• Ei tuloksia

Kauneuden ja sen tutkimuksen historiaa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kauneuden ja sen tutkimuksen historiaa"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

148 niin & näin 1/2011

kirjat

U

mberto Eco jäljittää Kau- neuden historiassaan fi- losofien, kirjailijoiden ja (kuva)taiteilijoiden kauneuskäsi- tyksiä eri aikakausina. Kronologis- temaattisesti antiikista nykypäivään etenevän teoksen filosofis-teoreetti- sesti painavinta antia ovat Econ esi- tykset platonismin, uusplatonismin ja keskiajan kauneuskäsityksistä.

Vahvimmillaan medievalisti-Eco on tietysti kirjoittaessaan keskiajasta.

Teoksen kiinnostavin osa onkin sen neljäs luku, ”Valo ja väri keskiajalla”, jossa Eco tarkastelee värejä keskiajan maalaustaiteessa ja mystiikassa, Tuomas Akvinolaisen kauneuskä- sitystä ja siihen liittyvän claritaksin (’kirkkaus’, ’valoisuus’) maallisia ja jumalallisia merkityksiä.

Muuten Econ katsaukset jäävät pintaraapaisuiksi yleisesityksenkin mittapuulla. Myös omaäänisyys on kaukana: esimerkiksi romantiikan

’ylevää’ havainnollistaa Caspar David Friedrichin Vaeltaja sumu- meren yllä (1818), kun taas ’kau- nista’ Eugène Delacroix’n Vapaus johtaa kansaa (1830). Persoonalli- simmillaan Eco on sättiessään vikto- riaanista estetiikkaa ja porvarillisen kauneuden ihannetta. Kauneuden historia päättyy postmoderniin, jossa – tuskin yllättävästi – kauneuden kä- sitteitä on lukematon määrä ja mikä tahansa voi olla kaunista.

Valitettavasti Eco ei kunnolla pura kauneuden käsitettä eikä peilaa

sitä perusteellisesti muihin käsit- teisiin. Poikkeuksena on jälleen keskiaikainen kauneus, jota Eco vertaa ajan käsitykseen rumuudesta seikkaperäisessä tarkastelussaan hirviöistä keskiajalta varhaismo- derniin. Ylipäänsä Eco pitää kaikkia esteettisiä artefakteja, kuten Marcel Duchampin Fontainea (1917), kau- niina ja aikakauden muita ihanteita ilmentävinä. Toisaalta hän puhuu usein laveasti ”esteettisistä esi- neistä”.

Kauneuden historia perustuu Econ vuonna 2002 ilmestyneeseen cd-rom-teokseen Bellezza; Storia di un’idea dell’occidente, ja multimedia- tausta näkyy kirjassa ikävästi tilk- kutäkkimäisyytenä, kuvien, esittely- tekstien ja lyhyiden sitaattien sekoi- tuksena.

Esteetikon herkkukori

Ilona Reinersin, Anita Sepän ja Jyri Vuorisen toimittama Estetiikan klas- sikot Platonista Tolstoihin sisältää suo- mennoksia länsimaisen ”filosofisen estetiikan keskeisimpiä kiistanai- heita” käsittelevien kirjoitusten pää- kohdista. Muhkea kokoelma sisältää 49 käännöstä, joista osa on uusia ja osa olemassa olevien käännösten kohennettuja versioita. Käännökset on jaettu viiteen lohkoon: antiikki, kristillinen antiikki ja keskiaika, re- nessanssi, valistus ja romantiikka sekä moderni. Jokainen lohko alkaa

aikakauden ilmapiiriä esittelevällä ja kokoelmaan valittuja kirjoituksia taustoittavalla johdannolla. Oiva Kuisman (antiikki, keskiaika, renes- sanssi), Jussi Kotkavirran (valistus ja romantiikka) ja kirjan toimittajien (moderni) laatimat mainiot esseet esittelevät selkeästi aikakauden il- mapiiriä ja taustoittavat ja selittävät teokseen valittujen esteetikkojen kir- joituksia.

