• Ei tuloksia

Moraali ja lapset

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Moraali ja lapset"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

76 • niin & näin 4/2000

K I R J A T

MORAALI JA LAPSET

Michael King (toim.). Moral Agendas for Children’s Welfare.

Routledge, 1999. 257 sivua.

K

irja on syntynyt 1996 heinäkuussa The Tavistock Centressä pidetyn seminaa- rin Moral Agendas for Children’s Welfare in the Nineties innoittamana . Teoksen toimit- taja Michael King toimii oikeustieteen lai- toksen professorina Brunelin yliopistossa, Uxbridgessä, erityisalanaan lapset ja perheet.

Kirjan neljästätoista kirjoittajasta viisi on oikeustieteiden, muut filosofian, lääketie- teen, psykologian sekä sosiaali- ja terveystie- teiden laitoksilta ja kansalaisjärjestöstä.

Miksi tehdä kirja lapsista ja moraalista kun niin monen mielestä on aivan selvää mikä lapsille on hyvää ja mikä pahaa, kysyy King johdannossa. Olipa kyse lastenpsykiat- reista, lapsijärjestöaktiiveista, lasten vanhem- mista, ammattikasvattajista tai päivälehdistä, kaikilla on vastaus valmiina ikään kuin oikea ja väärä olisi helposti tunnistettavissa ja ope- tettavissa. Moraalista on tullut Kingin mu- kaan tuote, hyödyke. Vastuunsa tuntevat vanhemmat ja kasvattajat hankkivat tietoa moraalikysymyksistä, jota on saavissa jo mel- kein kaikista kuviteltavista olevista käytän- nön seikoista. Aiheesta kuin aiheesta voi suo- rittaa kurssin tai katsoa videon. Jokaisen vas- tuullisen kasvattajan pitää hankkia itselleen sopiva moraalipaketti. Moraali moralisointi- na on suositumpaa ajanhuvia kuin koskaan.

Moraaliset ohjelmat ovat Kingin mukaan kiintoisia varsinkin siksi, että ne eivät edelly- tä niiden esittäjiltä käytännön ratkaisuja ei- vätkä vastuunottoa. Hankalassa tapauksessa vastuu voidaan siirtää muille, milloin van- hemmille milloin opettajille, medialle tai jär- jestyksenvalvojille.

Moraalisissa kannanotoissaan yhteisö päivittää aiemmin menestykselliset ratkaisut nykytilanteeseen sopiviksi, usein saadakseen toivoa paremmasta tai turvallisemmasta tu- levaisuudesta. Erilaisiin sosiaalisiin järjestel- miin liittyvien tapahtumien tulkitseminen ja moraaliset arvot muuttuvat ajassa ja ovat eri- laisia eri yhteiskunnissa ja yhteisöissä. Mo- raalisten koodien ja sosiaalisten järjestelmien suhteet ovat Kingin mukaan enemminkin kontingentteja kuin vastavuoroisia. Tämä koskee paitsi yhteisön ja yhteiskunnnan jär- jestelmiä myös yksilöiden subjektiivisia

identiteettejä. Seinänaapurimme käsitykset lapsiin kohdistuvasta oikeasta ja väärästä tai hyvästä ja pahasta voivat olla jokseenkin eri- laisia kuin meidän, eikä tätä välttämättä pi- detä ongelmana. Ihmistä ei myöskään aina tuomita moraalisesti, vaikka hän häviää oike- usjutun jne.

Moraalisten ohjelmien kategoriat Esipuheessa King jäsentää lasten hyvinvoin- tia kohtaan suunnatut moraaliset ohjelmat tai projektit (esityslistat, agendat) kolmen kategorian avulla. Ensimmäisessä kategori- assa moraaliseksi subjektiksi on määritelty lapsi itse. Ohjelmat suuntautuvat siihen, miten heistä saadaan parempia, vastuulli- sempia, tehokkaampia, vähemmän itsekkäi- tä jne. Koululla, vanhemmilla tai yhteiskun- nalla ei tässä nähdä olevan osuutta siihen, mitä lapsi tarvitsee tullakseen näiden tavoit- teiden mukaiseksi. Toisessa kategoriassa kes- keisiksi moraalisiksi toimijoiksi hahmote- taan lapsen ympärillä toimivat aikuiset, van- hemmat, opettajat, ohjaajat, jotka toimin- nallaan, tavoitteillaan, arvoillaan ja asenteil- laan vaikuttavat lasten elämään ja kehityk- seen ja jotka tekevät lasten elämään vaikutta- via hallinnollisia ja muita päätöksiä. Tässä kategoriassa keskitytään aikuisten kykyyn vastata lasten tarpeisiin.

