5. vuosikerta Ilmestyy neljä kertaa vuodessa.
Tilausmaksu vsk 1982 mk 50,-
Jukka Haapasalo Esa Sironen Heikki Hellman Tarmo Malmberg
~1atti Piispa Kaj Ilmonen Antti Alanen Tom Wolfe Leena Paldan Jukka Haapasalo Pasi Falk Jorma Mäntylä Heikki Luostarinen Pertti Hemanus
Tilausosoite Tilaushinnat
Osoitteenmuutokset Irtonumerohinta
3*1982
1 3 13 31 41 51 57 60 75
77
78 84 88 90 91 94 95
Julkaisijat:
Tiedotusapillinen yhdistys ry. ja NORDICOM TOY ry.: PL 342, 33101 Tampere 10
NORDICOM: PL 607, 33101 Tampere 10 ISSN 0357-8070
Julkisesti: yksin oot Artikkelit
Pako privaattiin?
Musiikkia kaikille!
Elokuvasta historiantutkimuksen kohteena Virittääkö valistus?
Kun terveys alkoi myydä Uuden journalismin tribuuni Julkisen elämän tarkkailija Katsauksia
Terveisiä Pariisista Keskustelua
Kuviokell untaa?
Kirja-arvioita
Tavarafysiikkaa (Haug, W.F. Mainonta ja kulutus) Frankfurt am Moskau (Fogeler, J.G. et al. Frank- furtin koulun sosiaalifilosofia)
Kirjoittamaton lehdistöhistoria (Rislakki, J.
Erittäin salainen)
Liebe zur Kunst (Präntare, B. Lehdistö pohjois- maissa)
Uutta kirjallisuutta Tapaamisia
Peilillä peilaten
Tiedotusapillinen yhdistys ry~ PL 342~ 33101 Tampere 10~ PS-tili TA 5779 65-3.
Tiedotusopillisen yhdistyksen jäsenet saavat Tiedotustutkimuksen jäsenmaksuun sisältyvänä jäsenetuna. Jäsenmaksut 1982: vuosijäsen 50~-~
opiskelijajäsen 25,-~ ainaisjäsenyys 350~-,
yhteisöjäsen 320~-·
Yhdistykseen kuulumattomille Tiedotustutkimuksen vuosikerta 1982 maksaa 50,-.
NORDICOM~ PL 607~ 33101 Tampere 10.
16~-· Irtonumeroita myyvät NORDICOM (myös van- hoja numeroita) ja Akateeminen Kirjakauppa.
Kannattaa kysellä myös muista hyvinvarus- tetuista kirjakaupoista.
Julkisesti· yksin oot
On väärin väittää, että olonsa olisi kuin osuuskaupan hoitajan.
Silti kuitenkin: tavaraa on, uutta ja vanhaa, ja tarjouksia pitäisi tehdä.
Ehkäpä näin.
Kulttuuripessimismiä.'
Pako privaattiin~ Kamarimusiikista naapuristereoihin. Porvarillisen perheen tuho~ Isäauktoriteetin murtuminen. Teollinen vapaa-aika:
joukkoerakot, yhtykää~
Frankfurtilaisen raskaan hengityksen tahdissa kirjoittaa E. Sironen.
Yhden uran musiikkia.'?
Julkisesti~ Pietarin Suomalainen Lauluseura M. Putron johdolla~
Kapinoivat vastajulkisuudet. Yhdenmukaisuuden imu~ Kokekaa privaatin ja julkisuuden kintere-ero~
Levylautasella H. Hellman.
Elokuvasta historiantutkimuksen kohteena.'
Elokuva historian aputieteenä. Elokuva historian uutena horisonttina~
Lohtuna: "se mikä ei ole tapahtunut - ihmisten uskomukset, pyrinnöt, mielikuvitus- on yhtä paljon Historiaa kuin ... (Ferro).
Ohjaus: T. Malmberg.
