• Ei tuloksia

Kuvia musiikista

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuvia musiikista"

Copied!
6
0
0

Kokoteksti

(1)

Muistikuva

Ku n yr it ä n pa k ot t a a t eok sen yk sit t ä isiä piir t eit ä esiin , muistan sanat, joita käytin kirjoittaessani huomioita teosta k u u n n ellessa n i. Mu ist a n m yös t oist en k u u n t elijoiden sa - n oja , kesku st elu n jot a kä vim m e ku u n n elt u a m m e t eoksen . Sa n a t pa la u t t a va t m ieleen i joit a k in t eok sen yk sit yisk oh - t ia . Sa n ojen t u om a t yk sit yisk oh da t pysyvä t k u it en k in ir - r a llisin a , n e eivä t t u n n u a set t u va n m ielik u va a n i t eok sen t a va st a olla olem a ssa . Olem a ssa olon t a pa on selvä st ik in m ieliku va n a kokon a isva lt a in en , siin ä ei ole a ika a , pa ikka a jon n e yk sit yisk oh da n voisi sijoit t a a . Ir r a llisist a yk sit yis- koh dist a pyst yisin eh kä ku it en kin sa n om a a n , sopiva t ko n e olem a ssa olon t a pa a n .

Aja t t elen ver t a ilu n vu ok si joit a k in t oisia t u n t em ia n i t eok sia ja t ot ea n , et t ä t u t u im pia t eok sia voin t a r k a st ella m ielessä n i. N iillä on va st a a va a ja llin en a spek t i k u in esi- t yk sellä , m u t t a t em poa voi sä ä dellä t a r peen m u k a a n ja voin m yös pysä h t yä m iet t im ä ä n jot a in yk sit yisk oh t a a .

Va ik u t t a a silt ä , et t ä t u t u im m a t k in t eok set ova t t a lles- sa m yös kokon a isva lt a isin a m ieliku vin a . Ma h dollisu u s t a r - k a st ella m ielik u va a edellyt t ä ä eh k ä , et t ä josk u s on ollu t a kt iivin en su h de t eokseen - soit t a m ist a , la u la m ist a , t u t ki- m ist a t a i lu k u isia t iet oisia k u u n t elu k er t oja ?

Kielikuvia

Olen va lin n u t seu r a a va t Bou lezin t eokseen Mém or ia le liit - t yvä t lu on n eh din n a t viiden m u siikin a m m a t t ila isen ku u n - t elu k ok em u k s is t a . (Olin it s e yk s i k u u n t elijois t a .) Teos ku u n n elt iin yh dessä n eljä ker t a a , m u ist iin pa n oja sa i t eh dä va pa a st i. Ku k a a n k u u lijoist a ei t ien n yt , m ik ä t eos oli k y- sym yksessä ja h u om ioist a kesku st elt iin va st a jä lkikä t een . E r i k u u lijoiden h u om iot on er ot et t u / -m er k illä .

J ou sia , h u ilu , m u u t a ? / Soit in r yh m ä . / Ka m a r iyh t ye. / Kä yr ä t or vi. / P izzica t oja , sor din oit u su l pon t icello-t r em olo, t r illi. / Trrr-soitto. / F la t t er zu n ge. / L em peät h u risevat jan at, h u risevat jan at päällek - k äin . Otan pelk än soin tivärin , h yrin än . Ku u n t elen sit ä , m it en r epet it io t a i t r illi ku u lost a a er ila iselt a er i soit in r yh m issä . / Värejä ja ään ten varjoja, peh m eitä sävy- jä. / Valoja ja varjoja. H äiväh d yk siä. / L äm pim iä ja viiltäviä, k ylm iä soin ti- värejä. Kipu -soin ti voi olla m yös h en k eä- salpaavan k au n is: pitk ä, h en gittävä läh es särk yvä sävel. / At m osph èr es-soin t i. / Messia en -vä r ejä . / Soin t ivä r i ja sen kon t - r a st it jä sen t ä vä t va h va st i m u ot oa : er ila i- set soin n it ova t a lu ksi va st a kka in , m u tta k ylm ä soin tiväri alk aa väh itellen saad a piirteitä läm pim ästä ja lopu k si läm m in soin tiväri on m u u ttu n u t sam eam m ak si. / Ra u h a llin en , joh da t t eleva lä m m in -

soin t in en a lku , jon ka t a pa h t u m a t ih eys vä h it ellen vilka st u u t r illein ja

ku vioin n ein . Yleist a pa h t u m a n a t u n t u u oleva n ja t ku va n a ket ju n a ryöpsäh d yk siä - su van toa. / Pyräh d yk siä - h en gityk set. / L iik k u va - oleva. / Kitk a - liik e. / Toist u va pit kä sä vel, a in a ko sa m a va i m illa isissa su h t eissa t oisiin sa ? / M elod ia n ok k ii alas- päin , palaa ylöspäin . / Melodia va pa a t o- n a a list a ? /

H u ilu h a llit see, m u u t m yöt ä ilevä t . / H u i- lu on lin tu , h en k ilö ja jou set m aisem a, m etsä, tila, k aik u . / Ka iku , ka a n on , m il- loin a lkoi? Im it a a t ioit a soit in r yh m ien vä lillä . / Ku oroaaria k om m en toi tu n n el- m aa. / On ko h u ilu a in a u u den a loit t a ja ? Alu ssa sä est ys a kt ivoit u u yh t ä a ika a soolon ka n ssa . Keskellä sä est ys

it sen ä ist yy. / J ou sista ym . m yös h en k ilöi- tä, in d ivid ejä. / Vä lillä m elkein

t a n ssillin en pu lssi ilm est yy sykkeelt ä ä n m u u t en h ä m ä r r yt et t yyn ym pä r ist öön . / H u ipen t u u pit kä ä n yh t en ä iseen ja ksoon , silt i st a a t t isem pi, ei t a u koja . / Tu n n ist a n pit kä n ä ä n en keskelt ä ka ppa let t a : se viit t a a lopu n pit kä ä n ä ä n een . / Loppu : pa lu u a lu n m a t er ia a liin - jou sisoin t i m u u t t u n u t , k u in prism an läpi. L oppu = varjo. / Ää n i h ä ipyy vä h it ellen .

Kuvia

Anneli Arho

Olen kohdannut Pierre Boulezin

1

teok- sen Mémoriale

2

kaksi kertaa. Ensimmäisellä

kerralla kuuntelin teoksen neljä kertaa, toisella kerran. Ensimmäisestä kohtaamisesta on kulunut jo lähes vuosi, toisestakin neljä kuukautta.

Jos joku kysyisi tunnenko teoksen, vastaisin epä- röimättä myöntävästi.

Mietin teosta mielessäni. Mielikuva on pilven kaltai- nen. Kun yritän tarkastella sitä lähemmin, huomaan etten saa siitä otetta. Kokemukseni on sulanut koko-

naisuudeksi. Tunnen sen itsessäni fyysisenä jännitteenä, joka saa sydämeni lyömään hiukan nope-

ammin. Mielikuva ei herätä ilon ja surun kaltaisia tunteita, ainoastaan “Mémoriale-tunteen”. Mielessäni on

kuva tavasta, jolla teos on olemassa ja uskoisin tun- nistavani teoksen heti kun sen kuulisin.

musiikista

(2)

Käsityksiä, kielikuvia

Mu siikist a kesku st elem in en on osa m u siikkiku lt t u u r ia m m e, m u - siikkiteokset elä vä t ihmisten puheissa . On musiikkia ja on puhetta m u siik ist a .