”Antiikissa” esitellään Platonin mimeettinen taidekäsitys ja Aristo- teleen Runousopin ”keskeisimmät kohdat”; esteettisiä ihanteita va- lotetaan Horatiuksen Runotaide- kirjeellä ja otteilla (Pseudo-)Longi- noksen Ylevästä-teoksesta; ajatusta kauneuden ja hyvän välisestä yhtey- destä havainnollistetaan katkelmilla uusplatonisti Plotinoksen teoksesta Kauneudesta.

”Kristillisen antiikin ja keskiajan”

yhtenä teemana on kysymys kuvain- teon soveliaisuudesta. Raamatun kuvakielto, taiteen pakanallis-ritu- aalinen tausta ja kreikkalais-rooma- lainen taide ja viihde saavat kirkkoisä Tertullianuksen lausumaan kielteisiä sanoja taiteesta yleensä. Johannes Damaskolainen sen sijaan puolustaa ikonitaidetta ja osallistuu sydänkes- kiajalla käytyyn kuvariitaan, jossa debatoitiin kirkon kuvateosten teo- logisesta legitimiteetistä. 1200-lu- vulla Bonaventura koettaa yhdistää kauneuden ja Jumalan ja Tuomas Akvinolainen tutkailee muun

Jukka Mikkonen

Kauneuden ja sen

tutkimuksen historiaa

Kauneuden historia (Storia della bellezza, 2008). Toim. Umberto Eco.

Suom. Pekka Tuomisto. WSOY, Helsinki 2008. 438 s.

Estetiikan klassikot Platonista Tolstoihin. Toim. Ilona Reiners, Anita Seppä &

Jyri Vuorinen. Gaudeamus, Helsinki 2009. 543 s.

(2)

1/2011 niin & näin 149

kirjat

muassa Raamatun runollista kieltä ja merkitystasoja.

”Renessanssissa” Leon Bat- tista Alberti pohtii maalaustaiteen luonnetta tarkastelemalla antiikin maalareiden työtapoja; Marsilio Ficino pyrkii platonilais-kristillisen apparaatin avulla samastamaan rakkauden ja kauneuden; Giorgio Vasari enteilee renessanssi-termiä kuvatessaan taiteen kehityskulkuja ja taiteiden uudelleen syntymistä (rinascita) ajallaan 1500-luvulla.

Michel de Montaigne pohjustaa aja- tusta kauneuden relativistisuudesta ja subjektiivisuudesta skeptisissä es- seissään.

”Valistus ja romantiikka” on ko- koelman laajin osio. 1700-luvulla es- tetiikasta tulee filosofinen oppiala ja teoreetikkojen huomio alkaa siirtyä teoksesta sen vastaanottajaan, ha- vaitsevaan ja kokevaan subjektiin.

Erityisen ilahduttavia ovat kään- nökset Alexander Baumgartenilta, joka lanseeraa estetiikka-termin kauneuden tutkimukseen vuonna 1735 kirjoitetussa aisteihin ja kuvit- teluun perustuvaa tietoa (epistêmê aisthetike) käsittelevässä maiste- rintutkielmassaan ja määrittelee logiikan pikkusisarena pitämänsä filosofisen estetiikan oppialana Este- tiikka-teoksessaan (1750). Rousseau mollaa valistuksen ihanteita ja hai- kailee autenttisuuden perään, kun taas Johann Joachim Winckelmann kaipaa voimakkaammin antiikkiin,

missä taide sai hänen mielestään täydellisen ilmauksen. Brittiläisessä keskustelussa tutkimuksen keskipis- teitä ovat makuaisti, mielikuvitus ja taiteen kokijan kauneusarvostelmat.

David Hume etsii maun standardia ja pohtii makuaistiin vaikuttavia seikkoja kokijan luonteenlaadusta ai- kakauden tapoihin; Edmund Burke korostaa imaginaation roolia ma- kuarvostelmien muodostamisessa;

Thomas Reid hakee kauniita asioita yhdistäviä piirteitä tietynlaisen mie- lihyvän tuottamisesta; Archibald Alison teoretisoi esteettisen koke- muksen muodostuvan mielikuvi- tuksen avulla erityisen tunteen ym- pärille.

Keskustelu systematisoituu ja ensimmäiset varsinaiset estetiikan teoriat syntyvät.

