• Ei tuloksia

Kuka pystyttää teollisuuden muistomerkit ja mille niitä pystytetään näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuka pystyttää teollisuuden muistomerkit ja mille niitä pystytetään näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Tekniikan Waiheita 2/14

3

SISÄLLYS

Pääkirjoitus

Teollinen kulttuuriperintö vakiintui suomalaiseen historiatietoisuuteen Anna Sivula

Teollinen kulttuuriperintö liiketoimin- nan resurssina: Noormarkun ruukki ja tuotteistettu perintö

Maarit Grahn

Saunojia ja aitouden ihanteita: Kiukaat mainoksissa teollisen kulttuuriperinnön tuotteina

Laura Puromies

Suunniteltu vanhentaminen tuotteiden ominaisuutena

Lilli Sihvonen

Katsaukset

Historiallisen palokaluston kulttuuripe- rintöprosessi: Tapaustutkimus Porin VPK:n ensimmäisestä paloautosta (Anni Ruohomäki)

Automaatit osana japanilaista teknologia- kulttuuria (Jaakko Suominen)

Esitelmät

Kulttuuriperintö yrityksen voimavarana (Maarit Grahn)

Kirjoittajakutsu: TW 4/2014 Uutiset

Abstracts

36 19 5 3

80

85 86 90 55

68 46

KUKA PYSTYTTÄÄ

TEOLLISUUDEN MUISTO- MERKIT JA MILLE NIITÄ PYSTYTETÄÄN?

Toukokuussa 2014 Satakunnan Kansa uuti- soi, että Porin vanhan puuvillatehtaan alu- eelle kohoavan kauppakeskuksen työmaalla oli vahingossa tuhottu pätkä tiilimuuria.

Tiilimuuri oli aikanaan palvellut 1980-luvun alussa palaneen kutomorakennuksen ul- koseinänä. Uutisointia saatteli lehden kom- menttiosastolla joukko lukijoiden voimakkai- ta, nimettömiä tunteenpurkauksia. Heidän kulttuuriperintöönsä oli kajottu. Kulttuuripe- rintöön kohdistuu omistusoikeudesta riippu- matonta osallisuutta. Muistomerkit vahvista- vat yhteisön tietoisuutta menneisyydestään ja muistuttavat menneestä.

Teollista kulttuuriperintöä syntyy, kun alkuperäisen tehtävänsä menettäneitä teolli- suusrakennuksia, laitteita, teollisuustuottei- ta ja teollisen kulttuurin käytänteitä valitaan suojeltaviksi ja säilytettäviksi. Jokaista säily- tettyä ja suojeltua vanhaa teollisuusraken- nusta kohden on lukuisia purettuja tillimuu- reja ja purkupäätöstä odottavia raunioita, sillä vain osa menneisyyden jäänteistä päätyy muistomerkeiksi. Muistomerkkejä ei pysty- tetä menneisyyttä vaan tulevaisuutta varten.

Ne vahvistavat ja suuntaavat ajattelutapoja ja mielikuvia. Säilytettäväksi valitaan sellai- sia kohteita, jotka jokin yhteisö kokee omik- seen ja joilla on historiallista arvoa.

Historiallinen arvo tuotetaan histo- rioimalla. Kulttuuriperintö muuttuu, kun kulttuuria historioidaan uudella tavalla.

Suomalaisen teollisen kulttuuriperinnön muotoutuminen on käynyt läpi useita eri- laisia vaiheita. Se sai alkunsa teollisten ra- kennemuutosten myötä huolena siitä, että työväenkulttuuri ja perinteiset tuotantolai- tokset häviäisivät jäljettömiin. Vähitellen teollinen menneisyys löysi Suomessakin tiensä osaksi kulttuurihistoriaa. Teollisen

(2)

4

Tekniikan Waiheita 2/14

Tekniikan Waiheita on Tekniikan Historian Seura THS ry:n kustantama aikakauslehti. Lehti ilmes- tyy neljä kertaa vuodessa. Lehden tilaushinta on 31 e/ vuosi. Tilaukset ja osoitteenmuutokset:

Sampsa Kaataja, sampsa.kaataja@uta.fi, tai seu- ran www-sivujen kautta (www.ths.fi) tai seuran postiosoitteeseen (ks. sivu 2).

Tekniikan Historian Seuran jäsenille lehti lähe- tetään jäsenetuna. Kestotilaus jatkuu ilman eri uudistusta tilauksen peruutukseen asti. Tilauksen voi peruuttaa ilmoittamalla asiasta toimitukselle.

Toimitus myy lehden vanhoja irtokappaleita, mikäli niitä on jäljellä.

Toimitus- ja ilmoitusmateriaali sähköpostitse osoitteeseen tw.taitto@ths.fi. Normaalipos- tissa lähtettävän aineiston kohdalla ota yhteys toimitukseen (ks. toimituksen yh teystiedot s. 2).

Lehti vastaanottaa julkaistavaksi kirjoituksia teknologian historian eri aloilta. Aineiston jättö:

artikkeleiden osalta ota yhteys päätoimittajaan, muu aineisto numeroon 3/2014 22. elokuuta ja numeroon 4/2014 7. marraskuuta.

Lehti ottaa arvosteltavaksi alalta kirjoitettuja jul- kaisuja, painotuotteita ja näyttelykäsikirjoituksia.

