3ds max vinkkejä
VAASAN AMMATTIKORKEAKOULU
sisältö
2 pikanäppäimet 3 nimeä elementit
4 ryhmittele elementit
5 käytä populate toimintoa
6 käytä auringonsijoitus toimintoa 6 valaistuksen säätäminen
7 käytä pehmeitä varjoja
8 matki oikean maailman valokuvausta 9 käytä poly-malleja
10 mallinna aina oikeassa mittakaavassa
milo laakso ville kaistinen
pikanäppäimet
alt + W maksimoi näyttökenttä
F etu näyttökenttä
L vasen näyttökenttä
R oikea näyttökenttä
T ylä näyttökenttä
P perspektiivi näkymä
C Q W E A R
ctrl + V F3
F4
shift + A
kameran näkymä valitse
valitse ja liikuta valitse ja käännä kulmiin sijoitus
valitse ja muuta kokoa kloonaa elementin wireframe näkymä näytä reunat
valitse kaikki
alt + X G
S F9
ctrl + S alt + v M
xray näkymä
ruudukko päälle/pois snap päälle/pois renderöi
tallenna aseta riviin
materiaali editori
nimeä elementit
Mitä monimutkaisempi mallista tulee, sitä enemmän elementtejä se sisältää, mikä johtaa ennen pitkää
sekavuuteen mallissa navigoidessa. Monet ihmiset nimeävät elementtejään muodon perusteella, tämä voi toimia vain, jos tekemäsi malli on pieni ja yksinkertainen, eikä se sisällä monia eri elementtejä, mutta heti kun elementtejä alkaa tulla enemmän ja ne alkavat koostua samoista muodoista - on niiden nimeämistä muutettava helpommin hahmotettavaksi.
Helppo tapa tähän on, että annat loogiset nimet
elementeillesi. Anna esimerkiksi kaikille seinän elementeille sama tunniste, kuten ”North Wall”. Tämän ansiosta ne on helpompi tunnistaa kuin jos olisit merkinnyt ne "Cube" tai
"Sphere".
ryhmittele elementit
Jopa loogisella nimeämisellä voi olla vaikeaa hahmottaa ja löytää elementtejä suurista malleista. Tässä ongelmassa ryhmittely tulee kuitenkin avuksesi. On hyvä käytäntö tuoda kaikki yksittäiset elementit mallin osaan yhdessä. Esimerkiksi, oletetaan, että olet, mallinnat portaikon. Ryhmittelemällä
jokaisen elementin omaan ryhmäänsä esim. porras elementit porras ryhmään, seinän elementit seinä ryhmää jne. Lisäksi voit käyttää ilmentymiä käsittelemään saman elementin kopioita. Tämän tekeminen tarkoittaa sitä, että yksittäisen elementin muutos heijastuu kaikkiin saman instanssin elementteihin.
käytä populate toimintoa
Monet arkkitehdit, jotka käyttävät digitaalisia
suunnitteluohjelmistoja, pyrkivät auttamaan asiakkaitaan visualisoimaan kohtauksen. Sinulla voi olla maailman suurin malli, mutta se ei tarkoita mitään, jos asiakas ei pysty
hahmottamaan miltä se tulee näyttämään todellisessa maailmassa. Tästä kohdasta “Populate” -toiminto on hyödyllinen apu. Voit käyttää sitä mallien ja kohtausten täyttämiseen virtuaalisilla ihmisillä ja elementeillä, jotka löytyvät 3DS Max -kirjastossa. Nämä ihmiset tuovat
mukanaan myös animaatioita seisoskeluun ja kävelyyn osalla.
