• Ei tuloksia

Modernin demokratian juuria etsimässä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Modernin demokratian juuria etsimässä näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

66

AIKUISKASVATUS 1/2001 Euroopan Unionin jäse-

nyys merkitsi kansallisen su- vereniteettimme kaventumis- ta. Vaikka oma eduskuntam- me on merkittävästi vahvem- min mukana EU-asioiden valmistelussa kuin muiden jäsenmaiden parlamentit, huoli kansanvallan kaventu- misesta ja demokratiavajeesta on perusteltu. Samaan aikaan EU-jäsenyyden kanssa toteu- timme varsin radikaalin pää- tösvallan hajautuksen ja vastuu peruspalveluista siirrettiin kunnille. Tämän arveltiin lisäävän kansalaisten kiinnos- tusta kunnalliseen demokrati- aan, mutta toisin kävi. Vuo- den 2000 kunnallisvaalien äänestysaktiviteetti oli ennä- tyksellisen alhainen. Jonot ostoskeskusten vaalimökeillä olivat lyhyet ja tv-kanavien pintaliitoa huristavat vaalioh- jelmat eivät jaksaneet kiinnos- taa enää edes mukana olevia puhuvia päitä.

Uusliberalistinen yhteis- kuntapolitiikka sallii tuloero- jen kasvun, pitää sitä jopa menestyvän talous- ja yhteis- kuntapolitiikan edellytyksenä.

Kansalaiset ihmettelevät, mi- hin taloudellisen kasvun tu- lokset oikein häipyvät. Missä on nyt se yhteisvastuu, jonka varaan pohjoismainen hyvin- vointiyhteiskunta rakentui?

Nouseeko käräjäoikeus köy-

Modernin demokratian juuria etsimässä

Jermu Laine (1999) Alexis de Tocqueville, demokratian ja vapau- den moderni yhteen- sovittaja. Helsinki:

EDITA

hän parhaaksi ystäväksi, jonka kautta on perättävä lain tur- vaamia oikeuksia?

Kyllästyminen puolue- politiikkaan on tosiasia ja varsinkin nuorempi väki ha- kee uusia, suorempia vaiku- tuskanavia. Ovatko uudet vaikuttamisen mahdollisuudet paikallisella ja alueellisella tasolla aidosti kasvamassa ja miten niihin suhtautuu pe- rinteinen poliittisten puolu- eiden varaan rakentuva järjes- telmä? Entä mikä on paikalli- sen ja alueellisen vaikuttami- sen suhde kansalliseen ja eu- rooppalaiseen keskusvaltaan, jos ja kun EU kehittyy kohti liittovaltiota?

Kaikilla näillä yhteis- kunnallisilla ilmiöillä ja me- neillään olevalla pohdiskelulla on yhteinen nimittäjä. Kyse on demokratian, kansansuve- reniteetin toteutumisesta ja erityisesti tasa-arvon edellyt- tämän vastuun ja demokrati- aan kuuluvan vapauden suh- teesta. Olemme siinä määrin perimmäisten kysymysten äärellä, että muun ohella on mielenkiintoista, jopa tarpeen tutustua länsimaisen demo- kratian juuriin. Siihen tarjoaa oivan mahdollisuuden Jermu Laineen kirja Alexis de Toc- quevillestä.

Alexis de Tocqueville syntyi vuonna 1805 Pariisissa.

Hänen vanhempansa kreivi Hervé de Tocqueville ja Lui- se-Madeleine Rosanbond joutuivat vuonna 1803 val- lankumouksellisten pidättä- miksi ja vain Robespierren joutuminen giljotiiniin pelas-

ti heidät mestaukselta. Kunin- gasvallan palattua isä sai viran maakuntahallinnosta. Alexis opiskeli lakia ja pääsi töihin Kaarle X:n hallintoon. Kevät 1831 oli käänteentekevä nuoren miehen elämässä.

Hän sai hallitukselta tehtäväksi lähteä ystävänsä Gustave de Beamontin kanssa tutustumaan Yhdysvaltojen vankilaoloihin. Vajaan vuo- den opinto- ja tutkimusmatka tuotti hallitukselle sen toivo- man raportin, mutta Tocque- villen varsinainen kiinnostuk- sen kohde ei ollut vankein- hoito, vaan demokratia. Hän halusi nähdä, miten amerik- kalainen demokratia toimi käytännössä ja olisiko uuden mantereen kokemuksista jota- kin opittavaa Euroopassa. Hän sai, mitä halusi ja kirjoitti kokemuksistaan kirjan Ameri- kan demokratia (De la D‘emocratie en Am‘èrique). Sen ensimmäi- nen laitos ilmestyi vuonna 1835 ja toinen 1840.

