• Ei tuloksia

Maailman rahapeleistä ja rahapelien maailmoista näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Maailman rahapeleistä ja rahapelien maailmoista näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 1 61 violta yli 30 000 golfkenttää ja 55

miljoonaa pelaajaa. Erityisesti vii- me parinkymmenen vuoden aika- na golfin harrastajamäärät ovat li- sääntyneet huikeasti. Golfin har- rastamisella on perinteisesti ollut elitistinen leimansa, mutta harras- tajamäärien nopean kasvun myötä golf on keskiluokkaistunut.

Golf ei ole teoksen mukaan kui- tenkaan keskiluokkaistunut kaik- kialla Euroopassa. Esimerkiksi Ita- liassa golf on yhä elitistinen harras- tus. Myös Saksassa golfilla on yhä elitistinen leima. Christian Eisen- bergin ja Reet Tammen artikkelin mukaan kansainvälisestä buumista huolimatta golfia pidetään Saksassa tylsänä, kalliina ja turhana vanhus- ten lajina. DDR:n aikaan nykyiset golfkentät olivat armeijan ja teol- lisuuden käytössä eikä laji saavut- tanut odotettua suosiota Saksojen yhdistymisen jälkeen. Golf on Sak- sassa rahoitettu pääosin yksityisil- lä investoinneilla, ja sen harrasta- minen on keskittynyt suurkaupun- kien tuntumaan.

Suvi Taljan mukaan golfin suosion kasvu ajoittuu Suomes- sa 1980-luvulta eteenpäin, jolloin kenttien omistus alkoi muuttua osakepohjaiseksi. Suomessa golf- kentät ovat kuitenkin tyypillises- ti pelaajien ja vapaaehtoistoimin- nan yhdistelmiä, ei niinkään yksi- tyisten yritysten omistamia. Vaikka golf on Suomessa yhä miehinen laji, on naisten ja perheiden osuus pe- laajista ollut kasvussa. Isossa-Bri- tanniassa sijaitsevaa Salfordin kau- punkia tutkineen Philip Jamesin ja Emma L. Gardnerin mukaan golfin kaltaiset liikunta- ja virkistysalueet toimivat kaupunkien keuhkoina.

Vain osa golfkentistä on tehokkaas- sa käytössä, jolloin valtaosa aluees- ta toimii luonnon elinympäristö-

nä. Jarmo Saarikivi antaa artikke- lissaan esimerkkejä siitä, minkälai- sia vaikutuksia golfkentillä voi olla eläinkunnalle ja kasvillisuudelle.

Sport, Recreation and Green Space in the European City -teok- sen pääteema pureutuu länsimaa- laisten ihmisten yksilöllisten va- lintojen ja ympäristön asettamien rajojen väliseen ristiriitaan. Kirjan artikkelit jakavat lukijalle ajankoh- taista ja tarpeellista tietoa kohde- kaupunkien ja -maiden viheraluei- den kehitykseen vaikuttaneista his- toriallisista ja poliittisista tekijöistä.

Kiistattomista ansioistaan huo- limatta teos jää kokonaisuutena lukijalle osin vaikeasti avautuvak- si. Artikkeleissa esiteltyjen tapaus- tutkimusten keskinäinen vertailu on vaikeaa. Tämä on usein artik- kelikokoelmien ongelma. Kun yk- sittäiset artikkelit ovat syntyneet kirjoittajien omista tutkimuslähtö- kohdista käsin, ei vertailuasetelma lupauksista huolimatta kovin hy- vin toteudu.

Pienoisena puutteena voidaan pitää myös sitä, että teos jättää lu- kijan oman harkinnan varaan sen pohtimisen, miksi kokoelmaan on valittu artikkeleita nimenomaan suomalaisilta, hollantilaisilta, sak- salaisilta, italialaisilta ja brittiläisil- tä tutkijoilta. Onko kyseisten mai- den liikunta- ja urheilupaikkojen kehityksessä jotain erityistä vertai- luja ajatellen vai edustavatko valitut maat kenties eurooppalaisia liikun- ta- ja suunnittelukulttuurin ideaa- lityyppejä?

