• Ei tuloksia

Retki aatehistoriaan näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Retki aatehistoriaan näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

44 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 6 / 2 0 0 8

Elämäni tiEtokirjat

retki aatehistoriaan

Marjatta Hietala

Heinäkuussa 2008 kirjailija Ernst Jüngerin läpi- murtoteos In Stahlgewittern ilmestyi suomeksi nimellä Teräsmyskyssä Ajatus-kirjojen kustanta- mana. Se oli 1920-luvulla Thomas Mannin Bud- denbrookien jälkeen luetuin teos Saksassa. Tästä teoksesta otettiin 14 painosta. Minulla oli tänä vuonna kunnia kirjoittaa teoksen suomennok- seen jälkisanat – olinhan tutustunut Ernst Jün- geriin tehdessäni yleisen historian pro gradu- työn ja väitöskirjan Jüngerin ja hänen piirinsä uusnationalistisesta lehtikirjoittelusta vuosina 1920–1933.

In Stahlgewittern -teoksessa ja kolmessa muussa sotapäiväkirjassa Jünger kuvaa sotako- kemusta herooisena elämyksenä, jossa pelko vaa- tii urhollisuutta ja jossa ihmisen kaikki voimava- rat on otettava käyttöön. Sotaelämyksen merkitys Jüngerin ajattelulle avautui minulle asteittain, kun tutustuin koko siihen nationalistiseen ja irratio- nalistiseen aatteelliseen taustaan, josta hänen ajat- telunsa kumpusi.

Uusnationalistisen ryhmän intellektuaalisena johtajana Jünger halusi rakentaa uuden Saksan vahvan, ensimmäisessä maailmansodassa karais- tuneen ihmistyypin, uuden eliitin, varaan, ja hän raivasi erityisesti lehtikirjoituksillaan maaperää suotuisaksi kansallissosialismille, vaikka hän ei itse koskaan liittynyt kansallissosialisteihin. Jün- ger oli rintamalla seitsemän kertaa haavoittunut, Pour le meritéllä palkittu sotasankari. Kansallisso- sialistien parlamentaariset keinot nousta valtaan, samoin kuin Hitler, eivät häntä miellyttäneet.

Jälkikäteen olen miettinyt miten selvisin ura- kasta – olihan kysymyksessä elossa olevan erit- täin tunnetun kirjailijan, kuolemankenttien runoilijaksi kutsutun kirjoittajan varhaistuo- tannon analyysi. Nämä pohdinnat vievät minua monien tietokirjojen pariin.

Ymmärtääkseni Jüngeriä, minun oli tutustut- tava saksalaiseen aatemaailmaan ja filosofeihin laajasti: Johan Gottlieb Fichtestä ja Georg Wil- helm Hegelistä Friedrich Nietzscheen ja Arthur Schopenhauerista Georges Soreliin. Kun yritin ohittaa joitakin filosofeja lukemalla sekundääri- kirjallisuutta, kehotti ohjaajani menemään alku- lähteille tässäkin tapauksessa. Hädissäni menin filosofien luennoille ja tilastotieteen opinnoista lähti toisen tutkinnon suorittaminen. Rohkeut- ta minulta ei puuttunut. Väitöskirjani loppuvai- heessa uskaltauduin myös haastattelemaan kir- jailijaa Wilfingeniin, schwabilaiseen kylään, ja tässä ”syvähaastattelussa” sain häneltä kirjoitta- matonta tietoa hänen piiristään. Jüngerin piiriä luonnehdittiin aikalaiskirjallisuudessa oikeiston vasemmaksi laidaksi (Linke Leute von rechts), mutta Jünger totesi ”meitä voidaan myös luon- nehtia vasemmiston oikeaksi siiveksi” (Rechte Leute von links). 1920-luvun lopulla oikeisto- ja vasemmistointellektuellit liikkuivat Berliinis- sä samoissa kirjallisissa klubeissa ja pyrkimys muutokseen oli yhteistä molemmille. Tutustuin syvällisemmin myös Bertholt Brechtin tuotan- toon.

Jüngerin sotakuvauksissa voidaan nähdä dar- winistinen taistelu olemassaolosta, jossa paras jää eloon. Sodan ja sotaelämyksen biologisissa tulkinnoissaan Jünger lähestyi Oswald Spengle- riä, joka muutamaa vuotta aiemmin oli kirjoit- tanut teoksen Der Untergang des Abendlandes.

Tämän ohella Thomas Mannin Buddenbrookit auttoivat minua ymmärtämään ajan ilmiöitä ja henkeä. Mannin teoksessa esiintyvä degeneraa- tio ja porvarillinen elämäntapa olivat juuri niitä ilmiöitä, joiden tilalle Jünger halusi nostaa taiste- luissa karaistuneen ihmistyypin ja sodan luoman arvomaailman, jossa yksilö oli valmis uhraamaan

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 6 / 2 0 0 8 45 kaikkensa kansakunnan (Nation) hyväksi.

