• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Cormac McCarthy: Blood Meridian

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Cormac McCarthy: Blood Meridian"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

McCarthy: Blood Meridian | Maailmankirjat

Blood Meridian or the Evening Redness in the West(1985) on Cormac McCarthyn, toistaisek- si suomentamaton, mu a jo klassikon asemaan noussut romaani, jota Vesa Rantama on tutkinut.

Cormac McCarthynTieon saanut innostuneen vastaanoton Suomessa,Tiessäele iin maa- ilmantuhon jälkeistä aikaa: luonto oli pelkkää tuhkaa, maailma oli lähes tyhjä eläimistä ja ihmisistä.Blood Meridianissakuva avana on villi, julma, väkivaltainen ja verinen 1800 -luvun Mexicon tienoilla liikkuneiden päänahanmetsästäjien maailma.

Vesa Rantaman ekokritiikkin perustuva gradu on nimeltään“Erämaan herrat ja orjat. Val- lantahto ja luonto Cormac McCarthyn romaanissa Blood Meridian.”Tutkimuksessa ekokri- tiikki liitetetään Nie schen teoriaan vallantahdosta. Rantaman mukaan Nie scheä, lue- taan harmi avasti vain kul uurifilosofina. Sellainen antaa luonnolle estetisoidun roolin, vaikka Nie schen kau a luontoa voidaan lukea toisin, jatkuvana liikkeenä ja erontekona:

“Tätä virtaavaa liike äBlood Meridianissanähdäkseni onnistuneesti kuvataan. Jokin ikään kuin jatkuvasti ero aa voimia toisistaan ja yhdistää niitä jälleen erilaisiksi kombinaatioik- si: hevonen ja ratsastaja, hiekka ja aurinko, mies ja susi. Kaikki toimijat saavat jatkuvasti erilaisia rooleja.”

Blood Meridianiaon yliste y sen äärimmäisen väkivallan yksityiskohtaista kuvausta, joka sulautuvat osaksi hyvinkin ylätyylistä ja runollista proosaa. Kertoja kietoo aavikon läpi ratsastavat hahmot konkree isesti osaksi ympäristön prosesseja

Romaani seuraa the kid–nimellä kutsu ua karkulaista päänahanmetsästäjien joukossa. Ol- laan Meksikon alueella 1800-luvun puolessavälissä, ja päänahkoja metsästävän joukon julmassa maailmassa. Heille maksetaan tape ujen intiaanien päänahkojen mukaan, mu a ryhmälle kelpaa kenen tahansa ihmisen päänahka, he lauppaavat matkan varrella teuras- tamiensa meksikolaisten päänahkoja ja väi ävät o aneensa ne intiaaneilta.

Tärkein hahmo teoksessa on “the judge” joukkiota o eessaan pitävä karismaa inen hirviö, jolla on kyky saada asiat näy ämään miltä haluaa. Hän taitaa kaikki kielet, hän on kooltaan valtava, lähes seitsemän jalan mi ainen, jolta puu uu kehostaan kaikki karvoitus. Nimenä

“The judge” vii aa Kierkegaardin tuomariin. Hän tutkii luontoa ja vanhoja kul uureja, ja luennoi seurueelle yliopistoenglannillaan.

Rantaman mukaan: “Judgen hahmossa todellisuu a luova, muokkaava ja tulkitseva val- lantahto kohtaa fyysisen luonnon kaikkein konkree isimmalla tavalla.”

Romaanin kertojaa lähinnä oleva hahmo on “kid”. Hän on lukutaidoton ja impulsiivisen väkivaltainen, passiivinen sekä erityisen viaton. Kid on joukossa aivan puhumaton, hän on ainoa joka huomaama a onnistuu kieltäytymään “judgen” pyynnöistä, ja silti “judge”

kuvataan monesti hymyilemässä “kidille”.

1

(2)

Romaanin keskeinen konflikti on se, e ä “judge” tahtoo “kidin” alistuvan vallantahdol- leen, Rantama luonnehtii asetelmaa aktiivisen vallantahdon edustajan suhteeksi reaktiivi- seen “kidiin”. Luontoa objektivoiva ja tuhoava, sotaa kaikkien arvojen lähtökohtana pitävä

“judge” kohtaa toisenlaisen voiman.

