• Ei tuloksia

”Filosofi isolla F:llä, vaikka asuukin Suomessa” näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "”Filosofi isolla F:llä, vaikka asuukin Suomessa” näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

journal.fi/aikuiskasvatus 152

”Filosofi isolla F:llä,

vaikka asuukin Suomessa”

Johan Strang & Thomas Wallgren (toim.) Georg Henrik von Wright, modernin ajan ajattelija. Suom. Timo Soukola.

Gaudeamus 2020. 349 sivua.

KOKOELMAN TOIMITTAJAT Jo- han Strang ja Thomas Wallgren toteavat intellektuellien yhteiskun- nallisen merkityksen muuttuneen.

Keskustelu politiikan ja tieteen leikkauspinnoilla rajoittuu heidän mukaansa yhä enemmän ekono- mistien, konsulttien, lobbaajien ja tilaustutkijoiden selvityksiin, mutta yhä vähemmän riittää aikaa ja kär- sivällisyyttä kriittisen ja riippumat- toman tarkastelun tuomille laajoille ja yllättäville näkemyksille.

Georg Henrik von Wright (1916–2003) oli kantaa ottava in- tellektuelli par excellence. Alun pe- rin ruotsiksi ilmestynyt kokoelma sisältää 13 kirjoitusta akateemi- kosta sekä hänen oman kirjoituk- sensa tieteenfilosofiasta. Hän oli 1900-luvun yhden tärkeimmän filosofin Ludwig Wittgensteinin ystävä ja hänen postuumien te- ostensa toimittaja, joka kutsut- tiin 31-vuotiaana Wittgensteinin seuraajaksi Cambridgen profes- suuriin. Ensimmäisenä pohjois- maisena filosofina von Wright sai oman niteensä arvostettuun The Library of Living Philosophers -jul- kaisusarjaan.

Ruotsissakin von Wrightin ole- massaolo havaittiin. Lundin yli- opiston emeritusprofessori Svante Nordin kertoo artikkelissaan, että arvovaltaisen Ruotsin aatehisto- riateoksen mukaan von Wright

”on sodanjälkeisen kauden filoso- fi isolla F:llä, vaikka asuukin Suo- messa”.

HISTORIALLINEN VAI OBJEKTIIVINEN FILOSOFIA?

Akateemikko von Wrightin edus- tamaa analyyttista filosofiaa luon- nehtii pyrkimys loogiseen selkey- teen, tieteellisyyteen ja käsitteiden yksiselitteisyyteen – saksalaisfi- losofi Wolfram Eilenbergerin sa- noin tylsyyteen asti. von Wrightin oppi-isää ja hänen ”taiteilijaksi filo- sofien joukossa” luonnehtimaansa Wittgensteinia ei yleensä kuvata tylsäksi, saati selkeäksi. Eilenber- gerin mukaan yksi harvoista filo- sofeista, joka edes yritti ymmärtää varhaista Wittgensteinia, oli hänen vastaväittäjänsä Bertrand Russell (ks. ”Taikavuorella”, Aikuiskasva- tus 4/2019).

Analyyttinen filosofia niin sano- tun mannermaisen filosofian vas- takohtana on sodan jälkeen ollut valtavirta englanninkielisissä mais- sa. Pohjoismaissakin suuntaus on- nistui valtaamaan professuurit, ei vähiten von Wrightin taustatyön ansiosta, mitä kokoelmassa kuva- taan karun asiallisesti.

Georg Henrik von Wrightin vahvuus oli kuitenkin se, ettei hän monien kollegoidensa tavoin kuulunut suuntauksen dogmaa-

tikkoihin, vaan häntä on kutsuttu analyyttiseksi hermeneutikoksi.

Hän piti filosofiaa historiallises- ti määräytyvänä toimintana, kun objektiivisina itseään pitävillä analyyttisillä filosofeilla tällainen ajatus puuttuu.

