• Ei tuloksia

Lastentunnilta tietoyhteiskuntaan · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Lastentunnilta tietoyhteiskuntaan · DIGI"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

Jorm a Toivonen

Lastentunnilta

tietoyhteiskuntaan

Ensimmäiset elävät kokemukseni sähköisen viestimen välittämästä sa­

nomasta olivat Markus-sedän torstai- iltäiset lastentunnit, joita innokkaas­

ti radiosta kuuntelin. Kaurapuuron ystävä minusta ei kuitenkaan tullut.

Lienen viimeistä Markus-sedän kas­

vattamaa sukupolvea, koska Markus Rautio siirtyi syksyllä 1956 eläkkeel­

le. Itse muutin samana syksynä tu­

tusta kyläkoulusta naapuripitäjän kirkonkylään oppikouluun. Samalla aloin kasvaa isoksi pojaksi. Brita Koi­

vusen laulama "Suklaasydän” kieh­

toi korvaa jo paljon enemmän kuin Malmstenin Mikki-Hiiri -laulut.

Keuruun yhteiskoulun uuden koulu­

rakennuksen hyväksi järjestetyssä tempauksessa näin elämäni ensim­

mäisen julkkiksen. Juontajaksi oli kutsuttu suosittu radioääni, toim it­

taja Niilo Tarvajärvi. Lisäksi hän oli erään koulutoverini kummisetä.

Ollessani keskikoulun viimeisellä luokalla, isä joulun edellä 1960, toi kaupunkimatkalta Jyväskylästä mu­

kanaan suuren salaperäisen laatikon.

Sen sisältä paljastui uutuuttaan hoh­

tava Fenno-merkkinen televisio. Tä­

män jälkeen kotonani alkoivat mel­

koiset markkinat. Televisio oli koti- pitäjässäni Multialla melkoinen har­

vinaisuus, koska Ylöjärven lähetys­

aseman katselualue ulottui vain kun­

nan eteläosaan. Vanhan maalaistalon tupa täyttyi ilta illan jälkeen innok­

kaista töllöttäjistä, ja Teija Sopanen hymyili aina yhtä valloittavasti. Par­

haimmillaan oli 27 vierasta katso­

massa vanhaa Suomi-filmiä, taisi olla

” Kulkurin valssi” tai "Katupeilin takana” . Seuraavana kesänä kotini maalle rakennettiin yleisradion link­

kiasema. Maston korkeus oli juhlak- kaat 82 metriä, ja sen pystyttämisessä riitti kyläläisillä ihmettelemistä. Nyt

kesällä 1986 torni uusittiin ja kor­

keutta lisättiin 30 metrillä.

Lukion suoritin vanhassa kunnia- narvoisessa Haapamäen yhteislyseos­

sa. Vieläkin kun radiosta joskus soi­

vat ” rautalanka-Emman” sävelet, pieni haikeus sykähdyttää mieltä noiden aikojen muistona. Mieliin- painunein tapahtuma oli kuitenkin presidentti Kennedyn hautaustilai- suus marraskuussa 1963. Se oli tele­

vision ensimmäisiä mannerten välisiä satelliittilähetyksiä. Erityisesti muis­

tan, kun presidentin 3-vuotias poika teki kunniaa isänsä arkulle.

Meillä jokaisella on omat muis­

tomme elämänmenosta 20— 30 vuo­

den takaa, ja muutoksesta noista ajoista nykyhetkeen. Nyt televisio on tavallisinta arkipäivää. Yhä useam­

missa kodeissa on videot sekä mikro­

tietokoneet, ja nuoriso kuuntelee korvalappustereoista Eppu Normaa­

lia ja Sielunveljiä. Kun kertailin m ie­

lessäni noita Markus-sedän, Tarvan ja Teijan aikoja monine muistoi- neen, heräsi ajatus, millaista on elä­

mä Karstulassa, Suomessa, maail­

massa 30 vuotta tästä eteenpäin. Mil­

laisessa yhteiskunnassa nykyiset op­

pilaani elävät syksyllä 2016.

