• Ei tuloksia

Kaunis + hyvä = kaunoaisti - Kauneuden ja hyvyyden suhde toisiinsa 1920-luvun ja 2000-luvun taidekasvattajien silmin

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kaunis + hyvä = kaunoaisti - Kauneuden ja hyvyyden suhde toisiinsa 1920-luvun ja 2000-luvun taidekasvattajien silmin"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

TIIVISTELMÄ

Tekijä Veera Leena Antoniina Kuokka Työn julkaisuvuosi

2012

Laitos

Taiteen laitos

Koulutusohjelma

Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma

Työn nimi

Kaunis + hyvä = kaunoaisti - Kauneuden ja hyvyyden suhde toisiinsa 1920-luvun ja 2000-luvun taidekasvattajien silmin

Opinnäytteen tyyppi

Taiteen Kandidaatin opinnäyte

Kieli

suomi

Sivumäärä

27

Tiivistelmä

Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tekijän tietoutta käsitteestä kaunoaisti. Kaunoaisti tarkoittaa esteettisen ja eettisen yhdistävää aistia. Tutkimuksen yksi päämäärä oli tarkastella esteettisen ja eettisen suhdetta toisiinsa taidekasvatuksessa eri aikoina.

Tavoitteena tutkimuksessa oli kartoittaa kaunoaisti-käsitteen eri ilmenemismuotoja ja puhetapoja eri aikoina syntyneissä taidekasvattajien laatimissa kirjoituksissa ja vertailla niitä. Tutkimuskohteiksi valikoituivat 1920-luvulla vaikuttaneen taidekasvattaja Lilli Törnuddin tekstit, joissa kaunoaisti useaan otteeseen mainitaan. Vertailukohteena Törnuddille tutkimuksessa oli Sirkka Laitinen, joka kirjoitti vuonna 2003 väitöskirjansa nuorten esteettisestä ja eettisestä pohdinnasta. Laitisen teksteissä ei mainittu käsitettä kaunoaisti, mutta sen elementit, estetiikka ja etiikka, olivat keskiössä.

Tutkimusmenetelmä oli hermeneuttinen. Menetelmälle on ominaista vuoropuhelu tekstin ja tulkitsijan välillä. Tutkielma jakaantuu kolmeen osaan, ensimmäisessä osassa

valotetaan ajankuvaa sekä avataan keskeiset käsitteet sekä esitellään

tutkimusmenetelmä. Toisessa osassa käsitellään Törnuddin ja Laitisen kirjoituksiin kauneudesta ja hvyydestä. Kolmannessa osassa pohditaan heidän ajatustensa yhteväisyyksiä ja eroavaisuuksia.

Tutkimus osoitti Törnuddin ja Laitisen ajattelun väliset erot ja yhteydet. Yhteistä heidän ajattelulleen oli oppilaan sisäisen maailman ja elämän rikastuminen taiteen ja

esteettisten elämysten kautta. Molemmat myös korostivat taideopetuksesta saadun tiedon mahdollisuutta sovellettuna muuhun elämään. Törnuddin ajattelusta pääkohdiksi nousivat taiteen sivistävä ja kansaa yhtenäistävä vaikutus, jonka pohjana yhtenäinen hyvyys- ja kauneuskäsitys oli. Toisin kuin Laitinen, Törnudd ei kannustanut oppilaitaan kriittiseen ajatteluun. Laitinen korosti, että oppilaan oli tärkeää itse muodostaa käsitys siitä, mikä oli kaunista ja hyvää.

Avainsanat

kaunoaisti, kauneus, hyvyys, estetiikka, etiikka, taideopetus

(2)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

2000-luvun kauneuskirurgia ei tietenkään ole sama asia kuin menetettyjen hampaiden korvaaminen 1940-60-luvun maaseudulla, mutta erityisesti naisille kasvojen ulkonäkö on

neuvostosatiirin keskeisimpiä elementtejä, mitä aiheita 1920‒1930-luvun neuvostosatiiri käsitteli, mitkä olivat kyseisen ajanjakson satiirin kohteina ja sitä, mitä

Tutkielmassa eritellään sitä, miten kansakoululaisen hahmo asettuu vuosina 1918-1929 Kasvatus ja koulu -lehdessä ja Kisakenttä -lehdessä julkaistusta artikkeleista

Hän tukeutuu myös Milton Friedmaniin, jonka mukaan voiton maksimointi on yritysjohtajan moraalinen

Molekyylimallinnuksen opetuskäyttö alkoi Suomen kemian opetuksessa 2000-luvun alussa. 2000-luvun TVT:n hyödyntäminen eroaa selvästi 1990-luvusta, sillä sen käyttö integroitiin

Millainen on Aino Kallaksen 1910-luvun molemmin puolin sijoittuvan tuotannon suhde virolaiseen 1900-luvun alun kirjallisuuteen, millä tavoin kirjailijan novellien kehitys

Takana on pitkä yliopistoura muun muassa Tampereen yliopistossa sosiaalipolitiikan, erityisesti sosiaalityön professorina vuodesta 1982 ja hän on osallistunut yhdistyksen

 Julkisuudella  on  tiedonvälitys-­‐  ja  viihdytystehtävä,   mutta  se  on  lisäksi  moraalikasvattaja..  Toisin  sanoen  lehdistö  synnyttää