Kankaan Innen vuosikymmeniä
Höytäniemi entisessä asussaan v. 1952, etualal
la Ineksen ja Allanin istuttama koivu.
nez Kangas säilytti terävän muistinsa ja värikkään ker
rontatapansa aivan pitkän elinkaarensa viime päiviin asti. Hän oli omalla tavallaan vanhan kulttuu
rin tuote. Omat ja perheen asiat kuu
luivat vain perheen piiriin, jopa niin että sukulaiset, ystävät ja tuttavat pi
dettiin omissa lokeroissaan.
Kimingin rautaruukkiin oli tullut tehtaanjohtajaksi 1860-luvulla isoisä Johan Rosenlund Kokkolasta ja tuo
nut mukanaan Johan VVictor Sahls- teinin, Kylli Kosken isoisä, tehtaan kirjanpitäjäksi. Molemmat olivat tul
lessaan vielä nuoria, parikymppisiä ja ruotsinkielisiä. Omistajat olivat rannikon rikkaita ruotsinkielisiä kauppiaita. Ruukin menestyksen myötä myöskin Kalmulehdon tilasta muodostui vähitellen Ruukin "pat
ruunan" asuinkartano.
Ilmeisesti varakkaat kokkolalaiset omistajat edellyttivät, että Ruukin
patruuna myöskin asui ja eli arvonsa mukaisesti. Vieraillessaan tehtaalla he odottivat saavansa asemansa mu
kaisen kohtelun ja myöskin yöpymis
tilojen tuli olla asianmukaiset. Tietyt tavat ja perinteet, joita Inez noudatti eläessään lähtevät ilmeisesti jostakin näistä maisemista 1800-luvun lopulta höystettyinä kokkolalaisilla maus
teilla.
Ajat muuttuivat ja viimeinen kok
kolalainen omistaja teki konkurssin 1880-luvun alussa ja Ruukki siirtyi Johan Rosenlundin ja jyväskyläläisen kauppiaan Parviaisen haltuun. He yrittivät kehittää ja monipuolistaa toimintoja: kosken partaalla toimi mylly, pieni sahalaitos ja ruukin toi
mintaa yritettiin ylläpitää. Ruukin toiminta loppui kuitenkin v. 1897 entisessä mitassaan ja raudantaonta v. 1907. Kalmulehtoon jäi enää maata
louden toiminta, saha ja mylly.
Kimingille muodostui Ruukin toi
minnan aikana omalaatuisensa yh
teisö. Kalmulehto asukkaineen eli kartanonomaista elämää. Tehtaan ammattiväki palkattiin lähinnä ruot
sinkieliseltä Pohjanmaalta Kokkolas
ta, Pietarsaaresta ja Vaasasta, muu tarvittava työvoima löytyi paikka
kunnalta ja läheiseltä Soinin ja Per
hon alueelta. Työvoima piti perhei
neen asuttaa tehtaan läheisyyteen, koska työaika alkoi jo viideltä aamul
la ja päättyi ilta kahdeksalta. Par
haimmillaan työllisti Ruukki muine toimintoineen yli sata henkeä.
Eräs syy Ruukin toiminnan jatka
miselle olikin niin Rosenlundilla kuin Parviaisellakin työväestöstä huoleh
timinen. Heihin suhtauduttiin ystä
vällisen tuttavallisesti j a haluttiin pat- ruunamaisesti turvata heidän toi
meentulonsa, vaikka Ruukilla sinän
sä olikin ongelmia taloudessaan.
Tämä sama ihmisystävällinen suh
tautumistapa näkyi Johan Rosenlun
din kuoltua hänen poikansa Albertin
kin toiminnassa ja sama jätti jälkensä Inekseenkin.
Ruukki oli tullut tiensä päähän v.
1913, jolloin se myytiin ja Rosenlun
dit ostivat Karstulan kirkolta Höylä- niemen tilan. Inez oli syntynyt vuon
na 1903, joten hänellä ei ollut omia mielikuvia vasrsinaisen Ruukin toi
minnasta. Hänellä oli kuitenkin elä
viä mielikuvia loppuvaiheista, toi
minnasta siellä ja ihmisistäkin arki
sissa toimissaan.
Saimme lukuisat kerrat kuulla ja herkutella noilla muistoilla, mutta ylös niitä ei saanut panna puhumat
takaan nauhoittamisesta. Pyysimme lukuisat kerrat mahdollisuutta sii
hen, mutta aina vastaus oli kielteinen:
“Mitä niitä ylöspanemaan tai nau
hoittamaan eivät ne olleet sen arvoi
sia!" Ilmeisesti Veteraanikirjan ilmes
tyminen ja siihen liittyneet pienet epätäsmällisyydet saivat Ineksen hie
man toisiin ajatuksiin sekä Karstulan Kirja antoivat mahdollisuuden poi
keta aiemmista puheista.
