• Ei tuloksia

Aineeton kulttuuriperintö nuorten taiteilijoiden ansaintamallien ja verkostojen kasvualustana

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Aineeton kulttuuriperintö nuorten taiteilijoiden ansaintamallien ja verkostojen kasvualustana"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

This is a self-archived version of the original publication.

The self-archived version is a publisher’s pdf of the original publication.

To cite this, use the original publication:

Järvipetäjä, M. & Juva, A. 2021. Aineeton kulttuuriperintö nuorten taiteilijoiden ansaintamallien ja verkostojen kasvualustana. Talk-verkkolehti, Taide / Art 17.12.2021.

Link to the original publication: URL

All material supplied via Turku UAS self-archived publications collection in Theseus repository is protected by copyright laws. Use of all or part of any of the repository

collections is permitted only for personal non-commercial, research or educational purposes in digital and print form. You must obtain permission for any other use.

(2)

Aineeton kulttuuriperintö nuorten taiteilijoiden ansaintamallien ja verkostojen kasvualustana

17.12.2021

Milla Järvipetäjä Tutkimusvastaava, Lehtori, Projektipäällikkö, Turun ammattikorkeakoulu Anu Juva Hankeasiantuntija / Project adviser, Turun ammattikorkeakoulu

Taiteilijan ansiotulojen ajatellaan usein koostuvan apurahoista ja avustuksista. Niitä ei kuitenkaan riitä kaikille, eikä niiden avulla pysty turvaamaan elantoaan. Erityisesti uran alkuvaiheessa taiteilijoilta puuttuu uraa edistäviä verkostoja ja kokemuksia itsensä markkinoimisesta. Viiden EU-maan yhteinen ReFresh+-hanke on tarttunut juuri näihin ongelmiin.

Taideopiskelijoilla riittää yleensä tarvittavaa paloa itsensä ilmaisemiseen ja sen vaatimien teknisten taitojen opettelemiseen. Tyydyttävän tulevaisuuden rakentaminen asettaa

kuitenkin haasteita: nuoren taiteilijan tulisi osata markkinoida, myydä ja tuotteistaa itseään ja töitään samalla, kun hän rakentaa ja vahvistaa taiteilijaidentiteettiään ja kokeilee itselleen soveltuvia ilmaisun tapoja. Kipupisteeksi nuorten taiteilijoiden kohdalla on osoittautunut myös verkostojen puute. (Romppanen & Vilkuna 2015; Cronberg 2010.)

Aineetonta kulttuuriperintöä taiteeksi

Näihin haasteisiin vastaa Creative Europe -rahoitteinen hanke ReFresh Plus – young art(ist)s refreshing heritage sites and legends. Sen aikana kehitetään uusia

toimintamalleja, joissa aineetonta kulttuuriperintöä muutetaan teoiksi ja taideteoksiksi.

Runsasta aineetonta kulttuuriperintöä kannattaa hyödyntää, ”tuoreistaa” ja tehdä näkyväksi.

Tämä antaa taiteilijoille mahdollisuuden erottautua ja löytää uusia yleisöjä historiasta ja tarinoista kiinnostuneiden taholta.

Kaupungeilla ja paikoilla on omia tarinoitaan, joita projektissa nostetaan

esiin. Kulttuuriperinnön parissa työskentelevät taiteilijat ja taideopiskelijat valittiin Refresh+- projektiin portfolioiden perusteella. He pääsivät aluksi esittelemään omaa taiteellista työtään verkkotapaamisissa ja viimeksi yhteisen tuotantoviikon merkeissä Koperissa Sloveniassa marraskuussa 2021.

Koperin meduusan tarina taiteen lähtökohtana

Koperin kaupungin perinnekertomus meduusasta kirouksineen ja rakkaustarinoineen toimi lähtökohtana taideteokselle. Opiskelijat valmistivat viikon aikana monitaiteellisen

yhteisteoksen, joka esitettiin työpajan päätteeksi paikalliselle ja kansainväliselle yleisölle.

(3)

Taiteilijaryhmä Cezara-Adriana Damian, Cristina Pellicer Gómez, Urška Medved, Mia Štark &

Marika Schultze Koperissa suunnittelmassa meduusalegendaan perustuvaa taideteosta.

Kuvaaja: Sebastian Gómez Lozano.

Valmistellessaan taideteosta ja esitystä uudessa toimintaympäristössä opiskelijat sekä kehittivät omaa osaamistaan että näkivät, kuinka muut toimivat, minkälaisia tekniikkoja he käyttävät ja minkälaisia teoksia tekevät. Yhteistyö sujui hyvin, ja uusista ystävyyksistä syntyi aito kansainvälinen nuorten taiteilijoiden verkosto.