KAHTIA JAKAUTUNUT FILOSOFI

Vaikka von Wright tunnettiin ra- tionalistina ja loogikkona, hänet tunnettiin samalla julkisena intel- lektuellina eli keskustelijana, tie- teisuskon kriitikkona ja maapal- lon rajallisuudesta muistuttajana.

Hänen tuotantonsa jakautuu vas- taavasti englanniksi kirjoitettuun akateemiseen filosofiaan ja ruot- sinkieliseen aikalaiskritiikkiin.

Pohjoismaissa von Wrigh- tin vastaanotto oli ristiriitainen.

Vastakkaiset ryhmät eli kansallis- mieliset konservatiivit ja toisaal- ta radikaali ympäristöliike, joita yhdisti huoli asioiden nykytilas- ta, tervehtivät hänen pessimis- miään. Mukavuudenhaluinen ja edistysuskoinen valtavirta piti

kirja-arviot

(2)

journal.fi/aikuiskasvatus AIKUISKASVATUS 2/2020

153

KIRJA-ARVIOT

1980–90-luvuilla von Wrightiä ikävänä tuomiopäivän profeettana.

Vanhoilla päivillään von Wright arveli, etteivät tieteen ul- kopuoliset yritykset ymmärtää omaa aikaa ole sittenkään filosofi- sesti tyystin arvottomia. Nykyisin monet filosofit pitävät akateemi- sen tutkijan ja julkisen keskusteli- jan roolien yhdistämistä itsestään selvänä.

Kokoelman joidenkin kirjoit- tajien mielestä von Wright pystyi yhdistämään kaksi rooliaan, tois- ten mielestä ei. Roolikysymystä toistellaan ja päivitellään kokoel- man eri artikkelissa väsymiseen asti. Askelta pidemmälle pääsee tanskalaisfilosofi Anne-Marie Søndergaard Christensen.

Georg Henrik von Wright luonnehti itseään provokatiivi- seksi pessimistiksi tai kyyniseksi realistiksi aktivismin lähtökohta- na. Søndergaard Christensenin mukaan hänen olisi kannattanut suunnata kyyninen realisminsa myös omiin filosofisiin lähtökoh- tiinsa, alistaa oma tieteenalansa samaan kriittiseen ja terävään analyysiin kuin aikalaiskritiikkin- sä. Jos von Wright olisi harrasta- nut Wittgensteinin tavoin filoso- fian kroonista epäilyä, hän olisi ehkä onnistunut kuromaan um- peen koko tuotantoaan jakavan kuilun.

Thomas Wallgren tosin kertoo artikkelissaan, miten von Wright näki vaivaa eritellessään kriittises- ti anglosaksisen 1900-luvun ana- lyyttisen filosofian eri suuntauk- sia: mihin von Wright itse asiassa samastui samastuessaan analyytti- sen filosofian koulukuntaan?

TIETEISUSKO TAIKAUSKONA

Kun von Wright vuonna 1996 promovoitiin Leipzigin yliopiston kunniatohtoriksi, juhlaesitelmän pitänyt Jürgen Habermas painotti hänen kaksijakoisuuttaan hieman eri tavoin kuin pohjoismaiset kol- legat. von Wrightin omaperäisyys perustui Habermasin mukaan sii- hen, että hän oli huolella perehty- nyt kahteen suuntaukseen sitou- tumatta kumpaankaan: tulevai- suussuuntautuneeseen loogiseen empirismiin ja saksalaiseen kon- servatiiviseen sivistysperinteeseen.

Toisin kuin monet aikalaisfilosofit, von Wright uskoi ongelmien ole- van ratkaistavissa valistuksen ja humanismin kehyksessä.

Georg Henrik von Wright sai vaikutteita myös Frankfurtin kriit- tiseltä koulukunnalta ja mainit- si ajatuksensa kulkevan samaan suuntaan kuin Karl Marxilla. Hän asettui näkyvästi Vietnamin sodan kriitikoksi, samoin hän arvosteli Nobelin taloustieteen palkinnon antamista Chilen sotilasjuntan neuvonantajalle Milton Friedma- nille vuonna 1976. von Wrightiä on kuitenkin hankala sijoittaa oi- keisto–vasemmisto-akselille.

