• Ei tuloksia

Mitä on kaupunkiteologia? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mitä on kaupunkiteologia? näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

DIAKONIAN TUTKIMUS 2 – 2020

48

KIRJOITUS

HENRIETTA GRÖNLUND

Mitä on kaupunkiteologia?

K

aupunkiteologia tutkii uskontoa kaupungeissa ja uskonnon ja kaupun- gistumisen vuorovaikutusta. Mitä ihmettä? Onko uskonto erilaista kau- pungissa kuin muualla? Eivätkö kaupungit ole pikemminkin syntisiä kuin uskonnollisia paikkoja? Eikö maallistuminen ole jo melkein hävittänyt us- konnon kaupungeista? Olen Suomen ensimmäinen kaupunkiteologian pro- fessori, ja kohtaan aika usein tämänkaltaisia kysymyksiä tieteenalaani liittyen.

Tässä lyhyessä puheenvuorossa kerron, miten kaupunki, vaikkapa Helsinki, on itse asiassa täynnä uskontoa. Kerron miten uskonto vaikuttaa kaupungin ja kaupunkilaisten elämään, ja millaisia haasteita mutta myös mahdollisuuksia tähän liittyy. Eli miksi kaupunkiteologista tutkimusta tarvitaan.

Ensimmäinen kysymys kuuluu: mitä uskonto on? Jokaisella on tästä tie- tysti jokin käsitys, mutta uskonnon ilmiökenttä on itse asiassa laajempi kuin välttämättä tulisi ajatelleeksi. Uskonto on tietysti uskontokuntia, organisaa- tioita ja rakennuksia, rituaaleja ja uskonnon harjoittamista. Tällaista niin sa- nottua organisoitunuttakin uskontoa kaupungeissa on valtavasti. Esimerkiksi Helsingissä järjestetään viikoittain satoja erilaisia jumalanpalveluksia ja mui- ta uskonnollisia kokoontumisia, joissa rukoillaan, ylistetään tai meditoidaan.

Uusia yhteisöjä syntyy, vanhoja hiipuu pois, yhteisöihin liitytään, niistä ero- taan ja niiden sisällä syntyy jakolinjoja. Uskontojen kenttä on kaupungeissa dynaaminen ja elävä.

Uskonto on kuitenkin muutakin kuin jumalanpalveluksia ja rukoushetkiä.

Uskontotaustaiset organisaatiot toimivat kaupungeissa laajasti myös muilla https://doi.org/10.37448/dt.98619

DT2-20.indd 48 1.12.2020 9.11

(2)

DIAKONIAN TUTKIMUS 2 – 2020 49 tavoin, erittäin laajasti esimerkiksi auttamistyössä. Muun muassa ruoka-apu on suomalaisissakin kaupungeissa hyvin pitkälti uskontotaustaisten toimijoi- den käsissä ja esimerkiksi korona-avussa niiden rooli on ollut monin tavoin keskeinen.

Nämä eri uskontoihin liittyvät uskonnolliset tilaisuudet ja niiden laa- ja auttamistoiminta eivät nekään vielä ole uskonnon koko kuva. Me uskon- nontutkijat tutkimme paljon myös niin sanottua elettyä uskonnollisuutta tai arjen spirituaalisuutta. Tämä arjen spirituaalisuus on ihmisten perimmäisiin kysymyksiin ja uskoon liittyviä pohdintoja, näkemyksiä ja tunteita, ja niihin kiinnittyviä arvoja, tapoja ja toimintaa. Tällaisia arjen spirituaalisia pohdintoja on useimmilla ihmisillä, niilläkin, jotka eivät kuulu mihinkään uskontokun- taan. Osa ihmisistä on vakaumuksellisia ateisteja – maailmankatsomus sekin – mutta paljon yleisempää on, että ihmiset niin sanotusti uskovat johonkin, vaikka eivät aina osaisi tai edes haluaisi sanoittaa tarkasti mihin.

