• Ei tuloksia

Säteilyn lumotaidetta, tiedettä ja tekniikkaa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Säteilyn lumotaidetta, tiedettä ja tekniikkaa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

MUSEOT

72

Tekniikan Waiheita 2/10

SÄTEILYN LUMO –

TAIDETTA, TIEDETTÄ JA TEKNIIKKAA

Johanna Vähäpesola

Tekniikan museon uusi erikoisnäyttely käsittelee taiteen avulla radioaktiivisuuden historiaa ja sen sovelluksia. Samalla nousee esille yleisempi ky- symys tekniikan hyvyydestä tai pahuudesta ja siihen liittyvistä eettisistä näkökulmista.

Säteilyn lumo – taidetta, tiedettä ja tekniik- kaa -näyttely avattiin Tekniikan museossa 28.4.2010. Näyttely koostuu nykytaideteok- sista ja dokumenttifilmeistä, jotka kertovat radioaktiivisuuden löytämisestä sekä siihen liittyvän tutkimuksen ja erilaisten käyttö- tarkoitusten historiasta. Näyttelyn on tuot- tanut ranskalainen tiedekeskus Le Pavillon des Sciences ja se on tuotu Suomeen yhteis- työssä Säteilyturvakeskus STUKin kanssa.

Radioaktiivisuus on ilmiö, josta on vai- kea puhua neutraalisti. Marie ja Pierre Curie, Hiroshima, Tšernobyl – säteilyn historiaan liittyvät henkilöt ja paikat herättävät vah- voja mielikuvia. Kuitenkin museonäytte- lyssä yleensä pyritään käsittelemään aiheita mahdollisimman objektiivisesti, ottamatta kantaa puolesta tai vastaan. Toisaalta tekni- siin keksintöihin liittyvä eettinen ulottuvuus harvoin tulee edes käsitellyksi, mahdollisesti juuri tästä syystä.

Säteilyn lumo -näyttelyssä tasapainoa eri tulkintojen välillä on pyritty löytämään ker- tomalla kahta rinnakkaista tarinaa: taidete- okset kuvaavat taiteilijoiden subjektiivisia tulkintoja ilmiöstä, kun taas dokumentti- filmit edustavat tieteellisempää, objektiivi- sempaa näkökulmaa. Kuitenkin objektii- visuuteen pyrkimisen mielekkyys voidaan myös kyseenalaistaa, jolloin näyttelyissä on kenties mahdollista tuoda kuuluviin useita erilaisia ääniä.

Le Pavillon des Sciencessa pyritään välittämään tietoa käyttämällä useita erilai- sia lähestymistapoja. Säteilyn lumo -näytte- lyn teokset ovat kahden ranskalaistuneen taiteilijan käsialaa. Piet.sO ja Peter Keene, joista jälkimmäisen kanssa tiedekeskus oli työskennellyt yhdessä jo aikaisemmin, kä- sittelevät erityisesti säteilyyn liittyviä eettisiä asioita teoksissaan, joissa tiede ja teknii- kan prosessit ja esineet yhdistyvät taiteek-

Rubedon lailla Peter Keenen teos Marie, Pierre, Marie, Pierre esittelee kaksi säteilytutkimuksen pioneeria, tässä tapauksessa Marie ja Pierre Curien, joiden kasvokuvat pyöriessään sekoittu- vat toisiinsa. Kuva: Riikka Laitinen-Sorvari.

(2)

MUSEOT

Tekniikan Waiheita 2/10

73 si. Osassa näyttelyn teoksissa taitelijat ovat työskennelleet yhdessä, osassa erikseen.

Lisäksi teoksiin kuuluu Piet.sO kirjoittamat runot, jotka avaavat kunkin teoksen käsitte- lemää tematiikkaa.

Piet.sO ja Peter Keene ovat ensi ker- ran työskennelleet yhdessä vuonna 2001.

Piet.sO on opiskellut matematiikkaa ja ark- kitehtuuria Pariisissa. Vuodesta 1997 hän on työskennellyt päätoimisena taiteilijana ja tekee performansseja ja installaatioita, joiden teemana on usein metamorfoosi.