Sanat, joita kuulija käyttää puhuessaan kuulemastaan teoksesta h eija st a va t h ä n en kokem u st a a n . Sa n a t ker t ova t m yös, m it ä ku u - lija on oppin u t t a i t ot t u n u t sa n om a a n , t a i m it ä h ä n lu u lee, et t ä h ä n en odot et a a n sa n ova n . Sa n a t siis ilm en t ä vä t k u u lija n m a a il- m a a , h ä n en a sen t eit a a n , t ot t u m u k sia a n , en n a k k ok ä sit yk siä ä n . Milla ist a t iet oa h ä n ellä oli t eoksest a , m ikä on m u siikkit yylin ja sä - velt ä jä n a sem a k yseisessä k u lt t u u r ipiir issä , m illa ist a m u siik k ia ku u lija yleen sä ku u n t elee. Ih m in en oppii om a n kielen sä ä ä n t eet , m u t t a ei k yk en e er ot t a m a a n t oisen k ielen ä ä n t eiden viva h t eit a . Mu siikkiin siir r et t yn ä t ä m ä m er kit see sit ä , et t ä se m u siikki, m it ä k u k in k u u lee ja k u u n t elee, m u ok k a a va st a a n ot t ok yk yä . Ku u lija ei ilm a n va iva n n ä k öä k yk en e k u u lem a a n viva h t eit a m u siik issa , joka poikkea a t ot u t u st a . Viva h t eet t om u u s t a i m er kit ykset t öm yys siir r et ä ä n ku it en kin lä h es poikkeu kset t a t eoksen om in a isu u deksi.

Sa n a t t oden t a va t a ja t u sm a a ilm a a . Ku n a ja t u s on k iin n it et t y sa n oih in , se on sa n oja lleen ikä ä n ku in en em m ä n t osi ku in pelkkä m ielen sisä in en a ja t u s.

Teok sest a k esk u st ella a n a in a sosia a lisessa t ila n t eessa , jossa kesku st elijoiden sosia a lin en a sem a on yleen sä h ier a r kisest i jä r jes- t yn yt ja kesku st elu n ou da t t a a sosia a lisen pelin kir joit t a m a t t om ia sä ä n t öjä . J o kon ser t t iyleisön kä yt t ä yt ym in en kon ser t t it ila n t eessa a n t a a su u n n a n k u u lija lle. Ää n een la u su t u t sa n a t ova t m u siik k i- poliit t in en k a n n a n ot t o, jok a ilm en t ä ä sa n oja n sa su h det t a yh t ei- söön . Su om essa on a r vost et u m pa a a r vost a a Sibeliu ksen ku in Bou - lezin m u siikkia . Mon i m u ot oilee om a n kä sit yksen sä , u sein t iedos- tamatta, kriitikon tai muun arvovaltaisen kuulijan mielipiteen mu- k a a n . Kesk u st elu ssa ja va r sin k in k esk u st elu n jä lk een om ien sa - n ojen ja t oist en sa n ojen vä lin en r a ja h ä m ä r t yy. Mielik u va om a s- t a kokem u ksest a sa a piir t eit ä t oist en sa n ojen vä lit t ä m ä st ä koke- m u k sest a . Mielik u va sa a t t a a k ir k a st u a ja r ik a st u a , m u t t a se voi m yös vä ä r ist yä , la t ist u a , m it ä t öit yä . Kon ser t in jä lk een voi pä ä s- t ä seu r a a m a a n m ielen kiin t oist a m ielipit eiden m u u t t u m ispr osessia ku u lijoiden t est a t essa t u n n u st elevin kesku st elu in om a n kä sit yk- sen sä pä t evyyt t ä .

H elsin gin Sa n om issa 11.12.1997 oli H ely Tu or ila n pien i a r t ik - keli m a ist a m isest a . Tä h ä n a st i on pu h u t t u n eljä st ä per u sm a u st a ja m a ku pa let t iin olla a n lisä ä m ä ssä viidet t ä per u sm a ku a , u m a m ia . Kir joit t a ja n m u k a a n m on et t u t k ija t sa n ova t k u it en k in , et t ä pe- r u sm a u n k ä sit e on a ik a n sa elä n yt k eh it yk sen ja r r u , jok a pa k ot - t a a m a u t t iet t yyn ka a va a n ja ih m iset h a h m ot t a m a a n a ist im u ksi- a a n r a joit t u n eella t a va lla . Va st a a va st i m u siik in h a h m ot t a m ist a ohjaavat kielen avulla opitut käsitteet. Musiikkikäsitteistö on muo- t ou t u n u t et u pä ä ssä m en n eiden vu osisa t ojen m u siik in per u st eel- la , k ä sit t eist ö ei sovi t ä m ä n vu osisa da n m u siik in ilm iöih in k u in osittain. Boulezin musiikissa on erilaisia ilmiöitä ja vivahteita kuin Beet h oven in m u siik issa .

P u h u t a a n pa sit t en Beet h oven in t a i Bou lezin m u siikist a , m u sii- k illiset ilm iöt ova t a in a pa ljon viva h t eik k a a m pia ja m on im er - k it yk sellisem piä k u in m it ä n iih in viit t a a vist a sa n a llisist a ilm a i- su ist a voisi pä ä t ellä . Mu siikkia ei voi m u u t t a a sa n oiksi, va in jois- takin musiikkiteoksen ominaisuuksista voidaan keskustella. Nämä om in a isu u det ova t u sein t eok sen t a va n om a isim pia ja t u t u im pia piir t eit ä , sella isia , joit a on t ot u t t u h a va it sem a a n , t a i er it yisen h u o- m iot a h er ä t t ä viä piir t eit ä , jot ka su or a st a a n pa kot t a va t h a va it se- m a a n . Syn t yvä ä n t eoskä sit ykseen va iku t t a va t n e t eoksen piir t eet , jot ka u sea m pi ku u lija on h u om ioin u t ja t u on u t ju lki, ja er it yisest i n e piir t eet , jot k a on k ir ja t t u m u siik k ia r vost elu ih in ja m u siik - kikir ja llisu u t een , jos sella ist a on olem a ssa . Alu ksi yh t eisölliseksi m u odost u va t eosk ä sit ys on va in va r jo, jon k a jok a in en t eok sen ku u llu t t ä yden t ä ä om a st a kokem u ksest a a n , m u t t a vä h it ellen kä - sit ys t eok sest a jä ä elä m ä ä n it sen ä isest i yh ä en em m ä n sa n ojen

va r a ssa . On m a h dollist a , et t ä sa n oih in sidot t u a kä sit yst ä ei koska a n pä ivit et ä , va ik k a t eos k u u lt a isiin k in u u dest a a n .

Kä sit ys t eok sest a on a in a olem a ssa ka h della t a solla . Toisa a lt a on n iiden ih - m ist en jou kko, jot ka ova t ku u lleet t eok- sen it se, ja t oisa a lt a n e, jot ka ova t va in ku u lleet pu h u t t a va n t eoksest a t a i lu ke- n eet siit ä ja m u odost a n eet kä sit yksen sä ja a r vost u k sen sa yk sin om a a n sen poh - ja lt a . Molem m a t jou kot vä lit t ä vä t t eos- k ä sit yst ä ä n et een pä in , m u t t a sa n ojen m u ka n a ei siir r y sa n ojen m er kit ys eikä m er kit yst ä a n t a va t iet oisu u s a lku per ä i- sest ä kokem u ksest a . J oka isella t eoksel- la on om a kollekt iivin en jou kko, jolla on yh t eisöllin en kä sit ys t eoksest a . J ou kko on r a ja llin en , m u t t a lu k u m ä ä r ä lt ä ä n , iden t it eet ilt ä ä n ja kä sit ykselt ä ä n m u u t - t u va ja m ä ä r it t elem ä t ön . Yh t eisöllin en kä sitys syntyy yksittä isistä mielipiteistä ja leviä ä ja m u u t t u u t a va lla , jot a ei yleen sä k yet ä en n u st a m a a n eik ä jä ljit - t ä m ä ä n .

Kollek t iivin en , yh t eisöllisen k ä sit yk - sen om a a va jou k k o ja k a u t u u lu k u isiin osa jou k k oih in m m . k a n sa llist en ja yh - t eis k u n n a llis t en t ek ijöid en va ik u t u k - sest a .3 Tu t kija voi h a n kkia it selleen la a - ja n t iet ä m yk s en t iet yn a ja n ja t iet yn r yh m ä n yh t eis öllis es t ä k ä s it yk s es t ä va ik k a p a Beet h oven in V s in fon ia s t a . Tä lla in en n s. r esept iot u t k im u s k oh dis- t u u lu on t eva st i m en n eiden a ikojen t u n - n et u im p iin t eok s iin . S a a t a villa oleva tutkimusmateriaali on yleensä ammatti- la ist en , m u siikkikr iit ikkojen , m u siikki- tieteilijöiden, sä veltä jien ja muusikoiden m u siikkipoliit t isest i vä r it t yn eit ä kir joi- tuksia, maallikoiden käsityksistä on pal- jon va ik ea m pi sa a da t iet oa . Vä lit t yvä yh t eisöllin en kä sit ys on va in su oda t e a l- k u per ä isest ä k ä sit yk sest ä .

