• Ei tuloksia

Kuoleman kommervenkit

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuoleman kommervenkit"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2013 niin & näin 133

kirjat

U

seimmat kirjat ovat turhia.

Niiden aiheet ovat joutavia ja sivut valheita täynnä. Ne olisi ollut parasta jättää kirjoitta- matta. Siksi poikkeukset ilahduttavat aina. Heikki Lehikoisen Katkera Ma- nalan kannu on poikkeus. Kuolema on asioista yhteisin muttei julkisin, ja sen tähden kuoleman esiinnosta- misella on aina arvoa.

Kuolemaa ei nimittäin ole aina kohdeltu virheenä. Se ei ole aina ollut tekninen häiriö, joka siivotaan pois näkyvistä. Lehikoinen tietää kertoa, että ihmisillä on ollut tapana hankkia ruumisarkku jo ennen kuo- lemaansa. Vähintään ruuhi on pi- tänyt saada mahdollisimman pian kuoleman jälkeen. Eikä siinä kaikki.

”Kestävään ja hyvin tehtyyn kuolin- majaan tyytyväiset vainajat tulivat vielä haudastaan kehumaan ja kiit- tämään arkun valmistajaa” (118).

Nykyvainaja on eristetty muiston tai mullan alle.

Siihen on tietysti syynsä. Kukaan ei pysty esittämään uskottavaa pe- rustelua sille, että vainajat tulisivat takaisin tuonpuoleisesta; ei edes sille, että tuonpuoleista olisi olemassa.

Vainajauskomuksiin voi suhtautua ajattelemalla, että niiden tarkoitus on lohduttaa eloon jääneitä. Ajatus on väärä. Vaeltavissa vainajissa ei ole mitään lohduttavaa – ja siksi voidaan ajatella, että juuri ajatus kuoleman lopullisuudesta on lohduttava.

Silloin kuolleet eivät ainakaan voi tulla takaisin.

Skeptikon näkökulmasta kuo- lemauskomukset ovat tietysti hou- retta kaikki tyynni. Ne kelpaavat korkeintaan ylenkatseellisen huvit- tuneisuuden kohteiksi. Mutta skep- tikko unohtaa, että uskomus ilman maailmankuvaa on kuin silmä ilman nyrkkiä. Ilman kontekstia tai vää- rässä kontekstissa mikä tahansa us- komus on mieletön. Ja kuolemaus- komuksille naureskelu puolestaan on

vain keino kiistää tosiasiat. Kuolema ei ole virhe. Kuolema on.

Multainen noutaja

Menneiden vuosisatojen vainajaus- komukset tuntuvat kuoleman edessä voimattomilta, mutta se on yhden- tekevää. Kuoleman edessä myös kvanttifysiikka, Rooman Sikstiini- läiskappeli ja Adam Smithin kootut teokset ovat turhia ja tarpeettomia.

Siksi on sitäkin ällistyttävämpää, että niiden arvoon vedotaan. Kun ihminen menettää kosketuksensa elämänjälkeiseen kuolemaan, hän on valmis kuvittelemaan tekonsa ja us- komuksensa merkityksellisiksi. Se on vaarallista.

Kuolema on ainoa asia usko- misen ja luottamisen tiellä. Toisin sanoen se on ainoa asia nihilismin tiellä, sillä se vapauttaa elämän tar- koituksilta. Kuoleman ansiosta elämää ei tarvitse alistaa päämäärien ja tavoitteiden välikappaleeksi, sillä kuoleman valossa suoritukset ja saa- vutukset näyttäytyvät sellaisina kuin ne todella ovat: merkityksettöminä.

Kuoleman pelko on elämän vangit- semista.

Lehikoisen kulttuurihistoriallisen kuvauksen rivien välistä voidaan lukea, ettei kuoleman langettamaa varjoa ole aina pyritty lyhentämään.

Varjossa on myös osattu elää.

Elämän ja kuoleman rajatienoolla sa- moava Lehikoinen ymmärtää, miten väkevä voima kuoleman läsnäolo on kulttuurisesti ollut. Tavat ja perinteet eivät olisi kehkeytyneet kaltaisikseen ilman elävää kuoleman tuntua, ja sen ansiosta Katkera Manalan kannu tarjoaa esittelemilleen ilmiöille kon- tekstin. Oudoille tavoille on usein järkevä selitys ja järkeville outo. Ruu- miinavaukset perusteltiin alun perin verivelkaopilla: jos on tapahtunut rikos, se on kostettava, muutoin yh- teisöä kohtaa onnettomuus.