Mikä tuo voima on, eräs nie scheläinen tutkija näkee kidissä uskonnollisen ja armahta- van hahmon. Rantama taas näkee “kidissä”, joka mukautuu kaikkeen eikä vastusta ketään aavistuksen Nie schen Viimeisestä Ihmisestä, joka ei jaksa mitään:

“Maa on silloin kutistunut pieneksi, ja sen päällä hyppii viimeinen ihminen, joka tekee kaiken pieneksi. (…) Ei enää rikastuta eikä köyhdytä: kumpikin on liian vaivalloista. Kuka tahtoo vielä hallita? Kuka vielä totella? Kumpikin on liian vaivalloista.”

Kerronta ja kaikkeen sulautuva “kid” lii yvät kiinnostavalla tavalla yhteen. “kid” ei puhu paljon ja vaiku aa koko romaanin ajan ajelehtivan tapahtumien mukana vailla millään lail- la ilmaistua motiivia: paikat ja maisemat ovat villejä ja barbaarisia niiden läpi “kid” vaeltaa ja on itsekin sellainen.Blood Meridianissaihmiset sulautuvat luonnon prosesseihin, metafo- risesti tai aivan konkree isen kerronnan kau a.

Autiomaa on viivyte yä kuoleman kuvausta. Kuoleman läsnäolo seuraa ratsastajia jatku- vasti. Päivät ovat sietämä ömän kuumia, yöt käsi ämä ömän kylmiä ja sudet, kojootit, kalkkarokäärmeet, skorpionit sekä ihmiset hengenvaarallisia.

McCarthyn pitkät lauseet ja vähän välimerkkejä, eivät ero ele vaan lii ävät elemen ejä yhteen.

TyypillinenBlood Meridianinkappale alkaa: “They rode…” Liike on romaanissa jatkuvaa – se on pakko, jonka avulla voi selviytyä ja jonka taustaa vasten kaikki tapahtumat kuvataan.

Rantama kirjoi aa: “Kerronta pyyhkäisee läpi pienten ja suurten autiomaan ilmiöiden, jois- ta monet periaa eessa hyvinkin huomaama omia, ja kuvaa ne muutoksen ja liikkeen tilas- sa. Millekään ilmiölle se ei anna ensiarvoista asemaa tai pysyvää identitee iä: edes henki- löhahmojen keskusteluita ei ole erote u muusta kuvauksesta ja tekstistä.”

RISTO NIEMI-PYNTTÄRI

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ikääntyneille on kehi- tetty myös virtuaalipelejä, joissa ikäihmiset ovat pääs- seet muun muassa keräämään marjoja ja pilkkomaan puita (Nisula 2018).. Tampereen Kouk ku

1) To investigate the herb–meridian classification of TCM by machine learning methods using the structures of the ingredients and their ADME properties. 2) To build

Yhdysvaltalainen Cormac McCarthy (s. 1933) on palkittu kirjailija, jonka menestyneimmät ja kuuluisimmat teokset ovat Veren ääriin 1985, Rajatrilogia: Kaikki kauniit hevoset

Siinä mielessä Strawsonin kritiikki ei kuitenkaan osu täysin maaliinsa, ettei episodi- suus ole mikään synonyymi antinarratiivisuudelle, kuten hän väittää; mikäli narratiivisuu-

3 Tosin, kuten O’Daly (1987, 153–154) huomauttaa, alkuperäinen kysymys ajan olemuksesta itse asiassa vaihtuu analyysin mittaan: sen sijaan, että kysyisi, mitä aika

Practically all of them considered it possible that they would donate a blood sample to help medical research (Table 2, Reflection 1); they felt that the donation may benefit the

Ohjaaja Ossi Koskelainen dramatisoi kollaasin näyttämökuvia Cormac McCarthyn kirjasta Matka toiseen maailmaan; koreografi Emmi Venna sovitti sen apokalyptisen ja

nologisessa systeemissa. Aineistoa la- hempaa tarkastellessa kay kuitenkin ilmi , etta ab-tapauksia on mitattu informantil- ta NIE kolme. Erot informanttien NIE ja AIK va- l