Kesällä v. 1998 kysyin parikin ker
taa vaivihkaa mahdollisuutta nau
hoitettuun haastattelu tuokioon. Vas
taus oli edelleenkin kielteinen, mutta sisälsi jo pienen myönnytyksen: ehkä joskus tulevaisuudessa. Syyskuussa lupaus oli jo varsin täsmällinen ja lo
kakuun puolivälissä sain jo sovittua haastatteluhetken seuraavaksi maa
nantaiksi, ennenkuin lähtisin kohti Helsinkiä.
Perjantaina sain etiäisen eli puhe
linviestin: Inne on jättänyt tämän maailman. Arvannette mielialan, näinkö tässä pääsi käymään. Tieto oli väärä ja maanantaina iltapäivällä as
telin Karstulan sairaalaan nauhurin kera Inneä tapaamaan. Hänet tuntien tiesin, ettei minun tarvitsisi paljon kysellä, hieman ehkä ohjailla ja tehdä tilanne niin luontevaksi kuin mah
dollista.
Ruukin elämää
"N iin papan pappahan tuli Kokko
lasta alunperin bokhollariksi, kirjan
pitäjäksi ruukkiin niinkuin Sahlstei- nin setäkin, Kyllin isoisä. Suku on sit
ten alunperin lähtenyt Hollannista. Ja sillä hän sitten toi niin paljon sitä ruot
salaista joukkoa, sehän työllisti 50 ih
mistä ruukkiin. Siellä sitä sitten oli niitä ruotsalaisia niin paljon täällä."
"Lapsena sitten veljeni Allanin kanssa kysyttiin papalta aina joskus, että mikä se on kuule se Pääntin Eava, mikä se on Päänti? Kuule se oli sellai
nen Eeva, jonka mies oli Bernhard.
Siitä sitten suomalaiset väänsivät Pääntin Eava. Samoin puhuttiin Lo- söörin Kaisasta. Mikä on losööri ky
syttiin papalta? Se oli Bläsjön Karolii
na! Se oli sitten miten suomalaiset muuttivat omalle kielelleen."
"Floras du merum, es est du mena, pappa oli käynyt triviaalikoulua ja lyseota ja osasi latinaa, jota siellä opis
keltiin sekä venäjää pakollisena. Pap
pa sanoi, että tuo lause teidän täytyy iänpäivää osata. Se on semmoinen vanha aurinkokello, joka sanoo sillä
lailla: 'Näytän vain valoisat tunnit.
Sitä teidän pittää muistaa aina!'"
"Kyllä minä muistan ihan hyvin elävänä sen Sahlsteinin sedän: pitkä piippu, kalotti päässä ja soutel ja istu sitten sinne ja samalla lailla muistan Kyllin mummon. Hänhän puhui hy
vin huonoa suomea. Kerran sitten sinne oli tullut kananmuna kauppias vai oliko tilattu sitten sinne. Ja sitten isoäiti oli kysynyt: 'Miten eiti kyylyy?' Tyttö ei vastaa mitään. 'M i
ten eiti kyylyy?' 'Ei sen nimi ole Eeti, se on Alma Maria!' Kerran oltiin yht'aikaa kaupassa ja tämä jäi mulle mieleen sitten, kun hän osti pukukan
gasta. 'Sitten mine osta vielä puoli metri semmoinen paikka perkki!"'
"Siellä oli ollut semmoinen tapa isopapan aikana: yksi mies soittaa ruokakelloa lauantaina iltana ja sa
noo sitten: 'Jumala varjelkoot Ruuk
kia, ja sen asukkaita kaikelta pahalta, tulipalolta ja kaikelta vaaralta!' Täm
möinen lause ja kun tämä mies oli kuollut minun papan aikana sitä ei enää ollut."
"Pappa sanoi, että syvä hiljaisuus tuli sitten lauantaina, kun se kuului.
Ehkä joku oli uimassa, joku ehkä on kalastamassa, joku ehkä istuu vain siellä sillalla, kun siellä oli semmoi
nen aitio. Sitä sanottiin lystihuoneek- si. Se oli siis sillan tasalla ja sitten port
ti oli sinne ja istuimet oli näin. Se oli sellainen idyllinen näky, j a syvä hiljai
suus sitten ja kaikki häipyivät sitten omiin asioihinsa."
"Pappa tykkäsi sitten, että ei kovin kauaa jaksa, kun aina on näin kovin suurta. Kun viljelyksiä oli niin kovin kaukana Kyyjärven ja Alajärven vä
lillä. Sinne menivät sellaisilla vank- kureilla aina viikoksi oliko heinää vai
muuta viljelystä. Siellä oli sitten joku talo mistä saivat lämpimän ruuan ja yösijan ja iteltä oli kuivat evväät ja muut."
"Ruukilla tehtiin kaikkia tehdas- työtä: oli hevosen kenkiä, lukkoja, munkkipannuja ja muuta sellaista. Ja kun se kaikki loppui v. 1897, pappa sitten muutti, että tuli viljelyksiä ja kaikkia muuta sahateollisuutta: oli höylä, saha, jauhomylly ja sitte luu- mylly. Ja tästähän oli paljon kirjoituk
sia, että oli luumylly!"