Yhteys yhteisölliseen käsitykseen syn- t yy su ppeim m illa a n yksilön yh t eydest ä t oiseen yksilöön , joko h en kilökoh t a isest i t a i k ir joit et u n t ek st in vä lit yk sellä , jol- loin t oisen yk silön k a u t t a vä lit t yvä yh - t eisöllin en kä sit ys on ver t a ilu koh de t a i a u k t or it eet t i. H en k ilök oh t a isissa k on - t a kt eissa yh t eisöllin en kä sit ys on yleen - sä piilova iku t t a ja , jon ka olem a ssa oloa ei vä lt t ä m ä t t ä edes t iedost et a . Tiet ok ir - jojen vä lit yk s ellä t eh ok k a a s t i leviä vä a voim est i yh t eisöllin en k ä sit ys on pu o- lest a a n k ir joit et t u a n on yym ik si, n ä en - n ä isen objekt iiviseksi t iedoksi, joka ku i- t en k in per u st u u yh den t a i m u u t a m a n h en k ilön n ä k em yk siin .

Yksittäinen henkilö on yleensä osa yh- tä , h ä nen oma a n elä mä npiiriin sä ku u lu - va a yh t eisöllist ä kä sit yst ä , eikä h ä n ole t iet oin en k ä sit yk sen la a ju u dest a eik ä m u id en yh t eis öllis t en k ä s it ys t en ole- m a ssa olost a . Tör m ä t essä ä n t oisen la i- seen k ä sit yk seen h ä n u sein t or ju u sen

(3)

vä ä r ä n ä , m u t t a sa a t t a a m yös m u u t t a a k ä sit yst ä ä n , m ik ä li sen t a ka n a oleva a u kt or it eet t i va iku t t a a va h vem m a lt a ku in en t in en .

La a jem pi t iet oisu u s syn t yy om a n a ik a n s a k u lt t u u r ip ii- r eissä su kku loiva lle t a r kka ili- ja lle, jok a sa a t t a a pyst yä t ie- dost a m a a n ja k yseen a la ist a - m a a n yh t eisölliset kä sit ykset ja lu om a a n it s en ä is en s u h - t een m u siik k it eok seen . Löy- t yy m yös ih m isiä , jot ka t u t u s- t u va t m u siikkeih in ja m u siik- k it eok siin it sen ä isest i r a dion ka u t t a t a i kir ja st on levykoko- elm a n a vu lla , t iet ä m ä t t ä m i- t ä ä n yh t eisöllisest ä k ä sit yk - s es t ä , t u n t em a t t a t ois t a ih - m ist ä , joka ku u n t elisi sa m a n - la ist a m u siik k ia .

Su u r im m a st a osa st a om a n a ik a m m e m u s iik k ia ei vielä ole olem a ssa la a joja , yh t eisöl- lis iä t eos k ä s it yk s iä , k os k a t eok set on k u u llu t va in pien i jou k k o k er r a n t a i m u u t a m a n ker r a n ja kä sit ykset ova t va r - s in a is es t i va s t a m u ot ou t u - m a ssa . 1955 Bou lez k ir joit t i u u den t eoksen va st a a n ot ost a , t od et en u u t u u d en a ih eu t t a - va n sh ok k iva ik u t u k sen , jok a la m a a n n u t t a a m u ist in , est ä ä vä lit t öm ä n a r vos t u k s en ja h ä m m en t ä ä k u u lija n s a n a s - t olla , jot a t ä m ä t u n t ee h u o- n ost i (Bou lez 1986: 428). Yh - den k u u n t elu k er r a n jä lk een u u dest a t eoksest a on va in h ä - m ä r ä m ieliku va . Tiedot u svä li- n eet levit t ä vä t k u it en k in t e- h okka a st i en sim m ä isiä va iku - t elm ia ja va ik u t t a va t s it en t eost en sa a m a a n va st a a n ot - t oon ja sit ä ka u t t a syn t yvä ä n kä sit ykseen jo et u kä t een . Yh - t eisöllin en t eoskä sit ys ja m ie- lik u va s ä velt ä jä n m er k it yk - sest ä syn t yvä t n ykyä ä n n ope- a m m in k u in a iem m in , m u t t a en t ist ä h eikom m in per u st ein . Ku n jou k k ot ied ot u s vä lin eet t u ova t esille sä velt ä jä n , m u o- dost u u la a ja yh t eisöllisen sä - velt ä jä ku va , m u t t a va in pien i osa sä velt ä jä k u va n om a k su - vist a ih m isist ä on ku u llu t jon - ku n sä velt ä jä n t eoksist a it se.

Ra n sk a ssa jok a in en Bou le- zin u u si t eos on pa r in viim e vu osik ym m en en a ik a n a ollu t t a p a u s . Teok s ia s a a t et a a n esit t ä ä u sea n a ilt a n a per ä k - k ä in . Tois a a lt a k ys ees s ä on

a it o k iin n ost u s u u t u u t t a k oh t a a n , t oisa a lt a ku lt t u u r iyh t eisön sosia a lin en pa in e syn n yt - tä ä ta rpeen olla lä snä ka nta esityksessä . Suo- m essa ei ju u r i t u n n et a Bou lezin m u siik k ia , eikä todennä köisesti ole olema ssa yhteisöllis- t ä k ä sit yst ä Bou lezin t eok sest a Mém or ia le.

Sen sija a n joissa k in piir eissä va ik u t t a a yh - teisöllinen käsitys Boulezin musiikista, jonka h u om a a h yvin seu r a a va ssa k u u lija n om a a en n a k k ok ä sit yst ä k or ja a va ssa h u om iossa4:

“Bou lezin t eos ei su in ka a n ollu t “va ikea a pa per im u siik k ia ”, va a n pu h u t t eleva , in - h im illin en k er t om u s.”

Kesk u st elu issa syn t yvien , elä vien ja m u u t - t u vien yh t eisöllist en t eoskä sit yst en olem a s- sa olo, la a ju u s ja lu on n e ova t siis sidok sissa t eoksen ja sä velt ä jä n sosia a liseen a sem a a n . Kä sit yst en syvyys on va ih t eleva . Kä sit ykset ova t olem a ssa epä selvin ä , sa m ein a ilm iöin ä ja elä vä t om a a elä m ä ä n sä it sen ä isest i. N ii- t ä voi t u t kia , m u t t a n iist ä t a voit t a a va in r a - ja llisen osa n , eikä t a voit et t u osa va st a a ke- n en kä ä n yksit yisen ku u lija n kä sit yst ä . Se on a in a om a a k ä sit yst ä m u ok k a a va joiden k in m u iden k ä sit ys. Se, m ik ä n ä issä yh t eisöl- lisissä t eoskä sit yksissä on ka ikille yh t eist ä , on yleen sä m u siikkit eoksen ja yksilön koke- m u ksen ka n n a lt a epä oleellist a ja m er kit yk- set ön t ä . Yh t eisöllin en t eosk ä sit ys oh en t a a t eok sen , jopa t u n n ist a m a t t om a k si.

Metsiä, musiikkia

On m on en la isia m u siik k eja ja m on en la isia t a poja ku u lla , ku u n n ella , ku lu t t a a , elä ä , ko- kea ja t eh dä m u siikkia . Selven t ä ä ksen i a ja - t u k sia n i m u siik ist a k ir joit a n m et sä st ä .