Säteilyn lumo -näyttelyn teoksissa metamor- foosi ilmenee etenkin teoksissa XX-L ja Lyijyrouva. Näistä ensimmäinen kuvastaa 1900-luvun vaihteen valtavaa uskoa tietee- seen ja innostusta uusia, säteileviä alkuai- neita kohtaan, jälkimmäinen taas uskon horjumista ja jopa pelkoa, joita ydinteknii- kan käytännön sovellukset herättivät.

Peter Keene on opiskellut kemiaa ja hänen teoksilleen on ominaista sähkön ja sähkön varhaisten sovellusten hyödyntä- minen. Esimerkiksi teoksessa Rubedo hän on hyödyntänyt radioputkia. Teoksessa keinotekoisen radioaktiivisuuden keksi- neiden Irène Curien ja Frédérique Joliot’n kasvokuvat pyörivät sekoittuen toisiinsa.

Stroboskooppista vaikutelmaa hyödyntävä välähtävä valo tekee vaikutelman, että pyö- rintä lakkaa ja kuvat erottuvat toisistaan.

Radioaktiivisuuden historia mahdol- listaa tekniikan käsittelemisen laajempana sosiaalisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä.

Ydintekniikka on erittäin kärjistetty esi-

merkki tavasta, jolla tekniikan kehittymi- nen on sidoksissa maailman politiikkaan ja yhteiskunnan ja ympäristön muutoksiin.

Sinänsä neutraali keksintö muuttuu arvola- tautuneeksi, kun sitä käytetään ihmisten tu- hoamiseen tai parantamiseen. Etenkin, jos kyse on samasta keksinnöstä.

Säteilyn lumo -näyttely on auki 9.1.2011 asti. Helsingin jälkeen se on esillä Nantesis- sa Ranskassa, aikaisemmin se on ollut esillä mm. Argentiinassa ja Sveitsissä.

Kirjoittaja on Tekniikan Waiheita -lehden toimittaja ja Tekniikan museon näyttelykoordinaattori.

http://www.tekniikanmuseo.fi/

Piet.sO:n teokset XX-L ja Lyijyrouva kertovat muutoksesta suhtautumisessa säteilyyn ja radioaktiivisuuteen. Kuva: Riina Linna, Tekniikan museo.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Humanistiset ja yhteiskuntatieteet ovat keskeiset tieteenalat insti- tuuttien tutkimustoiminnassa, mutta tieteen raja-aitojen madaltaminen on ollut yksi tärkeä periaate

Se on yhä tänään yksi maailman laa- jimmista historiallisten karttojen ja kartastojen sekä niitä käsittelevän Adolf Erik Nordenskiöld.... Tapamme hahmottaa tietoympäristöämme

”Jos aiotaan työskennel- lä ja olla hyödyksi tieteen tehtaissa ennen kypsää ikää, tiede kuolee yhtä tehokkaasti kuin orjat, jotka on pantu töihin liian nuorina… jos halu-

Hän on julkaissut seitsemän kirjaa, joista kaksi (Kemian eturintamassa ja Mittojen mukaan) ovat hiljattain ilmestyneet myös suomeksi Kim- mo Pietiläisen suomentamina.. Ball

(Erimielisyydet voivat koskea sitä, onnistutaanko tässä pyrkimyksessä vai ei.) Molempia on syytä muistuttaa, ettei näin ole vaan että teologia on uskontoa,

"Kulttuuri on oppimista, tiedettä, taidetta." Sen jälkeen seurasi pitkähkö kuvaus siitä, mistä itse sana kulttuuri tulee ja mitä se on merkinnyt, miten viljely on

Esseessä "Onni - hetken hurmaa, elämän hallintaa" Lagerspetz huomauttaa aiheellisesti, että onnellisuus ei riipu pelkästään olosuhteista ja siitä mitä ihmiselle

Kulttuurien museossa avattiin huhtikuussa 2003 “Taiteilijan Aasia” -näyttely, joka perustuu lavas- taja, maailmanmatkaaja Tero Kiiskisen kokoelmaan.. Se käsittää