Mentaliteettien historiasta Lehi- koinen taritsee paljonpuhuvuuksia.

Vasta mielenlaadun tarkastelu kertoo, mitä tehtiin ja miksi, ja millaisissa oloissa. Vuoden 1352 statuutti velvoitti papit käymään kuolevan luona. Tarkoituksena oli antaa kuolevalle mahdollisuus katua syntejään ja estää paholaisen viime hetken juonet. Vuonna 1763 Suomeen valmistui ensimmäinen

”anatomia- ja dissektiotalo”. ”Sen vihkiäisiin painetussa ohjelmalehti- sessä pahoiteltiin sitä, että aiemmin on voitu niin harvoin järjestää ruu- miinavausnäytöksiä” (59). Historia paljastaa, että kuoleman äärellä sopivuus ja sopimattomuus ovat suhteellisia käsitteitä. Makaaberi huumori on muhoilevimmillaan, kun Lehikoinen kuvailee keisarillisen Aleksanterin yliopiston leikkelysalin tunnelmia 1800-luvulla:

”Jotain kertoo myös lääketieteen opiskelijoiden käyttäytyminen leik- kaussalissa. Siellä pelattiin korttia, juotiin punssia laulujen ja kannus- tushuutojen kaikuessa. Punssimaljan kohottamiseksi riitti jonkin ruumiin- osan tutkimusleikkelyn loppuun

Tapani Kilpeläinen

Kuoleman kommervenkit

Heikki Lehikoinen, Katkera Manalan kannu. Kuoleman kulttuurihistoriaa Suomessa.

Teos, Helsinki 2011. 357 s.

(2)

134 niin & näin 1/2013

kirjat

saattaminen. Salissa kiersikin esimer- kiksi aivo- ja lihasmaljoja sekä mal- joja tulelle, jos nuorimmat opiskelijat olivat päästäneet lämmityskamiinan tulen sammumaan.” (61)

Vuosisadan lopussa käyttäytymistä anatomiasalissa ryhdyttiin sääte- lemään säädöksin, aivan kuin kuo- lemalla ei olisi kylliksi voimaa kestää kuolevaisten käyttäytymistä.

Kuolema saapuu yöllä

Viikatemiehen pyyteetön ahkerointi ei saa osakseen hyväksyntää, arvos- tuksesta puhumattakaan. Sen tähden on vain luontevaa, että touhuttuaan kuoleman kanssa yli kolmensadan

sivun ajan Lehikoinen päätyy nyky- aikaisiin elämänpitkittämisyrityksiin ja kuoleman denaturointiin. Toisin sanoen vaiettuun kuolemaan, yk- sinäisyyteen, epäviihtyisiin sairaa- lahuoneisiin, kipuja lievittäviä pis- toksia kiikuttaviin sairaanhoitajiin.

Viimeisiltä sivuilta hohkaa kulttuuri, josta kuoleman kunnioitus on ka- donnut, kulttuuri, jossa ihmiset eivät ymmärrä kuoleman päälle, eivät ha- luakaan ymmärtää.

Kärjistän: nykykulttuuri pe- rustuu kuoleman pelkäämiseen.

Siksi jo kuoleman ajatteleminen ha- lutaan patologisoida. Jos ihmisellä on suhde kuolemaan, hän pelkää sitä vähemmän. Mitä lähempänä kuolema on, mitä enemmän läsnä,

sitä vähemmän se pelottaa. Mutta mitä enemmän ihminen pelkää, sitä helpompi häntä on hallita. Itsepetos ottaa hulluuden muodon: ihmis- tekoiset vääryydet halutaan esittää kohtalonomaisiksi voimiksi samalla kun kuolemalta tahdotaan evätä sen mahti.

Kuoleman kieltäminen on tais- telua tutkainta vastaan. Lehikoinen ymmärtää tämän ja päättää kirjansa kehotukseen. ”[A]inutkertaisesta elä- mästä kannattaa, toisia kunnioittaen, ainakin yrittää nauttia. Nyt.” (331) Katkera Manalan kannu on elämän- myönteinen kirja, ei kuolemakiel- teistä nihilismiä. Siksi se on tärkeä kirja. Lukekaa se.