Aja t t elen er ila isia m et siä , er ila isia ek o- syst eem ejä . On la jist olt a a n sa m a n k a lt a isia m et siä , ja m et siä , joilla ei ole m u u t a yh t eist ä ku in se, et t ä n iit ä voi n im it t ä ä m et siksi. Ku - vit t elen t r ooppisen sa dem et sä n . Met sä on t ä yn n ä t u oksu ja , ä ä n iä , olioit a , elä m ä ä , jot a en t u n n e. Voin lä h est yä m et sä ä u lkopu olise- n a , u t elia a n a t u r ist in a ku vit et t u sa dem et sä - opa s k a in a lossa ja t u n t ea löyt ä jä n iloa t u n - n ist a essa n i elä im iä ja k a sveja sit ä m u k a a , k u n h u om a a n n iiden olem a ssa olon . Mon ia la jeja on va r m a a n va ikea t u n n ist a a ku va n ja ku va u ksen per u st eella ja sa a t a n jopa koh da - t a la jeja , joit a ei oppa a st a löydy. Mu ist a n lu ken een i lu on n on t iet eilijöist ä , jot ka Am a zo- n in sa dem et sist ä löyt ä vä t ja t k u va st i u u sia t iet eelle t u n t em a t t om ia la jeja ; sa dem et sien la jist ost a va in m u r t o-osa on t u t k it t u ja n i- m et t y. Voin lä h est yä m et sä ä m yös a set t a u - tumalla osaksi metsän elämää, oppimalla vä- h it ellen ilm iöiden ja olioiden m er k it yk siä , m et sä n la in a la isu u ksia , t a pa h t u m a ku lku ja , r iippu vu u ssu h t eit a ja va ik u t u sk et ju ja . (Ai- k a isem m ist a k ok em u k sist a n i t oisen la isissa m et sissä on yleen sä h yöt yä , m u t t a josk u s

jop a h a it t a a . P ien en s ievä n m yr k k yk ä ä r m een k oh t a a m i- n en voi osoit t a u t u a on gelm a l- liseksi, m ikä li a ika isem m a ssa elä m ä ssä n i olen ollu t t iet oi- n en va in k u r is t a ja k ä ä r m ei- den olem a ssa olost a !) Kä sit ys, jon ka m et sä st ä sa a n , on r iip- puvainen tavasta, jolla sitä lä- h est yn . N im eä m in en ja m er - k it yssu h t eiden ym m ä r t ä m i- nen ovat kaksi erillistä, toisis- taan riippumatonta prosessia.

Nimet eivät kanna mukanaan m er k it yk s iä , n e on op it t a va jok o om ist a t a i t oist en k ok e- m u k sist a . Ma h dollist a yh t ei- s öä a ja t ellen on k u it en k in ih a n t eellisin t a , m ikä li pr oses- sit k iet ou t u va t yh t een . Ku n a ja t t elen t r ooppisen sa dem et - sä n m on im u ot oisu u t t a , t u n - t u u it s es t ä ä n s elvä lt ä , et t ei m et s ä ä voi h a h m ot t a a eik ä ym m ä r t ä ä ker r a lla , h et kessä , eikä koska a n kokon a a n . Ilm i- öit ä ja olioit a löyt yy lopu t t o- masti lisää, vähitellen. Niiden m er kit ys m u u t t u u ja t ku va st i u u sien pa lja st u vien m er kit ys- ten muuttaessa entisiä merki- t yk siä . Tu n dr a ssa k in r iit t ä ä k ok em ist a .

Ta it een t ek em isen per u st a - n a on h en k ilök oh t a in en su h - de t a it eeseen . Myös k u u lija n t eosk ä sit yst en per u st a n a on pa r h a im m illa a n h en k ilök oh - t a in en , it sen ä in en su h de m u - siikkit eoksiin . Tiet oisu u s yh - t eis öllis es t ä k ä s it yk s es t ä s a a t t a a t eh ok k a a s t i t u k k ia ku u lija n kor va t , ja et siessä ä n va in jot a in , m it ä ei a in a ole, k u u lija lt a sa a t t a a k ok on a a n jä ä dä h u om a a m a t t a se m ik ä on . Ku u lija , jon k a m u siik k i- k ä s it yk s een k u u lu va t olen - n a isen a osa n a du u r i- ja m ol- lisoin n u t , h yr ä ilt ä vä t m elodi- a t ja sven ga a va r yt m i, sa a t - t a a t odet a , et t ei Bou lezin Mé- m or ia le ole oik ea s t a a n m u - siikkia ollen ka a n . Mu t t a m u - siikki on h a a st e, jon ka voi ot - t a a va st a a n . Kor va t a u ki-elä - m ä n t a p a , a voin , u t elia s ja en nakkoluuloton suhtautumi- nen musiikkiin paljastaa mah- dollisuuksia, joihin voi su h t a u - t u a k u in löyt ör et k eilijä , jok a k ok ee ja t k u va s t i u u s ia elä - m yk siä u u t een a lu eeseen t u - t u s t u es s a a n . Kok em u s m u - siik k it eok sest a on k ok on a is- va lt a in en , s iih en va ik u t t a a

(4)

ka ikki se, m ikä t oden t u i ku u llu ssa esit yksessä , va ikka va in osa m u siikkiin sisä lt yvist ä m a h dollisu u ksist a , m a h dollisist a t a voist a lu oda m er kit yksiä h a va it a a n . H eit t ä yt ym in en dia - logiin t eoksen ka n ssa a n t a a m a h dollisu u den koh t a a m isiin , joissa u u det pa lja st u va t m er kit yssu h t eet ja t ku va st i m u u t - t a va t k ä sit yst ä t eok sest a . E lä m ys sa a t t a a josk u s h a ih t u a pet t ym ykseksi, m u t t a yh t ä h yvin elä m ys voi joh t a a u u siin , t oisen la isiin elä m yksiin . Sa m ea , jopa ka oot t in en en siva iku - t elm a m u u t t u u joksikin , jot a ei a lu n per in osa n n u t ku vit el- la k a a n .

Muistikuvia, mielikuvia

P ier r e Bou lezin t eok s es s a Mém or ia le on t u n n elm ia , k a - r a kt eer eja , eleit ä , sä vyjä jot ka t oist u va t . Mu siikin vir t a syn - n yt t ä ä yh ä u u delleen m u ist iku via , m ieliku via jost a in a ika i- sem m in koet u st a . J ot ku t m u ist iku va t ova t voim a kka it a t ä - m ä n -olen -k u u llu t -a ik a isem m in k in -t ä ssä -t eok sessa -m u is- tikuvia , va ikka myöhemmin ha va itsen, että mikä ä n teokses- sa ei t oist u sella isen a a n , yh t ä ä n ka t kelm a a t eoksest a ei ker - r a t a . Toiset m u ist ik u va t ova t a lu k si k u in t u ok su ja , a a vis- t u k sia jost a k in , jot a en sa a k iin n it et t yä m ielik u viin i. Aja - tus niistä tavoista, joilla musiikissa tapahtuu muutoksia, he- r ä t t ä ä m on en la isia m ielik u via , m et a for ia , jot k a a n t a va t u u den la isia m er kit yksiä t eokselle. Mieliku va t joh t a va t t oi- siin m ieliku viin , ir t a a n t u va t t eoksest a t a r t t u a kseen siih en t a a s u u delleen , u u della t a va lla .

Intersubjektiivisuuden ongelma

Kesku st ellessa m m e Bou lezin Mém or ia le-t eoksest a sa n ojen yh t eys yh dessä k u u n n ellu n m u siik in ilm iöih in osoit t a u t u i on gelm a llisek si. Kesk u st elu n k u lu essa h u om a sim m e, et t ä t ä ysin sa m a t sa n a t sa a t t oiva t viit a t a er i ilm iöih in . Toisa a lt a pa lja st u i, et t ä a iva n sa m a a ilm iöt ä k u va a m a a n k ä yt et t iin jopa va st a kka isilt a va iku t t a via ilm a isu ja . Tu n t u u a iva n il- m eiselt ä , et t ä va in pien i osa ilm a isu jen m er k it yser oist a yleen sä h a va it a a n kesku st elu issa . Mit ä oikea st a a n t a r koi- t et a a n , k u n pu h u t a a n a sioiden t a i ilm iöiden in t er su bjek - t iivisu u dest a ?5

P u ola la in en filosofi Rom a n In ga r den6 k ä sit t elee in t er - subjektiivista teoskäsitystä teoksessaan, joka on englanniksi k ä ä n n et t y n im ellä “Th e Wor k of Mu sic a n d t h e P r oblem of It s Iden t it y”. In ga r den kir joit t a a in t er su bjekt iivisest a t eos- kä sit yksest ä selvä st i va in oh im en n en , h ä n en m ielen kiin t on - sa su u n t a u t u u va r sin a isest i m u siik k it eok sen on gelm a a n , kuten teoksen nimikin sanoo. Hän esittää, että keskusteluis- sa , a m m a t t ila ist en ja m a a llikkojen kesku u dessa , syn t yy vä - hitellen kollektiivisesti muotoiltu ja hyväksytty käsitys teok- sen lu on t eest a ja t eos m u ot ou t u u t iet t yn ä a ik a n a t iet yssä m a a ssa oleva lle m u siik k iyleisölle yh dek si, in t er su bjek t ii- visek si, h a llit seva k si est eet t isek si objek t ik si. Teok sest a – sosia a lisest a objekt ist a – t u lee silloin osa yh t eisöä ym pä r öi- vä ä m a a ilm a a , sa m a a n t a pa a n ku in ka ikki m u u t kin objek- t it , jot k a m eit ä ym pä r öivä t ja ova t in t er su bjek t iivisin a ob- jek t ein a k ok o yh t eisön sa a t a villa .