Esittämästäni kritiikistä huoli- matta havainnot eri maista tarjoa- vat mielenkiintoista ja ajankohtais- ta luettavaa liikunnan, urheilun ja viheralueiden välisestä suhdever- kostosta. Teos vahvistaa käsityksiä siitä, että ymmärtääksemme lii-

kunnan, urheilun ja vapaa-ajan ra- kenteita, organisoitumista ja funk- tioita eri maissa on tunnettava ne historialliset, poliittiset ja sosio- kulttuuriset olosuhteet, joissa kau- punkilaiset ovat asuneet. Kuten Jussi Jauhiainen teoksen epilogis- sa esittää, jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista kiinnittää huomio viheralueiden ja liikuntapaikkojen eri toimijoiden näkemyksiin. Suo- sittelen artikkelikokoelmaa erityi- sesti liikunnan yhteiskuntatietei- den tutkijoille ja opiskelijoille sekä kaikille kaupunkisuunnittelun pa- rissa toimiville.

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja leh­

tori kansainvälisessä liikunnan yhteis­

kuntatieteiden maisteriohjelmassa Jyväskylän yliopistossa.

Maailman rahapeleistä ja rahapelien maailmoista

Hannu Linkola

Sytze F. Kingma (toim.): Global gambling. Cultural perspectives on gambling organizations.

routledge, New York 2010.

Hollantilaisen sosiologi Sytze King- man toimittama teos tarjoaa kiin- nostavia näkökulmia rahapelaa- misen luonteeseen ja yhteiskun- nalliseen taustaan. Yhdeksässä ta- paustutkimuksessa tarkastellaan rahapelaamisen organisatorisia, lainsäädännöllisiä, teknologisia ja psykologisia rakenteita eri puo- lilla maailmaa. Organisaatiotasoa luotaavissa kirjoituksissa koros- tuu enimmäkseen rahapeliyritys- ten ja valtioiden rooli, mutta välillä koukkauksia tehdään myös mikro- tasolle, kuten blackjack-pöydän ää-

(2)

62 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 1

relle tai pelaamisen ympärille muo- dostuneiden sosiaalisten suhteiden pariin.

Vaikka teoksessa painottuu so- siologinen tutkimusote, kokonai- suudesta välittyy rahapelitutkimuk- sen monitieteinen luonne. Näkö- kulmia ja menetelmiä on poimittu mukaan niin historiantutkimuk- sesta, etnografiasta kuin taloustie- teistäkin. Näkökulmien runsau- desta huolimatta teos on yhtenäi- nen ja johdonmukainen. Kingman laatima erinomainen johdanto si- too tekstit teoksen viitekehykseen, ja kirjoitusten teoreettiset yhtymä- kohdat muodostavat loogisen jat- kumon. Myös kirjan tiivis muoto miellyttää. Kansien väliin ei ole yri- tetty koota kokonaiskuvaa rahape- laamisesta. Teos tyytyy tarjoamaan kiinnostavasti ja perustellusti poh- justettuja kurkistuksia tähän kieh- tovaan ja ristiriitaiseenkin maail- maan. Kirjoituksissa esitettyjä aja- tuksia ja johtolankoja voi soveltaa sujuvasti myös sellaisiin rahapelaa- misen muotoihin ja yhteiskunnalli- siin kysymyksiin, joita teoksessa ei käsitellä.

Tervetuloa koneistoon

Kirjoittajat tarkastelevat rahape- laamista erityisesti osana markki- navetoista kulutuskulttuuria. Yk- silön, yhteiskunnan ja teknologian välistä suhdetta avataan lähes jo- kaisessa kirjoituksessa samojen runkoteorioiden kautta. Viittauk- sia Bruno Latourin toimijaverkko- teoriaan, Henri Lefebvren spatiaa- lisuuden trialektiikkaan ja Pierre Bourdieun pääomateoriaan vilisee siellä täällä. Ydinsanoma on suh- teellisen yksinkertainen. Kirjoit- tajat määrittelevät rahapelaamisen elämysteollisuuden muodoksi, jo- ka pikemminkin luo kuin tyydyt-

tää tarvetta pelata. Johdannossaan Kingma tukeutuu Jean Baudrillar- din ajatukseen kulutuksesta tuo- tannon tuotteena. Hän esittelee rahapelaamisen äärimmilleen ra- tionalisoituna teknologiana, jo- ka mahdollistaa sekä kuluttami- sen että kuluttajien kontrolloin- nin. Kingma sijoittaa näkemyk- sensä Las Vegasiin, jonka kasinoita hän pitää nykyisen kulutuskulttuu- rin paradigmoina. Pelipöytien ym- pärille on rakennettu pompöösejä viihde-, ostos- ja elämyskeskuksia, joissa toimintojen tarkkaan harkit- tu sijainti ja muoto tähtäävät kasi- noyhtiön voiton maksimointiin.

