• Ei tuloksia

Vapauden käsite res publicasta postmoderniin teoriaan näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vapauden käsite res publicasta postmoderniin teoriaan näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Informaatiotutkimuksen päivät 2014 6. - 7. marraskuuta, Oulun yliopisto, Oulu ABSTRAKTI

Markus Rytinki

Vapauden käsite res publicasta postmoderniin teoriaan

Yhteystiedot: Markus Rytinki, Oulun yliopisto, markus.rytinki@oulu.fi.

Vapauden (liberty) käsitteen juuret ovat tasavallan ajan Roomassa, res publicassa. Tämä käsitteellisesti ”alkuperäinen” vapaus oli läheisesti sidottu ajan yhteiskunnalliseen järjestelmään. Laki, vaalit, kansansuvereenisuus ja jaettu hallinto olivat poliittisen järjestelmän tekijöitä, joiden avulla kansalaisten libertas, kansalaisen vapaa status mahdollistettiin. Kansan tahto ilmeni laissa, joka ilmensi yhteistä hyvää. Vapaan kansalaisen käsite sisälsi republikaaniseen poliittiseen ajattelun liittyvä kaksois-sitoumuksen: aktiivisen poliittisen osallistumisen sekä henkilökohtainen turvallisuuden. Ennen Ranskan vallankumousta saman teeman variaatioita tavattiin mm. kaupunkivaltioiden Italiassa myöhäiskeskiajalla sekä Englannissa tasavallan ja kuningasvallan kiistojen aikana.

Vapaus ja republikanismi erosivat käsitteinä eksplisiittisesti 1800-luvun alussa. Mm. Thomas Hobbesin ja John Locken ajattelu erotti vapauden yhteisestä hyvästä. Hobbes määritteli vapauden vain ja ainoastaan vapaudeksi vastustavasta vallasta. Näin vapauden perustava poliittinen terminologia uudistettiin. Uusi käsite, liberalismi, syntyi kuitenkin republikanismin teoriapohjalta. Siinä aktiivisen hallintoon osallistumisen korvaa yksilönoikeudet: enää ei tarvita kansansuvereniteettia vaan tavoitteena on ainoastaan turvata henkilökohtainen itsenäisyys. Toisin sanoen vapaus voitiin nyt löytää ja suojata ilman republikaanista tasa- painotettua hallintoa.

Yhteistä liberaaleille ja republikaaneille on vapauden etsiminen lakien kautta. Jälkimmäiset takaavat vapauden kansansuvereenisuudella ja tasapainotetulla hallinnolla, edellisille riittää se, että lait takaavat oman rauhan, oli lakien lähteet sitten missä tahansa. Tämä johti lopulta uusiin liberalistisiin vapauskäsityksiin.

(2)

Isaiah Berlin jakaa vapauden negatiiviseen ja positiiviseen vapauteen. Negatiivinen vapaus on kiinnostunut henkilökohtaisen vapauden rajoista. Vapaus on vapautta jostakin. Positiivinen vapaus puolestaan on vapautta johonkin. Sen tarkoituksena on tietää, kenellä on valta päättää, mitä yksilö tekee. Negatiivinen vapaus haluaa rajoittaa valtaa, positiivinen haluaa sen omiin käsiin. Nämä vapauskäsitykset eivät ole yhden konseptin eri tulkintoja, vaan Berlinin mukaan yhteensovittamattomia asenteita suhteessa elämän päämääriin.

Postmoderni teoria ohittaa kahden modernia poliittista ajattelua hallitsevan mallin transsendentaaliset subjektioletukset: sekä hegeliläis-marxilaisen yhteisön että liberaalin yksilön. Postmoderni kritiikki vastustaa ajatusta kansakunnasta yhtenä yhteisöllisenä minänä.

Postmodernissa teoriassa kieltäydytään modernissa teoriassa esiintyvän perustan hakemisen ja sen kumoamisen toistoliikkeestä. Näiden sijaan tarjotaan tutkimukseen genealogista otetta, jossa kiinnitetään huomio vapauden ja vallan rakentumisprosesseihin. Samalla kieltäydytään alistamisen ja vapautumisen diskursseista. Näin saadaan aikaan yleinen asioita politisoiva vaikutus, jossa valtaa ei lakkauteta, vaan sen sijaan aiheutetaan siirtymiä siinä, mitä valta tuottaa.

Lähteet

Berlin, Isaiah (1958): Two Concepts of Liberty. Teoksessa Four Essays on Liberty. Oxford:

Oxford University Press.

Sellers, M.S.N (1998): The Sacred Fire of Liberty. New York: NUY Press.

Pulkkinen, Tuija (1998): Postmoderni politiikan filosofia. Helsinki: Gaudeamus.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

van Dijk (2011, 30) toteaa, että ihmisillä on kuitenkin sosiokulttuuriseen tietämyk- seen pohjautuva mentaalinen malli, joka sisältää käsityksemme ihmisten, asioiden, tapah- tuminen

Satunnaisuus, joka voisi olla toisin ja joka sen vuoksi on meidän muutettavissamme, on löy- detty maailman kohdussa (Rilke), sielun kipi- nässä (Mestari Eckhart), valon kirkastamassa

Kun subjektiivinen maailmankuva on siten realistinen, että merkitysten merkitsevyys kuvas- taa maailmaa kulttuurissa vakiintuneella tavalla eikä henkilö joudu sen

Pohjoismainen vapaan sivistystyön käsite ja toimintamalli ei täysin kata koko nonformaalin ei-ammatillisen koulutuksen kirjoa, ja sen kohdal- la ongelmana on myös kaksi

Pyrin osoittamaan, että kehityksestä on tullut nykykeskustelussa eräänlainen pseudokäsite: kaikki käsitteen merkittävimmät konnotaatiot ovat kadonneet, mutta usko niihin

Rikosoikeudessa teon käsite kattaa aktiivisen tekemisen ja laiminlyönnin. 225 Rikosoikeudellisesti mer- kityksellinen aktiivinen tekeminen tarkoittaa, että henkilö tekee

(Suo- men Kuntaliitto 2012a.) Aikuissosiaalityö-käsite tuli ajankohtaiseksi, kun kunnallista sosiaalityötä alettiin organisoida yhä enemmän elämänkaarimalli-ajattelun

Schmittin merkittävimpiä teoksia ovat muun muassa Poliittinen teologia (1922), jossa hän määritteli suvereenin käsitteen, ja Poliittisen käsite (1927), jonka mukaan