• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Toni Morrison: Armolahja

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Toni Morrison: Armolahja"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Toni Morrison: Armolahja | Maailmankirjat

(A Mercy) suom. Seppo Loponen, tammi 2009 Risto Niemi-Pyn äri

“Sinulla ei varmaan ole aavistustakaan, miltä selkäsi näy ää kaikissa taivaan antimissa: auringonpaisteessa, kuutamolla. Minä lepään siinä. Käteni, silmä- ni, suuni. Kun näen sen ensi kertaa, sinä kohennat tulta palkeilla. Vedenväl- ke valuu selkäpiitäsi pitkin ja kauhistelen itseäni, kun haluan nuolaista sieltä.

Minä karkaan nave aan pysäy ämään tämän jonkin joka tapahtuu sisässäni, Sitä ei pysäytä mikään. On vain siinä. Ei mitään muuta kuin sinä. Nälkä ei ole enää mahassani vaan silmissäni, Minä en ikinä kyllästy katsomaan liikkumis- tasi. Käesi kohoaa kalau amaan rautaa. Laskeudut toiselle polvelle. Kumar- rut. Pysähdyt kaatamaan ve ä ensin raudalle si en kurkkuusi. Ennen kuin edes tiedät e ä minä olen maailmassa, sinä olet jo huumannut minut. Suuni on auki, polviani heiko aa ja sydämeni takoo haljetakseen.” (46 – 47)

Tällaista Korkean Veisun kaltaiseen lauluun puhkeaa Florens, 16 –vuotias, puoliksi afrik- kalainen ja puoliksi eurooppalainen orjuute u nainen 1680-luvulla. Hän näkee itsenäisen ja vahvan mustan miehen, tämän miehen vapaus saa hänet pois tolaltaan.

Toni Morrisonin romaani kertoo Amerikasta, ajalta jolloin ihmiskauppa ja orjuus ei koske- nut pelkästään mustia. Valkoisia saa oi olla orjana, mustakin saa oi olla vapaa ja itsenäi- nen yri äjä kuten yllä kuva u afrikkalaissyntyinen mies, rakkauden ja halun kohde. Erääs- sä haasta elussa Morrison on sanonut, e ä “halusin ero aa rodun ja orjuuden, nähdäkseni millaista oli olla orjana mu a ei rodun perusteella, millaista on kun olet orjuute una mu a et rodun alentamana.”

Florense, surkea orja, rakastuu kiertävään seppään. Mies takoo rautapor eja taloon, jos- sa ty ö palvelee. Hän on taitava seppä, sekä parantaja, mustaihoinen mu a vapaampi ja arvostetumpi kuin yksikään työmies.

Vasta hieman myöhemmin sääde iin lait, joiden mukaan vain musta on orja, häntä ei voi ostaa vapaaksi kuten muita orjia:

“Kieltämällä yksinomaan mustilta ihmisiltä vapautuksen, väenkokoukset, matkustelun ja aseenkannon, sallimalla valkoisten tappaa mustia mistä syystä tahansa ja hyvi ämäl- lä omistajalle orjan vammautumisen tai kuoleman nämä lait siirsivät kaikki valkoiset ainiaaksi turvaan kaikilta mustilta.” (15)

Kun Florense, rakastuu hullun lailla vapaaseen mustaan mieheen, asetelmaa voisi pitää symbolisena. Tekee mieli sanoa, e ä mies on vapauden vertauskuva, asia, josta orjaty ö

1

(2)

uneksii. Hän ei tiedä mitä vapaus on, mu a aavistaa sen lii yvän kaikkeen siihen eikä mitä on tuon ihmisen lähellä. Orjan rakkaus vapaaseen mieheen on Morrisonilla kuva u siten, e ä vapauden sijaan Florense haluaa siiryä miehen omistukseen. Hän ei halua olla vapaa, hänellä ei ole mielikuvia niin itsenäisestä asemasta – mu a vapaan miehen kohtaaminen saa hänen sielunsa laulamaan.

Morrison jatkaa William Faulknerin luomaa kerrontatapaa, jossa lukija viedään suoraan tilanteisiin, kertoja ei selosta mistä on kyse, vaan hän saa hahmo aa sen minä -kertojaa seuraamalla. Florense elää äärimmäisen vähällä ja kärsii puute a, mu a hänen kielensä ei ole siitä kurjuudesta vaan sen rekisteri on pelkkää ylistystä, ja siten se on sukua Raamatun Laulujen laululle. Hän on vähäinen orja, mu a ylistämisen kyky hänellä on. Tunuukin, e ä A mercy vii aisi enemmän ylistykseen, kuin armolahjan. Tai ehkä ylistämisen kielellinen kyky on Florensen armolahja.