Portfoliot, some-tilit ja ansaintamahdollisuudet kuntoon

Kansainvälistä toimintaa varten taiteilijan esittelymateriaalien on syytä olla kunnossa. Milloin tahansa esiteltävissä oleva portfolio ja erilaiset some-tilit kuten Instagram ovat tärkeitä.

Refresh+ -hankkeessa koulutetaan taiteilijoita omien esittelyiden laatimiseen tekstien, kuvien ja liikkuvan kuvan keinoin.

Ansaintamalleja ja tuotteistamista kehitetään Turussa kuluvan lukuvuoden aikana, ja siihen liittyvä työpaja pidetään lukuvuoden päätteeksi Murciassa Espanjassa. Tuloksena on verkossa julkaistava työkalupakki, joka on avoimesti kaikkien saatavilla.

Tuotteistamisen avulla pyritään tarkastelemaan ansaintamahdollisuuksia laveasti. Niitä ovat esimerkiksi:

oikeuksien myyminen

asiantuntijuuden myyminen

tilausteosten toteuttaminen

teosten myyminen

(4)

teosten esittäminen.

Potentiaalin asiakaskunnan määrää voidaan kasvattaa esimerkiksi taideyleisöpohjaa

laajentamalla. ReFresh+-hanke tarttuu tähän teosten tuotteistamisen avulla. Taiteilijat tekevät teoksia, jotka ovat vaivattomasti löydettävissä ja saavutettavissa, ja niiden suhdetta

mahdollisiin asiakkaisiin työstetään.

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta joitakin merkkejä on nähtävissä siitä, että

kulutuskäyttäytyminen muuttuu ainakin osittain aineettomaan suuntaan. Aineeton kulutus lisääntynee ilmastonmuutosta torjuttaessa. Digitaalisia taideteoksia myydään, ja niiden omistamisen tueksi on kehitetty omat järjestelmänsä, ja näin digitaalinen läsnäolo korostuu.

Lähteet

Cronberg, T. 2010. Luova kasvu ja taiteilijan toimeentulo. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2010:6. Viitattu

13.5.2016 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75569/okmtr0 6.pdf?sequence=1.

Romppanen, H. & Vilkuna, A. 2015. Taiteilija tahtoo elää työllään – Kuvataiteen asemasta valtion rahoituksessa. Suomen taiteilijaseura. Helsinki. http://artists.fi/wp-

content/uploads/2015/04/kuvataiteen_asemasta_rahoituksessa.pdf.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

h yödynneTTy KulTTuuriperinTö idenTiTeeTTiä luomassa Se kulttuuriperintö, jota Ahvenanmaan turismissa hyödynnetään ja jota kirjassa tuo- daan esiin, liittyy Ahvenanmaan

Romanialaisessa kansanperinteessä Vlad Seivästäjästä ei myöskään käytetty nimeä Dracula, vaan Vlad Seivästäjä, ja Romaniassa nimi Dracula onkin yhdistetty nimenomaan

Vaikka onkin mahdollista havaita suuriakin ero- ja siinä, miten verkostojen jäsenet pääsevät yh- teisymmärrykseen verkostojen tavoitteista sekä siitä, mitä kaikkia tavoitteita

Talossa jakoi yhteisen työhuoneen monien ohella nuorten, 1960-luvun alussa syntyneiden taiteilijoiden, “post-post-konseptualistien” joukko: Jurij Albert, Andrei Filippov, Sven

Artikkelini aineistoa ovat kaikki tähän mennessä julkaistut valtakunnalliset kansakoulun ja perusopetuksen opetussuunnitelmat (Maalaiskansakoulun opetussuunnitelma 1925; Kan-

tietenkin hyvin poliittinen projekti. Projektilla  on  omat  haasteensa  ja  ongelmansa:  mitä  on  eurooppalainen  kulttuuriperintö,  jonka  eurooppalaiset 

I detta jubileumsnummer av Suomen Museo – Finskt Museum betraktar jag därför kulturarvet ur ett perspektiv som är kopplat till såväl hållbar utveckling som kulturell

Johanna Turunen, Tuuli Lähdesmäki, Ulla Salmela & Virpi Mäkinen Euroopan kulttuuriperintötunnus (EHL) on keskeinen osa Euroopan unionin (EU) vahvistuvaa kulttuuri-