Ensimmäisessä ja toisessa kategorioissa moraalisiksi toimijoiksi hahmotetaan yksi- löt. Kolmannessa kategoriassa kiinnostus kohdistuu yhteiskunnallisiin instituutioihin ja prosesseihin, kuten lakiin, politiikkaan, lääketieteeseen, mediaan ja liike-elämään.

Yhteiskunnalliset instituutiot ja prosessit moraalisina toimijoina koetaan lapsia koh- taan epäoikeudenmukaisina. Niiden hah- motetaan toteuttavan ja seuraavan usein vain omaa strategiaansa tai ohjelmaansa. Niiden katsotaan voivan usein halutessaan ottaa huomioon lasten hyvinvointikysymykset ja niihin saattaa sisältyä käytäntöjä, joissa pyri- tään aktiivisestikin edistämään lasten hyvin- vointia, mutta niiden moraaliset periaatteet ja koodit katsotaan kuitenkin lopulta voita- van palauttaa tai todeta viittaavan enemmän tai vähemmän omaan lähtökohtaansa ja pe- rustaansa.

Kirjan artikkeleista

Christine Piper selvittää sosiaalihistoriallises- ta näkökulmasta viktoriaanisen moraalisen viitekehyksen, institutionalisoidun filan- trooppisen toiminnan ja lainsäädännön syn- tyä. Hänen mukaansa 1700- ja 1800-luvun motiivit kehittää köyhien vanhempien ja las- ten moraalia ja henkilökohtaista vastuuta oli- vat uskonnolliset. Uskonnollisiin motiivei- hin yhdistyivät vähitellen tieteen käsitykset

yhteiskunnan taloudellisesta ja yksilön kehi- tyksestä. Keskeisiä vaikuttimia olivat käsitys perisynnistä, lapsen viattomuudesta ja fyysi- sestä heikkoudesta sekä mahdollisuuksista vaikuttaa hänen kehitykseensä. 1800-luvun loppua kohden motiiviksi muotoutui sosiaa- linen syyllisyydentunne. Lapsen perisynti ja laiskuus jne. ei ollut enää ainoa syy ongel- miin, vaan vaatimuksia ryhdyttiin kohdista- maan myös sosiaalisten ongelmien aiheutta- jiin, kuten tehtaiden ja kaivosten omistajiin, yksinhuoltajiin, päiväkoteihin, joihin kat- sottiin tarvittavan valtion puuttumista. Van- hemmat nähtiin yhä enemmän sekä lasten että valtion vihollisina ja vapaaehtoisjärjestöt lasten pelastajina. Lapsiin kohdistuvan pa- huuden paikallistaminen auttoi oikeutta- maan monenlaiset puuttumiset perheiden elämään. Nykypäivänä tällaisia moraalisia kampanjoita on Piperin mukaan jo niin monia, että poliitikkojenkaan ei enää ole helppo valita niiden väliltä.

Terry Carneyn poliittisen teorian näkö- kulma osin jatkaa Piperin tarkastelua, mutta poikkeaa ekletistisyydessään muista teksteis- tä. Esiteltävänä ovat lyhyesti kansalaisliikkeet sekä lasten hyvinvointiin suunnatut ja vai- kuttavat poliittiset ja juridiset valtiolliset mallit: sosiaalisen kansalaisuuden, sopimuk- seen perustuvan hyvinvointivaltion sekä postmodernin ja metodologisen kommuni- tarismin hyvinvointimallit. Carney lähinnä esittelee mallien seuraamuksia muun muassa lasten kansalaisuusasemalle ja oikeuksille hy- vinvoinnin jaossa.

David Archardin mukaan lasten hyvin- vointihankkeissa (Isossa-Britanniassa) on ensisijalla ollut lasten kaltoinkohtelun (child abuse, kaltoinkohtelu, hyväksikäyttö, pa- hoinpitely) paljastaminen ja poistaminen.

