• Ei tuloksia

Merkittävää tietoa keskiajasta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Merkittävää tietoa keskiajasta näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2020 79

Merkittävää tietoa keski- ajasta

Jaakko Tahkokallio: Pimeä aika.

Kymmenen myyttiä keskiajasta.

Gaudeamus 2019.

Ajatus keskiajan pimeydestä elää sitkeästi nykyihmisten mieliku- vissa, vaikka uutta tutkimustie- toa keskiajasta on jo pitkään ol- lut tarjolla, myös suomen kielellä.

Huolitellusti toteutetussa kirjas- saan Pimeä aika Jaakko Tahko- kallio analysoi yleisiä keskiaikaan liitettyjä stereotypioita ja puoli- totuuksia, joita esiintyy omassa kulttuuripiirissämme, peraten nii- tä nykytutkimuksen valossa. Suh- teuttamalla piintyneet stereotypiat muihin aikakausiin – antiikkiin, hu- manismiin, valistukseen ja omaan aikaamme – hän osoittaa, etteivät ne olekaan leimallisesti keskiaikai- sia tai että puolitotuudet koskevat- kin vain tiettyä aikaa ja paikkaa.

Viholliskuvia keskiajasta maalail- tiin jo renessanssin aikana, mutta pahimpiin ylilyönteihin ovat syyl- listyneet myöhemmät tutkijat liit- tämällä ne modernin, liberaalin ja demokraattisen maailman nou- sun tarinaan. Arkipäivän kielen- käytössä ”keskiaikainen” tarkoit- taakin juuri modernin vastakohtaa.

Rajoitun arviossani keskiajan kou- lutukseen, tieteen harjoittamisen edellytyksiin sekä kirkon ja tieteen suhteeseen.

Kirkon on katsottu kontrolloi- neen ihmisten elämää keskiajal- la, mutta tosi asiassa vasta myö- häiskeskiajalla kirkko ja 1500- ja 1600-lukujen kuluessa sekä kato- linen kirkko että reformoidut yh-

teisöt ottivat jäsenensä tiukkaan otteeseensa. Konfliktejä uskonnon ja tieteen välillä esiintyi 1200-lu- vulla liittyen erityisesti Aristote- leen Fysiikka-teoksen tulkintaan Pariisin yliopistossa. Aristoteleen väitteet sielun kuolevaisuudesta ja maailman ikuisuudesta olivat risti- riidassa luomisen ja sielun kuole- mattomuuden kanssa. Opillisia ra- joitteita oli kuitenkin vähän, eikä niiden kyseenalaistamisesta ollut kovin pahoja seuraamuksia ”har- haoppisille”. Tahkokallion pun- tarissa painaakin enemmän se, että keskiajalla akateemiselle tut- kimukselle luotiin vakaa, jatkuva institutionaalinen pohja. Antiikin reetori- ja filosofikouluista ei ol- lut muodostunut pysyviä korkeam- man opetuksen instituutioita. Kirk- ko ja tiede ajautuivat varsinaiseen konfliktiin vasta Galileo Galilein (1564–1642) aikana, mutta silloin tiedettä vastassa oli kristillis-aris- toteelinen maailmankuva eikä kir- kon auktoriteetti.

Aristoteleen filosofialla oli vankka asema keskiajan yliopis- tokoulutuksessa, ja logiikan tutki- muksessa ylitettiin antiikin saavu- tukset. Sen sijaan luonnonfilosofia ei ottanut edistysaskeleita kuin paikallisesti. Tämä ei johtunut ajat- telun vapauden puutteesta vaan oli pikemmin antiikin jatkumoa sekin, sillä eivät myöhäisantiikin uusplatoniset koulutkaan olleet keskittyneet luonnon tarkkailuun vaan hyvän elämän ja maailman- kaikkeuden mystillis-maagisen jär- jestyksen pohtimiseen. 1300-lu- vulla Oxfordissa esitettiin uusia ideoita kehittelemällä matemaat- tista fysiikkaa niin sanotun Mer- tonin collegen kalkulaattoreiden piirissä. Myös Pariisissa Jean Bu- ridan (k. n. 1360) kehitti liikkeen teoriaa sekä pohti sitä mahdolli- suutta, että maa pyörisi. Platonin uudelleen löydetyn Timaios-dia- login kosmografiaa pohdittiin val- tavirran ulkopuolella, Orléansin ja Chartresin katedraalikouluissa.