Kant esittää Arvostelukyvyn kri- tiikissä (1790) perusteelliset näke- myksensä niin estetiikan alasta kuin makuarvostelman luonteesta. Hegel pohtii niin ikään estetiikan alaa ja kauneuden filosofisen tarkastelun luonnetta Estetiikan luentojen (1835–

1838) johdannossaan.

”Modernissa” puolestaan ko- rostuu taiteen ja yhteiskunnan suhde. Olinde Rodrigues, jota tai- dehistoriassa pidetään avantgarde- termin käyttöönottajana, korostaa 1800-luvulla taiteilijan tehtävää yh- teiskunnan kehittäjänä; Théophile Gautier kritisoi praksikseen pak- komieltyneitä utilitaristeja ja pro-

pagoi ”hyödytöntä taidetta”; John Ruskin rummuttaa taiteen eetil- lisesti ylentävää tehtävää; Charles Baudelaire pohtii kauneuden ikuista ja ajallista osaa, ja Oscar Wilde toteaa kärjistäen, että ”elämä jäl- jittelee taidetta paljon enemmän kuin taide jäljittelee elämää”. An- tologia päättyy Tolstoin maailmoja syleilevään julistukseen taiteen, tun- teiden kommunikoimisen, läsnä- olosta kaikkialla.

Alkutekstien aggressiivinen sak- siminen kauneus- ja taide-sanojen ympäriltä on ajoittain häiritsevän alleviivaavaa, jos kohta leikkely on välttämätöntä. Valinnoista ja puut- teista voi niin ikään aina narista:

Miksi Reid mutta ei Shaftesburya?

Entä miksi ei lainkaan Schopen- haueria? Miksi mukaan on otettu katkelma Marxin lisäarvoteoriasta, jonka sisältö on estetiikan kannalta olematon vaikka kirjoituksessa puhu- taankin taiteilijan työstä?

Kirjoitusten väliseksi vuoropuhe- luksi paljolti juonitettu kirja esittää onnistuneesti länsimaisen filosofisen estetiikan ydinajatuskulut. Kirjoi- tusvalikoima myös muistuttaa, että kullakin aikakaudella on tavallisesti hyvin erilaisia käsityksiä kauneu- desta ja taiteen tehtävästä, vaikka ne yleisesityksissä kuvataan usein ho- mogeenisiksi (vrt. Eco). Toimittajille kuuluu kaunis kiitos massiivisesta urakasta.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Puhtaan järjen kritiikissä Kant argumentoi, että molemmat ulottuvuudet ovat tiedon näkökulmasta vält- tämättömiä: ”ajatukset ilman sisältöä ovat tyhjiä” 5..

Lopuksi Rancière pohtii, miten itse esteettisen ko- kemuksen muoto on muuttunut siirtyessämme 2000- luvun taiteeseen ja mikä tämän uuden estetiikan poliit- tinen

Kauneuden idea on siis olennainen niin jatkumon ala- kuin sen yläpäässäkin, mutta aivan sen korkeimpia ilmentymiä lukuun otta- matta itse kauneuden idea ei ole halun

Vuorisen mukaan tämä perustuu idealistisen ajattelutapaan, siis siihen että ensin erotetaan toisistaan järjellä tajuttava maailma ja aistein havaittava maailma, ja sitten

Siksi harmonian, kirkkauden ja kauneuden oheen on liitettävä myös ajatus särkymisestä ja myös nöyrä tietoisuus siitä, että niin barbaria kuin sivistyskin ovat yhden

Valokuvaajina ovat sekä artikkelien kirjoittajat että nykyvalokuvataiteilijat, joiden kuvia oli esillä myös kesällä 2007 ”Maiseman kanssa kasvokkain” -valoku-

TOY:n, kanssa yhteistyössä: Puheviestinnän yhdistys Prologos, Suomen estetiikan seura, Suomen semiotiikan seura, Viestintätutkimuksen seura, Tulevaisuuden tutkimuksen

Kauneuden skaalan toinen ääripää, rumuus, tulee kyllä esille, mutta ei paradoksaalinen rumuuden vaikuttavuus, mieleenjäävien kauneuselämysten vastapainona kun ovat yhtä