"O li sellainen Luu-Pekka, joka semmoisella isolla vankkureilla kul
ki. Vähän sellaiset syvennykset kuin vene, sellainen pyöreä ja hänellä oli sitten oma paikka missä se sitten istu.
Ja aina lapsena nähtiin että Pekka is
tuu tuossa ja ympäri pitäjää kiersi ja kerrää luita, arvaa oliko hyvä tuok
su."
"Ja pappa oli sitten keksinyt sellai
sen luumyllyn. Oli oikein suuria pak
suja parruja ja korkeita. Niiden pääs
sä oli semmoinen oikein paksu rau
doitus ja sitten oli sellaiset suuret rau- takupit, vähän isommat oli ne kupit.
Ja sitten junttasivat ne hienoksi. Siellä oli hirvittävä haju, voit vain kuvitella.
Ei ollut mitään jääkaappeja. Mutta talvella otettiinjäitä ja sitten paksuun sahajauhoon laitettiin jäähuoneisiin, että kyllä ne oli kylmät laitokset. Luu- jauhoa laitettiin viljelyksille, ei hirve
än paksusti mutta näin kylvettiin ja rukiin oljet olivat sitten aivan kuin tikkuja ne oli niin kovia ja kauniita."
Höyläniemen elämää
"Tultiin sieltä sitten Kimingiltä pois vuonna 1914. Höyläniemellä oli mei
dän aikaan ovi keittiön eteiseen, mut
ta he muuttivat sen tuonne päätyyn.
Minä en tiedä mitä varten. Mutta tämä koivu kun istutettiin, mamma sanoi että ei lapsikullat, ei mitenkään tuonne pelkkään kivikkoon. Noin iso kotikoivu vain on, istutettu yhdessä veljeni Allanin kanssa."
"Pappa sanoi tosiaan, että tulee vä
hän liian raskaaksi, että ei loputto
miin jaksa niin. Sitten Parviainen otti sen, että niinkuin tasasivat sen sitten.
Hänhän jakoi sen sitten pikku kappa
leisiin. Sieltä sai tuo ja tämä ja nuo, ketkä sieltä tahtoivat."
"Kartanoa ei sitten enää ole. Silloin v.
1933 ruppeevat tulikuumana päivä
nä sitten niin paistinuunia lämmittä
mään. Meillä oli sitten tuossa vieress' lähellä oikein leipomotupa. Ja ei mil
loinkaan kuumalla ilmalla, katso kun siinä oli pärekatto. Minä en tiedä sit
ten, miksi ne eivät käyttäneet leivin- tupaa vai oliko se sitten hävitetty jo."
"Siihen tuli silloin sitten sellainen Riihinen, joka antoi tulla niinkuin sähkölaitosta sitten, tuli tähän kirkol
lekin sähköä. Se oi' niin huonoa säh
köä kuin olla tais. Kymmenen aikaa tuli merkki aina sitten, nyt on loppu, Riihinen iski silmää!"
"M eillä oli sitten siirtolaisia, Suo- järveläisiä ukki ja mummi, ja niillä oli oikein iso, semmoinen oikein lamp
pu, sellainen lyhty. Se oi' oikein kirkas sitten keittiössä, kun se avattiin niin kaikki loisti. Ne veivät aina sen säh
kölampun alle ja sanoi: 'Häppee nyt sitä sähköä, häppee nyt sitä sähköäsi' Ja kaikki oli sitten niin kirkasta."
"Höyläniemelle tultiin sitten v.
1914 ja siellä oli sitten ihan sellainen viljelys oikein. Samoin siellä oli Ruu
kissa hirveän iso navetta, missä oi' 28-29 lehmää. Ja lapset ei saanut mennä sinne, kun siellä oli hirveän iso sonni, jolla oli nenässä rengas. Sen nimi oli sitten Alpo. Voi kauhea kun sitä pelättiin, hirveästi pelättiin. Siellä oli tämmönen määrä lehmiä. Se oli niin hirveän iso se navetta. Siellä oli muutama kanakin, oliko niitä kym
menkunta. Siinä oikein pitkillä jaloil
la seisoivat yksinäisessä nurkassa sit
ten.
"M eijeriin tuotiin maito, niinkuin ennen meijeriin vietiin. Ja sieltä tuo
tiin aina voita ja se niinsanottu lasku- maito, joka nyt on sitten niin sanottu hylamaito, niinkuin minä sanon hy
lättyä maitoa, hyi kauhea. Imelätä vai m itä."
"Ja sittenhän sitä isopapan aikana Ruukista on viety voita tuonne etelä Suomeen kauaksi. Mutta miten, sitä ei tajua, jääkoteloiden ympäröimänä vai miten. Niin tai hyvin suolattuna.
Ja mastoja on viety sinne sitten, ja pih
kaa. Mitä pihkalla on tehty sitä ei tiiä, eikä tullut isopapalta kysyttyä. Ja mastoja tosiaan, se on sitten selvempi asia, mutta täältä on kauhea matka, hevosella sitten."
