• Ei tuloksia

Pitkän linjan tieteenhistoriaa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pitkän linjan tieteenhistoriaa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

58 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 4 – 5 / 2 0 1 1

KIRJOJA

Pitkän linjan tieteenhistoriaa

ANTO LEIKOLA Paolo Rossi: Modernin tieteen synty Euroopassa. Suom. Lena Talvio. Vastapaino 2010.

Firenzen yliopiston filosofian his- torian professorina pitkään toimi- nutta Paolo Rossia voitaneen sanoa pitkän linjan tieteenhistorioitsijak- si. Hänen kirjansa La nascita della scienza moderna in Europa ilmes- tyi vuonna 1997, jolloin tekijä oli jo 73 vuoden ikäinen, ja se käännet- tiin englanniksi neljä vuotta myö- hemmin, ranskaksi kolme vuotta sen jälkeen. Rossi toimi Italian tie- teenhistorian seuran puheenjohta- jana useita vuosia 1980-luvulla ja, kuten asiaan kuuluu, hän on saa- nut useita mitaleita ja muita palkin- toja sekä kotimaassaan että muual- la. Suomessa Rossi lienee jokseen- kin tuntematon, joskin yksi hänen artikkelinsa ilmestyi vuonna 1983 Kanava-lehdessä. Kansainväliset oppihistorioitsijat eivät tosin ole muutenkaan meillä kovin tunnet- tuja. Siksi on kunnioitettavaa, että Vastapaino on julkaissut suomeksi Rossin ehkä tärkeimmän teoksen, jota voidaan pitää hänen ajattelun- sa ja tutkimustyönsä summana. Le- na Talvion käännös antaa alkuteok- selle täyttä oikeutta, jopa niin, et- tei huomaa käännöstä lukevan- sakaan. Talviota ei suotta palkittu tästä työstään tietokirjallisuuden suurimmalla vuotuisella tunnus- tuksella, J. A. Hollon palkinnolla.

Teoksen nimen kaikki neljä pai- navaa sanaa on säilytetty suoma- laisessa versiossa, toisin kuin eng- lantilaisessa ja ranskalaisessa, jois- ta ”Eurooppa” on lyhennetty pois.

Hyvä, koska moderni tiede – ja täs- sä scienza tarkoittaa nimenomaan luonnontieteitä – on läpikotaisin eurooppalainen ilmiö. Vaikka mo- net kulttuurit ovat tuottaneet mo- nenlaisia, luonnonilmiöitäkin kos- kevia maailmanselityksiä, euroop- palainen tiede on osoittautunut kaikkia muita ylivoimaisemmaksi.

Se on levittäytynyt kaikkialle maa- ilmaan, ei pelkästään siirtomaaval- loitusten myötä, vaan ennen kaik- kea siksi, että se on tarjonnut käy- tännön toimille, tekniikalle, ainoan pitäväksi havaitun pohjan. Euroop- palainen tiede on syntynyt, kuten Rossi osoittaa, filosofian ja käsi- työtaidon – sekä niiden tuottaman tuottaman välineistön – avioliitos- ta, ja tämän liiton ensimmäiset tu- lokset kuuluvat renessanssiaikaan, joka tieteessä sijoittuu selvästi myö- hemmäksi kuin taiteessa.

Sanaa ”moderni” Rossi käyt- tää sen perinteisessä merkitykses- sä ”nykyaikainen” tai ”uudenaikai- nen”. Se nojaa tietenkin sekä an- tiikin että keskiajan perinteeseen, mutta samalla irrottautuu siitä.

Rossi osoittaa, kuinka vähittäistä tämä irtoaminen oli ja kuinka ”van- ha” ja ”uusi” saattoivat elää samo- jenkin tutkijoiden töissä. Nikolaus Kopernikus, Tyko Brahe, Johan- nes Kepler ja Galileo Galilei eivät olleet niin läpikotaisin moderneja kuin helposti kuvitellaan, ja alke- mia muuttui kemiaksi vain vähitel-

len, itse asiassa vasta kohti 1700-lu- vun loppua tultaessa. Tämä on Ros- sin esityksen rajalinja: 1800-luvun puolelle hän ei juuri poikkea, sil- lä silloin moderni tiede oli jo olen- naisesti syntynyt ja vaikuttamas- sa. Vain Charles Darwin ja Gregor Mendel, Michael Faraday ja James Clerk Maxwell puuttuivat, Albert Einsteinista ja Max Planckista pu- humattakaan, mutta heidän työn- sä kuuluukin jo kokonaan moder- nin tieteen piiriin, eikä Rossin teos siksi kosketa heitä.