Mutta ei tässä kaikki. Rinnakkaisia virtauk- sia kuten ranskalaista äärioikeistolaista Action françaisea ja Italian fasismia ei sopinut Jüngeriä tutkiessa ohittaa, viittasihan hän usein näihin liikkeisiin ja ihaili Benito Mussolinin tuloa val- taan. Polkuni veivät ranskalaisen äärinationalis- min edustajiin kuten Maurice Barrèsiin ja Itali- an fasismiin. Miten saatoin nuorena ymmärtää fasistista liikettä? Tutustuminen futurismiin ja Filippo Tommaso Marinettiin auttoi.

Kun aiheenani oli Jüngerin varhaistuotan- non propagandistinen teksti, jossa sanojen ja lauseiden toistolla on merkitystä, päätin sovel- taa aineistoon sisällönanalyysiä. Tutustuin pro- pagandistisen tekstin analyysimenetelmiin, joita oli sovellettu toisen maailmansodan propagan- daan, enkä uskonut Darell Huffin teosta Kuinka tilastoilla valehdellaan. Tietokirjaksi historioit- sijalle kelpasi Murray R. Spiegelin klassinen teos Statistics, jonka avulla harjoittelimme todennä- köisyyslaskentaa Gregor Mendelin hernekokeil- la. Suomalaiset sisällönanalyysin soveltajat olivat vähissä. Olavi Borgin teos puolueideologiois- ta auttoi eteenpäin. Opin Borgin tutkimukses- ta sen, että kun laskin frekvenssejä siitä, miten monta kertaa Jünger vetosi tekstissään esimer- kiksi rintamamieskokemukseen, rintamamies- eliittiin ja johtajan kaipuuseen, voin sanan sijas- ta laskea lausumia, jotka sisältävät ajatuksellisen kokonaisuuden.

Vaikeinta oli yrittää löytää selitys Jüngerin suosiolle. Miten Jünger sai ihmiset innostumaan uuden valtakunnan tarpeellisuudesta? Poliit- tisten ja taloudellisten tekijöiden rinnalla tar- vittiin avuksi kirjoja autoritaarisesta ihmistyy- pistä, kuten Karl Popperin Avoin yhteiskunta ja sen viholliset ja Erich Frommin teos Vaarallinen

vapaus. Frommin analyysi kansallissosialismin psykologiasta oli ensimmäisiä sarjassaan.

Tarvittiin lisää selityksiä. Sukupolviteoriat löytyivät apuun. Karl Mannheimin teorioiden avulla saatoin ymmärtää miten voimakkaasti ratkaiseva kokemus, tässä tapauksessa ensim- mäisen maailmansodan kokemukset, saattoi- vat yhdistää sodan käynyttä sukupolvea. Kun oli kysymys ensimmäisen maailmansodan eliit- tiin kuuluneesta Ernst Jüngeristä, ei voinut olla tutustumatta eliittiteorioihin, erityisesti Vilfre- do Pareton näkemyksiin erityyppisten eliittien vuorottelusta maailmanhistoriassa.

Näillä esimerkeillä voin rohkaista jokaista aatehistorian tutkijaa pitkälle retkelle länsimai- sen kulttuurin eri laidoille.

Kirjoittaja on Tampereen yliopiston yleisen histo- rian professori.

Seuraavassa lehdessä elämänsä tietokirjoista ker- too akateemikko Olli Lehto.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jos ajattelemme sellaista kerronnallisten puheilmaisujen skaalaa kuin keskustelu, raportoiva kuvailu, esitys ja esiintyminen, niin kaikissa näissä lajeissa voi olla mukana

Jos olettaa — mikä ei ole ongelma- tonta — että lukeminen heijastaa määrättyä elä- mäntapaa, niin lukemistutkija pystyy toki vastaa- maan useimpiin Eskolan

Tuomen näkemyksen mukainen hyvinvointi- tutkimuksen laajentaminen voi olla hyvinkin he- delmällistä, mutta sitä ei missään tapauksessa ai- nakaan ympäristön ja hyvinvoinnin

Mann myöntää tällaisen valta-analyysin muodon tärkeyden (missä hän eroaa Parsonsista, joka ei koskaan aivan löytänyt Millsin The Power Elite -teok- sen punaista lankaa, kuten

Näin ol- len on lähtökohtaisesti selvää, että kysei- sen kielen puhujilla on myös vankka suo- men kielen taito.. Toisaalta suomen ja ro- manin pitämistä erillään helpottaa

suomalaiseen elämäntapaan ja omaperäiseen kulttuuriin tarjoamalla esimerkiksi mah- dollisuuksia iltapäiväkahvihetkeen suomalaisessa kodissa tai majoituksen paikalli- sen

Näin siitä huolimatta, että ersän i7ne ’suuri’ -adjektiivin nasaali onkin liudentunut (MW: 463–464). 379).) Ongelmana on myös näiden sääntöjen ulottaminen vaikkapa

Se perustui keskeisiltä osin Gananderin aineistoon, jos- kin sekä esimerkkejä että Renvallin margi- naaliseksi katsomaa sanastoa oli karsittu ankaralla kädellä ja toisaalta