeskestä nousee risti ja tähti. Toisaalla korkea kolmikulmainen haasia, ja kun ehdimme sinne, kiiltää jo toinen samallainen toi- sen selän rannalta. Sillä välin, javarsinkin ahtaam- milla vesillä,piipottaa luodon tai vedenalaisen kiven39
kohdalla valkeita tai kirjavia tankoja ja vaarallisiin- massa, salavihaisimmassa
paikassa lepattaa
punainenvaateviiri varoittamassa. Niiden tähystäminen janii- den mukaan väylän etsiminen oudoilla vesillä pitää purjehtijan alituisessa jännityksessä, hänen
mielensä
virkeänä ja silmän valppaana.Matka Puumalasta Savonlinnaan onvieläjylhem- pää erämaata kuin Saimaa. Eikalastajan majaakaan keksi silmä. Ainoa väylän varrella oleva asumus on
Seviän
saari ja ainoastaan silloin tällöin tulee vas-taan joku hinaajalaiva
loppumatonta
lotjajonoa peräs- sään kiskoen. Mutta muuten vaankivikkosaarta ki- vikkosaaren vieressä,niinkuin jättiläisten tekemiä sau- nan kiukaita, jotka ovatjoutuneet veden alle. Päivä kuumentaa nepolttaviksi,
petäjänpihka
tuoksuu vesien yli ja jalkaakirpeloi,
kun maalle astuu. Lasketaan venhepaaden
reunaan,noustaan maihin, uidaan, ongi- taan jakeitetään rantakalaa.Savonlinnassatämäkivikkomaisema kehittyy kuin huippuunsa. Kun tulemme sinne,ontaas ilta ja au- rinko valaisee ruskeakivistä linnaa, joka onniin luon- nollisena jatkona siitä kalliosta, minkä päälle se on rakennettu, mutta josta senäyttää olevan kuin veis- tettynä.
Kiinnitämme
purtemmeohikulkiessa
vanhanlinnan pääportin eteen, jätämme sen siihen hetkeksi keinumaan ja käymme katselemaan Olavinlinnan rau- nioita. Olla se oma asumus, olla sepurjehtijan kesä- huvilatuo," jonka torneihin näkyvät kaikkialla siintävät selät! Mutta johan onkylläksi siinäkin,kun on tuol- lainen paikka hetkenkään verran siinä levähtääksemme.
Tuuli työntää virtaa vasten, vaivaloisesti nousee vene,muttapurje tekee kuin tekeekin velvollisuutensa eikä aikaakaan, kun ollaan taassuurilla selilläja au- tioilla selillä kivikkosaarien sokkeloissa.
On iltapäivä taas, takainen taivas onmustassa
pilvessä, joka onkuin
palkeena
tuulelle,mikä kiihtyy yhä vinhemmaksi kutaenemmänsenedestäpakenemme.Silloin tällöin vilahtaa salama selän takana ja kuuluu kumea jyrähdys. Laine nouse lakkapääksi,irvistelee ja sähähtelee kummallakin
kupeella,
yrittäänoustape- rän kautta niskaan, ropsahuttaa jo siihen kyntensä kiinni, mutta ei saakaan niille sijaa jaretkahtaa voi- matonta villaansa pärskyen selälleen ja jää. Takainen taivaanranta mustenee yhä,kaksi sateenkaarta helottaa siellä suurina mahtavina jänteinä ja singahuttaa yhä tiheämmin tulisia vasamoitaan. Mutta meolemme kuin41
rauhoitetut,
pilvi
repeää kahdeksi,kaari katkeaa, mur- tuupalasiksi
japutoo maahan. Ja kun sade hyökkääpitkin
mäen harjanteita molemmilla rannoilla, purjeh- dimme me voitollisina välitse ja saavummepienoisen
asunnon kohdalle juurikuin tuuli tyyntyy.Yövymme siihen, teemme tilamme latoon kahi- sevien heinien keskelle. Sirkka sirittää,rastas laulaa
pellon
takana ja käki kukkuu väsynyttä tuuditellen.Aamulla heräämme siilien, että västäräkit juostaraa- puttelevat kattoa pitkin.
