• Ei tuloksia

Sivistystä vapaasti vastavirtaan näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sivistystä vapaasti vastavirtaan näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

2

Pääkirjoitus

O

NKO VALTIONVALLAN ohjaukseen valjastettu sivistystyö vapaa ja mitkä kriteerit sopivat sen arviointiin? Vai- vaako vapaata sivistystyötä kenties Tukholman syndrooma? Kun kaikkia elämänalu- eita arvioidaan kansallisen talouden suoritus- ja kil- pailukyvyn mittareilla, tarkoittaako se, että sivistys- työn tuho on väistämätön?

On antoisaa lukea pohdintoja ja vastauksia näi- hin kysymyksiin 14 kirjoittajan Vapaa, vallaton ja vangittu sivistystyö -pamfletissa.

Kirja pitää elossa keskustelua nykypäivän val- tavirtaan nähden ”toisenlaisesta” koulutuksesta, sen tarpeesta, käytännöistä ja mahdollisuuksista.

Oikeastaan kirjan kaikki kirjoitukset nousevat sa- masta suosta: ihanteellisuuden katoamisesta ja vaihtoehdottomuudesta. Kaikki tämän hetken va- linnat ja päätökset tehdään talouden rautahäkissä seuraavan kvartaalin tulokseen tähdäten. Välttä- mättömyys on uusi normaali, ja siihen alistuminen on hyve.

VAIHTOEHDOTTOMAN KAUDEN VAIHTOEHDOT

Professori Jyri Mannisen mukaan sivistystyön pe- rinnettä ja alkuperäistä tehtävää nakertavat esimer- kiksi nykyinen lainsäädäntö ja painopistealueet,

laatu- ja kehittämisavustukset ja laatutyö sekä myös opistojen vakiintuneet työtavat ja koulutussuunnit- telun mallit.

Vapaa sivistystyö on kaikkien muiden julkisten palvelujen tavoin oppinut perustelemaan tarpeelli- suuttaan rahassa mitattavilla hyödyillä, jotka edel- leen kertautuvat maan kilpailukyvyn paranemise- na. Yksilön hyvinvointikaan ei enää tunnu riittävän perusteeksi. Hyvinvointi on hyödyllistä siksi, että se auttaa kansalaista jaksamaan töissä ja osallistumaan osaamispanoksellaan kilpailukyvyn kohottamistal- koisiin.

Yritysten kilpailukyvyn ja yksilön hyvinvoinnin edistäminen eivät enää sovitu yhteen, kuten saatet- tiin ajatella vielä muutama vuosikymmenen sitten.

Nykyään enemmän kuin koskaan kilpailukykyä yri- tetään parantaa asettamalla työnteko ihmiselämän tärkeimmäksi päämääräksi ja työelämässä menes- tyminen ihmisarvon mitaksi. Vielä jokin aika sitten oli tavallista kuvata utopioita, joissa ihminen vähi- tellen vapautuu välttämättömästä työnteosta ja saa enemmän aikaa perheelle, yhteisöille, harrastuksille, taiteille ja itsensä sivistämiselle.

Nyt 2010-luvulla nämä utopiat ovat harhakuvia.

Talouselämän etuja ajavat tahot tuomitsevat down shiftaajat, elämän leppoistajat, konsumerismin krii-

Sivistystä vapaasti

vastavirtaan

(2)

3

ARTIKKELIT

AIKUISKASVATUS 1’2015

Pääkirjoitus

Jokin aika sitten oli tavallista luoda

utopioita, joissa ihminen vähitellen vapautuu välttämättömästä työnteosta. 2010­luvulla

nämä utopiat ovat harhakuvia. 5 1/ 201

tikot ja degrowth-liikkeen kannattajat vastuuttomiksi siksi, että nämä asettavat maapallon kantokyvyn ja oman sekä läheistensä elämänlaadun yritysten voit- toja ja omaa palkkaa tärkeämmälle sijalle.

Pamfletissa opetusneuvos Juha Sihvonen kä- sittelee kiinnostavasti uudelleen vanhaa kysymys- tään siitä, ovatko vapaat sivistystyöt tehty ja onko koulutuksen kehittäminen tehnyt sivistystyön tar- peettomaksi. Sihvonenhan tuli väitöskirjassaan joh- topäätökseen, että ”niin kauan kuin ihmistä ei ole alistettu pelkäksi työvoimaksi, niin kauan tarvitaan vapaata sivistystyötä”. Nyt hän päivittää tuolloista johtopäätöstään muotoon: ”vapaata sivistystyötä tarvitaan yhä edelleen, jotta ihmistä ei voida alistaa pelkäksi työvoimaksi.”