Lehti ei palauta pyytämättä lähetettyjä tekstinäyt- teitä tai valokuvia. Valokuvien käsittelystä pyyde- tään sopimaan erikseen päätoimittajan kanssa.

Artikkelien sisällöstä ja niissä esiintyvistä mieli- piteistä vastaa kirjoittaja. Artikkelit tarkastetaan vertaisarviointimenetelmällä. Kuvamateriaalin luovuttaja vastaa kuvien julkaisuoikeudesta.

Yksityiskohtaiset kirjoitus- ja aineisto-ohjeet löytyvät Tekniikan Historian Seuran kotisivuilta http://www.ths.fi/ohjeet.htm .

kulttuuriperinnön tutkija tietää, ettei kaikkia alkuperäisen tehtävänsä menettäneitä men- neisyyden jäänteitä ole mahdollista suojella ja säilyttää. On tehtävä valintoja. Valintoja voi perustella monella tavoin, mutta jokai- nen muistomerkin pystyttäjä joutuu valinto- ja perustellessaan käyttämään menneisyyttä koskevaa tietoa.

Teollisen kulttuuriperinnön teemanu- meron tutkimusartikkeleista koostuvan osuuden avaa Anna Sivulan artikkeli, joka tarkastelee teollisen kulttuuriperinnön tu- loa osaksi suomalaista historiatietoisuutta ja seuraa käsitteen vakiintumista 1970-luvul- ta 2000-luvulle. Sen jälkeen Maarit Grahn esittelee yritysten roolia teollisen kulttuu- riperinnön säilyttäjinä ja käyttäjinä. Laura Puromies puolestaan lähestyy teollisen kult- tuurin perintöä tutkimalla niitä tapoja, joilla teollisuustuotteen, esimerkkitapauksessa kiu- kaiden, mainonta tuottaa ja hyödyntää oman aikansa kulttuuria. Lopuksi Lilli Sihvonen avaa näkökulmia teknologiatuotteiden suun- nitellun vanhentamisen käytäntöön.

Tämän numeron katsaukset valottavat konkreettisin esimerkein esineisiin liitty- viä kulttuuriperintöprosesseja. Kulttuuri- perintöprosessit muodostuvat yhteisöjen valinnoista. Ne voivat olla pienen paikal- lisyhteisön ylläpitämiä, tai niillä voi olla maailmanlaajuisia taustavoimia. Jaakko Suominen pohtii omassa katsauksessaan ja- panilaisten myyntiautomaattien historiaa ja automaateille annettuja merkityksiä. Myyn- tiautomaattien tarina ohjaa meitä tarkastele- maan niitä lukuisia kulttuuriperintöproses- seja, joita teknologisessa ympäristössämme on joko parhaillaan käynnissä tai juuri käyn- nistymässä. Anni Ruohomäki puolestaan luo katsauksen siihen, miten eräs paloauto muuttui arkisesta työkalusta paikallisen yh- teisön arvostamaksi symboliksi. Ruohomä- en esittelemä tapaus avaa sitä, miten eri- laisten yhteisöjen valinnat ja arvot ohjaavat teollisen kulttuuriperinnön muodostumista.

Numerossa on julkaistu myös Turun Yliopiston kulttuuriperinnön tutkimuksen

oppiaineen ensimmäisen väittelijän, Maarit Grahnin, lektio. Salin täydeltä yleisöä vetä- neessä väitöstilaisuudessa esitetty teksti on hyvä esimerkki siitä, että humanistinen tut- kimus voi tehdä ymmärrettäväksi teollisuus- yritysten muuttuvaa kulttuuria.

Anna Sivula

Anna Sivula on toiminut tämän Tekniikan Wai- heiden teemanumeron sisällöstä vastaavana toimittajana.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tiettyjen ryhmi- en konsultointia on pidetty kuitenkin erityisen tärkeänä sellaisen kulttuuriperintöaineiston kohdalla, jolla on erityistä sosiaalista tai henkistä

Tässä tutki- muksessa on tärkeää tutkia myös mitä syitä mainitaan siihen, että elämykset ovat jääneet puuttumaan ja millaisista museoista elämykset puuttuvat tämän

Tämän pohjalta katsomme, että suomalaisen teollisen internetin lähestymistavan tulisi pai- nottaa ennen muuta teollisten yritysten liiketoiminnan kehittämistä teollisen internetin

Käännösten hallitsevasta asemasta 1900-lu- vun antiikkireseptiossa on yhtenä osoituksena se, että 1994 ilmestyneessä teoksessaan The Western Canon Harold Bloom luettelee

perusteella, vaan on otettava huomioon myös neljännen teollisen vallankumouksen tuomat mahdollisuudet, kuten uudet teknologiat ja datan määrän kasvu.. Kun yhdistetään

Ohjaavana kontekstina tämän jupakan taustalla oli kuitenkin Kalevala Korun kau- pallisia kasvoja kiillottanut syksyinen brändiuudistus, jossa yritys approprioi nimenomaan

Tällaisia ovat esimerkiksi suullisen ja kirjallisen kulttuurin rajapinnat ja kansan ja eliitin erottaminen sekä kielten, kansallisuuksien ja valtioiden rajat.. Kansallisten

Keskustelua käytiin myös kulttuuriperinnön hyödyntämisestä ja tuotteistamisesta, kulttuuriperinnön välittä- misestä ja kulttuuristen representaatioiden tuottamisesta