Kattavimman kuvauksen raha- pelaamisen äärimmilleen rasva- tusta koneistosta esittävät austra- lialaiset Richard Wooley ja Char- les Livingstone, jotka perehtyvät kotimaansa pokeriautomaattiteol- lisuuteen. Vaikka pokeriautomaat- ti tuntuu triviaalilta tutkimuskoh- teelta Las Vegasin rinnalla, osoit- tavat kirjoittajat automaattien toimintalogiikan perustuvan ka- sinomaailmassa vallitsevaan kyy- nisen rationaaliseen laskelmoin- tiin. Automaattien pinnan alla pyö- rii teknologisten innovaatioiden, psykologian, taloudellisen opti- moinnin ja puhtaan matematii- kan saumaton yhteispeli. Kirjoitta- jat lisäävät yhtälöön hallinnollisen toimijan. Valtiot ja paikallishallin- not kontrolloivat automaattipelaa- mista esimerkiksi määrittelemällä, kuinka paljon palautusta automaat- tien tulee pelaajille antaa ja valvo- malla automaattien toimintaa kes- kitetysti. Kontrollointi johtaa pait- si automaattien toimintamuotojen standardoitumiseen myös niiden ympärille kehittyvien pelikulttuu- rien, käytösmallien, normien ja ti- lojen samankaltaistumiseen.

Wooley ja Livingstone pohti- vat myös pelaamisen psykologista taustaa, jota ei heidän mielestään voi erottaa teknologisista ja lain- säädännöllisistä käytännöistä. He esittävät pelaajan tietoisena toi- mijana, jolle raha on ennen kaik- kea pelielämyksen väline. Kirjoit- tajat toteavat, että samalla kun pe- laaja tekee yksilöllisiä kulutuspää- töksiä ja ”ostaa” pelaamisen kautta elämyksen, hän on myös yhteis- kunnallinen toimija, joka on sosi- aalistettu tiettyyn tapaan tulkita ja antaa merkityksiä. Wooleyn ja Li- vingstonen mukaan yksilö sosiaa- listetaan kapitalistisessa yhteiskun- nassa kuluttavaksi yksiköksi rahan sosiaalisen arvon avulla. Pelaami- sen psykologista taustaa määritte- levät rahaan liittyvät merkitysmah- dollisuudet, joita pelikoneisto tuot- taa ja hyödyntää.

Pelikoneistolla on myös tilalli- nen ulottuvuus, jossa vuorovaiku- tussuhteet, arvot, teknologiset rat- kaisut ja poliittiset päätökset saa- vat konkreettiset puitteensa. King- ma perehtyy tähän ulottuvuuteen kirjoituksessaan hollantilaisis- ta kasinoista. Hän pohtii Lefebv- reen tukeutuen kasinoiden kont- rollistrategioiden tilallisia muo- toja. Kingman tarkastelu lähtee liikkeelle pelaamisen spatiaalisis- ta käytännöistä: kasinoiden ark- kitehtuurista osana kaupunkiku- vaa, rakennusten pohjapiirroksis- ta ja tilankäyttömuotojen arvojär- jestyksestä. Kingma kuvaa kasinot Panoptikonin tavoin jäsentyneiksi järjestelmiksi, joiden tilalliset rat- kaisut pitävät kuluttajan jatkuvas- ti kasinon kontrolloitavana. Fyysi- sen tilan jäsentymistä ymmärtääk- seen Kingma tarkastelee tilaan liit- tyvien merkitysten tuottamista.

Mainoksissa ja mediassa tuotetut

(3)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 1 63 elämäntapakuvastot tekevät kasi-

noista representaatioiden tiloja ih- misten toteuttaessa kuvastojen tar- joamia rooleja ja käytäntöjä. King- ma täydentää tarkastelunsa kuvai- lemalla, minkälaisia merkityksiä, toimintamalleja ja rituaaleja työn- tekijät kasinon tiloihin liittävät.