Lars Hertzberg selostaa artik- kelissaan von Wrightin tieteisus- kon kritiikkiä. Tieteen ajattelumal- lit eivät sovi esikuvaksi filosofialle, koska pyrkimys yleistykseen estää havaitsemasta yksittäistapauksia, joiden huomaaminen on edellytys filosofian tavoittelemalle selkey- delle. von Wright rinnastaa tieteis- uskon taikauskoon: ”Taikauskon määrä maailmassa lienee vakio, mutta taikauskon luonteenomaiset

piirteet vaihtelevat ajan myötä. Ny- kyaika on tieteellinen aikakausi, jo- ten on luonnollista, että vallitsevat taikauskon muodot ovat tieteelli- siä” (Att förstå sin samtid).

KESTÄÄKÖ INARINJÄRVEN JÄÄ?

Georg Henrik von Wrightin kak- sijakoisuuden toistelun sijaan teokseen olisi kaivannut enem- män näkökulmia siihen, mitä uut- ta hänen ajattelunsa toi filosofiaan.

Enemmän olisi voinut olla myös kirjoittajien henkilökohtaisia ko- kemuksia filosofista, niinpä lisään tähän oman muistikuvani.

1990-luvulla Helsingin yliopis- ton Porthanian iso sali oli pakkau- tunut täyteen, kun keskusteltiin maapallon luonnonvaroista ja elämäntapojemme kestävyydestä.

Eräs keskustelija uskoi teknisen edistyksen ratkaisevan pulmat.

Väestönkasvun ongelmaakin oli liioiteltu, koska koko maapallon väestö mahtuisi Inarinjärven jäälle.

von Wrightin silmät tuikkivat kul- makarvojen takaa ja hän tokaisi vä- littömästi, hieman ruotsinvoittoi- sesti: ”Mutta mitä ne siellä teke?”

Pohjoismaiden johtava filosofi toi esiin käytännöllisemmän näkö- kulman kuin hänen teknisesti suun- tautunut kanssakeskustelijansa.

Inarinjärven jäällä seisova maapal- lon väestö – kuvitelkaa, millainen näky se olisi – tuskin tulisi kauaa toimeen, vaikka joka talvi oheneva jää kestäisikin heidän painonsa.

JUSSI ONNISMAA

FT, dosentti, työnohjaajakouluttaja, tietokirjailija

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Professori Jouko Laurila, SGF:n puheenjohtaja Gerontologista tutkimusta ja julkaisua Suomessa. Puheenjohtajana Mikaela

8 Mímir könnte hier eine Ausnahme sein, denn was ihn betrifft, so ist er zweifellos mit der Unterwelt verbunden. Es ist schon eher diskutabel, ob er ein Riese ist. Dass sein

gestellt. Er ist überrascht und verwirrt. In den mehr als vierzig Jahren meiner Beschäftigung mit Afrika bin ich weder in der Mission, noch in der Reli- gionsforschung, noch in

Von Wright summaa ajatuskokeen antia tavalla, joka pai- nottaa havaintomaailman ulottuvuutta ja siten osoittaa, että Kukunorin unessa ja Viidan proosamietelmässä ku- vatussa

Så när von Wright säger att Wittgenstein aldrig ändrade sin grundläggande livshållning är detta sant på en nivå, men inte alltigenom sant: det konkreta uttrycket för

Vai- kuttaa siltä, että vaikka von Wright korostaa marxilaisuu- den merkitystä, hän samalla aliarvioi marxilaisuuden ky- kyä vastata aikamme haastei-. J J 4

Karolina Kouvola valottaa artikkelissaan sitä, miten tietäjähahmot esitetään 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta

Jamesin tule- vaisuus on viime kädessä us- konnollinen, mutta von Wright pidättyy uskonnollisista kan- nanotoista.20 James korostaa yksilön, uskomusten ja toimin- nan