Kirja oli menestys.

Se käännettiin mm. englan- niksi, saksaksi ja ruotsiksi.

Suomeksi kirjaa ei ole kään- netty, kuten ei muitakaan Tocquevillen teoksia. Tästä syystä Jermu Laineen Tocque- villen keskeisiä ajatuksia esit- televä kirja on todella terve- tullut puheenvuoro kansalli- seen demokratia-keskuste- luumme. Kirjan ytimen muo- dostavat Tocquevillen ajatuk- set, jotka Laine tarjoilee luki- jalle loogisesti ja mielenkiin- toisesti jäsennettynä. Luetta- vuutta parantavat Laineen tekemät kytkennät suomalai- seen nykytodellisuuteen.

K I R J A - A R V I O I T A

(2)

AIKUISKASVATUS 1/2001

67

Mikä tekee Tocquevillestä mielenkiintoisen? Ensinnäkin hänen kykynsä nähdä tulevai- suuteen. Vaikka hän oli itse- kin mukana päivän politiikas- sa, hän toteaa: ”Puolueet ovat kiinni huomisen murheissa, minä haluan visioida tulevai- suutta”: Siinä hän onnistui.

Hänen 170 vuotta sitten te- kemänsä analyysi demokratian olemuksesta ennakoi hämmäs- tyttävän hyvin myös suoma- laista nykytodellisuutta.

Toiseksi hänen lähestymis- tapansa on hyvin pragmaatti- nen. Laine sijoittaa Tocque- villen traagisten historioitsi- joiden joukkoon. Vaikka hän tunnustaa ristiriitojen päätty- mättömyyden, hän ei ole pessimisti. Hän ei ole myös- kään utopisti, vaan myöntää, etteivät demokratia ja tasa- arvo ratkaise yksilön ja yhteis- kunnan ongelmia. Hän on sillanrakentaja vanhan ja uu- den, yhtäältä väistyvän feoda- lismin ja aristokratian ja toi- saalta demokratian välillä. Hän teki koko ajan eräänlaista kenttätutkimusta poliittisten myllerrysten keskellä elävässä Ranskassa, teollistuvassa Eng- lannissa ja demokratiaa käy- tännössä toteuttavassa Ameri- kassa. Näin hän porautuu de- mokratian olemukseen ym- märrettävästi ja tuo esiin niin demokratian tarjoamat mah- dollisuudet kuin siihen liitty- vä uhkat. ”Demokratian ystä- vänä minun on pakko kertoa totuus demokratiasta, pelkurit eivät sitä tee.”

Tocqueville lähestyy demokratia-käsitettä eri näkö- kulmista. Tiivistäen voidaan demokratian merkitsevän hä- nelle yhtäältä poliittista järjes- telmää, johon kuului kansasta riippuvainen hallitus, toisaalta

jatkuvasti liikkeessä olevaa vallankumouksellista prosessia kohti tasa-arvoa. Siihen sisäl- tyy toisiin kohdistuvan val- lankäytön kielto, itse asiassa se tähtää ihmisten riippumat- tomuuteen toisistaan, jolloin se kehittyy tavallaan epäyh- teiskunnalliseksi vapausideak- si. Jotta demokratia voisi luo- da pohjan tasa-arvolle, tarvi- taan yksilöllisyyden ja vapau- den vastapainoksi yhteisyyttä vahvistavaa kansalaistoimintaa, ihmisten vuorovaikutusta, huolta yhteisistä asioista ja demokratiaan liittyvien epä- terveiden lieveilmiöiden torjuntaa.

Valppautta demokratian vaalijoilta todella vaaditaan- kin, koska vihollinen on niin lähellä! Se on kansa itse!

Kuinka helppoa onkaan olla samaa mieltä kuin yleinen mielipide tai yhtyä enemmis- tön näkemykseen. Tai kukapa itse asiassa hoitaisi asioitani paremmin kuin vahva keskus- valta tai tehokas korporaatio.