K

un luin Tommi Uschanovin kirjan nimen ensimmäistä kertaa, melkein pelästyin tekijän puolesta. Suomen voi mää- ritellä niin monella tavalla, että mikä tahansa määritelmistä voidaan osoittaa virheelliseksi tai riittämät- tömäksi jostakin toisesta näkökul- masta. Joka tapauksessa odotin otsikon perusteella ensin tiukkaa rajausta siitä, mitä Uschanov itse Suomella tarkoittaa, ja sen jälkeen analyysia niistä historiallisista ja yh- teiskunnallisista taustatekijöistä, jotka ovat johtaneet valittujen piir- teiden syntyyn. Kirjan luettuani to- tesin ymmärtäneeni otsikon väärin.

Uschanov kyllä esittelee ja arvioi koko joukon ominaisuuksia, jotka erottavat Suomen muista maailman maista, mutta kokonaisuus elää lop- pusivuille asti ja jää lopulta avoi- meksi. Onneksi Uschanov kertoo tämän itse jo kirjansa alussa. Näin ollen lukija voi rauhassa keskittyä siihen huikeaan tietomäärään, joka kirjaan on koottu.

Kirjassa on reilut 200 sivua

mutta vain kolme lukua. Niiden ai- heina ovat Suomen erityisluonne, talous ja hyvinvointi ja Suomen historiattomuus. Ensimmäisen ja toisen luvun välissä on ekskurssi, jossa Uschanov muistelee oman lap- suutensa vaarallista Suomea. Kun tekijän ajatukset polveilevat asiasta

toiseen eikä kirjassa ole nimi- tai asiahakemistoja, kerran luettujen kohtien löytäminen siitä uudestaan ei ole aivan helppoa. Asiaa olisi voinut auttaa merkitsemällä ainakin alaotsikot sisällysluetteloon.

Käsiteltyjen ominaisuuksien va- lintaperusteet ovat reilusti subjektii- visia. Uschanov luettelee esimerkkejä myös niistä asioista, joita hän ei kä- sittele. Luetteloa olisi ollut helppo jatkaa. Tavallisten suomalaisten ar- kielämästä ei kerrota juuri mitään.

Naiset, lapset, lemmikkieläimet ja maahanmuuttajat on sivuutettu vähin äänin, ja demografia on esillä lähinnä tilastojen kautta. Yleensä kirjassa liikutaan instituutioiden ja puoluepolitiikan tasolla. Muutamat ilmeisimmät kliseet kuten Kek- konen, kirves ja kännykkä on kui- tattu jo kansikuvassa. Sen oikeassa alanurkassa oleva hahmo toi mie- leeni muumikirjojen mörön. Taisin ymmärtää sen(kin) väärin?

Johdannossa Uschanov ilmoittaa Miksi Suomi on Suomi -teoksen olevan löyhän trilogian kolmas osa.

Kaisa Häkkinen

Tommi Uschanovin Suomi

Tommi Uschanov, Miksi Suomi on Suomi. Teos, Helsinki 2012. 239 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Elämä panoksena sai puolestaan alkunsa siitä, että ruotsalainen, pääosin levitysyh- tiönä toiminut Sveafilm oli tuomassa maahan Tapiovaaran elokuvan mutta päättikin

En runoja lukiessani tiennyt juuri mitään Sylvia Plathin elämästä, mutta siitä huolimatta kiinnitin huomiota juuri kuoleman läsnäoloon sekä eräänlaiseen irrallisuuden

julkaistussa Talvipäiväkirjassa Auster kirjoittaa isänsä poismenosta: ”mielesi valtaa suru siitä, että silloin kuin 66-vuotias [sic] isäsi kuoli […], taistelit itse

Jos Foucault’lla olisi ollut tapana vastata näihin kritiikkeihin, hän olisi puo- lestaan voinut sanoa, että menetelmä ehkä tunnettiin, mutta sen

Itsemurha voi olla tietoinen ja pitkään harkittu ja filosofisesti pe- rusteltu teko, mutta useimmiten siihen liittyy myös mielen epätasa- paino tai sairaus.. On esitetty

Siis, juuri Se Kuolema jota Barthes odottaa, elämän toinen mutta myös virtaava puoli.. Mutta ei äidinkuoleman

Miehiä koskevat tulokset vuoden 1995 jäl- keisestä kehityksestä osoittavat (Kuvio 3, oikea puolisko), että ero ylempien toimihenkilöiden ja työntekijöiden välillä ei

Tuo välivokaali olisi kuitenkin voinut alkuaan olla myös e, kuten edellä perustelen: germ.. *ı/“oiv-e-n