• Ei tuloksia

Sairas maailma ja hullu ruhtinas

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sairas maailma ja hullu ruhtinas"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

130 niin & näin 4/2014

kirjat

T

homas Bernhardin

proosa perustuu ab- surdia hivelevään sa- nojen, väitteiden ja teemojen toistoon, kat- koksiin, villeihin kursiiveihin ja loput- tomiin poukkoileviin monologeihin, jotka kuuntelijana toimiva kertoja tallentaa. Uudelleen ja uudelleen tois- tuvina aiheina ovat isien ja poikien vaikeat suhteet, sairaat sisaret tai veljet, menetetyt äidit, sanalla sanoen, traa- giset perheet. Ja kuten Bernhardilla aina, maailma, etenkin Itävallan vuo- ristoseutu on kammottava. Ihmiset ovat raakalaisia. Kaikki on naurettavaa.

Kaikki on hirvittävää.

Häiriön jatkuvan toiston ja väit- teiden sisään kätketty kysymys koskee sairautta, joka on ihmisyyden yti- messä. Teoksen lääkäri-isä on nihi- listinen hahmo, joka tekee työtään mahdottomissa olosuhteissa – ”kaikki mitä hän matkoillaan kohtasi, kos- ketti ja hoiti, oli sairasta ja murheel- lista” (14) – ja maailmaa kalvava sairaus uhkaa koko perhettä:

”[M]inulle se voisi kenties tuottaa häi- riötä, saattaa minut syvämietteiseen tilaan joka olisi minulle vahingollinen;

hänen mukaansa juuri minulla oli loputon taipumus häiriintyä kaikesta ja kaikista, miettiä kaikkea ja kaikkia tavalla joka oli minulle vahingollinen.

[…] Eniten häntä pelotti, että jonkun sairaan ja hänen sairautensa näkemi- nen aiheuttaisi jommallekummalle, siskolleni tai minulle, elinikäisen vau- rion, juuri sellaista hän meille viimei- seksi toivoi.” (15)

Kehyskertomuksessa isän ja tarinaa kertovan pojan kohtaamisen kes- keyttää onnettomuustapaus, perhettä kohdanneet tragediat jäävät syrjään ja sairaus ottaa vallan tarinasta. Aa- muyön ja aamupäivän mittaan seuraa

kokoelma potilaita, toinen toistaan groteskimpia hahmoja isän ja pojan ajaessa vuoristokylästä toiseen. Koh- dataan teollisuusmies, joka on an- tanut ampua kaikki metsän eläimet (”Kaikki mitä hän puhui oli pelkkää kammottavan häiriön karkottamista.”

49); vuoren pimeydessä elävät sisar ja häkkiin suljettu veli; kirkuvia, pa- kenevia, kuolevia ja kuolleita lintuja.

Romaanin alku on kuin nyrjähtänyt satu. Lääkärin ja pojan tehtäväksi jää tarkkailla, tallentaa kärsimystä.

Teoksen puolivälissä tarinan val- loittaa hullu ruhtinas Saurau, jonka monologi musertaa alleen kaiken muun. Kertojan rooliksi jää lisätä lau- seisiin puhetulvan lähde – ”Saurau sanoi”; ”ruhtinas sanoi”. Yksinpuhelu jatkuu virtana, kuin katastrofaalinen tulva joka on viemässä Sauraulta järjen.

Aiemmin edes osin aisoissa pysyneet sisäkkäiset kertomukset alkavat kasvaa toistensa lävitse ja muodostavat konk- reettisen häiriön, joka valtaa koko ro- maanin. Isä ja poika ovat yhtä mieltä:

Saurau on hullu. Mutta avoimeksi jää, onko hän sittenkään sen enempää se- kaisin kuin kukaan muu.

Hyperbolat, loputon liioittelu ja perusteettomat väitteet ironisoi- tuvat ja tekevät romaanin puhujat

epäluotettaviksi. Mitä sairaammiksi esimerkiksi Saurau kuvaa toisia ih- misiä, sitä sairaammalta hän itse vai- kuttaa: totalisoivat lauseet ja väitteet objektiivisuudesta saavat epäilemään hahmojen mielentilaa ja päämääriä.