Kiinnostus luonnonfilosofiaan oli siis ajoittain elävämpää siellä, mis- sä vaalittiin uusplatonismin mystil- lis-maagista maailmankuvaa ja an-

KIRJALLISUUS

(2)

80 TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2020 KIRJALLISUUS

tiikin kaunokirjallista perintöä kuin yliopistojen aristotelisessa skolas- tiikassa. Samansuuntaisia esotee- risiä piirteitä oli havaittavissa seu- raavassa uuden tiedon aallossa, humanistien renessanssissa.

Myöhäiskeskiajan tunnetuim- piin runoilijoihin kuuluneen Geof- frey Chaucerin (1343–1400) sanat

”uusi tieto tulee vanhoista kirjois- ta” ovat monella tavalla totta kes- kiajan ja humanismin oppihistori- asta. Keskiajan kirkko ei suinkaan tuhonnut antiikin kirjallista perin- töä, mikä on yksi kirjassa torjutuis- ta kliseistä, vaan antiikkiin palattiin tietoisesti jo 800- ja 1100-luvuilla renessanssien myötä, joiden yh- teydessä lisää antiikin oppikirjoja ja kaunokirjallisuutta tuli käyttöön.

Aristoteleen teosten tunnetuk- si tuleminen ohjasi älyllisen kult- tuurin valtavirtaa 800-luvulta myö- häiskeskiajalle, ja Aristoteleen teosten asema yliopiston perus- opetuksen runkona jatkui 1600-lu- vulle saakka. Humanistit tekivät merkittäviä käsikirjoituslöytöjä, joihin kuului esimerkiksi Klaudios Ptolemaioksen maailmankartta, mutta hylkäämällä täysimittaisesti keskiajan skolastiikan saavutukset ja pilkkaamalla esimerkiksi Merton Collegen kalkulaattoreiden ide- oita, humanistit saattoivat ottaa myös askeleita taaksepäin.

Varhaishumanismi elvytti uusplatonisuuden, ja renessanssin merkittävin filosofi Marsilio Ficino (1433–1499) käänsi ensi kerran la- tinaksi sekä Platonin koko tuotan- non että Plotinoksen kirjoitukset.

Renessanssissa ihmisen ulkoinen maailma laajeni ja ihmiskäsitys muuttui, mutta luonnontieteet pääsivät kunnolla vauhtiin vas- ta 1600-luvulla. Vaikka uuspla- tonistisen mystisen kosmografi- an harrastus ei edistänyt luonnon tieteellistä tuntemusta, se tarjosi kuitenkin vaihtoehdon valtavirral- le, ja 1600- ja 1700-luvuilla tiede ja esoterismi kulkivat ajoittain käsi kädessä.

ANNELI LUHTALA

Latinan kielen lehtori ja dosentti Helsin- gin yliopistossa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Anna Sofia Salosen artikkeli “Arkisen ruoankulutuksen kohtuullisuus ja kohtuuttomuus runsauden yhteiskunnassa elävien ihmisten ruokapuheessa” tarkastelee kohtuullisuuden

Moraalifilo- sofisten ja hyveteoriaan liittyvien seikkojen lisäksi linkitän kuitenkin esittämääni uteliaisuuden myöhempiin vaiheisiin siten, että kiinnitän huomiota siihen,

Tietoa kerättiin myös havaituista rakennusvirheistä, jotka olivat haitanneet toimintaa sekä kohteista, joissa oli jo rakennusaikana tai kohta käyttöönoton jälkeen tehty

Vahva keskiajan uskonnon hiljaisuuksiin tai äänettömyyksiin liittyvä painotus kirjassa kuvaa sitä, miten keskeistä hiljaisuus on ollut keskiajan luostarielämässä, kirkoissa ja

Niin paljossa kuin hänen taiteensa on amerikkalaisen perinteen muovaamaa, vierailut Suomessa 1980- ja 1990-luvuilla ovat jättäneet siihen jälkensä.. Erityisen merkittävää

Tässä kirjoituksessa on puhe Euroopan keskiajasta, jolla tarkoitetaan antiikin ja uuden ajan väliin jäävää noin tuhatvuotista ajanjaksoa (400–1400 jaa.). Suomen keskiajan

Kirjassa on varsin runsas kuvitus, pääosin antiikin ajalta säilyneitä reliefejä, kolikoita, ruukkumaalauksia, patsaita ja keskiaikaisia antiikin myytteihin liittyviä kuvia

Tästä lähtökohdasta käsin öljyliuskebensii- nin poikkeavaa hajua pyrittiin selittämään myös myyntiorganisaatioiden esitteissä, joissa sekä Trustivapaa Bensiini Oy että Vi-