On tyven, hievahtamattoman ilman aamu. Pur- temme seista lekottaa somana ja
sopusointuisena
ank- kurissaan lahden kainalossa. Se ei ole vielä herännyt, kun ei ole tuulikaan herännytja sen silkkinen tuuli- viiri nukkuu mastoon kääriytyneenä. Mutta vesille on kuitenkinpurjehtijanmieli jahän vetääpurjeenleväl-leen. Ilman
henki
kantaa hänetselälle,jossa hän tuulta odotellenaamupaisteessa
vaakkuu maan jataivaan
välillä.Hyvin kaukana tuolla jossain syntyy
sininen
juova, se lähenee lähenemistään,mutta ei pidäkii- rettä. . kuolee välillä
javirkoo
taasuudelleen
eloon, kunnes se vihdoinkinhellävaroen
herättää purjeen unestaan jasiirtää
senpoikkiteloin.
Myötätuuli alkaa,alkaa
aamustavarhain
jalietsoo
iltaan myöhään.Ja
taasuudistuvat
matkanpikku
ilot,merimerkit
kiiluvat,seudut jäävät jäljelle jauudet tulevat eteen.Se päivä tuo meidät
Taipaleen
kanavalle ja Varkau- den tehtaalle ystävällisten ihmisten ilmoihin. Toinen päivä kuljettaa Leppävirran lehtorantaisiiusalmiin
ja läpiKonnuksenkanavan.
Kolmas avaa eteemme Kalla-veden, jonka
helmasta vähitellen
kohooLaivonsaari,
43
Neulamäki, Vanuvuori ja Puijon kyömyinen niska.
Kuinka tutusti kohoo siinä kaunis kaupunki puisto- jensakeskessä! Kuinka tuttua on
"joka pykälä taivaanrannassa,io- kainensaari, jokainen merimerk- ki!
Niemellä"
soitetaan,nuorisoviettää kansanjuhlaa,
palkoven-
heitä parveilee rantamilla japik-
ku laivat lähtevät kuintulikipi-
nät kiitämään keskipisteestään
eri haaroille Kallaveden kaikkien lahdelmien louke roihin.
Etelätuuli on meitä seurannut Lauritsalasta saakka. Luonto on ollut viikon päivät leppeällä, hyväntahtoisella tuulella. Mutta viimein se näyttää kyllästyvän, ja kääntyy pohjoseen viimeisellä
taipa-
leella lisalmestaKuopioon.
Kymmenenpeninkulman
luoviminen alkaa ahtailla vesillä ja kestää kolme päivää.Mutta juurikuin alamme olla perillä jalisalmen kirkon harja näkyy Poroveden ylitse, heitäksen ilma
taas eteläiseksi ja kiidättää meitä kotia kohti jakohti matkan
lopullista
mää- rää. Vilahtaa vaan ohitsepikkunen
kaupunki harmaine taloineen ja me purjehdimme kirkon allakapeassa
sal- messa. Siellä on taaskin sunnuntai, rantaäyräät täynnä väkeä ja venheitä.Urkujen soitto kuuluu salmelle saakka, hymisee niin kotoisesti ja hellästi ja avonaiset
kellotapulin
luukut näyttävät kuin silmää iske- vänmeille muiden huomaamatta
keskellä juhlallistatoi-
mitusta,
Jo huomataan
pappilassa
tulijat, jo nostaa tuttu hevonen rantaniityllä päätään ja hirnalitaa,jo juoksee kotiväkipihasta
rantaan ja purtemme käännäksen pitkässä kaaressa rantalaituria kohti, jota senkokka koskettaa. Vavahtaa vähän koko venhe,puistaa
kuin paljon juossut hevonen valjaitaan, purjenuora laukiaa, purje hulmahtaa alas ja me olemme päättäneet purjehdusretkemme, jonka lähtöpaikkana oli Lau- ritsala ja määränä Saimaan vesistön perimmäinen pohjukka.Juhani Aho.