Tämän päivän nuoret tulevat elä­

mään ja työskentelemään tieto- eli informaatioyhteiskunnassa. Ennuste­

taan, että yhä useamman työ tulevai­

suudessa tapahtuu kotona mikrotie­

tokoneen äärellä. Tällöin tarvitaan taitoa käyttää tietokoneita ja kykyä sopeutua yhä nopeutuvaan tiedonvä­

litykseen. Olennaisen tärkeää on ky­

ky analysoida, eritellä ja tulkita tie­

toa, joka tulvii koteihin. Näitä val­

miuksia ei opita muuten kuin totut­

tamalla koulujen oppilaat mahdolli­

simman monipuolisesti erilaisiin ai­

neistoihin ja reksitereihin. Kyky op­

pia vertailemaan eri yhteyksissä esiin­

tulevia yksittäisiä tapauksia ja ongel­

maryhmiä auttaa ihmistä erittele­

mään koko elinympäristöään. Tieto­

jen suhteuttamisesta jo olemassa ole­

vaan tietoon tulee tärkeämpää kuin tiettyjen faktojen opettelu. Tulevai­

suudessa tarvitaan laajaa yleissivistys­

tä.

Amerikkalainen Alvin Toffler en­

nustaa, että tulevaisuus tuo uuden elämäntavan, joka perustuu hajau­

tettuihin uudistuviin energianlähtei­

siin ja uudet tuotantomuodot, joista liukuhihnat ovat lähes hävinneet, se­

kä uudet perhetyypit ja instituutiot, joista hän käyttää nimitystä "elek t­

roninen tupa” . Tulevaisuuden yh­

teiskunnassa merkittävä osa työstä tehdään kotona. Tofflerin maanmies Marshall McLuhan korostaa myös yleissivistävän kasvatuksen välttä­

mättömyyttä. Sähkökulttuurin myö­

tä siirrytään tavallaan takaisin hei- mokulttuuriin. Nyt vain koko maail­

ma muodostaa yhden ” kylän” , jossa tieto leviää salamannopeasti. Kaikki riippuu jälleen kaikesta. Yksilölli­

syys, eriytyneisyys ja työnjako häviä­

vät. Kokonaisvaltaisuus tulee tilalle.

Samoin jyrkkä ero työn ja vapaa-ajan välillä häviää. Uusi aikakausi vaatii kaikkien kykyjen yhtäaikaista käyttä­

mistä. Automaation eteneminen muuttaa oppimisen pääasialliseksi tuotannon ja kulutuksen lajiksi. Pal­

kallisesta oppimiesta tulee hallitseva palkkatyömuoto ja rikkauden lähde.

Tämä on ihmisen uusi rooli. Vanhat käsitykset "am m ateista” ja erikois­

tuneista urista muuttuvat merkityk­

settömiksi.

Mukailtu esityksestä Karstulan lu­

kion I-luokkien vanhampainillassa 14.10.1986.

_________________________________ ) 52

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tavoitteena: saada tietoa Nuorten parlamentin toiminnasta ja täysistuntopäivästä välitettyä yläkoulun oppilaille. Tarvitaan: toteutustavasta riippuen tietokoneita,

• Minkälaista digi-osaamista erityisesti tarvitaan tutkivassa ja kehittävässä työotteessa nyt ja tulevaisuudessa. • Käytä vähintään

• Minkälaista digi-osaamista erityisesti tarvitaan tutkivassa ja kehittävässä työotteessa nyt ja tulevaisuudessa.. • Käytä vähintään

sitilanteissa tarvitaan myös luovuutta ja kykyä oppia - myös ryhmänä.. Noviisiutta ja eksperttiyttä tutkinut

Siksikö, että henkilökohtaiset ominai- suudet ovat perittyjä, niin että meidän ei tarvitse kulkea koulutuksen läpi niiden saavuttamiseksi.. Ja jos joku jää ulos, onko

Katsottiin, että koulutuksen ei tar- vinnut tiettyä minimitasoa lukuun ottamatta koskettaa kovin laajoja kansankerroksia - kansakoulun oppimäärän hallinta takasi sen,

Kirkkovenem atkat ovat jä än ee t historiaan kauan

He tarvitsevat myös taitoa, jota Goleman (1998, s. 317) kut- suu emotionaaliseksi älykkyydeksi: kykyä tunnistaa omat tunteet sekä käsitellä ja hallita niitä sisäisesti