Yhdessä kirjansa alkuluvuista nimeltä ”Salaisuuksia” Rossi to teaa, että Länsi-Euroopan kulttuuria oli- vat tuhannen vuoden ajan hallin- neet pyhimys, munkki, lääkäri, yli- opiston professori, sotilas, käsityö- läinen ja maagikko. Myöhemmin heidän rinnalleen ilmestyivät hu- manisti ja hovimies.

Noin vuosina 1550–1650 ilmaantui jälleen uusia hahmoja: mekaanikko, luonnonfilosofi ja virtuoosi eli vapaa kokeilija. Uudet hahmot eivät tavoi- telleet pyhyyttä, kirjallista kuolemat- tomuutta eivätkä hämmästyttäneet rahvasta tekemällä ihmeitä. Uusi tie- teellinen tieto syntyi myös sen kitke- rän polemiikin yhteydessä, jota käytiin munkkien, skolastikkojen, humanisti- en ja professoreiden edustamaa tietoa vastaan.

Tässä Rossi tavoittaa kuin päh- kinänkuoreen olennaisen osan sii- tä, mitä ns. tieteellinen vallanku- mous (tai ”tieteen vallankumous”) merkitsi, ja samalla hän rajaa sen summittaisen aikavälin. Koper- nikuksen uusi maailmanjärjestys ja Andreas Vesaliuksen omiin ha- vaintoihin perustunut anatomia,

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 4 – 5 / 2 0 1 1 59 jotka molemmat ilmestyivät vuon-

na 1543, ja Iisac Newtonin Princi- pia, joka ilmestyi vuonna 1687, ovat tuon aikavälin täsmennettyjä raja- paaluja, mutta kuten Rossi useas- ti korostaa, modernin tieteen syn- ty oli monitasoinen prosessi, jossa erilaiset keskenään ristiriitaisetkin ajattelutavat elivät rinnan. Näin- hän on nykyäänkin: samat ihmi- set, jotka käyttävät tämän päivän tieteeseen perustuvaa tekniikkaa täysin määrin hyväkseen, uskovat horoskooppeihin ja muihin järjet- tömyyksiin piittaamatta lainkaan noiden ajatustapojen välisistä ris- tiriidoista.

Vaikka Rossi käsittelee niin täh- titiedettä ja fysiikkaa kuin kemiaa ja biotieteitäkin, hänellä tuntuu olevan selvää lukkarinrakkautta fy- sikaalisten tieteiden suuntaan. Hä- nen heeroksiaan ovat ennen kaik- kea Kepler, Galilei ja Newton, jos- sain määrin myös René Descartes, vaikka tämän pyörreteoria osoit- tautui lopulta kestämättömäksi.

Hän antaa suuren arvon myös mit- taavien ja kokeellisten biotieteiden edustajille, kuten William Harveyl- le ja Francesco Redille, ja varsin- kin biologisen luokittelun puolella hän ulottaa tarkastelunsa aina Carl Linnéen asti. Kaikista näistä Rossi löytää sekä ”moderneja” että ”van- hanaikaisia” piirteitä. ”Tuskin edes kannattaa pohtia, oliko Galilei poh- jimmiltaan platonisti, aristoteelik- ko, Arkhimedeen seuraaja vai in- sinööri, joka onnistui yleistämään yksittäisiä kokemuksia.” Ja todet- tuaan Galilein hyödyntäneen kaik- kia näitä traditioita Rossi tiivistää upeasti: ”Matemaattinen idealismi yhdistettynä ’jumalaisen Arkhi- medeen’ perintöön ja eräänlaiseen

’korpuskeliteoriaan’ oli osoittava länsimaiden historiassa valtavan

voimansa.” Kuten kaikki tiedäm- me, tämä voima ei jäänyt vain fi- losofian ja aatehistorian puitteisiin.

Rossin kirjan 17 luvusta kol- me on omistettu tietyille henki- löille: Galilei, Descartes ja New- ton. Omalla tavallaan kiinnosta- vin on luku Newtonista, sillä siinä ei tyydytä vain ”Luonnonfilosofian matemaattisiin periaatteisiin” eli Newtonin matemaattiseen fysiik- kaan eikä myöskään hänen optiik- kaansa, joka oli ollut suurin piirtein valmis jo paljon ennen hänen op- tiikankirjansa ilmestymistä vuon- na 1704. Osansa saavat näet myös Newtonin – paljolti omana aika- naan julkaisematta jääneet – miet- teet okkultismista, alkemiasta, me- tafysiikasta, uskonnosta ja mui- naisten kansojen viisaudesta. Voi- daan tietenkin kysyä, kuuluvatko nerokkaan fyysikon ”harhapolut”

