• Ei tuloksia

Elokuva utopioiden palveluksessa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Elokuva utopioiden palveluksessa"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

KIRJA-ARVIOT Niina Oisalo: Elokuva utopioiden palveluksessa, 82–83.

82 LÄHIKUVA 1/2018

ELOKUVA UTOPIOIDEN PALVELUKSESSA

Jari Sedergren ja Ilkka Kippola (2015) Dokumentin utopiat: Suoma- laisen dokumentti- ja lyhytelokuvan historia 1944–1989. Suomalai- sen Kirjallisuuden Seura. 680 sivua.

Dokumentin utopiat on jatko-osa 2009 julkaistul- le Dokumentin ytimessä: Suomalaisen dokument- ti- ja lyhytelokuvan historia 1904–1944 -teokselle (SKS). Se jatkaa Kansallisessa audiovisuaa- lisessa instituutissa tutkijoina työskentele- vien Jari Sedergrenin ja Ilkka Kippolan urak- kaa, läpileikkausta suomalaisen dokumentti- ja lyhytelokuvan sekä dokumenttielokuvakult- tuurin historiaan – elokuviin, tekijöihin ja taustoihin – aivan elokuvan alkumetreiltä asti 1990-luvun taitteeseen.

Elokuvan rinnalla kulkee kulttuurinen ja poliittinen kehys, jota värittivät etenkin suhde Neuvostoliittoon, hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen, vasemmistolaisuus sekä maan taloudellinen vaurastuminen, jotka kaikki jät- tivät jälkensä myös aikansa dokumenttieloku- vaan. Kirjan erityinen ansio onkin dokument- tielokuvien ja elokuvakulttuurin liittäminen laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin, ku- ten tuotantoyhtiöiden ja -kulttuurin vaiheisiin sekä poliittisiin ja ideologisiin keskusteluihin ja kuohuntoihin. Aineistona teoksessa on käytet- ty paitsi elokuvia, myös monimuotoisia kirjal- lisia lähteitä, kuten arvioita ja muuta elokuvia koskevaa lehdistökirjoittelua, kirjallisuutta, mietintöjä, Valtion elokuvatarkastamon pää- töksiä, tuotantoyhtiöiden taustadokumentteja ja haastatteluja.

Jos dokumentti- ja lyhytelokuvan kenttää oli- vat 1900-luvun alussa hallinneet matkailuelo- kuvan, kansatieteellisen elokuvan, teollisuus-, uutis- ja propagandaelokuvan ”genret” (ks.

Sedergren & Kippola 2009), sodan jälkeisinä vuosikymmeninä dokumentti- ja lyhytelokuva avautui ja monipuolistui sekä muodon että si-

sällön suhteen. Sodan jälkeisen Suomen doku- mentti- ja lyhytelokuvatuotanto kukoisti, sillä aina vuoteen 1964 voimassa oli veronalennus pääelokuvan pääsylipusta, kun ”alkukuvana”

esitettiin enintään 200 metriä pitkä, tiede-, ope- tus- tai taidefilmi tai kansallista elinkeinoelä- mää esittelevä lyhytelokuva. Näitä niin sanot- tuja veronalennuskuvia halveksittiin pitkään ja ne nähtiin lähinnä raakamateriaalina uusille tekijöille ja elokuville. ”Arkistofilmeiksi” kut- suttujen elokuvien kulttuurihistoriallinen arvo ehkä tunnustettiin, mutta alkuperäiset tekijät ja kuvien elokuvahistoriallinen arvo eivät juuri herättäneet kiinnostusta. (S. 44–45.)