Piispa puhuu.'
Viina virittää, valistus valittaa~ Julkiset viinakoodit muuttuvat~
Arki laahaa arjen lailla.
Dir. cant. : M. Piispa.
Kun terveys alkoi mennä.'
Alkoi se myös myydä.
Miksi , kertoo K. Ilmonen.
Uusi journalismi elää!
Ja voi huonosti.
Vihdoinkin ratkaisu uuden journalismin alkuperäkiistaan~
Dandy-Wolfe kirjoittaa omin käsin!
Miksi Bob Harrisonia roikotettiin huimaavan toimistonsa ikkunasta pää alaspäin?
Ettekä voi unohtaa Mauri-taifuuni Wolfen esittelyä!
Tutustukaa myös varmuusvarastoihimme .'
Jukka Haapasalo
2
Esa Sironen
ako privaattiin ?
Suomalaisen sosiologian ja elämän- tapakeskustelun rakkaimpia teemoja on ollut seurata ja vähän valit- taakin palkkatyöläisten vetäyty- mistä privaattiin; perheen pariin, kesämökille tai -mikä on vielä edessäpäin - videon ääreen. On- kin totta, että ihmisten toimimi- nen nykyaikaisessa ns. vapaa-aika- sektorissa on muodostanut ja joka päivä uusintaa sellaisia sosiaali- sia rakenteita, jotka eristävät heitä toisistaan ja yhteisöllisem- mistä suhteista. Televisio on tuottanut olohuone-efektin. Nuo- riso kuuntelee toisaalla kasette- jaan. Elektroniikan kehitys näyt- tää ainakin toistaiseksi tuhoavan sen toiveen ja utopian uudesta es- teettis-poliittisesta joukkosub- jektista, jonka Walter Benjamin perusteli 30-luvulla elokuvasta, eeppisen taiteen teknisestä ver- siosta käsin. 1 Ihmiset ovat paen- neet yksityisyyteen. Elokuvista on siirrytty tv:n eteen, raitio- vaunusta volkkariin. On syntynyt jonkinlainen "yksinäinen joukko". 2
Mutta ilmiöstä on puhuttu ikään kuin se olisi mahdollista, ikään kuin pako privaattiin voisi onnis- tua. Ennen kuin voimme myöntää na1n todella käyvän, on meidän tutkittava lähemmin ilmiön konsti- tuutiota ja ehtoja. Otamme siihen
riittävän pitkän historiallisen perspektiivin, emmekä vain entisen proletaarin, vaan myös entisen por- varin kannalta. Näin päädymme paitsi eriytyneeseen käsitykseen myös tulokseen, ettei kyseessä eh- kä olekaan pako privaattiin, vaan pikemminkin julkiseen. Joskaan ei enää porvarillisen vallankumouk- sen traditioyhteydessä, enempää kuin proletaarisenkaan.
Nykyaikaista yksityisyyttä tu- lee tarkastella korrelaattina ra- kennemuutoksille talouden ja poli- tiikan alueella, josta paon sano- taan tapahtuneen. Tarkoitusta var- ten verrataan kahta aktiviteettia, jotka tapahtuvat olohuoneessa: ka- marimusiikkia ja television kat- selua. Sosiaalisina ilmiöinä ne ovat hyvinkin eriaikaisia. Toinen viittaa yksityisyyden genesikseen porvarillisena sivilisaatioilmiönä. Toinen taas sen kohtaloon moder- nissa yhteiskunnassa. Vertailuun saadaan suhteel Iisen kehittynyt kenteksti Frankfurtin koulun yh- teiskuntateoriasta. Tarkoitus on nyt lähinnä käyttää hyväksi sen etuja ja suorittaa tematisointia, joka tullaan myöhemmin liittämään laajempaan yhteyteen.3
Horkheimerin ja Adornon teoria
"kulttuuriteollisuudesta" on tyy- pillisintä Frankfurtin koulua; mo-
3