• Ei tuloksia

Ihmisen inherentistä arvosta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ihmisen inherentistä arvosta"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

205

Jo u r n a l o f So c i a l Me d i c i n e

Päätoimittaja

Kristiina Manderbacka editor@socialmedicine.fi

Toimitussihteeri

Krister Björklund

toimitussihteeri@socialmedicine.fi 040-747 8953

Toimitusneuvosto

Elina Hemminki, Lasse Kannas, Jaakko Kaprio, Antti Karisto, Liisa Keltikangas-Järvinen, Simo Kokko, Eero Lahelma, Risto Lehtonen, Pekka Louhiala, Esa Läärä, Jouko Lönnqvist, Heikki Murtomaa, Ritva Nupponen, Kari Poikolainen, Pekka Puska, Arja Rimpelä, Elianne Riska, Leena Räsänen, Sirkka Sinkkonen, Harri Sintonen, Antti Uutela, Jussi Vahtera, Tapani Valkonen, Hannu Vuori

Julkaisija

Sosiaalilääketieteen yhdistys ry Socialmedicinska föreningen rf

Puheenjohtaja

Ilmo Keskimäki

Stakes, PL 220, 00531 Helsinki, ilmo.keskimaki@stakes.fi

Sihteeri

Tuulikki Vehko PL 598, 00101 Helsinki, sihteeri@socialmedicine.fi

Neljä numeroa vuodessa

Tilaushinnat vuonna 2007: Jäsenet 35 € opiskelijat 16 € (Sosiaalilääketieteen yhdistyksen jäsenmaksu), muut, yhteisöt ja tilaukset ulkomaille 39 €,

irtonumerot 10 € + postikulut

ISSN 0355-5097

Vammalan Kirjapaino Oy 2007

SoSiaali-

lääketieteellinen aikakauSlehti

4/2007

44. vuosikerta

P ä ä k i r j o i t u s

Ihmisen inherentistä arvosta

Martin McKee kirjoittaa tässä numerossa soli- daarisuudesta yhdentyneessä Euroopassa. Hän pohtii miten se, määritämmekö implisiittisesti ih- misten kuuluvan ”meihin” vai ”toisiin” vaikuttaa siihen, katsommeko, että heidän terveytensä ja muu hyvinvointinsa on tarpeen turvata samoilla periaatteilla kuin meidän terveytemme ja hyvin- vointimme. Kysymys näyttää viime kädessä ole- van siitä, katsommeko näiden toisten olevan ar- vokkaita.

Katsausartikkelissaan ihmisarvoon, arvok- kuuteen ja terveyteen kohdistuvista tutkimuksista Nora Jacobson (2007) erottaa kaksi erityyppistä ihmisarvon käsitettä: pysyvän, syntymässä saa- dun ihmisarvon ja sosiaalisen ihmisarvon. Perin- teisesti ihmisarvon on ajateltu olevan erottama- ton osa kutakin yksilöä. Tämä käsitys on ollut lähtökohtana Yhdistyneiden kansakuntien perus- kirjassa, taloudellisia, sivistyksellisiä ja sosiaalisia oikeuksia koskeva yleissopimuksessa, Suomen perustuslaissa samoin kuin oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa korostavassa terveys- ja sosiaalipo- litiikassa. Jacobsonin kuvaama sosiaalinen ihmis- arvo puolestaan olisi jotakin, joka voidaan me- nettää ja saavuttaa, ja jota voidaan loukata tai edistää. Se olisi tilannesidonnainen, neuvotelta- vissa oleva ja jollain tavoin mitattava. Sosiaalises- sa ihmisarvossa olisi siis kysymys siitä, miten

(2)

206

yhteisössä kohdellaan yksilöitä ja ryhmiä – ja mi- ten he kokevat itseään kohdeltavan.

Jacobsonin ajatus ei ole uusi, vaan hän on pi- kemminkin nimennyt sosiaalisiin oikeuksiin liit- tyvät kysymykset uudelleen ihmisarvon kautta (ks. esim. Rentto 1992). Tämä on houkutteleva tapa avata ihmisarvon käsitettä mitattavissa ole- vaksi ilmiöksi, mutta se voi myös rapauttaa ylei- sesti hyväksyttyä eettistä periaatetta jakamatto- masta ihmisarvosta. Sosiaaliset oikeudet, joiden toteutumisesta käydään yhteiskunnassa jatkuvaa kamppailua, pohjaavat nimenomaan ihmisarvoon sen jakamattomassa merkityksessä.