Sodan jälkeisten vuosikymmenten doku- mentti- ja lyhytelokuviin tallentuivat jälleenra- kennuksen ajan propagandaa hipova optimis- tinen eetos, sisä- ja ulkopolitiikan myrskyisät vaiheet sekä modernisoituvan maan pon- nistukset. Sodan menetysten ja pettymysten jälkeen elokuvantekijöiden mielessä väikkyi, kuten Sedergren ja Kippola kirjoittavat, ”hy- vinvoiva, edistynyt, parempi ja onnellisempi maailma” (s. 21), ja dokumenttielokuva sai kunnian luoda uskoa tähän maailmaan, visu- alisoida ja äänittää ”todelliseksi edistyksen ja valistuksen hyväksi määrittelemät arvot”. Do- kumentti- ja lyhytelokuvat antoivat katsojilleen lupauksen modernin elämäntavan ja hyvin- voinnin lisääntymisestä, uskon valoisampaan tulevaisuuteen. Tätä dokumenttielokuvan roolia korostaen Sedergren ja Kippola ovatkin nostaneet teoksen nimeen juuri utopiat, joita valjastettiin moneen – Suomi-kuvan kirkasta- miseen, yritysten imagonrakennukseen, uusien keksintöjen ja tieteenalojen kuvauksiin, am-

(2)

KIRJA-ARVIOT Niina Oisalo: Elokuva utopioiden palveluksessa, 82–83.

83 LÄHIKUVA 1/2018

mattiyhdistysliikkeen toiminnan sekä valtion ponnistusten esittelyyn.

Dokumentti- ja lyhytelokuvakulttuurin muutoksista nostetaan esiin useita käänne- kohtia, kuten säännöllisten televisiolähetysten alkaminen vuonna 1958, josta parin vuoden kuluttua alkoi sekä fiktiivisen että dokument- tielokuvan alamäki. Veronalennuspolitiikan loppuminen vuonna 1964 aiheutti suuren not- kahduksen kotimaisten dokumentti- ja lyhyt- elokuvien tuotannossa. Järjestelmän alasajoa kannatti muun muassa Helge Miettunen, jonka dokumenttielokuvaakin sivuava väitöskirja Johdatus elokuvan estetiikkaan, ensimmäinen elokuvatutkimuksen alan väitös Suomessa, julkaistiin vuonna 1949.1

1970-luvulta alkoi kuitenkin dokumentti- ja lyhytelokuvan uusi nousu valtiontuen kan- nustamana, kun uusi elokuvatukijärjestelmä perustettiin. Dokkarit tulivat osaksi television ohjelmistoa ja uuden aallon sekä cinéma véritén kipinät laskeutuivat myös kaukaiseen Poh- jolaan. Julkisuutta ja uusia yleisöjä tekijöille toivat myös elokuvafestivaalit ja -palkinnot, joista arvostetuimpiin kuuluivat vuodesta 1944 jaetut Jussi-palkinnot.

1980-luvun ”uusia tuulia” ja dokument- tielokuvan kriisiä käsitellään myös kirjan loppupuolella. Myöhemmin dokumenttielo- kuvaohjaajana tunnetuksi tullut Mikko Piela raportoi Filmihullussa vuonna 1982 Tampereen elokuvajuhlilta ”dokumentin rappiosta”, joka hänen tulkintansa mukaan liittyi siihen, että

”filmiväki on ryhtynyt sepittämään”. Hän kirjoittaa dokumentin umpikujaa käsittelleestä festivaaliklubista näin: ”Ulvontaa, tupakan- savua, juomaveikkojen kalvakkaita kasvoja, infernaalista karjuntaa – ei suinkaan ja kui- tenkin: Tunnelmassa aisti krampinomaisen kouristuneisuuden, joka vain odotti sopivaa hetkeä lauetakseen Rauta-ajan hääkohtauksen kaltaiseen tympeään irstauteen.” (S. 574.) 1980-luvun myötä todellisuuden ”tallentami- sen” korvasivat todellisuuden postmoderni pirstaloituminen, muistin monitahoisuuden ja ristiriitaisuuden kuvaukset sekä elokuvante- kijöiden henkilökohtaisten kokemusten käsit- tely.

1 Miettunen toimi myöhemmin muun muassa Kinoleh- den päätoimittajana ja Yleisradion ohjelmatoiminnan suunnittelupäällikkönä.