"Tästä sitten niin kun Höylänie
melle tultiin. Ensiksi kun satuttiin papan kanssa tekemään pienen juna
matkan Suolahti-Äänekoski. Siellä sitten oli yksi papan luokkatoveri ly
seosta. Mutta hän käytti voimasanoja hirveästi, joka toinen sana oli niin, se
oikein hirvitti kun kotona ei ollut tot
tunut sellaista kuulemaan ollenkaan.
"H än sanoi, että osta multa talo!
Pappa sanoi, että ei sitä noin yks'kaks' ostella taloja. Se oli' sellai
nen Kuusaan kartano, joka oli siinä lähellä Kuusaan asemaa. Ja pappa sanoi että kyllä hän on tarpeessa ostaa talo, mutta luulen että en sentään syn- tymäseudulta lähde pois. Ilmoita kumminkin, että sitten minä tietäisin sen. Pappa oli sitten ilmoittanut, ettei siitä sitten tule yhtään mitään. Minä olen täällä harkinnut yhtä asiaa, kun on yksi agronomi joka on kaupannut hänelle sitä sitten. Ja se oli sitten se agronomi Vekara.. ."
"Ja silloin kun me tultiin sinne... Se oli sitten n iin ... Minä muistan kuinka ikävää se oli', kun Ruukissa oli kaikki niin valoisaa ja kaunista ja pitsiä ja kaikkia oli niin. Siellä oli' sitten esi
merkiksi keittiö, niin siellä oli hirret vain ja punamullalla laitettu vain ja kaikki ne huoneet mitä oi', ne oli lai
tosta vaill'. Hän oli sitten agronomi Vekara sanonut, että vähän kerral
laan ja hänellä on pitkä matka sinne Maamiesseuraan Jyväskylään."
"Ja sitten sitä ruvettiin laittamaan ja ajatus oli sitten ollut sellainen, että mitenkä hirren kolot täytetään. He olivat yhden Liimataisen kanssa, j oka oli ainut maalari, pohtineet: 'Jos teh
täisiin tällä lailla, että laitettaisiin vä
hän vettä, sahanjauhoa, ruisjauhoa ja sitten näitä liimalevyjä sulataan sit
ten.' Semmoinen seos hirvittävässä, hirvittävässä tiinussa sitä oi' ja kyllä se oli hirveä haju, kato liima. Se oi' hirveä haju. Ja sillä sitten on kaikki hirrenraot, ne oli sitten niin kauhean kovia, kun ne kuivuivat. Vissiin sais' kirveellä paukauttaa, että sais siihen reiän."
"Sen minä muistan, mitä sitten.
Niinkuin ennen sanottiin masiinapa- peria, jota pantiin ennenkuin tapettia laitettiin. Sitten oli kauhea määrä nu- pinauloja, joita Liimatainen pan' pos
kensa täyteen ja se poski ihan pullisti ja sieltä aina ottaa ja löi. Sillä lailla lai
tettiin tapettia kiinni silloin ja kaikkia nauloja, ettei vaan mittään näkynyt näitä nauloja sitten. Kyllä se oi' kau
heata työtä koko kesän. Voi kauhea paikka!"
"Höyläniemi oli aika uusi raken
nus silloin kun muutettiin sinne. Se oli kai rakennettu v. 1909 eikä ollut vielä valmis. Tässä on tälläinen pape
ri: Ostettu v. 1916, rakennettu v. 1909.
Puutarhaa 0,3-1,5 ha, kokonaispinta- ala 153 ha, peltoa 33 ha, metsämaata 120 ha. 80 kanaa, hevosia 3-4, lehmiä 12-13, yksi sonni, sikoja 4-5. Semmoi
set siellä oli, se oli oikein reilu talo."
Hilda ja Nestori
"Semmoinen perhe, mikä oi' meillä;
Hilda ja Nestori olivat meillä 28 vuot
ta. Ehtihän niitä olla muitakin jo, mutta ne olivat sitten niin kauan meillä. Hilda oli sellainen, joka tik- kas' täkkiä. Oikein hyvä täkin laittaja ja siinäkin oli taitoa, kun sen laittoi. Ja sota aikana puhuttiin jotakin pientä, oliko se jotakin kokeilua vai mitä: sii
tä kellon käännöstä. Meillä ei mittään käännetty Nestori oli sanonut: 'M i
nulle ei tarvitse tulla sanomaan ollen
kaan, että ruvetkaa kääntämään, minä en mäne talliin ajattomalla ajal
la!' Ei kai sitä otettu käyttöön ollen
kaan, siitä on hirvittävän kauan."
"Hildan ja Nestorin sukunimi oli Riekko. Sitten heille sanottiin, että saavat olla niinkauan kuin ite halua
vat. Pikkutalossa oli kerran koti heil
lä. Siinä olisitten yksi hellahuone, tu
leva- ja menevävesi, sauna oli ihan sitten heidän seinän takana ja puulii
teri sitten heti saunan takana. Se oli se pikkutalo, he asuivat siellä sitten."