Henkilö mallit ovat ihanteellinen malleille, jotka sijoittuvat tai toimivat rakennuksessa ihmisten kanssa, kuten
kirjastorakennus.
käytä auringon sijoitus työkalua
Toinen uusi ominaisuus 3DS Max:ssa on ”Aurinkopaikannus”
-työkalu. Löydät tämän työkalun valaistusvalikosta. Sen avulla voit asettaa auringon sijainnin ja tehdä muutoksia taivaaseen mallin ympärillä. Voit jopa asettaa ajat, päivämäärät ja
sijainnit. Tämä on ihanteellinen työskennellessä valokuvista, koska sen avulla pystyt jäljitellä realistisia valaistusolosuhteita tarkasti. Voit myös näyttää kuinka valo vaikuttaa
rakennukseen eri vuorokauden aikoina.
valaistuksen säätäminen
Voit vaihtaa valotehosteita nopeasti työskennellessäsi
mallillasi. Käytä Ctrl + L kytkeäksesi valaistus päälle ja pois.
Tämä ei välttämättä näytä suurelta asialta, mutta kun katsot, että sinun on yleensä harhailtava eri valikossa vaihtaaksesi ja asetellaksesi valoja manuaalisesti, näet, miten se voi säästää paljon aikaa.
käytä pehmeitä varjoja
Realismi on avain luotaessa asiakkaille tarjouksia. Tämä
tarkoittaa, että sinun on käytettävä varjoja oikein malleissasi ja tuottaa näin tarvittava määrä realismia hahmottamiseen.
Käytä yleisesti pehmeitä varjoja kovien pintojen kanssa, mikä tuo mallille vähemmän realistisen ilmeen ja käytä Omni-valoja valaisemaan mallia yhdestä valonlähteestä kaikkiin suuntiin.
Käytä myös Mental Ray renderointisovellusta luodaksesi
“Raytraced” -varjoja. Sinun on otettava käyttöön aluevarjot Omni / Spot-, kun mallia esitetään V-Ray-tekniikalla.
Renderöinti vie enemmän aikaa, mutta se tulee näyttämään luonnollisemmalta.
matki oikean maailman valokuvausta
Yleensä sinun tulisi välttää tekemästä malleja, jotka näyttävät selvästi tietokoneella tuotettuilta. 3DS Max tarjoaa joukon ympäristö ja kamera-asetuksia tätä varten. Voit käyttää näitä asetuksia siirtyäksesi valokuvalle asetettujen rajoitusten
ulkopuolelle. Näin kuitenkin luodaan CGI-ilme, jonka haluat ehkä välttää. Välttääksesi tämän pyri jäljittelemään malleillasi ja niiden renderöinneillä oikeita valokuvia. Tämä tekee
mallista todellisemman ja auttaa asiakkaiden visualisoinnissa.
käytä poly-malleja
3DS Max -sovelluksella voit luoda malleja Mesh- ja Poly- muodossa. Muokkausta käytettäessä tulisi lähes aina käyttää poly-muotoa. Verkkomallit saattavat tarjota enemmän tilaa virheille muokattaessa, mutta niissä on vähemmän asetuksia, mikä tarkoittaa, että sinulla on vähemmän joustavuutta mallia muokatessasi. Älä kuitenkaan hermostu, jos olet alkanut työstää mallilla mesh-tilassa, sillä voit aina muutta sen Polymalliksi saadaksesi lisää muokkausasetuksia ja
vähentääksesi siitä johtuvien ongelmien määrää. Valitse vain
”Turn to Poly” -vaihtoehtoa Modifiers-valikosta.
mallinna aina oikeassa mittakaavassa
Vastusta kiusausta toimia väärässä mittakaavassa, kun mallintelet menemään 3DS Max -sovelluksella. Ohjelmisto käyttää oikeita yksiköitä ja suhteita kaikille malleillesi. Tämä tarkoittaa, että mittakaavasta poistuminen aiheuttaa
myöhemmin malleillesi useita ongelmia. Sinulla tulisi olla
yksityiskohtaiset mitat ennen mallinnusta, niin sinun ei tarvitse mitoittaa työtäsi myöhemmin uudelleen. mittaukset. Tee
matematiikka ja käytä hetki aikaa valmisteluun. Tämä säästää paljon aikaa myöhemmin, kun sinun ei tarvitse alkaa tehdä säätöjä myöhemmin.