Suurella osalla ihmisistä on uskomuksia jostain korkeammasta voimasta, jonkinlaisesta jatkuvuudesta kuoleman jälkeen ja käsityksiä perimmäisistä ar- voista, jotka koetaan jollakin tasolla annetuiksi. Viimeaikaisten tutkimustem- me mukaan suomalaisista pitkälti yli 90 prosenttia pystyy esimerkiksi nimeä- mään asioita, yleensä useita, jotka ovat heille pyhiä. Nämä ihmisten käsitykset heille pyhistä asioista, elämän tarkoituksesta tai olemassaoloon liittyvistä ky- symyksistä vaikuttavat yksilöiden elämässä suoremmin tai epäsuoremmin lu- kemattomiin asioihin. Ne suuntaavat käsityksiä elämästä ja kuolemasta, siitä, mikä on hyvää elämää, mikä on oikein ja mikä väärin, miten elämää eletään, ja millaisia valintoja tehdään. Tällaisten näkökulmien myötä arjen spirituaa- lisuus vaikuttaa myös kaupungeissa, kaikissa niissä pohdinnoissa ja valinnois- sa, joita ihmiset katsomustensa pohjalta tekevät perhe-elämässä, työssä, va- paa-ajalla, kulutusvalinnoissa ja niin edelleen.

Eli kaupungeissakin on tällainen – osin näkyvä, monilta osin näkymä- tön – uskonnollinen tai spirituaalinen ulottuvuus. Ja tällä en tarkoita tieten- kään mitään yliluonnollista ulottuvuutta, sellaisiin ei tieteellinen tutkimus ota kantaa. Vaan tämä spirituaalinen ulottuvuus muodostuu ihmisten uskoon ja hengellisyyteen liittyvistä kokemuksista, pohdinnoista ja niihin kiinnittyvistä arvoista ja toiminnasta, joita voimme tutkia.

Nämä näkökulmat tekevät kaupunkiteologiasta tärkeää myös käytännön tasolla: Uskontoon ja katsomusten moninaisuuteen kaupungeissa liittyy haas- teita ja mahdollisuuksia, joita tutkimalla ja ymmärtämällä ihmisten elämää

DT2-20.indd 49 1.12.2020 9.11

(3)

DIAKONIAN TUTKIMUS 2 – 2020 DIAKONIAN TUTKIMUS 2 – 2020

50

kaupungeissa voidaan parantaa. Tällaista ymmärrystä kaupunkiteologinen tutkimus tuottaa. Avaan näitä haasteita ja mahdollisuuksia vielä lyhyesti. En- sin haasteet. Elämän syvät kysymykset ja uskonnolliset vakaumukset ovat eri- tyisen herkkiä ja henkilökohtaisia asioita. Niiden piirissä on helppo loukata ja tulla loukatuksi. Uskontoihin liittyy ennakkoluuloja, valtakysymyksiä ja eriar- voisuutta, syrjintää ja pahimmillaan henkistä, hengellistä ja fyysistä väkivaltaa.

Nämä riskit voivat konkretisoitua uskonnollisten yhteisöjen sisällä, uskonto- jen välillä ja uskonnollisten ja uskonnottomien katsomusten välillä.

Yksilö voi esimerkiksi tulla syrjityksi tai kummeksutuksi uskonnollisen vakaumuksensa tai vakaumuksettomuutensa vuoksi. Vakaumuksen näyttämi- nen voi olla vaikeaa tai siihen voi liittyä pelkoa tai väkivaltaa. Vähemmistöus- kontoja edustavat yksilöt tai yhteisöt eivät aina saa tai uskalla näkyä kaupun- kitilassa. Uskontoa voidaan ylipäätään pyrkiä siivoamaan näkymättömiin, ja ajaa uskonnotonta kaupunkielämää, mikä taas uhkaa uskonnonvapautta. Vas- taavasti voimakas valtauskonto voi dominoida uskonnottomia katsomuksia ja vähemmistöuskontoja. Tämänkaltaiset ilmiöt aiheuttavat alisteista asemaa ja toisaalta, mitä enemmän uskonto on piilotettava tai vaiettava asia, sitä enem- män sen piirissä voi myös tapahtuu asioita, jotka eivät kestä päivänvaloa.