"Kerran sitten Hilda, kun tuli sai
raaksi sanoi: 'Kun Nestori ei jaksa nyt enää hoitaa häntä, että niinkun kun
nalliskotiin, että kun minut sinne hommattaisiin!' Se oli meistä ihan jär- kyttävätä suorastaan. Minä soitan sinne silloiselle johtajattarelle, että kun siellä siilon oli semmosia niin
kuin yhen hengen huoneita. Kaksi sii
hen oikein hyvin sopi, että näin sän
gyt ja tuohon jäi tyhjyyttä sitten. Minä sanon johtajattarelle, että täältä tule
vat sitten, ketä ovat ja että olisi vähän jotakin naulakolta, että saisi Hilda tehä vähä jotakin omia vaatteita, olisi vähän kodikkaampaa sitten."
"H än oli siellä sitten jonkun aikaa ja sitten aina kun käytiin siellä, hän sanoi: 'minkätähen Nestori ei tule tänne?' Ei taho hirvitä sannoakaan Nestorille sitä. Hänelle laitettiin ruo
ka sitten, mamma sanoi käyppäs sa
nomassa Nestorille tuleeko hän tänne syömään meidän puolelle. Hän sa
noi: 'En minä, oon oppinut syömään omassa pöydässä, että jos kerran m o
ka tuodaan oikein, on hyvä kaikki.' Niin sitten vietiin Nestorille ruoka."
Inez Kangas vilkkaassa seuruste
lussa Kylli Kosken kanssa tämän 85- vuotispäivillä.
"Sitten kerran sanottiin Nestorille, että Hilda on sitten pyytänyt niin ko
vasti, että tulisitte hänen luokseen sinne sitte. Nestor sanoi: 'Jos sitä sit
ten hänen täytyis lähteä.' Ja sitten kun oli itekseen päättänyt ja kaikki pikku
tavaransa ja asiansa järjestäneet jolle
kin tuttavalleen, joka oli heille oikein tuttu. Sitten kun Nestor lähti, niin kyllä meitä itketti, ikkunasta kun ka- tottiin. Nestori lähti polkupyörällään eikä hän katsonut yhtään taaksensa, ei yhtään."
"M inä kerran sitten sanoin hänelle, että pahahan teillä on täällä olla, kun olette nuin kauan ollut! Nestori sanoi sitten: 'Ei oltais, jos ois paha! Että kun molemmat herrat sanoivat aina työs
tä sillä lailla, että ei milloinkaan että mänkee tekemään sitä. Vaan sanot
tiin aina sillä lailla, että laitettakos tai tehtäskös sillä lailla.' Kyllähän se oli niin hyvä asia, että hänelle uskallet
tiin sanoa sillä lailla, kun hän on sitten niin talon puolella kun olla taitaa."
"Kato kun toisella puolen tietä oli ompelija. Ja kerran sitten sellainen Edit Koskinen oli kysynyt Hildalta:
'Mitäs Höyläniemelle kuuluu?' Ly
hyt vastaus: 'Käy kysymässä!' Sanoi sitten tämä Edit Koskinen, ettei sitä tiiä ollenkaan sitä lausetta. Että se on sitten niin talon puolella kuin olla voi.
Jos olisi vaikka sanonut: 'Ei mittään erikoista!', mutta 'Käy kysymässä!"'
Koulussa
"Minä olin silloin, kun oltiin Rauta
ruukilla kävin Kimingin kansakou
lussa kolmena talvena. Opettajan nimi oli Ingalsuo ja rouvan nimi oli Hanna ja sitten niillä oli yksi poika, jonka nimi oli Eino. Ja se pidettiin niin hirvittävässä kurissa, se oli semmo- sessa kurissa, että se ei saanut oikeas
taan olla olemassakaan."
"Aina muistan semmoisen, kun sillä oli, silloin ei sanottu vessahätä, mutta ulkohuoneeseen: rappuja ylös tuonne noin poikien ja tyttöjen. Kuule tää viittaa ja pyytää: 'Minun täytys mennä?' 'Istu alas!' Ja me kaikki näimme, mitä tapahtuu. Itse opettaja Ingalsuo oli tupakkaihminen ja oi' polvillaan kakluunin edessä, ei kato Valkoset gardiinit vain ruskettuisi.
Siellä kaikki oi' niin."
"Koulussa oli kova järjestys. Siellä ei ollut ruokaa, voileivät ja maitopul
lo mukana sitten. Aamulla mentiin,
koulu alkoi kymmeneltä vai oliko se yhdeksältä ja sieltä tultiin niinkuin kolmen aikaa sitten kotiin, valosan ai
kaan liikuttiin. Sitten meitä oli kaksi poikaa ja minä, kun sellainen Vilho Laukka, joka oli papalla myllärinä. Ja sitten oli sellainen metsänhoitaja Ek
lund, joka sitten asui meillä perhei
neen, ja siellä oli sitten Onni niminen poika. Ja aina niiden poikien keskellä minua vietiin."