Lasten kaltoinkohtelun/väkivallan käsite on kuitenkin kaikkea muuta kuin selvä. Ar- chard käsittelee muun muassa child abuse - käsitteen kulttuurisia käyttötapoja sekä tai- pumusta laajentua ja inflatoitua käytössä.

Käsitteen määritelmät ovat usein hyvin eri- laisia ja usein yhteensopimattomia. Erilaisis- sa ohjelmissa ja tutkimuksissa ei osata sanoa mitä lopulta ollaan mittaamassa. Tämä on huomionarvoista, koska tämä lapsiin koh- distuvan väkivallan käsite sisältää jo itsessään valtavan evaluatiivisen voiman ja moraalisen velvoitteen. Yhteiskunnassa käytetään mää- räämättömästi resursseja erilaisiin lasten pa- hoinpitelyn ympärillä pyöriviin interventioi- hin, mutta ei sen pohtimiseen, mitä kulloin- kin itse asiassa pyritään estämään. Käsitteessä sekoittuu toisiinsa muun muassa ilmiön (yk- silöllinen) vakavuus ja sen (yhteiskunnalli- nen) laajuus.

Ilan Katz puolestaan kysyy miten poikien ympärileikkauksesta on tullut moraalinen kysymys. Käytännöllisesti katsoen kaikki

(2)

K I R J A T

4/2000 niin & näin • 77

muslimit, afrikkalaiset ja juutalaiset pojat ympärileikataan, ja näin on ollut vuosisadan alkupuolella suuren osan Iso-Britannian ja Yhdysvaltain poikienkin kohdalla. Onko näin laaja käytäntö siis moraalisesti tuomit- tavaa ja millä tavoin? Länsimaisen näkemyk- sen mukaan fyysisesti saa vahingoittaa vain lääketieteellisessä tarkoituksessa. Yksi jännit- teen lähde on Katzin mukaan ollut tyttöjen ympärileikkaus. Perustelut teon tuomitta- vuudeksi on haettu (lääke)tieteestä. Katzin mukaan nykyisin melkein kaikki lasten elä- män eri osa-alueet, ja myös toisten kulttuuri- en yritetään saada tieteellisen tarkastelun kohteeksi. Vetoaminen (lääke)tieteellisiin perusteluihin pakottaakin Katzin mukaan kysymään, kenen moraalista on lopulta kyse.

Erilaisten kulttuurien, kuten juutalaisten suorittaman poikien ympärileikkauksen tuomitseminen ulkoapäin on intellektuaali- sesti ja käytännössäkin silkkaa laiskuutta.

Katzin mukaan lasten suojelemisen länsi- mainen rationaliteetti ei kykene käsittele- mään sellaisia riittejä kuin poikien ympäri- leikkaus. Esimerkiksi juutalaisyhteisössä po- jan jättämättä ympärileikkaamatta voi mer- kitä käytännössä sitä, että lasta kohdellaan huonosti (abusive). Tietyn yhteisön sisältä katsottuna on kyse myös siitä, että vanhem- mat joutuvat valitsemaan, jättääkö lapsi yh- teisön ulkopuolelle vaiko vahingoittaa hän- tä, poikien ympärileikkaustapauksessa suh- teellisen lievästi.

Marinos Diamantes nojaa hyvää van- hemmuutta koskevassa kirjoituksessaan Emmanuel Levinasin ajatukseen lapsesta.

Diamantes käsittelee tämän avulla lasten hy- vinvoinnin ja oikeuksien välistä eroa. Hyvä vanhemmuus on korostetun paternalistista ainakin siinä mielessä, että vanhempien lap- seen kohdistama rakkaus ei ole vastaus lap- sen objektiivisiin tarpeisiin. Rakkauden ei tule kerjätä kiitosta jälkikäteen. Sen ei tule keskittyä lapseen tulevaisuuden subjektina, jonakin, jota vanhemmat ovat luomassa.

Niinpä lapsen oikeuksien kunnioituksen tu- lee sisältyä jo tähän yksisuuntaiseen suhtee- seen, mutta tämän suhteen ei tule peittää yksisuuntaista luonnettaan. Mainittakoon, että Diamantesin mukaan myös hyvinvoin- tivaltion ja lapsen suhteessa ongelma on hie- man samankaltainen. Valtion suorittama tarveimputaatio ei ole sinänsä ongelma, vaan se, että valtio asettaa tämän yksisuuntaisen suhteen sisään tulevaisuuden velvoitteita, se odottaa tuottoa sijoitukselleen.