Kansainvälisesti verkottuneissa kaupungeissa – Suomessakin – myös muun maailman uskonnollisuus on osa täkäläisiä kaupunkeja. Maailmanlaa- juisesti tarkasteltuna uskonnon merkitys jatkuvasti vain kasvaa: Uskonnolliset liikkeet, vaikutteet ja innovaatiot liikkuvat ihmisvirtojen, lähetystyön ja infor- maatioverkkojen välityksellä globaalisti. Ja ne keskittyvät nimenomaan kau- punkeihin, globaalien virtausten solmukohtiin, joissa on myös eniten ihmisiä ja erilaisia resursseja monenlaiseen toimintaan. Esimerkiksi fundamentalisti- set liikkeet ovat usein nimenomaan urbaaneja liikkeitä.

Uskonto on siis kaupunkien moninaisuudessa potentiaalinen valtakysy- mys, johon liittyy syrjinnän, kaltoinkohtelun ja vastakkainasettelun riskejä niin yksilöiden kuin yhteisöjen tasoilla. Mutta uskontoon liittyy myös pal- jon mahdollisuuksia. Uskonnollisten organisaatioiden uskonnollinen työ ja auttamistoiminta tekevät lukemattomille ihmisille elämästä kaupungeissa pa- rempaa ja merkityksellisempää. Elämän perimmäiset merkityksen ja olemas- saolon kysymykset ovat osa jokaisen ihmisen elämää ennemmin tai myöhem- min. Kun läheinen kuolee, kun saa lapsen, kun korona tai ilmastonmuutos pelottaa, elämän mysteeri herättää pohdintoja ja tunteita. Uskonnot ja arjen spirituaalisuus ovat näitä ikiaikaisia kysymyksiä ja niiden vastauksia. Ja sellai-

DT2-20.indd 50 1.12.2020 9.11

(4)

DIAKONIAN TUTKIMUS 2 – 2020 DIAKONIAN TUTKIMUS 2 – 2020 51 senaan ne tuovat yksilöiden ja yhteisöjen ja myös kaupunkien elämään tason, joka parhaimmillaan antaa turvaa, syvyyttä ja merkityksellisyyttä.

Tutkimalla ja ymmärtämällä uskontoa kaupunkien moninaisuudessa voimme ymmärtää sekä niitä riskejä että mahdollisuuksia, joita uskonnon ja spirituaalisuuden syvät ja herkät kysymykset tuottavat. Tutkimalla ja ym- märtämällä uskontoa, voimme luoda katsomuksellisesti yhdenvertaista ja turvallista kaupunkia kaikille sen asukkaille. Ja tutkimalla ja ymmärtämällä uskontoa, voimme mahdollistaa ja edistää merkityksellistä ja hyvää kaupunki- elämää, jota uskonnon ja spirituaalisuuden syvätaso kaupunkeihin voi tuottaa.

Tämän vuoksi uskontoa on syytä tutkia myös kaupungeissa ja muun muassa tätä tekee kaupunkiteologinen tutkimus.

9.9.2020 pidetystä kaupunkiteologian professorin juhlaluennosta Helsingin yliopistossa.

DT2-20.indd 51 1.12.2020 9.11

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kun valmennukseen liittyy käytännön kehittämistoimien toteuttamista työpaikalla, myös esimiehet ottavat työyhteisössä aikuiskasvattajan ja kehittäjän roolin ja

Nämä ovat sekä käytännöllisiä kysymyksiä että kulttuurisia, sosiaalisia ja psykologisia haas- teita.. Kansainväliset instituutiot ovat

Mahdollisesti (ja sanoisin myös: toivottavasti) koko työn asema ihmisen kansa- laisuuden ja jopa ihmisarvon perustana tulee kriittisen uudelleenarvioinnin kohteeksi.

Kohteina ovat ennen muuta lääkärit, mutta myös muu

Neuvostoliiton Keski-Aasia toivoo myös apua Unescolta arabiankielisen naisten

Vaikka radikaalin demokratian ja liberaalin hallinnan näkökulmat kietoutuvat toisiinsa osallistuvan budjetoinnin käytännön toteutuksessa, niiden analyyttinen erottaminen

Ilman tällaista kehitystä ei olisi pohjaa ko- ville uutisille eikä siten kovien ja pehmeiden uutisten erolle Luc Van Poecken tarkoitta- massa mielessä.. Tämän historiallisen

Samoin palautetta olisi mukava saada sekä suoraan toimitukselle että avoimina kommenttikirjoituksina.. Myös pohdiskelut tieteellisen keskustelun suunnasta ja luonteesta