Tampereen tapahtumat
"Sitten minut vietiin Tampereelle kouluun. Enhän minä sitten ole käy
nyt kuin kuus' luokkaa Tampereella yhteiskoulua, minä olin oikein sai
raalloinen. Sitten siellä oikein riehui lavantauti. Ja siitä ajasta asti sain jota
kin sitten ikusiksi ajoiksi. Kaikille koululaisille annettiin, nyt voi verra
ta, vaikka melkein kuin sukankuti- men neulaa. Semmoinen oikein pak
su piikki. Tänne solisluunseutuun ja sitten viikon päästä käsivarteen.
"Sitten minä oli sukulaisilla, sellai
nen insinööri Sjöberg, papan serkku, tähän perheeseen otettu ihan niin
kuin lapsena. Siellä minä olin sairaa
na kolmatta viikkoa. Eikä silloin ollut puhelinta, että kirjeitse sitten että pappa tulisi hakemaan minut pois.
Minä olin toisen kolme viikkoa koto
na vielä sitten potilaana. Aina jotakin sairasta, vesirokosta alkaen vaikka mitä."
"Minä sanoin sitten, että minä olen niin kauheasti uponnut lauluun ja musiikkiin, sillä lailla, että minä en lähde enää yhtä tippaa jatkamaan.
Minä kyllä tässä elämässä selviän täl
läkin koululla ihan hyvin. Mutta kyl
lä todistukset olivat ihan hyviä, koti
väkikin oli ihan tyytyväisiä sitte."
"Kyllähän siellä ikäväkin oi', mut
ta se vasta kauheaa oli, kun jäin Vapa
ussodan aikana sinne. Sitten loppu ruoka ja kaikki sitten. OI' vain sem
moinen näkkileipä oliko se nyt Työ
mies niminen ruisleipä, oikein hyvää, ai kun se oli hyvää. Siitä sitten täti Bergroth antoi pikku palasen ihan pienen, pienen palasen ja sitten oi' porkkana vettä. Ja jos tahto laittaa vähän imelätä, sitten oli semmoista oikein paha imelä, kun oli sitten sitä sakariinia ja semmoista. En minä pal
jon ottanutkaan, kun se oli niin yök- kyyttävää."
"Sitten kun oli niitä sähkösanomia, niin minä sitten ostin sellaisen. Kah- telen sitä sitten näin; hiljalleen käve-
Juho Repo auttaa Inez Kangasta M ustaniemen rappusilla.
Ien ja kahtelen, että missä rintamalin
jat ovat ja mitä on tulossa. Mutta kuka tullee tuossa vastaan, hyvä ihme, ka- tonkohan minä ihan väärin kuka se on? Semmosen Korpelan täti tullee vastaan tuossa! Minä olen ihan niin
kun ällikällä lyöty. Hän oli Kunnallis
kodista, silloin kun oli niitä mielisai
raita, se hoitaja. Hän oli Lempäälästä päässyt tähän asti ja nyt hän meinaa sitten vain jatkaa matkaa, että hän pääsee Karstulaan."
"Ottasko täti miut mukkaa? 'Kyllä
hän minä otan siut ihan mielelläni' Mutta minä en uskalla lähteä ennen
kuin, jos tätikin voisi lähteä sinne Bergrothille. Että sieltä kysyttäis' sit
ten, että voisinko minä lähteä mu
kaan. Kun minut on jätetty sinne sillä lailla kuin oma tyttö, oma lapsi siellä ja sitten pappa sanoi vielä, että jos on käytös sopimatonta niin ilmoittaa heti paikalla minulle."
"Sitten mennään tämän tädin kanssa sinne ja minä esitän asian. Nii
tä oli kaksi tätiä neiti Bergroth ja rou
va Sourander, sisarukset olivat, piti
vät koululaisia. Sitten he sanoivat:
'Kuule Inne siitä ei tule yhtään niit
tään, kun sinut on jätetty tänne mi
nulle ihan niinkuin omaksi tytöksi.
Siitä ei tule mittään, jalkaisin lähteä Karstulaan, ei tule mittään!' Tottakai minä itkeä pillitin ja kirjoitin kirjeen kotiin sitten. Niin Karjalainen hänen nimensä oli niin, Karjalaisen täti. An
noin kirjeen hänelle sitten."
"Sitten hän lähti. Hän on sitten ko
tona kertonut jäljestäpäin, että hänel
lä oli sitten mukanaan Työvoima ja joitakin valkoisten lehtiä. Ja hänelle sanottiin: 'Kyllähän sinä tästä meidän sivu pääset menemään, mutta miten lienee sitten lahtarien joukossa?' Hän pääsi sitten niin, että oli rintaman ta
kana."
"Sitten tulee joskus Myllymäelle kahden kolmen päivän päästä. Tal
lustaa, tallustaa, jossakin välissä käy vähän lepäämässä ja nukahtamassa.
Kaikki on niin epävarmaa ja pelotta
vaa, että ei tohtinut, arvaako pyytää että sais nukkua vähän aikaa."
"Sitten tulee kuule Myllymäelle.