Alison Diduck käsittelee oikeudellisten instituutioiden taipumusta nähdä lapset joko kokonaan suojelusta riippuvaisina tai täysin kompetentteina. Hyvinvointi- ja oi- keudelliset kysymykset nähdään hänen mu- kaansa erillisinä, ei samanaikaisina asioina.

Oikeusistuimissa lasta ei nähdä ympäristös-

sään suhteessa tiettyihin olosuhteisiinsa.

Hieman samaan tapaan kirjoittavat Judith Trowell ja Gillian Miles psykoanalyyttisten psykoterapioiden käytännöistä. Terapeut- tien ammatillinen tehtävä on heidän mu- kaansa uppoutua potilaidensa sisäiseen maa- ilmaan ja ratkaista potilaiden ongelmia näi- den omien kokemusten logiikan avulla. Te- rapeutin on määriteltävä ja tuotava ongelmat esiin siten, että hän voi keskustella niistä lap- sen ja perheen kanssa. Mutta terapeutille voi olla ongelmallista, jos hän joutuu muotoile- maan kokemukselliset ja yksilölliset tapahtu- mat ulkoisen maailman eli kokonaan toisen- laisen moraalijärjestelmän, usein oikeusis- tuinten tai muiden oikeuksia ja velvollisuuk- sia käsittelevien yhteiskunnallisten ja sosiaa- listen järjestelmien yksiselitteisyyttä vaativi- en vastausten mukaisiksi. Teoksessa myös Andrew Cooper on huolissaan siitä, että pää- töksentekijät ja oikeusistuimet eivät kykene käsittelemään monimutkaista ja ristiriitaista totuutta ja todellisuutta. Lasten hyvinvointia koskevissa asioissa, varsinkin oikeudellisten, käsittelyssä tarvittaisiin hänen mukaansa eri- tyisasiantuntijoiden järjestelmä, joka kyke- nisi muotoilemaan lasten tarpeet institutio- naalisen (laki)koneiston ymmärtämälle kie- lelle.

Wendy ja Rex Stainton Rogers kritisoivat Foucault’hon avulla sellaista lapsuuden sek- suaalisuuden sensuroimista, jossa yksioikoi- sesti kielletään mahdollisuus, että lapsilla voisi olla seksuaalisia kokemuksia. Paradok- saalisesti oikeusistuimet tekevät kuitenkin jatkuvasti päätöksiä asioissa, joissa lapsilla on ollut seksuaalista käyttäytymistä. Lapsen seksuaalisuus on tukahdutettu. Tiukka mo- raalinen jako näkyy esimerkiksi siinä, että 15-vuotias voidaan nähdä häikäilemättömä- nä raiskaajana samalla kun toinen 15-vuotias voidaan nähdä täysin avuttomana uhrina ja suojelun kohteena suurin piirtein samankal- taisessa seksuaalisessa aktissa. Moralistit ovat Rogersien mukaan kyenneet luomaan lapsen kaikesta seksuaalisilta kokemuksilta suojelua tarvitsevana objektina ja samanaikaisesti hil- jentämään ne, jotka uskaltavat väittää, että lapsella voi olla seksuaalisia kokemuksia. Ja samanaikaisesti aikuiset käyttävät lapsia sek- suaalisina objekteina mainoksissa ja muoti- maailmassa täysin laillisesti ja ilman moralis- tien puuttumista.

Stephen Frosh käsittelee uskontojen, eri- tyisesti uskonnollisen fundamentalismin ky- kyä tuottaa sääntöjä ja lakeja sekä uskontoa itseään. Frosh nostaa esiin fundamentalis- min houkuttelevuuden fragmentoituneessa ja epävarmassa elämässä. Uskonto esittää varmuuksia, jollaisiin ihmisillä on tarve tart- tua. Jokaisessa kulttuurissa on lapsen edun tultava ennen muun yhteisön etua vähintään tietyssä minimisuhteessa, koska yhteisön

olemassaolo on muutoin uhattuna. Uskon- nollisessa fundamentalismissa lasta ei kuiten- kaan kasvateta vapaaksi ja vastuulliseksi, vaan yhteisöä varten. Frosh kaipaa sellaista kritiikkiä, joka kunnioittaa tätä uskonnolli- selle yhteisölle ominaista tarvetta ylläpitää it- seään, mutta joka rajoittaisi fundamentalisti- sen yhteisön sisäistä vallankäyttöä lapsia koh- taan. Froshin mukaan jotkut käytännöt voi- daan pyrkiä osoittamaan vääräksi lapsia koh- taan esimerkiksi lääketieteellisesti. Osoitta- malla jokin käytäntö tieteellisesti vääräksi, se pyritään osoittamaan epätarkoituksenmu- kaiseksi yhteisöä kohtaan.