Pelaamisen sosiaaliset ulottuvuudet

Kingman kirjoitus saa tukea antro- pologi Richard Marksburylta, jon- ka mainiossa mikrotilallisessa tut- kimuksessa pureudutaan kasinoi- den sosiaaliseen dynamiikkaan blackjack-pöydän ääressä. Marks- bury osoittaa, että vaikka kasinot ovat tarkoin jäsenneltyjä ja hie- rarkkisia tiloja, ne tuottavat samal- la sosiaalista tasa-arvoa ja pelaa jien välistä solidaarisuutta. Pelitilan- teessa yksilön merkitys määrittyy suhteessa hänen asemaansa pelis- sä, ei suhteessa hänen yhteiskun- nalliseen taustaansa, rotuunsa tai sukupuoleensa. Marksburyn teks- ti on samalla värikäs ja kiinnosta- va menetelmäkuvaus osallistuvas- ta tutkimuksesta pelaamiseen liit- tyvine eettisine kysymyksineen. Se on myös miellyttävän ”elämänma- kuinen” teksti monen teoreettiseen päättelyyn tukeutuvan kirjoituksen rinnalla.

Macaolaisia korkeakouluja edustavien WuYi Wangin ja Peter Zabielskisin kirjoitus Macaon ka- sinoiden VIP-järjestelmästä osoit- taa, että Marksburyn ajatus so- siaalisesta tasa-arvosta on kulttuu- ri- ja mittakaavasidonnainen. He toteavat macaolaisen kasinokult- tuurin ja siihen liittyvän ominta- keisen suhdeverkostojärjestelmän kuvastavan kiinalaisen yhteiskun- nan talousverkostoja. Macaolai- set kasinot paljastuvat pienten ver-

kostojen muodostamiksi kokonai- suuksiksi, joiden toiminnallinen rakenne muistuttaa etäisesti pyra- miditaloutta. Sosiaalisen ja talou- dellisen vaihdon monimutkainen järjestelmä perustuu ajatukseen siitä, että tarkoituksenmukainen toiminta sen sisällä tuottaa kaikille toimijoille heidän tavoittelemaan- sa taloudellista voittoa. Taloudelli- sen pääoman eriyttäminen sosiaa- lisesta ja yksilöllisestä pääomasta on viime kädessä mahdotonta, sil- lä yhden pääoman kartuttaminen vaatii riittävää pääomaa muilla sa- roilla. Luottamukseen, maineeseen ja kirjoittamattomiin sopimuksiin perustuva järjestelmä tekee pelaa- misesta tapahtuman, jossa tavoitel- laan rahaa ja solmitaan ystävyys- suhteita.

Teoksen suomalaisnäkökulman tarjoaa Riitta Matilainen. Hän pu- reutuu valtion kaksinaiseen rooliin pelipalvelun tuottajana ja kontrol- loijana. Esitellessään Raha-auto- maattiyhdistyksen ja Veikkauksen syntytarinaa Matilainen pohtii, mi- ten valtion aktiivinen rooli on vai- kuttanut pelaamisen maineeseen ja tapoihin. Valtiollisten peli-insti- tuutioiden historia näyttäytyy hy- vinvointivaltion keinona suunnata itselleen rahavirta, joka olisi muu- ten mennyt esimerkiksi ulkomaisil- le pelijärjestäjille. Pelipolitiikkansa eettistä kilpeä valtio on kiillottanut ohjaamalla pelivoitot esimerkiksi yhteiskunnalliseen hoiva- tai hy- väntekeväisyystoimintaan. Yleisen hyödyn ja vastuullisuuden nimis- sä toteutettujen tulonjakomallien ohessa kaksinaismoralismin ongel- ma on selätetty arkistamalla tietyt pelaamisen muodot. Esimerkik- si lottoamista pidetään Suomessa pikemmin rutiinina – jopa kansa- kuntaa kokoavana rituaalina – kuin

varsinaisena rahapelaamisena. Sa- malla pelaamisen yhteiskunnalli- set arvolataukset ovat muuttaneet luonnettaan. Pelaamisesta on tul- lut yleisesti hyväksytympää – ”uh- kapelaaminen” on muuttunut viat- tomammin sointuvaksi ”rahape- laamiseksi”. Raha-automaattiyh- distyksen rooli viimeaikaisessa vaalirahakeskustelussa tuntuu pal- jastavan suomalaisen rahapelijär- jestelmän ristiriitaisesta luontees- ta kokonaan uuden tason.