Karstulaan asti pitäisi lähteä vielä!
On jo ihan ihminen niin, ettei näe enää. Ei hän jaksa enää lähteä, mutta koti on siellä. Sitten kun hän oli levän
nyt Myllymäellä vähän ja jotakin ruo
kaa syönyt. Siinä oli jokin sellainen majatalo, kävi siellä ja nukkunut pik
kusen aikaa siellä. Ja päivä on nou
sussa ja kova pakkanen."
"Sitten kun hän lähtee; 'Mitäs, täs
tähän ei pääsekään, mitä siellä on ees- sä?' Hän on niin väsynyt, että hän näki että on hirvittävät lumivallit ees- sä. Miten minä tuosta pääsen? Hän vähän lepäilee ja yrittää uudelleen.
Koettaa kädellään ja siinähän on vain tyhjyyttä. Hän oli vain niin väsynyt ettei päässyt eteenpäin. Lähti kuiten
kin ja pääsi lopulta Karstulaan kotiin
sa."
"Kun tädeillä oli sellainen Hilda- neiti joka oli keittäjä. Täti pyysi Hil
daa hakemaan leipää läheiseltä Halli
tuskadulta paikka, jossa leivän saisi ottaa. Jos siellä vielä on! Hilda vastasi:
"En mää uskalla, en mää hirviä, sieltä kuuluu niin kauhia proikina!' Se oli minulle oikein ihmettelyn aihe tuo proikina sana, aivan käsittämätön."
"M inä siten sanoin: 'Mitä jos minä lähtisin, piipahtaisin pian, eihän tästä ole niin pitkä matkakaan.' Sitten minä menin ja sain leivän. Kun tulin pois oli suksimiehiä hirveän paljon, kun menivät työväentalolle. Tuossa oli Aleksanterin kansakoulu, ja Alek
santerin kirkko ja venäläisten kasar
mia oli paljon siellä. Ensimmäinen näky, joka minulle tuli siellä oli hirveä paukahdus koulun isolla pihalla. Vie
läkin näen silmissäni verisen hevosen hännän, siellä oli puusilppua kaik
kialla. Oli siellä varmaan ihminenkin rekineen, mutta hänestä en nähnyt jälkeäkään."
Kastulan kuorot ja teatteri
"A i kun meillä oli mahtavat kuorot täällä Karstulassa. Sitten vielä, kun tuli siirtolaisia, Suojärven kanttori ja kirkkoherra olivat oikein jyriseviä bassoja. Sitten käytiin, opettaja Mä
enpää johti, konserttimatkoilla Ala- järvellä ja Kivijärvellä ja näissä sitten naapuripitäjissä. Ja sitten, kun meillä oli tämä näytelmäohjelma. Meillä oli oikein aito teatteriohjaaja. Hän oli ol
lut oikein jossakin suuressa teatteris
sa ohjaajana, mutta sitten oli väsynyt näin suureen työhön ja hakemalla haki tänne."
"Puheenjohtaja Elli Poikola sanoi, että yritetäänpä tällaista herraa sieltä sitten. Suuria näytelmiä esitettiin.
Mutta yleensä ei teatterissa tanssita, mutta oli tunti tanssia vielä. Esitykset olivat kuin nuijalla lyötyjä, siellä oli paljon kansaa. Sitten oli vielä nämä valtion postiautot. Kivijärvi-Mylly- mäki auto, Ähtäristä ja Keuruulta tuli koppahattusia, kyllä meillä oli valta
vat esitykset. Ne olivat yleensä vii
konloppuisin tai miten saatiin ne val
miiksi. Minun läksiäisnäytökseni oli Syntipukki. Voi kauheaa, kukkia, kukkia, esirippu auki ja kiinni jne."
Talvisodan aikaa
"Vuonna 1939 minä tulin sitten takai
sin Karstulaan. Kun yl'esikunta jäi Hämeenlinnaan, minä jotenkin mo
nivaiheisen matkan jälkeen pääsin kotiin. Mamma oi' sairas, pappa oli sairas. Ja kaikesta kauhusta ajatteli- vat sitten; Allan kaatuu varmasti ja Inneä ei koskaan ennää löydy. Sella- nen kauppias Rissanen oli sitten sa
nonut: 'Kyllä se Inne onniin kauhean noppea jalkane, kyllä se vain siellä on olemassa!' Ei silloin naurattanut, mutta jälkeen päin."
"Sitten Elli Poikola, meidän pu
heenjohtaja, soittaa: 'Tule Inne hyvä het' tänne Suojaan! Siellä on aivan vieraat ihmiset. Siellä oli nämä topo
grafien rouvat sitten. Tule kuule, tääl
lä on ihan hätä! Siellä kun on valtion
muonat ja käyttävät itelleen sokeria ja kaikkea ottavat itelleen. Ne on aivan onnettomia ne Oinoskylän lotat, on
han siellä se Jäntin Elli meidän karjan- hoitaja, mutta ei muita. Tule nyt!' Ka
totaan nyt sitten huomiseen päivään, minä sanoin."
