• Ei tuloksia

Rajankäyntiä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Rajankäyntiä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Ä KI RJ O IT US

2

Tiedotustutkimus 2007:3

Sinikka Torkkola

RAJANKÄYNTIÄ

Rajat nuo tieteessä väkevät, kaiken näkevät. Nykyisessä monitieteisyyttä ja tie- teiden välistä yhteistyötä korostavassa tiedekulttuurissa rajojen merkitystä ei aina huomata. Rajat kuitenkin tekevät ja tuottavat sen itseymmärryksen, jonka perusteella muun muassa tutkimuksen tai tutkijan pätevyyttä arvioidaan. Vies- tintä- ja mediatutkimuksessa puhutaan useammin itseymmärryksistä, sillä viestintä- ja mediatutkimuksen teoreettiset juuret ja tutkimuskäytännöt johta- vat moneen suuntaan. Wilbur Schrammin klassikkometaforan tienristeyksen sijaan nykyistä (joukko)viestintätutkimusta kuvannee paremmin eritasoliit- tymä. Yhdet ajavat ylintä kerrosta kovaa, toiset toista, kolmannet palaavat liit- tymään yhä uudelleen ja jotkut rämpivät liittymän penkkojenkin kautta.

Kulkijoiden määrä, ajopelien laatu ja menon vauhti ovat media- ja viestintä- tutkimuksen eritasoliittymässä monenkirjavia. Määrällinen ja laadullinen run- saus pakottaa katsomaan itseymmärrystä tarkemmin: tunnemmeko me riittä- västi viestintä- ja mediatutkimuksen kenttää ja sen rajankäyntejä. Vai onko niin, että rajat tekevät itseymmärryksemme meiltä ikään kuin salaa? Tarmo Malm- bergin kipakka puheenvuoro tässä lehdessä antaa aiheen epäillä, että tieteelli- sessä itseymmärryksessämme olisi kohentamisen varaa. Tutkimusta tutkimuk- sesta itsestään tarvitaan lisää.

Hans-George Gadamerin (2004) näkemys tekstin tutkimuksesta hermeneut- tisena ymmärtämisenä sopii mielestäni kuvaamaan media- ja viestintätutkimuk- sen nykyisiä lähtökohtia. Tutkimuksen tavoitteena ei ole totuuden löytäminen vaan ilmiöiden ymmärtäminen. Gadamerille ymmärtäminen on tulkintaa, jossa tutkijan ja tutkimuskohteen horisontit kohtaavat. Ilman itseymmärrystä tutkija ei voi ymmärtää tutkimuskohdettaan. Tekstin tulkinta edellyttää jatkuvaa tie- toisuutta siitä ympäristöstä, joka tutkimusta ja tutkijuutta tuottaa: ”Ellei tut- kija nimittäin tunnusta omaa riippuvaisuuttaan vaan pitää itseään vapaana sitä kuitenkaan olematta, hän lujittaa omia kahleitaan.” (Emt., 10.) Jotta voisi tutkia tekstiä ja nähdä pintaa syvemmälle, pitäisi olla tietoinen omista sitoumuksis- taan. Tietoisuus henkilökohtaisten kokemusten osallisuudesta tutkimustyössä on välttämätön, muttei riittävä ehto hermeneuttiselle tulkinnalle. Tutkijan ana- lyysi on aina suhteessa koko tutkijayhteisöön. Toisin sanoen tullakseen tietoi- seksi omasta positiostaan, tutkijan on perattava omaa horisonttiaan myös suh- teessa alueensa tutkimustraditioon.

Itserefl ektiivinen tutkimus ei ole mahdollista, jos tutkimuksen tekemisen horisontti on hämärä. Tiedämmekö me, millainen on tiedotusopin tai viestin- nän tutkimuksen horisontti? Ketkä kuuluvat klassikoihin ja millä perusteella?

Entä millaisia lähestymistapoja tai keitä teoreetikkoja on syytä karttaa, jos mie- lii osaksi tiedeyhteisöä? Oman horisontin tuntemus on tarpeen muillekin kuin

(2)

3 tutkijoille. Sanna Kivimäen puheenvuoro englanninkielisestä verkko-opetuk-

sesta tässä lehdessä osoittaa, että alan akateeminen opetuskin olisi parempaa, jos tuntisimme itsemme nykyistä perusteellisemmin. Viime vuosina mediassa on järjestetty jos jonkinlaisia äänestyksiä suurista suomalaisista, kirjoista ja näyttelijöistä. Millainenhan olisi se lista, jossa suomalaiset media- ja viestintä- tutkijat nimeäisivät alansa keskeisimmät teoreetikot?