Romaania ei voi kuitenkaan viri ää vain ylistykseen, Morrison vaihtelee kerrontaa.

Florensen minäkerronnan rinnalle tule maatalon muiden ihmisten elämän kuvausta hän- muodossa. Se luo taustaa niille väli ömille kokemuksille joita Florense minä –kertojana väli ää.

Lukija seuraa Florensen monologia rakastetulle sepälle. Hän kertoo matkasta metsien läpi tämän luo, hän kertoo maatilasta, jonne hänet oli oste u ja jossa he tapasivat. Si en ker- rotaan hän –muodossa isännästä, jonka kau a hahmo uu tuon maatilan elämä, se kuinka häilyvä oli ero orjan, palkollisen ja jopa emännän välillä. Talon emäntä oli vapaaksi os- te u siirtolainen. Talon kolme orjaty öä olivat eri rotuisia ja eri syistä oste uja: Florens oli ote u velkojen kui aukseksi ja eräänlaiseksi lohduksi kuolleen ty ären tilalle, Lina oli oste u avuksi rouvalle. Suru oli pieni järkkynyt punatukkainen ja mustahampainen ty ö, jolle vain anne iin paikka jossa olla. Vaikka orjuus merkitsi vapauden riistoa, niin huonosti hoidetulla maatilalla se oli varsin epämääräistä.

Uudesta Callaloo –lehden numerosta voi lukea tarkan analyysin Armolahja (A Mercy) romaanin henkilöistä, sekä siitä kuinka niihin kiteytyy orjuus ennen rotuero elua.

La Vinia Delis Jennings: Tony Morrison Plots the Formation of Radical Slavery in Seventeenth-Century America, Callaloo (2009) 32.3. (Löytyy yliopiston kirjastojen MUSA e-tietokannasta)

Florense kertoo kuinka emäntä antoi hänelle matkatodistuksen, ja lai oi hänet jalkaisin liikkeelle hakemaan seppää lääkitsemään häntä. Florensen monologin myötä syntyy tari- nan jännite, jääkö tämä nuori nainen rakastamansa sepän lemmenorjaksi vai palaako hän työorjaksi.

“Matkani luoksesi on pitkä ja rankka, mu a vaivat haihtuvat heti kun näen pihan, pajan, pikku mökin jossa sinä olet. Nyt en pelkää, e en enää tässä maailmassa saa nähdä lämmintä hymyäsi tai maistaa olkapääsi sokerinma- kua, kun otat minut syliisi. Jo tulen ja tuhkan tuoksukin värisy ää var ani, mu a silmiesi ilo pakahdutaa sydämeni. Kysyt kuinka ja kauanko ja naurat vaa eilleni ja kaikille naarmuilleni.” (154)

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vertaamalla keskiarvoistettuja vasteita eri kasvonilmeisiin, voidaan tilastollisesti päätellä, onko jonkin kasvonilmeen automaattinen havaitseminen nopeampaa kuin muiden ja

Bride huomaa, että joillakin on voinut olla asiat vielä huonommin kuin hänellä itsellään, eikä hänellä ehkä ihan ollut huonosti

Galera kertoo syksyisessä Helsingin Sanomien haasta elussa, e ei hän halunnut nimetä romaaninsa päähenkilöä, koska nimi on kuin vankila.. Se tekee

Tuolloin jo aikuisten sisarusten, Frankin ja Ceen, lapsuuteen ja nuoruuteen tutustutaan takaumissa, ja sisarusten varhaiset vaiheet antavat hyvän pohjan ymmärtää näiden kohtaloita

Olisin halunnut nukkua kanssasi, kulkea kuin aurinko silmilläni käsilläni suullani ruumiisi outoa maisemaa hivellen mu a tiesin e ä en voisi sietää sitä e ä koko elämän

johtajaa tai taistelutoveria – tar - kasteltaessa voi käytännössä olla niin, e$ä yhdessä asiassa häneen luotetaan, mu$a toisessa ei.. Johtaja voi olla hyvä miesten johtaja,

Varmasti moni innokas Suomen ihailija ja kielistä kiinnostunut ostaa pakkauksen toivoen, että tässä nyt olisi se viisasten kivi, jonka avul- la suomea voi oppia. Colloquial

Vähän alempana Leskinen mainitsee, että aa ja ää tai näihin palautuvat dif- tongit oa ja eä »edustavat pääpainollisen tavun a-e ja ä-e yhtymiä paitsi