Onnistunut kokonaisuus

Lukukokemuksena teos on miel- lyttävä. Vaikka yksinkertaisten il- miöiden monimutkainen käsit- teellistäminen on synti, josta kriit- tisen yhteiskuntatieteen on vai- kea irrottautua, tarjoaa teos myös esimerkkejä monimutkaisista il- miöistä, jotka muuttuvat käsitteel- listyessään helppotajuisiksi ja kieh- toviksi. Teos onkin tervetullut lisä nousukiidossa olevan aiheen tut- kimuskirjallisuuteen. Kirjoituk- set liikkuvat sujuvasti pelaamisen monilla mittakaavatasoilla ja anta- vat erinomaisen pohjan tulkita pe- laamiseen liittyviä yhteiskunnal- lisia vuorovaikutussuhteita. Vaik- ka olisin mielelläni lisännyt kirjan maantieteellistä kattavuutta, siirtä- nyt katsetta pois kasinoiden keino- maailmoista ja lukenut pelaami- seen liittyvästä visuaalisesta kult- tuurista tai pelaamisen sukupuo- littuneisuudesta, pidän teoksen fokusta perusteltuna. Tällainen sa- tunnaisuudessaankin monipuoli- nen ja osumatarkkuudeltaan hyvä teos tuntuu onnistuneimmalta ta- valta lähestyä pelaamisen kaleido- skooppimaisia organisaatioita.

Ainoa varsinainen sisällöllinen puute on metodologisen pohdin- nan kapeus. Vain muutamassa ar-

(4)

64 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 1

tikkelissa käydään läpi rahapelitut- kimukseen liittyviä menetelmällisiä kysymyksiä, silloinkin lähinnä heit- toina. Monitieteinen lähestymista- pa tarjoaa rahapelaamisen tutki- mukselle yllin kyllin hedelmällisiä lähtökohtia ja pelaamisen luonnet- ta avaavia teoriaketjuja, mutta sa- malla aiheen erityislaatuisuus ja so- siaalisia koodeja täynnä oleva maa- ilma tuntuisi tarvitsevan itsenäistä metodologista pohdintaa. Teoksen arvoa tämä puute ei kuitenkaan vä- hennä. Ennemmin se osoittaa, että ala on avoinna kehitykselle.

Kirjoittaja työskentelee maantieteen tohtorikoulutettavana Helsingin yli­

opistossa Suomen Akatemian rahoit­

tamassa projektissa ”Maisema, ikonit ja kuvat”.

Selkokieli ja ymmärtämisen mahdollisuus

Vesa Heikkinen

Auli Kulkki-Nieminen: Selkoistettu uutinen. Lingvistinen analyysi selkotekstin erityispiirteistä.

Tampere university Press 2010.

Nykyisessä tekstiyhteiskunnas- sa kielenkäyttöä leimaavat pirsta- leisuus ja ymmärtämisvaje. Koh- taamme päivittäin monia luonnol- lisia kieliä, kuten suomea, ruotsia ja englantia. Kohtaamme puhe- ja kirjakieltä sekä niiden yhdistelmiä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Kohtaamme vanhoja, uusia ja kes- kenään sekoittuvia tekstilajeja, eri alojen ammatti- ja harrastuskie- liä, erilaisia persoonallisia tyyle- jä, aluemurteita, muuta puhekieli- syyttä ja niin edelleen.

Herää kysymys: onko meil- lä edellytyksiä ja mahdollisuuksia viestiä toisillemme käsitettäväs- ti ja tajuta toistemme tarkoituk- sia? Yleensä uskotaan siihen, et- tä sel keän yleiskielen eli selväkie- len käyttö riittää, jos halutaan ta- voittaa laaja yleisö. Ainahan sitä tosin ei edes tavoitella esimerkik- si tieteen, talouden tai lainsäädän- nön kentällä.

Selvä yleiskielikään ei ole tar- peeksi selvää kaikille kansalaisil- le. Suomessa on 200 000–300 000 selkokieltä tarvitsevaa ihmistä, ja määrä kasvaa. Tarvitsijoita on pal- jon, esimerkiksi vanhukset, kehi- tysvammaiset ja maahanmuuttajat.

Niin selväkielen kuin selkokie- lenkin näkökulmat ovat olennaisia, kun mietitään ihmisten tasavertai- suutta, yhteiskunnallista oikeuden- mukaisuutta ja vaikkapa demokra- tian mahdollisuuksia. Miten esi- merkiksi lait voivat olla kaikille sa- mat, jos osa kansasta ei ymmärrä niistä juuri mitään? Miten viran- omaistiedottaminen onnistuu, jos päätösten, esityslistojen ja tiedot- teiden salat eivät valkene kansa- laisille? Millaista voi olla sellaisten ihmisten aktiivinen kansalaisuus, jotka eivät pysty ymmärtämään oikeuksiaan eivätkä velvollisuuk- siaan? Miten käydä keskustelua yh- teiskunnan suunnasta, jos ei pys- ty ymmärtämään puolueiden oh- jelmajulistuksia eikä poliitikkojen puheita? Miten tieteen tuotoksista kerrotaan ei-tieteilijöille?