Tä t ä edelt ä vä ssä t ek st issä In ga r den k ir joit t a a n iist ä lu - k u isist a seik oist a , jot k a va ik u t t a va t siih en yk silölliseen t a pa a n , jolla yk sit t ä in en k u u lija t eok sen k u u lee. In ga r den t u n t u u k u it en k in olet t a va n , et t ä k esk u st elu issa yk sit yiset kä sit ykset vä h it ellen m u u t t u va t t a i vä ist yvä t ja syn t yy yksi in t er su bjekt iivin en objekt i. (Toden n ä köisest i In ga r den olet - t a a , et t ä t eos ku u lla a n m u u t t u m ispr osessin a ika n a yh ä u u - delleen .) Teok sen om in a isu u det ova t su u r est i r iippu va isia

siit ä k ä sit yk sest ä , jok a m eillä t eok sest a on . In t er su bjek - t iivin en kä sit ys elä ä , m u u t t u u h it a a st i. E siin t yjä t , jot ka ky- ken evä t kyseen a la ist a m a a n in t er su bjekt iivisen kä sit yksen ja lu om a a n om a n , poik k ea va n t u lk in n a n , m u u t t a va t k ä si- t yst ä vä h it ellen . Ku n in t er su bjekt iivin en kä sit ys on m u u t - t u n u t m er kit t ä vä st i, se pu olest a a n m u u t t a a sit ä kä sit yst ä , mikä yksittäisellä kuulijalla on teoksesta - kuulijan mielessä t eos m u u t t u u . In t er su bjekt iivin en kä sit ys on siis lu on t eel- t a a n oh ja a va .7 (In ga r den 1986: 154-155)

In ga r den in pu h e m u siikkiyleisöst ä t iet yssä m a a ssa t iet - t yn ä a ik a n a on va r m a a n syyt ä k ä sit t ä ä yleist ä vä n ä m et a - for a n a . H ä n on t u skin a ja t ellu t , et t ä joka isessa m a a ssa olisi t odella kin va in yksi, kollekt iivin en m u siikkiyleisö, jolle syn - t yisi va in yk si, yh t ein en k ä sit ys t eok sest a . Tä h ä n m ieles- t ä n i viit t a a m yös ilm a isu “h a llit seva ...objekt i” (dom in a n t ..

object), jota hän käyttää intersubjektiivisen objektin synnys- t ä pu h u essa a n . Toisa a lt a , on m a h dollist a , et t ä a ja t u s yh des- t ä in t er su bjekt iivisest a objekt ist a t iet yssä m a a ssa t iet t yn ä a ik a n a pit ä ä sit ä pa r em m in pa ik k a n sa , m it ä t u n n et u m pi t eos on . E sim er k k ein ä k ä yt et t yjen m u siik k it eost en per u s- t eella voi pä ä t ellä , et t ä In ga r den on t eost a k ir joit t a essa a n a ja t ellu t n im en om a a n su u r en yleisön t u n t em ia Ba ch -Beet - h oven -Ch opin -lin ja n kla ssikkoja , joit a ku u lla a n u sein kon - ser t eissa , er ila isin a t u lk in t oin a . (Tä t ä t u k ee m yös Zofia Lissa n (1975a ) esit t ä m ä In ga r den -k r it iik k i.) Bou lezin Mé- m or ia le ei sit en a in a k a a n vielä ole in t er su bjek t iivin en es- t eet t in en objek t i In ga r den in t a r k oit t a m a ssa m er k it yk ses- sä .

In ga r den t ot ea a , et t ä in t er su bjekt iivin en t eoskä sit ys syn - tyy keskusteluissa. Yhteinen käsitys siis syntyy yhteisen pu- h u t u n k ielen , sa n ojen a vu lla ja a in oa st a a n k ielen a vu lla ku u lija t voiva t ver r a t a kä sit yksiä ä n t eoksest a . (Tosin sa n a - t on ilm a isu , esim . kon ser t t ikä yt t ä yt ym in en , vä lit t ä ä m yös tehokkaasti tietoa teoksen yhteisöllisestä arvostuksesta.) In- ga r den in “in t er su bjekt iivin en kä sit ys” t u n t u u t a r koit t a va n yh t eisöllist ä k ä sit yst ä , n iin et t ä k ok o k ä sit ys t eok sest a on yh t ein en , in t er su bjek t iivin en . In ga r den poh t ii m u siik k i- t eok seen liit t yviä k ysym yk siä osa n a om a a k u lt t u u r ia a n . Va ik u t t a a s ilt ä , et t ä I n ga r d en illa s a n a llis et ilm a is u t ja m ielik u va t m u siik ist a k iet ou t u va t yh t een k ä sit yk sek si in - t er su bjekt iivisest a est eet t isest ä objekt ist a , joka oh ja a sekä ku u n t elija n ku u n t elu t ot t u m u ksia sekä m u u sikoiden t u lkin - t oja t eok sest a .

P u ola la in en m u siik k ifilosofi Zofia Lissa8 k ä yt t ä ä t er m iä in t er su bjek t iivisu u s a r t ik k elissa a n m u siik in r esept iost a . H ä n er ot t elee yk silöllisen ja yh t eisöllisen k ä sit yk sen t ot e- amalla, että ‘perseptiossa’ kiinnostaa konkreettisen kuulijan musiikillinen kokemus ja ‘reseptiossa ’ monien yksilöiden ko- kem u st en t u los ja t a r ken t a a , et t ä r esept ion su bjekt i on kon - ser t t i- ja oopper a yleisö sekä r a dion , t elevision ja ä ä n ilevyjen ku u n t elija t . Lissa a ja t t elee r esept ion m u odost a va n er ila isia ryhmiä historia llisin, ka nsa llisin ja yhteiskunna llisin perus- t ein ja t ot ea a et t ä osa r esept ioiden piir t eist ä on in t er su b- jek t iivisia , m ik ä joh t u u jo t eok sen objek t iivisist a om in a i- su u ksist a . In t er su bjekt iiviset t ekijä t m ä ä r ä ä vä t su bjekt ii- vist a kokem u st a . Resept io ku it en kin h ä n en m ielest ä ä n va in va r jost a a per sept iot a , m u t t ei m u u t a m it ä ä n t eok sen per i- a a t t eellisessa m er kit yskokon a isu u dessa . (Lissa n kä sit ykset r esept ion ja per sept ion su h t eest a va iku t t a va t a r t ikkelin pe- r u st eella r ist ir iit a isilt a , m illä ei k u it en k a a n ole m er k it ys- t ä in t er su bjekt iivisu u den on gelm a n ka n n a lt a .) In t er su bjek- t iivisia t u n n u spiir t eit ä ei löydy va in m u siikkit eoksen r a ken - t eellist en la a t u jen ym m ä r t ä m ispr osessissa , va a n m yös em o- t ion a a list en va iku t u st en kokem isessa , ku u lijoissa h er ä n n ei- den m et a m u siikillist en a ssosia a t ioiden ja m ieliku vien koko kir jossa . H ä n t ot ea a m yös, et t ä r esept iot a t u t kit a a n pä ä osin

(5)

m u s iik k ia k os k evien s a n a llis t en ilm a is u jen (Au s s a gen ) per u st eella .9 (Lissa 1975b)

