• Ei tuloksia

Kirjaesineen monista materiaalisuuksista näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kirjaesineen monista materiaalisuuksista näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

AVA I N V O L 1 7 N R O 3 ( 2 0 2 0 ) 1 1 7

Kirjaesineen monista materiaalisuuksista

Kaisa Ahvenjärvi, Juri Joensuu, Anna Helle & Sanna Karkulehto (toim.): Paperinen ava- ruus: Näkökulmia kirjaesineen ja kirjallisuuden materiaalisuuksiin. Jyväskylän yliopisto:

Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 128, 2020, 373 s.

Ihminen on historian aikana luonut kirjoitukseksi tulkittavissa olevia merk- kejä muun muassa puuhun, kaarnaan, luihin, kiviin, metalliin, palmunlehviin, saveen, kankaisiin, nahkaan, kaisloille, sekä vajaan parin tuhannen vuoden ajan myös paperille. Näistä eri materiaaleista on koostettu kirjan kaltaisia esineitä useamman vuosituhannen ajan, lähtien mesopotamialaisista savitaululaati- koista, egyptiläisistä papyrusrullista tai vaikkapa kiinalaisista yhteen sidotuista bambuliuskoista. Codex-termillä ryhdyttiin kutsumaan ajanlaskumme alku- vuosisatoina kirjamuotoa, jossa useampi, tavallisesti nahasta parkittu lehti oli sidottu yhteen.

Kirjan esihistoria kaikessa kirjavuudessaan olisi hyvä ottaa huomioon, kun tarkastellaan kirjaesinettä ja sen materiaalisuuksia. Nykykulttuurin tutkimus- sarjassa ilmestynyt Paperinen avaruus: Näkökulmia kirjaesineen ja kirjallisuuden materiaalisuuksiin -kokoomateos keskittyy kuitenkin vain (jälki)gutenbergilai- seen traditioon eikä viittaa siihen, miten tuntemamme kirjaesine on alkujaan kehittynyt tai mitä muita kirjoituskoosteita Euroopan ulkopuolella on kehitetty.

Tästä huolimatta Paperinen avaruus on erinomainen artikkelikokoelma. Ajan- kohtaiseksi sen tekee sähköisen kirjallisuuden aiheuttama vastareaktio, jossa on alettu kiinnittää huomiota siihen, minkä jotkut ovat jo ajatelleen olevan katoamassa: kirjaan materiaalisena esineenä.

Kokoelma on toimitettu Jyväskylän kirjallisuuden professorin Mikko Kes- kisen juhlapäivän kunniaksi. Juhlakirjaksi teos on teemoiltaan harvinaisen hyvin koossa pysyvä, mutta samalla artikkelien muodoltaan ilahduttavan moni- puolinen sommitelma. Mukana on paitsi vertaisarvioituja artikkeleita, myös vapaammin kirjoitettuja esseitä sekä eri tavoin kirjoituksen materiaalisuutta hyväksikäyttäviä runoja.

Ajallisesti vanhimmasta kirjaesineestä kirjoittaa Urpo Kovala, jonka artikkeli käsittelee Pälkäneen aapista, isonvihan aikana tehtyä kirjasta, jonka painolaatat oli kaiverrettu puulaatalle. Yhtään kappaletta siitä ei ole säilynyt, mutta tarina on elänyt sukupolvien yli. Artikkeli toimii hyvänä muistutuksena kirjallisuuden reunaehdoista: lukutaidon, yhteiskunnallisten olojen ja teknisen kekseliäisyy- den merkityksestä kirjojen synnylle.

Materiaalisuutta hyödyntäviä tai sitä laajentavia kirjaesineitä esittelevät Raine Koskimaan essee hybridikirjoista ja Heta Marttisen artikkeli lasten kur-

(2)

A R V O S T E L U T 1 1 8

kistuskirjasta, Oskari Rantala taas analysoi oman genrensä materiaalisuudella leikkivää sarjakuvateosta The League of Extraordinary Gentlemen.

Kirjallisuuden avantgarden tapoja hyödyntää kirjan materiaalisuutta taas analysoivat Juha-Pekka Kilpiö ja Juri Joensuu. Kilpiön artikkeli Raisa Marjamäen pitkälle käsityönä toteuttamasta Ei kenenkään laiturissa -teoksesta avaa mielenkiintoisia näkymiä paitsi Marjamäen teokseen myös yleisem- min kirjan rakenteen, painotekniikan, tekstin asemoinnin ja aleatorisuuden kysymyksiin. Joensuu taas esittelee kirjallista tuhontaa, jossa kirjoitusta ylipyyhitään, sitä leikellään ja järjestetään uudelleen, tai itse kirjaesinettä pahoinpidellään esimerkiksi poraamalla siihen reikiä. Kummatkin artikkelit esittelevät tapoja, joilla kokeellinen kirjallisuus on irtaantunut perinteisen codex-mallisen kirjan formaatista ja tehnyt kirjan materiaalisuuksista osan omaa merkityksenmuodostustaan.

Laura Piippo taas kiinnittää huomion marginaaleihin, niin termin konk- reettisessa, tekstin asemointiin liittyvässä kuin abstraktimmassa, valtadiskurs- sien reunamiin viittaavassa merkityksessä. Lyhyeen tilaan Piippo on saanut mahdutettua paljon oivaltavia huomioita materiaalisuuden, tekstuaalisuuden ja valtasuhteiden yhteyksistä.

Kokoelman neljäs osa irtautuu jossain määrin kirjaesineen teemoista, vaikka materiaalisuuksien parissa enimmäkseen liikutaan. ”Ihmiselon kirjuus ja kertomuksentutkimuksen parsainen käänne” -hupailun viidellä kirjoittajalla on selvästikin ollut hauskaa.