Samalla kun selkokieltä tarvit- sevien määrä kasvaa, lisääntyy tar- ve tutkia selkokieltä ymmärrettä- vyyden ja moninaisten tekstilajien näkökulmasta sekä siitä näkökul- masta, mikä on selkokielen suh- de yleiskieleen, vallankin selvään yleiskieleen. Tähän tarpeeseen vas-

taa mitä mainioimmin Auli Kulk- ki-Niemisen lingvistinen analyysi selkotekstin erityispiirteistä. Kulk- ki-Niemisen tutkimus on väkevä puheenvuoro myös keskustelus- sa yleiskielen olemuksesta ja tar- peesta.

Merkityksen monta puolta Kulkki-Niemisen keskeisenä tut- kimustehtävänä on selvittää, mil- laisia kielellisiä keinoja käytetään muokattaessa Suomen tietotoimis- ton yleiskielisiä uutisia selkouuti- siksi ja mitkä piirteet erottavat sel- koviestinnän yleiskielestä. Teksti- aineistona on viisikymmentä Sel- kouutiset-lehdessä ilmestynyttä uutista ja niiden taustalla olevat STT:n uutiset.

Toinen merkittävä aineisto on neljän selkokirjoittajan haastatte- lut. Niiden avulla pyritään luomaan yleiskäsitystä selkokielen asemasta ja selkokirjoittamisen prosessista.

Lähtökohta on käytännöllinen, ja tutkimuksen eittämätön vahvuus onkin kiinnostava aineisto ja sen erittely sekä tämän pohjalta syn- tyvä kokonaiskuva selkokielestä ja sen tuottamisesta.

Teoreettis-metodisena lähtö- kohtana on lingvistinen tekstiana- lyysi, jossa sovelletaan M. A. K. Hal- lidayn systeemis-funktionaalisen kieliopin perusteita. Tutkimusase- telmassa korostuvat kielenkäytön kontekstuaalisuus, tekstien väliset suhteet ja ennen kaikkea merkityk- sen olemus kaikessa moninaisuu- dessa. Merkityksellä on monta puolta: kielelliset valinnat ja teks- tit viittaavat kielenulkoiseen todel- lisuuteen ja ottavat kantaa siihen; ne rakentavat ihmisten välistä vuoro- vaikutusta ja asettuvat merkitysko- konaisuuksina joihinkin toimintoi- hin ja tekstilajikehyksiin.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vaikka kirjassa useaan kertaan tuodaan esiin, että oppiminen on monimutkainen prosessi, kirjoit- tajat onnistuvat avaamaan oppi- mista koskevaa tutkimusta siten,

Tämä on valitettavaa, koska tiedän hyvin, että toimikunnan tarkoitus on ollut parempi kuin se.. mitä mietinnöstä

Politiikassa valtion- tai kunnanhallinnon tasolla ei yleensä ole tapana ainakaan jul- kisesti myöntää, että kun asioista päätetään, pelissä ovat faktojen ja laskelmien lisäksi

Kylien, maaseutukuntien, kaupunkien ja aluei- den on etsittãvã omaa rooliaan uudessa informa- tionaalisessa taloudessa. TArA on erittäin haas- tava tehtava tilanteessa, jossa

Grönholm näyttäisi vahvistavan Paavo Hoikan vuonna 1980 esittämän käsityksen siitä, että soveliain kunnallista todellisuutta tutkiva tiede olisi juuri

Pätevyydellä tekijänoikeusasioissa (copyright competency), kirjoit- tajat viittaavat tekijänoikeuksia koskeviin tietoihin sekä taitoon soveltaa insti- tutionaalisia

Huolimatta siitä, että kirjoit- tajat sen pontevasti kieltävät (s. 16–17), teok- sen kolmitasoisen rakenteen pohjalta rakentuu implisiittisesti neljä käsitteellistä ketjua, jotka

Mielenterveyden häiriöiden yhteis- kunnallinen ulottuvuus on ollut erityisesti sosiaa- lipsykiatrian kiinnostuksen kohteena (3).. Oppi- ja tieteenalana sosiaalipsykiatria ei