McKee on perustellusti huolissaan yhteiskun- nallisten jakojen jyrkentymisestä yhdentyvässä Euroopassa. Samalla hän kuvaa oivaltavasti toi- seuden kulttuurista syntymistä uskonnollisten ja syntyperään liittyvien jakolinjojen kummallakin puolen. Tämänkaltainen keskustelu on sosiaali- lääketieteellisen tutkimuksen kannalta keskeistä.

Selektiiviset raskaudenkeskeytykset, geenitekno- logia, eutanasia ja elämän pitkittäminen lääketie- teen keinoin pakottavat pohtimaan eettisiä kysy- myksiä. Iäkkäiden ihmisten hoidossa ja palveluis- sa todetut puutteet, heidän kokemansa yksinäi- syys ja muita ikäryhmiä yleisempi vähävaraisuus herättävät kysymään toiseuden historiaa ja nyky- tilaa heidän kohdallaan. Sosiaalisten oikeuksien

toteutuminen taas näyttää olevan vasta korkein- taan puolitiessä vaikeavammaisten ihmisten koh- dalla Valtioneuvoston selonteon (2006) mu- kaan.

Ihmisarvon, toiseuden ja sosiaalisten oikeuk- sien yhteen kietoutuminen tulee näkyväksi yhteis- kunnallisesti suuntautuneessa terveystutkimuk- sessa. Martin McKeen kanssa on helppo olla sa- maa mieltä siitä, että myös tutkijoilta vaaditaan valppautta ja näiden asioiden esillä pitämistä.

KIRJALLISUUS

Jacobson N. Dignity and health: A review. Soc SciSoc Sci Med 2007: 64: 292–302.

Rentto J-P. Vapaus ja vastuu. Yksilöautonomia,Vapaus ja vastuu. Yksilöautonomia,

”ihmisoikeudet” ja sosiaalipolitiikka. Teoksessa Kemppainen E (toim.) Yksilön vastuu ja sosiaaliset oikeudet. Sosiaali- ja terveyshallitus, Raportteja 76, Helsinki 1992.

Valtioneuvoston selonteko vammaispolitiikasta.

Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2006:9.

Kristiina ManderbacKa

Päätoimittaja

Päivi toPo

VTT, dosentti., akatemiatutkija, Suomen Akatemia/Stakes

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ne haluaa tietää ja haluaa olla mukana uusissa asioissa…et se koke mus minul on näitten vuosien aikaan et jotenkin on ollu ilo tehdä töitä sellaisten ih misten kanssa että ne

Tutkimuskysymyksinä oli: ”Millaiseksi omaishoitajat kokevat suun terveytensä?”, ”Miten omaishoitajat käyttävät suun terveydenhuollon palveluita?” sekä ”Miten

Toinen opiskelija kertoi, miten hän ei ollut saanut opiskelijaterveydenhuollosta apua haasteisiinsa, koska hän ei vastannut henkilökuntaan kuuluvan ihmisen näkemystä siitä,

Haastatteluissa kuitenkin tuli esiin useita mielenkiintoisia näkemyksiä kuten bus- sien saasteiden kohdistuminen, maaseudun liikenteen riippuminen palveluverkosta, ih-

Siihen kuuluisi samalla sen oppimista, että oma tarvitsevuus ja elä- mänhalu ovat toisen ja luonnon vastaamisesta riippuvaisia?. Askelmat ih- misten välisistä

Jos tunnustettaisiin, miten keskeisesti mielikuvitus vaikuttaa kirjallisuuden lukemiseen ja kirjoittamiseen ja miten se liittyy ihmisen kognitioon yleensä, tämä voisi auttaa

Tässä tutkimuksessa diskurssit kuvaavat ihmisten välisiä suhteita sekä ih- misten ja instituutioiden toimintaa, joten niiden voidaan ajatella olevan ajattelu- ja

Ket- tusen (2005) tekemän tutkimuksen mukaan lukion ja ammatillisen koulutuksen valinneiden välillä on eroja. Lukioon haluavista oppilaista suurin osa perusteli valintaansa