Näin säädyistä, luokista ja ennakkoluuloista vapautunut ihminen antaa sidotuttaa it- sensä modernin tyrannian ja pehmeän despotismin ottee- seen. Jermu Laineen mukaan Tocquevillen koko poliittisen filosofian ydinosa on demo- kraattisen despotismin luon- teen erittelyä ja uhkien valot- tamista. Tähän mielenkiintoi- seen ja mitä ajankohtaisim- paan pohdiskeluun lukija pääsee mukaan Laineen erin- omaisella opastuksella.

Mistä sitten löytyvät kansalaisen kumppanit taiste- lussa demokratian ja tasa- arvon puolesta? Vastaukseksi käykööt Tocquevilleltä laina- tut otsikot: ”Lehdistö – en pidä siitä, mutta se on vapau-

den paras taisteluase”, ”Oi- keuslaitos ja lakimieskunta – demokratian aristokraattinen tuki”, “Kansalaisjärjestöt – despotismin ja individualis- min hillitsijät”.

Aikuiskasvattajan

kannalta mielenkiintoinen on myös demokratian omaa ja omituista kieltä tarkasteleva luku. Tocquevillen kielenkäy- töstä ja puhetaidosta saa ku- van sivuilta 31–35, mihin on lainattu kokonaisuudessaan hänen 21.1.1848 parlamentin edustajahuoneessa pitämänsä puhe, jossa hän ruoskii halli- tuksen mädännäisyyttä ja en- nakoi kuukauden kuluttua puhjenneen helmikuun val- lankumouksen. Sitä pidetään Ranskan historian kaikkien aikojen kuuluisimpana pu- heena. Kirja kannattaa hankkia jo pelkästään siksi.

Laineen kirjaa lukiessani kaivoin kirjahyllystäni vuonna 1977 ilmestyneen TANDEM- projektin loppuraportin De- mokratian rajat ja rakenteet.

Kiistelty projekti ja runtattu raportti. Kaikesta huolimatta hanke pyrki kartoittamaan sääty-yhteiskunnan purkautu- misesta aiheutuneita vaiku- tuksia suomalaiseen hallitse- mistapaan. Nyt minusta olisi aika jälleen suorittaa poikki- leikkaus demokratian tilasta ja tulevaisuuden näkymistä.

Asian pitäisi kiinnostaa myös ja ehkä ennen kaikkea aikuis- kasvattajia ja alan tutkijoita.

Miten olisi, löytyisikö rohke- utta omistaa esimerkiksi Ai- kuiskasvatuksen vuosikirja demokratian tarkastelulle ja lähestyä asiaa ennen kaikkea aikuiskasvattajan näkökulmas- ta? Toivotaan ja uskotaan.

Erkki Aho

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(Kokonaiskertoimisten polynomiyhtälöiden juuria sa- notaan algebrallisiksi luvuiksi. Ne voivat olla rationaa- lisia tai irrationaalisia. Ainoastaan algebralli- sia lukuja

Näistä näkökulmista tarkastelen Ranskassa ja Suomessa käytyjä parlamenttikeskusteluja sukupuolten tasa-arvosta politiikas- sa: Ranskan osalta parlamentin alahuoneen

Itselleni polku on ollut täynnä sattumia, joiden kautta olen onnistunut oppimaan ja hallitsemaan erilaisia menetelmiä mutta myös innostumaan aidosti lukujen maailmasta,

Mitä muuta Clarita voisi kuin odottaa: hän jää töistä pois, lamaantuneena hän makaa huoneessaan odottaa, samaistuu koko ruumiillaan rakastettuunsa:?. ”Lepäsin aivan hiljaa,

kauppamiehille "Tosi off" taitaa olla mieluisempi vaihtoehto kuin "Tosi on", myös historian kohdalla. Talvisodan salainen strategia -teos edustaa tässä suhteessa

Fokalisoija voi olla tarinan ulkopuolinen (ns. kertojafokalisoija), jolloin tapahtumat nähdään ikään kuin lintuperspektiivistä. Tällöin fokalisoija tietää periaatteessa

Häivyttämisellä puolestaan tarkoitan niitä ilmauksia, joissa puhuja tai kirjoittaja valitsee epäsuoran tien: viittaa henkilöihin, mutta käyttää kiertoilmausta (esimerkiksi

Samaa sukua on pronominin he käyttö perheeseen viittaamassa (s. e) Kun puhuja kertoo tapahtumasta, jossa hän itse on ollut mukana, hän viittaa muihin mukana olleisiin