Lopulta eroa isän, pojan, Sauraun ja Bernhardin oman kirjailijahahmon (”Itävallan likaajan”) tai muiden monologistien välillä on vaikea hah- mottaa. Kaikkia vaivaa sama näen- näinen rationaalisuus, joka kääntyy lopulta itseään vastaan. Ja kaikkia uhkaa mielipuolisuus. Kuten Tarja Roinila huomauttaa teoksen jälkisa- noissa, Bernhardin hahmojen psy- kologiaa on kritisoitu pinnalliseksi (213). Teoksen pääosassa on kui- tenkin puhe, joka vyöryy jäsentämät- tömänä mutta juuri toistojensa vuoksi merkityksiä luovana.

Rakenteeltaankin hirviömäisessä romaanissa Sauraun monologi tar- joutuu vastaukseksi alun herättämille kysymyksille. Ruhtinas tekee taidetta neurooseistaan, äänistä, paranoi- deista kuvitelmista ja unista. Teoksen alussa esitetty väite ”kaunokirjallisuus on elämän väärentämistä” (28) ku- motaan toistuvasti. Kirjallisuus on yhtä häiriön kanssa ja paljastaa, miten todellisuus ja kuvitelma kietoutuvat toisiinsa: ”Kaikki on kuvitelmaa.

Mutta kuvittelu on rasittavaa, se on kuolettavaa.” (176); ”Sairaudet joh- tavat ihmisen nopeimmin häneen itseensä. Vähintään kuvittelun mah- dollisuuksiltamme […] meidän on vaadittava täsmällisyyttä.” (204)

Lukija joutuu tietenkin itse va- litsemaan, mitä väitteitä pitää vilpit- töminä. Yksi tällainen on ehkä isän:

”Koko elämä on ollut vain yksi lakkaa- maton yritys päästä yhteyteen toisen kanssa.” (42) Vuoren harjalla elävän hullun ruhtinaan loputon puhe on väylä kohti toista. Se kietoo sekä isän ja pojan että lukijan sisäänsä.

Anna Ovaska

Sairas maailma ja hullu ruhtinas

Thomas Bernhard, Häiriö (Verstörung, 1967). Suom. & jälkisanat Tarja Roinila. Teos, Helsinki 2014. 208 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Dagen palaa yhä uudestaan siihen, että länsimaisten taiteilijoiden primiti- vistinen visuaalinen ilmaisu ei joitakin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta perustu mihin- kään

Elli oli varmasti hullu saarelle tullessaan, mutta hän tervehtyi vuosien mittaan.. Sen verran maailma ja psykiatrinen

Erityisen tärkeänä henkireikänä Gurli Roth piti opiskelua vuosina, jolloin hän hoiti sairasta äiti- ään.. Hän on aina pitänyt matkailusta, mutta äitiä ei voinut jättää

Mahdollisesti (ja sanoisin myös: toivottavasti) koko työn asema ihmisen kansa- laisuuden ja jopa ihmisarvon perustana tulee kriittisen uudelleenarvioinnin kohteeksi.

Vallankäytön kannalta Monjardet jakaa poliisia koskevan tarkastelunsa kolmia: yhtäällä on kysymys poliisin alisteisuudesta lail­.. liselle ja

Kyllä m inulle tuli mieleen, että miksi olinkin tullut luvanneeksi jäädä jo näin pian Karjaluotoon, mutta erityisesti Väinön vanha ja sairas isä kävi minua sääliksi,

Lääkäri tekee termi- naalihoitopäätöksen Kuoleva potilas (läheiset, voimavarat). HOITAJA

Mä huomasin, että aika moni kokenut tuottaja on tehnyt aika paljon muuta, kun vaan tuottanut, että ollu alan duunissa, esimerkiksi teatterisihteerinä tai