Mu siikin r esept iossa , n iin ku in Lissa sit ä ku va ilee, t u t ki- t a a n s elvä s t i yh t eis öllis t ä k ä s it ys t ä m u s iik is t a ja m yös yh t eisöllist ä su h t a u t u m ist a m u siik k iin . “In t er su bjek t ii- vin en ” Lissa n kä yt t ä m ä n ä t er m in ä t u n t u u m yös t a r koit t a - va n k a ik ille yh t eist ä , m u t t a h ä n ellä on er i k ä sit ys k u in In ga r den illa siit ä , m ikä on in t er su bjekt iivist a . H ä n en m ie- lest ä ä n t eok sen r esept io ja k a u t u u m on iin osiin (vr t . In - ga r den in m u siikkiyleisö t iet yssä m a a ssa t iet t yn ä a ika n a ) ja va in osa r esept ion t u n n u spiir t eist ä on in t er su bjek t iivisia (Inga rdenilla koko käsitys teoksesta). Lissa pohtii reseptiota u lkopu olisen a t a r kka ilija n a ja on t iet oisest i pyr kin yt t u t ki- m a a n er ila ist en r esept ior yh m ien m u ot ou t u m isper u st eit a . In ga r den sen sija a n kä yt t ä ä kir joit t a essa a n u sein m e-m u o- t oa ja sit en ilm a isee oleva n sa osa sit ä k u lt t u u r ia , jot a t u t - kii. Ulkopu oliseksi a set t a u t u va t u t kija ka a n ei ku it en ka a n t iedä n iist ä yh t eisöllisist ä k ä sit yk sist ä , joiden k a n ssa h ä n ei ole jou t u n u t k osk et u k siin .

Lissa n ja ilm eisest i osin m yös In ga r den in in t er su bjekt ii- visu u s on ilm iö, jon k a t u t k ija h a va it see k ielellist en ilm a i- su jen ka u t t a , eli kysym ys on va r sin a isest i kielellist en ilm a i- sujen intersubjektiivisuudesta. Intersubjektiiviset kielelliset ilm a isu t ova t ka ikille yh t eisiä , sa n a n “ka ikki” t a r koit t a essa r a ja llist a jou k k oa t a i r yh m ä ä . N e voiva t olla m yös yk silöi- den vä lisiä , m u t t a yksilön ei t a r vit se olla t iet oin en ilm a isu n in t er su bjek t iivisu u dest a . Ilm a isu t ova t sa m a n k a lt a isia , sa m a n ka lt a isu u s t oim ii in t er su bjekt iivisu u den kr it eer in ä . In t er su bjekt iivisu u den t ot ea ja ksi t a r vit a a n t u t kija , joka ei k osk a a n voi t u t k ia k a ik k ien k ä sit yk siä , va a n jou t u u t ek e- mään oletuksia, yleistyksiä ja tulkintoja. Kielelliset ilmaisut om a k su t a a n yh t eisöissä n opea st i, m u t t a ilm a isu n sa m a n - ka lt a isu u s ei ku it en ka a n ole t odist e yh t eisest ä m er kit yksen k oh t eest a . Lissa ja In ga r den olet t a va t k u it en k in , et t ä sa - m a n ka lt a iset kielelliset ilm a isu t osoit t a va t in t er su bjek t ii- visen kä sit yksen olem a ssa oloa . Tä llöin in t er su bjekt iivisu u s m u u t t u u lu on t eelt a a n epä m ä ä r ä isek si yh t eisöllisyydek si.

Inga r denin mielest ä int ersubjektiivin en kä sit ys nä kyy m yös m u u sik oiden t u lk in n oissa , jolloin in t er su bjek t iivisu u s on t a r k a st elt a vissa a idossa m u siik illisessa t ila n t eessa .

Husserl on itse kirjoittanut intersubjektiivisuudesta (Hus- ser l 1973), m in kä lisä ksi on kir joit et t u kir joja ja a r t ikkeleit a H u sser list a ja in t er su bjekt iivisu u dest a . Teoksessa E n cyc- lopedia of F en om en ology (h a k u sa n a In t er su bject ivit y) Iso Kern yrittää välittää yhteenvetoa siitä, miten Husserl näkee in t er su bjekt iivisu u den ja sen on gelm a t : Om a n ja t oisen t ie- t oisu u den t a i om a n t iet oisen m a a ilm a n ja t oisen t iet oisen m a a ilm a n er ot t a m in en on in t er su bjekt iivin en on gelm a , er i- la ist en objekt ien kon st it u oit u m isessa t iet oisu u t een n iit ä on u s eit a . On k ys ym ys t ois en k eh on k ok em u k s es t a , t ois en psyyk k isist ä k ok em u k sist a ja sosia a lisest a k om m u n ik a a - t iost a . In t er su bjekt iivisu u della on per u st a va r ooli kysym yk- sissä , jot ka n ou seva t t iet een t eor ia st a , ku t en lu on n on t iet ei- den ja h u m a n ist ist en t iet eiden er ot t a m isessa . Ker n t ot ea a , et t ä in t er su bjekt iivisu u s on n iin keskein en a ih e fen om en o- logia ssa , et t ä t ä ydellin en in t er su bjekt iivisu u den fen om en o- logia olisi t ä ydellin en ylein en fen om en ologia .

H u sser l poh t ii siis yk silöiden vä lisen in t er su bjek t iivi- su u den on gelm ia ja m a h dollisu u ksia . Ku in ka on m a h dollis- t a ym m ä r t ä ä t oisen k ok em u s, jot a ei voi k osk a a n h a va it a vä lit t öm ä st i. H u sser lin a ja t u st en poh t im in en m u u t t a a ku i- t en kin in t er su bjekt iivisu u den on gelm a n t odelliseksi. In ga r - den ja Lissa va in olet t a va t t a i edellyt t ä vä t in t er su bjekt iivi- suuden olema ssa olon Husserlin ta rttuessa perimmä isiin ky- sym yksiin . H u sser lin esit t ä m iin in t er su bjekt iivisu u den on - gelm iin ei ole lopu llisia r a t ka isu ja , m u t t a r a t ka isu jen et si-

m in en t u o esiin m a h dollisu u k sia .

In ga r den in , Lissa n ja H u sser lin in t er su bjekt iivisu u s-a ja - t u st en ver t a a m in en osoit t a a , et t ä in t er su bjekt iivisu u s-kä - sit t een m er kit yksen ym m ä r t ä m isessä on olen n a ist a , m illä per u st eella ilm iö olet et a a n in t er su bjekt iiviseksi, (r iit t ä vä n ) sa m a n la iseksi. Va iku t t a a silt ä , et t ä in t er su bjekt iivisu u t t a on k a h t a la jia :

1. Yh t eisöllin en in t er su bjek t iivisu u s ei va a di, m u t t a voi s is ä lt ä ä yk s ilöid en vä lis t ä t iet ois u u t t a ilm iön in t er s u b- jekt iivisu u dest a . In t er su bjekt iivisu u s on olem a ssa it sen ä i- sest i ja sen olem a ssa olo ilm en ee pu h eissa t a i t eoissa . Tu t - kim a lla yh t eisöllist ä in t er su bjekt iivisu u t t a voida a n sa a da selville m in k ä la iset piir t eet jost a in ilm iöst ä ova t yh t eisiä jossa k in yh t eisössä . Yh t eisöllin en in t er su bjek t iivisu u s on sosiaalisesti ja historiallisesti kiinnostava tutkimuksen koh- de, jossa k iin n ost a a in t er su bjek t iivisu u s it sessä ä n , m it ä in t er su bjekt iiviset piir t eet ker t ova t yh t eisön ja ilm iön su h - t eest a .

Voin t u t k ia , m in k ä la isia yh t ä lä isyyk siä ja er oja oli su h - t a u t u m isessa Bou lezin m u siikkiin 1980-lu vu n Su om essa ja Ra n ska ssa . Voin m yös h a a st a t ella jon kin or kest er in yleisöä kevä t ka u della 1998 ja sa a da selville, m illa isest a m u siikist a yleisö u skoo pit ä vä n sä ja h a va it a yh t eisiä piir t eit ä m u siik- k im a u ssa . (Ta i pa r em m in k in , m in k ä la isen va ik u t elm a n yleisö h a lu a a h a a st a t t elu ssa a n t a a .) Voin m yös ver r a t a jos- t a in t eok sest a vu osisa da n a lk u pu olella t eh t yjä levyt yk siä u u sim piin ä ä n it t eisin ja h a va it a , k u in k a yh t eisöllisen k ä - sit yksen m u u t os n ä kyy t u lkin n oissa . On kiin n ost a va a h u o- m a t a om a n a ika n sa ku lt t u u r ielä m ä ssä , ku in ka jot ku t a sia t ja ilm iöt ova t ik ä ä n k u in ilm a ssa , t ek ijä t pä ä t yvä t sa m a n - ka lt a isiin r a t ka isu ih in t oisist a a n t iet ä m ä t t ä . Yh t eisöllist en käsitysten yhteiset, intersubjektiiviset piirteet voi kuitenkin t iedost a a va st a jä lk ik ä t een .