oikeastaan tarinaan modernin tie- teen synnystä. Ne kuitenkin mo- nipuolistavat kuvaa Newtonista ja antavat oikeutuksen Rossin totea- mukselle, jonka mukaan kaikkien Newtonin väitteiden tulkitsemi- nen ”moderneiksi” olisi toivoton tehtävä. ”Se, mitä me tänään kut- summe tieteeksi, ei ole koskaan ol- lut historioitsijoille, eikä sen tulisi koskaan ollakaan, mikään valmis tuote, vaan joukko yrityksiä ottaa kantaa kysymyksiin, jotka olivat sii- hen aikaan vailla ratkaisua ja jot- ka usein torjuttiin, vaikka niiden asettaminen oli täysin järkevää ja oikeutettua.”

Lordi Snow toi aikanaan keskus- teluun käsitteen ”kaksi kulttuuria”, joista toinen oli luonnontieteellis- tekninen ja toinen humanistis-kir- jallinen. Näiden kulttuurien välil- lä tuntuu edelleenkin olevan mel- koinen kuilu. Luonnontieteilijät eivät yleensä paljon piittaa tieteen-

sä menneisyydestä, kun yhdenkin vuosikymmenen takaisia tietoja ja käsityksiä pidetään vanhentuneina ja siis turhina, eikä tieteen histo- ria kuulu historiantutkijoiden kes- keisiin aiheisiin, ikään kuin se olisi perifeerinen kuriositeetti verrattu- na ”oikeaan” historiaan eli poliitti- seen tai taloushistoriaan, sosiaali- historiaan tai yleisempään aatehis- toriaan. Rossin kaltaiset oppihis- torioitsijat ovat keskeisen tärkeitä

”kahden kulttuurin” välisen kui- lun silloittajia, ja sitä suuremmalla syyllä hänelle toivoo laajaa lukija- kuntaa näiden ja kaikkien muiden- kin kulttuurien piiristä.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston oppihistorian professori (emeritus).

Kosmisen optimistin kosto

Markus Hotakainen Esko Valtaoja: Kosmoksen siruja.

Ursa 2010.

Vaikka artikkelikokoelmat ovat maailmalla suosittu tietokirjal- lisuuden muoto, meillä ne eivät useinkaan oikein toimi – tai ai- nakaan käy kaupaksi. Epätasaisis- ta ja aihepiireiltään laveista jutuis- ta on vaikea saada lukukelpoista kokonaisuutta, joten tuloksena on yleensä vain yksiin kansiin koottu sekava sillisalaatti. Optimistina Es- ko Valtaoja on kuitenkin lähtenyt tälle hetteiselle tielle. Eikä suotta.

Kirjansa esipuheessa Valtaoja paljastaa aloittaneensa kirjoittajan uransa lähes 45 vuotta sitten, kun

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Markkinoille tuodaan LED-valaisimia yhä enenevässä määrin. Näistä valaisimista osa soveltuu toimistorakennusten sisävalaistukseen. On olemassa LEDeillä toteutettuja

Toisaalta jo tämän tutkielman perusteella on syytä olettaa, että julkishallinnon taholta tekstianalytiikkaa voidaan hyödyntää vähintäänkin sosiaalisen median

Nämä syitä ovat; arviointi (miten hyvin organisaatio suoriutuu tehtävästään), valvonta (tekevätkö työntekijät oikeita asioita), budjetointi (mihin rahat tulisi

Kiinnostavaa on kuitenkin se, että kun Kallioinen palaa uudelleen kansanomaiseen parantamiseen (s. 195), hän mainitsee esivallan hyväksymän

Esimerkiksi siirrettäessä neljä eri tietoa neljälle sadalle venttiilil- le, tehdään tarkistukset vain muutaman venttiilin kohdalla ja jos niiden tiedot ovat siirtyneet oikein, on

perusterveydenhuollon sekä niiden alueen kuntien tuottaman sosiaalihuollon ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirin tuottaman erikoissairaanhoidon -> 18 osapuolta, 21 kuntaa. •

Lasten tuottaman arviointitiedon keräämisessä käytetään pedagogisen dokumentoinnin menetelmää, joka samalla vastaa varhaiskasva- tuksen velvoitteisiin

Haastateltava 2 näki, että CRM järjestelmän tulisi olla integroitu muihin järjes- telmiin niin, että CRM-järjestelmän kautta myyjä voisi jopa näyttää asiakkaalle tämän