Teoksessa esitellään laaja joukko erilaisia dokumentti- ja lyhytelokuvan lajeja, jotka hallitsivat etenkin veronalennusaikaa, kuten uutisfilmit, matkailuelokuvat, teollisuuselokuvat, tilauselokuvat, opetuselokuvat ja tiedotuskuvat, joilla paitsi julkiset laitokset myös yritykset ja seurat esittelivät toimintaansa. Näiden lisäksi esiin nousevat valistuselokuvat, urheiluelokuvat, musiikkielokuvat ja muut kulttuurin ilmiöitä esiin tuovat filmit sekä tiede-elokuvat, joiden erottaminen opetus- ja valistuselokuvista oli ajoittain vaikeaa. Nämä rajalinjat olivat yli- päätään jatkuvassa muutoksessa, ja niitä tai- vutettiin moneen tarkoitukseen. Lajeja avataan teoksen temaattisesti järjestetyissä alaluvuissa, mutta joukkoon mahtuu myös suomalaista dokumenttielokuvan teorianmuodostusta, propagandan ja elokuvasensuurin, kansatie- teellisen elokuvan, taistelevan dokumentin sekä televisiodokumentin vaiheita. Sivumää- rällisesti teoksen pääpaino on 1940–70-lukujen tapahtumissa.

Sedergrenin ja Kippolan kunnianhimoisena tavoitteena on tuoda dokumenttielokuva osak- si suomalaista elokuvahistorian kaanonia, josta se on tavallisesti sysätty sivuun. Tässä kirja onnistuu loistavasti, vaikka sen annille olisi toivonutkin enemmän julkisuutta ilmestymis- ajankohtanaan. Fiktiivisen elokuvan ylivaltaa suomalaisessa elokuvan historiassa kuvaa hyvin Sedergrenin ja Kippolan muistutus siitä, että ensimmäinen Suomessa valmistunut pitkä värielokuva ei suinkaan ollut Toivo Särkän Juha, vaan Erkki V. Oksasen ohjaama Yli merten ja mannerten, molemmat vuodelta 1956 (s. 55).

16 mm:n värikääntöfilmille kuvatussa eloku- vassa kuljetaan portugalilaisen tutkimusretkei- lijän Fernão de Magalhãesin vuosina 1519–1522 tekemän maailmanympäripurjehduksen reit- tiä, tallennetaan maisemia ja seurataan ihmis- ten arkea ja juhlaa eri maanosissa. Elokuva ei saanut yhtä suotuisia arvioita kriitikoilta kuin Juha, mutta paljon puhuvaa on sen totaalinen unohtaminen elokuvahistoriasta.

Niina Oisalo

YTM, M.A., mediatutkimus, Turun yliopisto

Lähteet

Sedergren, Jari ja Kippola, Ilkka (2009) Dokumentin yti- messä: Suomalaisen dokumentti- ja lyhytelokuvan historia 1904–1944. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Elokuvan käsikirjoituksen tausta on Joseph Conradin romaani Pimeyden sydän (Heart of Darkness, 1902), kuvaus 1800-luvun lopun kolonialismista ja imperialismista. Kuitenkin elokuva

Er¨ a¨ an hernekasvin siemenet luokiteltiin muodon (py¨ ore¨ a, ryppyinen) ja v¨ arin (vihre¨ a, keltainen) mukaan nelj¨ a¨ an tyyppiin: P K, P V, RK ja RV.. Tukevatko ha-

1800-luvun puolivälissä sen osuus oli vain runsas neljännes koko väestöstä, mutta 1900-luvun alussa määrä oli kasvanut niin, että itsellisväen ja

Karolina Kouvola valottaa artikkelissaan sitä, miten tietäjähahmot esitetään 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta

Ei ole viitteitä siitä, että Solov′evin vierailun aikainen repertuaari olisi ollut olennaisesti toisenlainen kuin mitä luostarissa laulettiin 1900-luvun alussa ja myöhemmin,

Esi- merkiksi elokuva Skandaali tyttökoulussa (Edvin Laine, 1960) avaa tulkinnoille peräti kol- me eriaikaista kerrosta: elokuvan kuvaaman ajan (1800–1900-lukujen taite), elokuvan

Toimintansa 1900-luvun alussa aloittanut ja johtavaksi monikansalliseksi hiusten- ja kauneudenhoitotuotevalmistajaksi kasvanut L’Oreal-yhtiö markkinoi myös Suomessa kampaajille

Yhteiskunnan eri toimien digitalisoituminen määrittää voimakkaasti yhteiskun- nallista muutosta 1900-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Tähän kehitykseen kuuluu erilaisten