"Minä sitten lähdin huomenna sin
ne. Ja voi onneton paikka, siellä oli sitten hirveätä setvimistä. Yks' sella- nen rouva Tyrni, hän sanoi: 'Hän on niin hyvin tottunut tällaisiin oloihi, että hän voi hyvin olla täällä sitten.' Minä sanoin: 'Ajat ovat muuttuneet, siitä mihin olette tottuneet!' Tästä tu
lee nyt loppu, te menette nyt ulos rou
va Tyrni, ettekä tule enää takaisin!
Siellä oli pari kolme muuta ja yks' sanoo sitten: 'Hän on kyllä käyttänyt hienoa sokeria, kun poika tykkää niin puuron kanssa!' Minä sanoin: 'Laite
taanko Taipaleen joella?' Minä olin aivan tulessa."
"Minulla oli jo lopuksi mantteli päällä ja lähdössä pois. Voi onnetto
mia keitä meitä lottia siellä oli: 'Älä hyvä Inne lähe pois, älä lähe!' Silloin tulee kapteeni Paulaharju, Kyllin su
kulaisia, ja pyytää anteeksi, etten läh
tisi pois. Minä sanoin: 'Se on vähän sillä lailla, mitä sanoo sitä ei voi niellä takaisin!"'
Allanin kaatuminen
"Minulla oli ennakkoaavistus veljeni Allanin kaatumisesta. Sanoin Masal
le, miehelleni: 'Vaikka kaikki Karstu
lan miehet palaisivat sieltä, Allan ei tule, hän kaatuu!' Helmikuun neljäs- toista päivä, 25 astetta pakkasta, sit
ten kauppias Ritanen huutelee: 'Inne eläppäs' mäne. Justiin on tullut tieto, että Allan on sairaalassa, hän on haa
voittunut!' Minä vaistosin, menin kuitenkin vielä Suojaan. Olin siellä vähän aikaa ja sitten kotiin. En voinut kertoa sairaille vanhemmilleni koko päivänä, vasta myöhemmin se oli pakko sanoa."
"Rovasti VVesamaa kertoi Papalle joskus myöhemmin: 'En hirvinnyt tulla vanhoille perhetuttaville sano
maan. Kun ollaan liika tuttuja, en hir
vinnyt tulla sanomaan, kun on ite täy
tynyt ottaa vastaan kaksi poikaa."'
Lottatoimintaa Karstulassa
"O I' kuumaa kesäpäivää, kylmää tal
vipäivää, kun siirtolaisia tuli. Ensim
mäisen kerran, kun siirtolaisia tuli vanhalle rukoushuoneelle, siellä en
siksi olivat ottaneet vastaan. Ilmoitet
tiin vain, että mäne sinne, siellä on jo muutamia auttamassa. Ja ne oli hirve
än kovia ite auttamaan, emännät sit
ten."
"Olin siellä sitten rinnatusten tis
kaamassa yhen emännän kanssa. Ja sanoin hänelle sitten: 'En minä ossaa teillekään yhtään mittään puhua, kun tää on kaikki niin kauheeta!' 'Mitä kauheeta, miusta tää mittää kauheeta oo! Kyllä ryssillä vast' kauheeta o' niin, nill' vast kauheeta o', niil' on vähä vaatteitakaan oo' sinne jäätyvät tönkkölöille, ovat pitkin siellä hankia vain, nii! Nytkin me ollaan täällä ka
ton alla vain, tämmöist' meiän elämä nyt on. Saa nähä tuleeko koskaan yh
tään koskaan paremmaks!' 'Ihan näin, karjalaisen luonne oikein!"
"Sitten kun se kesäsota tul' oltiin Suojassa, kun tuli oikein suuret jou
kot siirtolaisia. Ja sitten me syötettiin päivässä noin pari tuhatta miestä. Ei mittään kertakäyttö astioita. Pitkä au
totalli oi', kaunis siisti oi', valkoiseksi kalkittu ja kaikki ja siellä pitkät pöy
dät. Ja menivät sitten syömään sitten mihin menivätkään. Ja toisilla, jotka tulivat oli kenttäkeittiöt, kiehuivat koko matkan kun menivät. Toiset menivät sitten läpi tästä ja niin."
"Kyllä se on Jumalan kiitos, että ihminen voi puhua ja muistaa. Ihmi- nenhän ei voi kaikkea muistaa. Että voi itekseen olla, kirjoittaa ja lukea ja kävelyhän on ihan hyvä, kun on tur
va mukana, hoitajan kanssa. Tänä päivänäkin viimeksi siellä sitten kier
rettiin noita orapihlajia, tuhnutti vä
häsen. Ei kuitenkaan tullut vettä tai
vaalta, mutta tuhnutti."
"Kyllä elämässä on ollut sorttia jos lajia! Kyllä sit' on ollu vaikka mitä!
Mittään ei puutu, yksin oon ihan, kaikk' on viety pois, kaikki!"
Karstulassa 24.10.1999 Seppo Rautiainen