Viimeisessä luvussa Daniel Monk tarkas- telee koulun ja kasvatuksen kontekstissa oh- jelmia, joita on suunnattu ns. käyttäytymis- häiriöistä kärsiville lapsille ja nuorille. On- gelmallisiksi koetut lapset luokitellaan kou- lussa sen mukaan onko heillä tarvetta erityis- tukeen vai ovatko he niin häiritseviä, että heidät voidaan erottaa koulusta. Edelliset ovat kuntoutettavia, jälkimmäiset alistetaan kurinpitomenettelyn alle. Tulkinnat johtaa mielivaltaisiin jaotteluihin, joissa Monkin mukaan kehityspsykologisesti ottaen sa- moista ongelmista kärsivät lapset jaotellaan niihin, jotka saavat hoitoa ja kuntoutusta, ja niihin joita rangaistaan.

Kirja antaa ajateltavaa yhteiskunnan in- stituutioihin, kuten poliittiseen päätöksen- tekoon, lakeihin ja oikeusistuimiin kätkeyty- vistä lapsia, vanhempia, väestöryhmiä luo- kittelevista käytännöistä ja oletuksista sekä näiden käytäntöjen ja oletusten poliittisista ja historiallisista käyttötavoista ja muotoutu- misesta. Moniaineksisuudesta ja –tasoisuu- desta ammentava lukija löytää kirjasta jon- kun verran ajatuksia ajankohtaisten kysy- mysten, kuten koulusta erottamista, lapsival- tuustoja tai nuorten huumetestausta koske- vien käytäntöjen ja keskustelujen poliittisen ja moraalisen luonteen pohtimiseksi. Pieni ongelma kirjoituksissa on kuitenkin siinä, että jotkut niistä operoivat teoreettisella jot- kut käytännöllisellä tasolla, jolloin niiden lähtökohdat hahmottaa ‘moraalisia ohjel- mia’ ovat joskus sekoittavalla tavalla erilaiset mikä tekee kirjasta hieman hajanaisen.

Heikki Suominen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tärkeänä pidettiin sitä, että lasten toiveita kuultiin tasapuolisesti ja että lapset kokivat, että heidän toiveitaan toteutettiin itse EasySport-toiminnassa.. Lasten toiveisiin

Lasten näkökulmasta tarkasteltuna aikuisten vastaanotto lasten käyttämään erite- tai pieruhuumorin on usein ristiriitaista, sillä aikuisten suhtautuminen erite- tai

Joen vaimo ja lasten äiti on lähtenyt, jä änyt lapset ja antanut huoltajuuden lasten isälle.. Avioero on tullut

huumoria saattaa liittyä juuri aikuisten ja lasten erilaiseen käsitykseen huumorista. Aikuisen voi olla hankalaa viljellä huumoria, jota lapset ymmärtävät ja joka on

Tarkastelun kohteena on se, mitä lapset rohkeudesta kertovat sekä minkälaisia merkityksiä lapset tuottavat rohkeudesta vuorovaikutuksessa aikuisen ja toisten lasten

Yksi kirja Iltasatuja / Pikku Anu siivoaa (2) on poikkeuksellinen siten, että kertomuksen kehyksenä on isän ja lapsen yhteinen iltasatuhetki, jolloin isä kertoo iltasaduksi lapselle

6. Järjestöt, jotka on perustettu edistämään lasten ja nuorten osallistumista. Nämä voivat olla yleisjärjestöjä tai tarkemmin kohdennettuja järjestöjä, esimerkiksi

Pienten lasten kohdalla vertaisoppimista tarkastel- laan usein myös siitä näkökulmasta, mitä lapset oppivat itsestään ja omista kyvyistään ikä- toverisuhteissaan vertaisryhmän