2. Yk silöiden vä lin en in t er su bjek t iivisu u s edellyt t ä ä yk si- lön t iet oisu u t t a ja t u ot t a a yh t eisöllist ä in t er su bjekt iivisu u t - t a . Mit ä ä n ei voi olet t a a in t er su bjek t iivisek si, va a n in t er - su bjekt iivisu u s va a t ii va iva n n ä köä , su bjekt iivist en t ekijöi- den t iedost a m ist a , dia logia . Yksilöiden vä lin en in t er su bjek- tiivisuus on ma hdollisuus, kiinnostuksen kohteena on ilmiö, jok a pyr it ä ä n ym m ä r t ä m ä ä n t a i selit t ä m ä ä n .

Voin pyr k iä ym m ä r t ä m ä ä n , m illa isen k ä sit yk sen jok u t oin en on sa a n u t Bou lezin t eok sest a Mém or ia le ja k er r on sa m a lla m in kä la isen kä sit yksen it se olen sa a n u t . Kesku s- t elem m e, k u u n t elem m e eh k ä t eok sen yh ä u u delleen , t u t - k im m e eh k ä pa r t it u u r ia . Vä h it ellen sa a t a m m e pä ä st ä yk - sim ielisyyt een joist a kin t eoksen om in a isu u ksist a , olem m e m olem m a t t iet oisem pia om ist a k ä sit yk sist ä m m e, olem m e t iet oisia t oisen la isist a t a voist a h a h m ot t a a ja sa a t a m m e kokea u u den la isen elä m yksen – ja yh t eisym m ä r r yksen t u n - t een .

Voin m yös t u t kia t eost a , t eh dä siit ä a n a lyysin , joh on yr i- t ä n kir joit t a a sen , m it ä olen t eoksest a ym m ä r t ä n yt a n a lyy- sipr osessin a ika n a . Mikä li a n a lyysi on in t er su bjekt iivin en , ot t a a h u om ioon k oh deyh t eisön t a va t k ä yt t ä ä t er m ejä , pe- r ia a t t eet , u skom u kset ja a r vost u kset , on m a h dollist a , et t ä jok u t oin en ym m ä r t ä ä a n a lyysin per u st eella t eok sest a jo- t a in u u t t a ja t oisen la ist a . On gelm a t ova t ku it en kin sa m a n - ka lt a isia ku in filosofien t ekst ien t u lkit sem isessa . Ku n joku eh k ä vu os ien p oh d in n a n jä lk een k it eyt t ä ä a ja t u k s en s a m u u t a m iin la u seisiin , syn t yy m yöh em pin ä a ikoin a lu kem a - t on m ä ä r ä t u lk in t oja ja selit yst eok sia siit ä , m it ä la u seilla on t a r koit et t u . Ka iken ym m ä r t ä m isen per u st a n a on ku it en - k in om a k ok em u s.

(6)

––––––———

Kesk u st elt u a m m e Mém or ia le’ist a , selvit elt yä m m e er i il- m a isu jen va st a a vu u ksia , sa im m e vä h it ellen t iet oisem m a n k ä sit yk sen t eok sest a . Toist en ilm a isu ille löyt yi m er k it ys omasta kokemuksesta. Teoskuva rakentui vähitellen koko- n a isem m a k si m ieleen ja sa i viva h t eit a ja u u sia u lot t u - vuuksia niistä merkityksistä, jotka ilmenivät toisenlaisissa t a voissa pu h u a t eoksest a . Mém or ia le oli selvä st i m u u t t u - m a ssa in t er su bjekt iiviseksi est eet t iseksi objekt iksi viiden h en gen “yh t eisössä m m e”.

Postludi

Mu siikin fysika a liset om in a isu u det t a ka a va t jon kin la isen yhteisymmärryksen teoksen ominaisuuksista. Ilmanpaine- va ih t elu t eivä t ku it en ka a n ole m u siikkia , m u siikkiin ei voi t a r t t u a t u lk it sem a t t a . Mu siik k i on k u lt t u u r illin en ilm iö, joka sa a m er kit yksen sä n iist ä t u lkin n oist a , jot ka joka in en k u u lija r a k en t a a om a lle t a va lleen ym m ä r t ä ä m u siik k ia . Ku lt t u u r iyh t eis ön h en k in en p ä ä om a on s e ja t k u va s t i m u u t t u va ja u u siu t u va k ollek t iivin en t iet o, m ist ä yh t ei- sön sisä llä voi olla t iet oin en , m u t t a jot a k u k a a n ei t iedä k ok on a a n . Ka ik k i ova t m a t k a lla , eik ä k u k a a n t a r k k a a n t iedä m issä ja m in n e. Ku ka a n ei voi olla va r m a siit ä , m it ä ja m it en m u u t ova t ym m ä r t ä n eet . J os jokin m u siikkit eos on t u llu t in ga r den ila isessa m ielessä sosia a liseksi objekt ik- si ja on sit en ka ikkien yh t eisön jä sen t en sa a t a villa , ei voi kuitenkaan olettaa että tuo intersubjektiivinen objekti olisi poim it t a vissa om en a n t a voin . Su h de t eokseen on poh jim - m ilt a a n h en kilökoh t a in en . Ma h dollisu u s ym m ä r t ä ä t oisen m er k it yk siä , jot k a ova t er ila isia k u in om a t , a va a u u sia ma hdollisuuksia kokea musiikkia ja yhtä la illa uusia ma h- dollisu u ksia ym m ä r t ä ä t oist a ih m ist ä . Kesku st elu issa syn - tyvän yhteisöllisen teoskäsityksen rinnalle asettuu keskus- t elu issa kielen ka u t t a h eija st u va yksilön kä sit ys. Yh t eisöl- lin en in t er su bjek t iivin en k ä sit ys syn t yy ik ä ä n k u in it ses- t ä ä n . Sen sija a n yk silöiden vä lin en t iet oin en in t er su b- jek t iivin en t eosk u va syn t yy va st a k esk u st elu issa , joissa pyr it ä ä n oh i kielen m on iselit t eisyyden , a ja t u st en ym m ä r - t ä m iseen .

Viitteet

1. P ier r e Bou lez (1925) on r a n ska la in en sä velt ä jä , ka pellim est a r i ja musiikkifilosofi. Hän on aikamme merkittävimpiä musiikkipersoo- n a llisu u ksia .

2. Mém or ia le (1985, sooloh u ilu lle ja ka h deksa lle soit t im elle) on ka t - kelm a t eoksest a ...E xplosa n t e-fixe... , joka on h yvä st ijä t t ö St r a - vin skille. Mém or ia le pu olest a a n on om ist et t u r a n ska la isen h u i- listin Laurence Beauregardin muistolle. Sävelrakenne, jota Boulez t ä ssä t eok sessa k ä yt t ä ä , on sa m a k u in t eok sessa Rit u el in Me- m or ia m Ma der n a (1974 / 1975). (Rober t P ien cikowskin m u ka a n ) 3. Zofia Lissa kä sit t elee m on ipu olisest i m u siikin r esept iot a a r t ikke- lissaan Zur Theorie der musikalischen Rezeption. Erityisesti resep- tion jakautumisen osajoukkoihin mm. mainituin perustein hän tuo lu ku isia ker t oja esille.

4. Yksi Mém or ia le-t eoksen viidest ä ku u n t elija st a kom m en t oi t ä llä t a voin kokem u st a a n .

5. Fa cta 2001: intersubjektiivinen, yksilöiden vä linen, ka ikille yhtei- n en t a i sa m a n la in en (esim . h a va in t o).