Tutkimuksen horisontit eivät palaudu vain tieteelliseen itseymmärrykseen vaan hyvinkin käytännöllisiin tutkimuksen tekemisen ehtoihin. Tuloksellisuus merkitsee valitettavan usein määrää eikä laatua. Jotta pysyisi mukana kilvassa rahoituksesta ja viroista, on julkaistava yhä enemmän ja mieluusti kansainvä- lisillä foorumeilla. Kun samaan aikaan yliopistojen asiantuntijoiden tutkimus- aika vähenee vähenemistään, lopputulos ei voi olla muuta kuin kehno. Vaikka opetusministeriön virkamiehet korostavatkin tiedesuomen merkitystä, suo- meksi julkaiseminen ei ole tärkeysjärjestyksessä ensisijoilla. Nämä ulkotieteel- liset syyt selittänevät sitä, miksi niin monet kotimaisille journaaleille lähetetyt artikkelitarjokkaat ovat puolivalmiita. Ajan puute ja julkaisemisen pakko eivät luo sellaista tutkimus- ja kirjoitusrauhaa, jota tekstin kypsyttely ja loppuun hio- minen vaatisivat.

Tutkimuksen innosta kertoo sekin, että tämän lehden perustamispäätöksestä tulee kuluneeksi ensi vuonna 30 vuotta. Perustamispäätöstä juhlistetaan teema- numerolla, jossa etsitään suomalaisen viestintä- ja mediatutkimuksen käänteitä ja kysytään niiden paikkaa nykyisen tutkimuksen kentällä. Millaisia olivat rajan- käynnit kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen välillä, mihin se johti ja miltä se näyttää nyt? Kielelliseen tai kulttuuriseen käänteeseen viitataan jatku- vasti. Mitä se oikein merkitsi ja miten tuo muutos näkyy nyt? Entä jos suunta olisi ollut toinen? Milloin feministinen mediatutkimus oikein alkoi Suomessa ja mitkä olivat sen vaikutukset? Kuvan tutkimuksesta on tullut yhä keskeisempi osa mediatutkimusta. Jotkut puhuvat kuvallisesta käänteestäkin. Mikä on tuon käänteen suhde muihin käänteisiin? Tässä numerossa kutsutaankin tutkijoita pohtimaan suomalaisen viestintätutkimuksen mennyttä ja tulevaa. Tiedotus- tutkimuksen retrospektiivinen numero julkaistaan ensi kesänä.

Rajat tai käänteet eivät ole olleet tämän numeron kokoamisen lähtökohta.

Silti näissä artikkeleissa, katsauksissa ja puheenvuoroissa rajat ovat läsnä monella tapaa. Jenni Mäenpään ja Janne Seppäsen artikkeli kolkuttelee journa- lismin tutkimuksen ja käytännön rajoja. Mari Pienimäen katsaus valokuvatut- kimukseen piirtää rajoja tutkimussuuntien välille. Hannele Seeckin artikkelista voi lukea rajankäyntiä toiminnan tavoitteiden ja toteutuneen toiminnan välillä.

Rajoista emme pääse, mutta niiden näkyvyyttä voisimme kyllä parantaa.

Kirjallisuus:

Gadamer, Hans-George (2004) Hermeneutiikka. Ymmärtäminen tieteissä ja fi losofi assa.

Tampere: Vastapaino.

Tiedotustutkimus 2007:3

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Joukkotiedotus vaikuttaa luovasti silloin, kun se saa yksilön Ahmavaaran (1969a) kielellä spontaanisti muuttamaan maailmankuvaansa. Ohjaavista vaikutuksista voidaan sen sijaan

Mediatutkimuksessa vuosikymmen edusti valistuksen lyhyttä kukintoa (Malmberg 2001, 165). Alan kotimaiset tutkijat luot- tivat silloin oikean tiedon yksilöä ja yhteiskuntaa

Burkesta tuli vasta myöhemmin laajemmin tunnettu nimi, Tarkan työn laatimisen aikoihin häntä ei yleisesti noteerattu (generally ignored; Denning 1996, 267), joten täs- säkin

Päinvastoin kuin Helge Miettunen ja Eino Suova (ks. Malmberg 2019a ja 2019b) ei- vät Erik Allardt, Pentti Jartti, Faina Jyrkilä ja Yrjö Littunen olleet kiinnostuneita ensi si-

Ei olekaan ihme, että kirjallisuustieteilijät ovat viitanneet Suovan tutkimukseen (Varpio 1975, 11). Sanomalehden sisältöön vaikuttavat toimittajien ja lukijoiden halut

Tässä suhteessa ehkä vaikeimmin kentälle sijoitettava tutkimussuuntaus on informaatio- tai tietoyhteiskuntaan liittyvä tutkimus, joka nimensä mukaisesti lä- hestyy

Malli voisi antaa vaikka- pa asteikon sille, miten hyvin tai huonosti viestintäjärjestelmä toi- mii, miten luonnehditaan viestin- täilmastoa, Ja millaista

Kalle Kultala kannattaa nykyistä terveystalon paikkaa vain siinä ta­. pauksessa ettei rakentamista