Maria Mäkelä sen sijaan tähtää aikamme kulttuurisiin kipupisteisiin. Ker- tomakirjallisuus on Mäkelän mukaan sopeutunut osaksi myöhäiskapitalistista tarinataloutta. Niin somessa leviävät kuin markkinoijien myymät tunteisiin vetoavat kertomukset korostavat uusliberalistisesti yksilön kykyä selviytyä vaikeuksista. Mäkelä väittää, että taiteen ja humanismin jouduttua puolus- tuskannalle myös kirjallisuusinstituutio on ryhtynyt vetoamaan kirjallisuuden välinearvoihin, esimerkiksi korostamalla kirjallisuuden empatiaa ja eettistä ajattelua edistävää luonnetta, ja siten mukautunut osaksi self-help -kulttuuria.

Mäkelä kritisoi kirjallisuuden välineellistymistä: vetoaminen kirjallisuuden välinearvoon kaventaa kirjallisuuskäsitystämme, luo kuvaa, että ollakseen hyvää kirjallisuuden pitää olla yksilöä voimaannuttavaa tai empatiaa kehittävää.

Mutta voi myös kysyä, miksi kirjallisuuteen ei saisi joissain tapauksissa suhtau- tua välineellisesti? Esimerkiksi kirjallisuusterapiassa tekstejä lähestytään tera- pian välineinä, ja toisin kuin Mäkelän mainitsemat tutkimukset kirjallisuuden empatiaa lisäävästä arvosta, kirjallisuusterapian toimivuuden vahvistaneet tutkimukset ovat saaneet tutkimusyhteisössä taakseen vankan konsensuksen.

Tekstin terapeuttinen käyttö tuskin tekee siitä sen parempaa tai huonompaa kirjallisuutta, mutta voi helpottaa yksilön kärsimystä.

Joonas Säntti tarkastelee Anu Kaajan romaania Leda ja perustelee vakuut- tavasti, miten sen sisältämät, kerronnan perinteisiä konventioita rikkovat metalepsikset ovat tiiviisti kytköksissä sen queer-poliittiseen sisältöön. Hieman

(3)

AVA I N V O L 1 7 N R O 3 ( 2 0 2 0 ) 1 1 9

vaikeaa sen sijaan on suhtautua Tiina Katriina Kukkosen artikkeliin Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen geometrisesta ajattelusta – niin tärkeää kuin sommit- telu ja tilallinen ajattelu ovatkin romaanigenrelle, tuntuvat Kukkosen esimerkit Kiven ympyrä- ja neliömuodoista ja niiden yhteydestä Leon Battista Albertin teksteihin hieman väkinäisiltä ja kaukaa haetuilta.

Paperista avaruutta kehystää joukko vapaamuotoisempia esseitä ja runoja.

Leena Kirstinä aloittaa kirjan analysoimalla edesmenneeltä puolisoltaan, kir- jailija Väinö Kirstinältä jäänyttä muistikirjaa, Keijo Virtasen ja Mika Hallilan persoonalliset esseet kirjoittamisesta ja kirjoista taas päättävät kirjan. Kari Rummukainen esittelee omassa kirjallista appropriaatiota hyödyntävässä teks- tikoosteessaan sellaisia kirjallisuuden ”klassikoita” kuin Joel Carlsonin Mutsien asianajaja, Martin Heideggerin Melominen ja aika sekä Tuure Junnilan Kanootti- kriisi. Suvi Vallin, Raisa Marjamäen ja Harry Salmenniemen runot taas juhlivat kukin omalla tavallaan kirjoituksen visuaalisuutta.

Onkin syytä onnitella paitsi tasavuosia täyttänyttä Mikko Keskistä myös kirjan toimittajia, Kaisa Ahvenjärveä, Juri Joensuuta, Anna Hellettä ja Sanna Karkulehtoa monipuolisesta ja hyvin toimitetusta kokonaisuudesta.

Kuisma Korhonen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Marjamäen kuva- kollaasia ja runoa yhdistelevä esikoiskokoelma Katoamisilmoitus (Palladium Kirjat) julkais- tiin vuonna 2010, ja hän osallistui sen paina- miseen

Artikkeli osoittaa, miten Ylioppilas- lehden tapainen institutionalisoitunut mutta niin sanottu vapaa media reagoi paitsi 80-luvun mediamaiseman, myös poliittisen sfäärin

vain uudet, tuoreet journalistit voivat vaikuttaa huomispäivän journalismiin (ja uskon, että tällai- nen vaikuttaminen on mahdollista, sillä journalismi on ihmisten

Ne, joilla oli ollut seksiä useamman kuin yhden kumppanin kanssa, olivat yleisem- min joko yli 500 000 asukkaan tai alle 100 000 asukkaan paikkakunnalla asuvia, opistotason

Metsä- varatiedon sisältöä ja ajantasaisuutta on kuitenkin tarpeen parantaa, kun sitä pyritään hyödyntämään paitsi metsäsuunnitteluun myös entistä tehokkaam- min

Seurauksena Kenian kan- sallismuseossa ja British Museumin kella- reissa lojuneiden luiden tutkimisesta monet paleontologit uskovat, että tärkein dryo- pithecus-laji - - oli

Edellä olevat esimerkit kuvastavatkin sitä, että tämän prefiksiver- hin pohjana olevalla ruotsin verbillä efter-ly- sa on myös toinen merkitys: `toivoa, kaivata; sanoa

Teollisen kulttuuriperinnön teemanu- meron tutkimusartikkeleista koostuvan osuuden avaa Anna Sivulan artikkeli, joka tarkastelee teollisen kulttuuriperinnön tu- loa osaksi