6. Rom a n In ga r den (1893-1970) oli pu ola la in en filosofi, m m . H u s- ser lin oppila s, joka poh t i t a idet eoksen on t ologia a .

7. In t h e cou r se of deba t es a m on g exper t s a n d la y list en er s, t h er e gr a du a lly em er ges a sin gle, in t er su bject ive, dom in a n t a est h et ic object , con st it u t in g t h e equ iva len t n o lon ger of t h e opin ion s of on e list en er , bu t t h e m u sica l pu blic in a given cou n t r y a t a given t im e.

Th e wor k - we m a y ca ll it a socia l object - becom es a n elem en t of t h e wor ld sou r r ou n din g t h a t societ y, like ot h er object s t h a t su r r ou n d u s a n d a r e a lso in t er su bject ive object s a va ila ble t o a wh ole societ y. ...

Wit h r ega r d t o t h eir pr oper t ies t h ey a r e u lt im a t ely depen den t u pon t h e opin ion s we h old on t h em . Th ese opin ion s a cqu ir e t h e ch a r a ct er of gu idin g idea s t h a t n ot on ly in flu en ce list en er s in t h eir list en in g h a bit s (a n d t h er efor e in t h eir con cr et ion s of a given wor k) bu t a lso dict a t e t o t h e per for m er s h ow t h ey a r e t o pla y t h e wor k . ... Ou t - st a n din g per for m er s liber a t e t h em selves t o a n ext en t fr om t h is influence when, contrary to prevailing opinion, they introduce a new in t er pr et a t ion of t h e wor k , a n d t h u s exposin g t h e pu blic t o t h eir per for m a n ces, begin t o a ffect in dividu a lly t h e pu blic’s gu idin g idea of a given wor k. (In ga r den 1986 :154-155)

8. Zofia Lissa (1908-1980) oli pu ola la in en m u siikkit iet eilijä , m m . In - ga r den in oppila s, joka poh t i er it yisest i m u siikin sosiologia n ja es- t et iika n kysym yksiä .

9. (s.113) Die “P er zept ion ” in t r essier t h a u pt sä ch lich de P sych ologen , wä h r en d die Rezept ion ein Gesich t spu n kt der Mu siksoziologie bsw.

der soziologisch or ien t ier er t en Mu sikgesch ich t ssch r eibu n g ist . Im er st en F a ll in t er essier t u n s da s m u sika lisch e E r leben ein es kon k- reten Hörers, im zweiten die Resultante der Erlebnisse vieler Indivi- duen, die einer bestimmten Gesellscha ftsgruppe a ngehören. Unsere su bjekt iven E r lebn isse wer den von in t er su bjekt iven F a kt or en be- st im m t , wor ü ber wir u n s a ber zu m eist n ich t Rech en sch a ft a blegen . (s.114) Die in t er su bject iven Mer km a le fin den sich n ich t n u r in der Akt en u n d P r ozessen der Au fn a h m e kon st r u kt iver Qu a - lit ä t en von Mu sikwer ken ; sie t r et en gleich er weise im E r leben ih r es em ot ion a len Au sdr u cks, in der ga n zen Sch ich t der m et a m u sika li- sch en Assozia t ion en u n d Vor st ellu n gen a u f, die im H ör er geweckt wer den .

(s.116) Wir differ en zier en die Rezept ion in h ist or isch er , t er r it or ia l-et h n isch er , d.h . n a t ion a ler , u n d gesellsch a ft lich er H in - sich t .

(s.121) Trotz dieser Unterschiede sind Gewisse Merkmale der Rezept ion in t er su bjek t iv, d.h . a llen r ezept or isch en Gr u ppen gem ein sa m , wa s sch on a llein a u s den objek t iven Mer k m a len des per zipier t en Wer kes folgt . Die Rezept ion t r ä gt n u r gewisse Sch a t - t ier u n gen zu r P er zept ion bei u n d ä n der t n ich t s a n dem ga n zen Kom plex der gr u n dsä t zlich en Deu t u n g des Wer kes.

(s.123) Da s qu a n t it a t iv dom in ier en de Su bjekt der Rezept ion , ge- wissermaßen ihr Organ, ist das Konzert- und Opernpublikum, heute a u ch die H ör er von Ru n dfu n k, F er n seh en u n d Sch a llpla t t en .

(s.127) Die in dividu ellle P er zept ion der Mu sik ka n n a u f dem Wege der In t r ospekt ion u n d psych ologisch er Test s u n t er su ch t wer den , fü r die Rezept ion s-F or sch u n g da gegen best eh t da s H a u pt - m a t er ia l a u s Au ssa gen ü ber die Mu sik, wä h r en d die Soziologie sich du r ch E n qu et en , E in zelbefr a gu n g u n d st a t ist isch e An ga ben Au f- sch lu ß ver sch a fft . (Lissa 1975b)

Kirjallisuus:

Bou lez, P 1986. F ir st a n d Secon d H ea r in gs. Teoksessa Or ien t a t ion s. Lon - don : F a ber a n d F a ber

H u sser l, E dm u n d 1973. Z u r Ph än om en ologie d er In tersu bjek tivität. Text e a u s dem Na ch la ss. E r st er Teil: 1905-1920; Zweit er Teil: 1921-1928;

Dritter Teil: 1929-1935. Husserliana 1315. Ed. Iso Kern. The Hague:

Ma r t in u s Nijh off

In ga r den , R 1986. T h e W ork of M u sik an d th e Problem of Its Id en tity.

H ou n dm ills: Th e Ma cm illa n P r ess LTD.

Ker n , I. 1997. In tersu bjectivity. Teoksessa E n cyclopedia of F en om en ology.

Dor dr ech t : Klu wer Aca dem ic P u blish er s

Lissa , Z 1975a . E in ige k ritisch e B em erk u n gen zu r In gard en sch en T h eorie d es M u sik alisch en W erk es. Teok sessa N eu e Au fsä zt e zu r Mu sik - ä st h et ik. Wilh elm sh a ven : H ein r ich sh ofen ’s Ver la g. S. 172-207 Lissa , Z 1975b. Z u r T h eorie d er m u sik alisch en R ezeption. Teoksessa Neu e

Au fsä zt e zu r Mu sikä st h et ik. Wilh elm sh a ven : H ein r ich sh ofen ’s Ver - la g. S. 111-132

P ien cikowski, R 1995. Levyt ekst i E r a t o Disqu es 4509-98495-2 Tu or ila , H 1997. Um a m ia sovit ella a n viiden n eksi per u sm a u ksi. H elsin -

gin Sa n om a t 11.12.1997

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Taiteilija Olli Keräsen teos Näin sinun tulevan (2016) Siilitien metroasemalla pohtii teoksen ja katsojan välistä

1.. a) Kun leijan 144 o k¨ arki yhdistet¨ a¨ an vastakkaiseen k¨arkeen, leija jakautuu kahteen yhtenev¨ aiseen tasakylkiseen kolmioon, joissa kantakulmat ovat 72 o ja k¨arkikulma

Historiallisten kuvien ohella teoksen artikkeleissa tarkastellaan myös suhteellisen tuoreita kuvia ja teoksen alaotsikko tarkentaakin kiinnostuksen olevan sekä menneen

TKK/SAL @ Ilkka Mellin (2004) 2 Todennäköisyys nostaa valkoinen kuula vaiheessa 3 voidaan laskea puutodennäköisyyksien tulo- ja yhteenlaskusääntöjen avulla:.. (i)

Samoja teemoja sivuavat myös nyt käsiteltävät Kuva ja ajatus ja Minä, sinä ja rakkaus sekä Långin viimeisin teos, esseekokoelma Ansiktet i månen (2016).. Näistä teoksista Kuva

Teoksen lukeminen rinnan bibliometriikka- teoksen kanssa on mielestäni siksi välttämätöntä, että muuten bibliometriikan teos saattaa jäädä knoppologiaksi, kuinka

Tehtäköön heti selväksi, että Oulun Yliopiston poliittisen maantieteen professori Sami Moisio on kirjoittanut oivan teoksen Suomen aluepolitiikan rakentumisesta.. Teos

Yritysten muodostumista ja rakennetta selvittä- vät teoriat eivät vielä ole kehittyneet niin pitkälle, että niiden avulla voitaisiin ymmärtää, miten yri- tykset