Kasvatusfilosofi Jyrki Hilpelä ja yliopistonleh- tori Ari Sivenius puolestaan ehdottavat, että ”sivis- tystyön tulee saada ihmiset ajattelemaan, lukemaan kirjoja, ottamaan etäisyyttä vallitsevaan ja tekemään jotakin itse maailman parantamiseksi.”

2010-luvun Suomessa nämä ehdotukset ovat radikaaleja!

NATIONALISMISTA INTERNATIONALISMIIN

Sivistyksen suuntaa pohdittaessa on aiheellista muistella, mitä Martha Nussbaum kirjoittaa kir- jassaan Talouskasvua tärkeämpää (2011) nykyajan maailmankansalaisesta: he ovat edeltäjiään paljon suoremmin riippuvaisia lajitovereista, joita eivät ole koskaan tavanneet. Kuten kauppa ja markkinat ovat nykyään globaaleja, myös taloudelliset, ekologiset,

uskonnolliset ja poliittiset ongelmat ovat maail- manlaajuisia. Niiden ratkaisemisesta ei ole toivoa, elleivät toisilleen tuntemattomat ja etäiset ihmiset ryhdy uudenlaiseen yhteiseen ponnisteluun. Ilmas- tonmuutos, ympäristön ja uhanalaisten eläinlajien suojeleminen, energiantuotantoon liittyvät riskit, ydinaseiden uhka, kaupankäynnin vähimmäiseh- dot, tuotannon ja työvoiman liikkuminen ja kelvol- listen työolojen turvaaminen sekä ihmiskaupan ja orjuuden torjuminen edellyttävät tehokkaita mo- nenkeskisiä ja ylikansallisia järjestelmiä.

”Globaali talous on tehnyt meistä kaikista osallisia meille etäisimpienkin ihmisten elämään. Yksinker- taisimmatkin kulutuspäätöksemme vaikuttavat niiden ihmisten elintasoon, jotka jossain kaukai- sessa maassa valmistavat haluamiamme tuotteita.

Arkiset toimemme rasittavat ympäristöä koko pla- neetalla. [--] Koulutuksen pitäisi valmentaa ihmisiä keskustelemaan mielekkäästi näistä kysymyksistä, tuntemaan itsensä koko maailman kansalaisiksi eikä vain amerikkalaisiksi, intialaisiksi tai euroop- palaisiksi. Jos kansainväliselle yhteistoiminnalle ei anneta vahvaa perustaa kouluissa ja yliopistoissa, ihmisten välinen vuorovaikutus luultavasti hoide- taan markkinoilla tapahtuvaa vaihtoa säätelevien kapea-alaisten normien mukaan. Silloin ihmiset nähdään ennen muuta hyödyn tavoittelun välineik- si.” (Nussbaum 2011, s. 98.)

Heikki Silvennoinen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(E17) Seuraavassa esimerkissä virkailija kuvaa sitä, kuinka vaikean asian selittäminen asiakkaalle ymmärrettävällä tavalla kasvattaa asiakkaan luottamusta sekä

Kirjasta saa myös vaikutelman, että Suomi poikkeaa muista maista siinä, että meillä ei ole laadittu erityistä aktivointipolitiikkaa aja- tellen maahanmuuttajia, kun

Mutta sitten ehkä siihen vois lisätä vielä sen, että ite kokee tärkeäksi myös sen li- säks mitä pojat saa meiltä niin mutta sitten, että perhe saa sitä vähäsen tukea

Tämä kysymys nousi esille jokin aika sitten pohtiessamme työelämän muutostrendejä. Vapaa-ajalla emme odota, että joku päättää asioita puo- lestamme tai antaa erityisen luvan

Jo vuonna 1868 amerikkalaiset kaup- piaat kritisoivat, kuinka uusi viestintämuoto on tehnyt liiketoiminnasta ympärivuorokautista (How the Victorians Wired the World, 2000)..

tama miljoona vuotta sitten ihmistä ei ollut olemassakaan, on varmasti vielä vaikeampi hyväksyä, että muu­. taman miljoonan vuoden kuluttua ihminen on ehkä

 Missä kohdissa elinkaarta energiaa sitoutuu ja missä sitä vapautuu (voit kuvata energiavirtoja esityksessäsi esimerkiksi nuolilla)..  Mitkä prosessit vaativat erityisen

Ricœur onkin toisessa yhteydessä todennut, että fiktiivinen kertomus ”simuloi kokemusta, joka voisi olla omamme” (Ricœur 2005, 168). Tämän voi tulkita niin, että aika